.
درک اولویتها
✍فاطمه شکیب رخ
رهبر فرزانه انقلاب، استحاله فرهنگیِ احتمالی را معلول غفلت از تبلیغ در حوزه علمیه دانستند؛ این مسئله نشان از آن دارد که تنها نهاد روحانیت میتواند سدّ محکم بر سر راه کُفر و ضدفرهنگها قرار بگیرد! و بدون تردید در این کارکرد، حوزه علمیه جایگزینی نخواهد داشت و هیچ نهاد و یا جریانی نمیتواند این نقش را به جای حوزه ایفا نماید!
پس میتوان دریافت که هر کم کاری و یا نتایج ناخوشایندی آتی که در اثر غفلت در این امر دیده شود، بدون تردید تکلیف وا نهادهای است که طلاب در آن اهمال و کوتاهی کردهاند!
شاید وقت آن باشد که طلاب محترم با درک اولویت دین و مسائل جامعه در دوران حاضر، از جدیت در اجرای کرسی علمی گذاشتن و یا انتشار کتب و مقالات پژوهشی خویش بکاهند و خیزش نوینی را به سوی امر تبلیغ برگزیند!
به نظر می رسد جامعه ای که در نتیجه استحاله فرهنگی تغییر مسیر دهد، میزبان علوم و پیشرفت مکتوب و منشور طلاب و اندیشمندان حوزوی نیز نخواهد بود و چاره آن است که مسئله تبلیغ، پیش از علم اندوزی هر طلبه، تبدیل به بایدی لاجرم در اذهان طلاب گردد.
#تبلیغ
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
#تمدید_شد
📣چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا سلاماللهعلیها برگزار میشود.
📚شرایط آثار:
🔸آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح در عرصه علوم انسانی_ اسلامی
🔸 مقالات علمی پژوهشی منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی_اسلامی
🔸رساله های (دفاع شده) سطح 4 و دکتری بانوان در عرصه انسانی- اسلامی.
🗞موضوعات آثار:
تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، منطق، فلسفه و کلام و ...
🔆محور ویژه:
آثار منتشر شده (بانوان و آقایان) با موضوع زن و خانواده
📙آثاری که در سالهای 1400 و 1401 تألیف و منتشر شدهاند، پذیرفته میشوند.
📆مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش: 15 آذر 1402
📪روش ارسال آثار:
1. تکمیل فرم ثبت نام از طریق سایت یا مراجعه حضوری.
2. ارسال یک نسخه از اثر به دبیرخانه.( ارائه نسخه زبان اصلی اثر یا فایل PDF، برای کتاب های ترجمه شده الزامی است.)
💎مراکز همکار:
مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دانشگاه قم
دانشگاه فرهنگیان
پژوهشکده زن و خانواده
جهاد دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
دانشگاه تفرش
دانشگاه اصفهان
دانشگاه کردستان
دانشکده هدی
☎️راههای ارتباط با دبیرخانه:
تلفن۳۲۱۱۲۱۸۶_۰۲۵ یا ۳۲۱۱۲۱۸۹_۰۲۵
آیدی ایتا
@Ketabsal003
سایت
www.ketabebanovan.ir
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
.
«اعتراف سخت»
✍زهرا نجاتی
اعتراف میکنم از نقش زنها، آنقدرها خبرنداشتم نه تا شبی که در مختار دیدم که زنهای کوفی، چطور با وعده طلا و ترس از بیآقابالا سرشدن، شوهرانشان را از گرد مسلم برگرداندند.
نه تا قبل از اینکه نقش آن پیرزن جاسوس را بفهمم! و یا حتی قبل از اینکه عاشقی رباب، وعاشقانگیهای اباعبدلله را برایش بخوانم و بشنوم!
و نه قبل اینکه بدانم این زینب بود که حسین فاطمه را از نعش جناب اکبر، بلند کرد،
نه تا وقتی فهمیدم میان همسران ابیعبدلله، تنها رباب توفیق همراهی داشته.
نه تا وقتی دانستم حسین فاطمه، میان آشوب دلهاب دیگران، نشسته و باحوصله و کسی چه میداند شاید بااشک، ذرهذره خارها را جمع کرده؛ تا درپای دخترکانش کمتر فروروند.
اعتراف میکنم «از من درونم میترسم.» از یک خودی که ممکن است وقت وقتش، کسی باشد که امروز نمیشناسمش.
از زن ترسوی خودمحوری که وقت وقتش ثابت کند شوهر و بچه و خودش و زندگیش ازجهاد در راه خدا، و شاید ازخدا و امامش، نزدش محبوبتر است...
از همانها که خدا وعدهی عذابشان داده. کسانی مثل آن زنان کوفی که هجده هزارمرد تنومند عرب را ازگرد نایب امام زمانشان، به خانه برگرداندند...
زنها مهمند، خیلی زیاد..خیلی...
السلام علیک یا اول شهید کربلا.. السلام علیک یا مسلم بن عقیل.
#محرم
#شب_اول
#امام_حسین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«برد پیت و اذان مغرب»
✍ فاطمه میریطایفهفرد
اذان به آجرهای خانه بها میدهد، به غذای سر گاز مزه میدهد، نور خانه را زیاد میکند بیآنکه به منبع نوری وصل باشد. اصلاً اذان خودش منبع نور است، مثل یک جسم منیر، مثل خورشید.
صدای اذان میآید و من دنبال شبکهای که اذان مؤذنزاده را داشته باشد.
کنترل تاب میخورد توی دستم تا میرسم به شبکه ورزش.
یک صفحه سفید و کلی درصد و دو پرچم که مال ایران نبود. کلی گذشت تا صفحه اصلی بیاید. حالا آن گوشه صفحه نوشتهشده: اذان مغرب به افق تهران.
تازه مجری شروع میکند به تذکر اذان. بعد با هیجان به تعریف بازی شروع نشده میپردازد.
بازیکنها خودشان را برای تنیس گرم میکنند.
همان موقع آقای برد پیت روی صفحه ظاهر میشود و چیپس خوردنش توجه مجری را به خود جلب میکند و شروع میکند به واکنش. برد پیت چیپس میخورد و هنوز گوشه تصویر نوشته است اذان مغرب به افق تهران...
برایم سؤال شد این بازی که نمیدانم کجا با کجاست؟ و هنوز شروع نشده و تلویزیون مجبور است حاشیه زمین را نشان میهد چه اهمیتی دارد؟ مدیر محترم شبکه محترم ورزش! یک سؤال را جواب بدهید: اذان کلاً چند دقیقه است؟
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
#معرفی_کتاب
افزون بر راویان وقایع رویداد عاشورا نظیر امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و بانوان خاندان اهلبیت علیهمالسلام و دیگر بانوان، افرادی از سپاه دشمن نیز راوی رویداد عاشورا بودند اما اغلب شفاهی بود و گاه همه رویدادها احصاء نشد.
اولین مقتلی که به عنوان اثر مکتوب در مورد رویداد عاشورا نگاشته شد مقتل ابومخنف(متوفای ۱۵۷ق) بود که سند اصلی باقی نماند و در کتب تاریخی متقدم نکاتی ذکر شده که اشاره به این اثر دارد.
نکته مهم این است که به گفتهی اساتید، محتوای کتاب منتسب به ابو مخنف با نام مقتل الحسین که اکنون در دسترس عموم است، قابل اعتماد نیست، اما استاد یوسفی غروی، گزارشهای قابل اعتماد ابو مخنف را بر اساس منابع معتبر، به زبان عربی، بازسازی و احیا کردهاند و این اثر با نام "وقعه الطف" منتشر شده و در سالیان اخیر جزو منابع اصلی واقعه عاشورا بوده است.
"وقعه الطف" کهنترین گزارش مکتوب از واقعه کربلا است و استاد، با این کتاب به گزارشی تاریخی از واقعه عاشورا، بدون افزودههای متاخر دست یافته است. در این کتاب، همه نقلهای بازمانده از کتاب ابو مخنف گردآوری شده و میتوانیم بگوییم اکنون ساختار اصلی کتاب مقتل الحسین را در اختیار داریم.
کتاب "وقعه الطف" استاد یوسفی غروی توسط محمد صادق روحانی ترجمه شده است.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
گام نهادن در طریق عشق
✍نجمه صالحی
این روزها حال و هوای دل، غرق در دریای دلتنگی است، اندیشیدن به حال و هوای زیارت و نفس کشیدن در فضای بینالحرمین وجود را مالامال از شادی و شعف میکند و آسمان دل را ابری و رخ را بارانی.
حال و هوای پیاده روی اربعین، جادهٔ عشق که گویی به جای گام نهادن روی زمین، چند متری از آن بالاتر بودیم و سرمست از رایحهٔ جانفزای حرم آن هم شبانه در کنج ضریح.
همیشه با آمدن محرم، بغض، گریبان دل را تنگ در آغوش میکشد و هقهق نالهها تا دامان ستارهها پر میکشد.
با آمدن محرم، صدای مویهٔ عرشیان به گوش میرسد، صدای ندبههای دسته جمعی... دلهای زلال عاشقان مکتب سیدالشهدا علیه السلام چون آب ریخته از مَشک تیر خوردهٔ قمر منیر بنی هاشم علیه السلام بیتاب آل الله علیهم السلام هستند.
روزهایی که شانه به شانهٔ دلدادگان حسینی در طریق عشق همقدم میشویم و چای را همچو داروی شفابخش به جان تزریق میکنیم و علاج پیکر ناخوش را نفس کشیدن در این طریق میدانیم و از بُنجان از گام نهادن در این طریق خرسند هستیم.
🥀من و این روضهها الحمدلله...🥀
#محرم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#یادداشت
✍فاطمه میری طایفهفرد
واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخاسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی حل ناشدنی نمیرسد.
#خبرگزاری_رسا 👇
https://rasanews.ir/0035yh
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
مساله این است
✍زهرا نجاتی
هرسال به این شبها که میرسم،
حسرت آرزوهایی چنگ به دلم می اندازد که هیچ وقت محقق نمیشوند!
ولی نمیدانم چرا هربار باز تکرار میشوند،
حسرت اینکه امسال دیگر دستهای اصغر، رباب را زخم نکند..
یا این بار دیگر باران بباردــ
یا مثلا رقیه و سکینه کمی بزرگتر باشند اینقدری که سفربی بازگشت پدر را تحمل کنند!
یا اینکه مردم کوفه امسال بر طبل نکوبند و صدای حسین فاطمه(س)، امسال دیگر قلبهایشان را بلرزاند و همانطور که دل حر لرزید. مثلا هزار نفر از بیست هزار نفر چکمههایشان را روی گردن بیندازند و به خیمه گاه بروند!!!
اما خب چه فایده قصه تکراری است شک ندارم که بازهم مثل تمام این هزار و چهارصدسال، حسین فاطمه(س) بازهم به مسلخ خواهد رفت، رقیه یتیم خواهد شد، رباب حسرت گریههای اصغر را با خود به گور خواهدبرد و یکسال باز، در آفتاب خواهد ماند و زیرسایه نخواهد رفت...
اما اینها آنقدرها هم مهم نیست، آنچه مهم است، این است که این تکرارها، این اشکها، این «مکن ای صبح طلوع»های هرساله، منجر به این خواهد شد که امام زمان ما، به خاطر لقمه و نطفه حرام، میان جماعت به ظاهر مسلمان، مثل جدش، غریب و مظلوم، نماند.
چه چیز منجر به واقعیتر شدن اسلام و ولایت ما خواهد شد؟!!
#محرم
#ورودیه_السلام_علیک_یا_عقیلة_العرب
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
هیئت کانون تبیین
✍زينب نجیب
در رهنمودهای رهبر انقلاب، جهاد تبیین از اهم عرصه جهاد برشمرده شده است و ضمن باارزش شمردن دیگر عرصهها توجه بیشتر و ویژهای به آن مبذول داشته و همه اقشار جامعه مخصوصا جوانان را به این جهاد دعوت میکنند. ایشان تأکید دارند که از همهی عرصههای جهاد مهمتر، عرصه «تبیین و روشنگری» است. اگر روشنگری باشد، همهی این عرصههای گوناگون دیگر در وقت خود و جای خود وضعشان روشن خواهد شد. آیتالله خامنهای در توصیف امر روشنگری میفرمایند: «هرکدام از شما بهعنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید... افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهامآفرینیها را در این فضا با استفادهی از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.»5/7/1400، (بیانات در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی)
ایشان با نگاهی مکتبی به هیئتها بهعنوان عناصر تأثیرگذار در پیروزی انقلاب و پس از آن، در هشت سال دفاع مقدس، آن را کانون تبیین معرفی میکنند.
حال سؤال این است؛ چه زمینهها و چه ویژگیهایی در بستر هیئتها وجود دارد که رهبری آن را کانون و مرکز مهمترین و باارزشترین جهادها معرفی میکند؟
۱. اولیت دلیل مردمی بودن است، این خود مردم هستند که هیئت را بر محور عشق به ائمه علیهمالسلام تشکیل داده و اداره میکنند نه دستگاه دولتی و حکومتی. همین خصلت مردمی بودن یعنی؛ مراسم و تشکیلات را خود برپا میکنند، خود اداره و مدیریت میکنند و خود، آن را پاس میدارند. بدینترتیب هیئت، نمایشی یا تزئینی نیست بلکه از دلها و قلبها میجوشد. از این رو مؤثر است و تداوم دارد.
۲. نقش روحانیت و مداح بسیار مؤثر است. مردم گردانندگان اصلی آناند، اما روحانی، تبیینگر و گسترشدهندهی معرفت است و مداح نیز با هنرنمایی خود، آن محتوای ناب و معارف الهی را به دل و جان مردم منتقل میکند. درواقع هیئتهای مذهبی در طول تاریخ بهخصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بودهاند. رهبر معظم انقلاب راجع به این موضوع میفرمایند: «ما مسلمانها و بهخصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیتها و ادیان این امتیاز را بهقدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل روبهرو، چهره به چهره، نفس به نفس تشکیل میشود که این را درجاهای دیگر دنیا و در ادیان دیگر کمتر میشود پیدا کرد. هست؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.» 4/4/1387(در دیدار با مداحان)
ایشان معتقدند، فضای هیئت بهگونهای است که منطق و عاطفه را باهم در خود جمع کرده است؛ و راز موفقیت آنهم این است که در کنار شعور، شور را نیز در خود دارد.
سوال دیگری نیز در رابطه با اهمیت هیئت مطرح میشود بدینترتیب که با توجه به وسعت و قوت فضای مجازی، چرا رهبر انقلاب هیئت را که اغلب در مکانهایی همچون مسجد و حسینیه تشکیل میشود و محدود هستند؛ کانون جهاد میدانند به عبارتی رهبر انقلاب چطور با علم به تأثیر فضای مجازی، هیئتها را به شکلی موظف و مسئول در این حیطه معرفی میکند و انتظار دارد در هر دو وجه «تبیین مکتب» یعنی تبیین مسائل اصولی و سبک زندگی و در وجه دوم «حرکت و پویایی» فعالیت مثبت و جهادی داشته باشند. به این سؤال شاید بتوان به این صورت پاسخ داد:
۱. همانطور که هیئت خود دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که میتواند کانون جهاد قرارگیرد؛ قطعاً مسجد و حسینیه نیز بهعنوان مکان برای چنین جهادی از شرایطی برخوردار است که تأثیرگذار بر روح و افکار انسانهاست. یکی از این خصوصیات میتواند منزلت این اماکن مقدس باشد که حضور در آنها روح را جلا می دهد چرا که آنجا مرکز اتصال زمین به آسمان است.
۲. افرادی که برای بزرگداشت و احیای یک واقعه و یا یک شخص به این مکانها میروند سابقه اعتقادی دارند و همین، زمینهی جذب بهتر و بیشتری را برای آنها فراهم میکند.
۳. وجود یک مکان خاص که افراد صورت بهصورت و نفس به نفس با یکدیگر تعامل دارند و در مدار جذب معارف قرار میگیرند و اسباب بروز احساسات، برایشان مهیاست بیشک در انتقال مفاهیم مؤثرتر است.
بنابراین هیئتها هم از جهت گردانندگان آن و هم از جهت مکانی که حضور دارند دارای ظرفیتهای بسزایی هستند که میتوانند کانون تبیین و تبیینگری قرار گیرند.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
عصر حماسه
✍فاطمه ابنعلی
🏴این پرچم را ۱۵سال پیش از سوریه خریدم.
آن موقع دمشق پررونق و شاد بود؛ عصرها بازار شام و میدان صلاحالدین پر میشد از جوانهای سوری که سرگرم گعدههای دوستانهشان بودند.
آن موقع هنوز بغض دشمنان اهلبیت(ع) سوریه را به تلی از ویرانی تبدیل نکرده بود.
اما حالا بعد از همه فراز و نشیبها، وقتی این پرچم را به دیوار میزنم، با افتخار به خودم میگویم: دیدی ایران نگذاشت تاریخ تکرار و دوباره به ساحت اهلبیت(ع) تعرض بشه!؟
اسم و رسم و عکس و بچههای مدافعان حرم در ذهنم میآید و ناخودآگاه صورتم خیس میشود و میگویم خدا رو شکر که در عصر شیربچههای خمینی زندگی میکنم. بزرگمردانی که از ملیتهای مختلف زیر سایه جمهوری اسلامی جمع شدن و حماسه آخرالزمانیها رو سرودند.
بله، ما در عصر حماسه زندگی میکنیم؛
عصر عزت؛
عصر پایداری؛
عصر لبیک یاحسین و لبیک یازینب...
#محرم
#امام_حسین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حسینیه_اهالی_قلم
بیا برگرد خیمه، ای کس و کارم
منو تنها نگذار، ای علمدارم
🎙 #حاج_محمود_کریمی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
#حسینیه_اهالی_قلم بیا برگرد خیمه، ای کس و کارم منو تنها نگذار، ای علمدارم 🎙 #حاج_محمود_کریمی #م
.
میدانداری زنان
✍سعیده رحیمی، عضو تحریریه مجتهده امین
میدانداری زنان در سوگواری عاشورایی، امری است برآمده از فطرت زنانه. فرقی نمیکند در کجای مجلس باشند، در حاشیه، در متن، حتی اگر اصلا بطور فیزیکی در لحظهی روضهخوانی حضور نداشته باشند. باز هم اوج حزن را دریافت میکنند. مثل مادر حاج محمود کریمی که اصلاً او را بیرون از مجلس یا از فاصلهای دور در این حالت دیده و دلش نه تنها به حزن پسر گره خورده است، بلکه سوز و گداز او را نیز به راحتی به اوج استیصال اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز عاشورا گره میزند. مادر حاج محمود دریافت میکند؛ از همان حاشیه از همان بیرون متن.
🏴 اینکه میگوییم زنان عاملیت تام در صحنهی سوگ عاشورایی دارند، یعنی از ظرفیتی سخن میگوییم که میتواند دل را بلرزاند نه تنها دلهای عاشق و عاشورایی مردان مومن را ، بلکه دلهای سنگ و سیمانی جبههی کفر را. اشکهای کثیف معاویه را هم زنی سرازیر کرد به محبت علی (علیه آلاف التحیة و الثناء).
🏴 اصلا در خود روز واقعه ی محرم ۶۱ هجری، زنان کجا بودند؟ در متن یا در حاشیه؟بله در میانهی میدان، حسین( علیهالسلام) و اصحابش جنگیدند و زنان در حرم و خیام مانده بودند. اما چه کسی می تواند بگوید که زینب (سلام الله علیها) در این صحنه عاملیت تام نداشت؟
زنان عاشورا در تمام روضههای ما، نقشی را خلق میکنند و حرکتی میدان دارانه در نوع خود دارند، نه در مقایسه با مردان. معمولاً شمشیر بدست نمیگیرند، اما تصویر بدیع خلق میکنند؛ از همسر زهیر که او را به صحنه فرستاد تا مادر وهب تا بانو سکینه و رباب و ....و زینب (سلام الله علیها).
🏴میخواهم بگویم عاملیت زنان در صحنهی سوگ و رهبری عواطف انسانی لا مکان است و شاید لا زمان. حتی در حاشیه مجالس روضه بودنشان خللی به اصل این "بنیانمرصوص" نمیزند، چون از طبیعت و فطرت رحامتی وجود زن برخاسته است.
به همین دلیل در طول تاریخ سوگواری عاشورایی، هدایت و انتقال این حزن مقدس و عشق اولا کار زنها بوده است و همه غم و مهر حسین را از مادر گرفتیم. پس میانداری پنهان او همیشه بوده است.
هرچند توجه بیشتر به این ظرفیت الهی و تاثیر آن در ساختمان جامعهی دینی، می تواند به حرکت جامعه در "سفینهالنجاةحسینی" تسریع بخشد.
🏴اما توجه کنیم در این جا از نقش اجتماعی در مفهوم جامعه شناسی مدرن سخن نمیگوییم که افراد تنها در مناسبات اجتماعی تعریف میشوند و ایفای نقش میکنند.
بلکه از یک ظهور انفسی حرف میزنیم و سرشت این کوتاه سخن معرفت شناسانه است. هرچند با این بینش معرفتی میتوان به طرحی بدیع در عاملیت زنان اشاره کرد که گاه روایتها و نگاهها آنرا ندیدهاند و گاه کوچک انگاشته شده است.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
دختر خورشید
✍️نجمه صالحی
نور چشم آشناترین آشنا بود، همو که همچو معنی لقبش موجب حفظ و نگهداری میشود*، حفظ خوبیها، نگهداری رابطهها، او "رقیه" است و واسطهی اجابت دعا!
هنوز طنین صدای دعوت پدر، در کوچه پس کوچههای تاریک تاریخ بشری به گوش میرسد.
هنوز داستان مظلومیت پدر، صفحات تاریخ را سرخ نگاه داشته و داستان رشادتهای عاشورا و عاشوراییان، حماسیترین شاهنامه جهان را سروده است.
هنوز دستان کوچک رقیه بوی نوازشهای پدر را میدهد.
هنوز چشمان معصوم و نگاه خستهی رقیه، نور امید را به قلب عمه میتاباند و از دیدار روی او، دل عمه آرام میگیرد.
هنوز دل همراهان کاروان، به وجود رقیه گرم است و همه، چشم امید به بازگشت وطن دارند اما نه بی رقیه!
چه زود پر کشیدن را آموخت!
چه زود رخت سفر پوشید!
چه زود از قفس دنیا رها شد!
چه زود داغدار پدر شد!
چه زود از جهانِ جان جدا شد!
چه زود در آغوش پدر آرمید!
چه زود...!
♡اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الزَّکِیَّةُ الْفاضِلَةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَهِیَّةُ♡
*رقیه: آنچه برای حصول امری یا به جهت حفظ و نگهداری خود به کار میبرند از قبیل افسون، دعا، تعویذ، و مانند آن/فرهنگ عمید
#محرم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#صلی_الله_علیک_یا_مولاتی_رقیه
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«چو دزدی با چراغ آمد»
✍طیبه فرید، عضو تحریریه مجتهده امین
به گواه تاریخ از عصر قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی چیزی قریب به هفده جنبش و نهضت مردمی اتفاق افتاده که به جز یک مورد قیام کلنل محمد تقی خان پسیان هر شانزده مورد دیگر با محوریت و مسئولیت روحانیت به وقوع پیوست*. همه این نهضتها جنبه ملی و استقلالی داشته و در راستای دفاع از تمامیت ارضی بودهاند.
ازقیام مردم تهران وقتل گریبایدوف و نهضت تحریم تنباکو و بعد مشروطه و بعدتر قیام میرزا کوچک خان تا نهضت جنوب و نهضت قم و قیام پانزده خرداد! همه این نهضتها رنگ و بوی مبارزه با استعمار و استقلال ارضی را دارد. دراین میان رابطه معنا داری میان تلاش برای خودکفایی و آزادی کشور از یوغ استعمار و نقش آفرینی موثر روحانیت دیده میشود که این رابطه میتواند گواهی باشد بر این که در دهههای آتی نوک پیکان حملات دشمنان این آب و خاک برای از بین بردن استقلال، به سمت روحانیت اصیل شیعه و ایجاد افتراق میان ایشان و تودهها باشد. چرا که دشمن بارها تاثیر حرکت علمای شیعه و همراهی مردم در موفقیت نهضتها و جنبشها را تجربه کرده بنابراین طبیعی است که برای تضعیف این رابطه دو سویه عمیق، برنامه داشته باشد.نقشه ای که مستر همفر جاسوس انگلیسی در کتاب خاطرات خود به وضوح به آن اشاره کرده است.
گاهی مبارزه دشمن در عرصه تولید روایت است و گاهی تولید و خلق شخصیت در مقابل شخصیتهای تراز به عبارتی دشمن تلاش می کند چیزی شبیه کارکرد جنگ روایت ها را به عرصه عینی و دنیای چهرهها بکشاند در مقابل مشایخ شهید مشروطه، تقی زاده و کسروی را تولید میکند تا،«گزیده تر برد کالا».یکی در راه مقاومت وسط شهر بر دار میشود و یکی که عامل ناآرامی هاست به سفارت انگلیس پناهنده می شود.
القصه اینکه، تاریخ مدام در حال تکرار است و اگر نقش جریان شناسی غربگرا در دل تاریخ معاصر به درستی دیده نشود، اگر نقش راهبردی روحانیت اصیل شیعه و همراهی مردم در رسیدن به موفقیت جنبش ها و نهضت ها نادیده گرفته شود، اگر تقی زادهها موذیانه سررشته هدایت امور را در دست بگیرند، بنابراین اگر ملت هوشمندانه ورود نکند تاریخ اشتباه و خلط ما را در مواجهه با رویداد تولید عالم در مقابل عالمان اصیل شیعه دستمایه ی تجربه آیندگان قرار خواهد داد.
ولله عاقبة الامور
*تاریخ تحولات سیاسی ایران، دکتر موسی نجفی، دکتر موسی حقانی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر
سوم #محرم الحرام ۱۴۴۵
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«نقش یهود در تحریف واقعهی کربلا»
✍مخدره چمنخواه
مطالعه تاریخ یهود چه در عصر حضرت موسی(علیهالسلام) و چه بعد از آن، تا زمان حضرت عیسی(علیهالسلام) نشان میدهد که با وجود جریان موحد و خدا پرست در بین یهود، «جریانِ قوی» نیز وجود داشته است. این جریان، گاهی در قالب جبهه نفاق و گاهی به صورت آشکار، کاملا در مقابل جریان حق بودهاند. اشاراتی که در قرآن به قتل پیامبران(علیهمالسلام) توسط گروهی از آنها و مخالفتهایی که با حضرت موسی(علیهالسلام) و جانشینان ایشان و کارشکنیهای آنها در موقعیتهای مختلف، نشان از وجود چنین «جریانِ قوی» در بین قوم یهود است.
روشن است که این «جریان» از پیشبینیهای تورات و دیگر کتب مقدس درمورد پیامبر اسلام(صلیالله علیهوآله) نیز مطلع بودهاند. بنابراین در ادامه کارشکنیهای خود در مقابل جبهه حق، سعی در طراحی نقشههایی متعدد برای مقابله با حرکت پیامبر اسلام نیز داشتهاند. وجود برخی شواهد در تاریخ اسلام، چنین تهدیدی از طرف یهود را نشان میدهد.
بنیاسرائیل از زمان حضرت عیسی (علیهالسلام) تا زمان بعثت نبی گرامی اسلام(صلیالله علیهوآله) ۶۰۰ سال فرصت داشتند تا خود را برای استقبال از پیامبر آخرالزمان آماده کنند؛ اما این حسد_چرا که تاسیس حکومت جهانی در آخرالزمان توسط بنیاسماعیل تشکیل میشود_باعث شد تمام قوایشان را برای جلوگیری از تولد پیامبر آخرالزمان و شکلگیری اسلام و موفقیت اوصیای پیامبر اکرم (صلیالله علیهوآله) بهکار گیرند.
در بررسی نقش یهود در تاریخ اسلام ۳ نظریه وجود دارد. نظر اول قائل بر این است که یهود هیچگونه دخل و تصرفی در تاریخ نداشته است و عنایتی به منابع قرآنی و روایی ندارند، دسته دوم بر اساس آیات قرآن و روایات، برای یهود نقشی قائل هستند؛ اما یهود را به عنوان دشمن اصلی اسلام نمیشناسند، بلکه او را یکی از گروههای مقابل پیامبر(صلیالله علیهواله) ترسیم میکنند بهطوری که جمع زیادی از محققان، در این گروه قرار میگیرند.
دسته سوم با استفاده از منابع مستدل و ادله محکم، یهود را سر منشأ حوادث فتنه و ریشه خیانت میدانند، با توجه به این که از واقعه غدیر خم تا غصب خلافت تنها ۷۲ روز فاصله بود، چرا جامعه سکوت کردهاست؟ آیا می توان قبول کرد در این ۷۲ روز یک انقلاب فرهنگی رخ داده است؟ آیا تنها دو نفر در این ماجرا توانستهاند خط فکری جامعه را اینگونه متحول سازند؟
چگونه ممکن است پس از رحلت پیامبر(ص) جامعهای ۱۸۰ درجه تغییر کند و دگرگون شود؟! به خانه حضرت زهرا(سلام اللهعلیها) حمله کنند و آن را به آتش بکشند و یا حضرت علی(علیهالسلام) را به اجبار برای بیعت به مسجد ببرند. و دیگر وقایعی که بعد از رحلت پیامبر(صلیالله علیهوآله) رخ داده است. تحلیل این واقعه نشان میدهد که «جریانسازی» این حوادث، از قبل طراحی شده است.
ادامه دارد.... 🌱
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAV
مجله افکار بانوان حوزوی
«نقش یهود در تحریف واقعهی کربلا» ✍مخدره چمنخواه مطالعه تاریخ یهود چه در عصر حضرت موسی(علیه
ادامه.....
با اشاره به ریشه دشمنیها، به خطبهای که امام حسین(علیهالسلام) در روز عاشورا بیان میدارند، توجه کنیم: «میدانید منشأ این جنگ داخلی چیست؟ می دانید چه کسی شما را وادار کرده که این آتش مشتعل را شعلهور کنید؟ کسی که دشمن مشترک من و شماست (و حَشَشتُم عَلَینا نارَ الفتنِ التی خبأها عَدوّکم و عَدوّنا) الان شما باد میزنید به آتش فتنهای که این آتش را، دشمن مشترک من و شما ایجاد کرده. شما دشمن نیستید، شما را بازی دادند».
حال این دشمن را در زیارت عاشورا که حدیث قدسی هست، مییابیم. اللهم خص انت اول ظالم باللعن مني و ابدا به اولا ثم الثاني و الثالث و الرابع اللهم العن يزيد خامسا و العن ...
اینجاست که میبینیم یزید نفر پنجم لعن است و «اول ظالم» با تمام ظالمان متفاوت است. این «اول ظالم» کیست؟ خدایا تخصیص بزن لعن را با اول ظالم، سپس اغاز کن به سبب این تخصیص، لعن کن اولی و بعد دومی، سومی، چهارمی و پنجمی که یزید است. بنابراین نفر اول با اولی فرق میکند. باید به این کلید واژههای قرآنی و ادعیه دقت کنیم. در زیارت عاشورا حدود ۳۰ سلام و ۶۰ لعن داریم و این یعنی اهمیت دشمن شناسی. در قرآن دشمنان مسلمانان بارها معرفی شدهاند. گروه اول مشرکان، گروه دوم منافقان و گروه سوم یهود و نصاری. اگر دقت کنیم می بینیم که حدود یک ششم از آیات قرآن به بنی اسرائیل اختصاص دارد و این تاکید ناشی از میزان ضربه زننده بودن این دشمن است که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع غفلت اصلی نیز از همین نقطه است. منافقان پیاده نظام این گروه هستند. در صدر اسلام نیز ضربات اصلی از توطئه های یهود و نصاری به دین وارد شده است.
بنابراین میتوان گفت که یهود چه در جریان سقیفه و چه در شکلگیری و تحکیم خلافت خلفای سهگانه و چه در استقرار معاویه و قدرت بخشی به این حزب در شام و علم کردن آنها در مقابل حکومت امام علی(علیهالسلام) و شهادت امام حسن(علیهالسلام) و شکل گیری حادثه کربلا چه به صورت مستقیم و چه به واسطه حزب اموی نقشی غیر قابل انکار داشته است. آنچه امروز در غربِ آسیا، سوریه و فلسطین شاهد هستیم؛ چیزی جدای از این نقشهی مُحرَّف بنیاسرائیل نیست. بنیاسرائیل سعی میکند با غصب موقعیتهای بنیاسماعیل, مسیر تاریخ را عوض کند و از غفلتهای مسلمانان در برهههای مختلف تاریخ، نهایت بهره را ببرد.
پایان. 🌱
#محرم
#کربلا
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAV
«شب سوم»
✍زهرا نجاتی
وسط حیاط سرامیکی میدویدم. شاید چند دقیقه اما پاهایم جواب نداد. ناچار آرامتر راه رفتم. کسی نبود مجبورم کند، خودم بودم وخودم. کسی تهدیدم نکرده بود.
از عزیزانم دور بودم اما خیالم راحت بود که خوبند. که زندهاند..
اما بدن انسان است دیگر. یک وقتهایی کم میآورد پا است دیگر یکهو گیر میکند، به خصوص اگر زمین هموار نباشد و مثلا خار داشته باشد. انسان را زمین میزند..
اساسا اگر عزادار باشی، که خدانکند، بدنت بدن سابق نیست. انگار ستون فقراتت را کسی با شدت بیرون کشیده. این را همسرشهید توسلی میگفت.
به همه اینها اضافه کن مثلا جثهای کوچک داشته باشی و عزیزی را به زور و به جفا ازت گرفته باشند که تمام هستیات بوده.
معمولا دخترها از پسرها ظریفترند، شاید در جسم گاهی هم ضعیفتر.
حالا گیریم به عمویش برود و قامتی اندکی بلندتر داشته باشد اما به هرحال کودک سه ساله، خانه پرش چقدر قد دارد. گمان نمیکنم به یک متر برسد...
و خب دویدن بی پایان و شب تاریک و تشنگی و گرسنگی و داغ و داغ و داغ و... ـ
...
امشب هوا، هوای روضهاست، هوای گدایی درخانه کودک سه سالهاست، کودکی که شاید اسمش رقیه نبود اما بیشک در کربلا بود. بیشک دامنش سوخته و گوشواره از گوشش کشیده شده و صورتش کتک خورده و دل کوچکش همزمان هم برای پدر و عمو تنگ شده و هم نگران هم بازیها و دخترعموهاییاست که لابه لای درختها پناه گرفته و از ترس و گرسنگی و سوختگی، جان سپردهاند.
بیایید قبول کنیم درکش نمیکنیم.
...
امشب خیلی برای مادرهایی دعاکنیم که رقیههایی بیمار دارند،
خیلی برای زنانی دعاکنیم که خواستهاند مادرشوند اما ناکام ماندند، مثل رقیه که هر قدر در بیابان دوید، نه به عمو رسید، نه بابا.
و خیلی دعاکنیم برای کودکانمان که در زمانهای بزرگ میشوند که شیطان مشغول لشگرکشی است...
دعاکنیم رقیههایمان با حیا، علی اصغرهایمان غیور، علی اکبرهایمان ممذوج فی ذات الله، باشند.
وهمه دعا کنیم این یتیمیمان تمام شود و دست نوازشگر حضرت پدر، ظاهر و آشکار روی سرمان بنشیند.
#امام_حسین
#امام_زمان
#محرم
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAV
🖼 برشی از داستان مصور "روزِ کاشانی"
۱. چرا ۳۰ تیر روز کاشانی است؟
🔍 ادامه👇
https://khl.ink/f/53394
🔍 نسخه متنی روایت حضرت آیتالله خامنهای از درسها و عبرتهای ماجرای ۳۰ تیر ۱۳۳۱👇
https://khl.ink/f/52221#ayatollahkashani
#محرم
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«محرم محفل زیبایی هاست»
✍فاطمه شکیب رخ
با آمدن محرم هر سال رنگ مهربانی حسین علیهالسلام شهر را غرق نظم شور انگیز و نوینی میکند؛ مسبب این تغییر مثل آمدن بهار پس زمستان، پیوند محبان را در محافل اشک، به عرضه نمایش میآورد.
همه با هر عقیده، سن و سال، نژاد، پوشش و امثال آن در زیر یک سقف، بهخاطر یک عشق مشترک گرد میآیند، خود را محتاج به نگاه صاحبخانه میدانند، خدمت و شرکت در این محافل را رزق میشمارند، زیرا که دلهای محبان متصل به محبتی خالص گشته که اشک و آه و سوز، حاصل تراوش آن شده است…
محرم با تمام زیباییهایش، تمرینی مقدماتی برای دوران ظهور است، همان روزگاری که در آن قلوب جمیع مومنان، به قلب قطب عالم امکان متصل میشوند، با عشق او روزگار را سپری می کنند، برای رضایت محبوب، بیادعا و بی منت تمام لحظه های خویش را خرج می کنند و شهادت در رکاب ایشان را التماس میکنند.
محرم زیباست چراکه، نمایش بخشی از آموزههای اسلام ناب در پیوندهای معنوی و مالی بین مسلمانان است!
لحظههای ناب این ماه سرخ، گوارای وجودتان!
در این شبها برای هم ظهور دعا کنیم، باشد که محرمی را با صاحب الزمانمان عجل الله فرجه تجربه کنیم.
#محرم
#امام_حسین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
چند سؤال به بهانه دو عروسی
چند شبیست که فیلم، عکس و انواع کلیپهای عروسیِ دو تن از بازیگران، محمدرضا گلزار و بهرام رادان در فضای مجازی دستبهدست میشود که قطعا پخش، انتشار و دیده شدنِ حداکثری آن برخاسته از ارادهی صاحبان آن است و از آنجا که عصر، عصر مخاطبسالاریست چند سؤال دارم:
👈۱. این افراد چه اهداف پیدا و پنهانی از این همه خودنمایشی دنبال میکنند❓
👈۲. چه کسی یا کسانی از حمایت آنها در دیدهشدن حداکثری بهره میبرند❓
👈۳. چرا از همهی تصاویر این دو مراسم تنها بخش خطبهی عقدِ (بهقول خودشان) آریایی منعکس شده است❓
👈۴. هر دوی این دو نفر در ظاهر عقد آریایی بستهاند در صورتی که قطعا دروغ محض است. چراکه هر دو یا در ایران عقد کردهاند.( گلزار در تهران )یا به ایران برخواهند گشت. (بهرام رادان در تفلیسِ گرجستان) در این صورت برای زندگی در ایران باید عقد خود را ثبت کنند که قانون خود را دارد و نمیتوانند زندگی خود را بهطور غیرقانونی و علنی در ایران ادامه دهند و از آنجا که هر دو فقط در ایران است که زندگی بهاصطلاح هنری خود را معنا میکنند بنابراین قطعا عقد با خطبه اسلامی آن را ثبت کردهاند. حال سؤال اینجاست که چرا با مخاطبان خود صادق نیستند❓حال بگذریم از اینکه به دلیل یک جمله عربی اینگونه بازی میکنند اما برای سرمایهگذاری، سفر،خوشگذرونی و ...کشورهای عربی را میپسندند. این تناقض را چگونه حل کنیم❓چگونه آنان را یک آریایی غیور بدانیم❓🤔
از سوی دیگر اجازه میخواهم بهعنوان یک شهروند از مسئولین چند سؤالی بپرسم:
📛 قطعا امر حجاب و رعایت آن در جامعه اسلامی از اهم مسائل است و برخورد قوه قضائیه با تمام نقاط ضعف و قوتش قابل حمایت است. مخصوصا در برخورد با سلبریتیهایی که نقش الگو و گاهی رهبری در برخی جریانات دارند اما سؤال، آیا گناه امثال محمدرضا گلزار و بهرام رادان در ترویج این سبک مراسم عروسی، انتشار عکس و فیلمهای کاملا خصوصی و از همه مهمتر پخش خطبه عقد آریایی، کمتر از کشف حجاب امثال آزاده صمدیست؟ آیا این دو بازیگر مرد بیش از آزاده صمدی و افسانه بایگان و...نیاز به تشکیل پرونده ندارند❓
📛 از اینها مهمتر، یک سؤال ِ درِ گوشی. داستان این مدل فیلتر کردنِ فضای مجازی چیست❓
📛 آیا با توجه به روند حضور کاربران در صفحات اینستگرام در این چند ماه اخیر هنوز متوجه نشدهاید که این سبک از محدودیت بازدارندگی ندارد❓
📛 آیا اجازه داریم بهگونهای دیگر به این مدل فیلترینگ نگاه کنیم که نه با نبودنش فرقی دارد و نه محدودیتی در استفادهی از آن مطرح است ❓
📛آیا میتوانیم فلسفه این نوع از فیلترینگ را لقمهی چربی برای برخی بدانیم❓
📛 تا چندی پیش با مافیای شکر، روغن، سیمان، چادر، مرغ و گوشت و حتی کنکور مواجه بودیم. آیا امروز حق داریم به وجود مافیای فیلترشکن نیز معتقد باشیم❓این چه مافیاییست که هیچ دولت و مجلسی دستش به خنثی کردنش نمیرسد❓
📛 آقایان متولی امر، آقای فرهنگ، آقای شورای عالی فضای مجازی، آقایان مسئول، خوابید یا خود را به خواب زدهاید❓
📛ما تا کی آش فرهنگ جامعه را هم بزنیم❓ تا کی پاسخ شبهات و ناامیدیها و ناکارآمدی شما را در این فضای ولنگار فرهنگی بدهیم❓تا کی میخواهید دلیل بسیاری از اعمال خود را رسانهای نکنید❓
📛تا کی قرار است مدیریت فرهنگ جامعه بهدست نرمافزارهای خارجی باشد و چنان بر اذهان مخصوصا جوانان حکومت کند که نه ما بدانیم آنها در چه دنیایی سیر میکنند و نه آنها بدانند ما که هستیم و چه میگوییم❓
📛مگر شما از چین و روسیه کمترید که حتی حاضر نیستید برای حفظ نظامی که بر کرسی آن تکیه زدهاید مدیریت فضای مجازی و فرهنگی آن را بهدست گیرید❓
📛مگر شما کمتر از آمریکا هستید که حتی حاضر نمیشوید همچون او که نماینده پلتفرم تیکتاک را به دادگاه کشاند نماینده این افتضاح (اینستا) را به محکمه بکشانید❓ نگویید که نمایندهای در کشور ندارد که این خود عذری بدتر از گناه است.
کلام آخر
تکلیف افراد بسیاری در کشور روشن است ما نه از سلبریتیها انتظار حرکتهای معقول و منطقی داریم و نه از برخی مسئولینی که یک دهه کشور را از هر جهت یا متوقف کردند یا به عقب کشاندند. بلکه تمام مطالبه و توقع ما از آن دسته مسئولینیست که همچون بسیاری از افراد جامعه رنج دوران کشیدهاند و امروز با نام انقلاب و انقلابی حضور دارند. ما از فرماندهان این جنگ فرهنگی شجاعت و تقوا میخواهیم.
این را بدانید که کارآمدی و ناکارآمدی شما هرگز خدشهای به باورها و مبانی دینی و انقلابی ما وارد نخواهد کرد این شما هستید که با اعمال و گفتارتان هر لحظه در دادگاه عدل و حق قضاوت میشوید و باید پاسخگو باشید.
آن روز خیلی دور نیست....
✍زينب نجیب
#جهاد_تبیین
#دولتاسلامی
#بهرام_رادان
#محمدرضا_گلزار
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
مِنَ الغَریب اِلی الحَبیب ...
✍نرگس ایرانپور، عضو تحریریه مجتهده امین
حکایتش حکایت غریبی است. تکرار تاریخ، قصه هر روز ماست. همچنان تمام زمینها کربلاست و ندای هل من ناصر حسین بن علی در آن طنینانداز است و تمام روزها عاشورا است. من الغریب تا الحبیب پیام غربت ابی عبدالله است که دست به دست و به گواهی تاریخ به دست ما رسیده. حبیبابنمظاهر، یادگار هفتاد و پنج سالهای بود که شمشیر رزمش را در جمل و صفین و نهروان در دفاع از اسلام از نیام کشیده و حالا در دیار هزار رنگ کوفه سکونت داشت. در رکاب پیامبر و امیرالمؤمنین علی علیهالسلام محاسن سپید کرده و گرد پیری بر قاب چهرهاش نشسته بود. پیری و از کار افتادگی به اضافه تمام خدماتی که در خدمت به دین خدا کرده بود، بهانه خوبی بود تا نیاید و با خیالی آسوده بعدها هزاران مجلس بر مصایب امامش گریه کند. اما نامه به دستش رسید: من الغریب الی الحبیب "بسم الله الرحمن الرحیم، نامه ای از حسین بن علی(ع) به مرد فقیه حبیب بن مظاهر؛ ما وارد کربلا شدیم و تو نزدیکی مرا به رسول خدا(ص) می دانی، اگر اراده یاری ما داری زود نزد ما بیا"¹. هفتم محرم بود که حبیب به کربلا رسید²، به موقع رسید. لبخند رضایتی بر صورت مبارک عقیله بنی هاشم نشست، فرمود: سلام مرا به حبیب برسانید.
تاریخ مفصل است، القصه که حبیب با دل به کربلا رسید و با اشتیاق اذن جنگ طلبید و وارد میدان شد و با سر وارد کوفه شد³ و تا ابد سربلند تاریخ است.
آمدن و لبیک به امام مهم است و مهمتر از آن به موقع آمدن است، آنجا که به کار امامت بیایی. سر بلند کن و ببین زیر کدام بیرق سینه چاک میکنی، مباد که رنگ و لعاب عاریتی دنیا، فریبمان دهد و از رسیدن به وقت غافل شویم.
۱. معالى السبطین، 1/228.
۲. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۴۵.
۳. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ترجمه پاینده، ابو القاسم، ج7، ص 3020.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI