eitaa logo
در محضر عارفان
1.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
گاهی تنها یک دعا گافیست تا همه مشکلات حل شود. توصیه های اخلاقی ، اسرار عارفان ، نکته های ناب ، تربیتی ، ادعیه مجرب ، دعای رزق و.... @aflaakyaan تاریخ ساخت کانال 1399/01/28 شرایط تبلیغات در کانال زیر https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
... 🍃خبرنگاران زیادی از نقاط مختلف دنیا به نوفل لوشاتو آمده بودند امام خمینی(ره) با آرامش و وقار خاصی نشسته بود تا آنها سئوالاتشان را بپرسند. من خیلی خوشحال بودم چون با این برنامه ، انقلاب مردم ایران در سطح جهانی مطرح میشد و صدای انقلاب به گوش مردم کشورهای دیگر نيز میرسید. یکی دو خبرنگار که سوالشان را پرسیدند نوبت خبرنگار دیگری شد. قبل از اینکه خبرنگار سئوالش را بپرسد ، امام از جایش بلند شد و شروع به حرکت کرد. با عجله خودم را به امام خمینی(ره) رساندم و گفتم: آقا کجا تشریف میبرید؟ امام خمینی(ره) با آرامش جواب داد: وقت نماز است. 🍃گفتم: آقا دیگر این فرصت نصیب ما نمیشود که انقلاب را معرفی کنیم ، خواهش میکنم چند دقیقه دیگر بنشینید تا سه چهار نفر دیگر سؤالاتشان را بپرسند. امام خمینی با ناراحتی فرمودند: وقت نماز است و به سمت اتاق دیگري حرکت کرد. من هاج و واج مانده بودم و خبرنگارانی که از من علت رفتن امام خمینی را می پرسیدند ... 📚 کتاب پر پرواز ؛ اصغر آیتی و حسن محمودی ؛ ص ۶۰ ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: شکر واقعی آن است که تمام اعضا و جوارح انسان، از دست و پا و گوش و قلب، برای آن هدفی که خدا آن‌ها را خلق کرده که همان مقام عبودیت است، قرار بگیرد. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: سحرگاهان از صدای مناجات اهل آسمان و ملائکه ، آرام و قرار از من گرفته می شود... ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: قلب غافل، مانند مرده است و کسى که مشغول به مکروهاتى که مورد رضایت خدا نیست، باشد، پایین‌تر از مرده است. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : ثُمّ قَالَ، بَینا موسَى بنُ عِمرانَ یَعِظُ اَصحابَهُ اِذ قامَ رَجُلٌ فَشَقَّ قَمیصَه در وسط موعظه‌‌ى جناب موسى بن عمران، این مرد بقدرى تحت تأثیر قرار گرفت و هیجانى شد که پا شد و پیراهن خودش را پاره کرد؛ یقه‌‌ى خودش را پاره کرد. فَاوحَى اللهُ تَعالى اِلَیهِ یا موسَى بنِ عِمران قُل لَهُ لا تَشُقَّ قَمیصَک خداى متعال به حضرت موسى وحى فرستاد و فرمود به این آقا بگو پیراهنت را نمیخواهد پاره کنى، هیجانى بشوى و در یک لحظه دست به این کار بزنى؛ این کارِ سطحى و ظاهرى است. وَ لکِن اِشرَح لى عَن قَلبِک و لکن مانع را بردار از اینکه من در قلب تو قرار بگیرم. «اِشرَح لى» یعنى «اِفتَح لى»، یا «اِرفَعِ المانِع» از حضور من در قلب خودت مانع را بردار؛ این مهم است. نه اینکه اگر کسى در هنگام شنیدن موعظه یک حال هیجانى به او دست بدهد -فریاد بکشد یا پیراهنش را مثل این مرد پاره کند یا بر سر خودش بزند- عیبى دارد؛ نه، میخواهد بفرماید اصل قضیّه این نیست؛ اصل قضیّه این است که در دل تو اثر گذاشته بشود، خداى متعال در دل تو حضور پیدا بکند. حالا گاهى ممکن است که این حضور قلبِ انسان در پیش خداى متعال و جا گرفتن عظمت الهى در دل انسان، موجب این بشود که یک تظاهرى هم در بیرون به‌‌طور بیخود -ناخودآگاه و بدون عمد- از او سر بزند یا نزند؛ این ممکن است، امّا چیز مهمّى نیست؛ عمده آن است که در دل اثر بگذارد؛ والاّ این هیجانات ظاهرى مثل یک شعله‌اى است که خس و خاشاکى را مشتعل کند؛ شعله است، یک لحظه بلند میشود، بلافاصله هم خاموش میشود؛ امّا وقتى که معرفت الهى در دل انسان رسوخ کرد، آن‌وقت آن تأثیراتى که حضور الهى و معرفت الهى و محبّت الهى در دل داشته، به این آسانى از دل زائل نمیشود. این دعاهاى ائمّه (علیهم‌‌السّلام) را که ملاحظه کنید، همه تقریباً -یا غالباً- آنجایى که در ذکر الهى و بیان صفات و اسماء الهى است، ناظر به این است که خدا را در دل ما حاضر کند. در دعاى شریف جوشن کبیر میبینید از اوّل تا آخر، اسماء ذات مقدّس الهى و صفات آن بزرگوار است؛ این براى آن است که ما توجّه پیدا کنیم، خدا را بشناسیم، معرفت خودمان را افزایش بدهیم. ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : 🌱 چطور هم لباس خوب بپوشیم و هم نیتمان از از فخرفروشی و مباهات به دیگران پاک کنیم؟ ➖ سختی بحث لباس در این است که انسان معمولاً لباس را برای دیدن دیگران انتخاب می‌کند. اساساً انسان در تنهایی خیلی تقیدی به پوشیدن لباس زیبا ندارد. یعنی لباس یک رفتار متظاهرانه است و خیلی سخت است که انسان یک رفتار متظاهرانه را مخلصانه انجام دهد. اوج زیبایی کار مخلصانه اینجاست، اوج زیبایی کار مخلصانه در نماز شب خواندن و صدقۀ پنهانی نیست. اوج کار مخلصانه این است که انسان یک عمل متظاهرانه را مخلصانه انجام دهد. ➖ برای تمرین اخلاص در پوشش می‌توانیم از امام(ره) الگو بگیریم. حضرت امام(ره) لباس‌های داخل خانه را که معمولاً کسی اتو نمی‌کند، ایشان اتو می‌کردند. اگر واقعاً می‌خواهیم به خاطر انسان بودن دیگران و احترام به انسان‌ها لباس خوب بپوشیم، برای انسان‌هایی که در خانه با ما زندگی می‌کنند، لباسمان را اتو کنیم و بپوشیم. این یک امتحان است. چرا همیشه می‌خواهیم از غریبه‌ها دلبری کنیم؟ این چشم‌های آشنایان است که همیشه ما را تحمل می‌کند، برای آنها لباس خوب بپوشیم. ➖ داشتن نیت مخلصانه در هنگام پوشیدن لباس آراسته، کار مشکلی است. نیت مخلصانه را باید با نیت احترام به انسانیت و شخصیت ایمانی و اجتماعی خودمان، احترام به چشم دیگران و اینکه تحمل ما برای دیگران سخت نباشد به دست بیاوریم. اینها انگیزه‌های قشنگی است که خدا به آنها فرمان داده است. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: اگر یاد خداوند که نقطه اصلی هرم آفرینش است، آرامش بخش نباشد، مطمئن باش مخلوقات او آرامش بخش نخواهند بود، دنبال اوباش و انقدر سرگردان نباش ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : خَیرُ ما أُلقِیَ فِی القَلبْ أَلیَقین می‌فرماید: یقین بهترین چیزی است که خدای متعال در دل انسان قرار می‌دهد اگر یقین نبود و شک بر وجود انسان مستولی بود، اهداف برای انسان نامفهوم و مبهم است؛ هدف‌ها که روشن نبود، حرکت، حرکت مستقیم و صحیح و مستمری نخواهد بود؛ لذاست که خدای متعال در مورد پیغمبر اکرم می‌فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَمَلآئِکَتِهِ [وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ]» با بینه و یقین حرکت کردن تفاوت می‌کند با حرکتی که از روی تردید و شک باشد؛ لذا شما می‌بینید که در دعاها هم درخواست یقین از خدا می‌شود: «[اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى] وَالْیَقینَ فى قَلْبى وَالاِْخْلاصَ فى عَمَلى وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصیرَةَ فى دینى» ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: تعجب است!! از کسی ڪه برای خوابش که مدت ‌ڪوتاھی است جا‌ی‌ نرم تھیه میکند اما برای آخرت قدمی بر نمی‌دارد. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : در دعاى صحیفه‌‌ى سجّادیّه تعبیر عجیبى است؛ میفرماید که پروردگارا! به من آن روحیّه را عطا کن، آن فهم را عطا کن که من امید رسیدن نفَس بعدى را به این نفَس نداشته باشم: [حَتّى لانُؤَمِّلَ ...] وَلاَاتِّصالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لاَ لُحوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ؛ داریم راه میرویم، اینکه قدم بعدى حتما از سوى ما برداشته خواهد شد را ما خاطرجمع نباشیم؛ ممکن است برویم. خب این حالت ترقّب موت در انسان خیلى برکات دارد: کار را انسان عقب نمی‌اندازد؛ کارهاى لازمى را که باید انجام بدهد، انجام میدهد؛ منافاتى هم ندارد با اینکه انسان با توجّه به اینکه با همین احتمال که ممکن است تا یک ساعت دیگر، تا یک روز دیگر نباشد، کارهاى بلندمدّت را هم شروع کند؛ با هم منافاتى ندارد. چون سود کارهاى بلندمدّت حتما به شخص ما که نخواهد رسید؛ به دیگران هم که برسد به این تعبیر بگوییم سودش به ما رسیده است. بنابراین «اعمَل لِدُنیَاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبدًا»؛ کار آبادى دنیا، سامان دادن به امور زندگى دنیا را جورى انجام بده که گویا تا ابد بنا است زنده بمانى، یعنى حتما با استحکام انجام بده امّا «وَاعمَل لاِخِرَتِکَ کَاَنَّکَ تَموتُ غَدا»؛ کار آخرت را هم این‌جورى انجام بده. معناى این این است که هر دو را درست انجام بده؛ کار دنیا را درست انجام بده مثل کسى که تا ابد زنده خواهد بود، کار آخرت را هم درست انجام بده مثل کسى که فردا خواهد مُرد و دیگر فرصتى برایش باقى نیست. ۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : تا در دنیا هستید حسنه جمع کنید. وقتی رفتید حسرت این روزها میماند. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: به جای اینکه عابد باشی عبد باش. تا عبد نشوی عبادت سودی به حالت ندارد عبد بودن یعنی: ببین خدایت چه می خواهد نه دلت... ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: خداوند- تبارك ‏وتعالى- هميشه وسايل ترقّى و تعالى را براى بنده ‏اش فراهم كرده و می ‏كند، در هر كجا و هر حال كه باشد؛ 🔹امّا بندگان، خود را از بندگى، به بند هوا و هوس دچار نموده و از آن مقامات قُرُبات، غفلت ورزيده ‏اند. 🔸چه روزگارى بر ما می ‏گذرد! گاهى در فكر خوردن، خوابيدن، گاهى تفريح، گاهى خيالات باطله و هكذا. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : از وصایای امام کاظم علیه السلام به هشام : یَا هِشَامُ لَا دِینَ لِمَنْ لَا مُرُوَّهَ لَهُ وَ لَا مُرُوَّهَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ وَ إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ قَدْراً الَّذِی لَا یَرَى الدُّنْیَا لِنَفْسِهِ خَطَراً، أَمَا إِنَّ أَبْدَانَکُمْ لَیْسَ لَهَا ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّهُ فَلَا تَبِیعُوهَا بِغَیْرِهَا . ( تحف العقول ، ص 389 ) می فرماید: کسی که مروّت ندارد ، دین ندارد . مروّت یا مروئه ، همان چیزی است که در فارسی از آن به مردانگی تعبیر می کنیم. شجاعت، رسیدگی به مظلوم، پایبندی به عهد و رعایت امانت، همه اش در کلمه ی مروّت جمع است. مقابل مردانگی، نامردی است و دین ، با جوانمردی و مردانگی همراست. کسی که عقل ندارد، مردانگی ندارد؛ یعنی راهنمای مردانگیِ انسان، بایستی عقلِ او باشد. کارهای جاهلانه و سفاهت، مروّت نیست! با قدرت ترین انسانها کسی است که ، دنیا را برای خودش دارای قدر نداند. قیمتِ هستی و شخصیّت انسان، فقط بهشت است. اگر خود را به هرچه کمتر از بهشت فرو ختید، زیان کرده اید. 📚شرح حدیث از مقام معظم رهبری در مقدمه درس خارج ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : ⭕️‌ به واقع آن کس که "من عرف نفسه فقد عرف ربه"را درست بفهمد، جمیع مسائل اصیل فلسفی و مطالب اصلی حکمت متعالیه و حقایق متین عرفانی را میتواند از آن استنباط کند، لذا معرفت نفس را مفتاح خزائن ملکوت فرموده اند. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : 💠جهت گذشتن از نفس اماره و خواهش های مادی و طبعی و شهوی و غضبی که غالبا از کینه و حرص و شهوت و غضب و زیاده روی در تلذّذات برمی خیزد،روایت عنوان بصری را دستور می دادند به شاگردان و تلامذه و مریدان سیر و سلوک الی الله، تا آن را بنویسند و بدان عمل کنند؛ یعنی یک دستور اساسی و مهم، عمل طبق مضمون این روایت بود و علاوه بر این، می فرمودند: "باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی دو بار آن را مطالعه نمایند..." 📚 روح مجرد، ص 176. ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : 🔹"آنها که به فکر سلوک می افتند و علاقه ی این امر را پیدا می کنند و سپس به اوراد و اذکار،به شب زنده داری و مجاهدتها می پردازند،ولیکن به لحاظ اینکه درباب واجب یا حرام،و یا در هر دوباب مسامحاتی دارند در سلوک خویش راه به جایی نمی برند،و ان نمی شود که باید باشند،و خودنیز احیانا از وضع خویش در تحیّر هستند و نمی دانند چرا موفقیّت لازم در این طریق را ندارند،و چرا مشمول عنایات خاصّه ربوبی نمی شوند،باید بدانند که اساس امر در سلوک عبودی انجام دادن واجبات و ترک حرام است،و هر اندازه در واجبات یا در محرّمات و معاصی و یا در هردو مسامحه باشد،به همان اندازه نیز معطّلی،عدم موفقیّت ،حرمان،خسران و هلاکت خواهد بود." 📚منبع:کتاب مقالات،جلد سوم،ص79 ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🌼دیدار دانشجوی مشروبخوار با آیت الله بهجت(ره) ✍️وقتی رسیدیم پیش آقای بهجت…بچه ها تک تک ورود میکردن و سلام میگفتن، آقای بهجت هم به همه سلامی میگفت…منتظر بودم آقای بهجت به من نگاهی بکنن…اما اصلا صورتشون رو به سمت من برنمیگردوندن…در حالی که بقیه رو تحویل میگرفتن…یه لحظه تو دلم گفتم:"میگن این آقا از دل آدما هم میتونه خبر داشته باشه…تو با چه رویی انتظار داری تحویلت بگیره؟ تو که میدونی چقدر گند زدی…!” خلاصه خیلی اون لحظه تو فکر فرو رفتم…تصمیم جدی گرفتم که دور خیلی چیزا خط بکشم، وقتی برگشتیم همه شیشه های مشروب رو شکستم، کارامو سروسامون دادم، تغییر کردم، مدتی گذشت، یکماه بود که روی تصمیمی که گرفته بودم محکم واستادم، از بچه ها شنیدم که یه عده از بچه های دانشگاه دوباره میخوان برن قم، چون تازه رفته بودم با هزار منت و التماس قبول کردن که اسم من رو هم بنویسن… دم در سرم رو پایین انداخته بودم، تو حال خودم بودم که دیدم بچه ها صدام میکنن: "حمید حمید! حاج آقا باشماست." دیدم آقای بهجت به من اشاره میکنن که بیا جلوتر…درگوشم گفتن: 🔺- یکماهه که امام زمانت رو خوشحال کردی 📚خبرآنلاین ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
👌نڪاتی از حاج آقا قرائتی ✍️ما وظیفه داریم دعاڪنیم چه اجابت بشه چه نشه.. میفرمود مگه شما شیرجه تو آب میزنی هر دفعه چیزے از زیر آب میارے بالا.. دعا هم همینطوره.. قرار نیس هرچی بخواے از خدا بهت بده در دعا تڪلیف مشخص نڪن 🌸حضرت یوسف(ع) گفت خدایا زندان بهتره واسه من تا اینڪه اسیر دام زنان بشم. یوسف(ع) تو زندان فهمید با دعایی ڪه خودش ڪرده افتاده زندان.. باید میگفت خدایا نجاتم بده از شر زنان 🌸حضرت موسی(ع) گفت خدایا من به خیرے ڪه ازجانب تو بهم برسه نیازمندم. خدا جریان را طورے چید ڪه بخاطر آب دادن به بزغاله ها هم صاحب زن شد. هم مسڪن.هم شغل.هم سرمایه.هم امنیت.. موسی بخاطر خدا رفت جلو ڪمڪ دختران شعیب ڪردخدا هم ڪمڪش ڪرد همه چی بهش داد.... این یه قانونه ان تنصروا الله ینصرڪم خدا رو یارے ڪنی، خدا هم یاریت میڪنه ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 ره: 🔷انسان قرآنى باش روزى درب منزل را زدند، در را باز كردم ، ديدم جوانى است ، 🔹گفت حاج آقا دستور العملى بفرماييد: 🔸گفتم : اولا انسانى قرآنى باش و ثانيا استقامت داشته باش . 🔹گفت : باز هم بفرماييد: 🔸گفتم : تو برو همان اولى را انجام بده !! ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🖊 : شما ذکر خدا بگویید، خدای متعال هم بر شما صلوات میفرستد، به شما درود میگوید؛ هم خود ذات اقدس الهی، هم ملائکه‌ی او به شما مؤمنین درود میگویند. و بدانیم که ذکر و یاد خدا راهنما، راه‌گشا و دست‌گیر است، میتواند ما را قادر بر گره‌گشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجه‌ی تواناییِ خود ما انسانها است که باید این گره‌ها را باز کند امّا این توانایی را خدا به ما میدهد. ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ------------------ در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔴👈 تعبیر عجیب ‼️ نماز برای حضور قلب است. اصلاً حضور قلب یعنی چه؟ این مسأله حضور قلب ، خیلی تعبیر عجیبی است. حضور قلب یعنی دل حاضر باشد و غایب نباشد، یعنی تو وقتی نماز می خوانی و رویت به طرف قبله است، حاضرغایب کن، ببین دلت در نماز حاضر است یا غایب؟ شما در اول نماز دلتان را حاضر غائب می کنید و او حاضر می شود. دلتان هم می خواهد حاضر باشد تا می گویید الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، یک وقت می بینید این شاگرد کلاس فرار کرده، شما درس را از اول تا آخر داده اید ولی خود شاگرد در کلاس نبوده است وقتی که ما نماز می خوانیم و می گوییم الحمدلله رب العالمین داریم به دل خودمان تفهیم می کنیم، به روح خودمان تلقین می کنیم، اما وقتی السلام علیکم و رحمه الله و برکاته گفتیم می بینیم این جسم ما، یعنی زبان ما، اعضا و جوارح ما، مشغول درس دادن به دل ما بوده است و شاگرد کلاس، این دل بوده است؛ اما متأسفانه در اینجا وضع به گونه ای بوده که ما درس را داده ایم، شاگرد اول کلاس گفته حاضر و فرار کرده است و ما درس را هدر داده ایم. [ مرتضی مطهری ، آزادی معنوی ، تهران ، صدرا ، چاپ سی و هفتم ، 1386 ، ص 69 ] ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
✳️من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم: ثلاثُ خِصالٍ مَن كُنَّ فيهِ استَكْمَلَ خِصالَ الإيمانِ : الّذي إذا رضِيَ لَم يُدخِلْهُ رِضاهُ في إثْمٍ و لا باطلٍ ، و إذا غَضِبَ لَم يُخرِجْهُ الغَضبُ مِن الحقِّ ، و إذا قَدَرَ لَم يَتَعاطَ ما لَيس لَهُ . (تحف العقول صحفه 43) ✳️سه خصلت است كه هر كس دارا باشد، خصلتهاى ايمان را به كمال رسانده است: كسى كه چون راضى شود، رضايتش او را به گناه و باطل نكشاند و چون خشمگين شود، خشم، او را از حق به در نَبَرد و هرگاه قدرت يابد چيزى را كه از او نيست به زور نستاند. 🔵👈 معناى روايت، اين نيست كه ايمان در اين سه خصلت منحصر است، بلكه مراد اين است كه در هر كس، اين سه خصلت وجودداشته‌باشد حاكى از اين است كه همه خصال ايمان، در او جمع است. 🔵👈 چون هر يك از اينها متوقّف بر مجموعه‌اى از صفات نيك و كاشف از آنها است. خشنودى و محبت كسى او را به باطل نكشاند كه موجب شود به ناحق از آن شخص دفاع كند و همچنين غضب، او را به برخوردهاى غلط و خروج از حق نكشاند، و در هنگام قدرت، كارهايى را كه حق او نيست مرتكب نشود. 🔸شرح حدیث از حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) [تاریخ : 78/8/17 ] ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔴👈 این هم از بی عقلی و جهل انسانهاست ‼️ مردان الهی و تربیت شده که تربیت یافتگان حق هستند، به وسیله قوّۀ عاقله از همۀ مفاسد ونجاسات باطنی پاک هستند، و به سبب قوۀ عقل هیچ گاه به پلیدیهای نفسانی آلوده نمی گردند. انسان به وسیله تربیت الهی به جایی می رسد که حاکم بر هوای نفس می شود. 🔵👈 اگر انسان به این مقام رفیع نائل گردد و روحانی شود، بر همه طبیعت حاکم می شود. اراده مرد الهی و انسان کامل روحانی، همه تأثیر گذارنده های طبیعی و عوالم مادی را از کار می اندازد و تصرف در ماده کائنات و طبیعت می کند. او حاکم است و طبیعت محکوم و تحت فرمان اوست. به برکت نورانیّت و ولایت مطلقه حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) انسان حاکم بر آتش های دنیا و آخرت می شود و آتش تحت فرمان او می گردد. 🔵👈 تربیت، از مقام رحمت خداوند نشأت می گیرد، لکن انسان، ظلوم و جهول است. متأسفانه ما انسانها ربُّ الاَرباب را، که ربِّ مطلق است، رها و گم کرده ایم و به در خانه اونمی رویم و در عوض به در خانه دیگران مراجعه می کنیم. این هم از بی عقلی و جهل انسانهاست. [ اکبر اسدی ، نردبان آسمان ( مجموعه درس های اخلاق آیت الله بهاء الدینی) ، قدسیان ، چاپ دوازدهم ، ص19 و 20 ] ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan
🔴 درست می شود‼️ هستند افرادی که امام زمان علیه السلام نزد آنها می آید. مثل آسیّد کریم پینه دوز. صاحبخانه آسیّد کریم او را جواب کرد،جا گیرش نیامد،به همین خاطر صاحبخانه اثاثیۀاو را توی کوچه ریخت . آن موقع گل و برف و باران هم بود . ⭕️یکی از مواردی که امام زمان علیه السلام پیش آسیّد کریم می آید همین جا بود. امام زمان تشریف می آورند و می پرسند : «آسید کریم چیه؟چرا ناراحتی؟»آسید کریم عرض می کند:«آقا خودتان که می دانید، احتیاج به گفتن ندارد. صاحبخانه جواب کرده و شما خودتان می دانید.» 🌺حضرت علیه السلام می فرمایند: « اگر طالب ماهستی، باید این ها را تحمّل کنی . به خودت فشار نیاور، اعصابت را ناراحت نکن. این ناراحتی ها را تحمل کن. خانه نداشتن مصیبتی است. » وقتی حضرت این سخنان را می گویند، آسید کریم یک چیزی می گوید که ایشان تبسّم می کنند. 🔵👈 آسیّد کریم می گوید: « درست است ،ولی این مصیبت یک مصیبتی است که شما خانواده هم آن را نداشتید.» یعنی ائمه ما علیهم السلام هیچ کدام مستأجر نبودند. تمام ائمه خانۀ ملکی داشتند. تا آسیّد کریم این حرف را به علیه السلام می گوید، آقا یک لبخندی می زنند و می فرمایند: « درست می شود.» بعد هم رفقا همان خانه ای که از آن بیرونش کرده بودند را برای او می خرند. [ بررسی گناهان کبیره در مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ،ص78 و 79] ----------------- در محضر عارفان(ایتا، سروش ،روبیکا) @aflaakyaan