1⃣ بیان شد که #امام_صادق(ع) ۴۰۰۰ شاگرد داشتند، اما به چندین دلیل نتوانستند قیام کنند.😔
↩️ اگر سری به شاگردان ایشان بزنیم، یکی دیگر از دلایل این امر را متوجه خواهیم شد.
👈 ابوحنیفه به طور مستقیم، و مالک بن انس به طور غیرمستقیم، که از ائمه اربعه اهل تسنن هستند، نیز جزو آمار شاگردان حضرت بودند و از محضر امام، بهره ها بردند.
👈 خود ابوحنیفه که امام اعظم اهل تسنن است کتابی دارد به نام« لو لا سنتان» یعنی «اگر آن دو سال نبود»،✌️ دو سالی که از محضر امام صادق (ع) بهره های فراوان برد.
❗️ او با وجود اینکه میداند امام، دانشمند عظیم زمان، و نواده رسول خدا(ص) است، لیکن به امامت امام صادق اعتقادی ندارد 😔
و در حکومت جبار عباسی تلاش دارد که افکار امام و عقاید امام را (نه در مقابل امام ، بلکه پشت سر ایشان) در بین عوام اهل تسنن به نقد بکشد تا عظمت علمی امام را به چالش بکشد.⚠️
↩️ ابوحنیفه از طرفی شاگردی امام را میکرد و از طرف دیگر به خواست منصور عباسی در مساجد و محافل علمی اهل تسنن برخی از آرای امام را به نقد می نشست، و البته گهگاهی نیز امام با او مواجه می شدند و او و طرز تفکر و منابع استنباط او را به ویژه در احکام شرعی، به چالش می کشیدند و بطلان اعتقادات او را اثبات می کردند.
ادامه دارد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔 @afzayeshetelaat
2⃣ نمونه ای از به چالش کشیدن ابوحنیفه توسط #امام_جعفر_صادق(ع) ، مناظره زیر است: 👇
👈 #امام_صادق از ابوحنیفه پرسید:
❗️ شنیدهام كه تو بر اساس قیاس، فتوا میدهی؟
🔸ابوحنیفه: آری.
🔹امام: وای بر تو كه، اولین كسی كه بر این اساس نظر داد شیطان بود، وقتی كه خداوند به او دستور داد كه به آدم سجده كند گفت: من سجده نمیكنم زیرا كه مرا از آتش آفریدی، و او را از خاك، و آتش گرامی تر از خاك است.
👈 سپس امام برای اثبات بطلان قیاس، مواردی از قوانین اسلام كه بر خلاف این اصل است را ذكر نموده و فرمود:
🔹به نظر تو قتل ناحق (كشتن كسی به ناحق) بدتر است، یا زنا كردن؟
🔸ابوحنیفه: كشتن كسی به ناحق.
🔹امام: بنابراین اگر عمل كردن به قیاس صحیح باشد، پس چرا برای اثبات قتل، دو شاهد كافی است، ولی برای ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آیا قانون اسلام با قیاس توافق دارد؟!
🔸ابوحنیفه: نه.
🔹امام: بول كثیف تر است یا منی؟
🔸ابوحنیفه: بول.
🔹امام: پس چرا خداوند در مورد اوّل، مردم را به وضو امر كرده، ولی درمورد دوّم، دستور داده غسل كنند، آیا این حكم با قیاس توافق دارد؟
🔸ابوحنیفه: نه.
🔹امام: نماز مهمتر است یا روزه؟
🔸ابوحنیفه: نماز.
🔹امام: پس چرا بر زن حائض، قضای روزه واجب است ولی قضای نماز واجب نیست؟ آیا این حكم با قیاس توافق دارد؟
🔸ابوحنیفه: نه.
🔹امام: شنیدهام كه این آیه #قرآن را كه «در روز قیامت به طور حتم از نعمتها سؤال میشوید»(تکاثر/۸) چنین تفسیر میكنی كه: خداوند مردم را از غذاهای لذیذ و آبهای خنك كه در فصل تابستان میخورند مؤاخذه میكند؟
🔸ابوحنیفه: درست است، من این آیه را اینطور معنا كردهام.
🔹امام: اگر مردی ترا به خانهاش دعوت كند و با غذای لذیذ و آب خنكی از تو پذیرائی كند و بعد برای این پذیرائی به تو منت گذارد، درباره چنین كسی چگونه قضاوت میكنی؟
🔸ابوحنیفه: میگویم آدم بخیلی است.
🔹امام: آیا خداوند بخیل است تا اینكه روز قیامت در مورد غذاهائی كه به ما داده، ما را مورد مؤاخذه قرار دهد؟!
🔸ابوحنیفه: پس مقصود از نعمتهائیكه قرآن میگوید انسان مؤاخذه میشود، چیست؟
🔹امام: مقصود، نعمت دوستی ما خاندان رسالت است.
ادامه دارد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔 @afzayeshetelaat
3⃣ بنابراین بحث این نیست که اگر اینها شاگرد امام بودند، پس باید از ایشان تبعیت می کردند!!
👈 چون اکثر شاگردان ایشان، اهل تسنن بودند، منتهی برای آنها ثابت شده بود که کسی از لحاظ علمی به پای #امام_صادق (ع) نمیرسد و با وجود اینکه امامت حضرت را قبول نداشتند، اما از دریای بیکران علم امام صادق(ع) در تفسیر، فقه و حدیث استفاده می کردند و حتی اگر در برابر غیرمسلمانان کم می آوردند به امام صادق (ع) رجوع می کردند تا سؤالات سخت علمی را دریافت کنند.
❗️ اینگونه افراد نیز جزو همان ۴۰۰۰ شاگرد امام مظلوم ما بودند 😔 شاید حالا بهتر بتوان دلایل عدم قیام امام را ، و البته مظلومیت ایشان را فهمید.😭
👌یک علت اینکه امام از قیامهای متعدد اطرافیان خود حمایت نکردند نیز همین بود که هرکس از قیام، دنبال بهره ای بود و این قیامها هیچکدام موجب معرفت و بصیرت مردم، و اقبال آنان به سوی رهبری امام معصوم نشد.
↩️ حتی شاید بتوان گفت یکی از عللی که منصور عباسی، به خود جرأت داد به جان مبارک امام، متعرض شود 👈 همین قیامهای نسنجیده برخی خویشان امام بود⚠️❗️😔
🆔 @afzayeshetelaat
🌸 پیامبر اکرم (ص):
💞 ازدواج کنید، كه #ازدواج كردن روزى شما را بيشتر مى كند.
📗قرب الاسناد ص۲۰
💵مهریه های بالا سد راه ازدواج جوانان
🔸رهبر معظم انقلاب:
من از مردم سراسر کشورم "خواهش میکنم"که آنقدر مهریه ها را زیاد نکنند. این سنت جاهلی است. نمیگوییم ازدواج باطل است.نمیگویم حرام است. اما خلاف سنت پیامبر(ص) و اولاد ایشان و ائمه هدی(ع) وبزرگان اسلام است. خلاف روش اینهاست و بخصوص در زمان ما که کشور احتیاج دارد به اینکه همه ی کارهای صحیح، آسان شود، هیچ مصلحتی نیست که بعضی ازدواج ها را اینطور مشکل کنند.
خطبه ی عقد 2\9\1373
🔸خوب است بدانیم که رهبر انقلاب عقد ازدواجی را که مهریه آن بیشتر از ۱۴ سکه باشد را نمیخوانند. چون ایشان بیشتر ۱۴ سکه را مصداق مهریه سنگین میدانند و تعیین مهریه سنگین را دین اسلام نهی کرده است.
🔸در روایات بیان شده بهترین میزان مهریه ، مهریه حضرت فاطمه(مهر السُنه) میباشد و اهل بیت این مقدار را برای دختران خود تعیین میکردند و به مومنین هم توصیه شده که این مقدار را به عنوان مهریه تعیین کنند.(مهر السنه ، معادل ۱۲۰۰ گرم نقره است)
🔸وقتی خداوند که مهریه را در دین اسلام قرار داده از طریق کلام اهل بیت به ما میگوید بهترین میزان مهریه ، مهرالسنه است ، به طوریکه سرور زنان جهان حضرت فاطمه(س)، این مقدار را مهریه خود قرار میدهند قطعا تعیین این مقدار، برکات و مصلحتها و حکمت های فراوانی دارد و از طرف دیگر تعیین مهریه های سنگین عواقب بسیار بدی برای دختر و پسر خواهد داشت.
✅ از لحاظ شرعی، به محض ازدواج آقا و خانم، بر آقا پرداخت کل مهریه واجب میشود حتی اگر خانم مطالبه نکند. به همین جهت به آقایان توصیه شده مهریه کم را قبول کنند و همان اول هم پرداخت کنند تا حق الناس و دِینی بر آنها باقی نماند.
✅ اگر مهریه سنگینی قبلا قرار داده شده ، بهتر است خانم مقدار اضافه تر از مهرالسنه را برای خشنودی خدا ببخشد و آقا مبلغ مهرالسنه(معادل ۱۲۰۰ گرم نقره) را به خانم پرداخت کند یا به نحوی صلح کنند تا مهریه در هر صورت پرداخت شود و بر آقا دِین و حق الناسی بابت مهریه باقی نماند.