eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
144 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: هرچه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی🌼🌸🌼 كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ كَفَرُواْ بِ‍َٔايَٰتِ ٱللَّهِ فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمْۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ ٥٢ ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٥٣ (روش اینها) مانند روش فرعونیان و کسان پیش از ایشان است که به آیات خدا کافر شدند؛ پس خدا به خاطر گناهانشان آنان را گرفتار ساخت؛ بی‌گمان خداوند، نیرومندی است سخت‌کیفر؛ این بدان سبب است که خداوند هیچ گاه نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته، تغییر نمی‌دهد، مگر این که آنچه را در وجود خود دارند، تغییر دهند؛ و خداوند شنوای داناست. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیه‌ی 53 ک‍َ: مانند؛ دَأْبِ:عادت، روش؛ ءالِ: خاندان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ هُمْ: ایشان؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ ب‍ِ: به؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ ؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ أَخَذَ: گرفت؛ ذُنوبِ: گناهان؛ قَوِیٌّ: قوی، قدرتمند؛ شَدیدُ: با شدت؛ الْعِقابِ: پیگیری، مجازات؛ ذٰلِکَ: آن؛ أَنَّ: همانا؛ لَمْ یَکُ: نبوده؛ مُغَیِّراً: تغییردهنده؛ نِعْمَةً: نعمتی؛ أَنْعَمَ: نعمت داد، ارزانی داشت؛ ها: آن؛ عَلیٰ: بر؛ قَوْمٍ: گروه، ملت؛ حَتّیٰ: تا، حتی؛ یُغَیِّروا: تغییر دهند؛ ما: آنچه، چیزی که؛ أَنْفُسِ: جان‌ها، وجودها؛ سَمیعٌ: شنوا؛ عَلیمٌ: دانا، آگاه. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: یک نفر با استقامت و شکیبا، در برابر ده نفر کافر🌼🌸🌼 كيَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَى ٱلْقِتَالِۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفًا مِّنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ٦٥ٱلْـَٰٔنَ خَفَّفَ ٱللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًاۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ٦٦ ای پیامبر! مؤمنان را به جهاد برانگیز و تشویق کن. اگر از شما بیست نفر اهل صبر و شکیایی باشند، بر دویست نفر غالب می‌شوند و اگر از شما صد نفر باشند، بر هزار نفر پیروز می‌گردند؛ زیرا آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند؛ اکنون خدا به شما تخفیف داد و دانست که در شما سستی و ضعف هست؛ پس اگر از شما صد نفر با استقامت و شکیبا باشند، بر دویست نفر پیروز می‌شوند و اگر از شما هزار نفر باشند، به خواست خدا بر دو هزار نفر غلبه می‌کنند؛ و خداوند با صابران است. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیات 65 و 66 یا: ای، یا؛ أَیُّها: ای، حرف منادا؛ النَّبِیُّ: پیامبر؛ حَرِّضْ: تحریک و تشویق کن؛ الْمُؤْمِنینَ: مؤمنان، گروندگان؛ عَلیٰ: بر؛ الْقِتالِ: کارزار، جنگ؛ إِنْ: اگر؛ یَکُنْ: باشد؛ مِنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عِشْرونَ: بیست؛ صابِرونَ: شکیبایان؛ یَغْلِبوا: غلبه می‌کنند، پیروز می‌شوند؛ مِائَتَیْنِ: دویست، دوصد؛ مِائَةٌ: یکصد؛ أَلْفاً: یک هزار؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ ب‍ِ: به؛ أَنَّ: قطعا، حتما؛ هُمْ: ایشان؛ قَوْمٌ: گروهی، قومی؛ لایَفْقَهونَ: نمی‌فهمند، درک نمی‌کنند؛ الْئانَ: اکنون، الآن؛ خَفَّفَ: تخفیف داد، سبک کرد؛ عَنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عَلِمَ: دانست؛ فی: در؛ ضَعْفاً: ضعف، سستی؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ صابِرَةٌ: شکیبا، صبور؛ أَلْفٌ: یک هزار؛ أَلْفَیْنَ: دوهزار؛ إِذْنِ: اذن، اراده، اجازه؛ مَعَ: با؛ الصّابِرینَ: صابران، شکیبایان. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: «مشت نمونه‌ی خروار» یا «با یک گل بهار نمی‌شود» 🔵 دو مَثَل در فارسی هست که ظاهری متناقض دارند: 🔵 «مشت نمونه‌ی خروار» که می‌گوید یک نمونه از یک کل، برای نشان دادن آن کافی است؛ 🔵 و «با یک گل بهار نمی‌شود» که نشان می‌دهد یک مثال یا یک نمونه برای یک کل، کفایت نمی‌کند؛ اما این دو مثل، هر یک، در جای خود درست و در جای خود نادرست هستند. 🔵 گاهی در حوزه‌ی مسائل اجتماعی برای اثبات یک ادعا، یک مثال خاص می‌آورند؛ برای مثال شخصی برای غلط بودن ارتباط بین «حجاب» و «پاکدامنی»، خانمی چادری را مثال می‌زند که اهل فحشاست و در مقابل، زن کم‌حجابی را که بسیار عفیف و پاکدامن است. یا برای نشان دادن بی‌تأثیر بودن سیگار بر سلامتی، شخصی را مثال می‌زنند که پس از سال‌ها اعتیاد به سیگار، زنده است و شخص دیگری که از دود و دم متنفر بود و در جوانی سکته کرد. 🔵 مشکل کجاست؟ چه کسی درست می‌گوید؟ به طور کلی، مسائل اجتماعی یا حوزه‌های سلامت و فرهنگ، تک‌متغیره نیستند؛ به عبارتی، یکی از نشانه‌ها و عوامل پاکدامنی، حجاب است ولی، تنها عامل آن نیست؛ آنچنانکه یکی از عوامل سلامتی، دوری از دخانیات است، نه تنها عامل آن. 🔵 بنابراین، در مشکلات و معضلاتی که حوزه‌ی اجتماع یا سلامت یا فرهنگ را دربر دارد، نمی‌توان به قول دانشمندان علم آمار، با یک نمونه‌ی نادرست، یا از آن بدتر، با یک مثال، نتیجه گرفت. برای بررسی رابطه‌ی «حجاب و پاکدامنی» یا «سیگار و سلامتی»، ابتدا باید یک جامعه‌ی آماری مناسب و یک نمونه‌ی مناسب(برای مثال با 100 نمونه در 100 شهر و روستای مختلف از استان‌های مختلف) را برگزید؛ در این نمونه از جامعه‌ی آماری، با بررسی متغیرهای مختلف و تأثیرگذار بر موضوع مورد بحث، و تجزیه و تحلیل آماری آن، درستی ارتباط بین دو عامل را بررسی کرد؛ وگرنه، در این چنین مسائلی، با یک مثال، آنچه نتیجه می‌گیریم، فرسنگ‌ها با حقیقت فاصله خواهد داشت. درست مثل این که با دیدن یک بدخلقی در بدو ورود به یک شهر، نتیجه بگیریم که تمام مردم آن شهر، بدخُلق هستند و مشت را نمونه‌ی خروار بدانیم! ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem