eitaa logo
عقل عاشق
299 دنبال‌کننده
111 عکس
121 ویدیو
1 فایل
مشاهده تحلیلی وقایع اتفاقیه ایران و جهان از دریچه یک نفس تاحدی عاقل، در محاصره قلبی عاشق؛ به قلم یک فیزیکدان دیروز، فرهنگ پژوه امروز، مؤلف و کنش‌گر اجتماعی، دکترای مطالعات انقلاب اسلامی؛ عضو دو نهاد اجتماعی حوزه و دانشگاه! ارتباط با نویسنده: @ab_133
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه های استان سمنان@aghleashegh
💢 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه های استان سمنان ✅ @aghleashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 سردار شهید سلیمانی: نماز اگر قضا شد امکان مجدد آن وجود دارد، اما نظام اگر آسیب دید نماز آسیب می‌بیند دین آسیب می‌بیند، به این دلیل امام(ره) حفظ نظام را اوجب واجبات و واجب‌تر از نماز دانستند.@aghleashegh
عمامه پرانی و ماله کشی ها ⁉️چرا واقعیت های کشور توسط نخبگان حوزوی و دانشگاهی به مردم منتقل نمی شود؟ 📵آدرس های غلط به مردم از فضای رسانه ای چه داخلی و خارجی منتقل می شود و نتیجه اش می شود آنچه کف خیابان شاهد هستیم. ⁉️ چرا عمامه پرانی امروز صورت می گیرد؟ چون مردم فکر می کنند که ساختارهای مملکت دست طلاب و روحانیت است و به همین دلیل آنها ماله کش ساختارها هستند. برخی حزب اللهی ها در هر رده و گروهی که باشند آنقدر دفاع بد کرده اند که هر اتفاقی در کشور رخ می دهد می خواهند ماله کشی کنند! واقعیت امروز اکثریت روحانیت و فضلای انقلابی حوزه اینطور نیست. مهمترین منتقدان به ناکارآمدی ساختارهای نظام ما هستیم؛ منتها بر اساس واقعیات دقیق کشور، نه اطلاعات کانال های مجازی و سایت ها و توئیتر و ... 🔕 کار رسانه ها مدیریت افکار عمومی است و به همین خاطر می گوییم جنگ روایت ها وجود دارد، همانطور که رهبری بیان کرد. ایشان از شهریور سال قبل تا به امروز بیش از سی مرتبه با اقشار مختلف مردم صحبت کرده و بیان کرده اند که «وظیفه قطعی و فوری جهاد تبیین» را عمل کنید. چرا با این تعابیر سخن می گویند؟ زیرا فضای رسانه ای ذهن مردم را خراب کرده است و واقعیت های کشور در فضای رسانه ای مورد گفتگو قرار نمی گیرد. در نتیجه مردم خبر ندارند در مملکت چه می گذرد؟ وگرنه مردم ما همان مردم اول انقلاب هستند و همین دهه هشتادی ها اگر متوجه شوند که وضعیت چیست، کنش متفاوتی خواهند داشت. ✅ @aghle_aashegh
🛑 چندین سال حبس! جریمه فرار مالیاتی ستاره های تلویزیون 🔹 تاد و جولی کریسلی زوج ستاره تلویزیونی آمریکایی از سوی دادگاه فدرال به‌اتهام فرار مالیاتی در مجموع به ۱۹ سال حبس و ۳۲ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند. 🔸 پ ن: این درحالی است که سلبریتی های ایرانی که سالها بدون پرداخت یک ریال مالیات و ارتزاق از بیت المال هستند، حالا هیزم آتش اختلافات شده و با پررویی هشتگ زندانی نکنید ترند میکنند. ✅ @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راههای کشاندن آقایون به سینما!! 🔶 تجربه نوش آفرین، بازیگر زمان پهلوی:👇 - سعی میکردند هنرپیشه را یه ذره لخت هم بکنند که بیشتر آقایون بیان سینما! - از اول همه چی به خاطر لذت آقایون بوده - عکس های برهنه مرا چاپ و منتشر کردند، ولی قانونی نبود که کسی بتواند پیگیری کند ✅ @aghle_aashegh
🔊••• این‌جا صدای همه شنیده می‌شود 🔺جلسه‌ی دوم مجموعه گفت‌وگو‌های اعتراض زیر ذره‌بین دانشجو 👤| با حضور حجت‌الاسلام عبداللهی •| پژوهشگر مطالعات خانواده و جنسیت •| رئیس سابق مرکز پژوهش های اسلامی دانشگاه صنعتی شریف •| مدرس حوزه و دانشگاه 🔻سه‌شنبه ساعت ۱٢ الی ١۴ | سالن جرجانی دانشگاه 🔹بسیج دانشجویی و کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی سمنان برای ثبت‌نام به آیدی زیر در تلگرام پیام بدهید. ظرفیت محدود است. @quranetrat_semums @basij_semums | instagram
🔴⚡️معجزۀ مظلومیت! 🔺۱. داستان مبارزه موسی ع و فرعونیان، داستانی پربسامد در کتاب هدایت ماست. شاید سرّ این همه تکرار وجود خطرات مشابه در مسیر هدایت بشر باشد ازاین‌رو می‌توان برای اکنون و زمانۀ حاضر هم از این ماجرا درس‌ها گرفت. در مطالعه مواجهات حضرت موسی ع و فرعون به‌وضوح متوجه می‌شویم که فرعون خدای جنگ روانی است و با نکرائی خاص (نکراء مفهومی است که حضرت امیر ع برای توصیف تدابیر شیطانی معاویه استفاده می‌فرمایند و از کاربست کلمه عقل درباره آن پرهیز می‌‌کنند) پی‌درپی درصدد مقابله با احتجاجات موسی و هارون علیهما السلام است. اکنون درصدد نشان دادن این وجه از تلاش‌های فرعونیان نیستیم. 🔺۲. سه صحنه پیاپی را مرور کنیم: ⚡️صحنۀ اول: موسی ع معجزات را به میدان می‌آورد. این معجزات آن‌چنان واضح و دهشتناک است، فرعون را نگران می‌کند که مبادا اطرافیان درباری به‌سوی موسی ع متمایل شوند؛ به ایشان خطاب می‌کند: إِنَّ هَذَا لَساحِرٌ عَلِيمٌ/ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِۦ فَمَا ذَا تَأْمُرُونَ/(شعراء: ۳۴ و۳۵)؛ او با ستودن موسی ع و همزمان انتساب او به سحر و به بازی گرفتن مشورت ایشان هم درصدد یافتن راه‌حل است و هم شکستن رعب و اعجابی که در جان‌های درباریان نشسته است. راه‌حل ظاهراً پاسخ می‌دهد: پس از مشاجرات و پچ‌وچچ می‌گویند فعلاً مهلتی بگیر و بعد برو سراغ هر ساحری توانمندی در اقصی نقاط کشور و آن‌ها را به نزد خود بخوان.... ⚡️صحنۀ دوم: مقابله بزرگ ساحران فرعونی با موسای یکه و تنها آغاز می‌شود. اما موسی ع به اعجاز الهی بر ساحران غلبه می‌کند و ساحران که حقانیت موسی را دریافته‌اند به سجده می‌افتند و می‌گویند به رب العالمین ایمان آوردیم. فرعون که صحنه نبرد را اکنون دوبار باخته است؛ هم در میدان نبردی که خود پیشنهاد داده و در حضور مردم مغلوب شده است و هم نیروی انسانی که نوک پیکان مقابله‌اش بودند، عصبانی در موضعی خدایی قرار گرفت و ایشان را توبیخ(!) می‌کند که چرا بدون اجازۀ او ایمان آورده‌اند؟ بلکه تهدید می‌کند که دست‌ و پای شما را به صورت معکوس قطع خواهم کرد و بر تنه درختان خرما خواهم آویخت. ⚡️صحنۀ سوم: (به گزارش روایات و به استناد برخی قرائن قرآنی) تازه مؤمنان(یا دست‌کم برخی از ایشان) با دست و پای قطع‌شده بر تنه درختان مصلوب می‌گردند. 🔺۳. یک پرسش جدی: چرا خدای موسی ع که آن همه اعجاز در دست و بازوی موسی ع قرار داده است؛ همان اعجازهایی که باعث می‌شود فرعون جرأت مقابله با موسی ع را نداشته باشد، اینک به کمک ساحرانی که حال مؤمنانی پاکباز شده‌‌اند، نمی‌آید و آن‌ها را در دستان فرعونیان رها می‌سازد؟ 🔺به‌زعم نگارنده، خدای متعال در این صحنه‌ها دوبار معجزه نموده است؛ یک‌بار معجزه‌ای است که به عصای موسی ع به‌ظهور رسانده است و بار دیگر معجزه‌ای است که با این مؤمنان پاکباز بر سر دار و دست و پای قطع‌شده‌شان به میدان آورده است. درواقع فرعون در این صحنه سه بار شکست می‌خورد نه دو بار. یک بار وقتی است که عصای موسی ع سحر سحره را باطل می‌کند، دفعه دوم وقتی است که خود ساحران فرعونی به خداوند ایمان می‌آورند و دفعه سوم و از همه مهم‌تر وقتی است که با بریده شدن دست و پای خویش بر صدق ایمان و باورمندی به عالم آخرت و محدودیت عالم دنیا را برای همیشه تاریخ فریاد می‌زنند. این مؤمنان با مظلومیت خویش چیزی را آشکار کردند که حتی عصای موسی به این وضوح قادر به نمایاندن آن نشده بود. آری این «معجزۀ مظلومیت» ایشان بود که صدقشان و باورشان را آشکار کرد؛ اگر معجزه‌ای موسوی ایشان را از دست فرعون نجات می‌داد، هرگز معجزۀ مظلومیت محقق نمی‌شد. و البته ایشان به خواست خود آماده تجلی این معجزه شده بودند؛ همان‌وقت که درقبال تهدید فرعون پاسخ دادند: مهم نیست، ما به‌سوی پروردگارمان بازمی‌گردیم.(الشعراء: ۵۰) یا به تعبیری دیگر گفتند: هرچه خواهی بکن، نهایت کار تو در همین دنیا خواهد بود(طه: ۷۲) و هیچ دسترسی به آخرت نداری.... و البته خدای متعال با الدرجات العُلی از ایشان استقبال نمود. 🔺۴. اغتشاشات اخیر ابعاد فراوان دارد اما جنگ روانی و شناختی و ترکیبی آن برجسته بود. باطل السحر این جنگ همه‌جانبه ازجمله معجزۀ مظلومیت بود. شهدایی که معصومانه و مظلومانه با بربریت و سبعیت تمام به شهادت رسیدند؛ از شهید آرمان علی‌وردی که حاضر نشد کمترین انفعالی نسبت به ارزش‌هایش نشان دهد، تا شهید سیدروح‌الله عجمیان که برای دفاع از مقام زنان عفیفه خود را قربانی نمود، تا شهید حمید پورنوروز و شهید حمزه علینژاد و شهید دانیال رضازاده و شهید حسین زینال‌زاده و ... که هریک وجوهی از اعجاز مظلومیت را در آستین داشتند. درجات بلندمرتبه الهی، گوارای وجود این اعجازگران قرن باد. ✍ عباس حیدری پور؛ دانش‌آموخته حوزه علمیه قم ✅ @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خیانت یا سوئ تدبیر دولت بی تدبیری و ناامیدی اعتدال؛ نتیجه هشت سال استراتژی مذاکره با کدخدا برای پیشرفت اقتصاد کشور😔 پ.ن: با این همه انفعال و ناکارآمدی، چرا برای بار دوم از طرف مردم قدرت گرفتند؟!!! ✅ @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ببینید: عمق رفاقت روحانیت با جوانان و نوجوانان؛ در بحران ها و غصه های مردم این دیار، همیشه پای یک اجنبی در میان بوده است ولی ما ثابت کرده ایم که ایران را «ید واحدة» نگه خواهیم داشت و تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنیم. «از ما عصبانی باشید و از عصبانیت بمیرید.» ✅ @aghle_aashegh
برای مرد، زن، آزادی اندیشه به بهانه روز دانشجو 1401 دانشگاه ساختاری وارداتی به کشور ما است و در دنیای غرب برای آموزش، پژوهش شکل گرفته است. اما علاوه بر این دو محور کاری، اثرگذاری فکری و اندیشه ای و اجتماعی بر جوامع هم جزء کارکردهای مهم آن است. در همین راستا، حضرت امام ره فرمودند «دانشگاه مبدأ تحولات است.» و رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «دانشجو تصمیم ساز است.» و شهید بهشتی فرمودند: «دانشجو مؤذن جامعه است.» اما متأسفانه در اغلب دولتهای پس از جنگ، فضای اندیشه ورزی آزادانه (آزاداندیشی) درباره مسائل کلان و مهم اجتماعی کشور، با موانعی روبرو بوده است. تا آنجا که رهبر انقلاب دردهه 70 فرمودند: «خدا لعنت کند کسانی را که نمی خواهند دانشجو سیاسی باشد.» و در ابتدای دهه 90 هم در دیدار رمضانیه دانشجویان در دولت دهم فرمودند: «کرسی های آزاداندیشی را که صدبار گفتم در دانشگاه ها راه نینداختند.» امسال بیش از هفت دانشگاه در هفته گذشته بنده را برای گفتگوی آزاد یا بصورت تریبون آزاد ویا بصورت مناظره ویا بصورت پرسش و پاسخ دانشجویی دعوت کردند که مع الاسف، در چند دانشگاه مهم، ریاست دانشگاه ویا شورای فرهنگی به بهانه های مختلف اجازه برگزاری جلسه را ندادند. متأسفانه چوب این ترس یا احتیاط یا انفعال مدیریت دانشگاه ها را نهادهای امنیتی و اصل نظام خورده و خواهد خورد اما واقعیت این است که ما فقط با سوء مدیریت و محافظه کاری مدیریت دانشگاه ها مواجه هستیم. مع الاسف، جنبش دانشجویی در قالب تشکل های مختلف با سلایق سیاسی متعارض و متفاوت، نهادهای انقلابی، فعالین جبهه انقلاب هم نتوانسته اند مواجهه قدرتمندی برای خروج دانشگاه از این انفعال داشته باشند. نهاد امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استانها، شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها، جبهه مردمی انقلاب اسلامی، اساتید دغدغه مند، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها همه در این انفعال و کم رمقی فضای گفتگو در دانشگاه ها شریک اند. مع الاسف، انقلاب اسلامی در حالی که در قدرت است، کمتر تریبونی برای دفاع از خود در محافل رسمی نظام اسلامی پیدا می کند. مظلومیت انقلاب، از این منظر هم قابل تأمل است. فضای گفتگو اگر باز نشد، اولا اتهام دروغین عدم آزادی بیان بیشتر به نظام اسلامی میچسبد و ثانیا حرف ها در فضای مجازی یکطرفه مطرح می شود و دیالوگی بین منتقدین و معترضین با حاکمیت ویا نهضت، صورت نمی گیرد. و البته زمینه برای زدوخورد در کف خیابانها فراهم تر می شود. رهبر انقلاب، از دهه 70 بحث رسالت خواص را در راستای روشنگری وقایع و مسائل کشور برای مردم مطرح کرده اند. (بیش از بیست سال پیش) راستی این روزها، عزادار مادر انقلاب هستیم؛ «تکلیف ما را فاطمه س در شعله روشن کرده است.» یا علی مدد ✅ @aghle_aashegh
⁉️ آیا نقاط قوت هم میتواند پاشنه آشیل یک جامعه در دست دشمنان باشد؟ 💪 بعد از یک دهه تنفس در مسأله «زن و خانواده» در ایران و جهان، به این جمع بندی رسیده بودم که تمدن ایرانی_اسلامی ما هر کجا ضعیف باشد، در این نقطه قوت چشم گیری در قیاس با جهان غرب و شرق دارد. ✅ عفت، حیا و کرامت و تقدس زن، از قبل اسلام در این زیست بوم جاری بوده و در پرتو سیره نبوی و اهل بیت طاهرینش، شکوهی مضاعف یافته است. سخنان و کتب محققین و تجربه و مشاهده جهانگردان داخلی و خارجی این نکته را تأیید می‌کند. 👩‍🎓در حالیکه زن غربی تا صد و پنجاه سال قبل حق مالکیت و مشارکت سیاسی نداشت و مجبور شد برای جداکردن حقوق خودش از سطح بردگان و حیوانات، جنبش فمنیسم را راه بیندازد، زن ایرانی مسلمان از هزاران سال پیش با کرامت در جایگاه رفیع «ریحانگی» جامعه نشسته بوده است. 🤥 نکته جالب در فتنه اخیر کشور این است که نقطه ورود تهاجم به این ملت، از نقطه قوت او یعنی مسأله کرامت و آزادی زن صورت گرفته است. ⁉️ چرا رقیب ما میتواند از نقطه قوت ما حمله خود را طراحی کند و توفیق هایی به دست آورد؟! ❎ در پاسخ این پرسش، دو نکته به ذهن می رسد: اولا غفلت ما از نقاط قوت فرهنگی و تمدنی خود و عدم سرمایه گذاری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روی آنها. این غفلت ملی و حاکمیتی باعث موفقیت دشمن غدار در اصل غافلگیری در جنگ نرم میشود. و نکته دوم که مهمتر است، عدم توجه درمانگرانه بموقع به نقاط ضعفی که در بستر آنها، عملیات دشمن طراحی میشود. در فتنه اخیر، ضعف در مقوله اقتصاد و معیشت مردم باعث نارضایتی عمومی صاحبان انقلاب شد و در این بستر، حمله ترکیبی_شناختی دشمن از گسلی در مسأله آزادی زن آغاز گردید. ✅نتیجه عملی آن غفلت و این ضعف در مدیریت معاش مردم خصوصا معضل مسکن، بعلاوه عدم قدرت قوای سه گانه در سیراب کردن ذهن جامعه از تحلیل های درست و واقعی در عرصه معضل اقتصاد، کار را برای جبهه جنگ احزاب در برابر مردمی ترین نظام جمهوری در عصر معاصر آسان کرد. 🌱خلاصه اینکه، ما در یک رقابت ویا به تعبیر دقیقتر جنگ جهانی هستیم و اگر غفلت کنیم یا تلاش کافی نداشته باشیم، دوباره منافع و مصالح همه ما از هر نژاد و سلیقه ای، توسط رقبای منطقه ای و استعمارگران دیروز کشورمان ذبح خواهد شد. @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قرن نوزدهم در غرب، حاصل دگماتیسم نهاد کلیسا و گناه انگاری این نیاز در اندیشه کلیسا بوده است. به خلاف اندیشه و فرهنگ ایرانی_اسلامی ما که همواره نگاهی مثبت و خانواده محور به این نیاز طبیعی داشته و بر پاسخ بهنگام و کامل آن در پرتو ، به همه اقشار اعم از والدین، حاکمیت و جوانان توصیه کرده است. بنابراین، اگر بر فرهنگ متعالی خود استوار باشیم، هیچ زمینه ای برای موفقیت طرح دشمنان برای استفاده از این نیاز، در جهت تخریب انسجام و هویت ملی و دینی مردم ایران زمین وجود نخواهد داشت. @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «کهکشان راه سلیمانی» حضور مردم ایران و جهان در گلزار شهدای کرمان؛ شنبه شب دهم دی ۱۴۰۱. چند هفته پیش که برای اولین بار توفیق زیارت یافتم، مبهوت بوی بهشتی این گلزار فرزندان روح الله شدم؛ خدا می داند که تا ساعت ها مدهوش رایحه بهشتی این منطقه بودم ... خدا روزی همه گرداند. ✅ @aghle_aashegh
🌺 داغت آرام نخواهد شد ... یکم. بی شک بدرقه او و یاران شهیدش بی نظیرترین تشییع تاریخ معاصر بوده است. هم بلحاظ کمیت جمعیت و مناطق داخلی و خارجی کشورمان، هم بلحاظ تنوع اقشار شرکت کننده در تشییع. این صحنه ها ناخودآگاه ذهن را به فضای روز محشر در توصیفات قرآن کریم متبادر می سازد؛ جمعیت بیکران، بی‌قراری و شیدایی، محو و از خود بیخود شدن افراد ... دوم؛ تحلیل این اعجاب و اعجاز، کار پیچیده و دشواری است و اندیشمندان و دانشمندان داخلی و خارجی در آن درمانده اند. این واقعه ابعاد گوناگونی دارد؛ فلسفی و هستی شناختی، تربیتی و روانشناختی، فرهنگی و جامعه شناختی، سیاسی و تمدنی، ... . سوم؛ جوهره تحلیل این داستان عاشقانه و حماسی، در نحوه اتصال و پیوند میان دو طرف آن است؛ تشییع شونده و تشییع کننده! جنس این حضور، از جنس حضور مردم در روزهای تاسوعا و عاشوراست؛ حضور جمعی یکپارچه خودجوش و غیرقابل مدیریت. چهارم؛ تاریخ معاصر جهان، به قبل و بعد از شهادت او تقسیم شده است و عمق نفوذ شمشیر این مجاهد فی الله در قلب ابلیس الأبالیس آخرالزمان یعنی شیطان بزرگ، پس از شهادتش چند برابر شده است.او در داخل امت اسلام، معیار و حجت حقانیت است و در خارج امت، مایه عزت و ابهت اسلام و مسلمین در برابر کفار منافقین. شهادتش سرعت رسیدن جهان آخرالزمان به منجی صاحب الزمان عج را چند برابر کرده است و غافلین و مارقین و ناکثین قطعا از غافله اتحاد جماهیر مهدوی جاخواهند ماند. القصه ... 🥀 ای روح جمعی ملت امام حسین! با تمام وجودم، غرق در شهود روح مطهر تو، تعبیر قرآنی «یوم الحسرة» را وجدان می کنم و به مقام عظیم تو در دستگاه آفرینش، عمیقأ غبطه می خورم و خالصانه صدایت می زنم که: «و یا لیتنا کنا معکم و نفوز فوزا عظیما ...»🌹 @aghle_aashegh
هدایت شده از صیرورت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بی‌دینی و ضد انقلابی کرد 💻 Farsi.Khamenei.ir
⁉️ در مسأله حجاب، راهبرد عملی مردم و حکومت چه باید باشد؟! دقیقا با چه قشری باید برخورد صورت گیرد؟ طرح دشمن چیست؟ 💢رهبر انقلاب، صبح امروز: در قضایای اخیر چه کسانی در مقابل فراخوان‌ها ایستادگی کردند؟ ♦️امید دشمن این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند به کلی کشف حجاب کنند، نکردند. یعنی زدند توی دهان آن تبلیغ کننده و فراخوان فرستنده. @aghle_aashegh
📢 درباره مسأله حجاب بعد از بیانات اخیر رهبر فرزانه و اندیشمند انقلاب اسلامی 🚷 پر واضح است که هدف اصلی وقایع فتنه گون اخیر کشور، مسأله حجاب نبود، بلکه طبق اعتراف صریح مزدوران رسانه ای نظام سلطه، براندازی ویا حداقل فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی برای تن دادن به خرده فرمایشات کدخدا در مذاکرات برجام بوده است. 🌿 اما به هرحال، این بار بهانه آغاز پروژه شورش، مسأله حجاب شد و برخی دختران و زنان سرزمینم در این وقایع آگاهانه ویا غافلانه آب به آسیاب دشمن ریختند و شد آنچه که شد... ✌️گرچه بستر مساعد شعله گرفتن اینگونه پروژه های سیاسی_امنیتی در کشور ما تا اطلاع ثانوی، معضل نظام اقتصادی ماست و نباید محور اصلی جنگ را فراموش کنیم و به موضوعات فرعی تر مشغول شویم، لکن بجهت سیاسی شدن مسأله حجاب و تردیدها و اختلاف نظرها در تکلیف حکومت و مردم در این موضوع، چند سطر می نگارم؛ 🔸یکم. از انتخاب هوشمندانه رهبر معظم انقلاب برای دیدار با نمایندگان جامعه بانوان کشور و متنوع بودن مدعوین و سخنرانان، ذوق زده شدم. ۱۴ دیماه، سالروز سومین نشست اندیشه های راهبردی در دفتر معظم له در سال ۱۳۹۰ با موضوع «زن و خانواده» است. بیانات رهبر حکیم و دانشمند انقلاب اسلامی در آن نشست، یکی از تاریخی ترین و پرمحتواترین سخنرانی های علمی و سیاستگذارانه در این موضوع به شمار می آید. 🔸 به محض شنیدن خبر این دیدار، حدس قوی داشتم که ضرورت این جلسه احتمالا پاسخ صریح و شفاف رهبری به ابهامات و اختلافات، سرگردانی نظری و عملی مسوولین و صاحبنظران و فعالان اجتماعی در مسأله زن و حجاب با توجه به وقایع اخیر کشور است. 🔸قصه همان بود؛ هم طراحی جلسه، هم بیانات معظم له. حضور چند خانم مانتویی در سخنرانان با پوشش های رنگی، سخنان متفاوت برخی از آنها در موضوعات گوناگون مرتبط با زنان، آیات تلاوت شده توسط استاد کریم منصوری و تفسیر آنها در سخنرانی رهبری نشانه های این مهم بود. 🔸اما مثل همیشه، آشفتگی تحلیلی و فکری نخبگان سیاسی و فرهنگی مانع اجماع در مسأله هاست؛ حتی وقتی معظم له صریح و شفاف «معبر» را باز می کنند، باز هم عده ای راه را گم کرده و از مسیر ذهن و قلب آشفته خویش، بیانات را تفسیر می کنند. این معضل، سالهاست جبهه فکری و فرهنگی انقلاب را آزار می دهد. ✅ اما بیانات صریح رهبر فرزانه چه بود؟! ۱. یکی از میدان‌های درگیری تمدنی ما با غرب، مسأله زن است و وضعیت غرب در این موضوع بر اساس نوشته ها و آمارهای خود آنها اسف بار است. ۲. اصل حجاب، یک حکم ضروری قرآن کریم و شریعت مقدس است و در ضرورت اقامه آن در جامعه هیچکس اعم از مسوولین و مردم نباید تردیدی داشته باشد. (در نظرسنجی های اخیر مراکز معتبر کشور، اکثریت مردم این نکته را باور دارند.) ۳. اشاره به طراحی دشمن در سیاسی کردن مسأله حجاب و پرهیز همگان از دوقطبی سازی در کشور. ایشان با هوشمندی واقعیت بانوان کم حجاب ویا شل حجاب را به همه متذکر شدند و با اشاره به گفته های سابق خویش، بر همراه بودن اکثریت این قشر اجتماعی با انقلاب اسلامی تاکید کردند. تنظیم رفتار با این قشر مانع موفقیت طرح دشمن برای الحاق این قشر وسیع جامعه ایرانی با «بی حجابی» ویا جبهه معاندین انقلاب می گردد. ۴. تاکید بر این نکته که امروز در مسأله حجاب، خط قرمز برخورد انتظامی و اجتماعی «کشف حجاب» است و نباید بانوان کم حجاب را بی دین ویا غیرمتدین دانست. واقعیت زن ایرانی این است که هرگز در تاریخ کهن این زیست بوم، با بی حجابی که مخالف حیائ فطری زنان است، موافق و همراه نبوده و نخواهد بود. ✅ بر اساس نکات فوق، هم حاکمیت اعم از دستگاه های فرهنگی و انتظامی و قضایی و هم فعالین فرهنگی و سیاسی باید کنش خود را تنظیم کنند و از انفعال و تردید عملی، اظهارنظرهای ناصواب، عدم اجرای قانون، اجرای طرحهای ناپخته فرهنگی و ... پرهیز نمایند. کلام آخر: حاکمیت در این مسأله ابتدا زیرمجموعه های وابسته به بیت المال را سامان دهی نماید تا جدیتش برای همه محرز گردد. «اول یک سوزن به خود بزنید لطفا.» ✅ @aghle_aashegh
✅ درس هایی از انقلاب اسلامی ایران که هیچگاه به نسل های ما آموزش نداده و نمیدهند!!؟ 🔷تامین هزینه‌های مجلس خبرگان قانون اساسی در سال 1358؛ قاطعیت و مدیریت «بهشتی» از همان ابتدا مجلس را به یک مجلس جدی و منظم بدل کرد. 🔻به روایت آقای قائمی: «آقای بهشتی در مجلس خبرگان نظر خواهی کرد که از نظر مالی باید برای مجلس چه کرد؟ یکی از آقایان برخاست و گفت:«کل هزینه‌ی مجلس خبرگان را میدهم.» مرحوم بهشتی با کمال صراحت و بی‌باکی گفت:« از کجاآقا؟» جواب داده شد:«از سهم امام» شهید بهشتی بسیار ناراحت شدند و گفتند: «سهم امام متعلق به آحاد مردم است. بنشینید آقا» و این را به کسی گفت که آدمی نبود که بشود به او گفت بنشین آقا!» ..... باز یک نفر دیگر بلند شد نامش را نمی برم چون زنده است و در دوره‌ای هم امام جمعه بوده و آدم معروفی است. او هم گفت کل هزینه را می پردازد. مرحوم بهشتی باز از بالای مجلس فرمودند: «از کدام محل؟» او جواب داد:«از درآمدهایی که دارم» مرحوم بهشتی تاکید کرد:«ارث پدری است یا از محل درآمدهای عمومی است؟» پاسخ داد:«از محل سهم امام است.» شهید بهشتی این بار با لحن قاطع‌تری فرمودند:«بنشینید آقا! قباحت دارد! این سنخ حرف‌ها را نزنید» خلاصه همه ترسیدند و شمشیرشان را غلاف کردند. 🔹بهشتی گفته بود بخشی از بودجه‌ی مملکت در اختیار ماست که نباید در آن اسراف کنیم، به همین دلیل فقط یک ناهار با یک خورشت، یک چای صبح و یک چای بعد از ظهر داده شود و کسی هم حقوقی نخواهد گرفت. سپس رای گرفته شد و طرح تصویب شد. قائمی بخاطر دارد که:«یکی از آقایان که صاحب رساله هم هست گفت:«غذای پر چرب و نرمی نباشد» بهشتی جواب داد:«غذا در حد متوسط و متعارف جامعه است نه بیشتر و نه کمتر.» به روایت وی:« این جلسه تا ظهر طول کشید و بعد که سر سفره رفتیم دیدیم غذا را در ظرف‌های مارک‌دار مجلس سنا آوردند. عده‌ای گفتند ما در این ظرف‌ها غذا نمی‌خوریم. شهید بهشتی فرمودند:«پول برای خرید ظرف جدید را از کجا بیاوریم؟ امروز در همین‌ها غذا بخورید، فردا ظروف پلاستیکی یا فلزی می‌آوریم.» قائمی می‌گوید: «مسئولین سفره خانه هم که به اوضاع مجلس سنا عادت کرده بودند، هر جور بود اذیتمان می‌کردند، از جمله اینکه ذره‌ای چربی در غذا نبود و گوشت هم مشکل پیدا می‌شد و ان قدر هم کم غذا می‌دادند که کسی سیر نمی‌شد. گاهی ماست و برنج می‌دادند و گاهی هم که خورشت می‌دادند، ماست نمی دادند و خلاصه داستانی بود. اما جالب اینجاست که همان آقایی که در مجلس اعلام کرده بود نکند به ما غذاهای چرب و نرم بدهند، فریادش درآمده بود: «آقا! غذای ما را چرب‌تر کنند. ما قوّت نداریم اینجا بنشینیم و حرف بزنیم.» بهشتی گفته بود: «ما همین وضعیت را تا آخر ادامه خواهیم داد و خودتان تصویب کردید.» واقعا هم همین طور بود. در تمام دوره‌ی مجلس خبرگان غذای ساده در ظروف و کاسه های پلاستیکی و فلزی خوردیم. بعضی از نماینده‌ها برای خود نان و پنیر می‌آرودند و همان غذا را هم نمی‌خوردند.» ▫️منبع: زندگی و زمانه آیت الله سید محمد حسینی بهشتی، صص 158 و 159. @aghle_aashegh