هر وقت درگیری بین آمر به معروف و یکی از افراد اباحهگر اتفاق میافته، عدهای از جماعت مذهبی سریع تقصیر رو به گردن آمر میندازند و این اشتباهی هست که حتی برخی دغدغهمندان انقلابی هم مرتکب میشن. در فضایی که تمام توان دشمن بر علیه دین بسیج شده، دائم مذهبیها رو مقصر جلوه دادن سبب تنگتر شدن دایرهی دینداری و ضیق شدن فضا برای محجبهها خواهد شد. عدم توجه به گفتمان غلط آزادی حاکم بر جامعه و تمایل عدهای به بیمبالاتی، ما رو دچار خطای در تحلیل میکنه.
یادتون هست خاتمی گفت اگر دین در برابر آزادی بایسته، این دین است که باید محدود شود. حالا با این دست تحلیلهای ناقص ما، بدون دیدن فضای کلان، به بسط این گفتمان کمک میکنیم؛ گفتمانی که سبب محدود شدن دین در مقابل آزادی(اباحهگری) میشه.
اینکه دائم بگیم علت این ولنگاریها حکومت هست و در هر درگیری بگیم طرف مذهبی مقصر بوده، عملا داریم گناهکار و عملکننده به منکر را محق جلوه میدیم و گناهش را توجیه میکنیم و این انگاره را برای عملکننده به منکر به وجود میاریم که تو هیچ تقصیری نداری، حتی اراده هم نداری، حتی عاملیت در ارتکاب گناه هم نداری و این حاکمیت و آمر به معروف بوده که تو را در این شرایط قرار داده و تو حق داشتی که اینگونه عمل کنی.
مثل حرف غلطی که اون خانم در برنامهی مهلا زد که «فلان دختر تو باغ کتاب اومد نمازش رو خوند وقتی رفت بیرون شالش رو انداخت، این یعنی با خدا مشکلی ندارد و با تو (حکومت) مشکل داره»
می دونید این منطق خطرناک که بوی لیبرالیسم میده اگر بر جامعه حاکم بشه دیگه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
فتأمل
✍مریم اردویی
@zananegiii
هدایت شده از 🍃محمدعلی صدر
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این چند جمله ی رهبر معظم، یک قطره از دریایی است که
وسط روها
اسلام رحمانیها
مهدی نصیریها
علی مطهریها
پویانفرها
ضرغامیها
و
اصلا همه ی صورتیها،
هرگز نخواهند فهمید.
کسانی که ادعای دلسوزی برای دین و حجاب و حتی انقلاب دارند؛ اما از بصیرت متناسب با درک ابتدائیات جنگ ترکیبی محرومند.
یادداشتهای دکتر علی صدر را اینجا بخوانید
: @siyasatbrotoush
نوشتهها
🗒️کاش حداقل آداب گفتگو را بلد بودند! ✍️مریم اردویی 🔳پنج نفریم. مشخصات درجشده در بلیط میگوید بلیط
این یادداشت تجربهی شخصی منه
توصیه میکنم مطالعه کنید
برخی کلا پیش فرضشون اینه که آمر به معروف مقصره بدون توجه به تفکر لیبرالی برخی افراد که براشون فضای عمومی معنا ندارد و حریم نمیشناسند و همه جا رو ملک شخصی پدرشون میدونند
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⏳حساسیت به انحراف کم شد، شیخ فضلالله به دار کشیده شد
رهبر انقلاب: چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در این مساله [مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعدهی قضیه این بود. به نظر من مشکل کار از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبههی عدالتخواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند... انسان میبیند که حساسیت آنها را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما حساسیت بعضیها مثل مرحوم آشیخ فضلالله باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوشباوری و حسنظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس میزند که بعضی از ضعف شخصیتیها و ضعفهای اخلاقی و هوای نفس بیتاثیر نبود. ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
🗓 یازدهم مرداد مصادف با سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری از رهبران نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی
⏳تاریخ ایران و جهان به روایت رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا برای مردم آیه قتال را نمیخوانید؟
دست بردارید از این رحمت هایی که شما توهم میکنید!
اینها رحمت نیست اینها مخالفت با خداست!
@zananegiii
🔰همه چیز زیر سر خودت است!
جایگزینی روانشناسی به جای اخلاق در کتب خودیاری
این روزها وقتی رو به روی ویترین برخی کتابفروشیها میایستم یا از کنار یک کتابفروشی سیار که گوشه یک مکان عمومی بساط کرده است عبور میکنم، عمده کتابهایی که خودنمایی میکنند کتابهایی با عناوینی جذاب هستند که همهشان قرار است آدمها را موفق، پولدار و خوشبخت کنند. برخی از این کتابها روایت زندگی مردان پیر و ثروتمندی است که از مسیر پولدار شدنشان میگویند و تلاش دارند بگویند «سنگفرش هر خیابان از طلاست» یا با ارائه آموزهها و دستورالعملهای یک مرد پولدار که به موفقیت رسیده از فواید پنج صبح بیدار شدن میگویند و بر آموزه و ضربالمثل قدیمی «سحرخیز باش تا کامروا شوی.» کتاب شرحی نوشتهاند و به خلقالله میفروشند. گاهی هم کتاب را یک زن ثروتمند نوشته تا به دختر امروز بگوید تو با تمام نقصهایی که داری «خودت باش». تمام این کتابها را اگر بخواهیم ذیل یک موضوع جای دهیم، آن موضوع، «روانشناسی زرد» و «خودیاری» است. نشر، گسترش و اقبال به چنین کتابهایی از ظهور انسان روانشناختی در عصر حاضر خبر میدهد که موج آن از غرب به کشور ما هم رسیده است؛ موجی که به تعبیر ویلیام گاردنر نویسنده کتاب «جنگ علیه خانواده»، معلول ظهور نسبیتگرایی اخلاقی بهصورت نظام اعتقادی است.
او میگوید: وقتی چنین نسبیتگرایی اخلاقی در قالب یک نظام اعتقادی در جامعه غربی ظهور یافت، روانشناسی جایگزین اصول اخلاقی شد که این گسست اخلاقی دارای دو پیامد قطعی بود. از یک سو کنار گذاشتن اصول اخلاقی در ازای روانشناسی، نیاز انسان را به معنویت پایان نداد، بلکه این نیاز به شدت افزایش یافت و از سوی دیگر، این نیاز سبب ظهور مدعیانی به نام درمانگران با نرخهای بسیار بالا شد تا مجموعهای حیرتآور از درمانهای گوناگون از رواندرمانی تا تصوف شرقی را به فروش برسانند. ظهور چنین شرایطی که معلول زندگی در جهان شبکهای و سرمایهزده امروزی است در کنار اشاعه مبانی اندیشهای جنبش فمینیسم، بیشتر از دیگران زنان و دختران را تحت تأثیر قرار داده است. خلأ معنوی که جهان مدرن با آن روبهرو است و بیشتر از بقیه جنس زن را تحت تأثیر قرار داده است، سبب شده تا سرمایهداران از این نیاز به سود خود بهره جسته و زن را که به گفته شهید مطهری معنویتر و مذهبیتر است، بازیچه امیال سرمایهسالارانه خود کنند. در چنین بازار مکارهای است که مفهوم دینی کمال با مفهوم دنیایی موفقیت جایگزین شده و تب خرید کتب انگیزشی بهعنوان یک پاسخ انحرافی به یک نیاز فطری بالا گرفته است.
دختران جوان و نوجوانی که بهترین سالهای عمرشان را میتوانند صرف تکمیل و تعالی مکارم اخلاقی کنند، آن را پای حرفهای تقلبی مشتی افراد سرمایهدار هزینه میکنند که بدون در نظر گرفتن تفاوتهای فردی برای همه یک نسخه کلی میپیچند. البته با دستفرمان برخی از این کتابها ممکن است فرد در خوشبینانهترین حالت به صلح با خود و نقصهایشان برسد که پذیرش خود اگر پله تعالی انسان نشود و تبدیل به مجالی برای کنار آمدن با ضعفها و نقصهای اخلاقی گردد، ره به ترکستان است. دخترانی که نقششان به فرموده رهبر انقلاب «حساسترین، ظریفترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقشها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال است....و گناه بزرگ تمدن مادی، تضعیف و گاهی به فراموشی سپردن این نقش است.»
فارغ از آسیب معنوی، پیش فرض غالب و البته غلط این کتابها که «فقط خود تو مسئول مشکلات خودت هستی!» فرد را به این نتیجه میرساند که نه جامعه نقشی در مشکلات او دارد و نه او مسئولیتی در قبال مشکلات جامعه دارد. وقتی چنین تفکری مبتنی بر فرهنگ فردگرای غربی در ذهن زنان و دختران جوان جامعه ایرانی شکل بگیرد که افق آرمانیاش تمدنسازی اسلامی است، میتواند نیمی از جمعیت فعال و تأثیرگذار را به انفعال در برابر اصلاح ساختارهای فرهنگی جامعه بکشاند. نیمی که به تعبیر رهبر انقلاب «تأثیر این نیم وقتی بخواهند در سرنوشت دخالت کنند، بیش از تأثیر نیمی از کل جمعیت در سرنوشت است.» معنای این جمله را با این فرمایش امام خمینی(ره) که «بانوان، رهبر نهضت ما هستند، ما دنباله آنها هستیم....صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه میگیرد» بهتر میتوان درک کرد. بنابراین در یک جمله میتوان گفت ترویج این کتابها در خدمت تداوم حیات نظام طبقاتی سرمایهداری است که بیشترین ظلم را در حق انسانیت و پس از آن در حق زنان روا داشته است.
✍مریم اردویی
@aghletarif
تجربهی یکی از دوستان در مورد کتابهای موفقیت و انگیزشی و خودیاری غربی
@zananegiii