eitaa logo
عقل و نقل
139 دنبال‌کننده
63 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ با آمدنت قرار دل‌ها آمد محبوب‌ترین نگار دل‌ها آمد ▫️ ▫️ این نور محمد است و فجر صادق با عطر دو گل بهار دل‌ها آمد ▫️ سالروز ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم و ولادت امام جعفرصادق علیه‌السلام مبارک‌باد. 💠@aghlvanaghl
@aghlvanaghl 🌺🌷📚🌺
⚫️ آیه‌ای پُر از امید و آرامش ✍حسینی دورود از لحظه‌ای که خبر شهادت سید حسن نصرالله و زخم زبان‌ «جو بایدن‌» رئیس‌جمهوری رذل آمریکا را شنیدم که از اقدام رژیم صهیونیستی در ترور سیدحسن نصرالله، ابراز خرسندی کرده‌ بود، تا امروز که به‌ دیدن عالم ساده زیست، آیت‌الله سید علی اشکوری رفتم: آتشی بی امان در قلبم می‌سوخت‌ و به بهای جانم شعله می‌کشید..! او که خشم و غم، تمام وجودش‌ را پُر کرده بود، با دیدن چشم‌های اشک‌ آلودم، با صلابتی خاص در لابلای سخنان ارزشمندش فرمود: كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللهِ وَ أللهُ مَعَ الصَّابِرينَ...بقره/۲۴۹ «چه بسیار گروه‌هاى کوچکی که به خواست خدا، بر گروه‌هاى بزرگ پیروز شدند» و خداوند با صابران و [استقامت‌کنندگان] است. ▪️@aghlvanaghl
عقل و نقل
https://t.me/aghlvanaghl/1413 💥از دخمه درآی و... ✍حسینی دورود  در آن‌سوی خط ترافیک منیت‌ها و فضل‌ فروشی‌های چندش آور وقتی دلایل اقبال مردم به صاجب‌دلانی چون شیخنا الاستاد آیت الله شیخ هادی نجفی اصفهانی را جویا می‌شوی حتی اگر نه دیده بودی‌اش و نه می‌شناختی‌اش، باز هم نامش و مهرش به دلت می‌نشست. حتی اگر اقبال مردم را ملاکی معتبر ندانی، جُستنِ انسان‌های خوب، کار دشواری نیست، مشروط به این‌که در فقر فکری‌ و محفوف خرافات و مغلوب تقلید و تعصب کور نباشی..! فقیه محبوب و خوش مشرب ما عوض رفتارهایی که معمولا به توهم، تخیل، انزوا و جمع‌گریزی می‌انجامد، به‌جای تحلیلِ تحمیل‌ها، "یدالله مع‌ الجماعه" را می‌آموزد و انسان – این اشرف مخلوقات را – و حرکت اجتماعی و عمل جمعی عاشقانه و شورانگیز او را هدف می‌گیرد که: حق‌ نداری خودت و خودت باشی و در غار و دخمه خودت بمانی، که در زندگی به رنج و عذاب بیافتی و خود را بخوری‌..! در محفلی دوستانه وقتی از ضرورت و حکم خرید وسیله‌ای برای خانه و ترس از داشتنش‌ با ایشان‌ مشورت کردم، به عقب ماندگی‌‌ و خام اندیشی و بسته بودن ذهنم‌ خندید و گفت: تا از غار و دخمه درون بیرون نیایی و طعم میوه ممنوعه را نچشی، به اسرار خلقت و زندگی پی‌ نخواهی برد و معنای توسعه زندگی و رشد فکری را نخواهی فهمید..! آیین رحمت الهی را پاس داشتن و دست خدا را در دستان مردم دیدن، نقطه برجسته رفتار و آثار آیت‌الله نجفی اصفهانی است. به این دلیل از فرو رفتن افراد در خود و اعراض از کار جمعی و از نبود عشق و شور در عمل جمعی نگران می‌شود و از این‌که آدم‌ها دچار پس‌رفت و عقب‌گرد شوند می‌ترسد. 💠@aghlvanaghl
🗯عشق به سبک ابراهیم زاده ✍حسینی دورود هیچ وقت نشد به دفتر استاد جعفر ابراهیم زاده سری بزنی و دور و برش رو خلوت ببینی و مشغول کار نباشه... اصلا یک مدرسه خان و دفتر نشست اساتید است و یک جعفر ابراهیم زاده..! رسیدگی به امور ۲۰۰۰ استاد و آن همه طلبه و ارباب رجوع و تدریس حوزه و دانشگاه‌... اینا همه به‌ کنار... اما این‌که حتی برای یک‌لحظه خنده از روی لب‌هات نیفته‌ و احساس خستگی نکنی، انصافا کار هر کسی نیست! کافیه گوشه‌ای بنشینی و رفتارش رو زیر نظر بگیری... آن‌وقت است که به تو می‌آموزد؛ از صدایت برای فریاد مهربانی، از گوش‌هایت برای غمخواری، از دست‌هایت برای نیکوکاری، از ذهنت برای راستی و از قلبت برای عشق استفاده کنی..! بله. رفیق شفیق..! عشق يعنى همين... يعنى همه چيز را بايد ارزانى كرد، همه چيز را بايد فدا كرد، بى طمعِ پاداشى، برای خدمت به خلق، در مسیر رضای خالق..! 💠@aghlvanaghl
@aghlvanaghl 🌺🌷📚🌺
💥چرا مطالعه دانشگاهی جادو و علوم غریبه اهمیت دارد؟ ✍علیرضا دوستدار (به بهانه راه‌اندازی برنامه کارشناسی ارشد جادو و علوم غریبه در دانشگاه اکستر انگلستان) دلیل این‌که این پرسش اصولا مطرح می‌شود این است که در دیدگاه مسلط، جادو و عرفان و امور مشابه* در دنیای مدرن جایی ندارد. به بیان دیگر، فرایند «مدرن‌»شدن با پس‌زدن جادو و «افسون‌زدایی» جوامع همراه است. از این نگاه، جوامعی که هنوز درگیر جادو هستند عقب‌مانده هستند و از مدرنیته جا مانده‌اند. مطالعاتی که در نیم قرن گذشته انجام شده این نگاه را به چالش کشیده. در این پژوهش‌ها جادو از یک امر حاشیه‌ای تبدیل به موضوعی محوری شده که لزوما با علم و عقلانیت و مدرنیته در تضاد نیست. در این فرسته برخی از این مطالعات را معرفی می‌کنم. یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین پژوهش‌ها در این زمینه کارهای فرانسیس ییتس در مورد دوره رنسانس است. ییتس در پژوهش‌هایش نشان داد که عصر رنسانس که معمولا به عنوان دوره پاگرفتن علم و هنر و تمدن جدید در غرب تلقی می‌شود، دوره شکوفایی جادو و عرفان هم بوده. او مثلا در یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایش نشان داد که جوردانو برونو که به دست کلیسا سوزانده شد و قرن‌ها بعد به خاطر دفاع از نظام کپرنیکی به عنوان شهید علم مورد تکریم قرار گرفت (به همین منظور مجسمه‌ای از برونو در مرکز شهر رم قرار داده شده)، در واقع بیشتر به خاطر عقاید هرمتیک جادویی (منتسب به هرمس الهرامسه) مجازات شد. ضمن این‌که دفاع خود کپرنیک هم از نظام خورشیدمحور از نظر ییتس علاوه بر دلایل ریاضی علت‌های عرفانی نیز داشت. در مجموع ییتس باعث شد مطالعات رنسانس متحول شود و جوانب مغفول‌مانده آن، از جمله نقش جریان‌های هرمتیک، مورد اقبال و پژوهش بیشتر قرار بگیرد. پژوهش‌های او همچنین نظریه تقابل علم و جادو را با چالش جدی مواجه کرد. در دهه‌های بعد، مطالعات بسیاری انجام شده که نشان داده جادو و عرفان و اموری چون احضار ارواح و درگیری با نیروهای ماورائی در تمامی جوامع و اعصاری که معمولا به خاطر بالندگی علم و عقلانیت شناخته شده‌اند جاری بوده و گاهی دقیقا همین امور رابطه تنگاتنگی با علم و فلسفه داشته. به عنوان مثال یولیا اوستینووا در کتاب نسبتا جدیدش ادعا می‌کند که حالات خلسه، نیروهای ماورائی و تسخیرات الهی در مهد فلسفه غرب، یعنی یونان باستان کاملا عادی بوده و فیلسوفانی مانند فیثاغورس و سقراط هم احتمالا در این امور مشارکت داشته‌اند. در نقطه مقابل تاریخ باستان، مطالعاتی انجام شده که نقش جنبش‌های جادویی و ماورائی را در انقلاب‌های مدرن نشان می‌دهد، یعنی همان‌ها که غالبا با نهادهای دینی مسلط درگیر بودند و می‌خواستند حکومت انسان و خرد را به جای حکومت خدا بنشانند. به عنوان مثال، رابرت دارنتون در کتاب کلاسیکش نقش مزمریسم (جنبشی در قرن ۱۸ که به نوعی پیشینه انرژی‌درمانی و هیپنوتیزم و حتی روان‌درمانی است و در ایران به نام «منیتیسم» و «مغناطیس حیوانی» شناخته می‌شد) را در انقلاب فرانسه نشان داده. اخیرا هم کتابی چاپ شده که نشان می‌دهد برخی جنبش‌های برابری‌خواه رادیکال اروپایی، از جمله آنارشیسم، ریشه‌های عرفانی و جادویی داشته. نمونه‌های مشابه در مورد کمونیسم شوروی هم موجود است. در این زمینه اشاره‌ای هم به منگل بیات کنیم که بیش از دو دهه پیش نقش جریان‌های شیخی و بابی را در شکل‌گیری ذهنیت انتقادی مذهبی و نهایتا انقلاب مشروطه بررسی کرد، جنبش‌هایی که عرفان و علوم غریبه (علم حروف و اعداد) در آن‌ها نقش پررنگی داشت. چند فصل از کتاب من هم به «روح‌گرایی» (اسپریتیسم) و انجمن معرفت الروح تجربتی میان ایرانیان متجدد قبل از جنگ جهانی دوم می‌پردازد. در این فصل‌ها ادعا می‌کنم که تجددگرایی ایرانی، حتی وقتی با روحانیت در افتاده، لزوما با «متافیزیک» مشکلی نداشته. از بهترین کتاب‌ها در مورد جادو در اروپای مدرن کتاب الکس اوئن درباره انگلیس اواخر قرن ۱۹ و اوائل قرن ۲۰ است. اوئن نشان می‌دهد که باطنی‌گری و جادو - در گروه‌هایی مانند تئوسوفیست‌ها (که گاندی هم عضوشان بود) و گولدن دان - نوعی آوان‌گارد فرهنگی را شکل داد. جریان‌هایی مانند فمینیسم، گیاه‌خواری، طرفداری از حقوق حیوانات، ضدیت با کالبدشکافی حیوانات زنده، و تجربه‌های جدید ادبی و هنری در این دوره رابطه تنگاتنگی با گروه‌هایی مانند تئوسوفی و گولدن دان داشته و بعضی از مهم‌ترین متفکران و هنرمندان اروپایی آن زمان با آن‌ها رابطه داشتند. در دهه‌های بعد هم جریان‌های هنری آوان‌گارد از جادو و احضار ارواح الهامات جالب توجهی گرفتند، که در این زمینه می‌توان به دادائیسم و «اتوماتیسم» نوشتاری اشاره کرد. 💠@aghlvanaghl
🟠 این هم می‌گذرد مردی با لباس و کفش‌های گران قیمت به دیواری‌ خیره شده و می‌گریست. نزدیکش‌ شدم و به نقطه‌ای‌ که خیره شده بود با دقت نگاه کردم. نوشته شده بود؛ "این‌ هم می‌گذرد" علت را پرسیدم... گفت: این دست خط من است چند سال پیش در این نقطه هیزم می‌فروختم، حالا صاحب چندین کارخانه‌ام... ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ: ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﺮﮔﺸﺘﯽ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﻣﺪﻡ ﺗﺎ ﺑﺎﺯ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ: "ﺍﯾﻦ ﻫﻢ می‌گذرد." گر به دولت برسی مست نگردی مردی گر به ذلت برسی پست نگردی مردی اهل عالم همه بازیچه دست هوسند گر تو بازیچه این دست نگردی مردی..! 💠@aghlvanaghl
عقل و نقل
https://t.me/aghlvanaghl/1419 💠طهارت قلب 🖌حسینی دورود وجود میز مشاوره در غرفه مرکز فقهی ائمه اطهار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور جناب استاد اکبری شاهرودی و اهداء کتاب طهارت قلب به طلاب و محققان و دانش‌پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی، از ابتکارات مفید و ارزنده‌ این مرکز در سال جاری بود. بارها نوشته و گفته‌ام؛ معرفی کتاب و آثار نویسندگان در کنار بزرگداشت و تکریم انسان‌هایی که عمر خود را در راه تحقق ارزش‌های دینی، اخلاقی و اهداف الهی صرف کرده‌اند، یکی از راه‌های ترویج اخلاق، عقلانیت و انسانیت است! وقتی می‌دیدم طلبه‌های جوان با چه احترامی به مراسم افتتاحیه وارد و با چه شکوهی خارج می‌شوند، در یک دست لوازم‌التحریر و در دست دیگر کتابچه "طهارت قلب" دارند، به‌حال آنها غبطه و بر گذشته خود افسوس می‌خوردم که ای کاش چنین بسترهای علمی و چنین اساتید دلسوزی هم برای ما وجود داشت. گاهی برای دیدن یک استاد اخلاق یا انتخاب یک اثر اخلاقی چه زحمات و خطراتی که متحمل نمی‌شدیم. کسانی‌که با شخصیت حضرت‌ آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی و این مرکز روحانی، آشنا هستند، حتما تایید می‌کنند؛ آن‌چه در این وجود ارزشمند دیده می‌شود، خلوص، صداقت، ظرفیت و شأنیت‌ والای علمی، آینده نگری، نظم در برنامه‌ریزی و قدرت جذب افراد با سلایق‌ مختلف در مسیر علم و ایمان و اخلاق است. براین اساس معتقدم؛ کتابچه طهارت قلب (گزیده‌ای از دروس اخلاق آیت‌الله فاضل لنکرانی در جمع طلاب و دانش‌پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار) که عالمانه به بیان مراحل و موانع طهارت قلب می‌پردازد، یکی از بهترین راهکار‌ها و الگوی مناسبی برای همه کسانی است که دستی در تعلیم و تربیت در قامت مراکز و مدارسی این‌چنین دارند. کتاب طهارت قلب در پی آن است که محوری‌ترین‌ موضوع اصلی مباحث اخلاقی را مستند به آیات و روایات واکاوی و ارائه نماید. طهارت قلب، سعی دارد تعلیمات‌ پیامبران‌ و اقدام و عملشان‌ برای تغییر عقیده و تربیت اخلاق مردم در دل مشکلات موجود را دنبال کند. خواننده کتابچه طهارت قلب، قدم به قدم، به مکتب انسان ساز قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام نزدیک‌تر شده و می‌شود. چرا که سیر مفاهیم و گفتمان آن در تأیید انبیاء و کتب آسمانی پیش می‌رود. 💠@aghlvanaghl