eitaa logo
عقل و نقل
138 دنبال‌کننده
63 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/aghlvanaghl/152 🗯میرزا مهدی اصفهانی و بوسیدن دست امام خمینی (ره) ✍حسینی دورود این روزها که انقلاب اسلامی ۴۶ ساله می‌شود، در فکر نوشتن درباره حضرت امام، به‌ یاد خاطره‌ای از آیت‌الله وحید خراسانی افتادم که چند سال پیش در همین‌‌ کانال از زبان استاد سید حسن خمینی نقل کرده‌ام. آیت‌ الله‌ العظمی وحید خراسانی خاطره اولین دیدارش با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را برای آیت الله سیدحسن خمینی چنین تعریف می‌کند: "... در محضر آقا میرزا مهدی اصفهانی بودیم که سید جوانی حدودا ۴۰ ساله وارد شد. ناگهان میرزا مهدی اصفهانی با آن عظمت علمی و مقامات معنوی و کبر سن خم شد و دست این سید را بوسید.! همه شاگردان از این کار استاد تعجب کردند؛ این سید کیست که این‌گونه مورد احترام شخصیتی چون آمیرزا مهدی اصفهانی قرار گرفته است؟ استاد میرزا مهدی اصفهانی با دیدن این صحنه فرمودند؛ ایشان حاج‌ آقا روح‌ الله خمینی هستند، بنده تا کتاب کشف الاسرار ایشان را خواندم قسم خوردم هرگاه ایشان را ببینم دستش را ببوسم..." نکته مهم ماجرا این است که مرحوم میرزا مهدی اصفهانی از مخالفین فلسفه و مرحوم امام مدرس مطرح فلسفه بوده‌اند. وقتی استاد سیدحسن خمینی این خاطره را برای مرحوم شیخ حسن صانعی نقل می‌کند، او می‌گوید: حضرت امام فرمودند؛ بعد از نوشتن کتاب کشف الاسرار، روزی در صحن مطهر حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نشسته بودم که طلبه‌ای پیش من آمد و گفت من اهل مشهد هستم و از تلگراف خانه می‌آیم. جناب میرزا مهدی اصفهانی به شما سلام رسانیده و فرموده‌ است؛ به نیابت ایشان، دست شما را ببوسم..!! 💠@aghlvanaghl
https://eitaa.com/aghlvanaghl/154 🔰تفکر فقهی اصولی امام / رسالت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) مشهد ✏️حسینی دورود در میانه کانون توجه مسائل جهانی و هجمه گسترده تحجر سنتی و مدرن - فقاهت شیعی را از انزوا و خمودگی و از حاشیه به متن آوردن - گامی‌ بسیار بزرگ و خطیر بود که امام خمینی با تاسیس حکومت و با ورود فقه حداکثری به‌ سیاست نشان داد هیچ واهمه‌ای از مواجهه با واقعیت‌های امروز ندارد، از آن استقبال می‌کند و هرگز به حضور تبعی و منفعل تن نمی‌دهد. عناصر کلیدی مهمی در فقه پویای امام خمینی ره برای حل رابطه فقه و تحولات زندگی نظیر تئوری تاثیر زمان و مکان در اجتهاد، مصلحت در اجتهاد و احکام حکومتی و خطابات قانونیه و غیره وجود دارد که با تاکید بر فقه سنتی و اجتهاد جواهری، تئوری پویایی فقه در اسلام را ارائه می‌دهد. تشبیه خطابات قانونیه امام خمینی به حرکت جوهری ملاصدرا در کلام آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی تعبیری درست، دقیق  و عالمانه است. زیرا همان‌طور که حرکت جوهری منشأ تحول در فلسفه اسلامی است، خطابات قانونیه نیز فقه و اصول را متحول می‌سازد. قرین رحمت الهی بادا شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی که خطابات قانونیه را بارقه الهیه‌‌ای می‌داند که خدای متعال در ذهن امام خمینی قرار داده است تا منشأ تحول فقه از آغاز تا انجام باشد. با این همه اما مع‌الاسف‌ جای هیچ‌گونه پرده پوشی و مجامله نیست که فقه حضرت امام ره با دو ویژگی مهم و منحصر به‌فرد: [اصالت] و [معاصرت] غریب و مغفول مانده است. چرا چنین شده و سبب چیست؟ نه در این مجال می‌گنجد و نه هدف این نوشتار است. در حال حاضر یکی از کسانی‌که غربت فقه و مبانی حضرت امام در حوزه‌ علمیه قم را از بن دندان درد می‌کشد و تقریبا همه هم و غم خویش را متوجه آن کرده‌ است و به‌ نظر من، معتقد است؛ باید همه تفکرات فقهی به نفع تفکر فقهی امام خمینی کنار رود، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی است. هفته پبش به‌ برکت زیارت آقا علی‌بن موسی‌الرضا علیه السلام در مشهد مقدس، با موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه‌ اطهار وابسته به مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌ السلام مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی از نزدیک آشنا شدم. دریافتم که این دغدغه درست نه‌تنها معطوف به قم که متوجه مشهد نیز شده است. شاید بتوان گفت؛ یکی از بهترین مراکز حوزوی و مؤسساتی ‌که این روزها در مشهد مقدس ۲۵ ساله شده و تحت زعامت و مدیریت حضرت آیت‌الله محمد جواد‌ فاضل لنکرانی، تمام هم‌ خود را معطوف تربیت مجتهدین در تراز حوزه‌های علمیه شیعی با رویکرد متناسب با زمان ساخته، و در عین حال به صورت تخصصی به اندیشه‌های فقهی و اصولی امام خمینی می‌پردازد، موسسه مزبور است. مرکزی که به گفته حجت‌الاسلام والمسلمين ربانی استاد مطرح حوزه علمیه مشهد: بسیاری از اساتید سطوح عالی امروز مشهد محصول همین مرکز فقهی هستند!!! حیرت آور است که با چه دقتی همه جوانب و جزء جزء نظريات حضرت امام خمینی (ره)  در گونه‌های مختلف، اصولی، فقهی، کلامی و غیره را پیگیری می‌کند و دنبال کوچک‌ترین روزنه برای شناخت و معرفی مبانی فقهی- اصولی و اندیشه‌های امام در استان خراسان از طرق مختلف، از جمله از طریق برگزاری نشست‌های مکتب اجتهادی امام است. این موسسه ارزشمند علاوه‌ بر گردآوری یا تألیف ۱۸۰ عنوان کتاب مرتبط با مبانی امام خمینی و برپایی نمایشگاه دائمی در همان مکان، دست به انتشار سلسله کتاب‌هایی با موضوع مکتب اجتهادی امام خمینی در قالب‌های مختلف نظیر سبک‌شناسی اجتهادی امام خمینی زده است و به تبیین اقداماتی که تاکنون در رابطه با امام داشته است می‌پردازد. حضور مدیریت جوان و خوش ذوق حجت‌الاسلام والمسلمین محسن افضل‌ آبادی با آن همه دغدعه‌ای که نسبت به امام دارد از امتیازات دیگر این مرکز فقهی است و نشان از حسن سلیقه و انتخاب عالمانه تولیت محترم دارد. شنیدن خبر برگزاری همایش ملی خطابات قانونیه حضرت امام در سال آینده توسط موسسه مزبور، گامی سترگ و کاری بزرگ است که در صفحات این دفتر پر برکت ثبت خواهد شد. 💠@aghlvanaghl
🟠فهم نادرست از امام و جامعه ایرانی 🖌حسینی دورود یکی از معضلات افرادی که خارج از انصاف و منطق و بدون در نظر گرفتن امروز و دیروزشان (به‌خصوص بعضی آخوندها و آخوند زاده‌ها) فقط حرف می‌زنند و اگر وارد زندگی‌شان شوید خواهید دید تاکنون هیچ گلی به سر خود و جامعه و انقلاب نزده‌اند این است که، کاستی‌های جامعه‌ کنونی ایران را تماماً به حضرت امام رحمت الله علیه نسبت می‌‌دهند! ولی این به ظاهر منتقدان هیچ‌کدام نمی‌گویند که پروژه امام چیست و چه مختصاتی دارد و این مختصات چه نسبتی با "وضع جامعه ایران" به مثابه بخشی از جهان اسلام دارد... مناسفانه ما با منتقدانی روبه‌رو هستیم که "نقد" را سامان نمی‌دهند و صرفاً در سطح "انتقاد" باقی می‌مانند و این در سطح ماندن یکی از آفات بنیادینش این است که "مفهوم سازی" شکل نمی‌گیرد و سنت‌های فکری سترون و نحیف باقی می‌مانند. برای این که منتقدان بی انصاف به فهم درستی از امام، اهداف و جایگاه او در قلب مردم ایران و جهان دست بیابند پیشنهاد می‌کنم فهم خود از امام و جامعه ایرانی را اصلاح کنند. 🪴به مناسبت ۴۶ سال تولد انقلاب شکوهمند اسلامی. 💠@aghlvanaghl
https://eitaa.com/aghlvanaghl/157 🟠وقتی مشتری، خدا شد ✍سید مهدی حسینی دورود حضور در مقبره زیبا و منور مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید محمد باقر خوانساری اعلی‌الله مقامه‌الشریف در وادی‌السلام نجف اشرف، توفیقی بزرگ و لحظاتی ماندگار بود. دانش آموخته حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف، از شاگردان برجسته آیات عظام  مرحوم آقای سید محمد تقی خوانساری (پدرشان) و مرحوم آقای سید محمد حجت کوه کمری، مرحوم آقای سید حسین بروجردی و امام خمینی در قم، و آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خویی در نجف اشرف تا قبل از مهاجرت به‌ تهران بوده است. معظم‌له اجازات اجتهاد خود را از والد ماجدشان‌ و آیت‌الله العظمی خویی دریافت کرده است. گرچه وصف علافه و رابطه صمیمی و طرفینی ایشان با امام خمینی، خود فصل جدایی می‌‌طلبد اما به دو نکته اشاره می‌کنم: اوایل اسفند ۱۳۵۷ در پاسخ به نامه و درخواست جمعی از محترمین و بزرگان بازار تهران، حضرت امام قدّس سرّه باخط مبارک خود ضمن تاُکید براینکه به ایشان همواره علاقه داشته و دارند با درخواست بازاریان موافقت و معظّم‌له را به امامت مسجدامام خمینی بازار تهران منصوب فرمودند. هم‌چنین دراُوائل سال ۱۳۵۸طیّ حکمی که باز هم به خط مبارک امام نگارش یافته بود تولیت و تمامی اختیارات موقوفات مسجد امام خمینی بازار را به ایشان واگذار فرموده که توسط فرزند گران‌قدر، امین و شایسته خود (حجّه الاُسلام والمسلمین سیّد اُحمد خمینی)، در مسجد امام بازار به آیت‌الله خوانساری تحویل داده می‌شود. استاد سید حسن خمینی در فقدان او نوشته بود: «آقاجون» را در سیمای آیت الله خوانساری می‌دیدم..! شناسنامه را کنار می‌گذارم؛ از آن مرحوم به «آقا» یاد می‌کنم هم به این جهت و هم به‌جهت این‌که سلوکش‌ با همگان به «آقایی» بوده‌ است. از نوجوانی حکایت نماز باران مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمد تقی خوانساری، پدر آقا را شنیده و از همان زمان به این شجره طیبه عشق می‌ورزیدم. گرچه آقا را کمتر دیده بودم اما بعدها به دلیل آشنایی و ارتباط با خلف صالح و فرزند سعادتمند ایشان، آیت‌الله سید محمد کاظم خوانساری سلمه‌الله، و دیدن آن رابطه عاشقی پدر و فرزندی کم مانند که وجود جناب سید محمد کاظم را تسخیر کرده است ، به آقا شناخت بیشتری پیدا کردم. قبل از سفر از ایشان خواستم سفارشی از مرحوم آقا درباره کیفت زیارت آستان ملائک پاسبان حضرات معصومین علیهم‌السلام را نقل کنند. نوشتند: توجه و حضور قلب... همین! کمتر کسی را دیدم کلامش این اندازه در دل تأثیر کند. گویی با اعماق دلم‌ با من سخن گفته است که سخن او از آغاز تا انجام سفر حتی برای یک‌لحظه فراموشم نشد. از بزرگان از جمله جناب حجت‌الاسلام والمسلمين سید احمد مدرسی شنیدم: آقا به ایمان کامل رسیده بود و محبت توحیدی داشت و به این‌خاطر به عموم خلق محبت می‌ورزید و از چشم خدایی به خلق نگاه می‌کرد و رحمت و محبت از وجود ایشان ساری و جاری بود. آقا چون اهل خیر بود خدا به دست او خیر واقعی را جاری می‌کرد. ساخت مجهز‌ترین بیمارستان خیریه امیرالمؤمنین علیه‌السلام و یکی از بهترین مدارس علمیه در شهر مقدس قم، با دستور معظم‌له و با تلاش‌ و پیگری‌های طاقت‌ فرسا و خون دل خوردن‌های فرزندشان (آیت‌الله سید محمد کاظم خوانساری) احداث و به پایان رسیدند. آرزوی دیرین آن مرحوم در شرایطی محقق می‌شد که در بخش ICU بیمارستان لالهُ تهران بستری بود. به‌گونه‌ای که از تهران با آمبولانس به قم منتقل و در ظهر ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ طی مراسمی با حضور جمعی اُز اُعلام اُز جمله یادگار محترم امام(ره) و مسؤلان دولتی کلنگ بیمارستان را به زمین زدند و فرزندشان هم بلافاصله شروع به خاک بردای جهت احداث کرد. این اقدام نمونه‌ای کوچک از همان خیر واقعی است که خداوند با دستور آن مرد الهی و انجام فرزند ایشان جاری ساخته است. آقا، چون حقیقت نجات را به دست خدا می‌دید و جنس ایمان و دین او خالص و در قلب سلیم و کردار و گفتار و پندار او دینی و توحیدی بود؛ خدا مشتری او شده بود! سرانجام ظهر روز ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ درست یک‌سال پس از کلنگ زنی بیمارستان خیریه و موقوفه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، روح بلند ایشان به ملکوت اُعلی پیوست. 💠@aghlvanaghl
https://eitaa.com/aghlvanaghl/159 💥بهترین هدیه من به شیخ کاظم 🖌حسینی دورود روزگاری با نماز جمعه حال می‌کردیم چه حال کردنی..! برامون حکم درس اخلاق و تهذیب نفس داشت. چه حالی پیدا می‌کردیم وقتی پرده کنار می‌رفت و شیخ علی مشکینی یا شیخ ابراهیم امینی یا شیخ عبدالله جوادی آملی در جایگاه حاضر می‌شدند. با این‌که قم بودیم و همه هفته می‌رفتیم نماز جمعه، اما شب که می‌شد مقید بودیم خطبه‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی را از تلوزیون‌ ببینیم. اما حالا چه؟؟ کاش شیخ کاظم صدیقی می‌دانست که جمعیت زیادی از متدینین سال‌های سال است که به خاطر همین حرف و حدیث‌ها از نماز جمعه و جماعت بریده، با مسجد و مصلی بیگانه‌ شده‌اند. کاش شیخ ما و افراطیونی که آن جناب از جیغ و دادشان، احساس خضوع می‌کند و زانو می‌زند، می‌دانستند؛ نماز جمعه، زایشگاه اخلاق، وحدت، ادب، محبت، ایمان و نوع دوستی است. داد و فریادی هم اگر دارد در همین جهات است! خدا رحمت کناد طالقانی و رفسنجانی‌ها را... از کجا به کجا رسیدیم..! فقط پای خطبه‌های مرحوم آیت‌الله طالقانی‌ها بود که، کم‌کم، فکر جانشین احساس و منطق مشروعیت، جانشین هذیان مشروعیت می‌شد. شاید اندکی افراطی، هم نخواهند یا نتوانند ولی اصل بر آموختن انسانها است. با صدق و کذب ماجرای باغ ازگل کاری ندارم، بماند. اما شایسته بود اگر نگران وهن دین و روحانیت‌ می‌شدید حتما کناره می‌گرفتید. بهتر نیست به‌جای دامن زدن به بد‌ اخلاقی‌ها و دو قطبی سازی‌های زیان‌بار، یاد بگیریم ادعاهایمان را در گزاره‌ها ارائه و اثبات کنیم و هوای نفسمان را خدا نکنیم. «افرایت من اتخذ الاهه هواه/آیا ندیدی کسی را که هوای خود را خدا گرفت؟!» این هوای نفس، تنها در کاباره نیست. سپاه صفین/خوارج نهروان هم هنگامی که دلیل نمی‌توانستند بیاورند و باز هم ادعا/هذیان مشروعیت داشتند، خدایشان هوای نفس بود. این بزرگترین هدیه من به شما و همه کسانی باشد که پای درس شما داد می‌زدند: ظریف گورت‌ را گم کن..! خدا رحمت کند آقای دکتر عبدالصالح جعفری را... می‌گفت: ..."هنگامی که دلیل نتوانستید ارائه دهید و باز هم نپذیرفتید، این اهریمن است که با شما در اندرونتان نزدیکی کرده است. هنگامی که دلیل گزاره‌ای نتوانستید بیاورید و باز هم سخن ژاژ گفتید فقط تا دیگران گمان کنند، چیزی گفته‌اید، بدانید که شیطان از زبان شما، سخن گفته است. «قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین/بگو برهانتان را بیاورید اگر راست می گویید!» به‌راستی کسی که دلیل و حجت را می‌بیند و نمی‌پذیرد یا از آن می‌آزارد، بترسد که شیطان در سینه‌اش تخم ریزی کند و به راستی باید بیش از همیشه به خدا پناه برد.." 💠@aghlvanaghl
@aghlvanaghl 🌺🌷📚🌺
‌ 🗯 مثل همین برفی که دیشب اومد دیدی...؟ شده تا حالا...؟ توی اوج بی پولی، از جیب یک شلوار قدیمی، بدون اینکه انتظار داشته باشی، کلی پول در بیاری؟ دیدی...؟ شدی تا حالا...؟ توی خونه تنها باشی، گرسنه باشی و یک مرتبه همسایه، در خونه رو بزنه و برات نذری بیاره؟ دیدی...؟ هیچی برای امتحان نخونده باشی و یک مرتبه یک جوری امتحان کنسل بشه؟ شده تا حالا تنها باشی، دلت گرفته باشه و هیچ چیزی خوشحالت نکنه و یک مرتبه شماره‌ی یک دوست قدیمی، بعد مدت ها بیافته روی گوشیت؟ جواب بدی، صحبت کنی و حالت رو خوش کنه؟ دیدی یک مرتبه، بی خبر بارون میاد، برف میاد و یک شهر رو خوشحال می‌کنه؟ نمی‌دونم چه جوری، نمی‌دونم کِی، کجا، ولی یک روز، یک مرتبه، بی‌خبر، حالمون دوباره خوش میشه رفیق حالا نگاه کن! ✍‌پرهام‌جعفدی
https://eitaa.com/aghlvanaghl/164 ⛔️انتساب سخنانی نادرست به آیت‌الله سید حسن خمینی. 📝حسینی دورود در روزهای گذشته به دلیل انتشار نقل قولی از آیت‌الله سید حسن خمینی، تحت عنوان نظر حضرت امام درباره رهبر انقلاب در فضای مجازی، سوالات زیادی از بنده درباره درستی یا نادرستی آن شده است. دوستان می‌توانند پاسخ را بعد از  نوشته مزبور مشاهده فرمایند. 👈 نظر حضرت امام در باره رهبری: مدتی پیش سید حسن خمینی در برنامه زنده تلویزیونی مطلب بسیار مهمی بیان کردند و آن هم اين بود که گفتند: من در زمان حيات مرحوم پدرم سید احمد خمینی از او پرسیدم اگر شهید بهشتی یا شهید مطهری زنده‌ بودند آیا باز آقای خامنه‌ای رهبر می شدند؟ سید احمد گفتند: بله، با بودن آن دو شهید بزرگوار باز حضرت آقا رهبر می شدند ، زيرا که زعامت ورهبری در مذهب تشيع باید مورد توجه خاصه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه باشد و سید احمد ادامه دادند که: من بارها از حضرت امام خمينی(رض) شنیدم که فرمودند: حضرت حجت عجل الله الله تعالی فرجه به آقای خامنه ای توجه‌ وعنایت خاصه دارند. عزیزان به سفارش حاج قاسم قدرشناس اين حکیم فرزانه باشيم که در يوم تبلی السرائر شرمنده مادرش زهرای مرضیه علیها سلام نباشیم... 💥پاسخ بنده: حاج سید حسن‌ آقا در تلوزیون گفته بود: از آیت الله خامنه‌ای پرسیدم که اگه ایت الله بهشتی زنده بود چه جایگاهی داشت؟ و ایت الله خامنه‌ای پاسخ داده بودند: « آیت‌الله بهشتی رهبر انقلاب می‌شدند» .. نه صحبت از سید احمد آقا مطرح بوده و نه از امام زمان و نه از شهید مطهری و نه اصلا از امام خمینی نقل قولی شده است. همه اینها هم در تلوزیون بوده و همه دیده اند. … حالا ببینید که حکایت چقدر تغییر کرده است. مثل آنکه گفته بود «خسن و خسین هر سه، دختران مغاویه‌اند» 💠@aghlvanaghl