🔺ویلیام ریو ،تازه مسلمان آمریکایی:
«تعریف ساده از خداوند در اسلام. در اسلام خدا، فقط خداست و این به نظرم خیلی زیبا بود... (http://rahyafteha.ir/24575/)
@ahadiis
اگرهر طور دلت خواست بگردی و بپوشی، خدا اصلا نگاهت نمی کند
کسی که تقوای لباس پوشیدن و خوردن و مرکب سوار شدن و ....را نداشته باشد، تا دم مرگش، خدا به او نگاه هم نمیکند.
نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) میفرماید: «مَنْ أَكَلَ مَا یَشْتَهِی وَ لَبِسَ مَا یَشْتَهِی وَ رَكِبَ مَا یَشْتَهِی لَمْ یَنْظُرِ اللَّهُ إِلَیْهِ حَتَّى یَنْزِعَ أَوْ یَتْرُك= هر كس هر گونه خوراكى كه دلش مىخواهد بخورد، و هر گونه جامهاى كه دلش مىخواهد بپوشد، و هر گونه مركبى كه دلش مىخواهد سوار شود، خداوند به او نگاه نمىكند، مگر آنگاه كه روش خود را تغییر دهد و از آن روش دست بردارد».
این که میفرماید:«هر کس هر چه دلش بخواهد بخورد»، یعنی تقوا و عفت شکم نداشته باشد. هر چه دلش خواست میپوشد یعنی برایش مهم نیست که آیا لباسش مسلمانی است یا نه. یا هر چه دلش خواست سوار میشود، یعنی هوس میکند امروز این مرکب را سوار شود، دو ماه دیگر آن را عوض میکند. چون خوشش نیامده. پس ماشین دیگری را میخرد. هدفش از سوار شدن مرکب، گذران روند سالم زندگی نیست؛ بلکه هدف، تفاخر، کلاس گذاشتن و دیده شدن است. این همان جهنمی است که حضرت میفرماید: « اگر شما با بند کفش تان هم فخر بفروشید، امکان ندارد به بهشت راه پیدا کنید». کسی که هر چه بخواهد سوار میشود، در مرکب سوار شدن تقوا ندارد و به خاطر چشم هم چشمی و پز دادن به باجناق، جاری، خاله، پسر خاله و دیگران این کار را میکند.
استاد شجاعی
@ahadiis
💌امیر المومنین علیه السلام :
در برابر دنیا، خویشتندار
و در برابر آخرت دلباخته باشید.
آن کس را که تقوا بلند مرتبت کرد،
خوار نشمارید
و آن را که دنیا عزیزش کرد،
گرامی ندارید.
برق درخشنده دنیا، شما را خیره نکند،
و سخن ستاینده دنیا را نشنوید.
به دعوت کننده دنیا پاسخ ندهید،
و از تابش دنیا روشنایی نخواهید،
و فریفته کالاهای گرانقدر دنیا نگردید.
همانا برق دنیای حرام، بی فروغ است،
و سخنش دورغ،
و اموالش به غارت رفتنی،
و کالاهای آن تاراج شدنی است.
📚 نهج البلاغه بخشی از خطبه ۱۹۱
#حدیث_روز
@ahadiis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🔷هیچکس حق حذف فضای مجازی را ندارد...
استاد رحیم پور ازغدی
@ahadiis
⁉️با چه كساني مشورت كنيم؟
امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
✳️مشورت داراي حدودي است كه بايد رعايت شود و اگر حدودش مراعات نشود، ضررش بيش از منفعت آن خواهد بود:
🔅1. كسي كه با او مشورت مي كنيد آدم عاقل باشد.
🔅2. آزاد متدين باشد.
🔅3. رفيق فهميده باشد.
🔅4. در مورد مشورت او را آگاه كني تا كاملا به منظورت پي ببرد.
🔅5. پس از آگاهي بر اسرار تو، آن را پنهان كند.
🔴زیرا:
✅ اگر عاقل باشد به شما منفعت مي رساند.
✅و اگر آزاد متدين باشد در نصيحت و راهنمايي شما مي كوشد.
✅و اگر رفيق واقعي باشد اسرار شما را پنهان خواهد نمود.
✅و اگر درست منظورت را درك نمايد، آن وقت مشورتي كامل انجام مي پذيرد.
📚اصول کافی ، باب الشك، حديث 9، ص 400-ج 2.
@ahadiis
امام على عليه السلام:
مَن تَتَبَّعَ خَفِيّاتِ العُيوبِ حَرَمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ القُلوبِ
هر كس در پىِ عيب هاى پوشيده مردم باشد، خداوند، او را از دوستىِ دل ها محروم مى كند
غررالحكم حدیث5197
@ahadiis
زنان مهدوی رو دست کم نگیرید❕
زنان مهدوی میتونن سرباز امام زمان
یا مربی سربازان امام زمان باشند!!
@ahadiis
مرگ، فقر و بیماری؛ مانع از طغیان و سرکشی انسان
در بسیاری از مراکز و سازمانها بودجههای مردم را برای کارهای فرهنگی هزینه میکنند ولی موثر نیست. به این معنا نمیتواند برای کسی که تحصیلاتش بالا رفته و ازدواج کرد، مشکلات روحی و معنوی نداشته باشد، چنین قدرت روحی به او نمیدهد.
نمیتواند کاری کند این آدمی که یک زمانی وضع مالیاش خراب بوده، نان شبش را نداشته بخورد، حالا که رسیده به آسایش طغیان نکند. قرآن کریم میفرماید: « كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى/ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى= حقا که انسان سركشى میكند/ همین كه خود را بى نیاز پندارد».
وجود مقدس سیدالشهدا (علیهالسلام) میفرماید: «لَوْلا ثَلاثَةٌ ما وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَأْسَهُ لِشَىْ ءٍ: اَلْفَقْرُوَ الْمَرَضُ وَالْمَوْتُ؛ اگر سه چیز نبود انسان در مقابل هیچ چیز سر فرود نمىآورد: فقر و تنگدستى، بیمارى و مرگ».
انسان تا وقتی که سالم است، طغیان میکند اما مریض که میشود؛ توبه میکند، آرام میشود. باز که شفا پیدا کرد دوباره طغیانهایش شروع میشود. مثلا تا وقتی که پول ندارد، شاکر است. با بقیه درست رفتار میکند، قدر همسر و بچههایش را میداند. هرزگی ندارد، اما به محض این که وضع مالیاش خوب میشود، هوسهای خرید و بازار رفتن پیدا میکند. یک میلیارد تومان به دستش بدهی همه را یکجا خرج میکند. یکسره آرزو و هوس در انواع شهوات دارد.
در مرگ وقتی به بعضی افراد گفته میشود: سرطان داری، آرام میشود، اما به بعضی هم گفته میشود شروع به بیتابی و ناراحتی و غر زدن میکند. وقتی هم میگوییم وصیت نامه بنویس و اموالی را که داری برای آخرتت بفرست. نمیتواند. میگوید بگذار بمیرم بعداَ وارثم انجام میدهند. این فرستادن توسط دیگران بینهایت فرق دارد تا وقتی که خودت زنده باشی و با دست خودت بفرستی.
اما تا به برخی افراد میگویی سرطان گرفتی، نفسش آرام میشود، توبه میکند، روش زندگیاش را اصلاح میکند، با خدا آشتی میکند. پس با اشاره به حدیث سیدالشهداء اگر مرگ و بیماری و فقر نباشد، بشر طغیانگر است.
استاد شجاعی
@ahadiis
هدایت شده از المتقین
رفتار بد گذشته با رفتار خوب حال جبران میشه.
إِنَّ ٱلۡحَسَنَـٰتِ یُذۡهِبۡنَ ٱلسَّیِّـَٔاتِ. ۱۱:۱۱۴
🆔 @Almotaqin 💯
🔵نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله):👇
✨تزوجوا النساء فانهن یأتین بالمال .✨
📃ترجمه:👇
⚪️زن بگیرید که زنان توانگری می آورند.
📚کنز العمال ، ج ۱۶ ، ص ۲۷۵ ، ح ۴۴۴۳۱
@ahadiis
امام على عليه السلام:
ذُو الشَّرَفِ لا تُبطِرُهُ مَنزِلَةٌ نالَها و إن عَظُمَت كالجَبَلِ الذي لا تُزَعزِعُهُ الرِّياحُ، و الدَّنِيُّ تُبطِرُهُ أدنى مَنزِلَةٍ كالكَلأِ الذي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسيمِ
انسان شريف، به هر مقامى، هر چند بزرگ، برسد سرمست نمى شود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمى آورد؛ اما فرومايه با دست يافتن به كمترين مقام ، سرمست مى شود؛ همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مى جنباند
غرر الحكم حدیث5197
@ahadiis
حجاب های ظلمانی در عرفان :
وجود حجاب هایى از «ظلمت» و «نور» میان انسان و خداى متعال، مسأله اى است که از آیات قرآن و اشارات آنها و از روایات و بیانات وارده استفاده مى شود. با دقت و تأمل در این منابع، به خوبى مى توان به این موضوع پى برد که میان انسان و حضرت حق، یک سلسله حجاب هاى ظلمانى و یک سلسله حجاب هاى نورانى و یا نورى وجود دارد و آدمى در سیر عبودى وسلوک الى الله، باید از این حجاب بگذرد تا به لقاى حق و لقاى وجه الهى نایل آید. گرچه حقیقت حجاب هاى ظلمانى و نورانى و چگونگى آنها، با تحلیل عقلى، توضیح لفظى، ترسیم فکرى و تصویر ذهنى روشن نمى گردد و حقیقت امر بالاتر از این است که در قالب الفاظ و عبارات بیاید و چیزى است که براى اهل عمل و آنانى که عیناً مى یابند، معلوم و مشهود است و نه براى غیر آنان.
«حجاب هاى ظلمانى» عبارت است:
حجاب تعلّق به بدن مادى،
کفر و شرک و عناد با حق و آیات الهى،
عقاید و افکار باطل و ناصحیح،
اخلاق و اوصاف رذیله،
حجاب عادات،
اوهام و تخیّلات،
تعلّق و اسارت به مظاهر مادى و آنچه غیر حضرت حق است.
به بیان دیگر «حجاب هاى ظلمانى» عبارت است از هر خصوصیت و رنگى که عارض روح انسان شده، او را به سوى غیر خداى متعال سوق داده و در جهت غیر او و دورى و فرار از او، قرار مى دهد؛ مانند: تکاثر، تفاخر، مباهات، کبر، غرور، جاه طلبى، شهرت طلبى و نظایر اینها از اوهام و تخیّلات. این حجاب ها هر کدام به شکل خاصى حاجب حضرت حق بوده و فاصله میان انسان و حق مى گردد و روح را به قید و بند مخصوص کشیده و محجوب مى کند.
بقول مولانا :
صد هزاران دام و دانه است اى خدا!
ما چو مرغان حریص بینوا
دمبدم پا بسته دام نویم
هر یکى گر باز و سیمرغى شویم
می رهانى هر دم ما را و باز
سوى دامى مى رویم اى بى نیاز
ما در این انبار گندم مى کنیم
گندم جمع آمده گم مى کنیم
مى نیندیشیم آخر ما بهوش
کاین خلل در گندمست از مکر موش
اوّل اى جان دفع شرّ موش کن
و آنگه اندر جمع گندم جوش کن
منبع :
مقالات مرحوم آیت الله محمد شجاعی
#حجابهای_ظلمانی
@ahadiis