eitaa logo
کانال احادیث خالص اهلبیت . استاد زارع شیرازی
96 دنبال‌کننده
681 عکس
17 ویدیو
3 فایل
تنها نجات . عمل به حدیث ثقلین پیامبر ص که فرمودند انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و اهلبیتی . فقط قرآن و اهلبیت ۱۴ معصوم و بس .
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها، دختر امام حسین علیه‌السلام ... ⚫️ عصر روز سه شنبه در خرابه در کنار حضرت زینب (سلام الله علیها) نشسته بود. جمعی از کودکان شامی را دید که در رفت و آمد هستند. پرسید: عمه جان! اینان کجا می روند؟ حضرت زینب(سلام الله علیها) فرمودند: عزیزم این ها به خانه هایشان می روند. پرسید: عمه! مگر ما خانه نداریم؟ فرمودند: چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است. تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد. بلافاصله پرسید: عمه! پدرم کجاست؟ فرمود: به سفر رفته. طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه جویی نمود، به گونه ای که با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند. خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند. رأس مطهر سید الشهدا را در میان طَبَق جای داده، وارد خرابه کردند و مقابل این دختر قرار دادند. سرپوش طبق را کنار زد، سر مطهر سید الشهدا را دید، سر را برداشت و د رآغوش کشید.بر پیشانی و لبهای پدر بوسه زد و آه و ناله اش بلند تر شد، گفت: پدر جان چه کسی صورت شما را به خونت رنگین کرد؟ پدر جان چه کسی رگهای گردنت را بریده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذی أَیتَمَنی علی صِغَرِ سِنِّیِ» چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟ پدر جان یتیم به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان کاش خاک را بالش زیر سرم قرار می دادم، ولی محاسنت را خضاب شده به خونت نمی دیدم. دختر خردسال حسین (علیه‌السلام) آن قدر شیرین زبانی کرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد. همه خیال کردند به خواب رفته. وقتی به سراغ او آمدند، از دنیا رفته بود. شبانه غساله آوردند، او را غسل دادند و در همان خرابه مدفون نمودند. 📚شرح شمع: صفحه 310  📚نفس المهموم456 📚الدمع الساکه141
🏴 انکار حضرت‌رقیه انکار رسول الله است و انکار رسول الله . کفر است 🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامِ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : غوالي اللئالي ، بالأسناد المذكورة في مقدّمة كتابه ، عن النبي صلی الله علیه و آله انّه قال : يا علي ، أنتَ والطّاهرونَ مِن ذرّيتِكَ مَن أنكَرَ واحِداً منكُم فَقدَ أنَكَرني. ⚫️ حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند :  یاعلی! هر کس تو و یا یکی از ذریه طاهرت را انکار کند همانا مرا انکار کرده است. 📚عوالي اللئالي (ابن أبي جمهور)/ج4/ص85 📚إثبات الهداة/ج2/ص248
🏴 وقایع پس از شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ... ⚫️ بعد از رحلت حضرت رقیه علیهاالسلام یزید دستور داد چراغ و تخته غسل را ببرند، و او را با همان پیراهن كهنه اش كفن كنند. هنگامی که زن غساله بدن حضرت رقیه علیهاالسلام را غسل می‌داد، ناگاه دست از غسل کشید و گفت: سرپرست این اسیران کیست؟ زینب‌ علیهاالسلام فرمودند: چه می‌خواهی زن غساله؟  گفت: چرا بدن این طفل کبود است؟ آیا به بیماری مبتلا بوده است؟ حضرت علیهاالسلام در پاسخ فرمود: ای زن! او بیمار نبود، این کبودی‌ها آثار تازیانه و ضربه‌های دشمن است. 📚الوقایع و الحوادث، ج 5، ص 81. ⚫️ در هنگام بازگشت اهل بیت امام حسین علیه السلام به مدینه، زنان شام ازدحام كردند و در حالیكه سیاه پوش شده بودند براى بدرقه اهل بیت علیهم السلام از خانه ها بیرون آمدند. صداى ناله و گریه آنها از هر سو شنیده مى شد و با كمال شرمندگى با اهل بیت علیهم السلام وداع نمودند. در این هنگام زینب كبرى علیهاالسلام  سر از محمل بیرون آورد و خطاب به مردم شام فرمودند: «اى اهل شام! از ما در این خرابه امانتى مانده است، جان شما و جان این امانت. (او در این دیار غریب است) هرگاه كنار قبرش بروید آبى بر سر مزارش بپاشید و چراغى در كنار قبرش روشن كنید». 📚الخصائص الزینبیه، ص 296
🏴 عالم، عزادار خواهد بود قَالَتْ العقیلة اَلطَّاهِرَةِ السَيِّدَةِ زَینَب كُبري صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَ : يَنْصِبُونَ لِهَذَا الطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيکَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ [ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴَّﻠَﺎﻡ]، لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَی کُرُورِ اللَّيَالِی وَ الْأَيَّامِ. وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْکُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِی مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ، فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً، وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً. حضرت عقیله طاهره خانم زینب‌ صلوات الله علیها : خطاب به امام زین‌العابدین صلوات الله علیه می فرمایند : [دوستان و پیروان ما] برای این زمین (طفّ)، برای قبر پدر بزرگوارت حضرت سیّدالشّهداء صلوات اللَّه علیه عَلَم و نشانه ‌ای نصب می‌نمایند، که با گذشت شبها و روزها اثر آن هیچگاه کهنه و مندرس نمی‌شود، و رسم آن محو نشده و از بین نمی ‌رود. اگرچه به تحقیق ائمّه و رهبران کُفر و پیروان ضلالت و گمراهی نهایت تلاش خود را در محو کردن و نابود ساختن آن می‌کنند، امّا در عوض نه تنها آثار و رسوم آن از میان نمی‌رود، بلکه اثر آن ظاهرتر، و نشانه و امر آن بالاتر رفته و قوّت بیشتر خواهد گرفت. 📚بحارالأنوار، ج ٤٥، ص ١٨٠؛ به نقل از کتاب شریف کامل الزّیارات، إبن قولویه قمّيّ قدّس سرّه، باب ٨٨ (فضل کربلاء و زیارة الحسین علیه السّلام)، ح ۱
✅تولدی دوباره بعد از زیارت سیدالشهداء ✍شیخ الطائفه طوسی رحمه الله روایت کرده است : 🔹٩٣١ / ٧٩ ـ أخبرنا محمد بن محمد، قال : حدثنا القاضي أبو بكر محمد بن عمر الجعابي، قال : حدثنا الحسين بن محمد بن بشر، قال : حدثنا علي بن الحسن بن عبيد، قال : حدثنا إسماعيل بن أبان، قال : حدثنا أبو مريم، قال : حدثني حمران بن أعين رحمه‌الله، قال : زرت قبر الحسين بن علي عليهما‌ السّلام، فلما قدمت جاءني أبو جعفر محمد بن علي عليه‌ السّلام وعمر بن علي بن عبد الله بن علي، فقال لي أبو جعفر عليه‌السلام : أبشر يا حمران، فمن زار قبور شهداء آل محمد عليهم‌ السّلام يريد الله بذلك وصلة نبيه، خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه. 🔸حمران مى‏ گوید هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين عليه السّلام برگشتم، امام باقر عليه السّلام به ديدارم آمد و فرمود: اى حمران! به تو مژده مى‌دهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد علیهم السّلام را زيارت كند و مرادش از اين كار رضايت خدا و تقرب به پيامبر باشد، از گناهانش بيرون مى آید مانند روزى كه مادرش او را زاده است. 📚الأمالي للطوسي، جلد ١، صفحه، ۴١۴، ط دار الثقافة
📌 لعن بر یزید کفاره گناهان و شطرنج و شراب ☀️ امام رضا عليه السلام فرمود: ... فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا فَلْيَتَوَرَّعْ عَنْ شُرْبِ الْفُقَّاعِ وَ اللَّعْبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى الْفُقَّاعِ أَوْ إِلَى‏ الشِّطْرَنْجِ فَلْيَذْكُرِ الْحُسَيْنَ ع وَ لْيَلْعَنْ يَزِيدَ وَ آلَ زِيَادٍ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ بِعَدَدِ النُّجُومِ. ... پس هر كس از طرفداران ما ميباشد بايد از خوردن شراب و بازى شطرنج بپرهيزد، و هر كس از شيعيان ما كه ديده‌‏اش به شراب جو يا شطرنج بيفتد امام حسين عليه السّلام را ياد نمايد و بر يزيد و آل زياد لعن فرستد، خداوند عزّوجلّ گناهانش را محو و نابود سازد، هر چند به عدد ستارگان‏ آسمان باشد. 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏۲ ص۲۲       من لا يحضره الفقيه ج‏۴ ص۴۱۹       بحار الأنوار (ط -بيروت) ج 45 ص 176
☑️امام صادق علیه‌السلام: گاهی کسی از شما(شیعیان) نامه عملش(از حسنات) پر می‌شود، بدون اینکه کاری انجام دهد راوی پرسید: چگونه؟ فرمود: از میان مردمی عبور می‌کند، که به ما بد می‌گویند و چون او را بینند، (با طعن و تمسخر) به یکدیگر می‌گویند: این مرد از شیعیان اهل بیت است و وقتی شیعه‌ای به آنها برخورد کند، او را از خود دور می‌کنند، و به او بد می‌گویند پس خداوند تمام بدگویی‌های آنها را به صورت کار ثواب در نامه عمل آن مرد شیعه می‌نویسد، تا نامه عمل او پر شود بدون اینکه عمل(صالحی) انجام دهد 📚بحارالانوار ج۶۵ص۲۶
امام صادق سلام الله علیه فرمودند : خداوند روزى مومنان را از جايى مى رساند كه فكرش را هم نمى كنند ؛ علتش هم اين است كه وقتى مومن نداند روزى اش از كجا خواهد رسيد، زياد دعا مى كند . الكافي،ج۵،ص۸۴،ح۴ اَللّهُمَّ عَجِّل فَرَجَهُ وَ مَخْرَجَهُ وَ انْصُرنَا بِهِ نَصْراً عَزِیزاً
☑️رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: خداوند از صلب حسین علیه‌السلام نُه نفر از ائمه و پیشوایان را به دنیا خواهد آورد آنگاه که جهان در هرج و مرج فرو رود و فتنه‌ها دست به دست هم دهند و راه‌های جامعه بسته شود و وقتی که برخی از فتنه جویان به یاری یکدیگر بشتابند بزرگ به کوچک ترحم نکنند و کوچک برای بزرگ احترام نگذارد (در این هنگام)، خداوند متعال ما را مبعوث خواهد ساخت او دژهای گمراهی را فتح نموده و دل‌های غافلان را بیدار خواهد ساخت او زمین را پر از عدل و داد خواهد ساخت چنانچه پر از ظلم شده باشد 📚انوارالبهيه‌ ص۱۷۴
دعای زیبا اللّهُمَّ لا تَجعَلْ بي حاجَةً إلى أحدٍمِن شِرارِ خَلْقِكَ ، وما جَعَلْتَ بي من حاجَةٍ فاجْعَلْها إلى أحْسَنِهِم وَجْها ، وأسْخاهُم بها نَفْسا ، وأطْلَقِهِم بها لِسانا ، وأقلِّهِم علَيَّ بها مَنّا خدايا ! مرا به هيچ يك از بَدانِ خلقت نيازمند مگردان و اگر مرا محتاج كسى كردى، به خوشروترين و بخشنده ترين افراد و آن كه نيازم را با زبان خوش برآورد و كمتر بر من منت نهد ، محتاج گردان 📚 بحار الأنوار / جلد 111 / صفحه 56
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم قال سیدنا علی بن ابن الحسین صلوات الله علیه: قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ جَائِعاً قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ عَطْشَانا ◾️حضرت آقا امام سجاد سلام الله علیه در حالی که گریه می کرد مکررا می فرمود: پسر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله (امام حسین سلام اله علیه) را با شکم گرسنه و لب تشنه شهید کردند. 📓مثير الأحزان، ص: 115 📓مسكن الفؤاد، ص: 100 📓لهوف 📓منتهی الآمال 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏45، ص: 149 📓رياض الأبرار، ج‏1، ص: 253 🔴 حضرت رقیه سلام الله علیها هم مثل پدرش گرسنه و تشنه بود و با همین حالت شهید شد يا منهال! والله ، منذ قُتِلَ أبي ، نساؤنا ما شبعن بطونهن! ◾️حضرت آقا امام سجاد سلام الله علیه به منهال فرمود: ای منهال! به خدا سوگند از وقتی که پدرم کشته شده تا کنون زنان ما شکمشان سیر نشده است 📓معالي السبطين ج ٢ ص ١٥٨ ، الفصل الرابع عشر ، المجلس الثاني عشر 📓الأنوار النُعمانيّة ، للجزائري ج ٣ ص ٢٥٢ 📓زينب الكبرى عليها السلام من المهد الى اللحد ص 495 و 496 🔴 یا ابتاه العطش العطش فان الظماء قد احرق 😭😭😭 حضرت رقیه سلام الله علیها به امام حسین سلام الله علیه فرمود: بابا تشنه ام خیلی تشنه ام که عطش جگر مرا آتش زده حضرت وی را تسلی میداد و لباس جهاد در بر میکرد 📓مقتل الحسین (علیه السلام) از مدینه تا مدینه (سید محمد جواد ذهنی تهرانی) ص 957 🔴 هنگامی که خیمه‌ها را آتش زدند 23 طفل کوچک از خیمه‌ها بیرون آمدند، که از شدت تشنگی و خوف می لرزیدند؛ یکی از بزرگان لشکر، به عمر سعد گفت: اگر خیال داری اینها را نزد یزید ببری یک نفرشان زنده به شام نمی رسد، دستور بده به اینها آب بدهند که از تشنگی هلاک می شوند.عمر سعد گفت: به ایشان آب بدهید. سقاها مشک پر آب کردند و نزد زنها آوردند. ظرف آبی به رقیه دادند که از همه کوچکتر بود، رقیه آب را گرفت و روانه‌ی قتلگاه شد. گفتند: کجا می‌روی؟ گفت: پدرم هنگامی که به میدان رفت، لبش تشنه بود، می‌خواهم این آب را به او بدهم. 📓مقتل سحاب رحمت(یزدی) 636 📓تحفة الذاکرین (کرمانشاهی) 📓لسان الواعظین
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه جدش امیرالمومنین صلوات الله علیه توسط مردم طرد شد كَانَ لِعَلِيٍّ عَلَیْهِ السَّلَام مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ سَلَامُ اللهِ عَلَیْهَا فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ عَلَیْهِ السَّلَام وُجُوهَ النَّاسِ. ◾️تا زمانی که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) زنده بود، حضرت علی (ضلوات الله علیه) نزد مردم عزت و احترام داشت، اما هنگامی که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رفت، مردم به او پشت کردند 📓شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏6، ص: 46 📓الصوارم المهرقة (لابن حجر الهيثمية) ص: 71 📓روضة المتقين (ط - القديمة)، ج‏8، ص: 587 📓مرآة العقول، ج‏5، ص: 311 📓صحيح مسلم، ج 3، ص ١٣٨٠، ح ١٧۵۹ 📓صحیح بخاری 📓السیرة ابن کثیر، ج ٤ ص ۵٦٨ 📓دلائل النبوة بیهقی، ج ٦، ص٣٦۵ 🔴 و روى صاحب المناقب بإسناده عن زيد، عن آبائه، أنّ سهل بن سعد قال: خرجت إلى بيت المقدس حتّى توسّطت الشام، فإذا أنا بمدينة مطّردة الأنهار، كثيرة الأشجار، قد علّقوا الستور و الحجب و الديباج و هم فرحون مستبشرون، و عندهم نساء يلعبن بالدفوف و الطبول، فقلت في نفسي: لا نرى لأهل الشام عيدا لا نعرفه نحن، فرأيت قوم يتحدّثون، فقلت: يا قوم لكم بالشام عيد لا نعرفه نحن؟ قالوا: يا شيخ نراك غريبا؟ فقلت: أنا سهل بن سعد قد رأيت محمّدا صلّى اللّه عليه و آله، قالوا: يا سهل ما أعجبك‏ السماء لا تمطر دما و الأرض لا تنخسف بأهلها؟ قلت: و لم ذاك؟ قالوا: هذا رأس الحسين عليه السّلام عترة محمّد صلّى اللّه عليه و آله يهدى من أرض العراق فقلت: وا عجباه، يهدى رأس الحسين عليه السّلام و الناس يفرحون؟ قلت: من أيّ باب يدخل؟ فأشاروا إلى باب يقال له باب الساعات. قال: فبينا أنا كذلك حتّى رأيت الرايات يتلو بعضها بعضا، فإذا نحن بفارس بيده لواء منزوع السنان، عليه رأس من أشبه الناس وجها برسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، فإذا أنا من ورائه رأيت نسوة على جمال بغير وطاء ◾️سهل بن سعد نقل ميكند: من به عزم بيت المقدس وارد شهر شام شدم؛ ديدم آن شهر، شهرى است داراى جوى‏هاى بسيار، داراى درختهای فراوان، پرده‏هاى ديبا را آويزان كرده‏اند، همه خوشحال و فرحمند، زنانى نزد آنان مشغول نواختن دايره و دنبك بودند!!! من با خويشتن گفتم: اهل شام عيدى ندارند كه ما آن را ندانيم. گروهى را ديدم كه با يك ديگر گفتگو مي كردند. من به آنان گفتم: آيا شما عيدى داريد كه ما آن را نمي دانيم؟ آنان گفتند: اى شيخ! گويا: تو اعرابى باشى؟ گفتم: من سهل بن سعد هستم كه پيغمبر خدا را ديده‏ام. گفتند: اى سهل! تعجب نمي كنى كه چرا آسمان خون نمى‏بارد، چرا زمين اهل خود را فرو نمي برد؟ گفتم: براى چه؟ گفتند: اين سر امام حسين (صلوات الله علیه) است كه عترت پيغمبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مي باشد و از عراق به عنوان هديه فرستاده شده است. گفتم: وا عجباه! سر امام حسين (صلوات الله علیه) به عنوان هديه برده مى‏شود و مردم اظهار خوشحالی و فرح مي نمايند!؟ گفتم: از كدام در شهر داخل مى‏شود؟ اشاره به دروازه‏اى كردند كه آن را دروازه ساعات ميگفتند. من در همين حال بودم كه ديدم پرچم‏ها هر كدام پس از ديگرى مي آيند بعدا سوارى را ديدم كه نيزه‏اى در دست داشت؛ بر فراز آن نيزه سرى بود كه‏ از لحاظ صورت شبيه‏ترين مردم بود به پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله پس از آن سوار زنانى را ديدم كه بر شتران بى‏جهاز سوار بودند. 😭😭😭 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏45، ص: 127 🔴 أصبَحَت العرب تَفتخر على العجم بأنّ محمداً منهم ، وتفتخر قريش على العرب بأنّ محمداً منها ، وإنّا ـ عترة محمد ـ أصبحنا مقتولين مذبوحين ، مأسورين ، مشرّدين ، شاسعين عن الأمصار ، كأنّنا أولاد تُركٍ أو كابل ، هذا صباحنا أهل البيت. ◾️امام سجاد صلوات الله علیه: ای منهال ما در این قوم مانند بنی اسرائیل در قوم فرعون شده ایم که پسرانشان را سر می بریدند و زنان ایشان را زنده می گذاشتند؛ خدا در روز دادگری میان ما و آنان داوری کند. عرب بر عجم فخر می فروشد که محمد از ماست؛ قریش بر عرب فخر می فروشد که محمد از ماست؛ اما ما که عترت محمد (صلی الله علیه و آله) هستیم اینگونه کشته و سر بریده؛ اسیر و رانده شده و از خانمان و شهر و دیار دور افتادیم؛ گویا که از دیار تُرک و کابل هستیم؛ این است حال ما اهل بیت. 📓معالي السبطين ج ٢ ص ١٥٨ ، الفصل الرابع عشر ، المجلس الثاني عشر 📓الأنوار النُعمانيّة ج ٣ ص ٢٥٢ 📓زينب الكبرى (قزوینی) ص 495 و 496
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه حضرت زهرا سلام الله علیها لاغر و نحیف شد فَلَمَّا قُبِضَ وَ نَالَهَا مِنَ الْقَوْمِ مَا نَالَهَا لَزِمَتِ الْفِرَاشَ وَ نَحَلَ جِسْمُهَا وَ ذَابَ لَحْمُهَا وَ صَارَتْ كَالْخَيَالِ ◾️حضرت فاطمه صلوات الله علیها بعد از حضرت محمد صلی الله علیه و آله پيوسته در بستر افتاده بود و جسم ايشان ضعيف و ناتوان گشته و گوشت بدنشان آب شده بود و از شدت غم و اندوه همچون شبحى شده بود. 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏78، ص: 282 📓مستدرك الوسائل، ج‏2، ص: 361 📓سفينة البحار، ج‏7، ص: 122 📓دعائم الإسلام ج 1 ص 232 🔴 حضرت رقیه صلوات الله علیها در بين راه از رنج شتر سواري به تنگ آمده بود، به خواهرش سكينه مي گفت: «أيا أ ُختَ، قَدْ ذابَتْ مِنَ السَّيْر مُهْجَتي» «خواهرم اين شتر بس كه مرا حركت داده دل و جگرم آب شد». از اين ساربان بي رحم درخواست كن ساعتي شتر را نگاه دارد و يا آهسته راه ببرد كه ما مرديم، از ساربان بپرس كي به منزل مي رسيم... و فاطمه الصغری تقول لاختها و قد کضها جهد هناک جهید أخت قد ذابت من السیر مهجتی سلی سائق الأضعان اين يريد 📓المنتخب فی جمع المراثی و الخطب 📓مقتل الحسین (علیه السلام) از مدینه تا مدینه (سید محمد جواد ذهنی تهرانی) ص 958 📓رياض القدس: 2/323
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه حضرت اباالفضل العباس سلام الله علیه از روی مرکب افتاد فحمل القربة بأسنانه فجاءه سهم فأصاب القربة و اريق ماؤها، ثم جاءه سهم آخر فأصاب صدره فانقلب عن فرسه و صاح إلى أخيه الحسين أدركني ◾️حضرت عباس سلام الله علیه مشك را به دندان گرفت، چيزى نگذشت كه تيرى بر مشك اصابت كرد و آبهاى آن فرو ريخت. سپس تیری دیگر آمد و به سینه (یا چشم) حضرت عباس سلام الله علیه برخورد کرد و از روی اسب خویش افتاد و رو به برادرش حسین فریاد زد: مرا دریاب 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏45، ص: 42 📓رياض الأبرار، ج‏1، ص: 227 📓العوالم ص 285 🔴 در طول راه اسارت حضرت رقیه سلام الله علیها یاد بابا می کرد و اشک می ریخت که یکی از موکلین لشکر یزید🔥 غضب کرد و آن طفل را از روی شتر به زمین انداخت. آن طفل بر اثر برخورد به زمین غش کرد؛ همان زمان، قافله متوجه نیزه ای شد که سر امام حسین علیه سلام الله علیه بر بالای آن بود؛ نیزه به زمین فرو رفته بود دشمن هر چه سعی کرد که آن را در آورد، نتوانست. حضرت زینب سلام الله علیها متوجه شد یکی از اطفال نیست سراسیمه اشک می ریخت و دنبال آن نازدانه می گشت تا اینکه در دل شب که به عقب قافله برگشته بود دید بانویی نشسته و آن طفل را در آغوش گرفته و در دامان آن بانو راحت خوابیده است. وقتی نزدیک شد عرضه داشت شما کیستی؟ آن بانو فرمود: أنا أمُکِ فاطمة الزهراء، أظَنَنتِ إنّی أغفلُ عَن أیتامِ وَلَدی من مادرت فاطمه زهرا هستم گمان می کنی من از یتیم های فرزندم غافلم... 📓ناسخ التواریخ، ص 531 📓وقایع الشیعه تقویم قمری شیعیان،  5 صفر 📓رقیه (علی فلسفی) ص 26
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه امام حسین سلام الله علیه لب و دندانش مجروح و خونین شد لَعَنَ اللَّهُ مَنْ نَكَتَ بِقَضِيبِهِ بَيْنَ ثَنَايَاكَ ◾️(یا امام حسین) خداوند لعنت کند کسی که با چوب به فاصله بین دو دندان ثنایات ضربه زد 😭😭😭 📓کامل الزیارات 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏98، ص: 184 🔴 فجاؤا برأس الحسين في طبق مغطى بمنديل ووضعوه بين يدي الرقية فقالت رقية: ما هذا، أنا لم اطلب طعاما إني أريد أبي قالوا لها: رأس أبيك فانکبت علیه تقبله و تبکی و تضرب علی رأسها و وجهها حتی امتلأ فمها بالدم . و هي تقول: يا أباه، من ذا الذي خضبك بدمائك يا أبتاه من ذا الذي قطع وريدك ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا ليتني وسدت الثرى ولا أرى شيبك مخضبا بالدماء ثم إنها وضعت فمها على فمه وبكت بكا شديدا  حتى غشي عليها فلما حركوها فإذا بها قد فارقت روحها الدنيا. ◾️سر مطهّر امام حسین سلام الله علیه را آوردند و در حضور حضرت رقیه سلام الله علیها نهادند درحالتي كه پرده‌اى به روى آن سر مطهّر بود؛ پرده را برداشتند آن معصومه پرسيد اين سر كيست؟ گفتند اين سر بابت حسين عليه السّلام است خود را برآن سر مطهّر انداخت شروع كرد صورت پدر را بوسيدن و بر سر و سينه زدن آنقدر با دستهاى كوچك خود به دهانش زد كه مملوّ از خون شد دخترك چشمش كه به سر بريده پدر افتاد، گفت: بابا جان‌ چه کسی تو را به خون خضاب كرد بابا جان رگهاى گلويت را كى بريد پدر جان كاش كور مى ‏بودم اى كاش در زير گل فرو مى ‏رفتم و محاسن تو را غرق خون نمى ‏ديدم پس آن صغيره لب بر لب پدر نهاد در زمان طويلى از سخن افتاد و گريست تا اینکه غش کرد همين كه او را حركت دادند ديدند که روحش از بدنش مفارقت کرده و از دنیا رفته است. 📓ریاض القدس 2 /323. 📓از مدينه تا مدينه ص 962 ( سید محمد جواد ذهنی تهرانی)
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی زود بعد از شهادت پدرش به او ملحق شد قَالَ سیدنا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): (يَا فَاطِمَةُ ) أَنْتِ أَوَّلُ مَنْ يَلْحَقُ بِي مِنْ أَهْلِي ◾️حضرت محمد صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: تو اولین کسی از اهل بیت من هستی که به من ملحق می شوی. 📓كمال الدين ، ج‏1، ص: 263 📓إثبات الهداة، ج‏1، ص: 293 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏28، ص: 52 🔴 ثم انها وضعت فمها على فمه الشريف و بكت طويلا فناداها الرأس بنته الى الى هلمى فانا لك بالانتظار فغشى عليها غشوة لم تفق بعدها ◾️پس حضرت رقیه سلام الله علیها لب بر لب شریف پدر نهاد و زمان زیادی گريست. صدائى از آن سر مطهر به گوش آن دختر رسيد كه نور ديده بيا بيا به سوى من كه در انتظار توام چون اين صداى به گوش آن مخدره رسيد  غشى بر آن ضعيفه نحيفه طارى شد كه از نفس درافتاد و ديگر به هوش نيامد 📓از مدينه تا مدينه ص 964 ( سید محمد جواد ذهنی تهرانی)
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه حضرت زهرا سلام الله علیها دائما گریان بود وَ رُوِيَ أَنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ بَاكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ ◾️روایت شده كه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از پدرش دائماً سر خود را مى بست، جسمش ناتوان بود، قوّت خود را از دست داده بود، چشمانش گریان و قلبى سوخته داشت، ساعت به ساعت غش مى كرد 📓مناقب (ابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 362 📓تسلية المجالس، ج‏1، ص: 567 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏43، ص: 181 🔴 قَالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه: الْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ يَعْقُوبُ وَ يُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (صلوات الله علیه)‏ . . . وَ أَمَّا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حَتَّى تَأَذَّى بِهَا أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ قَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِنَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ ◾️حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه: بسيار گريه‏كنندگان پنج نفرند: آدم و يعقوب و يوسف و فاطمه دختر محمد (صلی الله علیه و آله) و على بن الحسين (امام سجاد صلوات الله علیه) . . . و اما فاطمه در فراق پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) آن قدر گريه كرد كه اهل مدينه اذيت شدند و به او گفتند: ما را با گريه بسيار خود اذيت كردى‏ 📓الخصال، ج‏1، ص: 272 🔴 حضرت رقیه سلام الله علیها آنقدر گريه كرد روى دامن امام زين العابدىن عليه السّلام حتّى غشى عليها و انقطع نفسها تا آنكه غش كرد و نفس وى قطع شد امام عليه السّلام به گريه درآمد اهل بيت رسالت به شيون درآمدند فضجّوا بالبكاء و جدّدوا الأحزان و حشوا على رؤسهم التّراب و لطموا الخدود و شقوا الجيوب و قام الصيّاح آن ويرانه از ناله اسيران يك بقعه گريه شد دختر بيهوش افتاده مخدّرات در خروش برسر مى ‌زدند و سينه مى ‌كوبيدند خاك به سر مى ‌كردند و گريبان مى ‌دريدند كه صداى ايشان در بارگاه به گوش يزيد رسيد طاهر بن عبد اللّه دمشقى گويد سر يزيد روى زانوى من بود بر او نقل مى‌ گفتم سر پسر فاطمه هم ميان طشت بود همين كه شيون از خرابه بلند شد ديدم سرپوشى از سر طبق به كنار رفت سر بلند شد تا نزديك بام قصر به صوت بلند فرمود اختى سكتّى ابنتى خواهر من زينب دخترم را ساكت كن طاهر گويد پس ديدم آن سر برگشت رو به يزيد كرد فرمود يا يزيد من با تو چه كرده بودم كه مرا كشتى و عيالم را اسير كردى يزيد از اين ندا و از آن صدا سر برداشت پرسيد طاهر چه خبر است گفتم ظالم نمى‌ دانم در خرابه اسيران را چه اتفاق افتاده كه در جوش و خروشند و ديدم سر مبارك حسين را كه از طشت بلند شد و چنين و چنان گفت‌ يزيد غلامى فرستاد برو خبرى بياور غلام آمد احوال‌پرسى كرد گفتند دخترى صغيره از امام عليه السّلام در خواب جمال پدر ديده آرام ندارد بس كه گريه كرده غلام آمد و واقعه را به جهت يزيد نقل كرد آن پليد گفت ارفعوا راس ابيها اليها بيائيد سر پدرش را براى او ببريد تا آرام بگيرد پس آن سر مطهّر را در ميان طشت نهادند و رو به خرابه آوردند كه اى گروه اسيران سر حسين عليه السّلام آمد فاتوا بها الطّشت يلمع نوره كالشّمس بل هو فوقها فى البهجة 📓از مدينه تا مدينه ص 961 و  962 ( سید محمد جواد ذهنی تهرانی)
رقیه نامه شباهت های حضرت رقیه سلام الله علیها به اهل بیت صلوات الله علیهم ➖شبیه امام حسین سلام الله علیه بی کفن است در زیارت ناحیه مقدسه از زبان امام زمان عجل الله فرجه خطاب به شهدای کربلا داریم: أَلسَّلامُ عَلَى الْمَدْفُونینَ بِلا أَکْفان سلام بر کسانی که بدون کفن دفن شدند 😭😭😭 بعد از شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها اسيران در آن خرابه ويران چنان شيون و افغان نمودند كه تمام همسايگان خبر شدند و رو به خرابه آوردند كه ببينند بر سر ايشان چه آمده همه با دختران فاطمه عليها السّلام به گريه درآمدند مثل روز قتل امام حسين عليه السّلام عزا بر سر پا نمودند محض خاطر خدا غسّاله آوردند و كافور و كفن حاضر نمودند چراغ آوردند تخته آوردند آن معصومه را برهنه كردند و روى تخته گذاردند تا غسلش دهند غسّاله مشغول غسل دادن و زنان به سر و سينه زدن بعد از غسل در همان‌ پيراهن پاره🔴 كفن كردند و در همان خرابه به خاك سپردند روزي كه اهل بيت از شام مراجعت كردند حضرت زينب (سلام الله علیها) تا به در خرابه رسيد سر از محمل بيرون آورد رو به زنان شاميّه فرمود يك امانتى از ما در اين خرابه مانده جان شما و جان اين امانت گاه‌گاهى سر قبرش بيائيد و آبى برمزارش بپاشيد و چراغى روشن كنيد 📓الوقایع والحوادث،‌ج ۵ ،‌ ص۸۱ 📓الخصائص الزینبیه، ص ۲۹۶٫ 📓از مدينه تا مدينه ص 964 و 965 و 966 ( سید محمد جواد ذهنی تهرانی)
مضطرّ واقعی= امامنا بقیه الله الاعظم حجة بن الحسن ارواحنا فداه قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ):«هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ فِي كِتَابِ اللَّهِ،وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى: أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذٰا دَعٰاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفٰاءَ الْأَرْضِ 🔴 🔸امام باقر صلوات الله علیه می فرماید: به خدا قسم! مضطر در کتاب خدا اوست؛ و همان کلام خداوند متعال است: أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ﴿سورة النمل ٦٢﴾ يا [كيست‌] آن كس كه مضطر (درمانده) را -چون وى را بخواند- اجابت مى كند، و گرفتارى را برطرف مى گرداند، و شما را جانشينان اين زمين قرار مى دهد؟ تفسير القمي، ج‏2، ص: 205 تفسير العياشي، ج‏2، ص: 57 تفسیر البرهان، ج‏2، ص: 686 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏52، ص: 316 تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 139
در مذمت علمای فاسد آخرالزمان یااباعبدالله یااباعبدالله یااباعبدالله ♦️❤️رسول الله ص: پسر مسعود:پس از من مردمى مى‌آيند كه غذاهاى لذيذ و رنگارنگ مى‌خورند ،و بر مركبهاى راهوار مى‌نشيند و خود را بزيورهائى كه زنان خود را براى شوهر آرايش ميكنند مى‌آرايند و چون زنان خودنمايى و تفرّج ميكنند و زىّ‌ و روش جبابره و قدرتمندان بخود مى‌گيرند، آنها منافقان اين امت اسلامند ،در آخر الزمان شراب مى‌نوشند،با نرد بازى مى‌كنند ،بر مركب هوسها سوارند، نماز جماعت را رها مى‌سازند از نماز شب و نمازهاى شبانه در خوابند و در شبها در پى افراط‍‌ در لذت و دنيا ميدوند خداوند ميفرمايد:(پس از خود نسلى بجاى نهادند كه نماز را ضايع ساختند و از شهوات پيروى كردند و بزودى گمراهى و عذاب را ديدار كنند-مريم ۶۰) .پسر مسعود:مثل اينها چون( خرزهره)است كه رنگش زيبا ولى مزه‌اش تلخ است ،سخنانشان زيباست،و اعمالشان بيمارى شفاء ناپذير مى‌باشد (آيا در قرآن نمى‌انديشند يا بر دلهاشان قفلها است) .يا ابن مسعود:آن كس كه در دنيا در لذت و نعمت است چه سودى مى‌برد وقتى در آتش ابدى دوزخ خواهد بود(فقط‍‌ ظاهرى از زندگى دنيا مى‌دانند و از آخرت در غفلتند) خانه‌ها مى‌سازند و كاخها بر افراشته مى‌كنند و مسجدها را بزيور مى‌آرايند، همتشان جز دنيا نميباشد خود را بر دنيا افكنده‌ان و بر آن تكيه كرده‌اند، خدايشان شكمهايشان است، خداوند ميفرمايد:(خانه‌هايى ساخته‌ايد گويا در آنها ابدى خواهيد بود،و چون جباران شكل و قيافه مى‌گيريد و رفتار مى‌كنيد،از خدا بترسيد و از وى اطاعت كنيد)و ميفرمايد:(آيا مى‌بينى افرادى را كه هواى خود را خداى خود قرار داده‌اند؟و خداوند با داشتن آگاهى گمراهشان ساخته و بر دل و گوششان مهر نهاده)تا آنجا كه:(آيا متذكر نمى‌شويد؟)و اين كس جز منافقى كه هوا و هوسش دينش و شكمش خدايش است نمى‌باشد،از هيچ چيز كه بدان ميل پيدا كند حلال يا حرام سرباز نمى‌زند، خداوند ميفرمايد:(و بزندگى دنيا سخت دلخوش شدند و زندگى دنيا در جنب آخرت جز متاعى ناچيز نمى‌باشد). پسر مسعود محراب آنها زنانشان و شرف آنها زر و سيم و همّت ايشان شكمهايشان است ،آنها بدترين بدانند، و فتنه از ايشان بر آيد و هم بديشان باز گردد. پسر مسعود:اين آيه را بخوان:(آيا نمى‌بينى كه اگر سالهايى به آنها ناز و نعمت دهيم و بعد وعده‌اى كه بايشان داده‌ايم(دوزخ) بيايد،لذايذى كه برده‌اند بر ايشان سودى نبخشد؟). پسر مسعود:بدنهاشان سير و دلهاشان خاشع نگردد .پسر مسعود:اسلام در آغاز غريب بود و در آينده نيز چون گذشته غريب خواهد شد،پس بهشت و سعادت براى غريبان است،پس هر كه از نسل شما آن زمان را در يابد بر آن مردم سلام نكند ،و بر جنازه هاشان حاضر نگردد و مريضانشان را عيادت ننمايد،كه آنها بروش شما و به عقايد و به گفته‌هاى شما تظاهر مينمايند ولى با كردارهايتان مخالفت ميورزند و بر غير دين شما مى‌ميرند ،آنها از من نيستند و من از آنها نيستم .پسر مسعود:از هيچ كس جز از خدا مترس،كه خداوند متعال ميفرمايد:(هر جا باشيد مرگ گريبان‌تان را خواهد گرفت،اگر چه در برجهاى محكم و سر بر افراشته باشيد) و ميفرمايد:(روزى كه زن و مرد منافق بمؤمنان خواهند گفت،بما مهلت دهيد تا از نورتان بهره گيريم ...و سرنوشت شومى خواهند داشت،حديد ۱۳ و ۱۴). پسر مسعود:بر ايشان است لعنت من و همۀ انبياء و ملائكۀ مقرّب،و بر ايشان است خشم خدا و بدى حساب در دنيا و آخرت،و فرمود:(لعنت بر كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند)...تا آنجا كه (ولى بسيارى از ايشان فاسقند) .اى پسر مسعود:آنان حرص فراوان و حسد آشكار نشان مى‌دهند و قطع رحم ميكنند و بكارهاى خوب بى‌ميلند و خداوند ميفرمايد:(آنان كه عهد خدا را پس از محكم ساختن آن مى‌شكنند و نسبت به كسانى كه خدا فرموده صله رحم كنند قطع رحم مى‌كنند،و در زمين فساد راه مى‌اندازند آنها كسانيند كه لعنت و خانه‌اى نكتب بار بر ايشان خواهد بود)و ميفرمايد (مثل كسانى كه تورات را گرفتند و بآن عمل نكردند چون الاغى است كه كتابها بر دوش مى‌كشد). ♦️ پسر مسعود:زمانى خواهد آمد كه: صبركننده بر دين چون نگهدار آتش است در دست مگر كسى گرگ باشد و گر نه گرگها مى‌خورندش. 🔴 پسر مسعود:علماء و فقهاء آنها خائن و فاجرند آنها بدترين خلق خدايند، و همچنين پيروان ايشان و كسانى كه بنزد ايشان مى‌روند و از ايشان(فتوى)مى‌گيرند و بآنها محبّت مى‌ورزند و با آنها مجالست و مشورت مى‌نمايند و آنها كه اشرار خلق هستند ايشان را به دوزخ مى‌كشانند (كر و كور و لالند و باز نخواهند گشت)(و در قيامت كر و كور و لال محشور ميگردند،جايشان دوزخ است كه هر گاه شعله‌اى از آن فرونشيند بر شعله‌هايش مى‌افزاييم)،(هر گاه پوستهاشان بريان شود،پوستهايى ديگر بجايش برويانيم تا عذاب را بچشند)(چون بدوزخ در افتند صداى شعله‌هاى آتش را بشنوند كه بر هم مى‌غلطد)(هر گاه خواهند كه از دوزخ بدر آيند بدان در افكنده شوند و
بآنها گفته مى‌شود كه عذاب آتش را بچشيد)(در آنجا براى ايشان شعله‌ها و بازدمها است كه آنها نمى‌شنوند) 🔴 پسر مسعود:آنها ادعا مى‌كنند كه بر دين و روش و احكام من هستند و حال آنكه از من بيزارند و من هم از آنها بيزارم .پسر مسعود:در ملاء و آشكار با ايشان منشين،و در بازارها با آنها معامله مكن،و راه را نشانشان مده،و آب بآنها مياشام، خداوند ميفرمايد:(هر كه زندگى و زيور دنيا بخواهد اعمالش را در دنيا پاداش مى‌دهيم و در آنجا ضررى نمى‌برند)و ميفرمايد:(هر كه دانه دنيا ميخواهد مى‌دهيمش و در آخرت نصيبى نخواهد داشت) 🔴.پسر مسعود:جمعى از امت من بيايند كه:عداوت و دشمنى و جدال در ميان ايشان برخيزد كه در دنيا گمراه‌كنندۀ اين امّت ميباشند، قسم بخدائى كه مرا بحق پيغمبر گردانيد خداوند آنها را بزمين فرو برد و بوزينه و خنزيرشان گرداند،گويد:پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)بگريه افتاد و ما از گريه‌اش بگريه افتاديم،پرسيديم يا رسول الله(صلّى اللّه عليه و آله)چرا مى‌گرييد؟ فرمود:دلم بر بيچارگان و اشقياء ميسوزد كه خداوند ميفرمايد:آن هنگام كه ناله و فريادشان را بشنوى و فرار نتوانند بلكه دستگير شوند . و مراد آيه علماء و فقها مى‌باشند♦️ .پسر مسعود:هر كه علم را براى دنيا آموزد،و مهر دنيا و زيورهاى آن را بر علم برترى دهد و برگزيند مستوجب خشم خداوند است و با يهود و نصارى كه كتاب خدا پشت سر نهادند در طبقۀ پائين‌ترين قسمتهاى دوزخ بماند كه خداوند فرمايد چون آنچه را كه ميشناختند و خبر داشتند بر ايشان آمد بدان كافر شدند پس لعنت خدا بر مردم كافر . پسر مسعود:هر كه قرآن را براى دنيا و زيورهاى آن آموزد خداوند بهشت را بر او حرام گرداند.پسر مسعود:هر كه بياموزد و عمل نكند خداوندش در قيامت كور محشور سازد،و هر كه دانش را براى رياء و بدست آورى دنيا فرا گيرد، خداوند بركت آن را از وى بگيرد و روزى را بر او تنگ سازد،و او را بخود واگذارد،و هر كه را كه خدا بخودش واگذارد هلاك گردد كه خداوند ميفرمايد هر كه لقاء و ديدار خدا را خواهد بايد عمل صالح كند و كسى را در عبادت خداوند شريك نگيرد .پسر مسعود:بايد همنشينان تو خوبان باشند و برادران تو پاكان و مردم زاهد كه خداوند ميفرمايد:دوستان اين دنيا در آن جهان با هم دشمنانند مگر متقيان-زخرف/۶۷) .پسر مسعود:بدان كه آنها خوب را بد و بد را خوب ميدانند و از اين رو خداوند بر دلهاشان مهر نهد و در ميان آنها كسى كه بحق شهادت دهد و يا عدالت را بپا دارد نخواهد بود كه خداوند ميفرمايد:بپا دارندۀ عدل باشيد و براى خدا گواهى دهيد گرچه بضرر شما و يا والدين و اقوام شما باشد-نساء/۱۳۴) .پسر مسعود:آنان بمال و مقام بر هم برترى جويند خداوند ميفرمايد:(هيچ بنده‌اى را نزد حق پاداشى نيست مگر آنكه براى رضاى خداى بزرگ كار كند كه اين كس بزودى خشنود خواهد شد-و الليل ۱۹-۲۰-۲۱). پسر مسعود:بر تو باد ترس از خدا،و اداء واجبات كه خداوند ميفرمايد:(او طرفدار تقوى و آمرزش است-المدثر ۵۵)و ميفرمايد: (خدا از آنها راضى و آنها از وى راضى شدند و اين مقام براى كسانى است كه تقوى داشته باشند و از خدا بترسند-البيّنة ۸ پسر مسعود:آنچه را فايده ندارد واگذار كن و بدنبال چيزى برو كه ترا سود بخشد كه خداوند ميفرمايد:هر مردى را در آن روز(در قيامت) براى خود كار و گرفتارى است كه او را بخويش مشغول ميدارد-عبس ۳۷). پسر مسعود:بپرهيز كه بخاطر اهل خود(خانواده و بستگان خود) اطاعت خدا را رها كنى و به معصيتش روى آرى كه خدا ميفرمايد:(اى مردم از خدا بترسيد و از روزى بترسيد كه نه پدرى بجاى پسر پاداش، بيند و نه فرزندى عوض از پدر جزا داده شود كه وعدۀ خدا حق است و زندگى دنيا شما را نفريبد،و خود را برحمت خدا بفريبد-لقمان ۳۳). حدیث بسیارزیباوطولانیست اسناد♦️ مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۴۴۶ عنوان باب: الباب الثاني عشر في نوادر الكتاب > الفصل الرابع في موعظة رسول الله صلّى اللّه عليه و آله لابن مسعود الوافي ج ۲۶، ص ۲۰۲ عنوان باب: الجزء السادس و العشرون > [كتاب الروضة] > أبواب المواعظ > باب مواعظ رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه و آله و سلم > [11] > بيان بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۴، ص ۹۲ عنوان باب: الجزء الرابع و السبعون > كتاب الروضة > أبواب المواعظ و الحكم > باب 5 وصية النّبيّ صلّى اللّه عليه و آله إلى عبد الله بن مسعود
✅ثواب زیارت سید الشهداء با پای پیاده ✍ ابن قولویه قمی رضوان الله علیه در کتاب شریف کامل الزیارات بابی برای زیارت امام حسین با پای پیاده می‌آورد، و در آن روایتی آورده که: 🔸 علی بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرده است که آن حضرت فرمودند: اى علی! قبر حسین علیه السّلام را زیارت کن و ترک مکن. عرض کردم: ثواب کسی که آن حضرت را زیارت کند چیست؟حضرت فرمودند: کسی که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمی که بر می‌دارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو می‌فرماید، و یک درجه مرتبه‏‌اش را بالا می‌برد. و وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او می‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد می‌باشد را ننویسند. و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‌گویند: اى ولی خدا ! گناهانت آمرزیده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش می‌باشی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود. 📚 کامل الزیارات، تألیف ابن قولویه قمی، باب ۴۹، حدیث ۶، صفحه ۲۸۰، چاپ دار الحجة
کانال احادیث اهل بیت .استاد زارع شیرازی: الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة عنه عن علي بن الحسين عن علي بن ابي حمزه عن ابي بصير عن ابي عبد الله سلام الله علیه و آله: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مََا يَكُونُ مِنْ نَجْوى‏ََ ثَلاََثَةٍ إِلاََّ هُوَ رََابِعُهُمْ وَ لاََ خَمْسَةٍ إِلاََّ هُوَ سََادِسُهُمْ وَ لاََ أَدْنى‏ََ مِنْ ذََلِكَ وَ لاََ أَكْثَرَ إِلاََّ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مََا كََانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمََا عَمِلُوا يَوْمَ اَلْقِيََامَةِ إِنَّ اَللََّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ‏ قَالَ نَزَلَتْ هَذِهِ اَلْآيَةُ فِي فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ‏ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ اَلْجَرَّاحِ‏ وَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ‏ وَ سَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ حَيْثُ كَتَبُوا اَلْكِتَابَ بَيْنَهُمْ وَ تَعَاهَدُوا وَ  تَوَافَقُوا لَئِنْ مَضَى‏ مُحَمَّدٌ لاَ تَكُونُ اَلْخِلاَفَةُ فِي‏ بَنِي هَاشِمٍ‏ وَ لاَ اَلنُّبُوَّةُ أَبَداً  فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمْ هَذِهِ اَلْآيَةَ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنََّا مُبْرِمُونَ‏ `أَمْ يَحْسَبُونَ أَنََّا لاََ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوََاهُمْ بَلى‏ََ وَ رُسُلُنََا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ‏ قَالَ وَ هَاتَانِ اَلْآيَتَانِ نَزَلَتَا فِيهِمْ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ قَالَ‏ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع‏ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّهُ كَانَ يَوْمٌ يُشْبِهُ‏ يَوْمَ‏ كَتْبِ اَلْكِتَابِ‏ إِلاَّ يَوْمَ قَتْلِ‏ اَلْحُسَيْنِ ع‏ وَ هَكَذَا كَانَ فِي سَابِقِ عِلْمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِي أَعْلَمَهُ‏ رَسُولَ اَللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله  🔴أَنْ إِذَا كُتِبَ اَلْكِتَابُ قُتِلَ‏ اَلْحُسَيْنُ‏ وَ خَرَجَ اَلْمُلْكُ مِنْ‏ بَنِي هَاشِمٍ‏  فَقَدْ كَانَ ذَلِكَ كُلُّهُ قُلْتُ‏ وَ إِنْ طََائِفَتََانِ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمََا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدََاهُمََا عَلَى اَلْأُخْرى‏ََ فَقََاتِلُوا اَلَّتِي تَبْغِي حَتََّى تَفِي‏ءَ إِلى‏ََ أَمْرِ اَللََّهِ فَإِنْ فََاءَتْ‏ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمََا بِالْعَدْلِ‏ قَالَ اَلْفِئَتَانِ إِنَّمَا جَاءَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ يَوْمَ اَلْبَصْرَةِ وَ هُمْ أَهْلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ وَ 🔴 هُمُ اَلَّذِينَ بَغَوْا عَلَى‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ فَكَانَ اَلْوَاجِبَ عَلَيْهِ قِتَالُهُمْ وَ قَتْلُهُمْ حَتَّى يَفِيئُوا إِلَى أَمْرِ اَللَّهِ وَ لَوْ لَمْ يَفِيئُوا لَكَانَ اَلْوَاجِبَ عَلَيْهِ فِيمَا أَنْزَلَ اَللَّهُ أَنْ لاَ يَرْفَعَ اَلسَّيْفَ عَنْهُمْ حَتَّى يَفِيئُوا وَ يَرْجِعُوا عَنْ رَأْيِهِمْ لِأَنَّهُمْ بَايَعُوا طَائِعِينَ‏ غَيْرَ كَارِهِينَ وَ هِيَ‏ اَلْفِئَةُ اَلْبَاغِيَةُ كَمَا قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى‏ فَكَانَ اَلْوَاجِبَ‏ عَلَى‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ أَنْ يَعْدِلَ فِيهِمْ حَيْثُ كَانَ‏ ظَفِرَ بِهِمْ كَمَا عَدَلَ‏ رَسُولُ اَللَّهِ ص‏ فِي‏ أَهْلِ مَكَّةَ إِنَّمَا مَنَّ عَلَيْهِمْ وَ عَفَا وَ كَذَلِكَ صَنَعَ‏ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏لیه‌السلام بِأَهْلِ اَلْبَصْرَةِ حَيْثُ ظَفِرَ بِهِمْ مِثْلَ مَا صَنَعَ‏ اَلنَّبِيُّ ص‏ بِأَهْلِ مَكَّةَ حَذْوَ اَلنَّعْلِ بِالنَّعْلِ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوى‏ََ قَالَ هُمْ‏ أَهْلُ اَلْبَصْرَةِ هِيَ‏ اَلْمُؤْتَفِكَةُ قُلْتُ‏ وَ اَلْمُؤْتَفِكََاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنََاتِ‏ قَالَ أُولَئِكَ‏ قَوْمُ لُوطٍ اِئْتَفَكَتْ عَلَيْهِمُ اِنْقَلَبَتْ عَلَيْهِمْ‏ 🟢 ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كند در تفسير گفتار خداى عز و جل: «رازگوئى سه نفرى نباشد جز آنكه خدا چهارمين آنهاست و نه پنج نفرى جز آنكه خدا ششمين آنها است و نه كمتر از اين و نه بيشترى هست جز آنكه هر كجا باشند خدا نزد آنها است، آنگاه روز رستاخيز از كارهائى كه كرده‏اند آگاهشان سازد كه براستى خدا بهمه چيز دانا است» (سوره مجادله آيه ۷) فرمود: اين آيه در باره فلان (عمر)و فلان (ابوبکر) و ابو عبيده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى ابو حذيفه و مغيرة بن شعبة لعنت الله علیهم نازل شد آنگاه كه ميان خود نامه نوشتند و هم عهد گشته و توافق كردند كه اگر محمد (صلی الله علیه و آله) از دنيا رفت هرگز نگذارند خلافت در بنى هاشم قرار گيرد، پس خداى تعالى اين آيه را در شأن آنها نازل فرمود. گويد: عرضكردم: گفتار خداى عز و جل (چيست كه فرمايد): «آيا مگر كارى را استوار كرده‏اند كه ما هم استواركنان هستيم، يا پندارند كه ما نهان گفتن و راز گفتنشان را نميشنويم، چرا و فرستادگان ما كه همراه آنانند مينويسند» (سوره زخرف آيه ۷۹- ۸۰). فرمود: اين دو آيه نيز در باره آنها در همان روز نازل گشت.
امام صادق عليه السّلام فرمود: شايد تو عقيده دارى كه بجز روز كشته شدن حسين عليه السّلام روزى (در شومى و نحسی) مانند آن روزى كه اين نامه در ميان آنها نوشته شد هست؟ (نه . روزی مثل چنين روز . شوم نبود) و اين چنين در علم خداى عز و جل گذشته بود و خدا هم پيامبر خود را بدان آگاه كرده بود كه 🔴اگر اين نامه (صحیفه ملعونه) نوشته شود حسين عليه السّلام كشته خواهد شد و زمامدارى و حكومت از دست بنى هاشم بيرون خواهد رفت و همه اينها هم شد. گويد: عرضكردم: (تفسير اين آيه چيست): «و اگر دو طائفه از مؤمنان با هم جنگيدند ميانشان را اصلاح دهيد و اگر يكى از آنها بر ديگرى تجاوز كند با آن متجاوز جنگ كنيد تا بفرمان خدا بازگردد و چون بازگشت ميان آنها را بعدالت اصلاح دهيد» (سوره حجرات آيه ۵) فرمود: مقصود از دو طائفه دو گروه از مسلمانانند، و تأويل اين آيه در جنگ بصره (و جنگ جمل) بود و اهل اين آيه آنها بودند يعنى 🔴آنان كه بر امير مؤمنان عليه السّلام شوريدند، و در آنجا بود كه بر امير مؤمنان جنگ با آنها و كشتارشان واجب شد تا بفرمان خدا بازگردند، و اگر باز نمی گشتند طبق آنچه خدا نازل فرموده بود بر آن حضرت واجب بود كه شمشير از آنها برندارد تا باز گردند و از نظريه خود دست بردارند، زيرا آنها از روى رغبت و ميل بدون هيچ گونه اجبار و اكراهى بيعت كرده بودند و آنها همان گروه متجاوزى بودند كه خدا فرموده بود، پس بر امير مؤمنان عليه السّلام واجب بود كه پس از پيروزى بعدالت با آنها رفتار كند چنانچه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در باره مردم مكه بعدالت رفتار كرد، و بر آنها منت گذارده از آنها درگذشت، و بهمين ترتيب امير مؤمنان عليه السّلام پس از پيروزى مردم بصره با آنها بعدالت رفتار كرد همان طور كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با مردم مكه رفتار كرد بى‏كم و كاست. گويد: عرضكردم: (تفسير) گفتار خداى عز و جل (در اين آيه چيست): «و دهكده واژگون شده را بيفكند» (سوره نجم آيه ۵۳) فرمود: آنها همان مردم بصره‏اند و دهكده مزبور همان بصره است. عرضكردم: (اين آيه): «و دهكده‏هاى واژگون شده كه پيمبرانشان با حجتها بسويشان آمدند» (سوره توبه آيه ۷۰) فرمود: آنها قوم لوط بودند كه دهكده‏ها بر سرشان واژگون شد. صحیفه ملعونه، عهدنامه‌ای بود که توسط ابوبکر، عمر، ابی عبیده جراح، عبد الرحمن بن عوف، سالم غلام ابی حذیفه، مغیره بن شعبه و جمعی دیگر از منافقین (علیهم العنه)نوشته شد و محتوای آن چنین بود كه نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر صلی ﷲ علیه و آله به امیرالمؤمنین و اهل البیت علیهم السلام برسد و بر اساس آن مقدمات و زمینه‌های غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممكن را فراهم نمودند؛ با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم به اهل البیت را بنا نهادند؛ پس به حقیقت امام حسین علیه السلام در كربلا شهید نشد! بلكه ریشه این شهادت در آن روز بود..! سند🔴 الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
زوراء محل نزول عذاب الهی و مذمت سکونت در آن و اشاره به ویرانی و خرابی آن! جناب مفضل بن عمر رضوان الله علیه به امام صادق( سلام الله علیه وآله)عرض کرد: ای آقای من! در آن وقت دار الفاسقین زوراء چگونه خواهد بود؟ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: در لعنتِ خدا و خشمِ او خواهد بود ، فتنه‌ها آن‌ جا را خراب می‌کند و رها می‌کند آن را در حالتی که صاف شده باشد پس تمام وای بر آن و بر کسی که در آن ساکن است! تمام وای از پرچم‌ های زرد و از پرچم‌ های مغرب و کسی که از جزیره جلب می‌کند و از پرچم‌‌هایی که در آن جا بلند شود و از هر نزدیک و دوری به سوی آن سیر می‌کند! به خدا قسم که در آن‌جا از هر صنف عذاب و شکنجه‌‌ای نازل می‌شود که حتی بر سایر امّت‌ های متمرد پیشین از اول تا آخر نازل نشده است! و هر آینه بر آن عذابی نازل شود که به مانند آن را هیچ چشمی ندیده باشد و هیچ گوشی نشنیده باشد! و طوفان اهل آن نمی‌باشد مگر با شمشیر! 🔴پس وای بر کسی که در آن زمان آن‌جا برای خود مسکن بگیرد، زیرا اقامت کننده در آن‌ جا به دلیل شقاوتش باقی می‌ماند! و خارج شونده از آن جا با رحمت الهی است! به خدا قسم بعضی از اهلِ آن‌ جا باقی می‌ماند در دنیا تا این‌ که گفته می‌شود که: دنیا آنجاست و خانه‌ها و قصرهای آن‌ جا بهشت است و زن‌های آن‌ جا حورالعین‌اند و پسرانِ آن پسرانِ بهشتی هستند، و همانا مردم گمان می‌‌کنند که خداوند رزق بندگان را قسمت نکرده مگر در آن‌ جا! وقطعا از رهبرانِ آنجا آشکار می‌کنند بر خدا و رسول او صلی الله علیه و آله و حکم کردن به غیر کتاب خدا و شهادت‌های دروغ و آشامیدن شراب‌ها و ارتکاب فسق و فجور و خوردن حرام و ریختن خون‌ها را و آن کارهای زشت و ناروایی‌هایی که مثل آنها در کل دنیا نمی‌باشد! سپس خدا قطعا آن‌ جا را با آن فتنه‌ها و آن پرچم‌ها خراب می‌کند، تا جایی که عابری از آن‌ جا می‌گذرد پس می‌گوید: اینجا بوده است زوراء! 📓بحار الأنوار، ج‏۵۳، ص۱۴، باب ۲۸ ما يكون عند ظهوره ع برواية المفضل بن عمر 📓مختصر البصائر، ص۴۵۰ ، تتمّة ما تقدّم من أحاديث الرجعة 📓الهداية الكبرى، ص۴۰۲ ، الباب الرابع عشر باب الإمام المهدي المنتظر (عليه السلام) 📓حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج‏۵، ص۳۸۵ 📓إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج‏۲، ص۲۱۷  🔴 🛑زوراء بغداد است یا تهران..؟ 📓معاوية بن وهب مى‌گويد: امام صادق علیه السلام به من فرمود: زوراء را مى‌شناسى‌؟عرض كردم: قربانت شوم، می‌گویند: زوراء همان بغداد است. فرمود: نه، سپس فرمود: آيا به «رى» رفته‌اى‌؟🔴 عرض كردم: آرى. فرمود: بازار چهارپايان آنجا را ديده‌اى‌؟ عرض كردم:آرى. فرمود: آن كوه سياه را كه در طرف راست جاده است ديده‌اى‌؟ آنجا همان زوراء است. 📓الكافي، ج۸، ص۱۷۷، ح۱۹۸ هم چنین در روایت دیگر امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر رضوان الله علیه فرمودند: «ای مفضل آیا می‌دانی زوراء کجا واقع شده است؟ عرض کردم خدا و حجتش داناترند. فرمود: بدان ای مفضل در حوالی ری🔴 کوه سیاهی است که در دامن آن شهری بنا می‌شود که آن را طهران می‌نامند🔴 و آنجا زوراء است.» 📓مستدرك سفينة البحار، ج۴، ص۲۷۰ 📓مجمع النورین، ص۲۹۷ 📓منتخب التواریخ، ۸۷۵ اللهم عجـــل لولیک الفـــرج