علامه مجلسی و شرح حدیث ذیل
قال الصادق علیه السلام
بنا عبدالله
بواسطه ما خداوند عبادت میشود
،ای نحن علمنا الناس طریق عبادة الله، أو نحن عبدنا الله حق عبادته بحسب الامکان، أو بولایتنا عبدالله فإنها أعظم العبادات، أو بولایتنا صحت العبادات فإنها من أعظم شرائطها.
قوله: و لو لا نا ما عرف الله،ای لم یعرفه غیرنا، أو نحن عرفناه الناس، أو بجلالتنا و علمنا و فضلنا عرفوا جلالة قدر الله و عظم شأنه»، «بِنَا عُبِدَاللَّه»
یعنی ما هستیم که به خلایق راه عبادت و بندگی را یاد دادیم.
اگر ما نبودیم، خدا چنان که سزاوار است، عبادت نمیشد.
مردم به معرفت به ولایت ما خدا را بندگی میکنند،
زیرا فهم و پذیرش ولایت ما بزرگترین عبادت است
یا این که با پذیرش ولایت ما عبادتهای شان ارزش یافت و مقبول خدا شد،
زیرا ولایت از مهمترین شرایط پذیرش عمل صالح است.
این که فرمود: «لَوْ لاَ نَحْنُ مَا عُرِفَ اَللَّهُ»، یعنی اگر ما نبودیم، غیر ما خدا را نمیشناخت.
ما بودیم که خدا را به خلایق شناساندیم
یا به جلال و علم و فضل ما بود
که خلایق پی به جلال خدا بردند
و عظمت شأن خدا را درک کردند.
📗بصائرالدرجات، ص81/
📗كافي، ج1، ص193/
📗 توحيد صدوق، ص290/
📗شرح أصول كافي، صالح مازندراني، ج5، ص175/
📗الحاشية على أصول الكافي، ص579/
📗بحارالأنوار، ج26، ص246 - 247.
📗خزان العلم، ج1، ص139
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
در خطبه نبوی روز غدیر، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«مَعاشِرَالنّاسِ، التَّقْوی، التَّقْوی، وَاحْذَرُوا السّاعَةَ کَما قالَ الله عزّوجل: ﴿إِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَیءٌ عَظیمٌ﴾. اُذْکُرُوا الْمَماتَ (وَالْمَعادَ) وَالْحِسابَ وَالْمَوازینَ وَالْمحاسَبَةَ بَینَ یدَی رَبِّ الْعالَمینَ وَالثَّوابَ وَالْعِقابَ. فَمَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ أُثیبَ عَلَیها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیئَةِ فَلَیسَ لَهُ فِی الجِنانِ نَصیبٌ».
یعنی: «و بدانید که ریشه امر به معروف این است که به گفته من (درباره امامت) برسید و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگاری سخنان من بازدارید، همانا سخن من فرمان خدا و من است و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم علیهالسلام تحقق و کمال نمییابد.
🍃خطبه غدیر.
📗خزان العلم، ج1، ص150
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
و من کلام لامیرالمومنین (صلوات الله علیه وآله)
یعظ بسلوک الطریق الواضح:
أَیُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَرِیقِ الْهُدَی لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَی مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِیرٌ وَ جُوعُهَا طَوِیلٌ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِینَ فَمَا کَانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّکَّةِ الْمُحْمَاةِ فِی الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ سَلَکَ الطَّرِیقَ الْوَاضِحَ وَرَدَ الْمَاءَ وَ مَنْ خَالَفَ وَقَعَ فِی التِّیهِ .
امیرالمومنین علی صلوات الله علیه وآله فرمودند:
ای مردم در راه راست، از کمی روندگان نهراسید، زیرا اکثریّت مردم بر گرد سفرهای جمع شدند که سیری آن کوتاه، و گرسنگی آن طولانی است.
ای مردم، همه افراد جامعه در خشنودی و خشم شریک می باشند، چنانکه شتر ماده ثمود را یک نفر دست و پا برید، امّا عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زیرا همگی آن را پسندیدند.
خداوند سبحان می فرماید: «ماده شتر را پی کردند و سرانجام پشیمان شدند» سرزمین آنان چونان آهن گداخته ای که در زمین نرم فرو رود، فریادی زد و فرو ریخت.
ای مردم آن کس که از راه آشکار برود به آب می رسد، و هر کس از راه راست منحرف شود سرگردان می ماند.
📔«نهج البلاغه، خطبه 201»
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج