. عبارتی از زیارت امیرمؤمنان علیهالسلام:
«السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا حَافِظَ سِرِّ اللّه، وَ مُمْضِیَ حُکْمِ اللّه، وَ مُجَلِّیَ إِرَادَةِ اللّه، وَ مَوْضِعَ مَشِیَّةِ اللّه»؛
سلام بر تو ای حفظ کننده سر و راز الله
و ای امضا کننده حکم الله
و ای تجلی دهنده اراده ی الله
و ای جایگاه مشیت الله
ابن مشهدی، المزار الکبیر، ص 304.
#ولایتنا_ولایه_الله
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:
بپرهیزید از #بحث و #جدل با هر کسی که گرفتار #فتنه شده و #فریب خورده
چرا که هر #مفتون و فریب خورده ای دلیل و حجّتش [هر چند بی پایه و اساس، از جانب #شیاطین] به او تلقین می شود
تا پایان مهلتش
و چون مدّتش سپری گشت #فتنه اش او را به #آتش بسوزاند.
بعضی از افرادی که گرفتار انحرافات فکری هستند غیر قابل اصلاحند
زیرا دائماً به دنبال مطالبی #باطل می روند که افکار و اعمالشان را توجیه و تقویت می کند و با آن توجیهات باطل،
خود را فریب می دهند تا اینکه سرانجام پرده ها کنار رفته
گرفتار عذاب ابدی گردند.
📗التوحيد (للصدوق)، ص: 459
📗الغيبة للنعماني، النص، ص: 28
📗علل الشرائع ؛ ج2 ؛ ص599
#پرهیز_از_بحث_و_جدل_با_برخی
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
🚩 «آجـرک الله یا صاحـب الزّمـان.»
حضرت #امام_جواد صلوات الله علیه در پاسخ نامهی یکی از شیعیان، این گونه مرقوم فرمودند:
🔹اما از اين دنيا، فقط غرفهای (قبر) نصیبمان میشود؛ ولیکن هركه علاقه و خواست دل او، هماهنگ با خواست و علاقهی امامش باشد و متديّن به دين و آئین او گردد، هرجا كه باشد با اوست و جهان آخرت، سراى قرار و آرامش است.
💠 «كَتَبَ علیهالسلام إِلى بَعْضِ أَوْلِيائِهِ: أَمّا هذِهِ الدُّنْيا فَإِنّا فيها مُغْتَرَفُونَ وَ لكِنْ مَنْ كانَ هَواهُ هَوى صاحِبِهِ وَ دانَ بِدينِهِ فَهُوَ مَعَهُ حَيْثُ كانَ وَ الاْخِرَةُ هِىَ دارُ الْقَرارِ.»
📜تحف العقول، ص۴۵۶
بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۵۸
مفضل بن عمر از صحابه شریف امام صادق رحمة الله علیه میگوید:
از امام صادق (سلام الله علیه و آله) شنیدم که فرمودند، مردم درباره ما سه گروهند:
۱- گروهی ما را دوست دارند، سخن ما را میگویند و منتظر فرج ما هستند، ولی عمل ما را انجام نمیدهند؛ اینان اهل دوزخند!
۲- گروه دوم نیز ما را دوست دارند، سخن ما را میگویند، منتظر فرج ما هم هستند، عمل ما را انجام میدهند، اما برای رسیدن به دنیا و دریدن مردمان. اینان نیز جایگاهشان دوزخ است!
۳- گروه سوم ما را دوست دارند، سخن ما را میگویند، و منتظر فرج ما هستند و عمل میکنند اینان از ما و ما از آنانیم.
📓بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۸۲
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
على بن جعفر گويد: شنيدم امام كاظم عليه السّلام ميفرمود: چنين نيست كه هر كه بولايت ما معتقد شد مؤمن باشد ، بلكه آنها همدم مؤمنين قرار داده شدهاند.
📗الكافي، ج۲، ص۲۴۴، ح۷ -
[ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ لَيْسَ كُلُّ مَنْ قَالَ بِوَلَايَتِنَا مُؤْمِناً وَ لَكِنْ جُعِلُوا أُنْساً لِلْمُؤْمِنِينَ. ]
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
امام حسین علیهالسلام از امیرالمومنین علی صلواتاللهعلیه نقل میکنند که حضرت علیهالسلام فرمودند: از حبیبم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدم که میفرمود: «لَوْ أَنَّ الْمُؤْمِنَ خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا وَ عَلَیْهِ مِثْلُ ذُنُوبِ أَهْلِ الْأَرْضِ لَکَانَ الْمَوْتُ کَفَّارَهْ لِتِلْکَ الذُّنُوبِ ثُمَّ قَالَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِإِخْلَاصٍ فَهُوَ بَرِیءٌ مِنَ الشِّرْکِ وَ مَنْ خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا لَایُشْرِکُ بِاللَّهِ شَیْئاً دَخَلَ الْجَنَّهْ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهْ إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ شِیعَتِکَ وَ مُحِبِّیکَ یَا عَلِیُّ قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا لِشِیعَتِی قَالَ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ لِشِیعَتِکَ وَ إِنَّهُمْ لَیَخْرُجُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهْ مِنْ قُبُورِهِمْ وَ هُمْ یَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیُّبنابیطالب حُجَّهْ اللَّهِ فَیُؤْتَوْنَ بِحُلَلٍ خُضْرٍ مِنَ الْجَنَّهْ وَ أَکَالِیلَ مِنَ الْجَنَّهْ وَ تِیجَانٍ مِنَ الْجَنَّهْ وَ نَجَائِبَ مِنَ الْجَنَّهْ فَیَلْبَسُ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ حُلَّهْ خَضْرَاءَ وَ یُوضَعُ عَلَی رَأْسِهِ تَاجُ الْمَلِکِ وَ إِکْلِیلُ الْکَرَامَهْ ثُمَّ یَرْکَبُونَ النَّجَائِبَ فَتَطِیرُ بِهِمْ إِلَی الْجَنَّهْ لایَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِیکُنْتُمْ تُوعَدُونَ»،
«اگر مؤمنی همسنگ گناهان اهل زمین بر شانهاش سنگینی کند، مرگ، کفّاره تمام این گناهان خواهد بود. هرکسی با اخلاص «لَا اللهَ إلَّا اللهُ» بگوید از شرک خدا بَری است و هرکسی، درحالی از دنیا برود که هیج شرکی به خدا نورزد، به بهشت میرود. سپس این آیه را تلاوت نمود: ﴿إِنَّ اللهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء﴾. ای علی! خداوند هر کسی را که از مریدان و پیروان تو باشد، بخواهد میبخشد. امیرعوالم علی صلواتاللهعلیه فرمودند عرض کردم: ای رسول خدا! این استثناء برای پیروان من است؟ فرمودند: به خدا سوگند، آری، این برای پیروان توست و آنها در روز قیامت درحالیکه این عبارت «لا الله الا الله، محمّد رسول الله، علیّبنابیطالب حجهالله» را بر زبان جاری میکنند، از قبرهای خود بیرون میآیند. برای پیروان علیِ امیر علیهالسلام لباسهایی سبز رنگ و حلقههای گل و مرکبهایی از بهشت خواهند آورد.
پس هریک از آنان لباسی سبز رنگ بر تن کرده و بر سر، تاج شاهی و تاج گل کرامت نهاده و سپس بر این مرکبهای نجیب، سوار شده و به پرواز در میآیند. مرکبها پرواز کرده و آنها را به بهشت میبرند، آن وحشت بزرگ غمگینشان نکند. و فرشتگان به دیدارشان آیند که این همان روزی است که به شما وعده داده بودند»
.
📗(انبیا/ 103)
📗من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۱/
📗 بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۴۰/
📗 جامع الأخبار، ص۳۴.
📗کنوزالبرائه، ج1، ص186
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : الجبّارون أبعد النّاس من الله يوم القيامة.
🟠 حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : جباران
( بمعنای دیکتاتوران و ظالمان و طغیان گران)
دورترین مردم از خداوند در روز قیامت هستند.
📚ثواب الاعمال ص۲۲۲
🟡 بر حذر باش از ترک تقیه ...
🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : وإياك ثم إياك أن تترك التقية التي أمرتك بها فإنك شائط بدمك ودماء إخوانك معرض لنعمتك ونعمتهم للزوال، ومذل لهم في أيدي أعداء دين الله، وقد أمرك الله باعزازهم فإنك ان خالفت وصيتي كان ضررك على إخوانك ونفسك أشد من ضرر الناصب لنا الكافر بنا.
🟠 حضرت آیت الله العظمی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : بر حذر باش از ترک تقیه که تو را به آن امر کردم، چرا که (با ترک آن) خون خود و برادران دینی ات را هدر می دهی و باعث زوال نعمت ها بر خود و آنان می شوی و باعث ذلیل شدن انها در دست دشمنان دین خدا میشوی با اینکه خدا امرت کرده به عزیز کردند انها پس اگر با توصیه من مخالفت کنی ضرر تو بر خودت و برادران دینی ات از ناصبی بر ما و کافر بما بیشتر است.
📚وسائل الشیعة ج۱۶،ص۲۲۸
امام حسین علیهالسلام از امیرالمومنین علی صلواتاللهعلیه نقل میکنند که حضرت علیهالسلام فرمودند: از حبیبم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدم که میفرمود: «لَوْ أَنَّ الْمُؤْمِنَ خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا وَ عَلَیْهِ مِثْلُ ذُنُوبِ أَهْلِ الْأَرْضِ لَکَانَ الْمَوْتُ کَفَّارَهْ لِتِلْکَ الذُّنُوبِ ثُمَّ قَالَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِإِخْلَاصٍ فَهُوَ بَرِیءٌ مِنَ الشِّرْکِ وَ مَنْ خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا لَایُشْرِکُ بِاللَّهِ شَیْئاً دَخَلَ الْجَنَّهْ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهْ إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ شِیعَتِکَ وَ مُحِبِّیکَ یَا عَلِیُّ قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا لِشِیعَتِی قَالَ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ لِشِیعَتِکَ وَ إِنَّهُمْ لَیَخْرُجُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهْ مِنْ قُبُورِهِمْ وَ هُمْ یَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیُّبنابیطالب حُجَّهْ اللَّهِ فَیُؤْتَوْنَ بِحُلَلٍ خُضْرٍ مِنَ الْجَنَّهْ وَ أَکَالِیلَ مِنَ الْجَنَّهْ وَ تِیجَانٍ مِنَ الْجَنَّهْ وَ نَجَائِبَ مِنَ الْجَنَّهْ فَیَلْبَسُ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ حُلَّهْ خَضْرَاءَ وَ یُوضَعُ عَلَی رَأْسِهِ تَاجُ الْمَلِکِ وَ إِکْلِیلُ الْکَرَامَهْ ثُمَّ یَرْکَبُونَ النَّجَائِبَ فَتَطِیرُ بِهِمْ إِلَی الْجَنَّهْ لایَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِیکُنْتُمْ تُوعَدُونَ»،
«اگر مؤمنی همسنگ گناهان اهل زمین بر شانهاش سنگینی کند، مرگ، کفّاره تمام این گناهان خواهد بود. هرکسی با اخلاص «لَا اللهَ إلَّا اللهُ» بگوید از شرک خدا بَری است و هرکسی، درحالی از دنیا برود که هیج شرکی به خدا نورزد، به بهشت میرود. سپس این آیه را تلاوت نمود: ﴿إِنَّ اللهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء﴾. ای علی! خداوند هر کسی را که از مریدان و پیروان تو باشد، بخواهد میبخشد. امیرعوالم علی صلواتاللهعلیه فرمودند عرض کردم: ای رسول خدا! این استثناء برای پیروان من است؟ فرمودند: به خدا سوگند، آری، این برای پیروان توست و آنها در روز قیامت درحالیکه این عبارت «لا الله الا الله، محمّد رسول الله، علیّبنابیطالب حجهالله» را بر زبان جاری میکنند، از قبرهای خود بیرون میآیند. برای پیروان علیِ امیر علیهالسلام لباسهایی سبز رنگ و حلقههای گل و مرکبهایی از بهشت خواهند آورد.
پس هریک از آنان لباسی سبز رنگ بر تن کرده و بر سر، تاج شاهی و تاج گل کرامت نهاده و سپس بر این مرکبهای نجیب، سوار شده و به پرواز در میآیند. مرکبها پرواز کرده و آنها را به بهشت میبرند، آن وحشت بزرگ غمگینشان نکند. و فرشتگان به دیدارشان آیند که این همان روزی است که به شما وعده داده بودند».
📗(انبیا/ 103)
📗من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۴۱۱/
📗 بحارالأنوار، ج۶۵، ص۱۴۰/
📗 جامع الأخبار، ص۳۴.
📗کنوزالبرائه، ج1، ص186
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
ابوبكر حضرمى گويد: خدمت امام صادق عليه السلام عرض کردم:
اهل شام ( ناصبی های سنی شام و شامات قدیم . مناطقی از فلسطین و سوریه کنونی ) بدترند
يا
اهل روم ( اهل کتاب ) (معتقدین به یکی از کتب آسمانی )؟
فرمود:
رومیان كفر ورزیدند ولى با ما دشمنى نكردند.
اما اهل شام هم كافر شدند، هم با ما دشمنى كردند.
📗الکافی- ط دار الحدیث، جلد۴، صفحه۱۹۰، حدیث ۵
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
جابر انصاری گوید امام باقر علیهالسلام فرمود: «اللَّهِ تَعَالَی إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِه
یَا جَابِرُ إِنَّ اللهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِوَلَایَهْ عَلِیِّبنابیطالب علیهماالسلام وَ طَاعَتِهِ
وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ فَإِنَّهُ مَعَ وَلَایَتِهِ»،
«ای جابر! خداوند، شرک به ولایت امیرامومنین علی علیهالسلام (و قبولنکردن آن) را گناه نابخشودنی میداند و هر گناه دیگری را اگر ولایت علی امیرالمومنین علیهالسلام را پذیرفته باشد میبخشد».
📕بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۳۶/
📕 العیاشی، ج۱، ص۲۴۵/
📕 فرات الکوفی، ص۱۰۵
📕کنوزالبرائه، ج1، ص188
امام باقر علیهالسلام فرمودند:
«إِذا دُعِیَ اللَّهُ بِوَلَایَهْ عَلِیٍّ علیهالسلام وَحْدَهُ کَفَرْتُمْ
وَ إِنْ یُشْرَکْ بِهِ یَعْنِی بِعَلِیٍ علیهالسلام تُؤْمِنُوا أَیْ إِذَا ذُکِرَ إِمَامٌ غَیْرُهُ تُؤْمِنُوا بِه»،
«﴿ذلِکُمْ بِأَنَّهُ إِذا دُعِیَ اللهُ﴾
به ولایت امیرالمومنین علی علیهالسلام، ﴿وَحْدَهُ کَفَرْتُمْ وَإِن یُشْرَکْ بِهِ﴾
یعنی به علیِ امیر علیهالسلام، ﴿
تُؤْمِنُوا﴾ یعنی زمانی که امامی غیر از او ذکر شود به او ایمان میآورید».
📕بحارالانوار، ج۲۳، ص۳۶۳
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : يَا سُلَيْمَانُ، أتَدْرِي مَنِ الْمُسْلِمُ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، أَنْتَ أَعْلَمُ، قَالَ: الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ؛ ثُمَّ قَالَ: وَتَدْرِي مَنِ الْمُؤْمِنُ؟ قَالَ: قُلْتُ: أَنْتَ أَعْلَمُ، قَالَ: الْمُؤْمِنُ مَنِ ائْتَمَنَهُ الْمُسْلِمُونَ عَلى أَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ، وَالْمُسْلِمُ حَرَامٌ عَلَى الْمُسْلِمِ أَنْ يَظْلِمَهُ، أَوْ يَخْذُلَهُ، أَوْ يَدْفَعَهُ دَفْعَةً تُعَنِّتُهُ
🟠 سليمان بن خالد می گوید
كه امام باقر علیه السلام فرمود:
اى سليمان، تو مى دانى كه مسلمان كيست؟ گفتم: شما بهتر مى دانيد،
فرمودند: مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دستش سالم بمانند؛
سپس فرمودند: مى دانى مؤمن كيست؟
گويد: گفتم: شما داناتريد،
فرمودند: همانا مؤمن كسى است كه مسلمانان مال و جانشان را به او بسپارند،
بر مسلمان حرام است كه به مسلمان ديگر ستم كند يا او را واگذارد و يارى نكند
، يا او را از خود براند بطورى كه در رنجش اندازد.
📚کافی ج2 ص234 ح12
🔴 عَنِ اِبْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ... قَالَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ بِلاَ سُفْيَانِيٍّ إِنَّ أَمْرَ اَلْقَائِمِ حَتْمٌ مِنَ اَللَّهِ وَ أَمْرُ اَلسُّفْيَانِيِّ حَتْمٌ مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ يَكُونُ قَائِمٌ إِلاَّ بِسُفْيَانِيٍّ
🟠 اسباط از حضرت آیت الله العظمی امام رضا صلوات الله علیه سوال کرد
آیا قائم بدون خروج سفیانی قیام میکند؟!
حضرت فرمودند : قیام قائم ما از جانب خدا حتمی است؛
و آمدن سفیانی هم حتمی است؛
و هرگز بدون سفیانی،
حضرت قائم علیه السلام، قیام نخواهد کرد.
📚قرب الإسناد، ج ۱، ص ۳۷۴
📚بحاالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۸۲
🟡 بیمعرفتی مردم نسبت به امامزمانشان
🔴 ذَكَرَ هِشَامٌ، عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیهالسلام عِنْدَكُمْ بِالْعِرَاقِ يُقَاتِلُ عَدُوَّهُ وَ مَعَهُ أَصْحَابُهُ وَ مَا كَانَ فِيهِمْ خَمْسُونَ رَجُلًا يَعْرِفُونَهُ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ، وَ حَقَّ مَعْرِفَةِ إِمَامَتِهِ.
🟠 حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند :
【امیرالمؤمنین 】علی بن ابیطالب علیهالسلام نزد شما در عراق بودند و
با دشمنان خود میجنگیدند و
اصحاب ایشان همراهشان بودند
و در بین آنها
پنجاه مرد نبود که به شایستگی
و حق معرفت ایشان را بشناسند
و حقیقتِ معرفت امامت او را بدانند.
📚رجال کشی ج ۱ ص ۶
امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند
:«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عزّوجل لَا یُعَذِّبُ الْعَامَّهْ بِذَنْبِ الْخَاصَّهْ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّهْ بِالْمُنْکَرِ سِرّاً مِنْ غَیْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّهْ فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّهْ بِالْمُنْکَرِ جِهَاراً فَلَمْ یُغَیِّرْ ذَلِکَ الْعَامَّهْ اسْتَوْجَبَ الْفَرِیقَانِ الْعُقُوبَهْ مِنَ اللَّهِ عزّوجل وَ قَالَ لَا یَحْضُرَنَّ أَحَدُکُمْ رَجُلًا یَضْرِبُهُ سُلْطَانٌ جَائِرٌ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً وَ لَا مَقْتُولًا وَ لَا مَظْلُوماً إِذَا لَمْ یَنْصُرْهُ لِأَنَّ نُصْرَهْ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ فَرِیضَه وَاجِبَه إِذَا هُوَ حَضَرَهُ وَ الْعَافِیَهْ أَوْسَعُ مَا لَمْ تُلْزِمْکَ الْحُجَّهْ الْحَاضِرَهْ قَالَ وَ لَمَّا جُعِلَ التَّفَضُّلُ فِی بَنِیإِسْرَائِیلَ جَعَلَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ یَرَی أَخَاهُ عَلَی الذَّنْبِ فَیَنْهَاهُ فَلَا یَنْتَهِی فَلَا یَمْنَعُهُ ذَلِکَ أَنْ یَکُونَ أَکِیلَهُ وَ جَلِیسَهُ وَ شَرِیبَهُ حَتَّی ضَرَبَ اللَّهُ عزّوجل قُلُوبَ بَعْضِهِمْ بِبَعْضٍ وَ نَزَلَ فِیهِ الْقُرْآنُ حَیْثُ یَقُولُ عزّوجل لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلی لِسانِ داوُدَ وَ عِیسَی ابنمَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ* کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ...»
، «ای مردم! مسلّما خداوند عزّوجل عموم مردم را به خاطر افراد انگشت شماری که پنهانی گناه میکنند، بیآنکه عموم مردم از آن مطّلع گردند، عذاب نمیفرماید، ولی اگر همان افراد انگشت شمار و ناچیز، آشکارا و در حضور مردم همان گناه را مرتکب گردند و مردم، آنان را به خاطر کار زشتی که میکنند مورد سرزنش قرار ندهند، هر دو گروه مستوجب کیفر و عذاب خداوند میگردند. نیز فرمود: هیچیک از شما در حالی که سلطان از روی ستم و دشمنی، مردی را میزند، یا بیگناهی را میکشد و یا ستمدیدهای را آزار میکند، اگر در صدد دفاع از او نیستید در آنجا حضور پیدا نکنید، زیرا یاری رساندن مؤمن به مؤمن هنگامی که در صحنه حضور داشته باشد، واجب است، و سلامت و عافیت برای شما آسانتر است. البته تا زمانی که حجت بر شما تمام شده باشد، و نیز فرمود: هنگامی که در میان بنیاسرائیل رخوت و سستی پیدا شد، در چنین شرایطی مردی برادر ایمانی خود را در حال ارتکاب گناه میدید و او را از آن کار زشت باز میداشت ولی آن مرد همچنان به کار خود ادامه میداد،
و این نصیحتناپذیری مانع آن نمیشد که همان شخص پنددهنده، همپیاله و همنشین و همسفره آن مرد گناهکار باشد!! تا آنکه خداوند به مکافات این بیتفاوتی و عدم احساس مسئولیّت دلهای آنان را نسبت به هم برگرداند و آنان را به دشمنی با یکدیگر واداشت، و این آیات را درباره آنها فرو فرستاد: ﴿لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلی لِسانِ داوُدَ وَ عِیسَی ابنمَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ* کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ﴾»
📕بحارالأنوار، ج۹۷، ص۷۸/
📕ثواب الأعمال، ص۲۶۱/
📕 وسائلالشیعه، ج۱۶، ص۱۳۶
📕کنوزالبرائه، ج1، ص223
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
او خواهد آمد
●قال الامام الجواد صلوات الله علیه: إِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
●امام جواد صلوات الله علیه:
هر آينه اگر نماند از دنيا جز يك روز، خدا آن روز را طولانى كند تا اینکه در آن خروج كند و زمين را پر از عدل و داد كند چنانچه پر از جور و ستم شده است
كمال الدين و تمام النعمة جلد 2 صفحه 377 باب 36 ما روي عن أبي جعفر الثاني محمد بن علي الجواد في النص على القائم و غيبته و أنه الثاني عشر من الأئمة عليهم السلام حدیث 1
💠امام صادق علیهالسّلام:
إنّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَى لَا يُوصَفُ بِزَمانٍ وَ لَا مَكَانٍ وَ لَا حَرَكَةٍ وَ لَا انتِقَالٍ وَ لَا سُكُونٍ بَل هُوَ خَالِقُ الزَّمَانِ وَ المَكَانِ وَ الحَرَكَةِ وَ السُّكُونِ
خداوند تبارک و تعالى نه به زمان وصف مىشود، نه به مكان، نه به حركت، نه به انتقال (جابهجايى)، و نه به سكون، بلكه او آفرينندهٔ زمان و مكان و حركت و سكون است.
📚توحيد ص۱۸۴
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
💠رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله:
يَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِی وَ غَيْرُکَ وَ مَا عَرَفَکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ غَيْرُ اللَّهِ وَ غَيْرِی
یا علی، هیچ کس خدا را آنطور که باید نشناخته، جز من و تو، و هیچ کس تو را آنطور که باید نشناخته، جز خدا و من!
📚مناقب لابن شهرآشوب ج۳ ص۲۶۸
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
💠امام باقر علیهالسّلام:
إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِیثَاقَ شِیعَتِنَا مِنْ صُلْبِ آدَمَ فَنَعْرِفُ بِذَلِکَ حُبَّ الْمُحِبِّ وَ إِنْ أَظْهَرَ خِلَافَ ذَلِکَ بِلِسَانِهِ وَ نَعْرِفُ بُغْضَ الْمُبْغِضِ وَ إِنْ أَظْهَرَ حُبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
خداوند عهد و پیمان شیعیان را از صلب آدم گرفت، پس ما بدین وسیله محبّت دوستمان را میشناسیم، اگرچه در زبانش خلاف آن را اظهار کند و کینه و دشمنی دشمنمان را هم میشناسیم، اگرچه با ما اظهار محبّت کند.
📚بحارالانوار ج۲۶ ص۱۲۰
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
💠امام صادق علیهالسّلام:
إِنْ أَخَذْتُمْ بِهَا رَشَدتُمْ وَ نَجَوْتمْ وَ إنْ تَرَكْتُمُوهَا ضَلَلتُم وَ هَلَكْتُمْ فَخُذُوا بِهَا وَ أَنَا بِنَجَاكُمْ زَعِيمٌ
اگر احادیث ما را فرا گرفتید، رشد میکنید و نجات مییابید و اگر آنها را رها کنید، گمراه و هلاک میشوید، پس احادیث ما را اخذ کنید، در این صورت، من ضامن و عهدهدار نجات شما هستم.
📚وسائلالشّیعه ج۲۷ ص۸۷
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»