eitaa logo
کانال احادیث خالص اهلبیت . استاد زارع شیرازی
95 دنبال‌کننده
681 عکس
17 ویدیو
3 فایل
تنها نجات . عمل به حدیث ثقلین پیامبر ص که فرمودند انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و اهلبیتی . فقط قرآن و اهلبیت ۱۴ معصوم و بس .
مشاهده در ایتا
دانلود
در زیارت جامعه کبیره میخوانیم ۱(﴿آخِذٌ بِقَولِکمْ، عامِلٌ بِأمْرِکم﴾ امام هادی صلوات‌الله‌علیه در زیارت جامعه فرمودند که چگونه بخوانیم «اعتقادات و عقائد را از گفتار شما می‌گیرم، و عمل کننده به اوامر شما حضرات اهلبیت علیهم‌السلام هستم ».   امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه فرمود: «مَنْ أَخَذَ دِینَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ أَزَالَتْهُ الرِّجَالُ وَ مَنْ أَخَذَ دِینَهُ مِنَ الْکتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ وَ لَمْ یزُل‏»، «هر کسی دین خود را از دهان شخصیت ها و ادم ها بگیرد، (همان) شخص ها ، او را از دین بر مى‌گردانند و هر کسی دین خود را از قرآن و سنّت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فراگیرد، کوه‌ها از بین مى‌روند، ولى ایمان او ماندگار است»(1). امیر المومنین علی علیه‌السلام فرمودند: «یا کمَیلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَکنْ مِنَّا»، « ای کمیل! (دین و علوم معارف را) تنها از ما فرا گیر تا در زمره ما و تحت ولایت ما باشی»(2). امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: « إِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لَا یصَابُ بِالْعُقُولِ النَّاقِصَةِ وَ الْآرَاءِ الْبَاطِلَةِ وَ الْمَقَاییسِ الْفَاسِدَةِ وَ لَا یصَابُ إِلَّا بِالتَّسْلِیمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اقْتَدَى بِنَا هُدِی‏»، «با عقل‌های ناقص و آرا و قیاس‌های بشری باطل و بی‌اساس به دین خدای تعالی نمی‌شود رسید، بلکه تنها با تسلیم در برابر وحی و اهل‌بیت وحی علیهم‌السلام به دست آورده می‌شود. پس هر کسی تسلیم ما شود، از انحراف در دین سالم می‌ماند و هر کسی به ما اقتدا کند هدایت می‌یابد»(3). حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیتِ»، «در طلب علم درست و راستین دین، به مشرق و مغرب بروید (و به هر دری بزنید) که  آن را پیدا نخواهید کرد، جز در آنچه از نزد ما اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صادر شده است».(4) همچنین حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَیلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِیعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ یعْرِفْ وَلَایةَ وَلِی اللَّهِ فَیوَالِیهُ وَ یکونَ جَمِیعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ لَهُ عَلَیهِ مَا کانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ حَقٌّ فِی ثَوَابٍ وَ لَا کانَ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَان‏»،    «اگر کسی در شب‌های عمر خود به نماز ایستد و روزهایش را روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام سال‌های عمر خود حج به جای آورد ولی با این اوصاف به ولایّت ولی خدا (یعنی امام معصوم و حجّت خدا) معرفت نداشته باشد تا در نتیجه آن معرفت، از او پیروی کند تمام اعمالش را با راهنمایی او به جا آورد، چنین کسی را در ثواب الهی بهره‌ای نیست و از اهل ایمان هم نخواهد بود»(5). 📗1 . کافی، ج1، ص14/ تصحیح الاعتقادات الامامیه، ص72/ 📗وسائل الشیعه، ج27، ص132/📗 روضه الواعظین، ج 1، ص28.📗 2 . تحف العقول، ص171/ 📗 بشاره المصطفی صلی الله علیه وآله لشیعه المرتضی علیه السلام، ص25/📗 وسائل الشیعه، ج27، ص30/ 📗 بحارالانوار، ج74، ص267/📗 سفینه البحار، ج8، ص503📗 3 . اصول کافی، ج1، ص500/📗 عیون اخبارالارضا علیه السلام، ج1، ص79/ 📗بحارالانوار، ج2، ص303/ 📗 تفسیر نورالثقلین، ج1، ص512/📗 مستدرک الوسائل، ج17، ص262📗 4 . الکافی، ج1، ص399/ 📗 الوافی، ج3، ص609/ 📗 بحرالانوار، ج46، ص335📗  5 . المحاسن، ج1، ص287/ 📗تفسیرالعیاشی، ج1، ص259/📗 الکافی، ج2، ص19/📗 الامالی للمفید، ص69/📗 الوافی، ج4، ص90/📗 وسائل الشیعه، ج1، ص119 📗شرح زیارت جامعه کبیره،خزان العلم، حسین رزاقی، ج۳، ص328 اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: من ضمانت مى‌کنم که زائر امیرالمومنین علیه‌السلام را از سختى‌ها و نگرانى‌هاى قیامت رهایى بخشم و او را در مقام و مرتبه خودم قرار دهم و همراه خود سازم(1). در دسته‌اى از روایات آمده است که علاوه بر ثواب زیارت، براى هر قدمى که زائر برمى‌دارد، خداوند پاداش‌هاى گوناگونى عطا مى‌کند:  صفوان جمّال گوید با امام صادق علیه‌السلام به کوفه رسیدیم، امام علیه‌السلام فرمود: این‌جا حرم جدم امیرالمومنین علیه‌السلام است. سپس به سوى آن حرکت کرد و به من فرمود: قدم‌هایت را کوتاه بردار و سرت را پایین بیانداز، زیرا براى هر قدمى، براى تو صدهزار حسنه نوشته مى‌شود و صدهزار کار بد از تو پاک مى‌گردد و صدهزار درجه بالا برده مى‌شود و صدهزار خواسته‌ات برآورده مى‌شود و پاداش هر صدیق و شهید براى تو ثبت مى‌گردد(2).  در حدیث دیگرى، امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «مَنْ زَارَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً فَإِنْ رَجَعَ مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّتَینِ وَ عُمْرَتَینِ»، «کسى که امیرمومنان علی صلوات‌الله‌علیه را با پاى پیاده زیارت کند، خداوند براى هر قدمى یک حج و یک عمره بنویسد، پس اگر با پاى پیاده هم بازگردد، براى هر قدمى دو حج و دو عمره خواهد نوشت«.(3) سپس به راوى فرمود: این حدیث را با آب طلا بنویس(4). امام صادق علیه‌السلام فرمود: «مَنْ زَارَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَیرَ مُتَجَبِّرٍ وَ لامُتَکبِّرٍ کتَبَ اللَّهُ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ بُعِثَ مِنَ الْآمِنِینَ وَ هَوَّنَ عَلَیهِ الْحِسَابَ وَ اسْتَقْبَلَتْهُ الْمَلَائِکةُ فَإِذَا انْصَرَفَ شَیعَتْهُ إِلَى مَنْزِلِهِ فَإِنْ مَرِضَ عَادُوهُ وَ إِنْ مَاتَ تَبِعُوهُ بِالاسْتِغْفَارِ إِلَى قَبْرِهِ»، «کسى که امیرمومنان صلوات‌الله‌علیه را با شناخت حق او و بدون گردن‌کشى و تکبر زیارت کند، خداوند پاداش صدهزار شهید براى او مى‌نویسد و گناهان گذشته و آینده او را مى‌بخشد، و او را از افرادى که در امان هستند مبعوث مى‌کند، و حساب را بر او سبک مى‌گرداند، و فرشتگان الهى از او استقبال مى‌کنند، و هنگامى که به منزلش بازگشت، او را بدرقه مى‌نمایند، پس اگر مریض شود، از او عیادت مى‌کنند، و اگر از دنیا رفت، تا قبر با استغفار براى او همراهى مى‌کنند»(5)    📗1 . اصول كافى، ج ۴، ص۵٧٩ 📗2 . موسوعة زيارات المعصومين علیهم السلام، ج2، ص١۶. 📗3 . الغارات، ج2، ص854/ 📗وسائل الشیعه، ج14، ص380/ 📗تهذیب الاحکام، ج6، ص20/ 📗ملاذالاخیار، ج9، ص51 📗4 . بحار الانوار، ج ١٠٠، ص٢۶٠، 📗 5 . الامالی للطوسی، ص215/📗وسائل الشیعه، ج14، ص375/ 📗مدینه المعاجز، ج4، ص202/ 📗بحارالانوار، ج5، ص177 و ج97، ص257/📗 کشف الغمه، ج1، ص395 📗شرح زیارت جامعخ کبیره،خزان العلم،العبد حسین رزاقی، ج3، ص390 اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
با اعتقاد قلبی این دعای تضمینی امام زین العابدین صلوات الله علیه را بخوانیم و از شیاطین جنی و انسی باکی نداشته باشید «قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ: مَا أُبَالِي إِذَا أَنَا قُلْتُ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ لَوِ اجْتَمَعَ عَلَيَّ الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ، مَعَ الْقَضَاءِ بِالنُّصْرَةِ، تَقُولُ: (امام سجاد صلوات الله علیه: هرگاه این کلمات را بر زبان آورم، از اجتماع جنیان و آدمیان علیه من باکی ندارم و پیروزی حتمی است، می گویی:): بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ لِلَّهِ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ نَفْسِي إِلَيْكَ، وَ فَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَ وَجَّهْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَ أَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ. اللَّهُمَّ احْفَظْنِي بِحِفْظِ الْإِيمَانِ، مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ، وَ مِنْ خَلْفِي، وَ عَنْ يَمِينِي، وَ عَنْ شِمَالِي، وَ مِنْ فَوْقِي، وَ مِنْ تَحْتِي. فَادْفَعْ عَنِّي بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ» قرب الإسناد - ط الحديثة صفحه 3 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار جلد 92 صفحه 212
▪️[الأمالی للصدوق] أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بِشْرِ بْنِ مَسْلَمَةَ عَنْ مِسْمَعٍ أَبِی سَیَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ تَصَدَّقَ حِینَ یُصْبِحُ بِصَدَقَةٍ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِكَ الْیَوْمِ. ▪️امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس هنگامی که صبح شد صدقه بدهد خداوند نحسی آن روز را از او بر می­دارد. 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 93 ٫ صفحه 176 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پرداخت صدقه، نحوست روزهای شوم را برطرف می کند عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَحَدِهِمَا (صلوات الله علیهما) قَالَ كَانَ أَبِي إِذَا خَرَجَ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ مِنْ آخِرِ الشَّهْرِ وَ فِي يَوْمٍ يَكْرَهُهُ النَّاسُ مِنْ مُحَاقٍ أَوْ غَيْرِهِ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ ثُمَّ خَرَجَ 🔸از عبد اللّٰه بن سلیمان از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق صلوات الله علیهما): چون پدرم در چهارشنبه آخرِ ماه یا روزهای دیگری که مردم مکروه میدانند، مثل روز محاق (آخر ماه) یا دیگر روزها، صدقه میداد و به سفر میرفت. المحاسن جلد 2 صفحه 348 باب افتتاح السفر بالصدقة
مفضل بن عمر با حالت ناراحتی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: ای کاش این حکومت در دست شما بود و ما هم در راحتی آن همراه شما می‌شدیم! حضرت فرمودند: ای مفضل این را بدان که اگر آنگونه که میگویی می‌شد، برای ما و شما چیزی جز زحمت سیاست و تدبیر امور و رسیدگی به امور مردم در شب و روز و غذاهای نامطلوب و لباس خشن، مانند امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه و آله)نبود، در غیر این صورت که اگر این‌گونه نباشیم، جایگاهمان آتش است.! 📗غیبت نعمانی، باب۱۵، ص۲۸۷، ح۷ توضیح زیر روایت در کتاب «این روایت اشاره دارد به سیره اهل بیت علیهم السلام در مسئله حکومت و اینکه ایشان در صورتی که حکومت در دست‌شان باشد، نظیر ضعیف‌ترین مردم زندگی می‌کنند ...» 📔غیبت نعمانی، باب۱۵، ص۵۹۸و۵۹۹، ح۷ اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سُبْحانَ اللهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ [یوسف108] بگو: «اين راه من است! من و پيروانم، با بصيرت كامل، به‌سوى خدا دعوت مى‌كنيم. منزّه است خدا! و من از مشركان نيستم». الصّادق (علیه السلام)فِی قَوْلِهِ تَعَالَی قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللهِ عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی قَالَ هِیَ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ لَا یُنْکِرُهُ أَحَدٌ إِلَّا ضَالٌّ قَالَ وَ لَا یَنْتَقِصُ عَلِیّاً (علیه السلام) إِلَّا ضَالٌّ. امام صادق (علیه السلام)فرمودند: قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی الله عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی ولایت ما اهل بیت است که هرکس منکر شود گمراه است و بر علی (علیه السلام) خورده نمی‌گیرد مگر شخص گمراه. 📗 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۳ 📗فرات الکوفی، ص۲۰۱ 📗شواهدالتنزیل، ج۱، ص۳۷۴ اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
عن أبي عبيدة الحذاء ، قال : سألت أبا جعفر عليه‌السلام عن هذا الأمر ، متى يكون؟ قال : إن كنتم تؤملون أن يجيئكم من وجه ، ثم جاءكم من وجه فلا تنكرونه. ابی عبید گفت: از امام باقر (سلام الله علیه) پرسیدم: (زمان) فرج کی خواهد بود؟ امام (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: آن‌گاه که اگر شما آرزو دارید امام به گونه‌ای ظهور کند. ولی (اگر) امام به نحو دیگری ظاهر شد، او را انکار نکنید.! 📗الإمامة والتبصرة من الحيرة ، علی ابن بابويه القمي، ص۹۴ اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : المؤمنُ أخو المؤمِن لأبيهِ واُمِّهِ . 🟠 حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : مؤمن برادر تنى مؤمن است.  📚اصول كافی ج ۳ ص ۳۷۰
🟡 علت ناراحتی و غمِ بدون دلیل چیست ؟ 🔴 عنه ، عن أبيه،عن فضالة بن أيّوب ، عن عمر بن أبان ، عن جابر الجعفيّ‌ قال : تقبّضت بين يدي أبي جعفر عليه السّلام فقلت : جعلت فداك ربّما حزنت من غير مصيبة تصيبني أو أمر ينزل بي حتّى يعرف ذلك أهلي في وجهي ، و صديقي ،  فقال : نعم يا جابر ، إنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ خلق المؤمنين من طينة الجنان و أجرى فيهم من ريح روحه ، فلذلك المؤمن أخو المؤمن لأبيه و أمّه ، فإذا أصاب روحا من تلك الأرواح في بلد من البلدان حزن حزنت هذه لأنّها منها . 🟠 جابر جعفى گفته است : در خدمت حضرت باقر عليه السّلام اظهار دلتنگى كرده ، گفتم : جانم فدايت زمانى پيش مى‌آيد كه بدون رسيدن مصيبتى يا فرود آمدن بلايى اندوهگين مى‌شوم ، چنان‌كه خانواده و دوستانم آن را در رخسارم درمى‌ يابند . حضرت فرمودند : آرى اى جابر ، خداوند عزّتمند مؤمنان را از سرشتِ بهشت آفريد و از نسيمِ روحش در آن جارى كرد ، براى همين است كه مؤمن ، 👈برادرِ پدر و مادرىِ👉 مؤمن ديگر است ، كه چون به روحى از آن روح‌ ها در سرزمينى از سرزمين‌ها اندوهى برسد ، روح ديگر هم اندوهگين مى‌شود ؛ زيرا كه هر دو از يک چيزند . 📚اصول کافی جلد ۳ صفحه ۳۷۰ و ۳۷۱
🟡 به چه کسی صدقه بدهیم ؟... 🔴 {قُلتُ لاَبى عَبدِ اللّه‏ِ علیه السلام} اُطعِمُ سائِلاً لا اَعرِفُهُ مُسلِما؟ فَقالَ: نَعَم اَعطِ مَن لا تَعرِفُهُ بِوِلايَةٍ وَ لا عَداوَةٍ لِلحَقِّ اِنَّ اللّه‏َ عَزَّ وَ جَلَّ يَقولُ: و قولوا لِلنّاسِ حُسنا» و لا تُطعِم مَن نَصَبَ لِشَىْ‏ءٍ مِنَ الحَقِّ اَو دَعا اِلى شَىْ‏ءٍ مِنَ الباطِلِ ؛ 🟠 {به امام صادق علیه السلام گفتم} آيا به فقيرى كه نمى ‏دانم مسلمان است غذا بدهم؟ حضرت فرمود: آرى، به كسى كه نمى ‏دانى دوست است يا دشمن حق، غذا بده؛ زيرا خداوند مى ‏فرمايد: با مردم به نيكى سخن بگوييد» ولى به كسى كه با حق دشمنى مى ‏كند و يا به باطلى دعوت مى‏ كند غذا مده . 📚تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج ۴ ، ص ۱۰۷ ، ح ۳۰۶ 📚كافى(ط-الاسلامیه) ج ۴ ، ص ۱۳ ، ح ۱
🟡 دعایی که با خواندنش هیچ غذایی به بدن ضرر نمی زند ... 🔴 محمّد بن يحيى عن محمّد بن الحسن عن موسى بن عمر عن جعفر بن بشير عن إبراهيم بن مهزم عن أبي مريم عن الأصبغ بن نباتة قال : دخلت على أمير المؤمنين عليه السّلام و بين يديه شواء، فقال لي: ادن فكل. فقلت : يا أمير المؤمنين! هذا لي ضارّ. فقال لي : ادن أعلّمك كلمات لا يضرّك معهنّ‌ شيء ممّا تخاف. قل : «بسم اللّه خير الأسماء ملء الأرض و السّماء الرّحمان الرّحيم الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء و لا داء»؛ تغدّ معنا. 🟠 اصبغ بن نباته گويد : خدمت امير مؤمنان على عليه السّلام شرف‌ ياب شدم در برابر آن حضرت گوشت بريانى قرار داشت ، پس به من فرمود : نزديک بيا و بخور.  عرض كردم : اى امير مؤمنان! اين غذا براى من ضرر دارد ، حضرت به من فرمود : نزديك بيا تا كلماتى به تو بياموزم كه با آنها هيچ چيزی كه از آن بيمناكى ، به تو ضرر نمى‌زنند. 👈بگو «بسم اللّه خير الأسماء ملء الأرض والسّماء الرّحمان الرّحيم الّذي لا يضرّ مع اسمه شيء و لا داء» با ما صبحانه بخور. 📚فروع کافی جلد ۸ صفحه ۱۱۱
🟡 دلیل پیشینیان چه بود ؟ ... 🔴 قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : إنّما أهلك‏ الّذين من قبلكم أنّهم كانوا إذا سرق فيهم الشّريف تركوه و إذا سرق فيهم الضّعيف أقاموا عليه الحدّ. 🟠 حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : هلاک پيشينيان شما از آنجا بود كه دزد را رها می كردند و دزد را مجازات می دادند. 📚نهج الفصاحة ۳۴۵
مولی العوالم ، علیِّ بنِ موسی الرّضا صلوات الله علیه فرمود ؛ إِذَا أَخَذَ النَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا ، فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ ، وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ. إِنَّ أَدْنَى مَا يُخْرِجُ الرَّجُلَ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَقُولَ لِلْحَصَاةِ هَذِهِ نَوَاةٌ ثُمَّ يَدِينُ بِذَلِكَ وَ يَبْرَأُ مِمَّنْ خَالَفَهُ . يَا ابْنَ أَبِی مَحْمُودٍ احْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. هرگاه‌ مردم‌ به‌ راست‌ و چپ‌ گراييدند ، تو فقط ملزم به راه و طریق ما باش ‌، چرا كه‌ هر کس همراه‌ ما شود ، ما همراه‌ او خواهيم‌ بود ،  و هر كه‌ از ما جدا شود ، ما نيز او را رها خواهيم‌ كرد . كمترين‌ چيزی‌ كه‌ مرد را از ايمان‌ خارج‌ می‌كند اين‌ است‌ كه‌ از پيش‌ خود‌ ريگی را هسته‌ خرما بداند و سپس‌ بر اساس‌ آن‌ اعتقاد ورزی نمايد و دین برای خويش‌ درست‌ كند ، و از هر کس كه‌ مخالف‌ او بود ، بيزاری جويد. ای فرزند ابی محمود ، آنچه‌ را اكنون‌ به‌ تو گفتم‌ ، به‌ خاطر بسپار كه‌ خير دنيا و آخرت‌ در اين‌ سفارش‌ جمع‌ است. بحارالأنوار ۲۶ / ۲۳۹ .
در تفسیر آیه ان من یجیب المضطر امام باقر(علیه السلام) در تفسیر این آیه و بیان مصداقِ آن مضطری که دعایش به اجابت می رسد، فرمود: نَزَلتْ فِی القائِمِ. [این آیه] در مورد قائم، نازل شده است. در روایتی دیگر از ایشان، آمده است که فرمود: وَ اللّهِ ! کَأَنّی أنْظُرُ إلَی القائِمِ، وَ قدْ أسْنَدَ ظَهْرَه إلی حَجَرٍ ثُمَّ یَنشُدُ اللّهَ ... هُوَ وَ اللّهِ المُضطَرُّ فی کِتابِ اللّهِ فی قَولِهِ: (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ). به خدا سوگند! گویا من مهدی را می بینم که پشت به حجر الأسود زده و خدا را به حقّ خود می خوانَد... به خدا سوگند، مُضطر در کتاب خدا در آیه (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ...) اوست! در حدیث دیگری از امام صادق(علیه السلام) چنین آمده است: نَزَلَتْ فی القائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ ـ وَ اللّهِ ـ المُضطَرُّ! إذا صَلَیٰ فِی المَقامِ رَکعَتَینِ وَ دَعا إلَی اللّهِ عز و جل فَأَجابَهُ، وَ یَکشِفُ السّوءَ وَ یَجعَلُهُ خَلیفَةً فِی الأرضِ. این آیه در مورد قائم از آل محمّد(علیهم السلام) نازل شده است. به خدا سوگند، مضطر اوست. هنگامی که در «مقام»، دو رکعت نماز بگزارد و دست دعا به سوی خدا بردارد، خدا، دعایش را اجابت می کند و بدی را بر می دارد و او را جانشین خویش در زمین می گردانَد. 📗نمل: آیه ۶۲. 📗البرهان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۲۲۵. 📗الغیبة، نعمانی: ص۱۸۸. 📗تفسیر القمّی: ج۲ ص۱۲۹. اللهم عجـــل لولیک الفـــرج