🏴 فرازی از دعای قنوت امام حسنعسکری سلاماللهعلیه
🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْحَسَنُ اَلْعَسْكَرِيُّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : .. مَعَ مَا یَتَجَرَّعُهُ فِیکَ مِنْ مَرَارَاتِ الْغَیْظِ الْجَارِحَةِ بِحَوَاسِّ الْقُلُوبِ وَ مَا یَعْتَوِرُهُ مِنَ الْغُمُومِ وَ یَفْزَعُ عَلَیْهِ مِنْ أَحْدَاثِ الْخُطُوبِ وَ یَشْرَقُ بِهِ مِنَ الْغُصَصِ الَّتِی لَا تَبْتَلِعُهَا الْحُلُوقُ وَ لَا تَحْنُوا عَلَیْهَا الضُّلُوعُ مِنْ نَظَرَةٍ إِلَى أَمْرٍ مِنْ أَمْرِکَ وَ لَا تَنَالُهُ یَدُهُ بِتَغْیِیرِهِ وَ رَدِّهِ إِلَى مَحَبَّتِک ..
⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام حسن عسکری صلوات الله علیه می فرمایند :
خداوندا ! ... فرزندم مَهدی
تلخی مصائبی که قلب را جریحهدار میکند جرعه جرعه مینوشد؛
غمهایی را که پیوسته به او میرسد تحمل مینماید.
هر لحظه امور دردناکی به او میرسد و اندوهش را تازه میکند؛
غصههایی بر او وارد میشود که در گلو میماند و پائین نمیرود
و پهلوی آدمی تاب تحملش را ندارد.
اینها هنگامی است که به امری از احکام تو مینگرد (که بر زمین مانده)
و دستش از اصلاح آن کوتاه است
و نمیتواند آن گونه که تو دوست داری قرارش دهد ....
📚مهج الدعوات و منهج العبادات
السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 66
🏴 دوری گزینی حضرت امام سجاد سلام الله علیه
از مردم پس از عاشورا
🔴 عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ : کَانَ أَبِی عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِما قَد اتَّخَذَ مَنْزِلَهُ مِنْ بَعْدِ مَقْتَلِ أَبِیهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِما بَیْتاً مِنْ شَعْرٍ ، وَ أَقَامَ بِالْبَادِیَةِ فَلَبِثَ بِهَا عِدَّةَ سِنِینَ کَرَاهِیَةً لِمُخَالَطَةِ النَّاسِ وَ مُلَابَسَتِهِمْ ، وَ کَانَ یَصِیرُ مِنَ الْبَادِیَةِ بِمُقَامِهِ بِهَا إِلَی الْعِرَاقِ زَائِراً لِأَبِیهِ وَ جَدِّهِ علیهما السّلام وَ لَا یُشْعَرُ بِذَلِکَ مِنْ فِعْلِهِ.
⚫️ جابر جعفی از حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه نقل میکند که میفرمودند : پدرم علیّ بن حسین سلام الله علیهما بعد از کشته شدن پدرشان حسین بن علیّ سلام الله علیهما چادری موئین را به عنوان منزل برگزيده و در بیابان ساکن شدند و به دلیل کراهت از اختلاط با مردم و همنشینی با آنها چند سال در آنجا ماندند. از بیابانی که در آنجا ساکن بودند به عنوان زائر پدرش حسين بن علیّ صلوات اللهعلیهما، و جدّشان أميرالمؤمنين صلوات الله علیه رهسپار عراق میشدند بیآنکه کسی بر این امر مطّلع شود.
📚 بحارالأنوار جلد۹۷ / صفحه۶۳ / حدیث ۹
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان
🏴 قلب سوخته امام زینالعابدین صلوات الله علیه ...
🔴 روی عن زید بن صوحان قال: دخلت علی مولانا علیّ بن الحُسین سلام الله علیهما، بعد مضی ثلث سنین من اسره فرایته في محراب العبادة متورکّایناجی ربّه و یقول یا ربّو یا من علیه معوّلی طوّل اخراننا واجر دموعنا واحرق قلوبنا علی مصیبة ابن بنت نبیّك الحُسین و یبکي و یصیح و یقول اٰه اٰه اٰنسي استغاثتك یا ابی و کیف اٰنسي نظرتك بعد نظرة و کیف اٰنسیك و رأیتك عریانا مرمّلا بالدمّاء مخضّبا شیبك بدمك و یکررّ ذلك حتّی صاح و غشّ فقربت علیه و بکیت علی حزنه فافاق علیه قال: یابن صوحان لا عین أحبّ إلی الله من عین جری دمعها علینا و لا قلب أکرم عند الله من قلب حزن في حزننا و فرح في فرحنا إلی أخر الحدیث ...
⚫️ زید بن صوحان روایت می کند
گفت سه سال بعد شهادت سیدالشهدا صلوات اللّه علیه بر امام سجاد صلوات اللّه علیه داخل شدم،
دیدم حضرت در محراب عبادت نشسته مناجات می کنند و می فرمایند :
ای رب و ای کسی که تکیهگاه من به توست ، حزن ما طولانی شد و اشک ما جاری گشت و قلب های ما سوخت بر مصیبت پسر پیغمبر تو ، حسین صلوات اللّه علیه
گریه می کرد و صیحه می کشید و می فرمود : آه آه چگونه فراموش کنم استغاثهی تو را ای پدر ؟!
چگونه فرموش کنم آن نگاه ها ی مکرر تو را ؟!چگونه فراموش کنم عریان و غرقه به خون بودی ؟!
و ریشت خضاب از خون بود
. این را مکرر می فرمود تا از هوش رفت
نزدیک شدم و کنار حضرت گریه کردم
وقتی به هوش آمد
فرمود ای پسر صوحان
هیچ چشمی محبوب تر نزد خدا نیست از چشمی که برای ما گریه کند
و قلبی محترم تر نزد خدا نیست از قلبی که برای ما محزون است و برای ما شاد است.
📚مقتل بشارة الباکین ، حسین بن عبدالرزاق تبریزی ،
المجلس التاسع و العشرون ،
في کیفیة رکوب المخدرات
علی أقطاب المطیّات ، صفحه ۱۲۱
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان
🏴 خطبه امام زین العابدين سلاماللهعلیه در کوفه 1⃣
🔴 إنَّ زَينَ العابِدينَ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ أومَأَ إلَى النّاسِ أنِ اسكُتوا ، فَسَكَتوا ، فَقامَ قائِما ، فَحَمِدَ اللّه َ وأثنى عَلَيهِ ، وذَكَرَ النَّبِيَّ بِما هُوَ أهلُهُ فَصَلّى عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : أيُّهَا النّاسُ ! مَن عَرَفَني فَقَد عَرَفَني ، ومَن لَم يَعرِفني فَأَنَا اُعَرِّفُهُ بِنَفسي : أنَا عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِم ، أنَا ابنُ المَذبوحِ بِشَطِّ الفُراتِ مِن غَيرِ ذَحلٍ ولا تِراتٍ ، أنَا ابنُ مَنِ انتُهِكَ حَريمُهُ وسُلِبَ نَعيمُهُ وَانتُهِبَ مالُهُ وسُبِيَ عِيالُهُ ، أنَا ابنُ مَن قُتِلَ صَبرا وكَفى بِذلِكَ فَخرا ..
⚫️ امام زين العابدين صلوات الله عليه به مردم اشاره كردند كه : ساكت شويد آنان ساكت شدند . امام صلوات الله عليه برخاستند و پس از حمد و ثناى خداوند و يادكرد پيامبر صلى الله عليه و آله ـ آن گونه كه سزامند ایشان بود ـ و درود فرستادن بر او
فرمودند : اى مردم! هر كس مرا مى شناسد ، كه مى شناسد .
هر كس مرا نمى شناسد ، خودم را به او مى شناسانم
. من ، على بن الحسين بن على بن ابى طالب صلوات الله علیهم هستم .
من پسر كسى هستم كه در رود فرات ، بدون آن كه كسى از شما را كشته باشد
و خونى ريخته باشد ، سر بُريده شد .
من پسر كسى هستم كه حريمش هتك شد و نعمتش سلب گرديد
و مالش به غارت رفت
و خانواده اش اسير شدند .
من پسر كسى هستم كه او را در ميان گرفتند و پس از مدّتى كشتند و اين براى افتخار من ، كافى است ...
📚 لهوف؛ سید بن طاووس، : ص ١٩٩
🏴 به شادمانی ِ کشتن ِ مولانا اباعبدالله الحسین
اهل کوفه سه مسجد را تجدید بنا کردند
🔴 عَنْ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ : جُدِّدَتْ أَرْبَعَةُ مَسَاجِدَ بِالْکُوفَةِ فَرَحاً لِقَتْلِ الإمامُ الْحُسَیْنِ صلوات الله علیه و آله مَسْجِدُ الْأَشْعَثِ وَ مَسْجِدُ جَرِیرٍ وَ مَسْجِدُ سِمَاکٍ وَ مَسْجِدُ شَبَثِ بْنِ رِبْعِیٍ
⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : بخاطر شادی از کشتن امام حسین صلوات الله علیه وآله چهار مسجد در کوفه تجدید شدند؛ مسجد اشعث، مسجد جریر، مسجد سماک، مسجد شبث بن ربعی.
📚 الكافي جلد 3 صفحه 490
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان
🏴 فرزندان و نوادگان که به كردار پدرانشان راضى مىباشند
🔴 عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: تُقْتَلُ وَ اَللَّهِ ذَرَارِيُّ قَتَلَةِ (الإمامُ) اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ) بِفِعْلِ آبَائِهَا .
⚫️ از اسماعيل بن جابر از حضرت آیت الله العظمی امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :
به خدا قسم فرزندان قاتلان حضرت امام حسين
به واسطه افعال پدرانشان و رضایتشان از افعال پدرانشان كشته خواهند شد.
📚کتاب شریف کامل الزیارات باب بیست پنجم حدیث کشندگان امام حسین و حضرت یحیی ابن زکریا علیهم السلام
🏴 غفلت شیعیان از روایات
🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى الإماَمُ المَهدِیُّ المُنتَظَر عَجَّلَ اَلله تَعَالَى فَرَجَهُ اَلشَّرِيف : كَيْفَ يَتَسَاقَطُونَ فِي الْفِتْنَةِ وَ يَتَرَدَّدُونَ فِي الْحَيْرَةِ وَ يَأْخُذُونَ يَمِيناً وَ شِمَالًا فَارَقُوا دِينَهُمْ أَمِ ارْتابُوا أَمْ عَانَدُوا الْحَقَّ أَمْ جَهِلُوا مَا جَاءَتْ بِهِ الرِّوَايَاتُ الصَّادِقَةُ وَ الْأَخْبَارُ الصَّحِيحَةُ أَوْ عَلِمُوا ذَلِكَ فَتَنَاسَوْا ..
⚫️ حضرت آیت الله العظمی
امام المهدی صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند
: [بنگر که] چگونه در فتنهها سقوط میکنند و در تحیر و سرگردانی میگردند. به راست و چپ میروند و از دینشان فاصله میگیرند. آیا آنها در مورد حق دچار تردید شدهاند؟ یا عناد میورزند؟ یا اینکه از روایات راست و خبرهای صحیحی که به آنها رسیده است بیخبرند؟ یا اینکه آنها را میدانند ، اما از یاد بردهاند؟
📚 كمال الدين و تمام النعمة: ج ۲ ، ص ۵۱۱. توقيع من صاحبالزّمان سلاماللهعلیه
⚫️وجود نازنین امام حسین علیه السّلام (در روز عاشورا در آخرین لحظات که با خداوند مناجات میکرد،)
میفرمود:
شکیبا هستم بر قضای تو؛
ای پروردگار من، هیچ خدایی جز تو نیست؛
ای فریادرسِ فریادرس خواهان، مرا هیچ رب و پروردگاری جز تو نیست
و هیچ معبودی غیر از تو ندارم؛
بر حکم تو صبر کننده هستم، ای فریادرس کسی که فریادرس ندارد.
📚مقتل الحسين علیه السّلام مقرّم صص ۲۹۶ و ۲۹۷
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
⚫️ اسارت
دستان مبارک امام سجّاد علیه السّلام با غل و زنجیر به گردنش بسته شده بود و در تمام مسیرِ اسارت، با احدی از دشمنان سخن نگفت!
📚ارشاد شیخ مفید ج۲ ص۱۱۹
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
⚫️وجود نازنین امام سجّاد علیه السّلام که از شاهدان واقعهٔ عاشورا بودند، فرمودند:
هيچ روزى مانند روز حسين علیه السّلام نبود!
سى هزار مرد كه همگى ادّعا مىكردند از اين امّتاند، به سوى او حمله بُردند و همگى با ريختن خون او، قصد تقرّب به خدا را داشتند!!!
📚امالی شیخ صدوق ص۴۶۲
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
▪️جمعه، روز حضرت صاحب الزّمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف و به نام آن حضرت است/
زیارت آن حضرت:
السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلَامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلَامُ عَلَيْکَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْکَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْکَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلَامُ عَلَيْکَ يَا مَوْلَاىَ، أَنَا مَوْلَاکَ عَارِفٌ بِأُولَاکَ وَ أُخْرَاکَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِکَ وَ بِآلِ بَيْتِکَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْکَ، وَ أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَکَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَکَ عَلَىٰ أَعْدائِکَ، وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْکَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِکَ، يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْکَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِکَ، هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُکَ، وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْکَ، وَ قَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِکَ، وَ أَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُکَ وَ جَارُکَ، وَ أَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلَادِ الْكِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِى وَ أَجِرْنِى صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْکَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّاهِرِينَ
سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیدهٔ خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو ای نور خدا که رهجویان به آن نور ره مییابند، و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده میشود، سلام بر تو ای پاکنهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای کشتی نجات، سلام بر تو ای چشمهٔ حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقّق وعدهای که به تو داده، از نصرت و ظهور امرت شتاب کند، سلام بر تو ای مولای من، من دلبسته به تو و آگاه به مقام و موقعیّت دنیا و آخرت توأم، و به دوستی تو و خاندانت بهسوی خدا تقرّب میجویم، و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار میکشم، و از خدا درخواست میکنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهیدان پیش رویت، در شمار شیفتگانت قرار دهد، ای سرور من، ای صاحب زمان، درودهای خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید میرود، و من ای آقای من، در این روز میهمان و پناهنده به توأم، و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناهدهی مأموری، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درودهای خدا بر تو و خاندان پاکیزهات.
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
عن الإمام الباقر عليه السلام: دَولَتُنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّا مَلَكوا قَبلَنا، لِئَلّا يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا: إذا مَلَكنا سِرنا مِثلَ سِيرَةِ هؤُلاءِ! وهُوَ قَولُ اللّهِ عَزَّوجَلَّ:«وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ»
امام باقر سلام الله علیه و آله فرمودند:
دولت ما آخرين دولت است
و هيچ خاندانی داراى حكومتى باقى نمى ماند،
مگر اين كه قبل از ما، به حكومت مىرسد تا اين كه
وقتى شيوه حكومت ما را ديدند
نگويند: اگر ما به حكومت مىرسيديم
، به همين شيوه رفتار مىكرديم
و اين فرموده خداى عز و جل است كه: «و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است».
📗قصص،۸۳
📓الغيبة للطوسيّ: ۴۷۲/ ۴۹۳
📓عن أبي صادق كيسان بن كليب، روضة الواعظين: ۲۹۱.
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
[حدَّثني أبي، عن سعد بن عبد اللَّه، عن الحسن بن موسى الخَشَّاب، عن إسماعيل بن مهران، عن علي بن أبي حمزة،] عن أبي بصير، قال:
قال أبو عبد اللَّه(علیه السلام)، قال الحُسَين بن (عليهِما السلام) :
«أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ».
كامل الزيارات، باب ۳۶، ح۳
علامه حلی از بزرگترین علمای شیعه
متوفی به سنه 726 هجری قمری
در کتاب تذکره الفقهای خودش مینویسد
به اجماع علمای شیعه
حاکم عادل . فقط امام معصوم است
أجمع علماؤنا كافة على اشتراط عدالة السلطان وهو الإمام المعصوم.
تمام علما شیعه بر این اجماع دارند که حاکم باید عادل باشد و آن حاکم همان امام معصوم است.
📓تذکرة الفقهاء، تألیف علامه حلی، جلد ۴ صفحه ۲۰
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
امام حسن عسکری( سلام الله علیه)فرمودند:
هرکس ازفقهای شیعه،مانند فقهای اهل تسنن مرتکب زشتی هاشدند،اگرچیزی ازما نقل قول کردند قبول نکنید،آگاه باشید که عده ای ازاین گروه فقها،بعضی ازعلوم صحیح مارا یاد می گیرند وبدین سبب نزد شیعیان ضعیف ما وجهه و مقامی پیدامی کنند،وحال آنکه درضمن این تعالیم دینی،مقام مارا-پایین- می آورند وبه ما نسبت های دروغ می دهند ولی شیعیان به گمان این که این مطلب همه ازعلوم مااهل بیت (علیهم السلام) باشدازآنها قبول می کنند،آگاه باشید که ضرر این علما برشیعیان ما،ازضرر لشکر(یزید لعنه الله علیه)بیشتراست ،آنها بدعلمایی هستند؛خودرا شبیه دوستان مامی کنند واظهار دشمنی بادشمنان مامیکنند وحال آنکه ،درقلب شیعیان ما شک وشبهه می افکنند.
متن عربی حدیث
من کان من الفقهاء-رکب القبائح والفواحش مراکب فسقه فقهاءالعامه،فلا تقبلوامنهم عنا شیئا...ومنهم قوم...یتعلمون بعض علومنا الصحیحه،فیتوجهون به عندشیعتنا وینتقصون بنا...ثم یضیفون الیه الاکاذیب علینا التی نحن برءاءمنها فیقبله المستسلمون من شیعتنا علی انه من علومنا فضلوا واضلو وهم اضرعلی ضعفاءشیعتنا من جیش یزید لعنه الله علیه فانهم علماءالسوء
المتشبهون بانهم لنا موالون ولا عدائنا معادون یدخلون الشک والشبهه علی ضعفاء شیعتنا.
اسناد♦️
📔بحار ج۲ص۸۸
تفسير الصافي ج ۱، ص ۱۴۷
عنوان باب: الجزء الأول > سُورة البقرة > [سورة البقرة (2): آیة 78]
تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۲، ص ۵۹
عنوان باب: الجزء الثاني > سورة البقرة من الآية 59 الى آخر السورة > [سورة البقرة (2): الآیات 75 الی 84]
یااباعبدالله یااباعبدالله یااباعبدالله:
اَلْإِمَامِ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ يَا أَبَا هَاشِمٍ سَيَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ وُجُوهُهُمْ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مُظْلِمَةٌ مُكَدَّرَةٌ إِلَى أَنْ قَالَ: عُلَمَاؤُهُمْ شِرَارُ خَلْقِ اَللَّهِ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لِأَنَّهُمْ يَمِيلُونَ إِلَى اَلْفَلْسَفَةِ وَ اَلتَّصَوُّفِ، وَ أَيْمٌ اَللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْ أَهْلِ اَلْعُدُولِ وَ اَلتَّحَرُّفِ، اَلْحَدِيثَ... وَ قَالَ فِي آخِرِهِ: هَذَا مَا حَدَّثَنِي بِهِ أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ مِنْ أَسْرَارِنَا .
امام حسن عسکری سلام الله علیه فرمودند
خواهد آمد بر مردم زمانی که چهره هایشان خندان و قلبهایشان تاریک و ظلمانی ست
تااینکه فرمود
علمایشان بدترین خلق خدا برروی زمین هستند
چون آن علما . به فلسفه و تصوف(صوفیه )میل دارند و خداوند گواهست که آنها اهل عدول و تحریف حقایق هستند
درآخر.حضرت فرمودند
این حدیث را از پدرانم تا اباجعفر امام باقر علیهم السلام نقل فرمودند
و این حدیث از اسرار ماست
اسناد♦️
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۴، ص ۲۰۴
عنوان باب: الجزء الرابع > الباب الحادي و العشرون معجزات أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام > الفصل الخامس و الثلاثون
قائل: امام حسن عسکری (علیه السلام)
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۱، ص ۳۸۰
عنوان باب: الجزء الحادي عشر > تَتِمَّةُ كِتَابِ اَلْجِهَادِ > أَبْوَابُ جِهَادِ اَلنَّفْسِ وَ مَا يُنَاسِبُهُ > 49 - بَابُ جُمْلَةٍ مِمَّا يَنْبَغِي تَرْكُهُ مِنَ اَلْخِصَالِ اَلْمُحَرَّمَةِ وَ اَلْمَكْرُوهَةِ
قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فِی ذَمِّ اخْتِلَافِ الْعُلَمَاءِ فِی الْفُتْیَا: أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ دِیناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَی إِتْمَامِهِ کَانُوا شُرَکَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ یَقُولُوا وَ عَلَیْهِ أَنْ یَرْضَی أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِیناً تَامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ (صلی الله علیه و آله) عَنْ تَبْلِیغِهِ وَ أَدَائِهِ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ یَقُولُ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ وَ فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ.
امیرکائنات امیرعوالم علی (صلوات الله علیه وآله) در سرزنش عالمانی که در فتواهایشان اختلاف میکنند فرمودند:
آیا خداوند دین را ناقص فرستاده و از این علما برای تکمیل آن یاری خواسته است؟! یا اینکه این علما [در بیان دین] با خداوند شریک هستند. به این نحو که صدور رأی و حکم بر عهدهی این علماست و پذیرفتن آن برعهدهی خداست؟! یا اینکه خداوند دین را کامل فرستاده است؛ ولی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در رساندن و اجرای کامل آن کوتاهی کرده است؟! خدای سبحان میفرماید: ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم. (انعام/۳۸) و بیانکنندهی هر چیزی است.
📔تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۱۰
امام حسین(سلام الله علیه وآله) اینگونه با علما سخن مى گوید:
امام حسین(صلوات الله علیه وآله)سپس عالمان دین را مخاطب ساخته و از منزلت و جایگاهى که به برکت اسلام در جامعه مسلمین کسب کرده اند سخن گفته و مسئولیت آنان را در این جایگاه خاطر نشان ساخته و مى فرماید:
شما اى جماعت! گروهى هستید که به علم و دانش شهره اید و به عنوان خیر از شما یاد مى شود و به نصیحت کردن شناخته مى شوید و در سایه خدا در نظر مردم عزت و هیبت به دست آورده اید و شریف و ضعیف و مهتر و کهتر از شما حساب مى برند و به شما احترام مى گذارند و کسانى شما را از خود برتر مى دانند که شما را بر آن ها فضیلتى نیست، و منتى بر آنها ندارید. هرگاه مردم از حق خود محروم شوند شما را به وساطت مى طلبند, شما با هیبت و سطوت پادشاهان گام مى نهید! آیا این همه جز براى این است که مردم امیدوارند براى احقاق حق خدا قیام کنید هرچند در بیشترین حق خداوند تقصیر مى کنید! حق امامان(علیهم السلام) را سبک مى شمارید, حق بینوایان را ضایع مى کنید اما حق خودتان را به خیال خودتان به چنگ مى آورید نه مالى بذل کرده و نه براى آفریدگارتان جانى به خطر افکنده اید و نه به خاطر رضاى خدا از بستگانتان بریده اید،شما با این اوصاف از خدا تمناى بهشت دارید و هم جوارى پیامبران را مى طلبید و نجات از آتش را آرزو مى کنید؟!
📓بخشى از خطبه, کتاب تحف العقول, صص۲۳۷و۲۳۸.
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران علوی تهرانی
در مذمت علمایی که در این زمانه در برابر توهین به ائمه معصومین سکوت کردند
کانال احادیث اهل بیت .استاد زارع شیرازی:
حضرت مولاامیرالمومنین علی سلام الله علیه و آله
به خدای تعالی عرضه داشت:
خدایا تو می دانی آنچه از ما رفت، نه به خاطر رغبت در قدرت بوده و نه از دنیای ناچیز خواستن زیادت...چنان که وقتی دنیا و حکومت را از نعلین پینه زده و فاقد ارزش مالی، یا عطسه بز،یا استخوان خوک مرده در دست جذامی پست تر و ناچیزتر می شمرد، نگرش خود را به ابزاری بودن حکومت به زیبایی تمام به تصویر کشیده است.
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
امیرعوالم علی سلام الله علیه مبانی حکومت اسلامی راطی سی و دو اصل تنظیم کرده است
انگیزة تأسیس حکومت علوی. در خطبة صد و سی و یکمِ امیر المومنین علی(سلام الله علیه و آله)، آمده است:
«اللهُمَّ اِنََّ تَعلَمُ اَنَّهُ لَم یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنافَسَةً فِی سُلطانٍ، وَ لاَ التِماسَ شَیءٍ مِن فُضُولِ الحُطامِ، وَلکِن لِنَرُدَّ المَعالِمَ مِن دِینِکَ، وَ نُظهِرَ الا ِصلاحَ فِی بِلادِکَ. فَیَأمَنَ المَظلُومُونَ مِن عِبادِکَ، وَ تُقامَ المُعَطَّلَةُ مِن حُدُودِکَ؛ بار خدایا، تو به آنچه که از ما صادر شده است آگاهی (جنگها و زدوخوردها) که نه برای میل و رغبت به سلطنت و خلافت و نه برای بهدست آوردن چیزی از متاع دنیا بوده است، بلکه برای این بود که (چون فتنه و فساد در شهرها شیوع یافت، ظلم و ستم بر مردم وارد گشت و حلال و حرام تغییر نمود، خواستیم) آثار دین تو را (که تغییر یافته بود) بازگردانیم، و در شهرهای تو اصلاح و آسایش را برقرار نماییم تا بندگان ستمکشیدهات در امن و آسودگی باشند و احکام تو که ضایع مانده جاری گردد.»در گفتار حاضر، خطبهها، نامهها و کلمات قصار، منقول از نهجالبلاغة فیضالاسلام است.
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
«قالَ علُّی(علیه السلام) دخلتُ بلادَکُم بأَشمالی هذِهِ وَ رَحلتی و راحِلَتِی هاهی فاًن أَنا خرجت من بلادکم بغیر ما دخلت فاننی منالخائنین؛من وارد این شهر شدم و، برای قبضه کردن امور حکومت، لباسی بر تن داشتم و بر مرکبی سوار بودم؛ همین مرکب که اکنون زیرپای من است و لباسی که الان در بردارم و آن اندازه از اثاثی که مسافری به همراه دارد (مشکی، لیوانی، قاشقی). اگر بعد از چند سال حکومت، از این شهر بیرون روم و چیزی بیش از این همراه داشته باشم بدانید که من نسبت به شما خیانت کردهام.».
📓بحارالانوار، ج 40، ص 325
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
توجه به حال فقرا و محرومین و سعی در فقرزدایی. در جایجای نهجالبلاغه از فقر و مشکلاتی که تنگدستی برای افراد ایجاد میکند، سخن به میان آمده و به بیان رابطة فقر با جهل و درد و مرض و محرومیتهای اجتماعی و انواع مشکلات پرداخته است:
«وَالفَقرُ یُخرِسُ الفَطِنَ عَن حُجَّتِهِ، وَ المُقِلُّ غَریبٌ فی بَلدَتِهِ!» «الغِنی فِی الغُربَةِ وَطَنٌ، وَالفَقرُ فِی الوَطنِ غُربَةٌ!» «الفَقرُ المَوتُ الا َکبَرُ!» «یا بُنَیَّ، اِنی اَخافُ عَلَیَ الفَقرَ، فَاستَعِذ بِاللهِ مِنهُ، فَاِنَّ الفَقرَ مَنقَصَةٌ لِلدینِ، مَدهَشَةٌ لِلعَقلِ، داعِیَةٌ لِلمَقتِ!»
در عبارات فوق، عواقب و مشکلات ناشی از فقر مذکور است و تصور نمیکنم که چندان نیازمند ترجمه باشد و خلاصة کلام اینکه امام(علیه السلام) فقر را مرگ بزرگ دانسته است. فقر وتنگدستی در دین نیز اثر نامطلوبی میگذارد و عقل و خرد را سرگردان میکند و باعث میشود که انسان منفور شود. روزی حضرت علی امیر(علیه السلام) بر پیرمردی نابینا عبور میکرد که دست نیاز به سوی خلق دراز مینمود و چون دریافت که وی نصرانی است، فرمود:
«اًستَعمَلتُمُوهُ حَتَّی اًِذا کبرَ وَ عجزَ مَنعتُمُوهُ أَنفقوا عَلَیهِ من بیتِالمالِ؛ چندی که جوان و مشغول بود از او کار کشیدید، ولی حالا که پیر و ناتوان شده است به او کمک نمیکنید. باید از بیتالمال ارتزاق شود و زندگی کند.».
نهجالبلاغه نامة 47، ص 978.
.کلمة قصار 3و53و 1t4و311
وسائلالشیعه، ج 11، چ لبنان، ص 49.
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
حضرت معتقد بودندچیزی را از مردم پنهان نکردن.
بر متصدیان امور مملکتی است که همیشه مردم را در جریان کارها قرار دهند، چنانکه امام(سلام الله علیه و آله) در نامة 53 (ص 1026) خطاب به مالک اشتر تأکید میفرماید:
«وَ اِن ظَنَّتِ الرَّعِیَّةُ بَِ حَیفاً فَاَصحِر لَهُم بِعُذرَِ، وَ اعدِل عَنَ ظُنُونَهُم بِاِصحارَِ؛ و اگر گمانِ بدی در میان مردم دربارة تو رفت، عذر خود را برای آنان بیان کن و مطالب را برایشان روشن نما تا بدگمانی برای کسی باقی نماند.»
و میفرمودند:
مبارزه با سوءاستفادة حاشیهنشینان حکومتی:
در همان نامة 53 (ص 1025) خطاب به مالک در این باره آمده است:
«ثُمَّ اِنَّ لِلوالی خاصَّةً وَ بِطانَةً، فیهِمُ استِئثارٌ وَ تَطاوُلٌ، وَ قِلَّةُ اِنصافٍ فی مُعامَلَةٍ، فَاحسِم مادَّةَ اُولئَِ بِقَطعِ اَسبابِ تِلَ الا َحوالِ؛ بدان همیشه برای والی و فرمانروا نزدیکان و خواص و بطانه و محرم کارها وجود دارد. در میان آنها درازدستی به مال مردم و امتیازخواهی و بیانصافی فراوان است. پس این قبیل کارها را قطع کن.»
همچنین در کلام ائمة اطهار علیهمالسلام سفارش فراوانی وجود دارد که در هر شرایطی باید جلوی دادنِ امتیازها را گرفت و این خود خطری برای حکومت است.
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
میدان ندادن به متملقین و چاپلوسان:
وَ اِنَّ مِن اَسخَفِ حَالاَ تِ الوُلاةِ عِندَ صَالِح ِ الناسِ، اَن یُظَنَّ بِهِم حُبُّ الفَخرِ، وَ یُوضَعَ اَمرُهُم عَلَی الکِبرِ... بدترین و پستترین حالات فرمانروایان آن است که مردم پارسا آنان را دوستدار فخر و خودستایی دانند و کردارشان را حمل بر کبر و خودخواهی کنند. من کراهت دارم از اینکه چنین گمانی دربارهام رود. فَلاَ تُکَلٍّمُونی بِما تُکَلَّمُ بِهِ الجَبابِرَةُ، آن طور که با جباران و گردنکشان صحبت کنند با من سخن مگویید؛ وَ لاَ تُخالِطُونی بِالمُصانَعَةِ، با من از روی چاپلوسی حرف نزنید. و قال علیهالسلام لرجل افرط فی الثنأ علیه، و کان علیهالسلام له متهما، اَنَا دُونَ ما تَقُولُ، وَ فَوقَ ما فی نَفسَِ! شخصی برخلاف عقیدة قلبیاش بیش از حد از آن حضرت تعریف کرد و گویا در خاطرش این بود که چیزی بیش از حق خود طلب کند. حضرت فرمودند: من از گفتاری که بر زبان میرانی پایینتر هستم ولی از آنچه در دل داری بالاترم.
نهج البلاغه ،خطبة 207، ص ص 686، 687.
کلمة قصار 80.
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
«اللهُمَّ اِنََّ تَعلَمُ اَنَّهُ لَم یَکُنِ الَّذِی کانَ مِنا مُنافَسَةً فِی سُلطانٍ، وَ لاَ الِتماسَ شَیءٍ مِن فُضُولِ...؛ خدایا تو میدانی حکومت را که تأسیس کردیم، نخواستیم با سلطنتطلبان و آنانکه در فکر حکومتند، رقابت کرده و مال و ثروت زیادی به دست آورده باشیم. میخواستیم دین را زنده کنیم و اصلاح بهوجود آوریم.»
نهجالبلاغه، خطبة 131، ص 407-406.
لعنت خدای تعالی بر قیاسکننده با معصوم سلاماللهعلیه
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
عَن عَلِیٍّ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: کُلُّ حَاکِمٍ یَحْکُمُ بِغَیْرِ قَوْلِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَهُوَ طَاغُوتٌ وَ قَرَأَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ ... ثُمَّ قَالَ قَدْ وَ اللَّهِ فَعَلُوا وَ تَحَاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ أَضَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ ضَلَالًا بَعِیداً فَلَمْ یَنْجُ مِنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ قَدْ هَلَکَ غَیْرُهُمْ فَمَنْ لَمْ یَعْرِفْ حَقَّهُمْ فَعَلَیْهِ لَعْنَهًُْ اللَّهِ.
از امیرعوالم علی (سلام الله علیه و آله) روایت است که فرمودند: هر حاکمی که غیر مطابق با گفتار ما اهل بیت، حکم کند، طاغوت است و سپس این آیه را تلاوت فرمود
: یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ سپس فرمود: «به خدا قسم! بسیاری از مردم، این کار را کردند و حکومت طاغوت را پذیرفتند و به این سبب شیطان به گمراهی ابدی و غیر قابل بازگشت گمراهشان کرد. و کسی جز ما و شیعیانمان از مصداق شدن در این آیه نجات پیدا نکرد و غیر از اینان ائمه علیهم السلام و شیعیانشان همه هلاک شدند و هرکس حقّ آنها (اهل بیت علیهم السلام) را نشناسد و به جا نیاورد از رحمت خدا دور میشود».
📓مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۲۴۴
📓 دعائم الإسلام، ج۲، ص۵۳۰
اللهم عجـــل لولیک الفـــرج
50.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جواب علامه محقق یزدی
به عالی
سخنران تلویزیونی
عالی مدعی شده است که مولا علی سلام الله علیه بر مردم ولایت نداشت چون مردم مولا را بعنوان ولی قبول نداشتند
بااینکه ولایت ائمه معصومین از جانب الله است
نه مردم
و مدعی شده بود که حکومت کنونی . حکومت ولایی بر مردم است
و حکومت مولاعلی بعنوان امام معصوم و حجت الله ولایی نبود
چون مردم قبول نداشتند
طبق نظر مراجع تقلید و تمام فقهای قدیم و جدید
کسیکه مدعی شود امام معصوم . ولایت بر مردم نداشته است
و حکومتش ولایی نبوده است
کفرست
امام محمد باقر علیه السلام به جابر جعفی رضوان الله علیه فرمودند: يا جابر، إنّا أهل البيت لا يقاس بنا أحد، من قاس بنا أحدا من البشر فقد كفر.
ای جابر، به درستی که با ما اهل بیت علیهم السلام احدی قابل قیاس نمیشود،
پس هر کس شخصی را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است. 🔴
📗نوادر المعجزات، تالیف طبری شیعی، صفحه ۲۶۷، چاپ منشورات دلیل ما.