از حضرت امام مجتبی صلواتالله علیه روایت شده است که فرمودند:
💠 «قال الحسن علیهالسلام: إنَّ لِأهَلِ النّارِ علاماتٌ يُعرَفونَ بِها وَ هِيَ الَاِلحادُ لِأَولياءِ اللهِ و الموُالاةُ لِأَعداءِ الله.»
🔥 «اهل دوزخ نشانههایی دارند که به آن شناخته میشوند؛ آنها با اولياء خدا، عداوت و دشمنی میکنند و با دشمنان خدا، محبّت و دوستی دارند!»
📚 المحاسن والمساوی (بیهقی)، ص۴۱
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۴۴، ص۱۰۲
امام صادق علیه السلام میفرمایند ؛
الْإِفْطَارُ عَلَی الْمَاءِ یَغْسِلُ ذُنُوبَ الْقَلْبِ
افطار کردن با آب، گناهان قلب را میشوید.
📓بحارالانوار جلد ۹۳ صفحه ۲۹۴ حدیث۲۰
🔻 امام صادق علیهالسلام: إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ويَحيَى بنِ زَكَرِيّا عليه السلام ، ولَم تَبكِ عَلى أحَدٍ غَيرِهِما. قُلتُ: وما بُكاؤُها؟ قالَ: مَكَثوا أربَعينَ يَوما تَطلُعُ الشَّمسُ بِحُمرَةٍ وتَغيبُ بِحُمرَةٍ
🔻 آسمان بر حسينبنعلى و يحيى بن زكريّا گريست و براى هيچكس جز اين دو گريه نكرد، گفتم: گريهاش چگونه بود؟ فرمود: چهل روز خورشيد با سرخى بر مردم طلوع مىكرد و با سرخى غروب مىنمود.
📚 كامل الزيارات : ص ١٨٦ ح ٢٦٠
🔻 امام صادق علیه السلام: مَن أتى قَبرَ الحُسَينِ عليهالسلام ماشِيا كَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ ألفَ حَسَنَةٍ، و مَحاعَنهُ ألفَ سَيِّئَةٍ، و رَفَعَ لَهُ ألفَ دَرَجَةٍ
🔻 هر كس پياده به نزد قبر حسين عليهالسلام بيايد، خداوند، براى هر قدمش هزار حَسَنه مىنويسد و هزار زشتكارى را از او مىزُدايد و او را هزار درجه، بالا مىبَرد.
📚 كامل الزيارات ص۲۵۵، ح۳۸۱
🔻 امیرالمومنین امام علی علیه السلام: قد تُكُفِّلَ لَكُم بالرِّزقِ و اُمِرتُم بالعَمَلِ، فلا يَكونَنَّ المَضمونُ لَكُم طَلَبُهُ أولى بِكُم مِن المَفروضِ علَيكُم عَمَلُهُ.
🔻 خداوند روزىِ شما را تضمين كرده و به عمل (انجام واجبات) فرمان يافتهايد. پس، طلبِ روزىِ تضمين شده، نبايد براى شما مقدّم بر اعمال واجب باشد.
📚 نهج البلاغه، خطبه ١١٤
🔻امام باقر علیهالسلام: لاَ تَذْهَبْ بِكُمُ المَذَاهِبُ، فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
🔻مذاهب گوناگون، شما را از راه بدر نبرد؛ به خدا قسم، شيعه ما نيست، مگر كسى كه از خداوند عزّ و جلّ اطاعت كند.
📚الکافي، ج ۲، ص ۷۴
🔻امام على عليهالسلام: حسَدَةُ اَلرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو اَلْبَلاَءِ وَ مُقْنِطُو اَلرَّجَاءِ
🔻حسودانِ آسايش[ديگران] هستند، به گرفتارىِ[مردم ]دامن مى زنند، و اميد را به يأس مىكشانند.
📚 نهج البلاغة، خطبه ۱۹۴
🔻امام علی علیهالسلام: الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فِي وَثَاقِهِ فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَةً وَ جَلَبَتْ نِقْمَةً
🔻سخن را تا نگفته اى در بند توست، همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند آنى، پس زبانت را چون طلا و نقرهات حفظ كن، چه بسا يك كلمه نعمتى را از بين برده و عذابى را پيش آورده
📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۸۱
🔻 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم: إنّ أولياءَ اللّهِ سَكَتوا فَكانَ سُكوتُهُم ذِكرا، وَنَظَروا فَكانَ نَظَرُهُم عِبرَةً، وَنَطَقوا فَكانَ نُطقُهُم حِكمَةً، وَمَشَوا فَكانَ مَشيُهُم بَينَ النّاسِ بَرَكَةً ، لَولا الآجالُ الَّتي قَد كُتِبَت عَلَيهِم لَم تَقَرَّ أرواحُهُم في أجسادِهِم خَوفا مِن العَذابِ وَشَوقا إلَى الثَّوابِ؛
🔻 دوستان خدا، خاموشى مىگزينند و خاموشى آنها ذكر خداست، و مىنگرند و نگاهشان عبرت است، و سخن مىگويند و سخنانشان حكمت است، و راه مىروند و راه رفتنشان در ميان مردم، مايه بركت است. اگر نه اين بود كه اجلهايشان نوشته شده است، از ترس عذاب و شوق به ثواب، [لحظهاى] جانهايشان در كالبدهايشان قرار نمىگرفت.
📚 الكافی ج٢، ص٢٣٧، ح٢٥
🔻 امام رضا علیه السلام: بِصُنعِ اللَّهِ يُستَدَلُّ عَلَيهِ و بِالعُقولِ تُعتَقَدُ مَعرِفَتُهُ و بِالفِطرَةِ تَثبُتُ حُجَّتُهُ.
🔻 از طريق ساختههاى خدا، به وجود او راه برده مىشود و به واسطه خِردها، شناخت او حاصل مىگردد و از رهگذر فطرت، حجّت [و برهان بر وجود ] او ثابت مىشود.
📚 التوحيد: ص٣٥، ح٢
🔻 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم: ما أصابَ المؤمنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حَزَنٍ حتّی الهَمُّ یهِمُّهُ إلّا کفَّرَ اللّهُ بهِ عَنهُ مِن سیئاتِهِ.
🔻 هیچ رنج و درد و اندوه و حتّی نگرانی خاطری به مؤمن نمیرسد، جز این که خداوند، بِدان، گناهانش را میزداید.
📚 تحف العقول، ص ۳۸
🔻 امام سجاد (علیه السلام) : ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَی اللهِ مَن يَقتَدي بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِي بِأعمالِهِ.
🔻 هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسی است كه سيره امامی را برگزيند ولی از كارهاى او پيروى نكند.
📚 الكافی، ج۸، ص۲۳۴
🔻امام حسن عسكرى عليهالسلام: إنَّ اَلْوُصُولَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِامْتِطَاء اَللَّيْلِ
🔻رسيدن به خداوند عزّ و جلّ سفرى است كه جز با نشستن بر مركب شب، پيموده نشود
📚 ميزان الحكمه، جلد ۹، صفحه ۳۸۶
🔻 امام رضا علیهالسلام: اعلَم أنَّ العَمَلَ الدّائِمَ القَليلَ عَلَى اليَقينِ وَالبَصيرَةِ، أفضَلُ عِندَ اللّهِ مِنَ العَمَلِ الكَثيرِ عَلى غَيرِ اليَقينِ وَالجَهل.
🔻بدان كه عمل مداومِ اندك، امّا توأم با يقين و بصيرت، در نزد خداوند، برتر از عملِ بسيارِ توأم با غير يقين و جهل است.
📚 الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليهالسلام، ص ٣٥٦
🔻امام حسین عليهالسلام: إيَّاكَ أَنْ تَكُونَ مِمَّنْ يَخَافُ عَلَى اَلْعِبَادِ مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَ يَأْمَنُ اَلْعُقُوبَةَ مِنْ ذَنْبِهِ
🔻مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناك است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مىداند.
📚 تحف العقول، ص۲۳۹
🔻 امام مهدی علیه السّلام: أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
🔻 براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج من فرج شما نيز هست.
📚 كمال الدّين ، ج 2 ، ص ۴۸۵
امام على عليه السلام:
ثلاثٌ يُوجِبْنَ المَحبَّةَ: حُسنُ الخُلقِ، و حُسنُ الرِّفقِ، و التَّواضُعُ
سه خصلت موجب جلب محبّت مى شود: خوش خويى، ملايمت و فروتنى.
📚 غررالحكم،حدیث4684
امام سجاد علیه السلام:
💌عَجَباً كُلّ الْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدارِ الْفَناء وَ تَرَكَ دارَالْبقاء.
بسیار عجیب است از كسانی كه برای این دنیای زودگذر و فانی كار میكنند و خون دل میخورند ولی آخرت را كه باقی و ابدی است رها و فراموش كردهاند.
📚بحارالا نوار: ج ۷۳، ص ۱۲۷، ح ۱۲۸
فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام فِي المُناجاةِ:
💌اللّهُمَّ بِعِلمِكَ الغَيبَ ، و قُدرَتِكَ عَلَى الخَلقِ ، أحيِني ما عَلِمتَ الحَياةَ خَيرا لي ، و تَوَفَّني إذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرا لي
بار خدايا! تو را به علم غيبت و تواناييت بر آفرينش، سوگند مى دهم كه مرا، تا وقتى مى دانى زنده بودن برايم بهتر است، زنده بدارى و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، بميرانى...
📚بحار الأنوار:۹۴/۲۲۵/۱
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله:
💌اتقوا الدنیا فوالذی نفسی بیده انها لأسحر من هاروت و ماروت
از دنیا بپرهیزید، قسم به آن کس که جان من در کف اوست که دنیا از هاروت و ماروت ساحرتر است...
📚 کنزالعمال، ج۳، ص ۱۸۲، ح۶۰۶۳
حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
💌اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا میکند، نماز است.
📚تحف العقول، ص ۴۵۵
امام علی علیهالسلام:
💌اللسان حيوان مفترس يعض إذا تركته..
زبان،درندهای است که اگر رهایش کنی میگزد..!
📚 نهجالبلاغه،حکمت ۶۰
امام رضا علیه السلام می فرماید:
💌مَن جَلَسَ مَجلِسا یُحیی فیهِ أمرُنا، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوُبُ.
هرکه در مجلسی بنشیند که در آن امر ما اهل بیت زنده می شود، قلبش، در روزی که قلب ها می میرند، نمی میرد...
📚وسائل الشیعه، ج ۴۴، ص ۲۷۸
حضرت اِمام على علیه السلام :
💌شَرُّ النّاسِ مَنْ يَرى اَنَّهُ خَيْرُهُمْ.
بدترين مردم كسى است كه خود را بهتر از ديگران بداند.
📚 غررالحكم، ج ۴، ص ۱۶۸، ح ۵۷۰۱
ميزان الحكمه، ج ۵، ص ۴۹۹
امام حسن عسکری علیه السلام:
لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت تفکّر در امر خداست...
📚مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۸۳، ح ۱۲۶۹۰
امام زينُ العابدينَ عليه السلام:
إنّهُ لَيُعْجِبُني الرّجُلُ أنْ يُدرِكَهُ حِلمُهُ عِندَ غَضَبِهِ
💌من از مردى كه هنگام خشم بردبارى كند، خوشم مى آيد.
📚الكافی:۲/۱۱۲/۳
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله:
أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ
بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت...
📚بحارالأنوار ۷۰/۹۰
رسول اکرم صل الله علیه و آله:
💌اجملوا فی طلب الدنیا فإن کلا میسر لما خلق له.
در طلب دنیا آرام باشید، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست میرسد...
📚سنن ابن ماجه، کتاب التجارات، ح ۲۱۳۳
اِمام علی علیه السلام :
💌لَیَنفَعَنَّکَ حُبُّنا عِندَ ثَلاثٍ : عِندَ نُزولِ مَلَکِ المَوتِ ، وعِندَ مَسأَلَتِکَ فی قَبرِکَ ، وعِندَ مَوقِفِکَ بَینَ یَدَیِ اللّهِ
علاقه و محبّت به ما بى گمان در سه جا، تو را سود خواهد بخشید: هنگام فرود آمدن فرشته مرگ، هنگام سؤال قبر و آن گاه که در پیشگاه خداوند بایستى.
📚اعلام الدین ، ص ۴۶۱
امام زمان عجل الله فرجه:
إنّا يُحيطُ عِلمُنا بأنبائِكُم و لايعَزُبُ عَنّا شَىءٌ مِن أخبارِكُم...
💌ما از خبرهاى شما آگاهيم و چيزى از خبرهاى شما از ما پنهان نيست...
📚بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۵