May 11
🔴 #تکمیلی
➖به اطلاع کلیه طلاب و روحانیون محترم میرساند با پیگیریهای انجام شده جهت کمک به امر آموزش در شرایط بیماری کرونا بستههای هدیه اینترنت رایگان در اختیار طلاب و روحانیون محترم قرار میگیرد.
🖥طلاب و روحانیون محترم جهت دریافت این هدیه میبایست به سایت https://ictgifts.ir مراجعه نموده و فرآیند ثبتنام خود را تکمیل نمایند. لطفاً به نکات ذیل توجه فرمائید:
1️⃣ مهلت ثبت نام از تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ به مدت ۱۵ روز بوده و قابل تمدید نمیباشد.
2️⃣ بسته هدیه با حجم ۶۰ گیگابایت و برای مدت شش ماه پیش بینی شده است و حداکثر بعد از گذشت ۱۰ روز از اتمام مهلت ثبتنام در حساب کاربری فعال میگردد.
3️⃣ در این طرح امکان استفاده از اینترنت همراه و ثابت(ADSL) فراهم شده است و جهت احراز هویت درج شماره همراه تحت مالکیت کد ملی اظهار شده در مراحل ثبت نام الزامی است. در صورتی که شماره همراه شما در سامانه مغایر اعلام شد سادهترین راه برای حل مسئله، خرید شماره اعتباری جدید و فعالسازی آن با کد ملی خود و سپس انجام ثبتنام با شماره جدید میباشد.
4️⃣ هر کد ملی یک مرتبه حق ثبت نام در سامانه را دارد لذا در درج اپراتور و شماره همراه دقت نمایید. پس از تکمیل فرآیند ثبتنام، به هیچ وجه امکان تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت.
5️⃣ در صورتی که به دلیل عدم وجود اطلاعات پایهای، ثبت نام با موفقیت انجام نشود، در آخرین مرحله ثبت نام، امکان ثبت اعتراض در سامانه پیش بینی شده است.
6️⃣ این بسته برای طلاب و روحانیون ایرانی، پرونده غیر مسدود مرکز خدمات، در قید حیات و در حال تحصیل میباشد.
⚠️اطلاعات اعلام شده به وزارت ارتباطات از طریق مرکز خدمات حوزه های علمیه و بر مبنای شاخص های آن مرکز بوده، لذا در صورت هرگونه سؤال، با مرکز خدمات حوزه های علمیه تماس حاصل فرمایید. ۰۲۵۳۱۲۰۰
@sotohaali
موضوعات پایان نامه های دانش حدیث.pdf
4.62M
#اخبار_علمی
#معرفی_کتاب
شناسایی اولویت های پژوهشی، در سیاستگزاری و برنامه ریزی برای تحقیقات پژوهشی نقشی مهم و تاثیرگذار دارد؛ در هر برنامه ریزی تحقیقاتی، نخستین پرسش پس از شناخت موضو ع، اهمیت و اولویت آن در مقام پژوهش است. نیازها و انتظارات جامعه، مدیران و برنامه ریزان پژوهشی را به سمتی سوق میدهد که برای شروع یک پروژه علمی و سرمایه گذاری معنوی و مادی در آن، اولویت پژوهشی آن را معین کنند و از انجام تحقیقات غیرضرور، موازی، تکراری و با اولویت های کمتر جلوگیری کنند.
معاونت پژوهش حوزه هاي علمیه با توجه به جایگاه و اهمیت شناخت اولویت های پژوهشی، اجراي طر ح هاي «نیازسنجي پژوهشي دانش هاي حوزوي» را در اولویت برنامه هاي خود قرار داد.
«اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» نهمین کتاب از مجموعه آثار نیازسنجی دانشی است؛ این نخستین سند نیازسنجی و اولویت گذاری علوم و معارف حدیث است که با مطالعه و تلاش فراوان جمعی از حدیث پژوهان و با اشراف اساتید و بزرگان این دانش صورت گرفته است؛ کتاب پیشرو در ادامه رسالت اولویت یابی نیازهای پژوهشی دانش ها و با لحاظ تجربه پیشین آنها صورت گرفته است و افزون بر آنها منابع اطلاعاتی فراوانی نظیر اسناد بالادستی، مطالعات آینده نگرانه، نظریه های مطر ح در عرصۀ دانش، مطالعات تطبیقی و سایر منابع علمی ـ پژوهشی را پیگیری کرده است.
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز چهارشنبه:
29 بهمن ماه 1399
5 رجب المرجب 1442
#حدیث_روز: پاداش دو برابر و محو زشتیها
🔅 #امام_کاظم علیه السلام:
🔹 «رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ يُضاعِفُ اللّهُ فيهِ الحَسَناتِ ويَمحُو فيهِ السَّيِّئاتِ، مَن صامَ يَوماً مِن رَجَبٍ تَباعَدَت عَنهُ النّارُ مَسيرَةَ سَنَةٍ، ومَن صامَ ثَلاثَةَ أَيّامٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ».
🔸 «رجب، ماه بزرگی است که خداوند، (پاداش) نیکیها را در آن، دو چندان و زشتیها را در آن، محو میکند. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، آتش (دوزخ) به فاصلۀ یک سال راه از او دور میشود و هر کس سه روز را روزه بگیرد، بهشت برایش واجب میشود».
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ٢ ص ٩٢ ح ١٨٢٢
#ماه_رجب
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز پنجشنبه:
30 بهمن ماه 1399
6 رجب المرجب 1442
#حدیث_روز: ویژگی فرد بصیر
🔅#حضرت_امیرالمومنین علیه السلام: إنّما البَصيرُ مَن سَمِعَ فَتَفَكَّرَ ، و نَظَرَ فأبصَرَ ، و انتَفَعَ بالعِبَرِ ، ثُمّ سَلَكَ جَدَدا واضِحا يَتَجنَّبُ فيهِ الصَّرعَةَ في المَهاوي .
🔹 بصير كسى است كه بشنود و بينديشد، ببيند و بينا شود و از عبرتها بهره گيرد. سپس راه آشكار و روشن را در پيش گيرد و از افتادن در پرتگاههاى آن، بپرهيزد.
📚 نهج البلاغة : خطبه ۱۵۳
اعتبار حدیث ليلة الرغائب.mp3
821.8K
🎧 صوت
♨️ اعتبار حدیث لیلة الرغائب
🎙آيت الله مددی
💡حدیث لیلةالرغائب یک حدیثی هست که آثار #جعل در آن مِن رأسه الی ذیله واضحه!
🆔 @rejal_science
✳️ پرسش یکی از اساتید محترمِ همراه در باره لیلة الرغایب
با سلام و احترام و تشکر از زحمات حضرتعالی؛
استاد لطفا اگه مطالبی درباره سندیت لیله الرغائب و وظایف ما در مواجهه و بهره گیری از این دست روایات، در گروه گذاشته بشه ممنون می شم.
ماجور باشید.
🔶 پاسخ
علیکم السلام
روایت ناظر به فضلیت و اعمال لیلة الرغایب توسط چهار تن از عالمان شیعه نقل شده است: سید بن طاوس، علامه حلی، شیخ حر عاملی و علامه مجلسی.
متاسفانه سید بن طاوس یا علامه حلی برای این حدیث سند قابل پذیرش یا منبع معتبری نام نبرده اند و شیخ حر عاملی و علامه مجلسی با تکیه به این دو بزرگوار، این حدیث را نقل کرده اند.
از این جهت روایت ناظر به فضیلت و اعمال لیلة الرغایب از چنان اتقان و استحکامی برخوردار نیست که قابل دفاع باشد.
با این حال عمل به این روایت از باب «قصد رجاء» و به امید آن که انجام اعمال این شب می تواند باعث پاداش و تقرب نزد خداوند شود و بدون تلقی ورود حتمی آن از ناحیه شارع، مانعی ندارد؛ به ویژه آن که در برخی از منابع فقهی شیعه از «صلاة الرغائب» نام برده شده است.
🔸 تفصیل بررسی روایت و دیدگاه ها
سید بن طاوس (م 664) در باره لیلة الرغایب چنین آورده اسیت:
« فصل فيما نذكره من عمل أول جمعة من شهر رجب. اعلم أن مقتضى الاحتياط للعبادة وطلب الظفر بالسعادة اقتضى ان نذكر عمل هذه الليلة الجمعة في أول ليلة من هذا الشهر الشريف ، لجواز أن يكون أول ليل منه الجمعة ، فيكون قد احتطنا للتكليف ، وان لم يكن أوله الجمعة ، فيكون قد أذكرناك في أول الشهر بها إلى حين حضور أول ليلة جمعة منه لتعمل بها . وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويا عن النبي صلى الله عليه وآله ، ونقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله فقال في جملة الحديث عن النبي صلى الله عليه وآله في ذكر فضل شهر رجب ما هذ لفظه»
آن گاه روایت را این چنین نقل می کند:
«ولكن لا تغفلوا عن أول ليلة جمعة منه ، فإنها ليلة تسميها الملائكة ليلة الرغائب ، وذلك أنه إذا مضى ثلث الليل لم يبق ملك في السماوات والأرض الا يجتمعون في الكعبة وحواليها ، ويطلع الله عليهم اطلاعة فيقول لهم : يا ملائكتي سلوني ما شئتم ، فيقولون : ربنا حاجتنا إليك ان تغفر لصوام رجب ، فيقول الله تبارك وتعالى : قد فعلت ذلك ...» (اقبال الاعمال، ج 3، ص 185)
صاحب وسائل بابی را به عنوان «باب استحباب صلاة الرغائب ليلة أول جمعة من رجب» گشوده و در آغاز آن چنین آورده است: «الحسن بن يوسف المطهر العلامة في إجازته لبني زهرة باسناد ذكره»
آن گاه اشاره می کند که سید بن طاوس این روایت را به صورت مرسال در اقبال الاعمال ذکر کرده است.
(وسائل الشيعة، ج 8، ص 99)
علامه مجلسی در این باره چنین آورده است:
( عمل خصوص ليلة الرغائب زائدا على اعمال ) " * * " ( مطلق ليالي شهر رجب ) " *
«أقول : قد روى العلامة - ره - في إجازته الكبيرة عن الحسن بن الدربي ، عن الحاج صالح مسعود بن محمد وأبي الفضل الرازي المجاور بمشهد مولانا أمير المؤمنين عليه السلام قرأها عليه في محرم سنة ثلاث وسبعين وخمسمائة عن الشيخ علي بن عبد الجليل الرازي عن شرف الدين الحسن بن علي ، عن سديد الدين علي بن الحسن عن عبد الرحمن بن أحمد النيسابوري ، عن الحسين بن علي ، عن الحاج مسموسم عن أبي الفتح نورخان عبد الواحد الأصفهاني ، عن عبد الواحد بن راشد الشيرازي ، عن أبي الحسن الهمداني عن علي بن محمد بن سعيد البصري ، عن أبيه ، عن خلف بن عبد الله الصنعاني ، عن حميد الطوسي ، عن أنس بن مالك قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : ما معنى قولك : رجب شهر الله ؟ قال : أنه مخصوص بالمغفرة ، فيه تحقن الدماء ، وفيه تاب الله على أوليائه وفيه أنقدهم من نزاعه ثم قال رسول الله صلى الله عليه وآله : من صامه كله استوجب على الله ثلاثة أشياء : مغفرة لجميع ما سلف من ذنوبه ، وعصمة فيما يبقى من عمره ، وأمانا من العطش يوم الفزع الأكبر . ...»
(بحار الانوار، ج 95، ص 395)
در سند این روایت ابو عبدالله الحسین بن علی، مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)، ابی الفتح نورخان عبد
الواحد اصفهانی، عبد الواحد بن راشد الشیرازی و ... وجود دارد که در منابع رجال از آنان نامی برده نشده است.
عالمان اهل سنت اعمال لیلة الرغایب را بدعت می دانند. در یکی از منابع چنین آمده است:
«وممّا اشتهر فيما بين الناس في هذا الشهر : ليلة الرغائب ، وهي أول ليلة جمعة منه ، وللمشايخ فيها صلاة مشهورة فيما بينهم ، والمحدّثون أنكروها أشدّ الإنكار حتّى قال الإمام محيي الدين النووى - وهذه ‹ 935 › عبارته - : وأمّا صلاة الرغائب ، وصلاة ليلة النصف من شعبان ; فليستا بسنّتين ، بل هما بدعتان ، قبيحتان ، مذمومتان ، ولا تغترّ بذكر أبي طالب المكي لهما في قوت القلوب ، ولا بذكر حجة الاسلام الغزالي لهما في احياء العلوم الدين ، ولا بالحديث المذكور فيهما ; فإن ذلك باطل ، وقد صنّف عزّ الدين بن عبد السلام كتاباً نفيساً في إبطالهما ، فأحسن فيه وأجاد و أطال الإمام المذكور في فتاواه أيضاً ذمّهما وتقبيحهما وإنكارهما ، فقال : ينبغي تركهما والإعراض عنهما والإنكار على فاعليهما ، وعلى ولي الأمر - وفّقه الله سبحانه - منع الناس من فعلهما ، فإنه راع ; وكلّ راع مسؤول عن رعيته . وقد صنّف بعض العلماء كتباً في إنكارهما وذمّهما وتسفيه فاعليهما .»
(تشييد المطاعن لكشف الضغائن ( فارسي )، ص 362)
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
شاه حسینی.mp3
44.63M
🎵 فایل صوتی
💢 عصرانه علمی_۵
🔹موضوع: معیار اعتبارسنجی روایات نزد قدما
👤 با حضور:
حجت الاسلام علی شاه حسینی
و
حجتالاسلام سید رضا شیرازی
📅 زمان: چهارشنبه 15 بهمن 1399
🆔 @pazhuheshkade
به نام خدا
با سلام خدمت اساتید و دانش پژوهان محترم
درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمین استاد احمدی میانجی (مدیر محترم مرکز تخصصی علوم حدیث) امروز شنبه مورخ 1399/12/2 بین دو نماز مغرب و عشاء برقرار می باشد.
با تشکر
#فرهنگی