🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز سه شنبه:
4 خرداد ماه 1400
13 شوال 1442
#حدیث-روز: سه نشانه اسرافکار
🔻امام علی علیهالسلام:
«لِلمُسرِفِ ثَلاثَ عَلاماتٍ يَأكُلُ ما لَيسَ لَهُ وَ يَلبِسُ ما لَيسَ لَهُ وَ يَشتَري ما لَيسَ لَهُ».
🔻اسرافکار سه نشانه دارد:
◻️ ۱. آنچه نباید بخورد، میخورد.
◻️ ۲. آنچه در شأن او نیست، میپوشد.
◻️ ۳. آنچه را شایسته او نیست، میخرد.
📚 الخصال، صفحه ۹۸
بررسی دیدگاه امام علی (ع) پیرامون وظایف مدیران.pdf
529.2K
.
| 📄 مقاله بخوانید |
📋 بررسی دیدگاه امام علی علیه السلام پیرامون وظایف مدیران
📑 پژوهش نامه علوی
سال دوم / شماره پیاپی ۳ / صفحه ۱۰۹-۱۳۲
✍🏻 نویسنده : سعید صیادی، محمد زند وکیلی
🔸 در این مقاله سعی شده به پنج وظیفه یا کارکرد مدیریت که در ولایت و حکومت علی (ع) به آن توجه میشده ، بپردازد.
نمونههایی از خطبهها، نامهها، و حکمتهای امام علی (ع) و دیگر منابع مربوط، انتخاب و مطرح شده است.
💢 پنج وظیفه یا کارکرد مدیریت در ولایت و حکومت علی (ع) :
برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و هدایت، کنترل و نظارت
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
▫️ به درستى كه كارى كه بر عهده توست، لقمه اى نيست براى تو؛ بلكه امانتى است بر گردنت و تو در نظارت بالا دستانت قرار دارى.
📗 نهج البلاغه، نامه پنجم
#مجریان #انتخابات
🔸@hadithnet
۱۳ شوال سالروز ارتحال آیتالله العظمی بروجردی(م ۱۳۸۰ هـ.ق)
دقت در نقل
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
امتیاز آقای بروجردی بر دیگران، دقّت در نقل و كیفیت مقابله و وسواس در این جهات بود و كمتر به كتب مطبوع اعتماد میكردند. به یاد دارم وقتی بعضی از آقایان به دستور آقای بروجردی تصحیح وسائل را برای تدوین جامع الاحادیث به عهده گرفته بودند، در پایان جلسهای گفتند: نتیجه این جلسه زایل شدن خوشبینی ما به نُسَخ بود.
▪️جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۵۵۱
#پوستر
#آیت_الله_بروجردی
——
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
در مقابل همسر خود،
از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنیم؛
زندگی و روابط خود را با دیگران مقایسه نکنیم…
از یاد نبریم که زندگی هرکسی مطابق سلیقه و عقل و درایت او اداره میشود.
#همسرداری
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
با ما در کانال ❣️ همسرداری موفق ❣️ همراه باشید👇
http://eitaa.com/joinchat/3037855775C4bb9ff97a8
⁉️ در صورت مشاهده هرگونه هنجارشکنی و فساد چه کاری انجام دهیم؟
✅ گزارش دقیقی از تخلف مورد نظر با ذکر
تاریخ، ساعت، مکان تخلف، مشخصات متخلفین و توضیح جرم صورت گرفته را به همراه مستندات
به شماره ۰۹۳۳۳۶۳۳۲۵۱ "سامانه گزارشات مردمی قرارگاه دادستانی" در پیامرسانهای ایتا یا واتساپ ارسال نمائید.
هر #گزارش_مردمی، پس از صحتسنجی، قطعاً مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد.
🔶 بیاعتنا نباشیم.
عملکرد دلسوزانه و منطقی شما تاثیر مثبت دارد.
#پیگیری_گزارش #گزارش_صحیح
✅ عضویت در کانال قرارگاه دادسرای قم👇👇
@dadsara_qom پیام رسان ایتا
✅ ارسال و پیگیری گزارشات مردمی👇👇
@Qom_Dadsara آیدی ایتا
+989333633251
#بی_تفاوت_نباشیم #همه_مسئولیم
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز چهارشنبه:
5 خرداد ماه 1400
14 شوال 1442
#حدیث-روز: ادامه نعمت با شکرگذارى
🔅 #امام_علی_علیه_السلام:
🔹 «إِذَاوَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ».
🔸 «هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى آورد ادامه آن را به واسطه کمى شکرگذارى از خود دور نسازيد».
📚 نهج البلاغه، حکمت ١٣
🔰 خطحزبالله | برخورد سلیقهای با حق و رأی مردم ممنوع!
🔻در انتخابات، دو مسئله از همه مهمتر است: مسئلهی اول، حضور مردم، مسئلهی دوم، قانونگرائی در انتخابات. اینجور نباشد که اگر انتخابات بر طبق نظر ما انجام گرفت، قبول داشته باشیم؛ اگر برخلاف نظر ما بود، «وَ إن یَکُن لَهُمُ الحَقُّ یَأتوا إلَیهِ مُذعِنین».(۱) اگر حق را به ما دادند، آنی که ما میخواهیم، سر کار آمد، قانون را قبول داریم؛ اگر آنی که ما میخواهیم، سر کار نیامد، میزنیم زیر قانون؛ نه قانون را قبول داریم، نه رأی مردم را قبول داریم؛ این نمیشود. فتنه ۸۸ همین جور بود. ادعا کردند که قانونگرا هستند، بعد خب مردم به آنها رأی ندادند، اکثریت مردم به کس دیگری رأی دادند؛ اینها بنا کردند دعوا راه انداختن. ۱۳۹۰/۷/۲۰
-سوره نور، آیه ۴۹
⬇️ مطالعه نسخه کامل این شماره خط حزبالله:
farsi.khamenei.ir/news-content?id=47866
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز پنجشنبه:
6 خرداد ماه 1400
15 شوال 1442
#حدیث-روز: منزلت عبدالعظیم حسنی
#امام_هادی_علیه_السلام به حمّاد رازی فرمودند:
▫️ «إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَيءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَسَنِيّ عليه السلام».
🔆هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلي دچار شدي، آن را با عبد العظيم حسنی در ميان بگذار.
مستدرك الوسائل، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱
#امام_هادی_علیه_السلام:
▫️ «مرحَباً بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقاً».
🔆اي ابوالقاسم ! خوش آمدي ، تو حقيقتاً دوستدار ما هستی.
بحار الأنوار، ج ۶۹ ، ص ۲
#امام_هادی_علیه_السلام:
▫️ «أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ عليه السلام».
🔆 اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كني ، چنان است كه گويي امام حسين عليه السلام را زيارت كرده ای.
كامل الزيارات، ص ۳۲۴
🏴 ۱۵شوال، وفات "حضرت عبدالعظيم حسنی" در شهر ری (۲۵۲ ق)🏴
🔸نامزدهای انتخابات حرمت شورای نگهبان را حفظ و نظر آن را تمکین کنند
🔹آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه بر لزوم تمکین نامزدها از نظر شورای نگهبان تأکید کرد و گفت: نامزدها حرمت نهادهای مسؤول را حفظ کرده و خروجی نظرشان هر چه باشد، تمکین کنند.
🆔 @rasanewsagency
📣اطلاعیه جلسه دفاع از پایان نامه سطح 3
✅با تاییدات خداوند متعال جلسه دفاع از پایان نامه آقای فیروز دهقان الانق تحت عنوان «بررسی شخصیت رجالی و حدیثی محمد بن علی ابو سمینه»
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد احسانی فر زید عزه
استاد مشاور: استاد جناب آقای سیدعلیرضا حسینی شیرازی زید عزه
استاد داور: حجت الاسلام آقای جمال الدین حیدری فطرت زید عزه
📅تاریخ: شنبه 1400/3/8 ساعت 11
در مرکز تخصصی علوم حدیث برگزار خواهد شد.
✳️شرکت عموم علاقه مندان در این جلسه دفاعیه با رعایت پروتکل های بهداشتی آزاد است.
*👇استدلال و منطق قوی👇*
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
*در جامعۀ ما رسماً توسط برخی فرقههای سیاسی تلاش شده که سیاست از دیانت جدا بشود و سالها کار کردهاند که در این کشور گفته نشود «شرکت در انتخابات یک تکلیف است»*
🌹شهید سید محمد باقر صدر، که تنها کسی است که امام برای او سه روز عزای عمومی اعلام کرد، میفرماید تفاوت آزادی در اسلام با آزادی در غرب این است: در غرب آزادی را یک «حق» میدانند، اما آزادی در اسلام یک «تکلیف» است! تو وظیفهات است که خودت را آزاد بکنی. دوزخ الهی منتظر تو خواهد بود اگر اجازه بدهی آزادیت را مستکبران و زورگویان عالم ببرند و بدزدند. این در اسلام «تکلیف» است ولی در غرب «حق» است، و بعد ایشان میفرماید: وقتی گفتند حق است، یعنی آدم میتواند از حق خودش صرفنظر کند.
🌹در کشور ما برای بسیاری از مردم جا انداختند که انتخابات حق است و نه تکلیف، تا در موقع خودش بگویند ما از این حق صرفنظر میکنیم، یا ما دلمان نمیخواهد از حقمان استفاده کنیم، یا ما دلمان میخواهد از این حقمان اینجوری استفاده کنیم.
🌹اینقدر موضوع حق را در مقابل تکلیف قرار دادند تا تکلیف به محاق برود و اصلاً دِمُده بشود، و بیکلاسی تلقی بشود که کسی بگوید «انتخابات تکلیف الهی است». حتی انتخابات را یک تکلیف اجتماعی و عقلانی هم نمیخواهند معرفی کنند تا در فرهنگ سیاسی جامعه دلبخواهیها در انتخابات تعیینکننده باشد.
انتخابات را در ذهن مردم طوری جا انداختند که انگار طرف میخواهد رنگ لباسش را انتخاب کند! مگر شما در انتخاب مرجع تقلید میتوانید دلبخواهی از روی قیافه یا هنر سخنوریِ او انتخاب کنید؟
🌹الان طوری شده که میگویند «اگر تنوع در نامزدها نباشد، مشارکت پایین میآید» بله تنوع اثر دارد ولی به چه قیمتی؟ آیا واقعاً باید افراد بدون صلاحیت با انواع ترفندهای دروغ و دغل وارد بشوند تا مشارکت افزایش پیدا کند؟! ما فکر میکردیم شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است، نگو انگیزۀ انتخابات، شرکت در یک جنگ و دعواست که اگر دعوا نباشد کسی برای تماشا نمیآید!
🌹حالا اگر جنگ و دعوا باشد، معمولاً چهکسی میبَرد؟ هرکسی محکمتر فحش بدهد یا تیکه بیندازد. اما مگر کسی که محکمتر فحش بدهد و بدتر تیکه بیندازد، بهتر کار میکند؟! دیدید که مملکت را این جماعتِ تیکهبینداز و عوامفریب به چه روزی رساندند.
🌹اگر در مناظرهها، تیکه انداختن و فحشدادن، بیشتر از «داشتنِ برنامه» نقش دارد و مناظرهگری مهمتر از داشتن برنامه است، پس ما هنوز به انتخابات حقیقی نرسیدهایم. اگر حتماً و حتی با زیر پا گذاشتن قانون، باید همۀ فرقههای سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، پس هنوز به انتخابات مطلوب و صحیح نرسیدهایم.
🌹در یک جامعه سالم، برای یک انتخابات حقیقی، اصلاً تبلیغات زیادی مضر است، اغواگری هم ممنوع است، چهرسد به دوقطبیسازیهای کاذب که بدتر از همه است. انتخابات حقیقی، انتخاباتی است که بستر انتخاب صحیح برای مردم پدید بیاید.
🌹اگر در جامعۀ ما جابیفتد که اصل شرکت در انتخابات یک تکلیف است، آنوقت دچار خیلی از این چالشها نمیشویم، مثلاً اینکه الان برخی میگویند «از همۀ فرقههای سیاسی حضور ندارند!»
🌹خب همۀ فرقههای سیاسی آدمهای دارای صلاحیت میفرستادند! آیا نمیتوانستند کسانی را بفرستند که عزیزترین کسانشان مقیم کشورهای استکباری نباشند؟ این دیگر تقصیر نظام که نیست! مردم که نباید تاوانش را پرداخت کنند!
🌹اصل مشارکت و مسئلۀ انتخابات نباید تحت تاثیر جنگ و دعوای فرقههای سیاسی مخرب قرار بگیرد.
انگیزۀ مشارکت باید یک انگیزۀ سالم انسانی و الهی باشد تا جامعه به سعادت و به منافع خودش برسد.
☘️🍀☘️🍀☘️🍀☘️🍀
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز شنبه:
7 خرداد ماه 1400
16 شوال 1442
#حدیث_روز: معیار گزینش!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام:
🔹 «ـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: فَاصطَفِ لِوِلايَةِ أعمالِكَ أهلَ الوَرَعِ وَالعِلمِ وَالسِّياسَةِ».
🔸 «ـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ : براى سرپرستى كارها، پرواپيشگان، اهل دانش و اهل سياست را برگزين».
📚 تحف العقول : ص ١٣٧
✍️برگزاری کارگاه تقریر نویسی
📆مهلت ثبتنام: از ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ لغایت ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
🔸مکان ثبتنام: ساختمان اداری دارالشفاء، طبقه دوم، مدیریت پژوهش، اتاق ۲۰۴
⏰زمان برگزاری: روز پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۳/۱۳ از ساعت ۸ تا ۱۲ (۴ساعت)
📍مکان برگزاری: مدرسه عالی دارالشفاء، مدرس ۳
🔖 به افرادی که موفق به گذراندن دوره میشوند گواهی اعطاء می گردد.
@sotohaali
📣اطلاعیه جلسه دفاع از پایان نامه سطح 3
✅با تاییدات خداوند متعال جلسه دفاع از پایان نامه آقای فیروز دهقان الانق تحت عنوان «بررسی شخصیت رجالی و حدیثی محمد بن علی ابو سمینه»
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد احسانی فر زید عزه
استاد مشاور: استاد جناب آقای سیدعلیرضا حسینی شیرازی زید عزه
استاد داور: حجت الاسلام آقای جمال الدین حیدری فطرت زید عزه
📅تاریخ: شنبه 1400/3/8 ساعت 11 در مرکز تخصصی علوم حدیث برگزار شد.
✅کسب نمره 18 و رتبه عالی را به محقق محترم تبریک عرض کرده و از خداوند متعال توفیقات روز افزون ایشان را خواستاریم.
📘 معرفی کتاب
📚 "ابراهیم بن هاشم"
〽️ بازخوانی فرایند انتقال حدیث کوفه به قم
〽️گمانه های وثاقت
🖌 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
#️⃣ #رجال #ابراهیم_بن_هاشم #حسینی_شیرازی #وثاقت #کوفه #قم
🆔 @Rejal_science
🔔 دومین نشست "زندگی پس از زندگی" در حوزه نیوز برگزار میشود
🎙در این نشست تخصصی، استاد غلامرضا فیاضی، رئیس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین برنجکار، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث در این نشست حضور خواهند داشت.
◀️ پخش زنده در سایت:
http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly
و
📲 لایو اینستاگرام:
instagram.com/hawzahnews.ir/
⏱ این نشست، ساعت ۱۷ روز یکشنبه، (فردا) نهم خردادماه در خبرگزاری حوزه برگزار خواهد شد.
@HawzahNews | حوزهنیوز
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز یکشنبه:
9 خرداد ماه 1400
18 شوال 1442
🏷 #حدیث روز: حقوق مردم
🔅 #امام_علی_علیه_السلام:
🔹 «لِكُلٍّ عَلَى الوالي حَقٌّ بِقَدرِ ما يُصلِحُهُ و لَيسَ يَخرُجُ الوالي مِن حَقيقَةِ ما ألزَمَهُ اللّهُ مِن ذلِكَ إلّا بِالِاهتِمامِ وَ الِاستِعانَةِ بِاللّهِ وتَوطينِ نَفسِهِ عَلى لُزومِ الحَقِّ، وَ الصَّبرِ عَلَيهِ فيما خَفَّ عَلَيهِ أو ثَقُلَ.
🔸 «هريك از تهىدستان را بر زمامدار، حقّى است به اندازهاى كه زندگىاش را سامان دهد و زمامدار، چنان كه بايد، از عهده آنچه خداوند بر او واجب كرده، برنيايد، جز با كوشش و يارى جُستن از خداوند و آماده كردن خويش بر همراهى حق و پايدارى در انجام دادن آنچه بر او آسان باشد يا دشوار».
📚 نهج البلاغة: نامه ٥٣