🔰 از حسین فهمیده و محسن حججی تا شهدای هستهای و مرحوم کاظمی آشتیانی همه بسیجی بودند
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار بسیجیان:
🔹️ بسیج دو جلوه دارد: یک جلوه، مجاهدت در عرصهی دفاع سخت است؛ عرصهی دیگر، دفاع نرم است. بسیج در عرصهی علم، خدمترسانی، سازندگی، تبلیغات دینی و فرهنگی هم حضور دارد و باید داشته باشد.
🔹️ در بسیج از حسین فهمیده و بهنام محمدی و محسن حججی و ابراهیم هادی هستند تا شهدای هستهای. فاصلهی اینها از لحاظ جایگاه اجتماعی چقدر است؟ اما در بسیج در کنار هم هستند.
صیاد و بابایی، ارتشی بودند اما جهت حرکت[شان] بسیجی بود؛ همت، باکری، زینالدین و خرازی، سپاهی بودند اما منش بسیجی داشتند. اینها همه بسیجی بودند. کاظمی آشتیانی هم که سلولهای بنیادی را برای کشور به ارمغان آورد، بسیجی بود.
🔺️ این عرصهی عریض و پهناور، همه بسیجیاند. اینها «الگو» هستند و جوان به #الگو نیاز دارد. اینها را بهعنوان الگو با شیوههای گوناگون، جلوی چشم نگه دارید. اینها را بازآفرینی کنید. ۹۸/۹/۶
🏷 #دیدار_بسیج
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💎 داستان یک تولد؛ دارالحدیث از تاسیس تا بالندگی
🔻حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در گفتگو با خبرگزاری حوزه:
◽️یکی از دلایل مظلومیت اهل بیت علیهم السلام همین است که امثال ما طلبههای خیلی کوچک و خرد به عنوان #حدیثشناس و حدیثپژوه مطرح میشویم. یعنی واقعا دریای معارف حدیثی و آن رود خروشان چنان پر آب است که کسی به این راحتی نمیتواند بگوید من به این دریا وارد شدم.
◽️ما یک مؤسسۀ علمی فرهنگی مادر داریم به نام #دارالحدیث که از وزارت ارشاد مجوز دارد. این مؤسسه سه بخش عمده دارد؛ پژوهشگاه، دانشگاه و انتشارات. اسم پژوهشگاه و دانشگاه، قرآن و حدیث است. یعنی پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث وابسته به دارالحدیث. این بخش های اصلی ماست و از آنجایی که این بخشها به کتابخانه نیاز دارند، کتابخانۀ تخصصی هم وجود دارد. دانشگاه هم شعبۀ پردیس شهرری (تهران) و شعبۀ مشهد دارد.
◽️موقعی که حاج آقای ریشهری بنده را به دامادی خودشان پذیرفتند، گفتند که ما یک کار حدیثی هم داریم. آن موقع من کفایه میخواندم و تازه آماده رفتن به درس خارج بودم. ایشان گفتند که شما اگر بتوانید مقداری به ما کمک کنید. ما باید کتابهای حدیثی را میخواندیم و در حاشیه موضوعاتشان را مینوشتیم. اولین کتابی که برای این کار به من داده شد، کتاب زهد حسین¬بن¬سعید کوفی اهوازی بود که یکی از قدیمیترین، محبوبترین و بهترین کتابهای حدیثی است. این توفیقی بود که خدا به ما داد و علاقۀ بسیار شدیدی در ما برانگیخت که من بعدا کتابهای دیگر را هم دیدم و کم کم وارد همکاری شدیم و تقریبا هستۀ اولیۀ دارالحدیث از همانجا شکل گرفت.
◽️ما باید به حدیث به عنوان یک #سرمایه نگاه بکنیم، نه یک ابزار. ما اگر حدیث را یک سرمایه بدانیم و نه یک کالایی برای داد و ستد، میتوانیم قرنها بر اساس اخلاق، منش و رفتار اسلامی و جهتگیری دینی حرکت کنیم. البته همانطور که در صحبتهایم گفتم، حدیث در کنار قرآن و با نگاه عقلایی. منظورم این نیست که تمام دانشهای بشری از حدیث قابل استخراج است ولی حدیث میتواند دانشهای ما را جهت ببخشد، چه دانشهای درون حوزوی مثل فقه و تفسیر و اخلاق و چه دانشهای دیگر مثل روانشناسی و جامعهشناسی و مدیریت و سیاست. حدیث در علوم اسلامی میتواند به نقش مادر بودنش برگردد و در دانشهای دیگر هم میتواند معیارهایی برای صحت و سقم یا جهتگیری آنها باشد.
مشروح گفتگو:👇
hawzahnews.com/news/871457
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
مرکز تخصصی حدیث حوزه
به نام خدا
با سلام
قابل توجه اساتید و طلاب عزیز
استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلمین احمد غلامعلی "دام عزه" در ششمین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی که به دعوت آیت الله اعرافی صورت پذیرفته بود؛ ایشان به عنوان استاد نمونه ایثارگر انتخاب شده و از طرف آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه مورد تقدیر قرار گرفتند.
از خداوند سبحان دوام توفیقات روزافزون را برای ایشان خواستاریم.
مرکز تخصصی حدیث حوزه
مرکز تخصصی حدیث حوزه
به نام خدا با سلام قابل توجه اساتید و طلاب عزیز استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلمین احمد غلا
استاد عالیقدر حجه الاسلام و المسلمین غلام علی از چهره های خدوم دوران دفاع مقدس و از اساتید موفق و دلسوز مرکز تخصصی علوم حدیث هستند . تجلیل این استاد عزیز مرکز تخصصی علوم حدیث را به همه حدیث پژوهان تبریک عرض می کنم و برای برادر عزیزم جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلام علی آرزوی توفیق و سلامتی دارم . خادم مرکز تخصصی علوم حدیث . محمود احمدی میانجی
بسمه تعالی
قابل توجه دانش پژوهان سطح ۳ دوره ۱۳
ان شاالله کلاس جبرانی #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی
استاد #سبحانی_نیا ساعت اول و کلاس #سبک_شناسی_کتب استاد #درویشی ساعت دوم چهارشنبه۱۳ آذر برگزار خواهد شد.
بسمه تعالی
قابل توجه دانش پژوهان سطح۳دوره۱۳
کلاس شناخت محتوایی نهج البلاغه استاد عبدی سه شنبه 12 آذر ماه ساعت دوم برقرار می باشد.
ان شاالله کلاس جبرانی این درس پنج شنبه ۱۴آذر از ساعت ۹الی۱۲ برگزار خواهد شد.
ثبت نام تکمیل ظرفیت رشته های تخصصی علوم و معارف حدیث
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید...
مرکز تخصصی حدیث حوزه:
http://ahadithona.ir/
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تبیین_و_تحلیل | «آفتزُدایی از انقلاب» مأموریت جوانان در گام دوم
🔺️ گفتوگوی تفصیلی با آیتالله مصباح یزدی پیرامون تبیینِ بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔍 متن کامل گفتگو و ارسال نظر👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43346
🔍 #تبیین_و_تحلیل | گفتوگوی تفصیلی با آیتالله مصباح یزدی پیرامون تبیینِ بیانیه #گام_دوم_انقلاب؛
👈 «آفتزُدایی از انقلاب» مأموریت جوانان در گام دوم
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
🔸️ به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در سلسله مطالب جدیدی به تبیین و تحلیل مبانی، جهتگیریها و ابعاد گوناگون این بیانیه میپردازد. در گفتوگوی پیشرو، آیتالله آقای مصباح یزدی از چهرههای برجسته و باسابقهی انقلاب، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه در گفتگویی تفصیلی به تحلیل کلانِ این بیانیه و ابعا مختلف آن پرداخته است.
🔹️ موضوعاتی چون: تحلیل مسئلهی رهبری در انقلاب اسلامی، زمینهها و ضرورتهای صدور بیانیه در این مقطع زمانی، خصوصیات انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلابها، نسبت تبیینِ انقلاب در قالب دو گام با نظریهی فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی، اهمیت تربیتِ اسلامی نسل جوان و چگونگی آن، خطرِ افراط، مسئولیتپذیری و نقشآفرینی جوانان در گام دوم و اهمیت اطاعت از ولیفقیه از جملات موضوعات خواندنی مطرح شده در این گفتوگوی تفصیلی است.
🔍 متن کامل گفتگو و ارسال نظر👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43346
رجال الحدیث.apk
6.92M
📀 معرفی نرمافزار
✅ نرم افزار اندرویدی «رجال الحدیث»
🖊 براساس کتاب شریف "مُعْجَمُ رجالِ الْحَدیث وَ تَفْصیلُ طَبَقاتِ الرُّواة" آيت الله العظمي خوئي
📥 سایت
http://www.masaha.org/
📥 گوگل پلی
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.masaha.rejalalhadith
🛠 مساحة حرة - المکتبة الالکترونية
#️⃣ #معجم_رجال #نرم_افزار #رجال #خوئی #نرم_افزار #رجال_الحدیث
🆔 @Rejal_science
ir.gam2.enghelab.apk
11.95M
دانلود مستقیم نرم افزار گام دوم انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
@basiratafzayi
باسمه تعالی
قابل توجه دانش پژوهان سطح 3 دوره 14
درس مهارت های پژوهشی سه شنبه ۱۲ آذر برگزار نمیشود.
کلاس جبرانی این درس متعاقبا اعلام می گردد.
بسمه تعالی
قابل توجه دانش پژوهان سطح ۳ دوره ۱۳
امروز کلاس جبرانی #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی
استاد #سبحانی_نیا برگزار نمیگردد.
بسمه تعالی
قابل توجه دانش پژوهان سطح۳دوره۱۳
کلاس استاد درویشی امروز به صورت دوجلسه ای برگزار خواهد شد.
🔰نامه انتخاباتی به مدیران حوزههای علمیه
باسمه تعالی
➖مدیران محترم حوزههای علمیه استانی و شهرستان های خاص
سلام علیکم؛
👈 احتراما با عنایت به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در برخی از استان ها و شروع ثبت نام نامزدها و مقدمات فعالیت های تبلیغاتی و انتخاباتی و ضرورت شفاف بودن نقش و رسالت حوزه های علمیه در تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاش در جهت معرفی کاندیداهای اصلح نکات و ملاحظات زیر به استحضار می رساند:
1⃣ مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی و اتکاء آن بر رأی ملت مؤمن و قهرمان ایران از برجسته ترین امتیازات این نظام مقدس بر همه حکومت های مدعی دموکراسی در جهان است چنانکه ایران اسلامی همواره افتخار بالاترین درصد شرکت مردم در انتخابات را نسبت به دیگر کشورها داشته است.
شایسته است کلیه حوزویان محترم اعم از مدیران و معاونان و اساتید و طلاب مراکز و مدارس کشور ترغیب امت حزب الله به شرکت فعال در انتخابات را در دستور کار خویش قرار دهند.
2⃣ با توجه به نگاه بلند امام خمینی (ره) به قوه مقننه و سخن گرانسنگ (مجلس در رأس امور است)، لازم است شخصیت هایی به نمایندگی مردم در مجلس حضور یافته و زمام قانونگذاری را به دست گیرند که برترین های عرصه دیانت و ایمان، تفکر انقلابی و تلاش جهادی، تخصص و تعهد، دانش لازم و ابداع و خلاقیت، زهد و محرومیت زدایی از مستضعفین، صلابت در برابر قدرت های پوشالی استکبار و تواضع در برابر مردم و در نهایت دارای اعتقاد عمیق و التزام عملی به ولایت فقیه باشند.
شایسته است حوزویان عزیز این شاخصهای نمایندگی را به مردم عزیز اطلاع رسانی کرده تا ملت انقلابی ما بر اساس آنها نمایندگان خویش را برگزینند.
3⃣ روحانیت و حوزههای علمیه همواره نقش راهبری کلی و حمایت از کل نیروها و طیف های فکری و سیاسی امت اسلامی و انقلابی را به عهده داشته و باید از محدودشدن در برخی از جریان های سیاسی و انتخاباتی پرهیز کنند.
🔸 بر این اساس لازم است کلیه مدیران و مسئولان مراکز و مدارس حوزوی کشور از ورود در تشکل های حزبی و جناحی و تبلیغ له یا علیه اشخاص پرهیز کرده و از واگذاری فضای حوزوی به جریان های تبلیغی نامزدهای خاص یا جناح ها خودداری نمایند.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
4⃣ماجرای هجرت حضرت معصومه(س) به قم و شهادت ایشان؟!👇
✅طبق نقلی در سال ۲۰۰ ه.قمری در پى اصرار مأمون به سفر تبعيد گونه حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان، يك سال بعد، حضرت معصومه(س) به دعوت امام رضا(ع) و به شوق ديدار برادر به همراه کاروانی که عده اى از برادران و برادرزادگان در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند.
وقتی كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد، عدهاى از مخالفان و دشمنان اهل بيت(ع) راه را سدّ كردند و با همراهان حضرت معصومه(س) وارد جنگ شدند.
در نتيجه تقريبا اكثر مردان كاروان به شهادت رسيدند و عدهای مجروح شدند و خود حضرت(س) نیز بیمار و رنجور گشت.
وقتی حضرت معصومه(س) دیدند، ادامه مسیر به سمت خراسان، برای کاروان میسر نیست، ایشان قصد شهر قم کردند و از همراهان پرسیدند :
چقدر راه است بين ساوه و قم؟
گفتند : ده فرسخ!
سپس فرمود :
📋《احْمِلُونِي إِلَيْهَا! فَحَمَلُوهَا إِلَى قُمَّ!》
♦️ مرا به قم ببريد! پس او را به قم بردند!
📋《لَمَّا وَصَلَ خَبَرُهَا إِلَى قُمَّ اسْتَقْبَلَهَا أَشْرَافُ قُمَّ وَ تَقَدَّمَهُمْ مُوسَى بْنُ الْخَزْرَجِ!
فَلَمَّا وَصَلَ إِلَيْهَا أَخَذَ بِزِمَامِ نَاقَتِهَا وَ جَرَّهَا إِلَى مَنْزِلِهِ وَ كَانَتْ فِي دَارِهِ سَبْعَةَ عَشَرَ يَوْماً ثُمَّ تُوُفِّيَتْ》
♦️وقتی این خبر به اهالی قم رسید، اشراف و بزرگان قم به نمایندگی موسی بن خزرج به استقبال حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند.
موسی پس از دیدار حضرت(س)، افسار ناقه ایشان را گرفت و به سمت قم و به منزل خویش آورد.(۱)
در مورد شهادت حضرت معصومه(س) همانند سایر مسائل مربوط به ایشان اختلاف هست و مشهور قائل به عدم شهادت ایشان هستند.
شاید بیماری حضرت(س) در اثر غم و اندوه از دست دادن اهل بیت خود و دیدن بدنهای پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند باشد که به شدت غمگین شدند و در اثر آن بیمار گشتند.
اما مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی مورخ نامی شیعه درباره علت وفات حضرت(س) می نویسد :
📋《فَيُقَالُ إِنَّهَا قَد دَسَّ إِلَيهَا السَمُّ فِي سَاوَةَ وَلِهَذَا لَم تَلبَث إِلَّا أَيَّامَاً قَلِيلَةََ وَ استُشهِدَت [بِقُم]》
♦️گفته شده است که در حق حضرت(س) دسیسه کردند و او را در ساوه سمّ خوراندند و به خاطر همین از آن پس مدت زیادی در قید حیات نبودند و سپس در قم به شهادت رسیدند.(۲)
طبق نقلی حضرت معصومه(س) هفده روز در قم اقامت کردند و سپس از دنیا رفتند.(۳)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۹
۲)الحياة السياسية للامام الرضا(ع)، ص۴۲۸
۳)تاریخ قم، حسن بن محمد قمی، ص۲۱۳
@tarikhislam
5⃣تغسیل و تدفین ایشان؟!
✅در مورد تغسیل و تدفین حضرت معصومه(س) نقل شده است که؛
📋《لَمَّا تُوُفِّيَتْ فَاطِمَةُ(س) وَ غُسِّلَتْ وَ كُفِّنَتْ حَمَلُوهَا إِلَى مَقْبَرَةِ بابلان وَ وَضَعُوهَا عَلَى سِرْدَابٍ حُفِرَ لَهَا فَاخْتَلَفَ آلُ سَعْدٍ فِي مَنْ يُنْزِلُهَا إِلَى السِّرْدَابِ ثُمَّ اتَّفَقُوا عَلَى خَادِمٍ لَهُمْ صَالِحٍ كَبِيرِ السِّنِّ يُقَالُ لَهُ قَادِرٌ فَلَمَّا بَعَثُوا إِلَيْهِ رَأَوْا رَاكِبَيْنِ مُقْبِلَيْنِ مِنْ جَانِبِ الرَّمْلَةِ وَ عَلَيْهِمَا لِثَامٌ فَلَمَّا قَرُبَا مِنَ الْجِنَازَةِ نَزَلَا وَ صَلَّيَا عَلَيْهَا ثُمَّ نَزَلَا السِّرْدَابَ وَ أَنْزَلَا الْجِنَازَةَ وَ دَفَنَاهَا فِيهِ ثُمَّ خَرَجَا وَ لَمْ يُكَلِّمَا أَحَداً وَ رَكِبَا وَ ذَهَبَا وَ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مَنْ هُمَا》
♦️وقتی حضرت فاطمه(س) وفات یافت بعد از غسل و تکفین او را به مقبره بابلان بردند و در کنار سردابی گذاشتند.
آل سعد (اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند در این باب چه کسی سزاوار است در سرداب رود و فاطمه(س) را بر زمین بگذارد و به خاک سپارد؟
سرانجام اتفاق کردند که سیدی پرهیزکار و پیرمردی پارسا که به نام قادر معروف بود وارد سرداب شود و آن گوهر پاک را دفن کند.
وقتی به سراغ آن پیرمرد رفتند، در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار که جلو دهان خود را بسته بودند به آن جا آمدند، و وقتی به جنازه حضرت فاطمه(س) رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گزارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و از سرداب خارج شدند و با کسی هم سخنی نگفتند و بر هیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار چه کسانی بودند.(۱)
در منابع تاریخی و روایی نوشته نشده که این دو نفر چه کسانی بودند، اما طبق سیره ائمه اطهار(ع) شاید این دو نفر وجود مقدس امام رضا(ع) و امام جواد(ع) باشند كه برای شركت در مراسم كفن و دفن حضرت معصومه(س) به اعجاز امامت از خراسان و مدینه به سرزمین قم آمدند.الله عالم
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۲۹۰
@tarikhislam
6⃣قداست قم قبل از ورود ایشان به قم!
✅قم از دیر باز حتی قبل از ورود حضرت معصومه(س) به این شهر، مرکز تشیع و مهد علمی علما و فقهای نامی شیعه بود و جایگاه عظیمی در میان مسلمانان داشت.
اما با ورود حضرت معصومه(س) قم دارای جنبه مذهبی مخصوص شد و مرکز روحانیت شیعه قرار گرفت و عدهای از بزرگان علمای شیعه از آن جا برخاستند یا در آن اقامت کردند که امروزه به برکت این بانوی بزرگ، قم به یک مرکز بزرگ علمی، فرهنگی و پژوهشی دنیا تبدیل شده و صدها مدرسه علمی و مراکز تحقیقاتی و کتابخانههای مجهز مشغول فعالیتهای علمی و فرهنگی در حوزه اسلام و تشیع میباشد.
📜روایاتی چند در باب قم و فضیلت زیارت حصرت معصومه(س) :
👤امام صادق(ع) در طی روایتی فرمودند:
📋《اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و انَّ لِلّرَسُولِ(ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(س) فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》
♦️خدا را حرمی است و آن مكه است.
رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه مي باشد.
برای امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهلبيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است.
و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می شود، که نامش فاطمه(س) می باشد.
هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است.
راوی حدیث می گوید:
📋《وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)!》
♦️امام صادق(ع) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند، که امام موسی کاظم(ع) هنوز به دنیا نیامده بود.(۱)
👤امام صادق(ع) در روایتی دیگر میفرماید :
📋《أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ》
♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است.
بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(ع) در آنجا رحلت میکند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت میشوند.(۲)
👤امام رضا(ع) به سعد اشعری فرمود:
📋《يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا!》
♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است!
سعد گفت :
📋《فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع)؟》
♦️پدر و مادرم به فدای تو باد!
منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟
حضرت(ع) فرمود :
📋《نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️بله! کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.(۳)
و همچنین؛
👤امام جواد(علیه السلام) فرمودند :
📋《مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️کسی که قبر عمّه ام [حضرت معصومه(س)] را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.(۴)
در زیارتنامه حضرت(س) می خوانیم :
📋《يا فاطِمَهُ(س)! اِشْفَعي لِي فِي الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأنَاً مِنَ الشَأنِ》
♦️اي فاطمه معصومه(س)! در مورد رفتن به بهشت مرا شفاعت كن، چرا كه در پيشگاه خداوند متعال، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستید.(۵)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۸
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۰۲، ص۲۶۶
۴)کامل الزیارات ابن قولویه قمّی، ص۳۲۵
۵)مفاتیح الجنان محدّث قمی، ص۴۵۳
@tarikhislam
7⃣زیارت نامه ایشان!
✅علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار روایتی را از علی بن ابراهیم قمی و او از پدرش ابراهیم بن هاشم و او از سعد بن سعد اشعری قمی و او از امام رضا(ع) نقل میکند که؛
امام رضا(ع) به سعد فرمود:
📋《يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا!》
♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است!
سعد گفت :
پدر و مادرم به فدای تو باد! منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟
حضرت(ع) فرمود :
📋《نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️بله! کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.
سپس در ادامه فرمود :
هنگامی که به نزد قبر فاطمه معصومه(س) رفتی رو به قبله بايست؛ ۳۴ مرتبه الله اكبر، ۳۳ مرتبه سبحان الله، و ۳۳ مرتبه الحمد الله را بگو و سپس این زیارنامه را بخوان!
📜《اَلسَّلاَمُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِيسَى رُوحِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ خَاتَمَ اَلنَّبِيِّينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ اَلرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ سَيِّدَ اَلْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ اَلنَّاظِرِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ اَلْعِلْمِ بَعْدَ اَلنَّبِيِّاَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ اَلْبَارَّ اَلْأَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَلطَّاهِرَ اَلطُّهْرَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا اَلْمُرْتَضَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلتَّقِيَّ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلنَّقِيَّ اَلنَّاصِحَ اَلْأَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ عَرَّفَ اَللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِي زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ أَسْأَلُ اَللَّهَ أَنْ يُرِيَنَا فِيكُمُ اَلسُّرُورَ وَ اَلْفَرَجَ وَ أَنْ يَجْمَعَنَا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ ص وَ أَنْ لاَ يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اَللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ اَلتَّسْلِيمِ إِلَى اَللَّهِ رَاضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَ لاَ مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى يَقِينِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اَللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ اَلدَّارَ اَلْآخِرَةَ يَا فَاطِمَةُ اِشْفَعِي لِي فِي اَلْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اَللَّهِ شَأْناً مِنَ اَلشَّأْنِ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلاَ تَسْلُبَ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ اَللَّهُمَّ اِسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عَافِيَتِكَ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ》
البته علامه مجلسی در کتاب تحفة الزائر پس از ذکر این زیارتنامه می نویسد :
محتمل است که زیارت از تتمّه حدیث نباشد و از تألیف علماء بوده باشد.(۲)
📚منابع :
۱)بحار الانوار مجلسی، ج۹۹، ص۲۶۶
۲)تحفة الزائر مجلسی، ص۶۶۶
@tarikhislam
▫️ لوح | بدرقه ستارهها
◾ حضرت آیتالله خامنهای: این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشدهی دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهمالسّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. ۱۳۸۹/۷/۲۹
▪️ بخش زن و خانوادهی Khamenei.ir به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمهی معصومه (سلاماللهعلیها) پوستر «بدرقهی ستارهها» را دربارهی تأثیر گستردهی سفر آن حضرت از مدینه به سمت طوس منتشر میکند.
📥 نسخه چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=38585