◾️بازنشر درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ آخرين وصاياي پيامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله»
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹پیغمبر اکرم«ص» در آخرين روزهاي حيات مبارک، به مسجد آمدند و بهخاطر وضعيّت نامساعد جسماني، نماز را نشسته خواندند و مأمومین ایستاده اقتدا کردند. سپس روی پلۀ اوّل منبر نشستند و جملهاي را که شايد بيش از هزار مرتبه در هر فرصتي براي مردم فرموده بودند، بازگو کردند.
🔹اين سخن رسول خدا«ص» افتخاري براي شيعه است و علماي مسلمان، اعمّ از شيعه و سنّي، آن را در کتابهای معتبر خود، نقل کردهاند:
🔸«إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»، من از میان شما میروم و دو چیز گرانبها برای شما میگذارم: یکی قرآن و دیگری عترت؛ قرآن منهای عترت ناقص است و عترت منهای قرآن ناقص است. دين شما وقتی تامّ و تمام است که به یک دست شما قرآن و به دست دیگر عترت باشد. پيامبر اکرم«ص» به طور مکرّر عترت را نيز معرّفي کرده و حتّي آنان را با نام و نشان مشخّص فرمودهاند.
🔹در بعضی از روایات، پیغمبر اکرم«ص» فرمودهاند: ائمۀ بعد از من دوازده نفر هستند. بعضی اوقات از ايشان با عنوان خلفاي دوازدهگانه نام بردهاند. گاهي نيز اولواالامر در قرآن را عترت معنا کردهاند:
«أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»
بنابراين پیغمبر اکرم«ص» فرمودند: مسلمان کسي است که به یک دست قرآن و به دست دیگر عترت دارد؛ اگر تمسک به این دو باشد، سعادت است؛ امّا اگر تمسّک به هر دو نباشد و یا یکی از این دو نباشد، آنگاه شقاوت و گمراهی است.
🔹پس از آن، رسول خدا«ص» به خانه آمدند و همۀ خواص جمع بودند و اطاق پر بود. خاصّه و عامّه مینویسند که پيامبر اکرم«ص» فرصتی به دست آوردند و فرمودند قلم و دوات بیاورید تا براي شما جملهاي بنويسم که گمراه نشويد. پيغمبري که در تمام مدّت عمر مبارکشان چيزي ننوشته بودند، الان میخواستند بنویسند؛ امّا نگذاشتند، بلکه برخي به پیغمبر اکرم«ص» جسارت کردند. آن حضرت همه را به جز اميرالمؤمنين«ع» و حضرت زهرا«ع» از اطاق بیرون کردند. سپس امام حسن و امام حسين«ع» آمدند و روي سينۀ پيغمبر اکرم«ص» بودند و آنگاه آن حضرت از دنیا رحلت فرمودند.
🔹این مطالب، حرفهايي نيست که فقط شيعيان بگويند، بلکه کتابهای معتبر اهل سنّت، پر از بيان اين وقايع است. خلاصه آنکه رسول خدا«ص» رستگاري ما را مرهون متابعت از قرآن و عترت ميدانستند و تمسّک به هردو را وظيفۀ مسلمانان خواندند. همراهي قرآن و عترت هميشه بوده است و تا زمان ظهور که همۀ ظلمها نابود ميگردد و جهان پر از عدل و داد شده و اسلام به دست حضرت ولي عصر«عج»، سراسري ميشود و پس از آن تا قيامت و وارد شدن بر رسول اکرم«ص» با هم و در کنار يکديگرند.
#درس_اخلاق
🆔 @almazaheri
✅راهکارهای نجات از هم و غمهای دنیوی:
✅ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْوَسْوَاسَ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ اُذْكُرْ تَقَطُّعَ أَوْصَالِكَ فِي قَبْرِكَ وَ رُجُوعَ أَحْبَابِكَ عَنْكَ إِذَا دَفَنُوكَ فِي حُفْرَتِكَ وَ خُرُوجَ بَنَاتِ اَلْمَاءِ مِنْ مَنْخِرَيْكَ وَ أَكْلَ اَلدُّودِ لَحْمَكَ فَإِنَّ ذَلِكَ يُسَلِّي عَنْكَ مَا أَنْتَ فِيهِ قَالَ أَبُو بَصِيرٍ فَوَ اَللَّهِ مَا ذَكَرْتُهُ إِلاَّ سَلَّى عَنِّي مَا أَنَا فِيهِ مِنْ هَمِّ اَلدُّنْيَا.
✅ابو بصير گويد: به امام صادق عليه السّلام از وسوسۀ (همّ و غم دنيا) شكايت كردم.
فرمود: اى ابا محمّد! پاره پاره شدن پيوندهاى خود را در قبرت، بازگشت كه دوستانت پس از دفن كردنت، بيرون آمدن كرمهاى دماغ از دو سوراخ بينى و خوردن كرمها گوشت تنت را ياد كن، زيرا كه اين عمل، از آنچه كه در آن افتادى آرامش بخشد و تسلاى خاطر گردد.
ابو بصير گويد: به خدا سوگند! هرگاه اين سخن را به ياد آوردم غم و اندوهى كه از دنيا داشتم فراموش كردم و تسلاّى خاطرم شد.
📜الکافی، ج ۳، ص ۲۵۵.
#حدیث
#معاد
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
📕 عنوان مقاله: پیش فرض ها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی (ره)
💾فرمت فایل: PDF
📚 نویسندگان: علی محمد میرجلیلی ؛ حسن رضایی هفتادر ؛ یاسر ملکی .
سال انتشار: ۱۳۹۶
سطح مقاله: علمی پژوهشی .
کلیدواژه ها: امام خمینی ؛ فهم حدیث ؛ نقد حدیث ؛ متن و سند حدیث
💡لینک دانلود:
http://maarefnet.ir/?p=11956
🎁کانال کتابخانه قرآن پژوهی
@ketabemobin114
📷 دومین جشنواره دین و فضای مجازی برگزار می شود
🌐 rasanews.ir/002nIn
🆔 @rasanewsagency
🏴امام حسن(علیهالسّلام) دنبال ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه مدت بود
🔰رهبر انقلاب: ائمّه از لحظهی وفات رسولالله تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به وجود بیاورند؛ البتّه برای آیندههای میانمدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیکمدّت. مثلاً در زمان امام مجتبی (علیه السّلام)، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آیندهی کوتاهمدّت بود؛ امام مجتبی در جواب مسیّببننجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کردهاید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ حِین.
۱۳۶۵/۰۴/۲۸
🔎مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992
💻 @khamenei_maaref
26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شرح حدیثی از پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله)در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای ٩٧/١٠/١١
💠رفتار غیرمنصفانه انسان در برابر خداوند
🔗مطالعه متن کامل شرح حدیث:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45953
💻 @khamenei_maaref
▪️ قیام امام حسن علیهالسلام
🔻 بررسی قیام حسنی براساس تحلیل حضرت آیتالله خامنهای، برگرفته از کتاب دو امام مجاهد
🔹 در اذهان عامّهی مردم کمتر کسی از واژهی نهضت حسنی و قیام حسنی برای این حرکت سیاسی امام مجتبی (علیهالسّلام) استفاده میکند، ولی با دقّت در متون و اسناد تاریخی بارقههای قیام حسنی در این رویداد تاریخی چشم اندیشمندان را خیره و زوایایی از یک حقیقت نامکشوف را عیان میسازد.
🔸 رفتار سیاسی امام حسن مجتبی و تقابل ایشان با معاویه یکی از پر چالشترین و ابهام انگیزترین حرکات سیاسی امامان معصوم شیعه است. حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانیهای خود به سال ۵۱ بخشی از این زوایای پنهان را رونمایی کردهاند. ایشان براساس آیات قرآن و مدارک متقن تاریخی اولاً صلح را به آتشبس معنا میکنند، ثانیاً ماهیت این آتشبس را قیام و جهاد تحلیل میکنند.
🔹 بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت، قرائت حضرت آیتالله خامنهای از جنبش سیاسی امام حسن (علیهالسّلام) را براساس کتاب «دو امام مجاهد» تبیین میکند.
🔍 مطالعه متن کامل یادداشت:
farsi.khamenei.ir/others-note?id=43836
💻 @khamenei_maaref