#عهد_مشترک
نظام اسلامی متکی به مردم و متعلق به مردم و در اختیار مردم خواهد بود. مردم خودشان هستند که تصمیم میگیرند، شرکت میکنند، انتخاب میکنند؛ کار دست مردم است. حضور مردم، یکچنین حضور برجستهای است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
تقریباً در همهی نظامهای حکومتی در دنیا، از مردم صحبت میشود هیچکس نمیگوید که من میخواهم بر خلاف مصلحت مردم کار کنم. حتی رژیمهای استبدادیِ سلطنتیِ موروثی، هیچکس نمیگوید که من میخواهم برخلاف میل مردم عمل کنم. بنابراین ادعای مردمگرایی وجود دارد؛ اما مهم این است که حقیقتاً در کجا برای مردم شأن و منزلت و حق و نقش قائل میشوند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی بهدست میآورد، باید همهی همّوغمّش برای مردم باشد؛ هم برای دنیای مردم، هم برای مادیّت مردم، هم برای معنویت مردم، هم برای ایجاد عدالت در میان مردم، هم برای احیای شأن انسانی مردم، هم برای آزادی مردم. اینها جزو وظایف اصلی حکومت است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
از جمله عرصههایی که امام در ساخت نظام اسلامی بنا کرد، تکلیف مسئولان در قبال مردم است. در اسلام و نظام جمهوری اسلامی، فلسفهی مسئولیت پیدا کردنِ مسئولان در کشور، این است که برای مردم کار کنند. مسئولان برای مردمند و خدمتگزار و مدیون و امانتدار آنها هستند. مردم، محورند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
بهرهبرداری از فکر و عمل مردم در راه اعتلای کشور؛ یعنی استعدادها را شکوفاکردن و معطل نگذاشتن، از دیگر عرصههایی بود که امام در ساخت نظام اسلامی کار گذاشت. همیشه امام میگفت که به خودتان ایمان بیاورید؛ نیروی خودتان را باور کنید و بدانید که میتوانید. این درست در مقابل تعالیمی بود که در دوران طولانی استبداد در این کشور، تلقین میشد که مردم ایران نمیتوانند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
لزوم آگاهسازی دائمی مردم، از عرصههایی بود که امام در ساخت نظام اسلامی کار گذاشت. در دستگاههای تبلیغاتی جهانی، نقش تحریف و گمراهسازی، نقش فوقالعاده خطرناکی است که امام به آن توجه داشت. وسایل ارتباطیِ فکریِ نامطمئن و وابستهی به دشمنان کشور و ملت، امام را وادار میکرد که هم خود او بهطور دائم، در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آنها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی میکند آنها را مکتوم نگه دارد، آشنا کنند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در همهجای عالم، فاصلهی میان زندگی رؤسای کشور با مردم کوچه و بازار، فاصلهی شاه و گداست؛ و حتی حکومتهایی هم که داعیهی تودهای داشتند، نتوانستند از زندگی مسرفانهی شاهان برای خود صرفنظر کنند. افتخار نظام اسلامی آن است که امام عظیمالشأنش تا پایان عمر، در زیّطلبگی زندگی کرد.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
مسئلهی «آزادی» یکی از مقولاتی است که در قرآن کریم و در کلمات ائمه "علیهمالسلام" بهطور مؤکد و مکرر روی آن تأکید شده است. البته تعبیری که در اینجا از آزادی میکنیم، مرادمان آزادی مطلق نیست که هیچ طرفداری در دنیا ندارد. منظور از آزادی «آزادی اجتماعی» است؛ آزادی، به مثابهی یک حق انسانی برای اندیشیدن، گفتن، انتخاب کردن و از این قبیل. آزادی از عقاید باطل و خرافی و بسیاری از قیود اجتماعی غلطی که دستهای استبداد یا تحریف یا تحمیق بر مردم تحمیل کرده بود.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
آزادی اجتماعی به همین معنایی که امروز در فرهنگ سیاسی دنیا ترجمه میشود، ریشهی قرآنی دارد. هیچ لزومی ندارد که ما به لیبرالیسمِ قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که «کانت» و «جان استوارت میل» و دیگران چه گفتهاند! ما خودمان حرف و منطق داریم. مقولهی آزادی را اسلامی بدانید.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در مکتب غربی لیبرالیسم، ریشهی آزادی را هرگز خدادادگی نمیدانند. هیچکدام نمیگویند که آزادی را خدا به انسان داده است. مبارزات اجتماعی که در دنیا برای آزادی انجام میگیرد، بنا بر تفکر لیبرالیسم غربی، هیچ منطقی ندارد. مثلاً یکی از حرفهایی که زده میشود «خیر همگانی» یا «خیر اکثریت» است. این ریشهی آزادی اجتماعی است. چرا من باید بروم برای خیر اکثریت کُشته شوم و از بین بروم؟ این بیمنطق است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
خیلی از متفکرانی که حتی آمریکایی نیستند، به سفارش دستگاههای آمریکایی، در زمینهی آزادی بهخصوصِ لیبرالیزم، مطلب مینویسند. کتابهایشان ممکن است در اتریش یا آلمان یا فرانسه نوشته شده باشد؛ اما در نیویورک چاپ میشود! سفارش، سفارش آمریکایی است؛ منشأ هم اهداف آمریکایی است. آنها برای اینکه برای آزادی، فلسفهای ارائه دهند، دچار مشکلند. حرفهای گوناگونی زده شده است: فایده، خیر جمعی، لذت جمعی، لذت فردی و حداکثر، حقی از حقوق مدنی. همهی اینها هم قابل خدشه است؛ خود آنها هم خدشه کردهاند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
دو دستهی؛ غربگرایان و احتیاطکنان در واقع بدون اینکه خودشان بدانند، با هم همدستی میکنند تا مفهوم آزادی را کاملاً از حوزهی اسلامی خارج کنند؛ در حالی که مفهوم آزادی یک مفهوم اسلامی است. یک گروه [اول] کسانی هستند که در کلماتشان، مرتب از گفتههای فلاسفهی دو، سه قرن اخیر غربی برای مسئلهی آزادی شاهد میآورند. یک دستهی دیگر [دوم] کسانی هستند که تا مفهوم آزادی مطرح میشود، فوراً مرعوب میشوند، احساس وحشت میکنند و فریاد میکشند که آقا! دین از دست رفت! نه؛ دین بزرگترین پیامآور آزادی است. آزادی درست و آزادی معقول، مهمترین هدیهی دین به یک ملت و به یک جامعه است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در اسلام، آزادی ریشهی الهی دارد. خودِ این یک تفاوت اساسی [بین آزادی در منطق اسلام و غرب] است و منشأ بسیاری از تفاوتهای دیگر میشود. بنابر منطق اسلام، حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیدهی الهی است. در تفکر اسلامی، مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است؛ چون مبارزه برای یک امر الهی است. همچنان که اگر شما میبینید جان کسی را میخواهند سلب کنند، موظفید بروید به او کمک کنید. یک وظیفهی دینی است که اگر نکردید، گناه کردهاید. در زمینهی آزادی هم همینطور است؛ باید بروید، یک تکلیف است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در اسلام، ارزشهای مسلّم و ثابتی وجود دارد؛ حقیقتی وجود دارد. حرکت در سمت آن حقیقت است که ارزش و ارزشآفرین و کمال است. بنابراین، آزادی با این ارزشها محدود میشود. محدود به حقیقت و محدود به ارزشهاست. همین آزادی اجتماعی که اینقدر در اسلام ارزش دارد، اگر در خدمت ضایعکردن فرآوردههای ارزشمند معنوی یا مادی یک ملت به کار گرفته شود، مضر است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در لیبرالیسم غربی، چون حقیقت و ارزشهای اخلاقی نسبی است، لذا آزادی نامحدود است. چرا؟ چون شما که به یک سلسله ارزشهای اخلاقی معتقدید، حق ندارید کسی را که به این ارزشها تعرض میکند، ملامت کنید؛ چون او ممکن است به این ارزشها معتقد نباشد. بنابراین هیچ حدی برای آزادی از لحاظ معنوی و اخلاقی وجود ندارد. اما آزادی در اسلام اینگونه نیست. در اسلام ارزشهای مسلم و ثابتی وجود دارد. بنابراین آزادی با این ارزش ها محدود میشود.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
چند سال قبل در آمریکا گروهی پیدا شدند، که اینها با گرایش مذهبی خاصی علیه حکومت فعلی آمریکا_زمان آقای کلینتون_اقدام کردند. علیه آنها مقداری کارهای امنیتی و انتظامی شد، اما فایدهای نبخشید. خانهای را که آنها در آن جمع شده بودند، محاصره کردند و آتش زدند که حدود هشتاد نفر، در آتش سوختند! ببینید؛ آزادی زنده ماندن، آزادی عقیده، آزادی مبارزه سیاسی، به این حد محدود میشود. بنابراین، آزادی در دنیای مادی غرب هم حدود و مرزهایی دارد. این مرزها، مرزهای مادی است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
ما آزادیِ فساد و بیبندوباری و هرزگی و آزادیِ دروغ و تزویر و فریب و آزادیِ ظلم و استثمار و تجاوز به حقوق ملتها را که غرب پرچمدار و مرتکب آن بوده است، صریحاً و قاطعاً رد میکنیم.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در غرب، حد آزادی را منافع مادی تشکیل میدهد. آنوقتی که منافع مادی به خطر بیفتد، آزادی را محدود میکنند، منافع مادی، مثل عظمت این کشورها، سلطهی علمی این کشورها. تعلیم و تربیت، یکی از مقولاتی است که آزادی در آن، جزو مسلّمترین حقوق انسانهاست. انسانها حق دارند یاد بگیرند؛ اما همین آزادی، در دانشگاههای بزرگ دنیای غربی محدود میشود! انتقال فناوری به کشورهای معیّنی ممنوع است! چرا؟ چون اگر این دانش و این علم انتقال داده شد، از انحصار این قدرت خارج شده است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
آزادی، دروغگویی نیست. آزادی، شایعهپراکنی نیست. آزادی، اِرجاف نیست. «لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ» مرجفون یعنی کسانی که مرتب مردم را میترسانند و روحیهها را تضعیف میکنند. قرآن میگوید: اگر مرجفون_یعنی کسانی که مرتب مردم را میترسانند، آدم را ناامید میکنند، مردم را از اقدام باز میدارند_دست برندارند، تو را به جان آنها خواهیم انداخت. این، مرز آزادی است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در طول یازده سال زندگی مبارکِ امام در دوران انقلاب، چند دولت سرِ کار آمد؟ امام از همهی دولتها حمایت کردند. البته گاهی هم به دولتها اعتراض داشتند. ایشان درعین تذکر دادن، از دولت حمایت میکردند؛ یعنی عیوبی را که به نظرشان میآمد، بهطور خصوصی و محرمانه تذکر میدادند، اما در ملأعام و در برابر افکار عمومی، از هر دولتی که بر سرِ کار بود، پشتیبانی میکردند. حمایت امام، مربوط به علاقهی ایشان نبود. میفرمودند: این شخص، مسئول امور کشور است و بار سنگینی به دوش کشیده و جلو میبرد؛ ما باید از او حمایت کنیم.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
ما آن آزادی که به سرمایهداران غارتگر، حق ورود نامشروع به کشورهای ضعیف و چپاولِ هست و نیست آن ملتها را میدهد، و به آن ملتها حق مبارزهی با آنان را نمیدهد، مردود و منفور میشماریم و آن را ننگ بشریت میدانیم. آزادی در منطق ما، آزادیای است که اسلام به ملتها میبخشد و آنان را به کوه استواری در برابر سلطهگران ظالم و غاصب تبدیل میکند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
آزادی در تفکر لیبرالیسم غربی، با «تکلیف» منافات دارد. آزادی، یعنی آزادی از تکلیف. در اسلام، آزادی آن روی سکه «تکلیف» است. اصلاً انسانها آزادند، چون مکلفند. اگر مکلف نبودند، آزادی لزومی نداشت. اسلام، آزادی را همراه با تکلیف برای انسان دانسته که انسان بتواند با این آزادی، تکالیف را صحیح انجام دهد، انتخابهای بزرگ بکند و بتواند به تکامل برسد. کما اینکه خود حیات انسان برای تکامل است، خداوند جن و انس را آفریده، برای رسیدن به مرتبهی عبودیت او که مرتبهی بسیار والایی است. آزادی هم مثل حقِ حیات است؛ مقدمهای برای عبودیت.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
همکاری دولت و ملت و پیوند عاطفی و عقیدتی مردم با مسئولان کشور، یکی از مظاهر اساسی حکومت مردمی است، و تاکنون گرهگشای مسائل بسیار مهمی بوده است و باید همیشه، با همان قوت و استحکام باقی بماند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
امروز وظیفهی همهی آحاد ملت این است که از مسئولین کشور حمایت کنند و به مسئولین دولتی کمک کنند. اولاً بهخاطر اینکه همهی دولتها دغدغهی اصلی و اساسیشان حل مشکلات مردم است؛ البته ممکن است تواناییهای مختلفی داشته باشند و همه در یک ردیف نباشند؛ ثانیاً ممکن است که سلایق گوناگونی داشته باشند؛ اما هدف در همهی این دولتها عبارت است از اینکه در دورهی مسئولیت خود، در حد توان خودشان، بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
دولتها در نظام اسلامی، باید مورد حمایت مردم قرار بگیرند؛ حتی از سوی آن کسانی که به این شخص خاص در دولت رأی ندادند هم باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند؛ این حرفِ حقیقی و لبّ معنای انسجام اجتماعی و ملی در کشورِ اسلامی ماست. همه باید بهعنوان یک واحد، با دولتی که مسئول کار و بر سرِ کار است، اتحاد کلمه نشان بدهند و به آن کمک کنند؛ مخصوصاً در آن مواردی که کشور با مسائل مهم و چالشهای مهمی روبهروست.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r