#عهد_مشترک
لعنت خدا و بندگان صالحش بر آن دستی که اولین معاهدهی سازش با اسرائیل را امضا کرد و زندگی سیاه دنیوی و سرنوشت اخروی خود را با فرعون قرین ساخت. و نفرین بندگان صالح و فرشتگان و انبیا و اولیا، بر آنان که آن راه را ادامه دادهاند و میدهند؛ مخصوصاً آنان که امید کاذبی به ملت مظلوم فلسطین داده و آنگاه به بهای سیهروزیِ آنان، عیش ناپایداری برای خود فراهم کردند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
بشر در طول تاریخ، بیشترین خطا و گنهکاری و بیتقوایی خود را در عرصهی حکومتداری نشان داده است. گناهانی که از سوی حاکمان و زمامداران و مسلّطانِ بر سرنوشت مردم سر زده است، با گناهان بسیار بزرگِ افراد معمولی و عادی قابل مقایسه نیست. در این عرصه، بشر کمتر از خرد و اخلاق و حکمت بهره برده است. در این عرصه، منطق خیلی کمتر از عرصههای دیگرِ زندگی بشری حاکم بوده است. کسانی که خسارت این بیخردی و بیمنطقی و فساد و گناهآلودگی را پرداختهاند، آحاد افراد بشر_گاهی مردم یک جامعه و گاهی مردم جوامع متعدد_بودند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
کسانی که علاقمند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کاری بکنند، کار این است؛ در آنجا باید مردم را مسلح کنند. ما معتقدیم جز از طریق مبارزهی مسلحانهی تمام عیار، آزادی کاملِ سرزمینِ قدس امکانپذیر نخواهد بود.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
حکومتهای فاسد در آغاز، به شکل استبداد فردی بودند، بعد با تحوّل جوامع بشری، بهصورت استبداد جمعی و سازمانیافته درآمدند. لذا مهمترین کار انبیای عظام الهی، مقابله با طواغیت و کسانی است که نعمتهای خدا را ضایع کردند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در قرآن کریم یک موضوع بهصورت مشخصی بیان شده است که در هر جامعهای، رفتارها و اخلاق، از طبقات بالای اجتماع به تودهی مردم سرایت میکند؛ نه اینکه مردم معمولی مسئول کار خودشان نباشند؛ چرا، اما بعضی از قشرها در جامعه هستند که مسئولیت آنها مضاعف است، زیرا کار و عمل آنها در حیطهی زندگی خود آنها منحصر نخواهد ماند؛ بلکه به دیگران هم سرایت خواهد کرد. این افراد و این قشرها، عبارتند از متنفّذین جامعه، بزرگان و کسانی که یک قدرتی در جامعه، در قبضهی آنهاست_چه قدرت سیاسی، چه قدرت فرهنگی، چه قدرت مالی و اقتصادی_بالاخره سررشتهی زندگی، بهنحوی به آنها برمیگردد، اینها مسئولترند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
ملت فلسطین نباید و نمیتواند آزادی و حقوق حقهی خود را در کنفرانس و گردهماییهای سران عرب جستجو کند. این نشست و برخاستها، اگر برای فلسطینیهای مظلوم، شوم و بدفرجام نباشد، حداقل بیفایده و بیخاصیت است. مبارزان داخل [فلسطین اشغالی] باید به خدا و به نیروی مردمی و اسلامی تکیه کنند و بدانند: «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ.»
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
نباید شک کرد که شجرهی خبیثهی [اسرائیل] که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ»؛ هیچ پایه و پایگاه و استمراری نخواهد داشت و بیشک نابود خواهد شد. و شک نباید کرد که حق پیروز خواهد شد و فلسطین به پیکر اسلامی برخواهد گشت.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در همهی تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعیِ بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است. یعنی گسترش یک تحول، گسترش یک فکر، گسترش نفوذ یک مصلح اجتماعی، وابستهی به این است که با مردم چقدر ارتباط داشته باشد. هر چه ارتباط او و آن جریان و آن جنبش و آن تحول، با مردم بیشتر باشد، امکان موفقیت او بیشتر است؛ اگر از مردم منقطع شد، دیری نخواهد پایید، کاری نخواهد کرد.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
اسلامگرایی در نظام اسلامی، از مردمگرایی جدا نیست. مردمگرایی در نظام اسلامی، ریشهی اسلامی دارد. پایه و اساسِ حق مردم در این انتخاب، خود اسلام است؛ لذا مردمسالاری ما_که مردمسالاری دینی است_دارای فلسفه و مبناست. یکی از عرصههایی که امام همواره بر آن تأکید میکرد و آن را در ساخت نظام اسلامی کار گذاشت، مسئلهی حضور مردم در انتخاب مسئولان نظام و منتهیشدن مسئولیتها به اراده و خواست مردم است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
نظام اسلامی متکی به مردم و متعلق به مردم و در اختیار مردم خواهد بود. مردم خودشان هستند که تصمیم میگیرند، شرکت میکنند، انتخاب میکنند؛ کار دست مردم است. حضور مردم، یکچنین حضور برجستهای است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
تقریباً در همهی نظامهای حکومتی در دنیا، از مردم صحبت میشود هیچکس نمیگوید که من میخواهم بر خلاف مصلحت مردم کار کنم. حتی رژیمهای استبدادیِ سلطنتیِ موروثی، هیچکس نمیگوید که من میخواهم برخلاف میل مردم عمل کنم. بنابراین ادعای مردمگرایی وجود دارد؛ اما مهم این است که حقیقتاً در کجا برای مردم شأن و منزلت و حق و نقش قائل میشوند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی بهدست میآورد، باید همهی همّوغمّش برای مردم باشد؛ هم برای دنیای مردم، هم برای مادیّت مردم، هم برای معنویت مردم، هم برای ایجاد عدالت در میان مردم، هم برای احیای شأن انسانی مردم، هم برای آزادی مردم. اینها جزو وظایف اصلی حکومت است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
از جمله عرصههایی که امام در ساخت نظام اسلامی بنا کرد، تکلیف مسئولان در قبال مردم است. در اسلام و نظام جمهوری اسلامی، فلسفهی مسئولیت پیدا کردنِ مسئولان در کشور، این است که برای مردم کار کنند. مسئولان برای مردمند و خدمتگزار و مدیون و امانتدار آنها هستند. مردم، محورند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
بهرهبرداری از فکر و عمل مردم در راه اعتلای کشور؛ یعنی استعدادها را شکوفاکردن و معطل نگذاشتن، از دیگر عرصههایی بود که امام در ساخت نظام اسلامی کار گذاشت. همیشه امام میگفت که به خودتان ایمان بیاورید؛ نیروی خودتان را باور کنید و بدانید که میتوانید. این درست در مقابل تعالیمی بود که در دوران طولانی استبداد در این کشور، تلقین میشد که مردم ایران نمیتوانند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
لزوم آگاهسازی دائمی مردم، از عرصههایی بود که امام در ساخت نظام اسلامی کار گذاشت. در دستگاههای تبلیغاتی جهانی، نقش تحریف و گمراهسازی، نقش فوقالعاده خطرناکی است که امام به آن توجه داشت. وسایل ارتباطیِ فکریِ نامطمئن و وابستهی به دشمنان کشور و ملت، امام را وادار میکرد که هم خود او بهطور دائم، در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آنها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی میکند آنها را مکتوم نگه دارد، آشنا کنند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در همهجای عالم، فاصلهی میان زندگی رؤسای کشور با مردم کوچه و بازار، فاصلهی شاه و گداست؛ و حتی حکومتهایی هم که داعیهی تودهای داشتند، نتوانستند از زندگی مسرفانهی شاهان برای خود صرفنظر کنند. افتخار نظام اسلامی آن است که امام عظیمالشأنش تا پایان عمر، در زیّطلبگی زندگی کرد.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
مسئلهی «آزادی» یکی از مقولاتی است که در قرآن کریم و در کلمات ائمه "علیهمالسلام" بهطور مؤکد و مکرر روی آن تأکید شده است. البته تعبیری که در اینجا از آزادی میکنیم، مرادمان آزادی مطلق نیست که هیچ طرفداری در دنیا ندارد. منظور از آزادی «آزادی اجتماعی» است؛ آزادی، به مثابهی یک حق انسانی برای اندیشیدن، گفتن، انتخاب کردن و از این قبیل. آزادی از عقاید باطل و خرافی و بسیاری از قیود اجتماعی غلطی که دستهای استبداد یا تحریف یا تحمیق بر مردم تحمیل کرده بود.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
آزادی اجتماعی به همین معنایی که امروز در فرهنگ سیاسی دنیا ترجمه میشود، ریشهی قرآنی دارد. هیچ لزومی ندارد که ما به لیبرالیسمِ قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که «کانت» و «جان استوارت میل» و دیگران چه گفتهاند! ما خودمان حرف و منطق داریم. مقولهی آزادی را اسلامی بدانید.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در مکتب غربی لیبرالیسم، ریشهی آزادی را هرگز خدادادگی نمیدانند. هیچکدام نمیگویند که آزادی را خدا به انسان داده است. مبارزات اجتماعی که در دنیا برای آزادی انجام میگیرد، بنا بر تفکر لیبرالیسم غربی، هیچ منطقی ندارد. مثلاً یکی از حرفهایی که زده میشود «خیر همگانی» یا «خیر اکثریت» است. این ریشهی آزادی اجتماعی است. چرا من باید بروم برای خیر اکثریت کُشته شوم و از بین بروم؟ این بیمنطق است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
خیلی از متفکرانی که حتی آمریکایی نیستند، به سفارش دستگاههای آمریکایی، در زمینهی آزادی بهخصوصِ لیبرالیزم، مطلب مینویسند. کتابهایشان ممکن است در اتریش یا آلمان یا فرانسه نوشته شده باشد؛ اما در نیویورک چاپ میشود! سفارش، سفارش آمریکایی است؛ منشأ هم اهداف آمریکایی است. آنها برای اینکه برای آزادی، فلسفهای ارائه دهند، دچار مشکلند. حرفهای گوناگونی زده شده است: فایده، خیر جمعی، لذت جمعی، لذت فردی و حداکثر، حقی از حقوق مدنی. همهی اینها هم قابل خدشه است؛ خود آنها هم خدشه کردهاند.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
دو دستهی؛ غربگرایان و احتیاطکنان در واقع بدون اینکه خودشان بدانند، با هم همدستی میکنند تا مفهوم آزادی را کاملاً از حوزهی اسلامی خارج کنند؛ در حالی که مفهوم آزادی یک مفهوم اسلامی است. یک گروه [اول] کسانی هستند که در کلماتشان، مرتب از گفتههای فلاسفهی دو، سه قرن اخیر غربی برای مسئلهی آزادی شاهد میآورند. یک دستهی دیگر [دوم] کسانی هستند که تا مفهوم آزادی مطرح میشود، فوراً مرعوب میشوند، احساس وحشت میکنند و فریاد میکشند که آقا! دین از دست رفت! نه؛ دین بزرگترین پیامآور آزادی است. آزادی درست و آزادی معقول، مهمترین هدیهی دین به یک ملت و به یک جامعه است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در اسلام، آزادی ریشهی الهی دارد. خودِ این یک تفاوت اساسی [بین آزادی در منطق اسلام و غرب] است و منشأ بسیاری از تفاوتهای دیگر میشود. بنابر منطق اسلام، حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیدهی الهی است. در تفکر اسلامی، مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است؛ چون مبارزه برای یک امر الهی است. همچنان که اگر شما میبینید جان کسی را میخواهند سلب کنند، موظفید بروید به او کمک کنید. یک وظیفهی دینی است که اگر نکردید، گناه کردهاید. در زمینهی آزادی هم همینطور است؛ باید بروید، یک تکلیف است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در اسلام، ارزشهای مسلّم و ثابتی وجود دارد؛ حقیقتی وجود دارد. حرکت در سمت آن حقیقت است که ارزش و ارزشآفرین و کمال است. بنابراین، آزادی با این ارزشها محدود میشود. محدود به حقیقت و محدود به ارزشهاست. همین آزادی اجتماعی که اینقدر در اسلام ارزش دارد، اگر در خدمت ضایعکردن فرآوردههای ارزشمند معنوی یا مادی یک ملت به کار گرفته شود، مضر است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
در لیبرالیسم غربی، چون حقیقت و ارزشهای اخلاقی نسبی است، لذا آزادی نامحدود است. چرا؟ چون شما که به یک سلسله ارزشهای اخلاقی معتقدید، حق ندارید کسی را که به این ارزشها تعرض میکند، ملامت کنید؛ چون او ممکن است به این ارزشها معتقد نباشد. بنابراین هیچ حدی برای آزادی از لحاظ معنوی و اخلاقی وجود ندارد. اما آزادی در اسلام اینگونه نیست. در اسلام ارزشهای مسلم و ثابتی وجود دارد. بنابراین آزادی با این ارزش ها محدود میشود.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r
#عهد_مشترک
چند سال قبل در آمریکا گروهی پیدا شدند، که اینها با گرایش مذهبی خاصی علیه حکومت فعلی آمریکا_زمان آقای کلینتون_اقدام کردند. علیه آنها مقداری کارهای امنیتی و انتظامی شد، اما فایدهای نبخشید. خانهای را که آنها در آن جمع شده بودند، محاصره کردند و آتش زدند که حدود هشتاد نفر، در آتش سوختند! ببینید؛ آزادی زنده ماندن، آزادی عقیده، آزادی مبارزه سیاسی، به این حد محدود میشود. بنابراین، آزادی در دنیای مادی غرب هم حدود و مرزهایی دارد. این مرزها، مرزهای مادی است.
فصل دوم: معارف، مقاصد و توقعات انقلاب اسلامی ایران
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ahdemoshtarak
@t_manzome_f_r