eitaa logo
حکمش چیه؟
101هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر فرد در یک روز رمضان چند بار از حرام جماع کند، آیا برای هر بار یک کفاره جمع باید بدهد؟ اگر این مسئله را نمی‌دانسته چطور؟ پاسخ اگر روزه دار در روزه ماه رمضان،‌عمداً عمل جنسی با همسر خود داشته باشد باید کفاره دهد که عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مدّ (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است. و اگر این عمل جنسی فی نفسه حرام باشد مانند این که با زن حائض خود همبستر شود یا خدای ناکرده زنا کند، باید کفاره جمع دهد( شصت روز روزه و اطعام شصت فقیر) و در صورت تکرار این عمل در یک روز، بنابر نظر برخی از مراجع باید به ازاء هر بار آمیزش جنسی، یک کفاره جمع دهد که تفصیل آن در ذیل می آید. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال احتیاط واجب آن است که بعدد دفعات آمیزش جنسی کفاره بدهد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید یک کفاره جمع بدهد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر روزه دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند، بنابر احتیاط واجب برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع حرام باشد مثل نزدیکی با زن خود در حال حیض یا زنا و تعدد پیدا کند برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می‌شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): احوط تکرّر کفاره جمع است. ⚜ @Ahkaam
تعدادی گزارش کتبی راجع به اختلاس اموال دولتی توسط یکی از کارمندان دریافت گردیده که بعد از انجام تحقیقات در مورد این اتهام، صحّت‏ بعضی از آن گزارشها برای ما آشکار شده است. ولی هنگام تحقیق از فرد متهم خود او همه اتهامات را انکار می‏کند، آیا ارسال این گزارشات به دادگاه با توجه به اینکه باعث از بین رفتن آبروی شخص می‏شود، جایز است یا خیر؟ و بر فرض عدم جواز، اشخاصی که ازاین مسأله مطلع هستند چه تکلیفی دارند؟ ج: اگر فردی که مسئول حمايت و حفظ بيت‏المال و اموال دولتی است از اختلاس آن اموال توسط يکی از کارمندان يا غير او مطلع شود، از نظر شرعی و قانونی مکلّف است برای احقاق حق، اطّلاعات خود را در اين زمينه به نهادهای مربوطه ارائه دهد و ترس از بين رفتن آبروی متهم از نظر رسمی مجوّزی برای کوتاهی از احقاق حق جهت حفظ بيت‌المال محسوب نمی‏شود و افراد ديگر، گزارشات خود را مستنداً به مسئولين مربوطه ارائه دهند تا ايشان بعد از تحقيق و تفحّص و اثبات مطلب، اقدام نمايند. #تجسس_و_خبرچینی_و_افشاء_اسرار ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر چیزی به #بول #نجس شود چگونه با #آب_قلیل پاک می شود؟ 🍃اگر از قبیل بدن و چیزهای است که آب در آن نفوذ نمی کند،پس از برطرف شدن نجاست، باید دو بار شسته شود و اگر از قبیل لباس و فرش است باید بعد از هر بار شستن فشار داده شود. 🍃آیات عظام بهجت و صافی گلپایگانی: بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود کافی است و در لباس و فرش،فشار یا حرکت دادن لازم است. ⚜ @Ahkaam ⚜
مشاهده می کنیم که بعضی از مطبوعات اخباری از قبیل دستگیری سارقین، کلاهبرداران، گروههای رشوه گیرنده در ادارات و افرادی که اقدام به انجام اعمال منافی عفت می‏کنند و همچنین گروههای فساد و ابتذال و کلوپ‏های شبانه را چاپ می‏کنند، آیا چاپ و نشر این قبیل اخبار، به نوعی اشاعه فحشا محسوب نمی‏شود؟ ج: مجرّد نشر حوادث و وقايع در مطبوعات اشاعه فحشا محسوب نمی‏شود. @Ahkaam
⏱ نمازگزاران ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر کنند، بعد نماز صبح بخوانند.. 🔻مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که نمازگزاران برای اقامه نماز صبح باید ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر نمایند و سپس نماز خود را بخوانند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓ساختن #مجسمه انسان یا حیوان، به صورت نیمه تنه و یا برجسته روی دیوار چه حکمی دارد؟ 🍀امام خمینی ره و آیات عظام بهجت، سیستانی، فاضل، وحید و مکارم : تفاوتی بین مجسمه کامل و ناقص نیست، هر دو اشکال دارد. 🍀آیات عظام تبریزی، خامنه ای و صافی: ساختن مجسمه آنها به صورت ناقص اشکال ندارد. 🍀آیت الله نوری همدانی: ساختن مجسمه در صورتی که برای هدف عقلایی باشد و اسراف محسوب نشود، جایز است. ⚜ @Ahkaam ⚜
در چه مواردی روزه مسافر، صحیح است؟ پاسخ هر چند روزه مسافری که قصد اقامت ده روز در مکانی را ندارد صحیح نیست، ولی مراجع تقلید، مواردی را از عموم این قاعده استثنا نموده‌اند، که شرح آن چنین است: 1. مسافر مى‌تواند براى خواستن حاجت، سه روز در مدینه طیبه، روزه مستحبى بگیرد. (هر چند قصد اقامتِ کمتر از ده روز در آن شهر را داشته باشد) و احتیاط آن است که این سه روز، پشت سر هم بوده و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد. 2. اگر حاجى توانایی قربانی نداشته باشد، یعنى نه حیوانى براى قربانى دارد و نه پول آن را، چنین شخصى باید سه روز در سفر حج، و هفت روز پس از بازگشت (مجموعاً ده روز) روزه بگیرد. و آن سه روز را که در سفر حج بجاى قربانى روزه مى‌گیرد باید پشت سر هم بوده و بنا بر احتیاط واجب از هفتم تا نهم‌ ماه ذى الحجّه باشد. 3. اگر فردی نذر کند روزه بگیرد و روز آن را معین نکند، نمى‌تواند آن را در سفر به جا آورد، ولی اگر نذر کند در روز معینى روزه بگیرد و در آن روز مسافر باشد، دو صورت دارد: الف: این‌گونه نذر کند که مثلاً در روز جمعه که مسافر هستم، روزه بگیرم، یا اینکه نذر کند در روز جمعه روزه بگیرم، چه مسافر باشم یا نباشم، در این صورت موظف به انجام روزه در آن روز است هر چند مسافر باشد و روزه وی صحیح است. ب: این‌گونه نذر کند که مثلاً در روز جمعه روزه بگیرم، ولی هیچ قیدی درباره‌ی انجام آن در سفر نیاورد. در این صورت نیز عده‌ای از مراجع تقلید انجام روزه در سفر را صحیح شمرده‌اند، ولی برخی فقها در این‌باره می‌گویند: بنابر احتیاط تا ناچار نشده نباید در آن روز به سفر رود و اگر در سفر باشد باید قصد کند که ده روز در جایى بماند و آن روز را روزه بگیرد و در صورتى که روزه نگیرد لازم است روزه آن روز را قضا کند، ولی کفاره‌ای بر وی واجب نیست. ⚜ @Ahkaam
روزه‌های حرام از نظر شیعه کدام است؟ پاسخ روزه‌هاى حرام عبارت است از: 1. روزۀ دو عید فطر و قربان. 2. روزۀ روز سى‌ام شعبان (روزى که نمى‌داند از ماه شعبان است یا رمضان) به نیّت اینکه از ماه رمضان باشد. 3. روزۀ ایام تشریق (یازدهم، دوازدهم و سیزدهم ذى‌حجه) براى کسى که در مِنا باشد، چه اشتغال به اعمال حج داشته باشد، یا نداشته باشد. 4. روزه گرفتن به جهت وفای به نذر معصیت. 5. روزۀ سکوت؛ به این معنى که نیّت سکوت و حرف نزدن نماید، اگر چه در بعضى از روز باشد. 6. روزۀ وصال؛ و آن عبارت از آن است که انسان نیت کند که در شب و روز یک بار خوراک بخورد یا چند شبانه روز متوالى از خوراک خوددارى نماید. 7. همچنین احتیاط آن است که زن بدون اذن شوهر روزۀ مستحبى نگیرد، بلکه در صورتى که روزه مزاحم حق شوهرش باشد، و بلکه شوهر او را از روزه گرفتن نهى کند مطلقا (چه مزاحمت با حق شوهر داشته باشد چه نداشته باشد) نباید این احتیاط را ترک کند. ⚜ @Ahkaam
آیا جایز است دانشجویان یکی از مراکز آموزشی گزارش‌هایی از منکراتی را که مشاهده می‏کنند به مسئولین فرهنگی ارائه دهند تا از ارتکاب آنها جلوگیری شود؟ ج: اگر گزارشها راجع به امور علنی باشد و عنوان تجسّس و غيبت بر آنها صدق نکند، اشکال ندارد و بلکه در صورتی که جزء مقدمات نهی از منکر باشد واجب است. @Ahkaam
❓بازی با و یا چه حکمی دارد؟ ✅بازی با ، هر چند بدون برد و باخت، حرام است. ✅ آیات عظام بهجت و مکارم شیرازی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ✅آیت الله سیستانی: اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد، چنانچه در عرف شهر از آلات قمار شناخته شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست ⚜ @Ahkaam
آیا در یک روز ماه رمضان، با تکرار عملی که روزه را باطل می‌کند، کفاره نیز تکرار می‌شود؟ پاسخ با باطل شدن عمدی روزه، علاوه بر آنکه کفاره آن واجب خواهد شد، لازم است که فرد تا پایان روز امساک نیز بکند، یعنی نباید تا اذان مغرب کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد. با این وجود، اگر دوباره مرتکب مُبطل روزه شود، تنها کار حرامی کرده ولی کفاره، تکرار نخواهد شد. البته فقها درباره‌ی جماع و استمنا احتیاط کرده و در صورت تکرار آن، تکرار کفاره را نیز واجب می‌دانند. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از تشکیلات مأذنه
🛑 از تعطیلات استفاده کنید و در دوره های آنلاین و آفلاین زیر شرکت کنید. روی اسم دوره ضربه بزنید. 👇👇👇 🔹دوره تخصصی تربیت مشاور فضای مجازی🔹 🔹دوره تخصصی سواد فضای مجازی 🔹 🔹دوره تخصصی عملیات روانی 🔹 🔹دوره مجازی آموزش فتوشاپ ۲۰۲۰🔹 🔹دوره مجازی آموزش ساخت پاورپوینت🔹 🔹سخنرانی های کاربردی، جذاب و چندرسانه‌ای🔹 🔰 تقویت مهارت‌های رسانه‌ای با 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
حکم شرعی کسی که برای مسلمانی که روزه نمی‌گیرد غذا و نوشیدنی تهیه می‌کند چیست؟ پاسخ اگر روزه بر آن شخص واجب نیست یا شرعا معذور از روزه گرفتن است (مثل اینکه توانایی روزه گرفتن را نداشته باشد)، اشکالی ندارد، ولی در صورتی که معذور نیست و روزه گرفتن بر او واجب باشد، از باب یاری نرساندن بر گناه، باید از این کار خودداری کند و در صورت امکان با زبانی نرم وی را نهی از منکر نماید. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر روزه گرفتن براى او واجب باشد و بدون عذر شرعى روزه نمى‌گیرد، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بطور کلی اگر آن شخص، شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعی ندارد ولی در صورتی که معذور نیست باید آنها را با زبان خوب، نهی از منکر نماید و از تهیه آن خودداری نماید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه فرد مذکور در افطار روزه معذور است، مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
آیا بیان ظلم یاخیانت بعضی از مسئولین ادارات در برابر مردم جایز است؟ ج: گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پيگيری و تعقيب بعد از تحقيق و اطمينان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود واجب می‏گردد، ولی بيان آن در برابر مردم وجهی ندارد بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی‏شود حرام است. @Ahkaam
❗️کسی که قصد #سفر دارد و مجموع رفت و برگشت او هشت فرسخ است، وقتی که به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و اذان آن را نشنود، باید نماز را شکسته بخواند. ‼️توجه: هر فرسخ ۶۲۴۰ متر است. ‼️توجه: وجوب #قصر (کوتاه کردن یا دو رکعتی کردن نماز) فقط در خصوص نمازهای روزانه ی چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است، و نماز صبح و مغرب قصر نمی شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
1. بنده ناجی استخر هستم. در ماه رمضان افرادی در روز برای آب درمانی و....مراجعه می‌کنند آیا با فرض اینکه ممکن است فردی نیاز به کمک داشته و برای نجات او مجبور باشم سر را به زیر آب ببرم، اشتغال به این کار در حال روزه جایز است؟ 2. اگر برای نجات فردی سر را به زیر آب بردم، تکلیف روزه‌ام چیست؟ پاسخ 1. اشتغال به این کار جایز و چه بسا لازم است. 2. در هر حال نجات جان مسلمان واجب است، و اگر این امر در ماه رمضان موجب شود که روزه‌دار تمام سر را به زیر آب فرو برد، باید روزه را تا پایان روز نگه داشته و بعدا قضای آن را بجا آورد، ولی این کار کفاره ندارد، هر چند عمدی باشد. البته برخی از فقها فرو بردن سر در آب را مبطل روزه نمی‌دانند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. فی نفسه اشتغال به چنین کاری اشکال ندارد بلکه گاهاً واجب است. 2. در فرض مذکور فرو بردن سر زیر آب اشکال ندارد ولی روزه باطل می‌شود و بعداً باید قضای آن را بجا آورید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 1و2. در هر حال کسى که براى نجات غریق مجبور است سر را در آب فرو ببرد روزه‏‌اش اشکال دارد، ولى به عنوان نجات جان مسلمانى این کار واجب است و بعداً قضا کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): سر فرو بردن زیر آب موجب بطلان روزه می‌شود و اگر برای نجات غریق باشد، کفاره ندارد و تنها قضای آن کافی است. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از دور بزن
🦋 آن سوی مرگ تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده‌اند. 🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر خواهید شد. به دلیل استقبال و درخواست بالای همراهان گرامی تمام فایل‌ها به صورت یک‌جا تقدیم می‌گردد. 🔈 https://eitaa.com/joinchat/2637299714C3c968e2ee4
با سلام. خانمی که چهار سال به علت حاملگی یا شیردهی روزه نگرفته و الآن مریضی معده دارد که نمی‌تواند روزه قضا بگیرد و برای هیچ سالی کفاره‌اش را هم نداده، چه کند؟ پاسخ بانوانی که به علت بارداری یا شیردهی روزه نمی‌گیرند، باید برای هر روزی که روزه را ترک کرده‌اند 750 گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهند و قضای روزه‌ها را در اولین فرصت ممکن بجا آورند، ولی اگر به دلیل بیماری نتوانند روزه را تا رمضان سال بعد قضا کنند، روزه از عهده‌ی آنها ساقط است. ولی برخی فقها می‌گویند اگر بیماری در سالهای بعد هم بهبود یافت باید روزه‌ها را قضا کرد و چنانچه تا آخر عمر ادامه پیدا کند، باید جهت انجام قضای روزه‌ها، وصیت کند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض مرقوم لازم است روزى یک مدّ طعام - تقریباً 750 گرم گندم یا نان و مانند آن - به فقیر بدهد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آورد و اگر تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است که عبارت است از پرداخت یک مدّ طعام به فقیر براى هر روزه، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحّت روزه است، فدیه‌‏اى ندارد. ضمناً اگر روزه براى خودش ضرر داشته و تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، فقط فدیه به نحو مذکور کافى است و قضا ساقط مى‌شود و باید توجه داشت در صورتى که قضا ساقط نیست، چنانچه تا آخر عمر نتواند روزه‌هاى خود را قضا نماید، لازم است وصیت نماید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شخصی بر اثر عذر شرعی نتواند روزه بگیرد، و همان عذر یا عذر شرعی دیگر که بلافاصله پس از آن عذر حاصل شده تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد قضا هم ندارد، ولی باید برای هر روز فقیری را سیر کند( باید به نرخ همان روزی که می‌خواهید پرداخت کنید، بپردازید و نرخ الآن[3] برای هر روز مبلغ 1000 تومان است). و اگر عذرش برطرف شود فقط قضای آن را بجا آورد، و چنانچه تا ماه رمضان سال بعد قضای آن را بجا نیاورد هم قضا دارد و هم سیر کردن فقیر لازم است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): کفاره‌ها را باید بدهید و روزه‌ها را وصیت کنید اما اگر مرض شما بعداً بهبودی یافت باید روزه‌ها را قضا کنید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مادامی که بیماری التیام نیافته قضای روزه‌هایی که به علت حاملگی و شیر دهی نگرفته واجب نیست ولی در ازای هر روز باید 750 گرم طعام به فقیر بدهد. ⚜ @Ahkaam
تحقیق از اموال مؤمنین و گزارش آن به دولت و حاکمِ ظالم به‌خصوص اگر منجر به اذیت و ورود خسارت به آنها شود چه حکمی دارد؟ ج: اين قبيل اعمال از نظر شرعی حرام هستند و در صورتی که خسارت وارده به دليل خبرچينی از مؤمنين نزد ظالم باشد، موجب ضمان می‏گردد. @Ahkaam
اگر کسی ندانسته کار حرامی که روزه را باطل می‌کند (مثل فروبردن خلط) انجام دهد و عمدی باشد، روزه‌ی او چه حکمی دارد؟ یعنی نمی‌دانسته که کار حرام و مبطل روزه است. پاسخ کاری که روزه را باطل می‌کند اگر عمداً و با علم و آگاهی به مسئله انجام شود، علاوه بر وجوب قضا، کفاره نیز دارد، ولی اگر به دلیل ندانستن مسأله باشد کفاره ندارد، و قضای آن کافیست. البته برخی فقها معتقدند چنانچه جاهل مقصر بوده کفاره هم واجب می‌شود، برخی دیگر نیز در فرض سؤال، اصل فرو بردن خلط را مبطل روزه ندانسته‌اند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هر حال اگر عمداً و از روى علم به این که عمل مذکور روزه را باطل مى‌کند، علاوه بر قضا کفاره هم دارد ولى اگر جهل به حکم شرعى داشته باشد، کفاره ندارد. ضمناً توجه داشته باشید، فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): کارهایی که روزه را باطل می‌کند اگر عمداً و با علم و اطلاع انجام دهد، علاوه بر این که روزه او باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره نیز دارد، ولی اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد کفاره ندارد، ولی قضای آن واجب است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فرو بردن خلط جزو مبطلات نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه جاهل مقصر بوده قضا و کفاره لازم است. ⚜ @Ahkaam
❓زنی که به علت بارداری یا شیردهی روزه نگرفته و اکنون نیز دچار بیماری معده شده که قضای روزه‌ها برایش امکان‌پذیر نیست، چه تکلیفی دارد؟ 💖بانوانی که به علت بارداری یا شیردهی روزه نمی‌گیرند، باید برای هر روزی که روزه را ترک کرده‌اند 750 گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهند و قضای روزه‌ها را در اولین فرصت ممکن بجا آورند، ولی اگر به دلیل بیماری نتوانند روزه را تا رمضان سال بعد قضا کنند، روزه از عهده‌ی آنها ساقط است. ولی برخی فقها می‌گویند اگر بیماری در سالهای بعد هم بهبود یافت باید روزه‌ها را قضا کرد و چنانچه تا آخر عمر ادامه پیدا کند، باید جهت انجام قضای روزه‌ها، وصیت کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30845 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سوال: اگر گرفتن روزه باعث شود بیمارى دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟ 🌼همه مراجع: نباید روزه بگیرد. ❓سوال: اگر بیمار با اعتقاد به این که روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ حکم روزه اش چیست؟ 🌼همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
در چه مواردی تنها قضای روزه واجب می‌‌شود و پرداخت کفاره لازم نیست؟ پاسخ مواردی که فقط قضاى روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نمی‌شود، عبارت‌اند از: 1. روزه‌دار در حال روزه، عمداً قِى (استفراغ) کند. 2. اگر انسان در شب ماه رمضان جنب باشد و بخوابد و بیدار شود و دوباره بخوابد و بیدار شود، سپس برای بار سوم بخوابد ولی تا اذان صبح بیدار نشود. 3. اگر عملى که روزه را باطل می‌کند به جا نیاورد، ولى نیّت روزه نکند، یا ریا کند، یا قصد کند کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد. 4. در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت یک روز یا چند روز روزه بگیرد. 5. اگر در ماه رمضان بدون این‌که تحقیق کند وقت اذان صبح شده و یا بعد از تحقیق، با این‌که گمان دارد وقت اذان است، کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 6. کسى خبر دهد وقت اذان صبح نشده و انسان با اعتماد بر گفته او کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 7. کسى خبر دهد وقت اذان صبح شده و انسان به گفته او یقین نکند، یا خیال کند شوخى می‌کند و کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 8. به گفته شخصی که عادل باشد افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است. 9. در هواى صاف به واسطه تاریکى یقین کند که مغرب شده و افطار کند بعد معلوم شود مغرب نبوده است، ولى اگر در هواى ابری و مانند آن به گمان این‌که مغرب شده افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نیست. 10. براى خنک شدن، یا بی‌جهت مضمضه کند؛ یعنى آب در دهان بگرداند و بی‌اختیار فرو رود، ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بی‌اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست. 11. کسى که بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر خود ملاعبه کند و بی‌اختیار منى از او خارج شود. 12. کسى که از روی اکراه یا اضطرار یا تقیه افطار کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa47048@Ahkaam
آیا تجسّس در امور شخصی و غیر شخصی مؤمنین به دلیل امر به معروف و نهی از منکر، در صورتی که از آنان ارتکاب حرام یا ترک معروف مشاهده شود، جایز است؟ اشخاصی که برای کشف تخلفات مردم تجسّس می کنند با اینکه مکلف به این کار نیستند، چه حکمی دارند؟ ج: مبادرت به امر بررسی و تحقيق قانونی نسبت به کار اداری کارمندان و غير آنان توّسط مأموران رسمی تفحّص و تحقيق در چارچوب ضوابط و مقرّرات قانونی اشکال ندارد ولی تجسس در کار ديگران و يا تحقيق دراعمال و رفتار کارمندان برای کشف اسرار آنان در خارج از حدود و ضوابط قانونی برای آن مأموران هم جايز نيست. @Ahkaam