🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است:
▫️1: اینکه بدن یا #لباس نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با #خون نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد.
▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد .
▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا #لباس_نجس نماز بخواند .
▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن #نماز بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر یک معتاد خانوادهاش را به جهت نیاز مالی برای خرید مواد، مورد آزار و اذیت قرار دهد، آیا کمک مالی به آن معتاد جایز است؟
پاسخ
مصرف مواد مخدّر در غیر موارد درمان جایز نیست؛ لذا صدقه و کمک به فرد معتاد نیز جایز نخواهد بود، مگر اینکه - مانند فرض سؤال - ضرورتی پیدا شود که تنها راه رفع آن، کمک مالی به فرد معتاد باشد.
با این حال، برخی از فقها، حتی در فرض سؤال نیز کمک مالی به فرد معتاد جهت تهیه مواد مخدر را جایز نمیدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر ضرورت نجات خانوادهاش آن را اقتضا کند، و راهی حتی گزارش به مسؤولین برای نجات خانواده وجود ندارد، به مقدار ضرورت اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کمک به او موجب جری شدن او در جهت اعتیاد و خرید مواد مخدر شود، باید اجتناب شود.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر تشخیص ضرورت داده شود و بدانید آزار زیاد میرساند و کمک شما موجب آرامش زن و فرزندان او خواهد شد از صدقات میتوان به او کمک نمود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر به حد ضرورت برسد و راه دیگری برای رفع اذیت و آزار او نباشد اشکالی ندارد، ولی وظیفه اولیه کمک کردن به معتاد جهت ترک اعتیاد است.
⚜ @Ahkaam ⚜
«هرکس با هفتاد دختر در خانه زنا کند و هفتاد پیامبر را بکشد و هفتاد کتاب آسمانی را بسوزاند، گناهش کمتر است از کسی که یک روز نمازش را عمداً نخواند». آیا این حدیث صحیح است؟
پاسخ
ترک عمدی نماز از گناهان کبیره بوده و سبب خروج شخص از ذمهی خداوند و رسول او میشود. امام کاظم(ع) فرمود: عمرو بن عبید از امام صادق(ع) در مورد گناهان کبیره پرسید. امام(ع) نیز برخی از گناهان را برشمرد و فرمود: «ترک نماز از روی عمد یا ترک یکی از آن مواردی که خداوند واجب کرده است جزو گناهان کبیره است؛ زیرا که رسول خدا(ص) فرمود: «مَنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص»؛ هر کس نماز را عمدا ترک کند از ذمّه خدا و رسول و امانشان بیزاری جسته است.
بر اساس برخی از روایات معتبر گناه کسی که نماز را عمدا ترک کند، میتواند از زنا هم بالاتر باشد:
مسعدة بن صدقه میگوید وقتی از امام صادق(ع) پرسیده شد که چرا به انسان زناکار کافر گفته نمیشود، ولی ترک کننده نماز کافر است؟ فرمود: زیرا انسان زناکار و امثال او به دلیل شهوتی که بر آنها غالب شده، مبادرت به این گناه میکنند، ولی ترک کننده نماز فقط به جهت خوار شمردن این عبادت الهی آنرا ترک کرده است.
اما روایت مبالغه آمیز دیگری در این زمینه وجود دارد که سند آن به امامی نرسیده، بلکه مرفوعه و ضعیف السند بوده؛ و از اینرو نمیتوان به آن اعتماد و استناد کرد:
«مَنْ أَحْرَقَ سَبْعِینَ مُصْحَفاً وَ قَتَلَ سَبْعِینَ مَلَکاً مُقَرَّباً وَ زَنَی بِسَبْعِینَ بِکراً کانَ أَقْرَبَ إِلَی النَّجَاةِ مِمَّنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً؛ کسی که هفتاد قرآن را بسوزاند و هفتاد مَلَک مقرب را به قتل برساند و با هفتاد(زن) باکره زنا کند، از کسی که عمدا نماز را ترک نماید، به نجات خدا نزدیکتر است.
این روایت از لحاظ محتوا نیز دچار مشکل است؛ زیرا:
الف) کشتن فرشتگان مقرب توسط انسان امکانپذیر نیست.
ب) همانگونه که در یکی از روایات بالا دیدیم، علت بالاتر بودن گناه ترک نماز از گناه زنا، اینگونه عنوان شد که تارک نماز بیش از زناکار، دین و دستورات الهی را خوار کرده است. و بدیهی است فردی که هفتاد قرآن را آتش زده و احیانا هفتاد فرشته مقرب را به قتل رسانده باشد، نسبت به فرد تارک الصلاه بیشتر در صدد خوارکردن و توهین به دین برآمده است، پس طبیعتا گناه او نیز بیشتر خواهد بود، اگرچه این بیشتر بودن گناه، از بزرگی گناه ترککردن نماز نمیکاهد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸1. آیا بازیهای کامپیوتری معمولی که در همه شهربازیها وجود دارد به طوری که در آن فرد سکهای در دستگاه میگذارد و با کامپیوتر بازی میکند و در صورت بُرد پول یا جایزهای میگیرد و در صورت باخت پول داده شده از دست میرود. آیا این بازیها جزو قمار محسوب میشوند و پول برده شده حرام است؟(مثل بازیهای تلفنی). 2. اگر این نوع بازیهای شهربازی در سؤال یک اشکالی ندارد، سؤال اصلی من این است که در اینترنت سایتهایی وجود دارد که دقیقاً مثل بازیهای کامپیوتری شهربازی، هر مقدار پولی را که میخواهید واریز میکنید و با خود نرم افزار سایت، بازی کامپیوتری انجام میدهید و در صورت برد، مقدار معینی پول برنده میشوید و در صورت باخت، پول واریزی از دست میرود. آیا این نیز قمار محسوب میشود و پول برده شده حرام است؟ در ضمن سایت طوری است که میتوان بازی را در حالت کمترین ریسک قرار داد که احتمال برد ما تقریباً 25 برابر باخت است؛ یعنی یکی از دلایل حرمت قمار یعنی احتمال باخت سنگین و به نابودی کشیدن زندگی فرد به هیچ عنوان وجود ندارد.
☘️پاسخ
در این بازیها برد و باخت به دو صورت میتواند فرض شود:
1. از بازندگان چیزی بگیرند و از همان پول به برندگان بدهند.
2. از تمام شرکتکنندگان، پولی بابت مخارج سایت بگیرند و از منبعی دیگر به برندگان جایزه بدهند.
گزینه اول -که ظاهراً روش کاربردی بسیاری از این سایتها است- صورت شرعی نداشته و همان شرطبندی حرام است، اما اگر رویکرد سایت، مبتنی بر گزینه دوم باشد، ایرادی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): 1و2. در هر صورت برد و باخت اگر به صورتی باشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر شرط جایزه شود یعنی بر اساس قرارداد در فرض برد، بازنده ملزم به پرداخت جایزه باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در هر دو صورت اگر از شرکت کنندگان پولی بگیرند، قمار محسوب میشود و حرام است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در برخی بازیهای اینترنتی گاهی پیشنهاد میشود که با پرداخت چند دلار میتوان به مرحله بعد آن بازی رفت و یا فلان امتیاز را به شما میدهیم تا راحتتر بازی را طی کنید. آیا پرداخت این پول در برابر خدمتی که ارائه میدهند جایز است؟ (ولو اینکه این بازیها مربوط به کشوری غیر مسلمان باشد).
☘️پاسخ
پرداخت این مبلغ و استفاده از این امتیاز به خودی خود اشکالی ندارد. بله اگر بازی مذکور، از بازیهایی باشد که دارای مفسده بوده و یا با بُرد و باخت مالی همراه باشد، جایز نمیباشد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر آن پول در مقابل ارائه خدمت باشد، فى نفسه مانعى ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بازیها مشتمل بر حرام نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال چنانچه کمک به کفار نباشد و از بازیهائی نباشد که دارای مفسده باشد و بدون برد و باخت مالی باشد و از همان پول پرداختی جوایزی برای آنها تهیه نکنند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): بازیهای مذکور چنانچه برد و باخت نداشته باشد و نوعاً از بازیهای قمار نباشد و منفعت عقلایی داشته باشد مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من در بازی آنلاین تحت وب بازی میکنم که سازندهاش یک شخص لهستانی است و آن بازی مانند یک جهان مجازی است که دارای 50 کشور مختلف میباشد که کشور ایران و کشور صهیونیست اسرائیل دو تا از 50 کشور آن بازی هستند، آیا بازی کردن در این سایت حرام است؟
☘️پاسخ
شرکت در این نوع بازیها، با شرایط زیر اشکالی ندارد:
1. استفاده و ورود به آن منع قانونی نداشته باشد.
2. بازی مذکور قمار نبوده و به شرط برد و باخت انجام نشود.
3. مفسدهی اخلاقی یا انحراف عقیدتی در آن نباشد.
4. توهینی نسبت به ایران و ارزشهای اسلامی در آن نبوده و تجلیلی نسبت به اسراییل یا مفاهیم صهیونیستی در آن نباشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه بازی مذکور برد و باخت داشته باشد و یا تخلف از قوانین محسوب شود جائز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بازی قمار از قبیل شطرنج نبوده و یا دارای تصاویر مستهجن و یا مفسد عقیده و اخلاق و یا وهن اسلام و مسلمین نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸بنده قصد راه اندازی وب سایتی به شرح زیر دارم: لیست مسابقات ورزشی بین تیم های بزرگ در وب سایت قرار داده می شود. کاربران مسابقه مورد نظر خود را انتخاب و با کاربر دیگری اقدام به شرط بندی می کند. پس از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتایج، مبلغ شرط بندی به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن اینکه 15% از مبلغ برنده شده به عنوان کارمزد توسط وب سایت کسر خواهد شد. حال، با توجه به اینکه دین اسلام برای دو ورزش اسب دوانی و تیراندازی (که هر دو مسابقه رزمی به حساب می آیند) اجازه بر گزاری مسابقه و شرط بندی را می دهد، آیا بنده این اجازه را دارم که مسابقات قرار داده شده در وب سایت را فقط به مسابقات رزمی محدود کنم؟ آیا اخذ این 15 درصد حلال است یا خیر؟ و آیا راهی برای حلال کردن این مبالغ وجود دارد یا خیر؟
☘️پاسخ
در فرض سؤال جایز نیست. بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصیاش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است شرط بندی بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر ملزم باشد پولی پرداخت کند یا براساس شرط باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): عمل مذکور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهی برای حلیت ندارد، بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است مسابقه بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): این نوع کسبها وجهۀ شرعی ندارد وباید از آن اجتناب شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی تخته نرد چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜