🌸بنده قصد راه اندازی وب سایتی به شرح زیر دارم: لیست مسابقات ورزشی بین تیم های بزرگ در وب سایت قرار داده می شود. کاربران مسابقه مورد نظر خود را انتخاب و با کاربر دیگری اقدام به شرط بندی می کند. پس از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتایج، مبلغ شرط بندی به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن اینکه 15% از مبلغ برنده شده به عنوان کارمزد توسط وب سایت کسر خواهد شد. حال، با توجه به اینکه دین اسلام برای دو ورزش اسب دوانی و تیراندازی (که هر دو مسابقه رزمی به حساب می آیند) اجازه بر گزاری مسابقه و شرط بندی را می دهد، آیا بنده این اجازه را دارم که مسابقات قرار داده شده در وب سایت را فقط به مسابقات رزمی محدود کنم؟ آیا اخذ این 15 درصد حلال است یا خیر؟ و آیا راهی برای حلال کردن این مبالغ وجود دارد یا خیر؟
☘️پاسخ
در فرض سؤال جایز نیست. بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصیاش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است شرط بندی بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر ملزم باشد پولی پرداخت کند یا براساس شرط باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): عمل مذکور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهی برای حلیت ندارد، بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، و اما در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی که مورد اجازه شرع است مسابقه بین طرفین شرکت کننده (سوار کار و تیر انداز ) بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): این نوع کسبها وجهۀ شرعی ندارد وباید از آن اجتناب شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی تخته نرد چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی با شطرنج چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر به نظر مکلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در این صورت بازى با آن بدون شرط بندى اشکال ندارد ولى پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود و بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): شطرنج و تخته نرد در هر صورت حرام است اما غیر این دو اگر با شرط بندی باشد حرام است و بدون آن نیز اگر در عرف محل آلت قماری شمرده شود به احتیاط واجب جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجه به این که شطرنج امروزه به عنوان یک نوع ورزش شناخته شده و آلت قمار محسوب نمی شود، بازی آن بدون برد و باخت مالی اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸توی مسابقات پیش بینی فوتبال که هر کس مبلغی پول میگذارد و در مسابقه شرکت میکند اگر برنده شود حکم این پول چیست؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتى که از شرکت کنندگان پولى بگیرند، و به قید قرعه از محلّ پولهاى دریافتى جوایزى به برندگان بپردازند، این کار حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): گرفتن پول برای جایزه دادن در مقابل پیش بینی نتایج مسابقات اکل مال به باطل و حرام است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸با سلام. سایتی هست با آدرس www.btaraf.com که مسابقه پیش بینی فوتبال برگزار می کند و برای هر فرم مبلغی را گرفته و در نهایت به نفرات برتر بدون قرعه کشی 90درصد پول جمع شده را جایزه می دهد و 7 درصد را به ادعای خود برای مخارج سایت و 3درصد را برای امور خیریه صرف می کند. لطفا با بررسی این سایت راهنمای کنید. می خواستم بدانم شرکت در این مسابقات و پول حاصل از آن چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، که چنین شرط بندی حرام است، همچنین اگر تماشاگران باهمدیگر شرط بندی کنند حرام است. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است. [1] و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، موسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است. [2] [3]
بنابراین شرط بندی بین دو طرف مسابقه و بین تماشاگران حرام است. اما مورد سؤال شما یعنی کسانی که وارد این سایت می شوند و مبلغی پرداخت کرده و درباره نتیجه مسابفات نظر داده و پیش بینی می کنند و بر این اساس و در صورت نظر صحیح، مبلغی دریافت می کنند، مرتکب شرط بندی حرام می شوند و دادن مبلغی به موسسات خیریه توجیهی برای انجام دادن کار حرام نیست.
اگر چه نظر مراجع محترم تقلید بیان شد ولی با مشخص کردن مرجع تقلید تان بهتر می توانید به جواب های دلخواه برسید. موفق باشید.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
بستن شیر آب در حال وضو چه حکمی دارد؟
✅پاسخ
اشکال ندارد.
نکته: اگر بعد از ریختن آب روی اعضای وضو، نخست شیر آب بسته شود و سپس وضوی اعضا کامل شود، از اسراف جلوگیری خواهد شد و برای مسح،اشکالی پیش نخواهد آمد.
⚜ @Ahkaam ⚜
س 900. شخصى داراى کتابخانه اى شخصى است که مدتى از آن کتاب ها استفاده مى نموده است، فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمى کند، ولى احتمال مى دهد که در آينده از آن بهره ببرد، آيا در مدتى که از کتاب ها استفاده نمى کند، به آن خمس تعلّق مى گيرد؟ و آيا در تعلّق خمس، فرقى بين اين که خودش خريده باشد يا پدرش، وجود دارد؟مقلد مقام معظم #رهبری هستم.
ج. اگر کتاب ها در زمان خريد آن مورد نياز او براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى او باشد، خمس ندارد، حتى اگر پس از سال اول از آن استفاده نکند. همچنين اگر کتاب ها به او ارث رسيده و يا از طرف پدر و مادر و يا ديگران به او هديه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمى گيرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸نظر اسلام درباره شطرنج چیست و شطرنج و امامان چه رابطه ای داشتند؟
☘️پاسخ
بازی با آلات قمار در اسلام،حتی بدون شرط بردو باخت جایز نمی باشد، همان طور که بازی با غیر از آلات قمار ولی با شرط بندی و برد و باخت(قمار) جایز نمی باشد.
شطرنج در روایات ما و با توجه به کاربردی که داشته است جزء آلات قمار شمرده شده است و طبیعتاً بازی با آن حتی بدون برد و باخت ،حرام است.
امام صادق(ع) می فرماید: " شطرنج از باطل است" و " هر آن چه که با آن قمار شود میسر است."
اما همان طور که استفاده می شود، دو چیز حرام است؛ اول: برد و باخت و قمار کردن، دوم: بازی با آلات قمار ، پس اگر وسیله ای بر اثر مرور زمان و شرایط موجود، از آلت قمار بودن خارج شود و غالباً در بازی با آن، برد و باخت نشود، بازی با آن حرام نیست، لذا حضرت امام خمینی در استفتائی که از ایشان درباره بازی با شطرنج شده است، به همین مطلب اشاره کرده اند:
سؤال :اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را بهطور کلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان یک ورزش فکرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟
جواب: بر فرض مذکور اگر برد و باختى در بین نباشد اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸حکم بازی کردن با پاسور (ورق بازی) بدون برد و باخت و برای سرگرمی چیست؟ با توجه به این که در جامعه امروز ایران قبح آن شکسته شده و در بین جوانان فراگیرشده و در ایران از آلت قمار هم خارج شده است؟
☘️پاسخ
در خصوص سؤال مذکور حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند که: بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند(پاسور)، مطلقا جائز نیست (چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت) ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند؛ مثل ورق هایی که نوعی بازی فکرى محض بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است یا ورقهایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتور سیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مىشود بدون شرط بندى اشکال ندارد.
مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند: "بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جائز نیست ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و به طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جائز نیست و بازى با هر وسیلهاى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرطبندى، اشکال ندارد."
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸می خواستم بدانم اسلام در مورد شرط بندی چه حکمی دارد؟ آیا شرط بندی با پول متعلق به خودم در مسابقات ورزشی (اسب دوانی، فوتبال، تنیس، و غیره) مجاز است؟
☘️پاسخ
شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، حرام است و همچنین حرام است اگر تماشاگران باهمدیگر شرط بندی کنند. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است. و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، موسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است.
بعضی مراجع عظام تقلید در شرط بندی فرقی بین شرط مالی و معنوی نگذاشته اند؛ و براین عقیده اند که حتی اگر در مسابقه ای شرط شود که هرکس بازنده شد یک جزء قرآن برای اموات شخص برنده بخواند این شرط اشکال دارد. اما بعضی دیگر از مراجع به شروط معنوی اشکال نمی گیرند.
اما اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜