eitaa logo
حکمش چیه؟
101.2هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش بستن شیر آب در حال وضو چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ اشکال ندارد. نکته: اگر بعد از ریختن آب روی اعضای وضو، نخست شیر آب بسته شود و سپس وضوی اعضا کامل شود، از اسراف جلوگیری خواهد شد و برای مسح،اشکالی پیش نخواهد آمد. ⚜ @Ahkaam
س 900. شخصى داراى کتابخانه اى شخصى است که مدتى از آن کتاب ها استفاده مى نموده است، فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمى کند، ولى احتمال مى دهد که در آينده از آن بهره ببرد، آيا در مدتى که از کتاب ها استفاده نمى کند، به آن خمس تعلّق مى گيرد؟ و آيا در تعلّق خمس، فرقى بين اين که خودش خريده باشد يا پدرش، وجود دارد؟مقلد مقام معظم هستم. ج. اگر کتاب ها در زمان خريد آن مورد نياز او براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى او باشد، خمس ندارد، حتى اگر پس از سال اول از آن استفاده نکند. همچنين اگر کتاب ها به او ارث رسيده و يا از طرف پدر و مادر و يا ديگران به او هديه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمى گيرد. ⚜ @Ahkaam
🌸نظر اسلام درباره شطرنج چیست و شطرنج و امامان چه رابطه ای داشتند؟ ☘️پاسخ بازی با آلات قمار در اسلام،حتی بدون شرط بردو باخت جایز نمی باشد، همان طور که بازی با غیر از آلات قمار ولی با شرط بندی و برد و باخت(قمار) جایز نمی باشد. شطرنج در روایات ما و با توجه به کاربردی که داشته است جزء آلات قمار شمرده شده است و طبیعتاً بازی با آن حتی بدون برد و باخت ،حرام است. امام صادق(ع) می فرماید: " شطرنج از باطل است" و " هر آن چه که با آن قمار شود میسر است." اما همان طور که استفاده می شود، دو چیز حرام است؛ اول: برد و باخت و قمار کردن، دوم: بازی با آلات قمار ، پس اگر وسیله ای بر اثر مرور زمان و شرایط موجود، از آلت قمار بودن خارج شود و غالباً در بازی با آن، برد و باخت نشود، بازی با آن حرام نیست، لذا حضرت امام خمینی در استفتائی که از ایشان درباره بازی با شطرنج شده است، به همین مطلب اشاره کرده اند: سؤال :اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به‏طور کلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان یک ورزش فکرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟ جواب: بر فرض مذکور اگر برد و باختى در بین نباشد اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم بازی کردن با پاسور (ورق بازی) بدون برد و باخت و برای سرگرمی چیست؟ با توجه به این که در جامعه امروز ایران قبح آن شکسته شده و در بین جوانان فراگیرشده و در ایران از آلت قمار هم خارج شده است؟ ☘️پاسخ در خصوص سؤال مذکور حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند که: بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند(پاسور)، مطلقا جائز نیست (چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت) ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند؛ مثل ورق هایی که نوعی بازی فکرى محض بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است یا ورق‏هایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتور سیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مى‏شود بدون شرط بندى اشکال ندارد. مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند: "بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جائز نیست ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد. و به طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جائز نیست و بازى با هر وسیله‏اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرطبندى، اشکال ندارد." ⚜ @Ahkaam
🌸می خواستم بدانم اسلام در مورد شرط بندی چه حکمی دارد؟ آیا شرط بندی با پول متعلق به خودم در مسابقات ورزشی (اسب دوانی، فوتبال، تنیس، و غیره) مجاز است؟ ☘️پاسخ شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، حرام است و همچنین حرام است اگر تماشاگران باهمدیگر شرط بندی کنند. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است. و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، موسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است. بعضی مراجع عظام تقلید در شرط بندی فرقی بین شرط مالی و معنوی نگذاشته اند؛ و براین عقیده اند که حتی اگر در مسابقه ای شرط شود که هرکس بازنده شد یک جزء قرآن برای اموات شخص برنده بخواند این شرط اشکال دارد. اما بعضی دیگر از مراجع به شروط معنوی اشکال نمی گیرند. اما اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا پاسور از آلات اختصاصی قمار است؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب می شود و بازی با آن مطلقاً حتی بدون شرط بندی حرام است. دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد،‌ و در نزد تودهء مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشی یا تفریحی شناخته نشود،‌ بازی با آن بدون برد و باخت مالی نیز اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا در صورت عدم خروج ارز از کشور باز هم اجرای سیستم های گلدکوئیستی در ایران اشکال دارد؟ پرسش با توجه به اینکه بنده پرسش و پاسخ های مربوط به گلدکوئیست را مطالعه کردم ، می خواستم بدانم که اولا اگر درآمدهای یک شرکت گلدکوئیستی در کشور خودمان سرمایه گذاری شود، باز هم ایراد دارد و ثانیا اگر شرکتی در قالب راه اندازی یک شهر مجازی که در آن همه کارها از جمله بانکداری ، خرید و فروش و... همه الکترونیکی باشد فعالیت کند و برای ورود و ثبت نام در این شهر مبلغی را دریافت کند که این مبلغ به همان روش گلدکوئیستی به شاخه های معرف(شاخه های بالاتر) برسد، حکم چیست؟؟ لازم به ذکر است که درآمدهای این شرکت در کشور خودمان سرمایه گذاری می شود و کسی اجباری برای جذب نیروی جدید ندارد. ☘️پاسخ اجمالی سیستم هایی همانند گلدکوئیست و دیگر شرکت های مشابه مشکلات فراوانی چه از نظر شرعی، فقهی و اقتصادی دارند که یکی از این اشکالات خروج ارز از کشور است و اگر در چنین شرکت هایی به نحوی از خروج ارز جلوگیری شود تنها یکی از مشکلات آنها حل شده است اما اشکالات دیگر این شرکتها نظیر أکل مال به باطل، نداشتن شروط متعاقدین و... باقی است. راه اندازی شهر مجازی الکترونیکی اگر به منظور اغواء افراد و گرفتن پول زیادی از آنها به امید اینکه با تکمیل زیر شاخه های خود به در آمدهای هنگفتی برسند، باشد و در این سیستم در نهایت عده ای محروم از درآمد فرض گردند...، اکل مال به باطل است و قطعا اشکالات شرکت های هرمی را دارا می باشد. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa4450@Ahkaam
🌸آیا خرید و فروش اینترنتی آب نونی تاهیتی که برای سلامتی جسم نوشیده می شود حلال است یا حرام؟ (آب نونی تاهیتی آب میوه ای است که از جزیره ی تاهیتی گرفته می شود). ☘️پاسخ اگر منظور حکم خرید و فروش از نقطه نظر حلال یا حرام بودن این نوع آب میوه باشد، پاسخ مراجع عظام تقلید چنین است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فى نفسه اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): چنانچه دارای مواد محرمه نباشد مانعی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اگر آب میوه باشد و منشأ سکر و مستی نیز نشود مانعی ندارد. اما اگر مقصود نوع خرید و فروشی است که در قالب شرکت های هرمی انجام می شود ، به این صورت که اگر این نوع معامله از انواع نتورک مارکتینگ (Network Marketing) بوده و همانند شرکت های هرمی به صورت باینری (Binary) اقدام به عضوگیری نمایند و از این طریق ضمن معرفی افراد جدید به شرکت نسبت به خرید آب میوه مذکور، شرکت در قبال آن سودی به فرد معرف که در رأس این شاخه هرمی قرار دارد می دهد در این صورت همانند دیگر شرکت های هرمی همچون گلدکوئست، گلدماین و ... بوده و احکام خاص خود را مبنی بر حرمت شرکت در چنین معاملاتی بر آن صدق می کند. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا شرکت در فعالیت های گلدکوئیست جهت رفع نیازهای دنیوی حرام است؟ ☘️پاسخ 1. فعالیت در چنین شرکت هایی به دلیل فساد و ضررهای زیادی که برای اقتصاد کشور شهروندان دارد از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی به طور رسمی و قانونی منع شده و تمامی مراجع عظام (حفظهم الله) نیز به دلیل اشکالات شرعی متعددی که در چنین شرکت هایی وجود دارد فعالیت و شرکت در آن را حرام می دانند و از آنجایی که ما هم عضوی از این کشور و در این مرز و بوم زندگی می کنیم، شرکت در آن و لو به جهت رفع حوائج دنیوی از هر قبیل که باشد حرام است. 2. دولت از بدو انقلاب تا کنون همواره سعی بر این داشته تا گامهایی استوار و مؤثر در جهت بهبود وضعیت فرهنگی اقتصادی و سیاسی مردم بردارد و با وجود تمام سختی ها و تحریم هایی که به طور ناروا بر علیه کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و هست باز توانسته است با تدبیر و خلاقیت با مشکلات مقابله کند. در حالیکه فعالیت در چنین شرکت هایی که طبق نظر کارشناسان خبره اقتصادی ضرر جبران ناپذیری به اقتصاد کشور می زند واضح و مبرهن است که دارای اشکال شرعی و اقتصادی است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): فعالیت مرموز اقتصادى شرکت گلدکوئست و سایر شرکت هاى مشابه داخلى و خارجى مشروع نمى باشد، و شبیه نوعى قمار و لاتار است. و شایسته شما عزیزان نیست که آلوده آن شوید. و کسانى که آلوده آن شده اند و سودى برده اند پول اوّلیه خود را از آن بر مى دارند، و بقیه را به صاحبان اصلى آن مى رسانند. و اگر به آنها دسترسى ندارند، به سایر مال باختگانى که در این طرح شرکت کرده و متضرّر شده اند مى دهند. و اگر به آنها هم دسترسى ندارند، به نیت صاحبان اصلى به فقرا صدقه مى دهند. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): حضرت آیت الله العظمى سیستانى مجاز نمی دانند مشارکت در این چنین شرکتهاى هرمى را. حضرت آیت الله العظمی بهجت مد ظله العالی: جایز نیست و حرام است. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از ایتایار
#آش_فراسودمند_چیست؟ ✅ طرز تهیه آش فراسومند (غذای بسیار مقوی، مخصوص بیماران ویروسی، مناسب برای همه مزاج ها و تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن ) در کانال علی یاوران اعلام شد 👇 https://eitaa.com/joinchat/3481010249C3249a72b80 #سیستم_ایمنی_بدن #کرونا گروه جهادی علی یاوران @ali_yavaran
آیا برای بچه‌ای که شغلی ندارد و پدرش هم با توجه به تقاضایش از او، هیچ کمکی به وی نمی‌کند، جایز است که بدون اطلاع پدرش پول مورد نیازش را از اموال پدر بردارد؟ آیا این کار گناه محسوب می‌شود؟ گفتنی است که این پدر خرجی خانواده را نمی‌دهد. پاسخ هر چند تأمین نفقه و نیازهای اساسی فرزند(مانند خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیلات اولیه ..) بر پدر واجب است، ولی تصرف در اموال پدر بدون رضایت او - حتی در فرض سؤال - جایز نیست، مگر که این کار با اذن حاکم شرع (مرجع تقلید) یا حکم دادگاه صورت گیرد. البته برخی از مراجع[1] می‌گویند، چنانچه این امر به حدی برسد که فرزند در هزینه‌های حداقلی خوراک و پوشاک هم درمانده شود، استفاده از اموال پدر به مقدار رفع اضطرار مانعی ندارد. در هر حال، لازم است در این زمینه، فرزندان با ادب و احترام، مشکلات خود را برای پدر و مادر بیان نموده، تا والدین در صورت توانایی و صلاح‌دید، در رفع آن یاری نمایند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فرزند حتی در فرض سؤال، نمی‌تواند بدون اجازه حاکم شرع از اموال پدر بردارد و این کار معصیت و گناه است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، چنین کاری جایز نیست همچنان که امتناع پدر از پرداخت نفقه فرزند در صورت تمکن، حرام است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): فرزندی که نفقه‌ او بر عهده‌ پدرش باشد می‌تواند به اندازه نفقه واجب از غذا و مسکن و ملبس پدر استفاده کند، ولی برداشتن پول اضافی از پدر بدون اجازه او جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): این کار شرعاً جایز نیست مگر پدر به حدّی سخت‌گیری کند که فرزند در هزینه خوراک و پوشاک متداول و طبیعی خود هم درمانده شود که به مقدار رفع اضطرار مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر. ⚜ @Ahkaam
🌸فردی با زحمت فراوان، داستانی را در قالب یک کتاب عرضه کرده و اجازه بازنشر آن‌را نیز به دیگران نداده است. اکنون 1. آیا دیگران می‌توانند با استفاده از آن، فیلم یا بازی اینترنتی و ... تهیه کنند؟ (با توجه به اینکه این کار نویسنده کتاب را از منفعت مورد انتظارش باز می‌دارد). 2. اگر این فیلم تولید شد، آیا جایز است متصدیان امر آن‌را در تلویزیون پخش نمایند؟ ☘️پاسخ در فرض سؤال، بیشتر فقها معتقدند که لازم است برای ساخت و انتشار فیلم یا بازی از روی داستان مذکور، رضایت نویسنده داستان، جلب شود، البته برخی از فقها رضایت وی را در این زمینه شرط نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): با اجازه صاحب اثر اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر رضایت صاحب اثر محرز باشد یا حقش را ساقط کرده باشد یا عقلاً چنین حقی را برای وی قائل نباشند و یا اساساً مال وی محترم نباشد -مثلاً کافر حربی باشد- اشکالی ندارد. در غیر این صورت باید این حق رعایت شود و بدون رضایت صاحب اثر تصرف نگردد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر محتوای آن با موازین شرعی مطابقت داشته باشد عمل مذکور فی حد نفسه مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشر مجدد آن باید با اجازه مؤلف باشد. ⚜ @Ahkaam
🌸خودرویی خریداری کردم. در هنگام تحویل خودرو (به دلیل عدم امکان چک کردن همه موارد)، کل ابزار را چک نکردم و بعداً مشخص شد دو ابزار آن تحویل داده نشده است (برخلاف تعهد فروشنده) که بنده در هنگام تحویل متوجه نشده بودم. با توجه به آن‌که فروشنده عدم تعهد خود را قبول نمی‌کند یا مرا دروغ‌گو فرض میکند، آیا برداشتن آن دو ابزار از محل فروش فروشنده بدون اجازه او جایز است؟ ☘️پاسخ در این موارد و اگر تخلف طرف مقابل برای خریدار محرز باشد، به لحاظ شرعی، تقاص جایز است و شخص می‌تواند از اموال طرف مقابل بردارد، اما با این شروط که دست‌یابی به راه حل قانونی، امکان‌پذیر نبوده، آسیبی به خودش و دیگران وارد نیامده و به نظم عمومی نیز آسیب نرساند؛ از این‌رو در موارد بسیاری نباید از حق تقاص استفاده کرد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جائز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): با توجه به این‌که مسئله از موارد نزاع است و به بیش از یک طرف تعلق دارد، پاسخ به آن بر اساس مدعای یک طرف میسر نیست و برای پاسخگویی، اطلاع از نظر سایر طرف‌ها لازم است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه هیچ راهی - حتی پیگیری قانونی - برای رسیدن به طلب خود نداشته باشد اقدام مذکور جایز است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مورد از موارد نزاع موضوعی بوده که محتاج به مرافعه شرعیه است. [و حکم آن مورد زیر است:] چنانچه بدهکار با فرض تمکن - بدهی خود را پرداخت نکند طلبکار می‌تواند با مراجعه به حاکم شرع جامع شرائط فتوی بدهکار را ملزم به پرداخت نماید و اگر آن هم ممکن نشد می‌تواند به قدر طلب خود از مالش بردارد و احتیاطاً با اجازه مجتهد تقاص شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از قضیه‌ی شخصیه اطلاع نداریم اما اگر واقعاً شما طلب‌کار هستید و او بدهکار است و این کار منشأ نزاع و مشکلی نمی‌شود اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): با تحقق سائر شرائط تقاص مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸در فضای مجازی سایتی است که فیلم‌های آموزشی در زمینه برنامه‌‌نویسی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. به این صورت که اول باید با پرداخت هزینه در این سایت، عضو ویژه شوید و وقتی پول را واریز کردید، می‌توانید از مزیتهای سایت استفاده کرده و فیلمهای آموزشی‌اش را دانلود کنید. حال سؤال این است که اگر سایت مذکور شرط گذاشته باشد که فقط یک نفر حق استفاده از حساب مذکور و فیلمهای دانلود شده را دارد، آیا این شرط معتبر است و دیگران حق استفاده از آن فیلم‌ها را (با رضایت فرد عضو شده) ندارند؟ ☘️پاسخ شرط مذکور در قرارداد معتبر بوده و با فرض پذیرش این شرط، باید به آن پایبند بود؛ پس فقط شخصی که صاحب حساب است، می‌تواند از حساب کاربری و فیلم‌های آموزشی استفاده نماید. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): شرط مذکور معتبر است و رعایت آن واجب است. فقط صاحب حساب مجاز به استفاده است و نمی‌تواند آنها را در اختیار دیگران قرار دهد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): عمل بر طبق شرط مذکور، اگر ضمن معامله عقد شرعی باشد، لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، باید طبق قرارداد عمل شود و تخلف از آن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا در سرقت، ضرورت دارد که مال مسروقه در نزد سارق مالیت داشته باشد، یا نزد مسروق عنه؟ مثلاً اگر مسلمانی از یک مسیحی شرابی را بدزدد، آیا سرقت محسوب می‌شود؟ ☘️پاسخ در این‌باره نظر سارق یا فردی که از او دزدی شده ملاک نیست، بلکه ملاک، داشتن مالیت از دیدگاه اسلام است. البته در مورد سرقت مال مسروقه‌ای که مالیت ندارد، بین فقها اختلاف نظر است: برخی از فقها، مالیت را شرط دانسته و در فرض سؤال، دزدی شراب را حرام نمی‌دانند. برخی نیز چنین شرطی را نپذیرفته و سرقت هر مالی را که در ملکیت فردی باشد، حرام شمرده‌اند، مگر این‌که - مثل کافر حربی- حفظ مال وی محترم نباشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی): باید از نظر شرعی مال محسوب شود و این جهت ممکن است در افراد و شرایط مختلف، متفاوت باشد مثلاً سرقت شراب از دیگری اگر می‌خواسته آن‌را سرکه کند جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال، سرقت نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال، [این کار] سرقت حرام است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر کسی متوجه شود، عکسی از او که دوست ندارد در اختیار دیگری باشد را فردی در پوشه کامپیوتر خود دارد، آیا می‌تواند بدون اجازه آن فرد، به پوشه‌اش وارد شده و آن عکس را حذف کند؟ ☘️پاسخ تصرف در اموال دیگران بدون رضایت آنها جایز نیست، مگر در مواردی خاص؛ مثل این‌که عدم تصرف، ضرر مهمی را به دنبال داشته و چاره‌ دیگری جز دست‌بردن بدون اجازه نباشد. پس در فرض سؤال، چنانچه وجود آن تصویر یا فیلم منجر به ضرر مهمی برای شخص بوده و راه دیگری برای از بین بردنش نباشد، اقدام به آن اشکال شرعی ندارد، و گرنه جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): موارد مختلف است و بطور کلی اگر تصرف در اموال و یا دستگاه آن فرد باشد، جایز نیست مگر در موارد خاص. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تصرف در مال غیر بدون اجازه جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): تصرف در مال غیر بدون رضایت صاحب آن جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸شخصى داراى کتابخانه اى شخصى است که مدتى از آن کتاب ها استفاده مى نموده است، فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمى کند، ولى احتمال مى دهد که در آينده از آن بهره ببرد، آيا در مدتى که از کتاب ها استفاده نمى کند، به آن خمس تعلّق مى گيرد؟ و آيا در تعلّق خمس، فرقى بين اين که خودش خريده باشد يا پدرش، وجود دارد؟مقلد مقام معظم هستم. 🌴ج. اگر کتاب ها در زمان خريد آن مورد نياز او براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى او باشد، خمس ندارد، حتى اگر پس از سال اول از آن استفاده نکند. همچنين اگر کتاب ها به او ارث رسيده و يا از طرف پدر و مادر و يا ديگران به او هديه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمى گيرد. ⚜ @Ahkaam
✅ آیا استفاده از واکس مو برای وضو اشکال دارد؟👆 ⚜ @Ahkaam
☑️ سوال: اگر گوشی موبایل نجس شد چه باید کرد؟ ✅ جواب: این مسئله بسیار مبتلا به است؛ زیرا موبایل همواره یار و همراه انسان است. 🍀 در این گونه موارد، باید توجه داشت که تطهیر اشیاء واجب نیست. حتی مستحب هم نیست. در نتیجه، اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تلق و مانند آن از تماس احتمالی با دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید. اما اگر ممکن نیست یا دلتان رضایت نمی دهد. آنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است، نه باطن آن. در نتیجه، کافی است قاب موبایل را جدا کرده و زیر شیر آب بشویید. معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست و شو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد. چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد. 💫 نکته قابل توجه این است که برخی تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند پاک می شود چون آفتاب از است. در حالی که، این طور نیست. برخلاف آب، آفتاب پاک کننده چیزهایی مانند زمین یا گیاه نجس و مانند آن است. آن هم با شرایط خاصی، نه هر چیزی منقولی مانند . 📎 منبع: نشریه طرح ولایت، شماره۱ ، سایت راسخون ⚜ @Ahkaam
🌸همسرم مالی که وارد خانه میکند می‌دانم حرام است و درآمد حلال دیگری هم ندارد. خودم هم کار و درآمدی ندارم. وظیفه من چیست؟ ☘️پاسخ چنانچه فردی درآمد حرام و حلال داشته و فردی که از اموال او استفاده می‌کند نمی‌داند آنچه اکنون مورد استفاده او است از حلال است یا از حرام، استفاده او از آن مال مشکلی ندارد، ولی اگر فردی همه درآمدش حرام باشد، استفاده از آن مال دو صورت دارد: الف) اگر به عنوان نمونه، سرپرست خانواده مواد غذایی را دزدیده و به خانه بیاورد، استفاده از آن برای خودش و دیگر اعضای خانواده حرام خواهد بود، مگر آن‌که نیاز به حد اضطرار برسد که در آن هنگام نیز باید به حداقل‌ها بسنده کرد. ب) سرپرست خانواده، اموالی را از راه حرام به دست آورده و با آن وسایلی را خریده و به خانه آورده است که در این موارد، از آن‌جا که فروشنده آن وسائل، رضایت به معامله داشته، ‌استفاده از آن وسائل برای اعضای خانواده نامشروع نبوده، اما این نافی مسئولیت سرپرست خانواده در برگرداندن اموال به صاحبانش نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام بودن مال، موجب حرام بودن آن‌چه مى‌خرد نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در صورتی که اطمینان ندارید که از عین مال حرام است، تصرف و استفاده اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه بدانید عین مال حرام است، استفاده از آن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مادامی که در آمدی ندارید، مجاز هستید به مقدار نیاز از آن استفاده کنید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که بدانید مال مذکور بعینه حرام است، تصرف در آن جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌸عده‌ای از ناشران کتب پزشکی روی کتاب‌های ترجمه شده از سوی خود، عناوینی به این شکل درج کرده‌اند: استفاده و یادداشت‌برداری شخصی از این کتاب برای فردی غیر از خریدار با عدم رضایت شرعی مترجم همراه است. یا خریدار حق ندارد این کتاب یا جزوه را به دیگری امانت دهد. آیا واقعاً استفاده از این کتب برای غیر خریدار اشکال شرعی دارد؟ کتاب‌خانه دانشگاه به علت قیمت بالای این کتب، چندین جلد را خریداری کرده و ما در استفاده از این کتب و یادداشت‌برداری از آنها جهت آمادگی در امتحانات مردد هستیم. اگر کتاب‌خانه آنها را به امانت دهد، اشکال شرعی دارد؟! ☘️پاسخ اگر چنین شروطی به عنوان شرط ضمن عقد، مطرح شده و خریدار با آگاهی و پذیرفتن شروط، اقدام به خرید کتاب‌ها نماید، لازم است آن‌را رعایت نموده و از امانت دادن کتاب‌ها خودداری نماید و دیگران نیز نباید از آن استفاده کنند. ولی اگر شروط به گونه‌ای ارائه گردد که عرفاً در معرض دید و اطلاع خریدار نباشد، رعایت آنها لازم نیست. هم‌چنین برخی از مراجع نیز معتقدند که اگر شرط به گونه‌ای باشد که مورد پذیرش عقلا نیست، رعایت آن الزامی نخواهد داشت. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در صورتی که موقع خرید کتاب با مشتری شرط مذکور مطرح شده باشد باید به شرط عمل شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تکلیفی به عهده‌ی شما نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر رضایت صاحب اثر محرز باشد یا عقلا چنین حقی را برای وی قائل نباشند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه ضمن فروش کتاب‌ها چنین شرطی شود رعایت آن تکلیف واجب است و الا واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر این شرط را فروشنده کرده و خریدار آن را پذیرفته، باید مطابق آن عمل کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال، صاحب امتیاز حق دارد و تخلف از آن اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
🌸در موارد حق الناس، اگر متضرّر، وارد کننده ضرر را ببخشد؛ آیا چیز دیگری بر عهده ضرر زننده باقی میماند؟ آیا کار حرام ضرر زنده، مباح میشود؟ ☘️پاسخ اگر انسان از روی عمد به کسی ضرری وارد کند، علاوه بر این‌که باید رضایت شخص مقابل را جلب کند، باید از گناهی که مرتکب شده نیز استغفار نماید و این گناه تبدیل به کار مباح نمی‌شود. ولی اگر ضرر رساندن به دیگری از روی سهو صورت گیرد، صرف رضایت فرد متضرر کافی است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): خیر، البته اگر ضرر رساندن عمدی باشد استغفار واجب است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرضی که اضرار او حرام بوده باشد باید توبه نیز بنماید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر متضرر گذشت کند جنبه حرمت تکلیفی با توبه بخشیده خواهد شد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): کار او مباح نمی‌شود و باید توبه کند، ولی حق الناس بر عهده ی او نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): منوط به مقدار صلح و بخشش واقع شده بین طرفین است. ⚜ @Ahkaam
🌸کار بنده پرورش گل و گیاه در گلخانه می‌باشد و گاهی اوقات افرادی برای دفع آفات و پرورش بهتر گل‌های خانگی‌شان، آنها را به بنده می‌سپارند. حال سؤال اینجاست که من در مراحل پرورش در جهت رشد بهتر این گل‌ها ساقه‌های اضافی آنها را چیده و در ظرف دیگری قرار می‌دهم تا بعد از ایجاد شدن ریشه، آنها را در گلدان دیگری بکارم و استفاده شخصی کنم. از طرفی هم شاید این شاخه‌های چیده شده به درد مشتری نخورد و عملاً نتواند استفاده‌ای از آنها کند. آیا استفاده از این ساقه‌ها بدون اجازه صاحب گل یا گیاه صحیح است یا خیر؟ ☘️پاسخ رضایت مالکان گلها لازم است؛ ولی اگر عرفاً اطمینان به رضایت صاحب گل وجود داشته باشد، استفاده از آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اجازه صاحبان آنها لازم است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بدون اجازه مالک جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در غالب موارد که اطمینان به رضایت یا اعراض صاحب گل وجود دارد، استفاده از آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شاخه‌ها و ساقه‌ها، فایده‌ای داشته باشد، باید با رضایت صاحب آن استفاده شود. ⚜ @Ahkaam
☘️اگر حقی از شخصی که غیر مسلمان باشد ضایعه کرده باشیم با این‌که مسلمان نیست رد مظالم دارد؟ ☘️پاسخ چنانچه تضییع حق، مالی بوده و این امر مربوط به غیر مسلمانی باشد که اموالش محترم است (مانند اهل ذمه و کسانی که با مسلمانان پیمان و قرارداد بسته‌اند) و او در دسترس نباشد، باید از طرف وی رد مظالم داد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر حق مالی باشد باید آن‌را به صاحبش برگردانید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): به «ادای حقوق مالی که بر گردن انسان است و امکان دسترسی به صاحبان آنها را ندارد»، رد مظالم گفته می‌شود که باید با اجازه حاکم شرع به فقیر داده شود. [و در این زمینه بین مسلمان و غیر آن، فرقی نیست]. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه محترم باشند نظیر کافر ذمی و یا معاهد پرداخت مظالم لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دسترسی به او به هیچ وجه نباشد، رد مظالم بدهید. ⚜ @Ahkaam
🌸حکم دزدی در بچگی چیست؟ ☘️پاسخ سرقت یکی از گناهانی است که هم موجب به عهده آمدن حق الناس شده و هم حق الله را به دنبال دارد؛ هم جنبه کیفری دارد و هم حقوقی و برای آن حد تعیین شده است. و اگر همه شرایط، موجود باشد، باید دست سارق (چهار انگشت دست راست) قطع شود. [1] اگر شخص نابالغی مرتکب سرقت شود، جنبه کیفری آن ساقط است؛ به دلیل این که یکی از شرایط تکلیف شرعی، رسیدن به بلوغ است، پس نه عقاب دنیوی(حد) متوجه او خواهد بود و نه عقاب اخروی.[2] اما از جنبه حق الناس، لازم است آن کالایی که به سرقت رفته، به صاحب آن برگردانده شود.[3] پس تا زمانی که سارق به بلوغ نرسیده و تکلیف متوجه او نشده، بر عهده ولی اوست که در صورت آگاه شدن از دزدی، مال را به صاحبش برگرداند، اما وقتی که سارق به سن بلوغ رسید، خودش مکلف است تا نسبت به برگرداندن مال اقدام کند. با این وجود، اگر در زمانی که شخص سارق قصد دارد تا مال دزدیده شده را به صاحبش برگرداند، امکان دسترسی به صاحب مال و یا وارثان او وجود نداشته باشد، باید مال دزدی شده و یا مبلغ آن را به عنوان رد مظالم پرداخت کند. ⚜ @Ahkaam