🌸پدرم در یک سالن ورزشی کار می کند. استفاده شخصی از تخته وایت برد سالن در منزل خودمان چه حکمی دارد؟
☘️پاسخ
اموال موجود در دست مردم یا جنبه حقیقی دارد و یا جنبه حقوقی، به این معنا که یا مال شخصی است و یا مربوط به نهادهای دولتی، و شرکت های خصوصی است. مسلما استفاده بدون اذن و اجازه از اموال غیر، (شخصی یا غیر شخصی)، جایز نبوده و حکم غصب را دارد. امام زمان (عج) می فرمایند: "برای هیچ کس جایز نیست که در مال دیگری، بدون اذن صاحب مال، تصرف کند".
اما باید توجه داشت که تذکر به پدر باید با نهایت احترام باشد، و تا می توانید از روش های غیر مستقیم استفاده کنید. از طرفی، چه بسا ایشان به این موضوع توجه نداشته و از روی عمد دست به چنین عملی نزده است.
در این جا توجه شما را به نظر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای جلب می کنیم:
سؤال: این جانب اقدام به استفاده شخصى از بیت المال کرده ام، وظیفه من براى بریء الذّمه شدن چیست؟ استفاده شخصى از امکانات بیت المال تا چه حدّى براى کارمندان جایز است؟ و در صورتى که با اذن مسئولین مربوطه باشد، چه حکمى دارد؟
جواب: استفاده کارمندان از امکانات بیت المال در ساعات رسمى کار به مقدار متعارفى که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کارى بیانگر اذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و هم چنین استفاده از امکانات بیت المال با اذن کسى که از نظر شرعى و قانونى حق اذن دارد، بدون اشکال است. در نتیجه اگر تصرفات شخصى شما در بیت المال به یکى از دو صورت مذکور باشد، چیزى در این رابطه به عهده شما نیست، ولى اگر از اموال بیت المال استفاده غیر متعارف کرده باشید و یا بدون اذن کسى که حق اذن دارد، بیشتر از مقدار متعارف استفاده نمایید، ضامن آن هستید و باید عین آن را اگر موجود باشد به بیت المال برگردانید و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهید و هم چنین باید اجرت المثل استفاده از آن را هم در صورتى که اجرت داشته باشد به بیت المال بپردازید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸در بحث سرقت حدی اگر حرز به صورت غیر عمدی شکسته شده باشد ولی مال به صورت عمدی سرقت شود با احتساب سایر شرائط آیا سارق متحمل حد خواهد شد یا خیر؟ استدلال خود را بیان کنید.
☘️پاسخ
از شرایط قطع ید برای سارق این امور است:
1. بلوغ،
2. عقل،
3. اختیار
4. عدم اضطرار،
5. سارق، هتک حرز کند چه تنها و چه مشترک.
6. کالا را از حرز خارج کند.
7. سارق پدر صاحب مال نباشد.
8. در خفا هتک حرز و سرقت انجام شود. پس اگر در جلوت و به طور آشکار حرز را بشکند و مال را اخذ کند، دستش قطع نمی شود. بلکه اگر در خفا هتک حرز کند ولی اخذ مال در ظاهر باشد، باز هم دستش قطع نمی شود.[1]
در تعریف حرز گفته شده است: به مکان مغلق (قفل دار) حرز گفته می شود.[2]
9. نصاب مال دزدی؛ جهت قطع ید آن است که آن مال به ربع دینار طلاى خالصى که سکه بر آن زده شده باشد یا چیزى که قیمت آن ربع دینار این چنینى است، برسد.[3]
با توجه به مطالب بالا (به خصوص گزینه 5) به این نتیجه می رسیم که سارق باید در تمام مراحل عرفاً مشارکت کامل و عامدانه داشته باشد[4]. اگر حرز توسط کسی (غیر از سارق یا شریکش ) شکسته شود و سارق مال را اخذ کند، موجب قطع ید نمی شود زیرا گویا وی از غیر حرز سرقت کرده است.
در فرض شما نیز چنین شرایطی حکم فرما است. زیرا سارق از غیر حرز سرقت کرده است و حرز قبل از سرقت وی توسط دیگری یا خود شخص به طور غیر عمدی از بین رفته است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا دانلود فیلم و موزیک از اینترنت گناه دارد و حرام است یا اشکالی ندارد؟
☘️پاسخ
اگر فیلم مبتذل و مستهجن، و موزیک از موارد موسیقی حرام باشد دانلود و نگاه کردن و گوش دادن به آن حتی با اجازه صاحبان سایت ها و با پرداخت قیمت آنها حرام است، اما فیلم ها و موزیک هایی که دیدن و گوش کردن آنها جایز است باید با رعایت شرایطی که صاحبان سایت ها و پایگاه ها و در برخی موارد با پرداخت قیمت آنها دانلود شود در غیر این صورت سرقت محسوب شده و جایز نمی باشد.
ضمن اینکه پاسخ برخی مراجع معظم تقلید در زمینه سرقت از طریق اینترنت از سایتهای کشورهایی که ما را تحریم کردهاند، به این شرح است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): سرقت به هر نحو که باشد جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): با توجه به این که این امور باعث بدنمایی چهرۀ مسلمین با ایمان می شود باید از این امور اجتناب کرد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا خریدن و استفاده از کتابی که زیراکسی است (کسی جز ناشر اصلی (و شاید بدون اجازه) آن را منتشر کرده) اشکالی دارد؟ اگر ناشر اصلی، دیگر آن را منتشر نکند چطور؟ باید هرجور شده دست دومش را پیدا کرد؟ (و اگر کتاب را خریده ام، باید دورش بیندازم؟)
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): در فرض مذکور مانعی از استفاده از کتاب نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): به طور کلّى بنابر احتیاط واجب در نسخهبردارى و تکثیر و استفاده از کتابهایى که در داخل تولید شده است، حقوق صاحبانشان از طریق کسب اجازه از آنان رعایت شود و در مورد خارج کشور تابع قرارداد بین دولتها مىباشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا شهرداری یا دستگاه هائی که متولی امورعمرانی و شهرسازی هستند اجازه دارند با تغییر در معبر، حقوق شرعی، عرفی و یا قانونی مالکین زمین ها یا ساختمانهای محل مورد نظر را تضییع کنند؟
در صورتی که تغییرات در معابر موجب وارد شدن لطمه به حقوق مالکین (بطور مثال انسداد دائم یا مضیقه شدید نزدیک به انسداد راه دسترسی و عبور و مرور اهالی به ساختمان و املاک خود) گردد تکلیف دستگاه های اجرائی نسبت به حقوق مردم و مالکین که براثر تغییرات در معبر تضییع می شود چیست؟ دستگاه های اجرائی نسبت به جبران حقوق مردم چه وظیفه ای دارند؟
☘️پاسخ
تمامی دستگاه های اجرائی شهرها اعم از شهرداری و... موظف به انجام کارهایی در جهت زیبا سازی و سالم سازی شهرها ومحیط زندگی شهروندان به منظور رفاه هر چه بیشتر آنان هستند چرا که این مهم یکی از اهداف جمهوری اسلامی می باشد. در همین راستا گاهی مصالح مردم و ضرورت اجتماعی اقتضاء می کند که مسیر یا خیابانی توسعه پیدا کند که در این صورت اگر نیازی به ضمیمه کردن املاک شخصی مردم باشد باید حتما از آنان خریداری و رضایت آنان فراهم شود. همچنین گاهی (بندرت) اتفاق می افتد که ضرورت اقتضاء می کند که مسیری مسدود یا محدود شود که در این صورت اگر آن مسیر ملک شخصی افراد باشد نیاز به اجازه از آنان و تحصیل رضایت آنان دارد اما اگر مسیر عمومی و از املاک شخصی کسی نیست بلکه از اموال عمومی و دولتی است و شهرداری یا وزارت مسکن و شهر سازی به عنوان نماینده دولت به دلیلی قصد دارند تغییر و تحولی در آن بدهند جای هیچ گونه اعتراضی وجود ندارند مگر اینکه اشخاص در قبال استفاده این مسیر با این ویژگی ها (مثلا خیابان 45متری یا 20متری یا...)مبلغی به دولت پرداخت کرده باشند و یا ملک خود را به شرط اینکه به خیابانی با این ویژگی ها راه داشته باشد از دولت خریداری کرده باشند که در این صورت هم دولت باید با پرداخت حقوق شهروندان، رضایت آنان را فراهم کند و الّا تضییع حقوق افراد را پی دارد.
پاسخ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): هیچ کس حق ندارد در اموال دیگری تصرف کند و اگر ضرورت اجتماعی ایجاب کند باید تمامی حقوق افراد را به قیمت عادله روز بپردازند.
پاسخ دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلی تصرف در ملک شرعی دیگری بدون اذن و رضایت او حرام و غصب است و کسی یا مقامی حق تصرف در آن را ندارد. والله العالم.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸می خواستم بدانم نماز خواندن در صحن های حرم مطهر امام رضا (ع) به جز صحن قدیمی چه حکمی دارد؟ این در حالیست که برای ساختن برخی صحن ها آستان قدس زمین ها مغازه ها و منازل اطراف حرم را خریداری کرده است. در حالی که برخی از مالکان راضی به فروش ملک خود نبوده اند اما مجبور شده اند.
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): بشک خود اعتنا نکند.
پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸به نظر آیت الله بهجت آیا کپی سی دی هایی که تولید داخل هستند و هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر اینکه کپی آن ها غیر مجاز می باشد ندارند جایز است؟ تولید خارج چه طور؟
☘️پاسخ
حضرت آیت ا...العظمی بهجت، در این زمینه می فرماید: بنا بر احتیاط واجب (تولید سی دی) برای تولید کنندگان آنها حق ایجاد می کند و تکثیر (کپی) آنها بدون اجازه بنا بر احتیاط واجب جایز نیست .
البته تمام مراجع در صورتی که در ضمن معامله نرم افزار، فروشنده (تولید کننده اصلی) عدم تکثیر و کپی آن را شرط کند یا عقد را مبتنی به آن قرار دهد تکثیر آن را غیر مجاز می دانند و همچنین می فرمایند: اگر برای منع تکثیر نرم افزار، قانونی وجود داشته باشد باید رعایت شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
امروز یکشنبه ۹، ماه ۹، سال ۹۹ ، در ساعت ۹ و ۹ دقیقه و ۹ ثانیه می توان هر کار خاطره انگیز و به یاد ماندنی انجام داد
💚 اما بهتر از طلب فریادرس و منجی عالم برای نجات تمام انسانها پیشنهاد دیگری دارید ؟
🌹 ۹ مرتبه دعای فرج را همراه با ملیونها نفر دیگر، از منتظران بخوانید و نام خود را در صحیفه مشتاقان ظهور امام زمان عج ثبت کنید
☘️ امام مهدی عج فرمودند : ✳️ أكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم...و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸من مقداری پول از شخصی بصورت پنهانی و به گونه ای که خودش متوجه نمی شد گرفتم یعنی این پول را به صورت کم کم از جایی که ایشان پول هایشان را قرار می دادند برداشتم ولی حالا پشیمانم و می خواهم اموال او را برگردانم و توبه کنم در ضمن من نمی دانم که چقدر پول از این شخص گرفته ام ولی حدودش را حدس می زنم و از شما می خواهم مرا راهنمایی کنید آیا من می توانم این مبلغ را از همان جایی که برداشته ام دوباره همان جا بگذارم؟ و فقط همین راه برایم مقدور است زیرا اگر به او بگویم آبرویم می رود و نمی توانم این کار را انجام دهم پس لطفا مرا راهنمایی کنید.
☘️پاسخ
ضمن تبریک به شما به خاطر این که لطف خداوند متعال شامل حال شما شده است که به اشتباه خود پی برده اید و در صدد توبه و جبران گناه خود بر آمده اید. به شما بشارت می دهیم برای توبه و جبران این گناه لازم نیست به او بگویید و او را از کار خود آگاه سازید بلکه همین که بین خود و خدای متعال از کار خود توبه کنید و آن مقدار پول یا کالائی را که یقین دارید از اموال او برداشته اید به او بر گردانید ( و یا با گذاشتن در محلی که برداشتید در صورتی که بدانید به دست او می رسد) کافی است حتی اگر او متوجه نشود و انشاء الله مورد عنایت و بخشش خداوند مهربان قرار خواهید گرفت.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا این گناه هست که بدون اجازه صاحب غذا، آن را بخوری و اگر اجازه نگیریم ولی صد در صد مطمئن باشیم که صاحب آن ناراحت نمی شود، می توانیم از آن استفاده کنیم؟
☘️پاسخ
دفتر آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در پاسخ به این سؤال که: آیا برای خوردن غذایی، اطمینان از رضایت صاحب غذا کافی است یا باید از او اجازه بگیریم؟، فرمودند: کافی است.
پاسخ دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): همین که قرائن دلالت کند که او رضایت دارد مثلاً ما را به خانه خود دعوت کرده است کافی است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا دزدی از افراد کافر در کشورهای غیر اسلامی (بدون حکومت اسلامی) در هنگام جنگ و یا زمان دیگر جایز است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، کدام مرجع تقلید چنین نظری دارد؟
☘️پاسخ
از دفاتر مراجع تقلید، پاسخ های ذیل واصل شد:
تصاحب و غصب اموال غیر مسلمان در ممالک غیر اسلامی اگر در حال جنگ با مسلمین نباشند جایز نیست و اگر در حال جنگ با مسلمین باشند، بهتر است مسلمانان چنین کاری انجام ندهند.
پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی «مدظله العالی»: اگر کفار با مسلمانان در حال جنگ باشند مانعی ندارد ولی در غیر حال جنگ جایز نیست و در حال صلح اموال آنها نیز محترم است.
پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی بهجت «مدظله العالی»: جایز نیست مادامی که مال آن ها به هدنه محترم باشد مگر در زمان جنگ که با اجازه خصوصی از حاکم شرع یا اعلان عمومی او مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا خرید و فروش چک و سفته جایز است؟
☘️پاسخ
نظر اکثر مراجع تقلید در این باره آن است که، اگر چک و سفته حقیقی بوده (صوری نباشد) و فروشنده، مبلغ چک یا سفته را از صادر کننده آن، طلبکار باشد، فروش آن (به بدهکار یا شخصی دیگر) به قیمت کمتر و به صورت نقد، اشکال ندارد.
اما برخی از فقها، هر چند فروش چک و سفته را توسط شخص طلبکار به بدهکار، جایز شمرده ولی فروش آن به شخص ثالث به قیمت کمتر را صحیح نمیدانند. و برخی نیز خرید و فروش آن، به هر دو شکل را حرام دانستهاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): فروش چک و سفته به شخص ثالث به مبلغ کمتر جایز نیست، ولی فروش آن به بدهکار اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتیکه چک مربوط به معاملهای باشد، و سند بدهکاری محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در آن مانعی ندارد.
همچنین سفته حقیقی را اگر کسی با دیگری به مبلغی کمتر معامله کند مثل این که سفته هزار تومانی را که سه ماه مدت دارد به نهصد تومان پول نقد معامله نماید و در حقیقت یک هزار تومان اسکناسی را که در ذمه بدهکار، طلب دارد، به نهصد تومان پول نقد میفروشد، این گونه معامله سفته اشکال ندارد (و آن را تنزیل سفته گویند) ولی معامله روی سفته دوستانه خالی از اشکال نیست، چون بدهی واقعی در آنجا وجود ندارد و راههایی که برای حل مشکل آن ذکر شده هیچ کدام خالی از اشکال نمیباشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): چک دیگران اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خرید کردن چک چنانچه صوری نباشد اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): فروش چک و سفته صحیح نیست. بلی، طلبکار میتواند ذمه مدیون را به کمتر از مبلغ دین به دیگری نقداً بفروشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
پدری فوت کرد که سه بچه دارد در سنین 7 و 12 و 18 سال. بعد از اینکه این پدر فوت کرد فامیل به خانه آنها رفت آمد کردند. در همان روز اول برخی از راه دور آمده بودند که مجبور شدند آنجا بمانند. آیا نمازهای آنها در آن خانه میت که بچه صغیر دارد صحیح است؟ و آیا میتوان بدون مشخص شدن قیّم در آنجا نماز خواند و یا چیزی خورد؟
پاسخ
چنانچه تصرف مذکور به گونهای باشد که عرفاً بر خلاف مصلحت بچه نابالغ نبوده و قیّم شرعی -هر کس باشد- معمولاً به آن رضایت خواهد داد، چنین تصرفات محدود و مختصر، اشکالی نخواهد داشت.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر رفتن به آن خانه و تصرفاتی از قبیل استراحت و نماز خواندن و خوردن غذا در آنجا با اجازه جدّ پدری یا قیم صغیر یا به مصلحت صغیر بوده، و یا غذا از اموال صغیر نباشد، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر نتوانند از ولى او یا حاکم شرع اجازه بگیرند، در صورتى که بودن آنها در آنجا براى طفل مصلحتى دارد -هرچند از جهت تسلاى خاطر- اشکال ندارد و اگر مصلحتى ندارد، ولى ضررى هم ندارد باید معادل ارزش این استفاده را به طفل برسانند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه تصرف مذکور به گونهای است که به مصلحت بچه صغیر باشد و قیّم شرعی هر کس باشد به آن رضایت دارد، مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه فرزندان متوفی صغیر باشند و حضور فامیل با اجازه ولی شرعی و به مصلحت صغار باشد تصرفات واقعه مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸جوانی در افغانستان توسط طالبان به شهادت رسید و حقوق وی از طرف دولت افغانستان پرداخت میگردد. پسران وی به سن بلوغ نرسیدهاند. غیر از فرزندان، پدر و همسر شهید، ورثه او هستند. پدر میخواهد حقوق پرداختی نزد او باشد تا تلف نشود و همسر شهید میخواهد تا این حقوق نزد وی باشد. به لحاظ شرعی تکلیف چیست؟ در حالیکه هر کدام خود را امین میدانند.
☘️پاسخ
1. از نظر شرعی، حقوق مذکور ارث محسوب نمیشود و پرداخت و تقسیم آن، تابع مقررات مربوطه همان کشور است.
2. در صورتیکه در این زمینه قانون ساکت بود و حقوق مذکور تنها متعلق به فرزندان باشد، ولیّ شرعی آنها(پدر بزرگ پدری) اختیار حقوق را داشته و لازم است در مصرف آن، مصلحت فرزندان را لحاظ کند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): ملاک در اینگونه امور، قانون و مقرّرات مربوطه مىباشد و باید طبق آن عمل شود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حقوق فرزندان نابالغ به دست ولی شرعی (جد پدری) آنها است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): از نظر شرعی، حقوق مذکور ارث محسوب نمیشود و مالکیت و نحوه نگهداری آن تابع قانون است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بطور کلی، ولایت فرزندان صغیر با پدر بزرگ پدری آنها است و در فرض مذکور دولت به هر کدام از ورثه شهید که حقوق میدهد باید رعایت شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید ببینید دولت کدام را انتخاب میکند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال؛ پدر مقتول قیم فرزندان وی میباشد تا به سن بلوغ برسند و در صورت اختلاف باید به حاکم شرع مراجعه شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا میتوان با پول شخصی که مبتلا به آلزایمر است، بدون این که نظر او پرسیده شود، صدقه داد؟
☘️پاسخ
کسی که دچار بیماری فراموشی (آلزایمر) شده، اگر شدت بیماریش به حد محجوریت برسد، فقط با اجازه از قیّم که ولی شرعی اوست، میتوان در اموالش تصرف کرد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نمیتوانید.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه شخص مذکور به نحوی باشد که اوقات نماز را تشخیص ندهد محجور بوده و تصرف در مال محجور بدون اجازه ولی شرعی او جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که فهم و شعور کافی ندارد، باید از قیّم او اجازه بگیرد و اگر فهم و شعور کافی دارد، باید از خودش اجازه بگیرند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸«مفلس» به چه کسى مىگویند؟
☘️پاسخ
«مُفلِس» در لغت به معنای محتاج، درویش، تهیدست، تنگدست، آنکه وی را مالی باقی نمانده باشد، آمده است. در اصطلاح فقهی؛ به کسى گفته میشود که ورشکسته شده و دارایى او براى پرداخت بدهیهایش کافی نیست. لذا حاکم شرع او را از تصرّف در مالش منع میکند. حاکم شرع براى رسیدگى به بدهکاریهای چنین شخصى او را از تصرف در اموالش جلوگیری میکند تا دقیقاً رسیدگى شود و بدهیهای طلبکاران به قدر امکان پرداخت شود.
در کتابهاى فقهى، شروط ورشکستگى، کیفیت ممنوع التّصرف بودن مفلس و تقسیم اموال او در میان طلبکاران مورد بحث قرار گرفته است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸مدتی است در یک آژانس کار می کنیم و اخیرا متوجه شدیم که صاحب آژانس برای خرید دفتر آژانس از مال یتیم استفاده کرده که مادر یتیم رضایت ندارد. حال سؤالمان اینست، آیا کارکردن ما در این آژانس از لحاظ شرع و اسلام حلال است؟
☘️پاسخ
اگر اتومبیلی که رانندگان برای جابجایی مسافر از آنها استفاده می کنند، از مال یتیم و غصبی تهیه شده باشد، کسب در آمد از این راه جایز نیست. اما چنانچه رانندگان مستقیما مالی از یتیم را در اختیار نداشته باشند، اصل کار کردن آنان برای آژانس بلا مانع است، اما باید توجه داشت که اگر محل دفتر آژانس از مال غصبی تهیه شده، نماز در آن صحیح نبوده و حضور در آن نیز دارای اشکال است.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که یقین به این مطلب دارید جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از قضیه شخصیه اطلاع ندارم در فرض سؤال چنانچه معامله با عین مال یتیم نباشد، کما اینکه غالب معاملات به ذمه است، در این فرض کار کردن در آژانس بلا مانع است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتیکه مکان مذکور غصبی باشد توقف در آن و نماز در آن جایز نیست ولی درآمدی که حاصل از جابجایی مسافرین و با وسیلۀ نقلیه مباح صورت می گیرد مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸با توجه به واجب النفقه بودن فرزند، آیا پدر می تواند از اموال فرزند محجور و دیوانه اش جهت تامین نیازهای روزمره او (مانند خوراک و پوشاک) استفاده نماید؟
☘️پاسخ
در فرض سؤال، اشکالی ندارد و بطور کلی باید رعایت مصالح فرزند صورت گیرد. ضمن اینکه بعضی از مراجع نسبت به تصرف در اموال محجور، اجازه از مجتهد جامع الشرایط را شرط می دانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی): بله، می تواند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه در جهت مصالح فرزند باشد اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بلی می تواند برای مخارج فرزند محجور از مال او صرف نماید و اگر فرزند در وقت بلوغ عاقل بوده و بعد دیوانه شده، پدر باید برای تصرف در اموال او از مجتهد جامع الشرایط اجازه بگیرد و اما اگر قبل از بلوغ دیوانه باشد، بنابر احتیاط، پدر از مجتهد اذن بگیرد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال بلامانع است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸پدر من در حدود یک سال پیش فوت کرد. من یک خواهر ویک برادر کوچک دارم و به نحوی صغیر هستند. هم اکنون یکی از دایی هایم به خانه ما آمده است. ما تمام مخارج غذایی دایی مان را می دهیم. او شب ها به خانه ما می آید و می خوابد. من و برادرم راضی نیستیم که او به خانه ما بیاید. ما می گوییم او می تواند برود به خانه دایی بزرگتر مان ولی مادر من با ما مخالف است. حال ما باید چه کار کنیم؟
☘️پاسخ
ابتدا شایسته است چند اصطلاح برای شما شرح داده شود:
1-در تعریف صغیر فقهای محترم این گونه فرموده اند: صغیر به شخصی گفته می شود که به حد بلوغ نرسیده باشد . چنین شخصی صلاحیت تصرف در اموال خود مانند بیع، صلح، هبه(بخشیدن)، قرض دادن و عاریه دادن را ندارد. اگرچه این امور واقعاً به نفعش باشد و طفل صغیر در نهایت رشد و تمییز باشد.»
2- ولایت تصرف در مال طفل و اداره شؤون وی به عهده پدر و جد پدری وی است. اگر این دو نباشند هر کس که آن دو (پدر و جدر پدری)به عنوان قیم (سرپرست) تعیین و وصیت کرده باشند، اگر وصی نباشد، ولایت بر اطفال صغیر بر عهده حاکم شرع است، اما مادر، جد مادری، برادر، عموها و دایی ها (در صورت عدم وصیت پدر و جدر پدری یا تعیین آنها از سوی حاکم شرع) هیچ ولایتی ندارند. و در صورت نبود حاکم، ولایت بر آنان به عهده مؤمنان عادل است.
3- ولی و قیم صغیر باید با میانه روی از مال صغیر برای خود صغیر خرج کنند؛ نه به صورت اسراف و نه با تنگ نظری که در صورت اسراف ضامن هستند.
اما در مورد سؤال شما باید چند نکته را رعایت کنید:
1- اگر مادرتان (به واسطه وصیت پدر یا جد پدری یا تعیین از سوی حاکم شرع) قیم باشد، تصرفات ایشان در صورتی که به مصلحت بچه ها باشد کاملاً شرعی است و چه بسا اموری را در نظر دارد که به مصلحت خانواده باشد.
2- اگر مادر شما قیم نباشد،یا تصرفات وی به نظرتان به مصلحت اطفال نباشد؛ باید با کمال احترام و به طور منطقی این امر را با مادرتان در میان بگذارید. دقت کنید که مسائل را به گونه ای مطرح نکنید که بی احترامی به ایشان تلقی شود.
3- توجه داشته باشید که ممکن است مادر شما نیز از اموال پدرتان، اموالی را به ارث برده باشد که حق تصرف در آنها را دارد و چه بسا هزینه های دایی تان را از آن اموال تأمین و پرداخت می کند.
4- در هر صورت شما را به رعایت حق مادر و احترام به وی توصیه می کنیم؛ زیرا امام صادق (علیه السلام)
خوبی کردن در حق پدر و مادر را مانند جهاد و نماز اول وقت از بالاترین اعمال برشمردند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر شخصی از کسی چیزی امانت بگیرد، و به دلایلی نتواند آنرا به صاحبش برگرداند (مثلا نمیداند الآن صاحب آن کجا است و یا اینکه نمیتواند آنرا به دست او برساند)، چگونه باید این حق الناس را ادا کند؟
☘️پاسخ
اگر بتوان آن امانت را – و لو از طریق واسطه - به صاحبش برساند باید آنرا برگرداند و اگر امکان مصالحه با او نیز وجود دارد، باید به این کار اقدام کند، اما اگر فعلا با هیچ روشی به او دسترسی ندارد، ولی این احتمال وجود دارد که در آینده این امکان فراهم شود، باید صبر کند. ولی اگر عرفا به هیچ وجه امکان تحویل دادن آن به صاحبش نیست، حکم مال مجهول المالک را دارد و لازم است آنرا با هماهنگی با مرجع تقلیدش به فقیری صدقه دهد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در صورتی که به هیچ وجه به صاحب آن دسترسی ندارد، باید با اجازه حاکم شرع به فقیر شیعه بپردازد.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن است که دیگر نمیتواند آن را به دست صاحبش برساند به عنوان مال مجهول المالک باید به دست مرجع تقلید و حاکم شرع بدهد و یا با اجازه ایشان به دست فقرا برساند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید مال را نزد خود نگهداری کند تا از بازگشت صاحب آن ناامید شود، آنگاه میتواند به نیت صاحبش به فقرا بدهد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است آن را نگهداری نماید تا به صاحبش پرداخت نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر شخصی از کسی چیزی امانت بگیرد، و به دلایلی نتواند آنرا به صاحبش برگرداند (مثلا نمیداند الآن صاحب آن کجا است و یا اینکه نمیتواند آنرا به دست او برساند)، چگونه باید این حق الناس را ادا کند؟
☘️پاسخ
اگر بتوان آن امانت را – و لو از طریق واسطه - به صاحبش برساند باید آنرا برگرداند و اگر امکان مصالحه با او نیز وجود دارد، باید به این کار اقدام کند، اما اگر فعلا با هیچ روشی به او دسترسی ندارد، ولی این احتمال وجود دارد که در آینده این امکان فراهم شود، باید صبر کند. ولی اگر عرفا به هیچ وجه امکان تحویل دادن آن به صاحبش نیست، حکم مال مجهول المالک را دارد و لازم است آنرا با هماهنگی با مرجع تقلیدش به فقیری صدقه دهد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در صورتی که به هیچ وجه به صاحب آن دسترسی ندارد، باید با اجازه حاکم شرع به فقیر شیعه بپردازد.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن است که دیگر نمیتواند آن را به دست صاحبش برساند به عنوان مال مجهول المالک باید به دست مرجع تقلید و حاکم شرع بدهد و یا با اجازه ایشان به دست فقرا برساند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید مال را نزد خود نگهداری کند تا از بازگشت صاحب آن ناامید شود، آنگاه میتواند به نیت صاحبش به فقرا بدهد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است آن را نگهداری نماید تا به صاحبش پرداخت نماید.
⚜ @Ahkaam ⚜