eitaa logo
حکمش چیه؟
100.7هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓من مسلمان هستم و در سوئد زندگی می کنم کار خوبی پیدا نکرده ام و می خواهم یک رستوران کوچک بخرم، من و همسرم تصمیم به گرفتن وام از یک بانک گرفتیم که اقساط آن را ماهانه پرداخت کنیم، آیا این عمل حرام است؟ 🌳پاسخ "اصل وام گرفتن مشروط به اذن حاکم شرع نیست حتّى اگر از بانک دولتى باشد و از نظر حکم وضعى صحیح است هر چند ربوى باشد، ولى در صورت ربوى بودن، گرفتن آن از نظر تکلیفى حرام است چه از مسلمان گرفته شود یا از غیر مسلمان و چه از دولت اسلامى بگیرد یا از دولت غیر اسلامى، مگر آنکه به حدّى مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند و گرفتن وام حرام هم با اذن حاکم شرع حلال نمى‏شود، بلکه اذن او در این رابطه موردى ندارد ولى شخص مى‏تواند براى اینکه مرتکب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافى را قصد نکند، هر چند بداند که آن را از او خواهند گرفت و جواز گرفتن وام در صورتى که ربوى نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نیاز ندارد."[1] یعنی زمانی که در گرفتن این وام اضطراری دارید بر شما جایز است و در هنگام گرفتن وام نیت داشته باش که زیادی را پرداخت نکنی. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که واجب است در رستوران، اجناس مباح و حلال را به مشتریان خود عرضه کنید نه این که اجناس حرام نظیر گوشت خوک، شراب و... را بفروشید و این البته ربطی به جایز بودن یا نبودن وام ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓آیا شغل های ذیل حرام می باشند: 1. شغلی که در آن انسان باید از مسلمان و غیر مسلمان با گوشت حرام و یا شراب پذیرائی کند. 2. کار کردن در شرکتی که که از اسرائیل حمایت می کند (به اسرائیل پول می دهد). 🌳پاسخ مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که: آیا کار کردن در کارخانه کنسرو گوشت خوک یا کاباره هاى شبانه و یا مراکز فساد جایز است؟ و درآمد حاصل از آن چه حکمى دارد؟، فرموده اند: اشتغال به کارهاى حرام مثل فروش گوشت خوک، شراب، ایجاد و اداره کاباره‏هاى شبانه، مراکز فساد و فحشا و قمار و شراب خوارى و مانند آن، جایز نیست و کسب درآمد از طریق آنها حرام است و انسان، مالک اجرتى که در برابر آن مى‏گیرد، نمى‏شود. در پاسخ به مورد دوم، متن سؤال و جواب حضرت امام ره به شرح ذیل است: سؤال: استخدام مسلمانها در مؤسسات کلیمیها در صورتى که بدانند به اسرائیل کمک مى‏نمایند جایز است یا نه و هرگاه ندانند کمک مى‏کنند به طور روزمزد استخدام چطور است؟ جواب: استخدام جایز نیست. و حقوق و اجرت آنها حرام است، و در مورد شک هم در این مؤسسات وارد نشوند. ⚜ @Ahkaam
❓به چه دلیل خانم‌ها هنگام خواندن نماز باید حجاب داشته باشند؟ خداوند که نامحرم نیست؟ 🌳پاسخ بی‌گمان خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است و پوشیده و پنهان براى او مفهومى نـدارد. بـا بـنـدگـان خـود نیز نامحرم نیست، ولى انسان در حال عبادت خود را در حضور خدا می‌بیند و با او سخن می‌گوید، در چنین حالى باید مناسب‌ترین لباس را در حـضـور او بپوشد. روشن است که مناسب‌ترین لباس براى زن، همان لباس کامل است؛ یعنى لباسى که نشانۀ عفت و پاک‌دامنى او است و بهترین حالات او را منعکس می‌کند. تنها چنین لباسى شایسته‌ی حال عبادت است. حـتـى در مـورد مـردان نیز نـه تنها نماز خواندن با بدن عریان باطل است و با روح خضوع و احترام به ساحت مقدس پروردگار سازگاری ندارد، بلکه بهتر آن است که علاوه بر پوشش مقدار واجب، با لباسى نماز بخوانند که نشانۀ نهایت احترام باشد. علاوه بر این، رعایت حجاب در نماز آثار و مصالح زیر را در پی‌دارد: نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب در همه‌ی موارد واجب است. نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می‌طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی‌دارد. البته باید توجه داشت که موارد گفته شده، در حد یک احتمال است و دلیل اصلی حفظ حجاب و سایر عبادات، همانا تقویت روحیۀ تعبد و پذیرش خواست خدا در انسان است. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa741@Ahkaam
❓اگر کسی اعتقادی قلبی به اسلام نداشته و تنها مسلمان شناسنامه‌ای باشد و چند سال بعد از بلوغ، حقانیت اسلام برایش ثابت ‌شود، آیا باید نماز و روزه‌ا‌ش را قضا کند؟ 🌳پاسخ اگر در همان زمان بی‌اعتقادی، نماز و روزه‌ها را انجام می‌داد که قضایی ندارد، اما اگر نماز و روزه را ترک می‌کرده‌ اکثر مراجع معتقدند: هر چند وی ایمان قلبی نداشته است، ولی در حکم مسلمان بوده و باید نماز و روزه‌هایی را که انجام نداده را قضا کند. با این وجود، برخی فقها معتقدند: وی در حکم کافری است که تازه مسلمان شده و قضای نماز و روزه‌‌ها بر او واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): بله، واجب است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از توجه شما به اعتقادات صحیح و رعایت احکام مقدس اسلام که برای سعادت دنیا و آخرت مردم است تشکر می‌شود. در فرض سؤال قضای نماز و روزه لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): قضا و کفاره گذشته بر او لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است علاوه بر قضای روزه‌ها کفاره نیز انجام شود. ⚜ @Ahkaam
❓آیا در ازدواج با دختر باکره غیر مسلمان(اهل کتاب) اجازه پدر او شرط است؟ 🌳پاسخ ازدواج با زن غیر مسلمانی که غیر اهل کتاب است، جایز و صحیح نیست. دربارۀ صحت ازدواج دائمِ مرد مسلمان با زنان اهل کتاب، فقها اختلاف نظر دارند، اما ازدواج موقت با آنها جایز است. طبق نظر اکثر فقها، در ازدواج با دختر مسلمان -رشیده یا غیر رشیده- رضایت پدر او لازم است. با فرض صحت ازدواج با زنان اهل کتاب، چنانچه طبق آیین آن دختر، اجازه پدر در ازدواج شرط نباشد، نیازی به اذن پدر او نیست، اما برخی از فقها[5] معتقدند، دختری که تاکنون ازدواج نکرده، اگر غیر مسلمان هم باشد، اجازه پدر او جهت صحت ازدواجش لازم است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، اجازه پدر و یا جد پدری بنابر احتیاط واجب شرط صحت عقد - موقت - است؛ مگر آنکه در آئین‌شان اذن را شرط ندانند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر دختر باشد چنانچه ولیّ او (پدر یا جد پدری) در امر ازدواج به طور مطلق دخالت نکند بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اذن پدر را شرط نمی‌دانند لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر در دین آن دختر اجازه پدر شرط باشد باید اجازه کسب شود ضمنا عقد دائم با اهل کتاب بنابر احتیاط جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دختر سن کمی نداشته و دارای رشد کافی عقلی و جسمی بوده و قدرت تشخیص مصالح خود را داشته باشد چنانچه مفسده‌ای پیش نیاید، ازدواج با او بدون اذن پدر مانعی ندارد و منظور از باکره دختری است که قبلا ازدواج صحیح (ولو مطابق اعتقاد خودشان) نکرده باشد، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بله. ⚜ @Ahkaam
❓اگر شخصی از کسی چیزی امانت بگیرد، و به دلایلی نتواند آن‌را به صاحبش برگرداند (مثلا نمی‌داند الآن صاحب آن کجا است و یا این‌که نمی‌تواند آن‌را به دست او برساند)، چگونه باید این حق الناس را ادا کند؟ 🌳پاسخ اگر بتوان آن امانت را – و لو از طریق واسطه - به صاحبش برساند باید آن‌را برگرداند و اگر امکان مصالحه با او نیز وجود دارد، باید به این کار اقدام کند، اما اگر فعلا با هیچ روشی به او دسترسی ندارد، ولی این احتمال وجود دارد که در آینده این امکان فراهم شود، باید صبر کند. ولی اگر عرفا به هیچ وجه امکان تحویل دادن آن به صاحبش نیست، حکم مال مجهول المالک را دارد و لازم است آن‌را با هماهنگی با مرجع تقلیدش به فقیری صدقه دهد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در صورتی که به هیچ وجه به صاحب آن دسترسی ندارد، باید با اجازه حاکم شرع به فقیر شیعه بپردازد. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن است که دیگر نمی‌تواند آن را به دست صاحبش برساند به عنوان مال مجهول المالک باید به دست مرجع تقلید و حاکم شرع بدهد و یا با اجازه ایشان به دست فقرا برساند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید مال را نزد خود نگهداری کند تا از بازگشت صاحب آن ناامید شود، آنگاه می‌تواند به نیت صاحبش به فقرا بدهد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است آن را نگه‌داری نماید تا به صاحبش پرداخت نماید. ⚜ @Ahkaam
❓اگر یک معتاد خانواده‌اش را به جهت نیاز مالی برای خرید مواد، مورد آزار و اذیت قرار دهد، آیا کمک مالی به آن معتاد جایز است؟ 🌳پاسخ مصرف مواد مخدّر در غیر موارد درمان جایز نیست؛ لذا صدقه و کمک به فرد معتاد نیز جایز نخواهد بود، مگر این‌که - مانند فرض سؤال - ضرورتی پیدا شود که تنها راه رفع آن، کمک مالی به فرد معتاد باشد. با این حال، برخی از فقها، حتی در فرض سؤال نیز کمک مالی به فرد معتاد جهت تهیه مواد مخدر را جایز نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر ضرورت نجات خانواده‌اش آن را اقتضا کند، و راهی حتی گزارش به مسؤولین برای نجات خانواده وجود ندارد، به مقدار ضرورت اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کمک به او موجب جری شدن او در جهت اعتیاد و خرید مواد مخدر شود، باید اجتناب شود. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر تشخیص ضرورت داده شود و بدانید آزار زیاد می‌رساند و کمک شما موجب آرامش زن و فرزندان او خواهد شد از صدقات می‌توان به او کمک نمود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر به حد ضرورت برسد و راه دیگری برای رفع اذیت و آزار او نباشد اشکالی ندارد، ولی وظیفه اولیه کمک کردن به معتاد جهت ترک اعتیاد است. ⚜ @Ahkaam
❓پدر و مادری که احکام را به فرزندان خود یاد نداده‌اند، آیا گناه‌کار محسوب می‌شوند یا نه؟ 🌳پاسخ تعلیم و تربیت فرزند از وظایف پدر و مادر است، که از جمله موارد آن، آموزش احکام اسلامی است؛ پس لازم است در این‌باره یا خود به این امر اقدام ‌نمایند و یا زمینه‌ی آموزش آن از دیگران را - مثلا، با شرکت در کلاس‌های مربوطه- فراهم آورند و اگر در این موضوع کوتاهی نمایند، گنه‌کار خواهند بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تعلیم احکام مبتلابه به کسانی که جاهل به احکام باشند، واجب است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در آموختن احکام به وی، کوتاهی کرده‌اند؛ مرتکب گناه شده‌اند. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): طبق برخی روایات پدر و مادری که به فرزندان خود احکام را یاد ندهند و زمینه آموزش آن را فراهم نکنند و سستی داشته باشند در روز قیامت مؤاخذه می‌شوند و در برخی موارد عذاب می‌شوند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بر پدر و مادر واجب است که در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزند تلاش جدی کنند و او را به وظایف دینی آشنا سازند. بنابراین اگر در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند گناه‌کار هستند. ⚜ @Ahkaam
❓پسری اهل مسکرات و ارتباط نامشروع و فساد اخلاقی است و به خواستگاری دختری می‌رود. خانواده دختر هم می‌خواهند که درباره او تحقیق کنند. آیا من که از دوستان آن پسر هستم، باید خانواده دختر را از خصوصیات داماد باخبر کنم. در حالی که آنها با من مشورت نکرده و از من چیزی نپرسیده‌اند؟ 🌳پاسخ در چنین مواردی، تا از فرد، مشورتی نخواستند، چیزی بر عهده‌ی او واجب نیست، ولی چنانچه عدم اطلاع آنها از این موضوع، موجب مشکلات و تباهی زندگی گردد، آگاه‌سازی آنان اشکالی نخواهد داشت. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، گفتن عیوب پسر بدون درخواست خانواده دختر غیبت محسوب می‌شود؛ مگر آن‌که نگفتن موارد مذکور موجب گرفتار شدن دختر مسلمانی در دام بلا (بلای دنیوی یا اخروی) ‌شود، که در این صورت گفتن حقیقت و ذکر صفت یک فرد فاسق و فاجر، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مفسده مهمی بر نگفتن مترتب نمی‌شود گفتن جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): وظیفه‌ای ندارید. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): بیان خصوصیات دوست شما واجب نیست، ولی به عنوان کمک به خانواده دختر مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تنها در صورتی که در مقام مشورت از شما درباره آن شخص سؤال کردند، موظف هستید واقعیت را بگویید و الا تکلیفی ندارید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که با شما مشورت کنند لازم است در مقام شور، حقایقی را که از آن اطلاع دارید بیان نمایید. ⚜ @Ahkaam
❓یک دینار معادل چند تومان است؟ 🌳پاسخ یک دینار برابر با یک مثقال شرعی طلا است و بنابر نظر برخی محققان، دینار شرعی تقریباً 4.24 گرم طلا و بنابر نظر برخی دیگر، دینار شرعی تقریباً 4.46 گرم طلا است. و قیمت آن بر اساس قیمت بازار تعیین می شود. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 129، چاپ هشتم، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1424، هـ ق. ⚜ @Ahkaam
❓ آیا در ارتزاق از طرف بیت المال برای افرادی مثل مؤذن، قاضی، و غیره، فقیر بودن آنها شرط است؟ 🌳پاسخ اگر برای برخی از گروه‌های ذکر شده، قانونی در این زمینه وجود داشته باشد باید رعایت شود، در غیر این صورت لازم نیست فقیر باشند بلکه همین مقدار که به این حقوق، نیاز طبیعی و عرفی داشته باشند، می‌توانند از بیت المال ارتزاق کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): ملاک در اینگونه امور قوانین و ضوابط مربوطه است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): لازم نیست فقیر باشند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بلی در صورت نیاز، ارتزاق از بیت المال جایز است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ارتزاق از بیت المال برای افراد مذکور به شرط حاجت مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
📚 جواب سلام هنگام نماز 💠 سؤال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «» خطاب به استفاده کند، واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ ✅ جواب: اگر عرفاً به آن، و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ "سلام" مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: "" یا "السلام علیکم" و نباید علیکم السلام بگوید.@Ahkaam
هدایت شده از مسیر طلایی
سلام علیکم من طلبه 31 ساله هستم با اینکه اهل درس و کار بودم ولی اعتقادات مذهبیم نمی‌گذاشت هر کاری بکنم. توی این اوضاع سخت اقتصادی خیلی گیر بودم تا اینکه جلسه راهگشای اقتصادی در مسجدجمکران برگزار شد و به لطف خدا با آشنا شدم و آموزش دیدم و درآمد زندگیم تغییر کرد. حالا نه تنها خودم وضعم خوبه بلکه به قول استاد دست چهار نفر دیگه رو هم می تونم بگیرم، با عنایت خدا و راهنمایی ایشون زندگیم یه تغییر اساسی کرد. صوت جلسه برای طلاب و متدینین را رایگان دریافت کنید👇👇 👇 https://eitaa.com/joinchat/1843724308C6a5db0c50a
❓پدر و مادری که احکام را به فرزندان خود یاد نداده‌اند، آیا گناه‌کار محسوب می‌شوند یا نه؟ 🌳پاسخ تعلیم و تربیت فرزند از وظایف پدر و مادر است، که از جمله موارد آن، آموزش احکام اسلامی است؛ پس لازم است در این‌باره یا خود به این امر اقدام ‌نمایند و یا زمینه‌ی آموزش آن از دیگران را - مثلا، با شرکت در کلاس‌های مربوطه- فراهم آورند و اگر در این موضوع کوتاهی نمایند، گنه‌کار خواهند بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تعلیم احکام مبتلابه به کسانی که جاهل به احکام باشند، واجب است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در آموختن احکام به وی، کوتاهی کرده‌اند؛ مرتکب گناه شده‌اند. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): طبق برخی روایات پدر و مادری که به فرزندان خود احکام را یاد ندهند و زمینه آموزش آن را فراهم نکنند و سستی داشته باشند در روز قیامت مؤاخذه می‌شوند و در برخی موارد عذاب می‌شوند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بر پدر و مادر واجب است که در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزند تلاش جدی کنند و او را به وظایف دینی آشنا سازند. بنابراین اگر در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند گناه‌کار هستند. ⚜ @Ahkaam
❓در نماز فرادی، اگر قنوت فراموش شود، شخص می‌تواند در همان نماز پیش از اتمام نماز آن قنوت را قضا نماید؟ در صورتی که اینگونه است، چه حالت‌هایی برای آن بیان شده است؟ 🌳پاسخ مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: خواندن قنوت در نماز، واجب نیست و حتی اگر نمازگزار عمداً قنوت نخواند [نمازش باطل نیست و] قضا ندارد. با این وجود، اگر قنوت را فراموش کند، چند حالت دارد: الف. اگر پیش از آن‌که به اندازۀ رکوع خم شود، یادش بیاید، مستحب است که برگردد و بایستد و قنوت را بخواند. ب. اگر بعد از رفتن به رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از بلند شدن از رکوع قضا کند. ج. اگر در سجده و بعد از آن یادش بیاید، مستحب است پس از سلام نماز، آن‌را قضا نماید و به جهت جایجایی آن، سجده سهو انجام دهد. ⚜ @Ahkaam
❓آیا اگر کسی به دیگری مدیون باشد، ولی خودش نداند، واجب است که او را آگاه کنیم؟ 🌳پاسخ ادای دین واجب است و یادآوری و مطلع ساختن مدیون نسبت به آن، اگر مفسده‌ای در پی نداشته باشد، کاری پسندیده است، ولی به عنوان یکی از واجبات شرعی نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): موارد مختلف است؛ اگر طلبکار بخواهد بدهکارِ خودش را یادآوری نماید، مانعی ندارد، و لکن نسبت به دیگری واجب نمی‌باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): واجب نیست ولی کار پسندیده‌ای است. ⚜ @Ahkaam
📚 پوشانیدن بدن در نماز👆 ⚜ @Ahkaam
❓آیا جایز است کسی به علت این‌که براى شخص دیگری شغلی پیدا کرده از او حقالزحمه طلب کند؟ 🌳پاسخ اگر در این مسئله توافقی صریح و یا ضمنی وجود داشته باشد، باید طبق آن توافق عمل شود، و اگر بدون قرار قبلی این کار انجام شده باشد و یا عرفاً برای چنین کمک‌هایی اجرت پرداخت نمی‌شود، فردی که اکنون شاغل شده، این اختیار را دارد که درخواست یابنده شغل را بپذیرد و به او اجرتی پرداخت کند ولی با این وجود، پرداخت اجرت بر او واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر به دستور او عمل کرده یا قبلاً شرط اجرت کرده باشد، می‌تواند اجرت مطالبه کند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه پیدا کردن شغل به امر و تقاضای فرد شاغل نبوده باشد حق مطالبه ندارد؛ همچنین است اگر از امر و تقاضا، مجّانیت فهمیده شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر قرار دادی با او بسته، می‌تواند مطابق آن عمل کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر قراردادی در قالب جعاله و مثل آن داشته باشند بر حسب قرارداد عمل شود. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش سجده بر مهری که چرک شده، چگونه است؟ ✅ پاسخ باید بین پیشانی و چیزی که سجده بر آن صحیح است، چیزی حایل نشود. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، باطل است. اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓آیا دریافت دیرکرد از کسانی که مبلغ شارژ خود را با تأخیر پرداخت می‌کنند، جایز است؟ 🌳پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): دریافت جریمه وجه شرعی ندارد، اما هیئت مدیره می‌توانند بر اساس مقررات، به کسانی که به موقع شارژ را پرداخت می‌کنند تخفیف بدهند. و یا شارژ پرداختی در تاریخ‌های مختلف را متفاوت تعیین کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جریمه تأخیر پرداخت به هر عنوان باشد، حرام است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر مبلغ مذکور بابت هزینه‌هایی که بر عهده مالکین است، پرداخت می‌شود، شرط مبلغ اضافه یا دریافت جریمه دیرکرد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بطور کلی گرفتن دیرکرد و جریمه به صورت مذکور در سؤال وجاهت شرعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این گونه جریمه‌های تأخیر مشروعیت ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر. ⚜ @Ahkaam
❓بنده مالک یک شرکت هواپیمایی در انگلستان هستم که تازه مسلمان شدم. یکی از موارد پذیرایی در هواپیما، سرو مشروبات الکلی برای مسافران است. آیا جایز است بنده به شغلم ادامه دهم و با شرکتی دیگر شریک شویم و امور پذیرایی (از جمله سرو مشروب) را به آن شرکت واگذار کنیم؟ یعنی شرکت ما هیچ نقشی در فروش و سود موارد پذیرایی نداشته و سود به دست آمده از فروش مواد حرام - بدون مخلوط شدن با باقی پولهای شرکت - به صورت مستقیم به آن شرکت داده شود. 🌳پاسخ در فرض سؤال، چنانچه صاحب اصلی شرکت هواپیمایی هیچ دخالت و منفعتی در سرو شراب نداشته باشد، گروهی از مراجع، درآمد اصلی شرکت را حلال می‌دانند، اما به عقیده گروهی از مراجع، چون عرفاً سرو شراب به وکالت از صاحب شرکت هواپیمایی انجام می‌شود، چنین شراکتی نیز حرام و ممنوع است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر شما در سرو حرام هیچ دخالتی نداشته و هیچ منفعتی هم از آن نمی‌برید، ادامه کار برای شما جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر سرو مشروب به وکالت شما مربوط مى‌شود جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تشرف شما را به دین مبین اسلام تبریک می‌گوییم و در فرض سؤال، شراکت مذکور جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شما حساب خود را از آن ها جدا کنید، مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
❓ 1. آیا استفاده از یارانه افراد به رضایت فرد بستگی دارد یا رضایت شوهر، یا پدر و یا سرپرست خانواده. 2. آیا استفاده از اقلامی که دولت رایگان به کارکنانش می‌دهد نیاز به رضایت همه اعضای خانواده دارد؟ 🌳پاسخ به صورت عرفی، این‌گونه کمک‌ها به سرپرست خانواده تعلق می‌گیرد و بر این اساس جز در مواردی که مشخص است که کمک مالی دولت به فردی به صورت مستقل از خانواده تعلق می‌گیرد، در دیگر موارد، حق تصرف در یارانه و نیز کمک‌هایی که به برخی خانوارها از جمله کارمندان می‌شود، در اختیار سرپرست خانواده است که مخارج زندگی بر عهده او است، و برای مصرف آن نیز نیازی به کسب رضایت از دیگر اعضای خانواده نیست. با این‌حال، مناسب است در این موضوع، به گونه‌ای رفتار نمود که موجب کدورت در داخل خانواده نشود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. یارانه متعلق به سرپرست خانواده است و با اذن ایشان باید هزینه شود. 2. اقلامی را که دولت به کارمندانش می‌دهد متعلق به همان کارمند است و باید با رضایت وی هزینه شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اختیار با سرپرست است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): 1. ظاهراً مالک و صاحب اختیار مبلغ یارانه، سرپرست خانوار است. 2. خیر. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1- در صورتی که یارانه، طبق مقررات در اختیار سرپرست خانوار بوده و ارتباطی به افراد خانواده نداشته تصرف در آن نیاز به استجازه از باقی خانواده نیست. 2- تابع قوانین دولتی است اگر در اختیار سرپرست قرار داده شده تا صرف در مصارف خانواده شود نیازی به رضایت آنها نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): یارانه تعلق به همه افراد خانواده دارد، ولی اختیار آن با سرپرست خانه است و همچنین درمورد سؤال دوم. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): یارانه قانوناً در قبال مصرف انرژی است و باید در اختیار کسی باشد که هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند. ⚜ @Ahkaam
❓اگر مدیری کارمند خود را به دلیل غیبت ناموجه از کار منفصل کرده و بعدها متوجه شود که غیبت او موجه بود، آیا نسبت به خساراتی که متوجه آن کارمند شده ضامن خواهد بود؟ 🌳پاسخ به طور کلى این‌گونه امور، تابع قوانین و مقررات مربوطه است و فرد خسارت‌دیده می‌تواند حقوق و مزایایی را که پی صدور این حکم دریافت نکرده، مطالبه کند؛ پس اگر شخص تصمیم‌گیرنده‌، در احراز موجه بودن غیبت، کوتاهی و کم‌کاری نکرده باشد، به لحاظ شرعی ضامن نیست، بلکه نهاد مربوطه باید آن‌را جبران نماید. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بطور کلى این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر کوتاهی وی باعث خسارت و ضرر کارمند شود، ضامن است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که ظاهر غیبت غیر موجه بوده و آن شخص دلیلی بر موجه بودن ارائه نکرده، ضامن نیست. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش چگونگی محاسبه خمس را بفرمایید . ایا خونه و ماشین که مورد استفاده است خمس تعلق می گیره؟ 📝پاسخ زماني که اولين درآمد خود را مي گيريد، اول سال خمسي شما مي باشد. در آخر سال خمسي بايد مخارج خود را محاسبه کنيد، بدين صورت که هرآنچه از در آمد هايي که صرف در مخارج زندگي مي شود ،خمس ندارد. اگر چيزي باقي ماند، خمس يعني يک پنجم آن را بايد به مرجع تقليد خود بدهيد، مثلا اگر صد هزار تومان باقي مانده باشد، بيست هزار تومانش را بايد بابت خمس بدهيد. خونه و ماشین و مونه زندگی خمس ندارد. ⚜ @Ahkaam
‼️بلند خواندن قضای نماز صبح 🔷س 5514: آیا اگر قصد خواندن قضای نماز صبح را داشته باشیم باید آن را بلند بخوانیم یا آهسته؟ ✅ج: واجب است که قرائت حمد و سوره در نمازهای صبح و مغرب و عشا چه ادا باشد و چه قضاء در هر حالی بلند باشد، حتی اگر قضای آنها در روز خوانده شود، و اگر با علم و عمد بلند خوانده نشود، نماز باطل است. 📕منبع: khamenei.ir@Ahkaam