eitaa logo
حکمش چیه؟
103.2هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
2هزار ویدیو
150 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا جایز است کسی به علت این‌که براى شخص دیگری شغلی پیدا کرده از او حقالزحمه طلب کند؟ 🌳پاسخ اگر در این مسئله توافقی صریح و یا ضمنی وجود داشته باشد، باید طبق آن توافق عمل شود، و اگر بدون قرار قبلی این کار انجام شده باشد و یا عرفاً برای چنین کمک‌هایی اجرت پرداخت نمی‌شود، فردی که اکنون شاغل شده، این اختیار را دارد که درخواست یابنده شغل را بپذیرد و به او اجرتی پرداخت کند ولی با این وجود، پرداخت اجرت بر او واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر به دستور او عمل کرده یا قبلاً شرط اجرت کرده باشد، می‌تواند اجرت مطالبه کند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه پیدا کردن شغل به امر و تقاضای فرد شاغل نبوده باشد حق مطالبه ندارد؛ همچنین است اگر از امر و تقاضا، مجّانیت فهمیده شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر قرار دادی با او بسته، می‌تواند مطابق آن عمل کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر قراردادی در قالب جعاله و مثل آن داشته باشند بر حسب قرارداد عمل شود. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش سجده بر مهری که چرک شده، چگونه است؟ ✅ پاسخ باید بین پیشانی و چیزی که سجده بر آن صحیح است، چیزی حایل نشود. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، باطل است. اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓آیا دریافت دیرکرد از کسانی که مبلغ شارژ خود را با تأخیر پرداخت می‌کنند، جایز است؟ 🌳پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): دریافت جریمه وجه شرعی ندارد، اما هیئت مدیره می‌توانند بر اساس مقررات، به کسانی که به موقع شارژ را پرداخت می‌کنند تخفیف بدهند. و یا شارژ پرداختی در تاریخ‌های مختلف را متفاوت تعیین کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جریمه تأخیر پرداخت به هر عنوان باشد، حرام است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر مبلغ مذکور بابت هزینه‌هایی که بر عهده مالکین است، پرداخت می‌شود، شرط مبلغ اضافه یا دریافت جریمه دیرکرد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بطور کلی گرفتن دیرکرد و جریمه به صورت مذکور در سؤال وجاهت شرعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این گونه جریمه‌های تأخیر مشروعیت ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر. ⚜ @Ahkaam
❓بنده مالک یک شرکت هواپیمایی در انگلستان هستم که تازه مسلمان شدم. یکی از موارد پذیرایی در هواپیما، سرو مشروبات الکلی برای مسافران است. آیا جایز است بنده به شغلم ادامه دهم و با شرکتی دیگر شریک شویم و امور پذیرایی (از جمله سرو مشروب) را به آن شرکت واگذار کنیم؟ یعنی شرکت ما هیچ نقشی در فروش و سود موارد پذیرایی نداشته و سود به دست آمده از فروش مواد حرام - بدون مخلوط شدن با باقی پولهای شرکت - به صورت مستقیم به آن شرکت داده شود. 🌳پاسخ در فرض سؤال، چنانچه صاحب اصلی شرکت هواپیمایی هیچ دخالت و منفعتی در سرو شراب نداشته باشد، گروهی از مراجع، درآمد اصلی شرکت را حلال می‌دانند، اما به عقیده گروهی از مراجع، چون عرفاً سرو شراب به وکالت از صاحب شرکت هواپیمایی انجام می‌شود، چنین شراکتی نیز حرام و ممنوع است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر شما در سرو حرام هیچ دخالتی نداشته و هیچ منفعتی هم از آن نمی‌برید، ادامه کار برای شما جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر سرو مشروب به وکالت شما مربوط مى‌شود جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تشرف شما را به دین مبین اسلام تبریک می‌گوییم و در فرض سؤال، شراکت مذکور جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شما حساب خود را از آن ها جدا کنید، مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
❓ 1. آیا استفاده از یارانه افراد به رضایت فرد بستگی دارد یا رضایت شوهر، یا پدر و یا سرپرست خانواده. 2. آیا استفاده از اقلامی که دولت رایگان به کارکنانش می‌دهد نیاز به رضایت همه اعضای خانواده دارد؟ 🌳پاسخ به صورت عرفی، این‌گونه کمک‌ها به سرپرست خانواده تعلق می‌گیرد و بر این اساس جز در مواردی که مشخص است که کمک مالی دولت به فردی به صورت مستقل از خانواده تعلق می‌گیرد، در دیگر موارد، حق تصرف در یارانه و نیز کمک‌هایی که به برخی خانوارها از جمله کارمندان می‌شود، در اختیار سرپرست خانواده است که مخارج زندگی بر عهده او است، و برای مصرف آن نیز نیازی به کسب رضایت از دیگر اعضای خانواده نیست. با این‌حال، مناسب است در این موضوع، به گونه‌ای رفتار نمود که موجب کدورت در داخل خانواده نشود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. یارانه متعلق به سرپرست خانواده است و با اذن ایشان باید هزینه شود. 2. اقلامی را که دولت به کارمندانش می‌دهد متعلق به همان کارمند است و باید با رضایت وی هزینه شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اختیار با سرپرست است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): 1. ظاهراً مالک و صاحب اختیار مبلغ یارانه، سرپرست خانوار است. 2. خیر. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1- در صورتی که یارانه، طبق مقررات در اختیار سرپرست خانوار بوده و ارتباطی به افراد خانواده نداشته تصرف در آن نیاز به استجازه از باقی خانواده نیست. 2- تابع قوانین دولتی است اگر در اختیار سرپرست قرار داده شده تا صرف در مصارف خانواده شود نیازی به رضایت آنها نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): یارانه تعلق به همه افراد خانواده دارد، ولی اختیار آن با سرپرست خانه است و همچنین درمورد سؤال دوم. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): یارانه قانوناً در قبال مصرف انرژی است و باید در اختیار کسی باشد که هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند. ⚜ @Ahkaam
❓اگر مدیری کارمند خود را به دلیل غیبت ناموجه از کار منفصل کرده و بعدها متوجه شود که غیبت او موجه بود، آیا نسبت به خساراتی که متوجه آن کارمند شده ضامن خواهد بود؟ 🌳پاسخ به طور کلى این‌گونه امور، تابع قوانین و مقررات مربوطه است و فرد خسارت‌دیده می‌تواند حقوق و مزایایی را که پی صدور این حکم دریافت نکرده، مطالبه کند؛ پس اگر شخص تصمیم‌گیرنده‌، در احراز موجه بودن غیبت، کوتاهی و کم‌کاری نکرده باشد، به لحاظ شرعی ضامن نیست، بلکه نهاد مربوطه باید آن‌را جبران نماید. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بطور کلى این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر کوتاهی وی باعث خسارت و ضرر کارمند شود، ضامن است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که ظاهر غیبت غیر موجه بوده و آن شخص دلیلی بر موجه بودن ارائه نکرده، ضامن نیست. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش چگونگی محاسبه خمس را بفرمایید . ایا خونه و ماشین که مورد استفاده است خمس تعلق می گیره؟ 📝پاسخ زماني که اولين درآمد خود را مي گيريد، اول سال خمسي شما مي باشد. در آخر سال خمسي بايد مخارج خود را محاسبه کنيد، بدين صورت که هرآنچه از در آمد هايي که صرف در مخارج زندگي مي شود ،خمس ندارد. اگر چيزي باقي ماند، خمس يعني يک پنجم آن را بايد به مرجع تقليد خود بدهيد، مثلا اگر صد هزار تومان باقي مانده باشد، بيست هزار تومانش را بايد بابت خمس بدهيد. خونه و ماشین و مونه زندگی خمس ندارد. ⚜ @Ahkaam
‼️بلند خواندن قضای نماز صبح 🔷س 5514: آیا اگر قصد خواندن قضای نماز صبح را داشته باشیم باید آن را بلند بخوانیم یا آهسته؟ ✅ج: واجب است که قرائت حمد و سوره در نمازهای صبح و مغرب و عشا چه ادا باشد و چه قضاء در هر حالی بلند باشد، حتی اگر قضای آنها در روز خوانده شود، و اگر با علم و عمد بلند خوانده نشود، نماز باطل است. 📕منبع: khamenei.ir@Ahkaam
💠 ☝️ حکم فراموشی در رو به قبله کردن حیوان هنگام ذبح 🔸اگر کسی موقع بریدن سر حیوان به خاطر یا ، آن را رو به قرار ندهد، آیا حیوان حرام می شود؟ ✅ج: حیوان حرام نمی شود و خوردن آن اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓متعارف در شرکت‌ها این است که دو صورتِ کار تهیه می‌شود؛ یکی حقیقی که همه فعالیت‌ها و معاملات شرکت را منعکس می‌کند و دوم غیر حقیقی، که برخی از فعالیت‌ها را ذکر نمی‌کند. لیست اول برای خود شرکت و لیست دوم برای ارائه به اداره مالیاتی تهیه می‌شود و ترک ذکر برخی فعالیت‌ها برای فرار از مالیات است. الف. آیا حسابداری که چنین می‌کند حقوق او حلال است؟ خصوصاً با توجه به این‌که اگر چنین نکند هیچ شرکتی او را استخدام نمی‌کند و باید شغلش را عوض کند و این زحمت بسیار دارد. ب. در صورت حرمت؛ آیا حسابدار می‌تواند با شرکت صحبت کند که همه پول را در قبال تهیه لیست حقیقی بپردازد و حسابدار لیست صوری را مجانی تهیه کند؟ 🌳پاسخ تهیه گزارشی که با واقعیت مطابقت ندارد، جایز نیست و دستمزدی که از این طریق به دست می‌آید حرام خواهد بود. حال اگر در مقابل تهیه این گزارش، دستمزدی مطالبه نشود و حقوق دریافتی، بابت انجام سایر کارهای حلال باشد، حقوق، حلال است، ولی حرمت تهیه گزارش دروغ، به جای خود باقی خواهد ماند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. در فرض مذکور، جایز نیست؛ و حقوق به دست آمده از این راه، حرام است؛ و مجرد آنچه ذکر شده موجب جواز عمل نمی‌شود. 2. جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که این کار برخلاف قوانین و مقررات حکومت اسلامی و مقررات مربوطه باشد جایز نیست و در صورت انجام چنین کاری حقوق او اشکال دارد و چنین شخصی چنانچه نتواند کارفرما را متقاعد کند که طبق قوانین و مقررات عمل شود، آن کار را رها کند، و به دنبال کار مشروعى باشد. ان شاء الله خداوند به او کمک خواهد کرد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): لازم است به مقتضای قوانین عمل شود و تخلف جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
🌳1. اگر کسی با مال حرام یا بخشی از مال حرام ماشینی (اتوبوسی) بخرد و در اختیار راننده‌ای قرار دهد تا با آن کار کند، دست‌مزدی که به راننده می‌دهد چه حکمی دارد؟ 2. اگر با این ماشین علاوه بر حمل مسافر، کار قاچاق سوخت نیز انجام دهد دست‌مزدی که راننده برای رانندگی این ماشین دریافت می‌کند چه حکمی دارد؟ آیا این کار راننده اعانه بر اثم است؟ ❓پاسخ 1. اگر خریدار، در قرارداد با فروشنده شرط نکرده که مبلغ آن را لزوماً از مال حرام پرداخت کند، بلکه معامله فی الذمه انجام شده باشد، مالک آن شده و بر این اساس، گرفتن اجرت توسط راننده اشکالی ندارد. 2. حمل قاچاق، جایز نبوده و دستمزدی که در برابر آن گرفته می‌شود نیز جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. اگر ماشین را با عین پول حرام نخریده باشد گرفتن اجرت اشکال ندارد. 2. دستمزد در قبال کار حرام، حرام است و مالک آن نمی‌شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): 1. درآمد اشکالی ندارد. 2. قاچاق اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه معامله ماشین با عین حرام باشد خرید آن باطل بوده و ماشین در ملک فروشنده باقی است و کار با ماشین غصبی جایز نیست و درآمد آن متعلق به صاحب ماشین است و اگر معامله به ذمه باشد، ماشین متعلق به خریدار است و راننده در قبال استفاده حلال از ماشین مستحق اجرت خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):1. اگر بداند ماشین از مال حرام است، دستمزدی که می‌گیرد، شرعاً اشکال دارد. 2. جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
❓تعیین مبلغ برای سخنرانی و مداحی چه حکمی دارد؟ 🌳پاسخ تعیین مبلغ برای سخنرانی و مداحی از قبل، توسط سخنران و مداح حرام نیست؛ هر چند کار شایسته و در شأن ایشان هم نیست و موجب تضعیف جایگاه ایشان در جامعه می‌گردد، به ویژه اگر مبلغ پیشنهادی بیش از حد معمول بوده و در عرف نشانگر نوعی تجارت با استفاده از باورهای دینی باشد. البته با توجه به فرصتی که سخنرانان و مداحان برای مطالعه، رفت و آمد و ... می‌گذارند، سزاوار است برگزارکنندگان مراسم، مبلغی که شایسته آنان بوده و در عرف هم قابل پذیرش است را محترمانه به آنان تقدیم کنند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): به لحاظ شرعی اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): کار مناسبی نیست. ⚜ @Ahkaam
❓آیا از نظر شرعی جایز است مترجم یک کتاب، کار ترجمه را که به وی سپرده شده، به کسی دیگر واگذار کند و نفر دوم از نفر اول حق زحمت بیشتری دریافت کند؟ 🌳پاسخ اگر شرط نشده باشد، که ترجمه را خودِ مترجم اول انجام دهد، این کار اشکالی ندارد و او می‌تواند با قراردادی جدید (مانند جعاله یا اجاره) مترجم دیگری را به این کار بگمارد. البته برخی از فقها در این باره می‌گویند، در اجاره‌ی اشخاص برای کاری معین (مثل ترجمه)، شخصِ اجیر، تعهد به انجام کار می‌دهد و این تعهد، قائم به شخص بوده و او نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار نماید، مگر این که چنین امری را در ضمن عقد، شرط کرده باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر از باب جعاله باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر انجام کار توسط خود او شرط نشده باشد، مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر مراد اینست که خود مترجم که اجیر است شخص دیگری را اجیر کند چنانچه شرط مباشرت در اجاره نشده باشد مانعی ندارد ولی مترجم اول مالک همان مبلغی است که با صاحب اثر قرار گذاشته است اما اگر بخواهد به مال الاجاره کمتر به دو نفر دوم واگذار کند باید مقداری از کار را خودش انجام داده باشد. ⚜ @Ahkaam
❓با توجه به این‌که طبق قانون، بودجه یارانه از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین می‌شود و با توجه به این‌که همه مردم به نحوی در تامین بودجه یارانه‌ها شریک هستند؛ 1-آیا سهم یارانه جزء بیت المال حساب می‌شود؟ 2-آیا قطع‌کردن یارانه عده‌ای بدون رضایت آنان از نظر شرعی جایز است؟ 🌳پاسخ منابع یارانه‌ها جزء بیت المال است ولی اموالی که در حکومت اسلامی تعلق به نیازمندان دارد فقط باید به آنها داده شود. بنابراین قطع یارانه عده‌ای بدون رضایت ایشان در صورتی که براساس قانون و مقررات باشد، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر نتوانستیم تمام متوقعان را راضی کنیم اولویت‌ها را در نظر می‌گیریم در ضمن اموالی که علی(ع) به طور مساوی تقسیم می‌کردند اموال خاصی بود که ملک همه مسلمین بود ولی اموالی که در حکومت اسلامی تعلق به نیازمندان دارد فقط باید به آنها داده شود. ولی اگر روزی برسد که دولت به قدر کافی پول در اختیار داشت مانعی ندارد دیگران را هم بهره‌مند سازد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): این نوع موارد باید با صلاحدید و امضای حاکم شرع و ولی فقیه باشد. ⚜ @Ahkaam
❓با توجه به این‌که طبق قانون، بودجه یارانه از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین می‌شود و با توجه به این‌که همه مردم به نحوی در تامین بودجه یارانه‌ها شریک هستند؛ 1-آیا سهم یارانه جزء بیت المال حساب می‌شود؟ 2-آیا قطع‌کردن یارانه عده‌ای بدون رضایت آنان از نظر شرعی جایز است؟ 🌳پاسخ منابع یارانه‌ها جزء بیت المال است ولی اموالی که در حکومت اسلامی تعلق به نیازمندان دارد فقط باید به آنها داده شود. بنابراین قطع یارانه عده‌ای بدون رضایت ایشان در صورتی که براساس قانون و مقررات باشد، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر نتوانستیم تمام متوقعان را راضی کنیم اولویت‌ها را در نظر می‌گیریم در ضمن اموالی که علی(ع) به طور مساوی تقسیم می‌کردند اموال خاصی بود که ملک همه مسلمین بود ولی اموالی که در حکومت اسلامی تعلق به نیازمندان دارد فقط باید به آنها داده شود. ولی اگر روزی برسد که دولت به قدر کافی پول در اختیار داشت مانعی ندارد دیگران را هم بهره‌مند سازد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): این نوع موارد باید با صلاحدید و امضای حاکم شرع و ولی فقیه باشد. ⚜ @Ahkaam
❓ آیا پناهنده شدن و حقوقی که از این راه بدست می‌آید حرام است؟ 🌳 پاسخ اگر پناهنده‌‌شدن به شیوه‌ای باشد که موجب تضعیف دین و یا تقویت کفر نگردد اشکالی نداشته و طبیعتاً حقوق مرتبط نیز حلال خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر موجب تضعیف دین و مذهب و یا تقویت کفر گردد حرام است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ضرورتى ایجاب کند و متأثر به آداب حرام آنها نشود، اشکالى ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در امور حکومتی باید به مقتضای فتوای حاکم شرع( ولی فقیه) عمل شود. ⚜ @Ahkaam
❓آیا درحواله هر 14 خیار جاری و ساری است؟ و اگر اینچنین است لطفا چند خیار در حواله برایم بامثال بگویید. 🌳پاسخ حواله عقدى است که به موجب آن، طلب شخصى، از ذمّۀ مدیون به ذمّۀ شخص ثالثى منتقل مى‌گردد. مدیون را محیل، طلبکار را محتال، شخص ثالث را محال علیه گفته و مال مورد حواله را «محال به» مى‌نامند. در بحث خیارات، گفته می‌شود تمام انواع خیار در جمیع معاملات لازمه قابل اجراست، مگر خیار مجلس و حیوان و تأخیر ثمن که مخصوص بیع است. حال با توجه به اینکه حواله نیز از عقود لازمه به شمار می‌آید، در شرایط و احکام عام، مانند سایر عقود بوده و انواع خیارات (غیر از خیارات مذکور) در آن جاری می‌باشد. مثلا اگر محیل مبلغی را به محتال بدهکار بود و طی عقد حواله، شرط شود که محال علیه آن مبلغ را در غالب ارز خاصی به محتال تحویل دهد، ولی محال علیه بر خلاف آن شرط عمل کند، در این صورت محتال دارای خیار تخلف از شرط خواهد بود. یعنی می‌تواند آن را قبول کند و یا حواله باطل بوده و به خود محیل رجوع کند. ⚜ @Ahkaam
❓آیا می توان ترجمه متنی را به دیگران واگذار کنیم و به عنوان حق مدیریت حق زحمت بیشتری از صاحب کار دریافت کنیم؟ در حالی که مترجم بیشتر زحمت می‌کشد و باید بیشتر حق الزحمه دریافت کند؟ پاسخ اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل دهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید، مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید، نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید، مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. در هر حال، این‌گونه امور تابع قرارداد طرفين است و البته سزاوار است طوری نباشد که نسبت به کیفیت کار و کمیت دستمزد به کسی اجحاف شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): دتابع قرارداد طرفين است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل بدهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید. نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید. مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست، ولی اگر مستأجر مبلغی را به ازاء پیدا کردن چنین کاری برای مستأجر دوم مطالبه کند به عنوان جعل اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):چنانچه در ضمن قرار داد شرط مباشرت به عمل شده باشد واگذاری آن به دیگری جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
📚 جواب سلام هنگام نماز 💠 سؤال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «» خطاب به استفاده کند، واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ ✅ جواب: اگر عرفاً به آن، و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ "سلام" مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: "" یا "السلام علیکم" و نباید علیکم السلام بگوید.@Ahkaam
🔺چرا میگن آب گرم در وضو کراهت داره و وضو با آب سرد بهتر از آب گرم است؟؟ 🔹زیرا میکروب هایی که بر اعضاء وضو قرار دارند و ممکن است نفوذ جلدی پیدا کرده و وارد بدن شوند، فرمانهای آب سرد آنها را نابود می‌سازد و هر چه آب سردتر باشد اکسیژن آن بیشتر و فعالیت میکروب کشی آن زیادتر است. 🔹وقتی مقداری آب سرد بر اعضای وضو می‌ریزیم، آن عضو سرد شده و جریان خون برای گرم کردن آن قسمت با سرعت و شدت بیشتری به سوی آن قسمت حرکت می‌کند و باعث طراوت و شادابی پوست و بدن می‌شود همانطوری که امروز با ماساژ قلب احیاء انجام می‌شود و بیمار به زندگی برمی‌گردد شستن و دست کشیدن روی اعضای وضو هم باعث تسریع جریان خون در بدن می‌شود. 🌸 امام صادق علیه السلام : کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته می‌شود، اما کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته می‌شود زیرا اگر وضو با آب سرد صورت پذیرد و پس از آن از خشک کردن آن اجتناب شود، بدن در برابر سرمائی که در اثر خشک نکردن آب وضو حس می‌کند، خود به خود درجه حرارتش بالا می‌رود تا آب وضو را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیر پوست می‌شود و اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عضلات زیر پوست می‌رسد و باعث نیرو و نشاط می‌گردد. 🔹شاید جالب باشد که بدانید اعضایی که در وضو شسته می‌شوند،حدود هشتاد درصد اعصاب حسی بدن هستند، به طوریکه که اگر به جای وضو انسان تمام بدنش را کامل بشوید، چیز زیادی نسبت به تحریک وضو،به دست نمی‌آید به همین خاطر در روایات به دائم الوضو بودن و تجدید وضو با آب سرد برای فرو نشاندن خشم و آرامش اعصاب و نشاط بدن، تقویت چشم تاکید زیادی شده است. ⚜ @Ahkaam
❓آیا بین دو سجده نماز، باید کاملا نشست؟ 🌳نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده واجب مى‌باشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش 1. اگر در هنگام وضو گرفتن، چیزی بخوریم، وضویمان درست است؟ 2. اگر در هنگام مسح سر کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟ ✅ پاسخ 1- خوردن چیزی در حال وضو اشکال ندارد، ولی بهتر است از کارهایی که حضور قلب را هنگام وضو از بین می برد، پرهیز شود. 2- راه رفتن در حال مسح سر کشیدن، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است: ▫️1: اینکه بدن یا نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد. ▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد . ▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا نماز بخواند . ▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود .1 ⚜ @Ahkaam
❓آیا پناهنده شدن و حقوقی که از این راه بدست می‌آید حرام است؟ 🌳پاسخ اگر پناهنده‌‌شدن به شیوه‌ای باشد که موجب تضعیف دین و یا تقویت کفر نگردد اشکالی نداشته و طبیعتاً حقوق مرتبط نیز حلال خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر موجب تضعیف دین و مذهب و یا تقویت کفر گردد حرام است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ضرورتى ایجاب کند و متأثر به آداب حرام آنها نشود، اشکالى ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در امور حکومتی باید به مقتضای فتوای حاکم شرع( ولی فقیه) عمل شود. ⚜ @Ahkaam
❓آیا می توان ترجمه متنی را به دیگران واگذار کنیم و به عنوان حق مدیریت حق زحمت بیشتری از صاحب کار دریافت کنیم؟ در حالی که مترجم بیشتر زحمت می‌کشد و باید بیشتر حق الزحمه دریافت کند؟ 🌳پاسخ اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل دهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید، مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید، نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید، مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. در هر حال، این‌گونه امور تابع قرارداد طرفين است و البته سزاوار است طوری نباشد که نسبت به کیفیت کار و کمیت دستمزد به کسی اجحاف شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تابع قرارداد طرفين است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل بدهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید. نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید. مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست، ولی اگر مستأجر مبلغی را به ازاء پیدا کردن چنین کاری برای مستأجر دوم مطالبه کند به عنوان جعل اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه در ضمن قرار داد شرط مباشرت به عمل شده باشد واگذاری آن به دیگری جائز نیست. ⚜ @Ahkaam