eitaa logo
حکمش چیه؟
100.7هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 جواب سلام هنگام نماز 💠 سؤال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «» خطاب به استفاده کند، واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ ✅ جواب: اگر عرفاً به آن، و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ "سلام" مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: "" یا "السلام علیکم" و نباید علیکم السلام بگوید.@Ahkaam
🔺چرا میگن آب گرم در وضو کراهت داره و وضو با آب سرد بهتر از آب گرم است؟؟ 🔹زیرا میکروب هایی که بر اعضاء وضو قرار دارند و ممکن است نفوذ جلدی پیدا کرده و وارد بدن شوند، فرمانهای آب سرد آنها را نابود می‌سازد و هر چه آب سردتر باشد اکسیژن آن بیشتر و فعالیت میکروب کشی آن زیادتر است. 🔹وقتی مقداری آب سرد بر اعضای وضو می‌ریزیم، آن عضو سرد شده و جریان خون برای گرم کردن آن قسمت با سرعت و شدت بیشتری به سوی آن قسمت حرکت می‌کند و باعث طراوت و شادابی پوست و بدن می‌شود همانطوری که امروز با ماساژ قلب احیاء انجام می‌شود و بیمار به زندگی برمی‌گردد شستن و دست کشیدن روی اعضای وضو هم باعث تسریع جریان خون در بدن می‌شود. 🌸 امام صادق علیه السلام : کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته می‌شود، اما کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته می‌شود زیرا اگر وضو با آب سرد صورت پذیرد و پس از آن از خشک کردن آن اجتناب شود، بدن در برابر سرمائی که در اثر خشک نکردن آب وضو حس می‌کند، خود به خود درجه حرارتش بالا می‌رود تا آب وضو را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیر پوست می‌شود و اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عضلات زیر پوست می‌رسد و باعث نیرو و نشاط می‌گردد. 🔹شاید جالب باشد که بدانید اعضایی که در وضو شسته می‌شوند،حدود هشتاد درصد اعصاب حسی بدن هستند، به طوریکه که اگر به جای وضو انسان تمام بدنش را کامل بشوید، چیز زیادی نسبت به تحریک وضو،به دست نمی‌آید به همین خاطر در روایات به دائم الوضو بودن و تجدید وضو با آب سرد برای فرو نشاندن خشم و آرامش اعصاب و نشاط بدن، تقویت چشم تاکید زیادی شده است. ⚜ @Ahkaam
❓آیا بین دو سجده نماز، باید کاملا نشست؟ 🌳نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده واجب مى‌باشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش 1. اگر در هنگام وضو گرفتن، چیزی بخوریم، وضویمان درست است؟ 2. اگر در هنگام مسح سر کشیدن راه برویم، وضو باطل می شود؟ ✅ پاسخ 1- خوردن چیزی در حال وضو اشکال ندارد، ولی بهتر است از کارهایی که حضور قلب را هنگام وضو از بین می برد، پرهیز شود. 2- راه رفتن در حال مسح سر کشیدن، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است: ▫️1: اینکه بدن یا نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد. ▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد . ▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا نماز بخواند . ▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود .1 ⚜ @Ahkaam
❓آیا پناهنده شدن و حقوقی که از این راه بدست می‌آید حرام است؟ 🌳پاسخ اگر پناهنده‌‌شدن به شیوه‌ای باشد که موجب تضعیف دین و یا تقویت کفر نگردد اشکالی نداشته و طبیعتاً حقوق مرتبط نیز حلال خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر موجب تضعیف دین و مذهب و یا تقویت کفر گردد حرام است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ضرورتى ایجاب کند و متأثر به آداب حرام آنها نشود، اشکالى ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در امور حکومتی باید به مقتضای فتوای حاکم شرع( ولی فقیه) عمل شود. ⚜ @Ahkaam
❓آیا می توان ترجمه متنی را به دیگران واگذار کنیم و به عنوان حق مدیریت حق زحمت بیشتری از صاحب کار دریافت کنیم؟ در حالی که مترجم بیشتر زحمت می‌کشد و باید بیشتر حق الزحمه دریافت کند؟ 🌳پاسخ اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل دهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید، مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید، نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید، مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. در هر حال، این‌گونه امور تابع قرارداد طرفين است و البته سزاوار است طوری نباشد که نسبت به کیفیت کار و کمیت دستمزد به کسی اجحاف شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): تابع قرارداد طرفين است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل بدهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید. نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید. مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست، ولی اگر مستأجر مبلغی را به ازاء پیدا کردن چنین کاری برای مستأجر دوم مطالبه کند به عنوان جعل اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه در ضمن قرار داد شرط مباشرت به عمل شده باشد واگذاری آن به دیگری جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
❓«مفلس» به چه کسى مى‏گویند؟ 🌳پاسخ «مُفلِس» در لغت به معنای محتاج، درویش، تهیدست، تنگدست، آنکه وی را مالی باقی نمانده باشد، آمده است. در اصطلاح فقهی؛ به کسى گفته می‌شود که ورشکسته شده و دارایى او براى پرداخت بدهی‌هایش کافی نیست. لذا حاکم شرع او را از تصرّف در مالش منع می‌کند. حاکم شرع براى رسیدگى به بدهکاری‌های چنین شخصى او را از تصرف در اموالش جلوگیری می‏کند تا دقیقاً رسیدگى شود و بدهی‌های طلبکاران به قدر امکان پرداخت شود. در کتاب‌هاى فقهى، شروط ورشکستگى، کیفیت ممنوع التّصرف بودن مفلس و تقسیم اموال او در میان طلبکاران مورد بحث قرار گرفته است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓بعد از اینکه فروشنده ملک مشاعی فوت نمود، آیا شریک می‌تواند تقاضای حق شفعه نماید؟ 🌳پاسخ در فرض سؤال حق شفعه ساقط نمى‌شود. مثلاً اگر زید و عمرو در چیزی شریک بودند و زید به دیگری فروخت و فوت نمود، حق شفعه عمرو به قوت خود باقی است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال حق شفعه ساقط نمى‌شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که مثلاً زید و عمرو در چیزی شریک بودند و زید به دیگری فروخت و فوت نمود حق شفعه عمرو به قوت خود باقی است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): حق شفعه با حفظ شرائط برای شریک ثابت است چه شریک وارث فروشنده باشد یا نباشد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بلی می‌تواند. ⚜ @Ahkaam
❓آیا برای زن و شوهری که می‌خواهند ازدواج کنند بهتر نیست به جای ولیمه دادن در جشن عروسی‌شان، هزینه آن‌را به افراد نیازمند کمک کنند؟ 🌳پاسخ دین اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان، توصیه‌­هایی نموده تا نوعی انسجام اجتماعی به وجود آید؛ لذا نباید با افراط و تفریط در عمل به یکی از توصیه‌­ها، سفارشات دیگر را به فراموشی سپرد. در همین راستا، تردیدی در پسندیده بودن انفاق و کمک به دیگران نبوده و پروردگار، پاداش فراوانی را برای این‌کار خیر در نظر گرفته است، اما ولیمه ­دادن برای عروسی نیز -در حد متعارف و به دور از اسراف و تبذیر- از اموری است که اسلام در مورد آن نظر مثبت دارد. پیامبر اکرم(ص) در همین رابطه می‌‌­فرماید: «إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ‏ الْإِطْعَامَ‏ عِنْدَ التَّزْوِيج»؛ از سنت‌­های پیامبران، ولیمه دادن هنگام ازدواج است. البته، آنچه در صدر اسلام به عنوان ولیمه مطرح بوده، معمولاً شامل یک نوع غذای ساده -مانند آبگوشت- که بدون مخلّفات بوده و هزینۀ چندانی را بر صاحبان عروسی تحمیل نمی‌کرد. براین اساس، جز در موارد خاصی که تشخیص آن بر عهدۀ خود افراد است، توصیه نمی‌­شود که این سنت نیکو را به کلی به فراموشی سپرد، بلکه می­‌توان از هزینه‌­های اضافی چشم‌­پوشی کرده و مقدار صرفه‌­جویی شده را جهت کمک به تنگ‌دستان اختصاص داده و بدین ترتیب به هر دو توصیۀ اسلامی عمل کرد. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از قاصدک
🔴 1میلیون تومان برای یک نفر 🔴 💰جایزه اولین قرعه‌کشی هفتگی فقط تا ساعت 20 فردا فرصت دارید با عضویت در کانال و خرید شارژ از پرداخت ایتا برنده اولین جایزه یک میلیون تومانی باشید: https://eitaa.com/joinchat/2001600546C318f205945 «ضمنا هرشب به قید قرعه به 10 نفر از اعضای کانال هدیه نقدی تقدیم می‌شود» 🔰کانال رسمی شارژ همراه با ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2001600546C318f205945
❓معنای سرقفلی و کفالت چیست؟ 🌳پاسخ «سرقفلى»؛ عبارت است از: حقّ اولویّتى که مستأجر بر ملک پیدا می‌کند در مقابل پولى که به مالک در اوّلِ کار می‌پردازد و مطابق آن، مستأجرى که سرقفلى پرداخته در اجاره کردن آن ملک، از دیگران اولویّت دارد. گفتنی است؛ این پول غیر از کرایه دکّان یا خانه و امثال آن است، و آن، مزد گشودن قفل است و جزو کرایه نیست. سرقفلى در سابق وجود نداشته است اما امروز در میان عقلاى اهل عرف وجود دارد. 🌳فقها شرایطی را برای صحت سرقفلی ذکر می‌کنند: 1. مقدار سرقفلى باید معلوم باشد؛ 2. طرفین با میل و رضایت خود معامله را انجام دهند؛ 3. طرفین معامله بالغ، عاقل و رشید باشند؛ 4. طرفین، معناى سرقفلى و لوازم آن‌را بدانند. 🌳«کفالت»؛ نوعی ضمان بوده و عبارت است از این‌که، شخصى ضامن شود هر وقت طلبکار، بدهکار را خواست، او را به طلبکار تحویل دهد. همچنین اگر کسى بر دیگرى حقّى داشته باشد یا ادّعاى حقّى کند که ادعای او قابل قبول باشد، چنانچه شخصى ضمانت کند که هر وقت صاحب حق یا مدّعى، طرف را خواست به دست او بدهد، چنین عملى را «کفالت» می‌گویند. به کسى که ضامنِ آوردنِ بدهکار نزد طلبکار یا صاحب حق می‌شود «کفیل»، به کسى که حقى بر دیگرى دارد «مکفول له» (طلبکار) و به کسى هم که حقى از دیگرى بر عهده او است «مکفول» (بدهکار) می‌گویند. کفالت در صورتى درست است که: کفیل به هر لفظى (اگر چه عربى نباشد)، به طلبکار بفهماند که من ضامن هستم تا هر وقت بدهکار را بخواهى به دست تو بدهم و طلبکار هم قبول نماید. 🌳شرایط کفیل عبارت است از: 1. مکلف باشد. 2. عاقل باشد. 3. او را در کفالت مجبور نکرده باشند. 4. و بتواند کسى را که کفیل او شده است، حاضر نماید. 🌳یکى از هفت چیز زیر کفالت را به هم می‌زند: اول: کفیل بدهکار را به دست طلبکار بدهد. دوم: حق طلبکار داده شود. سوم: طلبکار از حق خود بگذرد. چهارم: بدهکار بمیرد. پنجم: طلبکار کفیل را از کفالت آزاد کند. ششم: کفیل بمیرد. هفتم: و کسى که صاحب حق است به وسیله حواله یا به صورت دیگرى حق خود را به دیگرى واگذار نماید. ⚜ @Ahkaam
❓آیا بین دو سجده نماز، باید کاملا نشست؟ 🌿نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمی‌کند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده واجب مى‌باشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مى‌باشد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است. ⚜ @Ahkaam
❓پرسش پس از تکبیر امام جماعت هنوز صفهای جلو تکبیر نگفته اند، آیا صفهای بعدی میتوانند تکبیره الاحرام بگویند؟ ✅ پاسخ اگر صفهای جلو آماده نماز هستند و تکبیر گفتن آنها نزدیک است، افراد در صفهای بعدی می توانند تکبیره الاحرام بگویند و وارد نماز شوند. آیت الله العظمی بهجت: احتیاط واجب آن است که پیش از صفهای جلو، تکبیر نگویند. ⚜ @Ahkaam
١. در قنادی‌های کشور انگلستان مواردی پیدا می‌شود که از گوشت خوک طبخ شده که غذای رایج اینجا محسوب می‌شود استفاده می‌شود، آیا جایز است در این قنادی‌ها کار کنیم؟ آیا می‌توانیم این غذاها را لمس کنیم؟ ٢. در صورت کار در بخش صورتحساب در فروشگاههای زنجیره‌ای، وقتی مشتری شراب و یا گوشت خوک را برای حساب آورده، آیا می‌توانیم آنرا لمس نماییم؟ آیا کار در بخش مذکور اشکال دارد؟ پاسخ مراجع تقلید؛ کار در مراکز فروش اجناسی که استفاده از آنها حرام است، را جایز نمی دانند، لذا اگر کارتان انحصارا مربوط به فروش گوشت خوک است، کار کردن شما در چنین محلى جایز نیست و در غیر این صورت مانعى ندارد. در هر حال، تماس بدن با موارد ذکر شده در سؤال، اشکالی ندارد. نهایت امر اینکه اگر بدن مرطوب با ‌آنها تماس پیدا کرد، انسان محل نجس شده را آب می‌کشد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1و2. اگر کار شما مربوط به فروش گوشت خوک می‌باشد، کار کردن شما در چنین محلى جایز نیست و در غیر این صورت کار در بخش‌هاى دیگر مانعى ندارد و در هر صورت گوشت خوک نجس مى‌باشد و اگر همراه با رطوبت مسریه(سرایت دهنده) باشد، باعث سرایت نجاست به دست‌تان مى‌گردد و اگر رطوبت مسریه در بین نباشد، باعث سرایت نجاست نمى‌گردد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): 1. اشکال ندارد. 2. لمس کردن بلا مانع است ولی فروش آنها حرام است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): احتیاط آن است که چنین شغلی را انتخاب نکنید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): به صورت کلی تهیه و تولید گوشت خوک برای خوراک انسان جائز نیست، ولی لمس آن بلا مانع است هر چند که بعداً باید تطهیر شود. ⚜ @Ahkaam
❓مدتی است که کار آموزش آرایشگری ازجمله کاشت ناخن مشغول هستم. می خواستم بدانم آیا درآمد کاشت ناخن برای من روی خانمهایی که خود مایل به این کار هستند اشکال دارد؟ 🌳پاسخ 1. کاشت ناخن درصورتی که برای وضو و غسل نتوان آن را برداشت اشکال دارد. 2. بیشتر فقها کسب درآمد از این طریق را حرام نمی دانند ولی برخی مراجع، به این دلیل که این کار منجر به ایجاد مانعی برای وضو و غسل می شود، کسب در آمد از این راه را جایز ندانسته اند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در آمد حاصله از این کار اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): این کار شما حرام است. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید. در مواردی که کاشت ناخن اشکال ندارد درآمد شما از این راه نیز اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جواز آن چنانچه کاشت دائمی باشد و موجب وضوء و غسل جبیره ای باشد از جهت اعانه بر اثم محل اشکال است. ⚜ @Ahkaam
❓پنج نفر جداگانه به من پول داده اند که برای اموات ایشان قرآن ختم کنم. آیا من می توانم برای همه آنها یک قرآن ختم کنم یا اینکه چنج بار قرآن بخوانم براِی هر کسی جداگانه؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال اگر شرط شده باشد که برای هر میت یک قرآن بخوانید، باید برای هر میت به صورت جداگانه یک قرآن بخوانید. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): خیر،اگر هر بار پول گرفتن شما بابت یک ختم قرآن باشد باید به همان تعداد ختم قرآن انجام دهید. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): برای هر کدام باید ختم جداگانه صورت گیرد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): برای هر کدام باید جداگانه ختم قرآن نمائید. ⚜ @Ahkaam
❓آیا عیدی گرفتن به صورت پول از شخصی که ربا گیرنده بوده، اما الان نمی دانیم که هنوز به این کار ادامه می دهد یا نه اشکال دارد یا خیر؟ 🌳پاسخ اگر چه ربا گناه بسیار بزرگی است و انسان در ارتباط با کسانی که ربا می گیرند باید دقت کند که از اموال ربوی آنان استفاده نکند و این اخلاق آنان، او را به سوی گناه بزرگ ربا نکشاند، ولی به صورت کلی در چنین مواردی تا انسان اطمینان به حرام بودن عین آنچه مورد استفاده اش است نداشته باشد، از نظر شرعی تکلیفی نخواهد داشت. پاسخ مراجع تقلید به بعضی از سؤالات مشابه چنین است: سوال: تکلیف شرعی فرزند در برابر پولی که به صورت شبهه ناک و یا حرام وارد منزل می شود، چیست؟ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): تا یقین به وجود مال حرام در عین اموال مورد ابتلا نداشته باشد، استفاده ایشان مانعى ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓اگر پدر خانواده که حقوق بازنشستگی دریافت می کند اگر مقدار زیادی پول شبهه دار و یا حرام وارد زندگی او شود، آیا از دیدگاه شرعی فرزند آن خانواده می تواند بر سفره این خانواده غذا بخورد؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): تا یقین به وجود مال حرام در عین اموال مورد ابتلا نداشته باشد، استفاده ایشان مانعى ندارد. ⚜ @Ahkaam
❓اعتبار قولنامه و شرایط مذکور در آن تا چه حد است؟ 1- آیا قولنامه که در معاملات نوشته می شود از نظر شرعی تا چه میزان تعهد آور است؟ 2- اگر در ضمن قولنامه ذیلا مذکور شود که (اگر احدالطرفین از معامله نکول کند ملزم به پرداخت مبلغی به طرف دیگر است) آیا در صورت نکول مثلا بایع و آمادگی برای پرداخت مبلغ فوق الذکر -مشتری حقی در عدم قبول و درخواست اتمام معامله را دارد؟ به تعبیری آیا قبول این بند در ذیل قولنامه از ناحیه طرفین متوقف بر رضایت باطنی طرف مقابل می باشد یا خیر؟ 🌳دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): 1) اگر با وحود شرایط -که در رساله های علمیه مذکور است- معامله صورت گیرد، عمل به آن لازم است. 2) تا رضایت نباشد، نمی تواند چیزی از او مطالبه نماید. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):1- اگر با قصد انشاء بیع باشد اعتبار شرعی دارد.2-اگر جریمه باشد جایز نیست، و اگر شرط اعمال خیار باشد اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): قولنامه هرگاه به صورت بیع قطعى بوده باشد و طرفین آن را امضا کرده باشند، شرعاً و عرفاً سند معتبرى محسوب مى شود و آنچه که در آن شرط شده و دو طرف پذیرفته اند باید به آن عمل کنند. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):1.قولنامه از نظر شرعی معتبر است با شرائطش. 2.چنانچه نظر به واقولی باشد شرط بصورت مذکور در قرارداد صحیح نمی باشد گرفتن واقولی وجه شرعی ندارد.بلی اگر در معامله شرط شود تا یک ماه مثلا اگر هر یک از طرفین فلان مبلغ بدهند حق فسخ داشته باشند مثل خیار رد ثمن در اینصورت هر یک از بایع یا مشتری در صورتی می توانند فسخ کنند که آن مبلغ را بدهند و هر وقت دادند حق فسخ دارندو تا نداده نمی توانند فسخ کنند. ⚜ @Ahkaam
❓از نظر قرآن هنر مجسمه¬سازی و نقاشی اشکالی دارد یا خیر؟ اگر اشکال دارد پس چرا الآن کار می شود و اگر اشکال ندارد؛ چرا به اسم اسلام از آن به بدی یاد شده و اجازه پیشرفت این هنر را نمی دهند؟ از نظر قرآن دلیل حرمتش چیست؟ 🌳پاسخ اجمالی از دیدگاه قرآن و سایر منابع دینی، هنر متعهد آن است که انسان را به سمت یکتاپرستی و ارزش های والای انسانی سوق دهد. با مطالعه در تاریخ درمی یابیم که هنر ساخت مجسمه ها و نقش ها، به طور معمول در این راستا نبوده و بر همین اساس، مورد نکوهش اسلام واقع شده است. البته امروزه، با توجه به تغییر اوضاع و احوال و نیز رویکرد متفاوت دست اندرکاران این هنرها، برخی دانشمندان دینی نیز نظریات جدیدی در مورد مجاز بودن مجسمه سازی، در شرایطی خاص، ارائه نموده اند، اما چون این نظریات، هنوز مورد پذیرش تمام دانشمندان نیست و برخی از آنان، تغییر شرایط را دلیلی برای از بین رفتن حکم حرمت نمی دانند، از طرفی نمی توان به گسترش وسیع این هنر اندیشید و از طرفی نیز نمی توان مانع فعالیت های محدود و کنترل شده در این زمینه شد. ⚜ @Ahkaam
❓ما برای یک تاجری کار می کنیم که حقوق ناچیزی به ما می پردازد، اما ما این حقوق اندک را به دور از چشمان آن تاجر و در خفا از روی پیش فاکتور های اجناس جبران می کنیم. آیا این اقدام ما شرعی است؟ چه کار باید بکنیم؟ 🌳پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مقام معظم رهبری (مدظله العالی): جایز نیست و آنچه ذکر شده، مجوز این کار نمی شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): جایز نیست و درآمد حاصل حرام است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): جایز نیست در صورتی که مخالف قرارداد و یا موجب گزارش دروغ به تاجر باشد. ⚜ @Ahkaam
❓شرکتی که محصولات خود را با مارک خارجی به قیمت بیشتر می فروشد، چه حکمی دارد؟ پرسش با سلام و خسته نباشید من در شرکتی کار می کنم که محصولات آن مشابه خارجی دارد و البته عمدتاً نمونه خارجی کیفیت برتر یا مساوی و قیمت گرانتری دارد. به در خواست یکی از نمایندگی های فروش، محصول تولیدی این شرکت بنام یک شرکت خارجی لیزر شده و به قیمت جنس خارجی به مردم عرضه می شود با توجه به اینکه مصرف کننده ، یقیناً بعنوان جنس خارجی این محصول را خریداری و مصرف می کند در حالی که واقعاً اینطور نبوده و محصول کاملاًً ایرانی است و مصرف کننده به همین خیال پول بیشتری نسبت به جنس ایرانی پرداخته است لطفاً مشخص نمائید که اینکار چه حکمی دارد؟ حکم عاملین درجه اول در این کار و درآمد حاصل از آن چیست؟ حکم کارکنانی که در استخدام این شرکت هستند و از آن حقوق می گیرند چیست؟ 🌳پاسخ اجمالی دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر داخلى یا خارجى بودن خود آن وسیله با مشاهده براى مشترى قابل شناسایى و تمیز باشند، بر ساخت آنها عنوان تقلّب و تدلیس صدق نمى‏کند ولى اعلان و اخبار خلافِ واقع راجع به آنها کذب و حرام است و اگر بیع بر کالاى مذکور با وصفى که مخالف واقع است صورت بگیرد، معامله صحیح است لیکن اگر مشترى بعد از آن از واقعیت امر مطلّع شود، اختیار فسخ خواهد داشت. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): این کار جایز نیست و درآمد آن اشکال دارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): هر گونه غش و دروغگویى در معامله حرام است و به همان مقدار ضامن پولى که بناحق می گیرد خواهد بود. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): عمل مذکور غش در معامله و خلاف شرع می باشد و خریدار بعد از متوجه شدن حق فسخ معامله را خواهد داشت. ⚜ @Ahkaam
✅ حکم نماز با لباس عکس دار 👆 ⚜ @Ahkaam
✅بازی با ورق و حضور در مجالس آن ✍سوال: آیا اگر افراد بدون شرط‌ بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟ جواب: بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، به‌طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند. 📚منبع: leader.ir@Ahkaam