💕 کیفیت سجده سهو 💕
💠 سؤال: کیفیت #سجده_سهو به چه شکل است؟ 🧐
✅ جواب: براى سجده سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده سهو، #پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و #ذكر_سجده سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و #تشهد بخواند و #سلام دهد.
⚜ @Ahkaam ⚜
ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم
#احکام_نماز_جماعت #ملحق_شدن_در_بین_نماز_جماعت
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_جنابت
❓پرسش
1. با غسل جنابت چند بار می توان نماز خواند؟
2. ایا با غسل جنابت میتوان علاوه بر نماز واجب نماز قضا نیز خواند؟
📝پاسخ
1- همه مراجع: تا زمانى که یکى از مبطلات وضو رخ ندهد، مى توان با آن (غسل جنابت) نماز خوان.
2- بله با غسل جنابت می توان نماز قضا و نماز مستحبی خواندن.
⚜ @Ahkaam ⚜
💍 #حکم_پوشاندن_انگشتر_و_زیورآلات 💍
❓پرسش :استفاده از انگشتر و دستبند در برابر نامحرم برای زن چه حکمی دارد؟🤔
✅پاسخ :پوشاندن زيورآلاتي که معمولا در معرض ديد نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده اي نداشته باشد واجب نيست ولي غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند.
📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی.
⚜ @Ahkaam ⚜
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
سجده بر مهری که چرک شده، چگونه است؟
✅ پاسخ
باید بین پیشانی و چیزی که سجده بر آن صحیح است، چیزی حایل نشود.
پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، #سجده باطل است.
اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸علت اینکه زن نمیتواند مرجع تقلید و یا قاضی باشد، چیست؟
🌳پاسخ
دانشمندان و متخصّصان دینی درباره موضوعاتی؛ مانند مرجع تقلید، یا قاضی شدن زن و بعضی از عناوین دیگر، اختلاف نظر دارند. این امور جزو مسلّمات و ضروریات دینی به شمار نمیآید. کسانی که میگویند زنان مرجع تقلید یا قاضی نمیشوند، به ادلهای؛ نظیر روایات و اجماع، تمسک کردهاند که بحث تفصیلی پیرامون آنها مجال دیگری را میطلبد. در باره فلسفهی این حکم، نکاتی را مطرح نمودهاند که میتواند مؤید آنان باشد. در ذیل به پارهای از آنها اشاره میشود:
بین زن و مرد تفاوتهایی از نظر تواناییهای جسمی و روحی وجود دارد، و به دلیل این تفاوتها و برتری تکوینی مردان بر زنان، بعضی از مسئولیتها از زنان برداشته شده است؛ زیرا واگذاری مسئولیتها بر حسب تواناییها است.
ویژگی روحی جداییناپذیر زنان روحیه انفعالی در قبال احساسات است، و از آنجا که در رهگذر زعامت دینی، هدایت امّت و قضاوت در مسائل، بویژه اجرای حدود و قصاص مورد نظر است، و در اینراه چالشهایی وجود دارد، نیازمند به قاطعیت و قبول پیامدهای آن است، این مسئولیت به مردان واگذار شده است.
البته باید توجه داشت که عدهای این براهین و نکات را نپذیرفتهاند و مرجعیت دینی و قضاوت را برای زنان روا میدارند.
⚜ @Ahkaam ⚜
⚠️ شوخی با نامحرم
قال رسول ا...(ص) «مَنْ فاكَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَهٍ كَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ»
🌸 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند " هر كسی با زن نامحرمی شوخی كند، برای هر كلمهای كه با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی میشود.
(ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص198)
⭕️ #شوخی_با_نامحرم
⚜ @Ahkaam ⚜
📚 خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب
💠 سؤال: اگر #نمازگزار پيش از خواندن #نماز_مغرب، سهواً مشغول #نماز_عشا شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد؟ مقلد مقام معظم #رهبری هستم.
✅ جواب: چنانچه به #ركوع #ركعت_چهارم نرفته است، بايد نيت را به نماز #مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز #عشا را بخواند. اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸1. اگر کسی در اجرای عقد ازدواج وکیل شود، آیا میتواند این کار را به شخصی دیگر بسپارد؟ 2. اگر فرد یقین به رضایت یکی از طرفین نداشته باشد، آیا عقد او صحیح است؟
🌳پاسخ
اگر زن و مرد، شخصی را وکیل کرده باشند که خودش عقد ازدواج را به وکالت از آن دو بخواند، بدون اجازه آنها نمیتواند شخص دیگری را وکیل قرار دهد تا آن شخص عقد را بخواند.
اگر وکیل اطمینان ندارد که یکی از طرفین عقد او را وکیل در اجرای عقد قرار داده است، میتواند عقد را بخواند. سپس اگر مشخص شود که از ابتدا هر دو طرف راضی به وکالت بودند، عقد ازدواج صحیح است. ولی اگر یکی از آنها راضی به وکالت نبوده، این عقد، فضولی خواهد بود؛ یعنی اگر بعد از اجرای عقد، مطلع و راضی شود، عقد صحیح است و الا عقد ازدواج باطل است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر برای ازدواج، دو عقد جداگانه، با دو مهریه متفاوت خوانده شود و مهریهی عقد دوم مورد توافق طرفین باشد، کدام مهریه بر عهدهی مرد خواهد بود؟
🌳حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر مهریه کمتر خوانده شده در عقد اولیه با توافق و رضایت عروس و داماد بوده است، همان مهریه بر عهده شوهر است و مهریه بیشتر در عقد بعدی اعتباری ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):ذمه داماد مشغول به مهریهای است که در عقد شرعی اول (شخص عالم) تعیین شده بود.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر به جهت اجرای عقد توسط عالم، به مهریه کمتر راضی شده و به ایشان، وکالت در عقد داده باشند، عقد اول صحیح بوده و مهریه کمتر به عهده زوج آمده است؛ در غیر اینصورت -که رضایت و وکالت واقعی وجود نداشته است- عقد دوم صحیح بوده و همان مهریه مورد توافق، به عهده زوج قرار گرفته است.
البته در صورت اول هم اگر بعد از عقد به مهریه دیگر توافق کنند همان ملاک خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از خصوص مورد سؤال اطلاعی ندارم، بطور کلی مهریه همان است که عقد اول بر آن خوانده شده و چنانچه مهریه ذکر شده در عقد اول مقصود طرفین نبوده، در نتیجه مَهر منتقل به مهرالمثل خواهد شد و در هر حال عقد دوم بیاثر است.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): ملاک در مهریه همان مبلغی است که دو طرف توافق کردهاند و با رضایت طرفین بوده است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عقد اول درست است، ولی در صورتی که رضایت به مهریه کم نداشتهاند، تبدیل به مهرالمثل میشود و میتوانند مهرالمثل را با رضایت طرفین تبدیل به مهریه و مبلغ مورد توافق کنند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸دو سؤال درباره خودکشی داشتم: 1. اگر انسان در شرایط سختی باشد که میخواهند او را اسیر کنند و یقین دارد اگر اسیر شود به طرز فجیعی او را خواهند کشت، آیا جایز است مثلا با خوردن قرصی خودکشی کند؟ 2. اگر انسان در جنگ با کفار در حال اسیر شدن باشد و این شخص اطلاعاتی دارد که میداند اگر اسیر آنان شود نمیتواند زیر شکنجههای آنان مقاومت کند و اطلاعات را لو میدهد و اگر اطلاعات لو برود سپاه مسلمین ضربه خواهد دید. در این صورت آیا شخص میتواند قبل از اسیر شدن به دست کفار خود را خلاص کند تا چنین اطلاعاتی به دست کفار نیفتد؟
🌳پاسخ
برخی مراجع خودکشی را به هیچ وجه جایز ندانستهاند، اما برخی دیگر در صورت اضطرار و یا در صورت تزاحم با تکلیفی مهمتر -مثل حفظ اسراری که با فاششدن آنها جان مسلمین به خطر افتد- خودکشی را جایز شمردهاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): به طور کلی خودکشی حرام و از گناهان کبیره است و در هیچ صورتی (حتی در فرض سؤال) جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در فرضی که به اضطرار و استیصال میافتد، جایز است.
در فرض تزاحم با تکلیف اهم، جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خودکشی حتی در این گونه موارد جایز نیست و باید صبر کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): خودکشی به هر حال جایز نیست، مگر آنکه اسرار مهمی نزد او باشد که اگر فاش شود، کشور اسلامی یا گروه مهمی در خطر بیفتد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا بر والدین واجب است که احکام اسلامی را به فرزندان خود بیاموزند؟
🌳پاسخ
تعلیم و تربیت فرزند از وظایف پدر و مادر است، که از جمله موارد آن، آموزش احکام اسلامی است؛ پس لازم است در اینباره یا خود به این امر اقدام نمایند و یا زمینهی آموزش آن از دیگران را - مثلا، با شرکت در کلاسهای مربوطه- فراهم آورند و اگر در این موضوع کوتاهی نمایند، گنهکار خواهند بود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): تعلیم احکام مبتلابه به کسانی که جاهل به احکام باشند، واجب است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در آموختن احکام به وی، کوتاهی کردهاند؛ مرتکب گناه شدهاند.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): طبق برخی روایات پدر و مادری که به فرزندان خود احکام را یاد ندهند و زمینه آموزش آن را فراهم نکنند و سستی داشته باشند در روز قیامت مؤاخذه میشوند و در برخی موارد عذاب میشوند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بر پدر و مادر واجب است که در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزند تلاش جدی کنند و او را به وظایف دینی آشنا سازند. بنابراین اگر در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده باشند گناهکار هستند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا برای ازدواج با دختر غیر مسلمان، اجازه پدر او لازم است؟
🌳حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): در مورد سؤال، اجازه پدر و یا جد پدری بنابر احتیاط واجب شرط صحت عقد - موقت - است؛ مگر آنکه در آئینشان اذن را شرط ندانند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر دختر باشد چنانچه ولیّ او (پدر یا جد پدری) در امر ازدواج به طور مطلق دخالت نکند بنابر احتیاط واجب باید اجازه بگیرد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اذن پدر را شرط نمیدانند لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): اگر در دین آن دختر اجازه پدر شرط باشد باید اجازه کسب شود ضمنا عقد دائم با اهل کتاب بنابر احتیاط جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که دختر سن کمی نداشته و دارای رشد کافی عقلی و جسمی بوده و قدرت تشخیص مصالح خود را داشته باشد چنانچه مفسدهای پیش نیاید، ازدواج با او بدون اذن پدر مانعی ندارد و منظور از باکره دختری است که قبلا ازدواج صحیح (ولو مطابق اعتقاد خودشان) نکرده باشد، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): بله.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر بعد از نماز متوجه شویم روی ناخن یکی از انگشتان مقدار کمی مانع وجود دارد، وضو و نماز خوانده شده صحیح است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم.
🌳جواب
اگر نمی دانید مانع هنگام وضو موجود بوده یا نه، در صورتی که احتمال بدهید هنگام وضو نسبت به وجود یا عدم وجود مانع و رساندن آب توجه داشته اید، وضو صحیح است، ولی اگر بدانید هنگام وضو التفات و توجه نداشته اید، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و نماز را اعاده کنید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸اگر بعد از نماز متوجه شویم روی ناخن یکی از انگشتان مقدار کمی مانع وجود دارد، وضو و نماز خوانده شده صحیح است؟مقلد مقام معظم رهبری هستم.
🌳جواب
اگر نمی دانید مانع هنگام وضو موجود بوده یا نه، در صورتی که احتمال بدهید هنگام وضو نسبت به وجود یا عدم وجود مانع و رساندن آب توجه داشته اید، وضو صحیح است، ولی اگر بدانید هنگام وضو التفات و توجه نداشته اید، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و نماز را اعاده کنید.
⚜ @Ahkaam ⚜
شک در انجام #تشهد طبق نظر مقام معظم رهبری حفظه الله
١١٧٣ كسى كه نشسته يا خوابيده نماز مىخواند اگر موقعى كه حمد يا تسبيحات مىخواند شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد به شك خود اعتنا نكند و اگر پيش از آن كه مشغول حمد يا تسبيحات شود شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه، بايد بجا آورد.
⚜ @Ahkaam ⚜
#احکام_حق_الناس
❓پرسش
بدهي که صاحبش را نميتوانيم پيداکنيم چطور پرداخت شود؟
📝پاسخ
تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای پیدا کردن صاحبش انجام دهید تا مال را به صاحبش برگردانید اگر از یافتن صاحبش ناامید شدید با اجازه از دفتر مرجع تقلید آن را به فقیر بدهید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸یک فقیه چطور حکم استحباب را کشف میکند؟ مثلا برخی میگویند از طریق ترتب ثواب، برخی میگویند وجود عبارت «احب» و «ینبغی»، و... برخی میگویند صیغه امر. اینها تا چه حد درست است؟
🌳پاسخ
دربارهی این پرسش ابتدا باید گفت، گرچه انجام هر کار نیکی پسندیده است، ولی صرف مصلحت و نیک بودن یک عمل، موجب فتوا به استحباب آن عمل نمیگردد، بلکه آنچه اکنون از استحباب فقهی به ذهن متبادر میشود، -مانند سایر احکام خمسه- نیازمند دلیل شرعی خاص است، که در اینباره بیشتر، روایات معصومین(ع) مورد استفاده قرار میگیرند. حال اگر مجتهد، از سخن معصوم(ع)، ترجیح و برتری اقدام به یک عملی را استنباط نماید -نه لزوم و وجوب آنرا- فتوا به استحباب آن عمل میدهد.
اما، آنچه در این استنباط، مجتهد را یاری میسازد، برخی امور، از جمله موارد زیر است:
وجود برخی واژگان؛ مانند «احب» و «ینبغی»، در کلام معصوم(ع) که نسبت به یک عمل، بیان شده باشد؛ مانند استدلال فقها به حدیثی درباره استحباب امساک برای مسافری که در ماه رمضان به وطنش رسیده و در سفر افطار کرده است.
بیان پاداش دنیوی یا اخروی برای یک عمل؛ مانند استحباب قرائت برخی سورههای قرآن.
اینکه در جایی امر به انجام عملی شود، ولی در جایی دیگر نسبت به ترک آن رخصت داده شود؛ مانند استحباب خواندن نمازهای پنجگانه در وقت فضیلت آن.
و ...
البته بسیاری از امور به صورت کلی دارای وجوب و یا استحباب میباشند، اما فقها نمیتوانند به تبیین تمام مصادیق آن بپردازند، به عنوان نمونه، کمک به فقرا در یک حکم کلی، مستحب است، و در برخی موارد نیز مصادیقی برای چگونگی کمک ذکر شده است، اما طبیعی است که روشهای فراوانی وجود دارد که تمامشان در روایات ذکر نشده و طبیعتا فقیه نیز از این نگاه نمیتواند حکم به استحباب آن بدهد، اما با این وجود میتواند از باب تطبیق مصادیق، آنرا مستحب و یا واجب اعلام کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸آیا بر اساس آموزههای دینی، نباید با زنان ثروتمند و زیبا ازدواج کرد؟!
منظور از روایتی که بیان میدارد: «هرکس با زنی به دلیل داشتن ثروت و مال ازدواج کند، خداوند او را به همان مال و زیبایی واگذار میکند»، چیست؟
🌳پاسخ
در هیچ آیه و روایتی ازدواج با زنان زیبا و ثروتمند به خودی خود مورد نکوهش قرار نگرفته است و خود پیامبر اسلام(ص) با زن ثروتمندی به نام خدیجه(س) ازدواج کرده و دست کم برخی از همسران ایشان از زیبایی مناسبی برخوردار بودند. اما در آموزههای اسلامی بر این نکته تأکید شده است که ثروت و زیبایی نباید تنها عامل ازدواج باشد و اینگونه پنداشته شود که بدون توکل بر خداوند، یک فرد تنها با داشتن همسری زیبا و ثروتمند به سعادت و خوشبختی خواهد رسید.
پیامبر(ص) فرمود: «هر کس با زنی تنها به جهت مالش ازدواج کند، خداوند سرنوشت او را به مال آن زن واگذار میکند، و هر کسی با زنی تنها به دلیل زیباییاش ازدواج نماید، چیزهایی از آن زن خواهد دید که خوشایند او نخواهد بود، و هر کسی با زنی برای دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع میکند».
پیامبر(ص) فرمود: «هر کسی زنی را تنها برای زیبایی وی انتخاب نماید، خداوند زیبایی آن زن را وبال گردن وی قرار میدهد».
امام صادق(ع) فرمود: «زمانی که مردی با زنی تنها برای زیبایی یا ثروتش ازدواج کند، خداوند وی را به همان چیزها واگذار میکند و زمانی که برای دین آن زن ازدواج نماید، خداوند هم بر مال او خواهد افزود و هم همسرش را برای او زیبا جلوه خواهد داد».
گفتنی است که مخاطب این روایات انسانهای باایمان هستند و به آنها هشدار داده میشود که نهایت خیری که از ازدواجهای مبتنی بر ثروت و زیبایی، نصیب آنان خواهد شد آن است که شاید مقداری ثروت به دست آورده که مشخص نیست در آن هم برکتی نهفته باشد و یا تنها در کنار همسر زیبایی قرار گیرند که دلبستگی روحی و معنوی ویژهای با او ندارند و ... .
به عبارت دیگر، خداوند به آنان میگوید که اکنون چون از اعتماد به من و توکل بر من دست برداشتهاید، دیگر از من توقعی نداشته باشید! این شما و این همسرهای زیبا و ثروتمندتان!
⚜ @Ahkaam ⚜