eitaa logo
حکمش چیه؟
100.9هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
151 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
سؤال: حجاب مرد را در برخورد با زن نامحرم بیان فرمایید؟ یا مردان در مقابل زنان چه مقدار از بدن خود را باید بپوشانند؟ ✅ پاسخ: مردان مى توانند سر و گردن و مقدارى از پاها و دستها و سینه را در مقابل نامحرم نپوشانند، ولى بقیّه بدن را باید بپوشانند.‌ بنابراین نگاه زن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار، اگر به قصد لذّت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅ استفتاء از رهبر انقلاب در مورد روزه داری در ایام کرونا ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سؤال: اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. ✅ نکته: جایز نیست در مقام عمل مساوی با حرام است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
رنگ کردن مو در ایام قاعدگی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🧐حکم نگاه بدون قصد لذت به خانم های بی حجابی و بی پروا چیست؟👆 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سوال: معاشرت و رفت و آمد با شخص بی نماز 🔷 پاسخ: 👇 استفاده از اموال و معاشرت با کسی که نماز نمی خواند، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد. اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان امر به معروف و نهی از منکر (با وجود شرایط)، باید رفت و آمد با او را ترک کنید. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟ 📝پاسخ - آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفه‌ای ندارید. - آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید. - آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود. - آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نيست ولي اگر باروشي که ديگران نفهمد به او تذکر بدهيد کار خوبي است. - آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 🏷 فضلت را کامل کن... 🔅 : 🔸 «در هنگامى كه قدرت دارى، باگذشت باش، و در گاهِ تنگ دستى ات بخشنده، و در وقت نيازمندى‌ات، ايثارگر باش تا فضل تو كامل گردد». 🔹 «كُن عَفُوّا في قُدرَتِكَ، جَوادا في عُسرَتِكَ، مُؤثِرا مَعَ فاقَتِكَ؛ يَكمُل لَكَ الفَضلُ». 📚 غرر الحكم : ح ٧١٧٩ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سؤال: آيا براي كفّارة روزه مي توان غير از مواردي كه در توضيح المسائل ذكر شده (گندم، جو...) خوراكي ديگري كه عنوان طعام داشته باشد مانند لوبيا، گوشت و غيره پرداخت نمود؟ پاسخ: امام خمینی (رحمت الله علیه) : در تحویل دادن و تسلیم، هرچه آن را طعام می نامند و برای غالب مردم غذا باشد از پختنی ها و انواع و اقسام غذاهایی که درست می کنند، و از نان، هر جنسی که بین آنها متعارف است که با آن نان می پزند از گندم یا جو یا ذرت یا ارزن و...، کافی است؛ چه خام باشد و چه پخته شده باشد. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی): خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد و مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان، و ماکارونی منعي ندارد؛ ولي خوراكي هايي مانند گوشت كفايت نمي كند. آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) : هرچه مصداق طعام باشد، كفايت مي كند. آیت الله تبريزي (رحمت الله علیه): هرچه به آن طعام گفته شود كفايت مي كند، چه نان و چه غير نان، ولي احتياط در ترك گوشت خام است؛ و اگر مي خواهد از نان بدهد بايد به اندازه اي بدهد كه مقدار گندم آن يك مدّ (750 گرم) باشد. آیت الله سيستاني (دام ظله العالی) : بايد براى هر روز ٧٥٠ گرم غذا مانند نان يا برنج يا ماكارونى يا آرد يا عدس و امثال آن بخريد وبه يك فقير بدهيد. و پرداخت لوبیا، گوشت و... که در سوال ذکر نموده اید هم جایز است. آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله العالی) : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد مجزی است؛ لذا میتوان آش یا نان و پنیرو سبزی یا ماکارونی یا برنج؛ ولو خام یا... پرداخت کرد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود. شایان ذکر است به هر فقیر باید یک مد طعام داده شود که یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود. آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله العالی) : لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب ميشود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد. آیت الله فاضل لنكراني (رحمت الله علیه): بلي. اما بايد،750 گرم لوبيا، گوشت يا... پرداخت كرد. ولي بهتر است گندم يا برنج داده شود. آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالی) : جايز نيست و در حال حاضر كه جو خوراك عمومي نيست اشكال دارد. همچنان گوشت به تنهايي اشكال دارد. آیت الله نوري همداني (دام ظله العالی) : بلي هر خوراكي معمول را به قيمت گندم يا جو ميتوان حساب كرد و ادا كرد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
برای روزه‌دار اگر بواسطه پرکردن،‌ کشیدن یا جرم گیری دندان چیزى وارد حلق نشود، مانعى ندارد و ضررى به صحت روزه وارد نیست ⚜️ @Ahkaam ⚜️
استفاده از عطر و اسپری برای زن در بیرون از خانه چه حکمی دارد؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیا مى شود در ماه رمضان، براى فرار از روزه مسافرت کرد؟ پاسخ: مسافرت کردن در ماه رمضان – هر چند به عنوان فرار از روزه باشد – اشکال ندارد؛ ولى این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است. ———————– منبع: العروه الوثقى، ج ۲، شرایط وجوب الصوم، م ۴ و ۶٫ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
واجبات سجده قرآن هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده بر زمین بگذارد، کافی است ⚜️ @Ahkaam ⚜️
خوابیدن جنب با علم به بیدار نشدن و صحت روزه – کسی که در بیداری جنب شده یا پس از جنب شدن در حال خواب، بیدار شده و می‌داند که اگر به خواب رود، تا پیش از اذان صبح برای غسل بیدار نخواهد شد، جایز نیست قبل از غسل کردن بخوابد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تاثیر استغفار کردن برای دیگران ▪️ (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) فرمودند: یَابْنَ الْمَهْزِیارِ! لَوْلاَ اسْتِغْفارُ بَعْضِکُمْ لِبَعْض، لَهَلَکَ مَنْ عَلَیْها، إلاّ خَواصَّ الشّیعَهِ الَّتى تَشْبَهُ أقْوالُهُمْ أفْعالَهُمْ؛ اگر طلب مغفرت و آمرزش بعضى شماها براى همدیگر نبود، هرکس روى زمین بود هلاک مى گردید، مگر آن شیعیان خاصّى که گفتارشان با کردارشان یکى است. 📚 مستدرک ج ۵، ص ۲۴۷، ح ۵۷۹۵ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافی روزه یوم الشک-احکام شرعی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓سؤال: آیا جسد میت مسلمان نجس است؟ و اگر لباسمان به جسد بخورد نجس می شود؟ ✅ پاسخ: جسد میت قبل از پایان غسلهای سه گانه نجس است، اما اگر رطوبت سرایت کننده نداشته باشد و دست یا لباس خشک با آن تماس پیدا کند، نجس نمی شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌙🌙ثابت شدن اول ماه مسئله 1839=ثبوت هِلال که به مشخص شدن اول ماه قمری گفته میشود، هنگامی است که اولین قوس نازک ماه پس از پایان ماه قبلی و در شب‏ اول ماه بعدی رؤیت شود یا رؤیت‌پذیر باشد و این هم به عوامل و شرایط مختلف نجومی، جوّی و مبانی فقهی بستگی دارد. مسئله 1840 =به لحاظ اینكه زمان حکم شرعی روزه‌داری و افطار آن، ماه و ثابت شدن آن است، اگر مکلّف واقعا هِلال ماه را دیده باشد، یا از راه‌های دیگری که در مسئلهٔ بعدی گفته میشود، برای او هِلال ماه ثابت شود، احکام مربوط به آن را انجام میدهد؛ خواه برای دیگران ثابت بشود یا نه و این مسئله، تقلیدی نیست. مسئله 1841= اول ماه از شش راه ثابت میشود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبّدی دارد: 1. خود شخص، هِلال ماه را ببیند. 2. از راه تواتر ثابت شود، به گونه‌ای که همگان بگویند ماه دیده شده و در محاورات عقلاً قطع‌آور باشد. 3. از راه شِیاعِ قولی یا عملی ثابت شود، به گونه‌ای که مردم شهر بفهمند که فلان روز، اول ماه رمضان یا شوّال است برای مثال، وقتی در پایان ماه شعبان ببینند اغذیه‌فروشیها و کافه‌ها تعطیل است و کسی لب به غذا نمیزند، معلوم میشود که آن روز، آغاز ماه رمضان است. این شیاع، علم‌آور است و شیاع علم‌آور، حجیت دارد. 4. سی شب ـ یا سی روز ـ از اوّل ماه قبلی بگذرد. با هر یک از این چهار راه، یقین به اول ماه پیدا میشود. 5. دو فرد عادل شهادت بدهند که ماه را به چشم دیده‌اند، در صورتی که وصف کردن هر کدام از هِلال، برخلاف وصف کردن دیگری نباشد؛ همچنین اطمینانی برخلاف آن نباشد، بنابراین اگر در هوای صاف، افرادی همانند دو عادل برای دیدن ماه رفتند، ولی ماه را ندیدند، ادعای رؤیت دو عادل برای غیرخودشان حجّت نیست، چون اگر قابل رؤیت بود، باید دیگران هم میدیدند، پس اطمینان برخلاف در میان است. 6. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقین‌آور هم نباشند، به حکم شرع حجّت‌اند. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۸_۳۹۹ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایتایار
🎉یک پیشنهاد رد نشدنی🎉 شرکت در دوره #فن_بیان و سخنوری بدون پرداخت اولیه در این دوره شرکت کنید و در پایان دوره، در صورتی که از محتوای دوره رضایت داشتید هزینه دوره رو پرداخت کنید😉 ..........🗣.......... ثبت نام و اطلاعات بیشتر در کانال [🍃رویش نو🍃] ↙️ 📥 http://eitaa.com/joinchat/3207462942C82ced3bfff .........🗣.......... مدرس: علیرضا قهرمان نیا ←با سابقه همکاری با برخی نامزدهای انتخاباتی و دانشگاه فرهنگیان →
هدایت شده از ایتایار
پرداخت در صورت رضایت از دوره👆