💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓چرا باید تقلید کرد؟
💠روش زندگى عقلایى این است که در هر موردى که نیاز به آگاهى کارشناسى وجود دارد ولى فرد شخصاً از آگاهى کافى در آن زمینه برخوردار نیست به متخصص و کارشناس آن مورد رجوع میکند، مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى.
💠این روش عقلایى باعث میشود مکلّف به طور طبیعى و به حکم عقل خود درباره شناخت احکام شرعى به مجتهدین که کارشناسان این مسئلهاند رجوع کند.
دانستن بیشتر
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa291
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓چگونه می توان ثابت کرد که تقلید از مراجع واجب است؟
💞🍃مراد از "تقلید"، مراجعهى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، همین نکته عقلایى است که انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید.
💞🍃آیات و روایات نیز به لزوم تقلید توجه کرده اند و بیان می دارند که: "فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" اگر چیزى را نمى دانید از عالمان سؤال کنید.
💞🍃لذا مراجع تقلید که متخصّصین در فقه هستند و توانایى بر استنباط احکام الهى از منابع شرعى را دارا می باشند. بر دیگران لازم است که در مسایل دینی به آنان رجوع کنند.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1078
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا معادنی که توسط دولت استخراج میشود مشمول پرداخت خمس است؟
🍀از شرایط وجوب خمس معدن، این است که شخص یا اشخاصى با مشارکت یکدیگر آن را استخراج کنند، مشروط بر اینکه سهم هر یک - بعد از کم کردن هزینههاى استخراج و تصفیه - به حد نصاب (به ارزش بیست دینار طلا) برسد و آنچه استخراج شده، ملک آنها شود.
❗️پس با توجه به اینکه معادنى که دولت استخراج مىکند، ملک شخصیِ فرد یا افراد نیست، شرط وجوب خمس را دارا نبوده و مشمول پرداخت خمس نمیشود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓من به علت مشکلات مالی مجبور شدم ماشینم که در شأنم بود را بفروشم، مقداری از پول آن را خرج کردم و مابقی آن را در بانک گذاشتم که هر ماه سودی کسب کنم تا بتوانم دوباره ماشینی تهیه کنم. آیا خمس به آن تعلق میگیرد؟
🍀با توجه به اینکه از این وسیله نقلیه، استفاده شخصی میشده و در شأن صاحب آن نیز بوده، به مبلغ فروش آن خمس تعلق نمیگیرد. البته برخی از مراجع، میگویند، اگر قیمت فروش، بیش از قیمت خرید باشد، به مبلغ ما به التفاوت آن، خمس تعلق میگیرد.
🍀همچنین برخی از فقها، در فرض سؤال، سودی که از سرمایهگذاری حاصل میشود را متعلق خمس دانستهاند، مگر اینکه تا قبل از رسیدن سال خمسی، مصرف شود.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa80061
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓1. گفته میشود که قرآنهای موجود در منزل حتماً باید یکبار در سال باز گردند و خوانده شوند و چنانچه روی قرآن غبار بنشیند افراد آن خانه معصیت کردهاند. حدیث و روایت و حکمی در این خصوص ندیدهام. راهنمایی بفرمایید. ❓2. حکم خمس این مورد را هم بیان بفرمایید که ظاهراً کتابی که در خانه داشته باشیم و در یک سال استفاده نگردد باید خمس پرداخته شود؟ و آیا قرآن هم مشمول این موضوع میگردد و یا حکم سنگینتری دارد؟ مؤونه آن چه میشود؟
💠1. شاید بتوان از روایت زیر فهمید که چنین کاری پسندیده نیست و در شأن یک مسلمان نمیباشد:
امام صادق علیه السلام میفرماید: «سه چیز به درگاه خداوند عزیزِ جلیل شکایت میبرند: مسجد خرابى که اهلش در آن نماز نخوانند، عالمى که میان جاهلان باشد [و از او استفادهاى نشود] و قرآنى که رها شده و بر آن گرد و غبار نشسته و از رویش خوانده نشود».
💠با این وجود، این روایت بیشتر ناظر به آن است که در هر خانهای باید تلاوت قرآن به گوش برسد، نه آنکه لزوماً تمام قرآنهای موجود در خانه خوانده شوند.
💠البته جدا از این روایت، شاید ادب اقتضا کند که تا امکان دارد تمام قرآنهای موجود خوانده شوند، اما به هر حال نمیتوانیم به فردی که تمام قرآنهای منزلش را نخوانده گناهکار بگوییم، زیرا اصل خواندن قرآن امری واجب نیست که تارک آن را گناهکار بدانیم.
💠2. قرآن جزو مؤونههای ضروری زندگی محسوب میشود و خمس ندارد. به طور کلی؛ اگر کتابها، مورد نیاز و براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى باشد، خمس ندارد، حتى اگر در سالهای بعد استفاده شود. و برخی از فقها گفتهاند اگر تا سر سال از آنها استفاده مناسب نشود خمس دارد.
بیشتر بدانید👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa73201
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا در تورات به کعبه و داستان هاجر و اسماعیل اشاره شده است؟ آیا در دین یهود نیز فریضه حج وجود دارد؟ آیا پیامبران نیز بر گرد کعبه طواف کرده و حج بجا آوردهاند؟
🍀تورات در مورد داستان هاجر و اسماعیل(ع) و عنایات خاص الهی به آنان، مطالبی را بیان میکند. این مطالب، با وجود تفاوتهای اندک؛ شباهتهای بسیاری با قرآن و روایات دارد. اما تورات به ساخت کعبه توسط ابراهیم و اسماعیل(ع)، اشارهای نکرده است. به نظر میرسد حج به معنای «گرد هم آمدن یهودیان» در تورات وجود دارد. و منابع اسلامی به طواف کعبه و حج برخی انبیای الهی اشاره کردهاند.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa67465
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم چند بار حج و عمره انجام دادند؟
🌀در منابع حدیثی و تاریخی اقوال مختلفی نقل شده است که برای آگاهی بیشتر لازم است به منابع مربوطه مراجعه نمود.
🔹1. [کلّاً] بیست بار.
🔹2. پیش از هجرت و بعد از نبوّت در مکه: یکبار، یا دوبار.
🔹3. بعد از هجرت: چهار عمره که آخری آنها همراه حج تمتع بود، چرا که بنا بر مشهور؛ پیامبر یک حج تمتع به همراه عمره، در سال دهم هجری انجام دادند که به عنوان «حجة الوداع» مشهور است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id24222
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا امام زمان(عج) همه ساله در حج حضور مییابند؟
🍃🌸بر اساس روایات؛ حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان امام زنده و غایب، هر سال در موسم حج حضور مییابد؛ مانند دیگر مسلمانان مناسک حج را به جاى میآورد؛ مردم را میبیند؛ اما آنان او را نمیشناسند.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa60450
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر در خانهای که اعضای آن مشروبخوار هستند به مهمانی دعوت شویم (یک مهمانی معمولی و ساده و فامیلی)، حتی غذا خوردن در ظروف آنها حرام است؟ اگر ایشان از فامیل نزدیک باشند چه حکمی دارد؟ چه میتوان کرد؟ سر این قضیه با همسرم مشکل داریم، نمیدانم چه باید کرد.
💠1. به لحاظ فقهی در دو صورت نباید در چنین مهمانیها شرکت داشت و یا در صورت حضور، باید آنجا را ترک کرد:
🔹الف: اگر در این مهمانیها علناً شراب سرو شود.
🔹ب: اگر حضور شما در آنجا موجب تأیید یا تشویق فرد شرابخوار بر انجام عملش شود.
پس در غیر این صورت، رفتن به این مهمانی حرام نیست و خوردن غذاهایی که اطمینان به نجاست آن ندارید نیز مجاز است.
💠2. هر چند از برخی روایات، استفاده میشود که از همنشینی با افرادی که اهل گناه بوده و تقیدی نسبت به مسائل دینی ندارند، باید پرهیز نمود، ولی گاهی شرایط به گونهای است که انسان میتواند با ادامه ارتباط با چنین افرادی، در رفتار ایشان تأثیر گذار باشد.
❗️لذا توصیه میشود چنانچه شرایط و زمینهی امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد، ارتباط با آنها قطع نشود. در غیر این صورت مناسب است رفت و آمد با آنها را به حداقل رسانده و به شکلی علت این رفتار خود را به آنها گوشزد کنید.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa53247
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر در انتخابات، به شخصی رأی دهیم و او رأی بیاورد، چنانچه وی کار خطایی انجام دهد، آیا ما هم در گناه او شریک هستیم؟
🍃🌼اگر افراد پس از تحقیق و مشورت به فردی که به گمانشان اصلح است رأی دهند، مسئولیتی در قبال اعمال خطای او نخواهند داشت.
🍃🌼در انتخاب اصلح توجه به توصیه های علما و عقلا اهمیت دارد و در صورت مشورت با انسانهای غیر خبره یا تحت تاثیر آنها بودن، انتخاب اصلح صورت نمیگیرد و رای دهنده در خطاهای شخص منتخب شریک است.
🍃🌼البته در چنین مواردی لازم است در صورت امکان امر به معروف و نهی از منکر انجام شود.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31784
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا جمله «هر کس چهرهاش را برای خدا در هم نکشد، آتش جهنم چهره او را در هم خواهد کشید»، حدیث است؟ در کدام منبع آمده است؟
🍃🌺بر پایه برخی روایات، امر به معروف و نهی از منکر درجات و مراتب مختلفی دارد.
🍃🌺مرتبه اول آن از دل آغاز میشود و هرکس ارتکاب منکَری یا ترک معروفی را دید، به مقتضای ایمانش باید در دل خود، از آن منزجر باشد.
🍃🌺نخستین آثار انزجار و ناخرسندی قلبی در چهره انسان آشکار میشود؛ یعنی مؤمن با دیدن منکر، در دل ناراحت میشود و قیافهاش را در هم میکشد و رویش را ترش میکند.
🍃🌺و این کمترین حد اعمال کنترل اجتماعى و فشار عاطفی از سوى مؤمن بر شخص گناهکار است.
دانستن بیشتر
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31347
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر خانمی در زندگی مشترک زناشوییاش نخواهد صاحب فرزند شود، آیا گناهی مرتکب شده و آیا شوهرش میتواند از او شکایت کند؟!
🌳اصل ازدواج از نظر اسلام واجب نبوده، بلکه مستحب مؤکد است و اگر کسی ازدواج نکند - به شرط اینکه در اثر مجرد ماندنش به گناه نیفتد - هیچ معصیتی مرتکب نشده است. همینطور است فرزنددار شدن که جلوگیری از آن به خودی خود گناه نیست. اما در رابطه با مورد اخیر باید گفت که بر خلاف اصل ازدواج، فرزنددار شدن تصمیمی یکطرفه نیست، بلکه همسرتان نیز در این زمینه دارای حق است.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28125
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓بر اساس تعالیم قرآنی در برابر رفتارهای تحقیر کننده و تبعیضآمیز در خانوادهها چه واکنشی باید نشان دهیم؟
🍁همانگونه که میدانید تعالیم و آموزههای دینی به ما میگوید که جواب بدی را نباید با بدی داد.
🍁قرآن کریم در این باره میفرماید: و هرگز کار نیک (از اعتقاد و کردار و گفتار) با امر بد یکسان نیست. (پس بدیهایى را که به تو میرسد) با بهترین روش دفع کن، به طورى که به ناگاه آنکه میان تو و او دشمنى است (چنان شود که) گویى دوستى گرم و خویشاوند است.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28578
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا غیبت کردن پشت سر مرده گناه است؟
🌸🍃گاه تصوّر میشود که مفهوم غیبت و همچنین روایاتى که درباره غیبت وارد شده ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمیشود، و غیبت کردن پشت سر مرده اشکالى ندارد، ولى این اشتباه بزرگى است؛ زیرا طبق روایات؛ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده او است.
دانستن بیشتر👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa65280
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا می توان حیوانی که شاخ او شکسته، در عید قربان، ذبح کرد؟
🍀اگر قربانی حج است برای قربانی کفایت می کند.
❗️اگر داخل شاخ، شکسته یا بریده باشد، کفایت نمى کند، ولى شکسته شدن شاخ بیرونى اشکال ندارد.
🍀اگر قربانی در غیر حج و به نیّت استحباب و تقرّب به خدا بخواهد ذبح شود، شکسته بودن شاخ حیوان، خللی در درستی این قربانی ایجاد نکرده و اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓شرایط قربانی، چیست؟
💠شرایط و احکامی برای قربانى واجب (مانند قربانی در حج)، ذکر شده، که برخی از آنها چنین است:
🔹۱. قربانى اگر شتر است باید سن آن کمتر از پنج سال نباشد و داخل در شش سال شده باشد و اگر گاو یا بُز است بنا بر احتیاط کمتر از دو سال نباشد و داخل در سه سال شده باشد و در گوسفند غیر از بُز باید هفت ماهش تمام و داخل در هشت ماه شده باشد و کمتر از آن کافى نیست.
🔹۲. نباید بیمار باشد.
🔹3. باید خیلى پیر نباشد.
🔹4. ناقص نباشد. بنابراین حیوانى که یک چشم یا هر دو چشم او کور باشد یا لنگ یا گوشبریده و یا دمبریده باشد، کافى نیست.
🔹5. باید عرفاً لاغر نباشد و اگر در گرده او پیه باشد کافى است.
🔹6. در قربانی واجب، شراکت چند نفر در یک قربانی، در حال اختیار کفایت نمىکند؛ بلکه در حال ضرورت نیز، محل اشکال است؛ ولی شراکت چند نفر در قربانىِ مستحب، اشکالی ندارد. و مهم نیست که تعدادشان زوج باشد یا فرد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
❓سلام، حکم جفت جنین بعد از تولد (placenta) چیست؟ آیا نجس است؟ آیا میتوان از آن در ساخت برخی مواد (مانند لوازم آرایشی) استفاده نمود؟
🍀با آنکه برخی مراجع تقلید، جفت جنین را نجس میدانند، اما استفاده از آن در صنایع، اشکال شرعی ندارد، اما بدیهی است که در صورت نجسبودن جفت، در عبادات مشروط به طهارت و نیز در خوراکیها که پاکبودن از شروط آن است، باید مراقب این موضوع بود.
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر شخصی بداند که با ضرر زدن به جسم خود مثل سوزاندن دست یا زخم کردن و ...، در لحظاتی که شهوت بر او غلبه میکند، میتواند از ارتکاب گناه جلوگیری کند، آیا چنین کاری جایز است؟
🍁اضرار به نفس، به نحوی که موجب آسیب جدی بر بدن شود، جایز نیست، ولی در آسیبهای محدود، اگر مفسده ارتکاب گناه، بیش از مفسده چنین آسیب رساندنی به بدن بوده و این کار نیز تنها راه جلوگیری از گناه باشد، مانعی ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓شش ماهه باردار بودم که بعد از سونوگرافی دکتر تشخیص داد فرزندم دچار بیماری آناسفالی شده و بعد از تولد قطعاً میمیرد. به ناچار صلاح دیدند که ادامه بارداری به صلاح نمیباشد و من او را سقط نمودم، میخواستم بدانم. آیا این کار حرام بوده و دیه به آن تعلق میگیرد؟
🌺سقط جنین تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد (حتی در فرض سؤال)، حرام است و باید دیه پرداخت شود. حال اگر سقط را پزشک (هر چند به سفارش والدین) انجام داده باشد، دیه بر عهده اوست، مگر اینکه والدین دیه را ببخشند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓در حدود پانزده تا بیست سال هست که نماز جمعه را برگزار می کنیم. اما همیشه یک مسئله بحث برانگیزی وجود داشته که مردم می گویند فاصله نماز جمعه شما با محل دیگری که بیش از سی سال است نماز جمعه در آن جا برپا می شود، کمتر از حد لازم بوده و این کافی نیست.
لازم به ذکر است که برای رفتن به نماز جمعه دو راه وجود دارد. راه اول راهی است عمومی (که با توجه به عبور و مرور وسائط نقلیه عمومی) همه از آن استفاده می کنند. (به نظر می رسد، این مسیر بیشتر از پنج کیلومتر باشد. سخن مترجم). و راه دوم راهی است که تنها پنج کیلومتر با نماز جمعه فاصله دارد ولی کسی از این مسیر استفاده نمی کند.
با این اوصاف بفرمایید که تکلیف چیست؟ آیا می توانیم نماز جمعه خود را ادامه بدهیم یا می بایست آن را تعطیل کرد؟
نظر دیگر مراجع در این خصوص چیست؟
💠دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
فاصله معتبر بین دو نماز جمعه یک فرسخ شرعى است و میزان فاصله به خط مستقیم نیست بلکه میزان راه متعارفى است که غالب مردم از آن راه جهت تردد بین دو محل استفاده مىکنند و اگر یک راه نزدیکتر و کمتر از یک فرسخ است و یک راه دورتر باشد، احتیاط واجب آن است که همان راه نزدیکتر را ملاک قرار دهند.
💠دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
در فرض مذکور نماز جمعه دوم باطل است مگر این که نماز اول واجد همه شرایط صحت نباشد.
💠دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
فاصله دو نماز جمعه باید کمتر از یک فرسخ نباشد که اگر در کمتر از یک فرسخ دو نماز جمعه خوانده شود نماز اوّلى صحیح و دومى باطل است و معیار راهی است که غالب مردم از آن استفاده می کنند.
💠دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بنظر اینجانب در عصر غیبت نماز جمعه کفایت از نماز ظهر نمی کند و لازم است نماز ظهر بخوانید ولی شرکت در نماز جمعه مانعی ندارد . و چنانچه فاصله ی دو محل از طریق متعارف یک فرسخ یا بیشتر باشد اقامه ی نماز جمعه بلامانع است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
@ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓چرا برخی بزرگان در نماز جمعه شرکت نمی کنند؟ با توجه به روایت هر کس در ماه 3 بار بدون عذر شرعی نماز جمعه نیاید منافق است!
🍃💞اولاً: طبق نظر اکثر مراجع نماز جمعه واجب تخییری است و طبیعی است که وقتی نظرشان بر این نوع از وجوب بود، مقلدانشان مخیرند که نماز جمعه بخوانند یا نماز ظهر.
🍃💞ثانیاً: روایت مورد نظر این است: "صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ ثَلَاثَ جُمَعٍ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ إِلَّا مُنَافِقٌ"؛[1] امام باقر (ع) فرموده است، نماز جمعه واجب است و جمع شدن براى آن هم همراه امام عادل واجب است. اگر کسى بدون علت سه نماز جمعه را ترک کند، سه فریضه را ترک کرده است و هیچ کس جز منافق سه فریضه را ترک نمىکند.
🍃💞این روایت ناظر به زمان امام معصوم است؛ یعنی زمانی که امام معصوم حضور دارد و نماز جمعه به امامت وی برگزار می شود که در این صورت، واجب عینی است، و اگر کسی بدون عذر، در نماز جمعه حاضر نشود، مشمول این روایت قرار می گیرد و عنوان منافق بر او جاری می شود. اما این روایت به زمان غیبت نظر ندارد.
🍃💞اما از این نکته نباید غافل شد که نماز عبادی سیاسی جمعه که اولین بار توسط امیر المونین علیه السلام انجام شد خاری است در چشم دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی و یکی از قوام دهنده های اسلام ناب و انقلاب اسلامی است و محل اجتماع مومنان واقعی و دلسوزان اسلام و انقلاب است و باید با حضور مومنین هرچه باشکوهتر برگزار شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟ لطفا به زبان ساده و قابل فهم توضیح دهید تا یاد بگیرم.
🍃🌹نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود.
🍃🌹نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ثنای الاهی شروع می شود و امام جمعه در این خطبه ها باید مردم را به تقوای الاهی دعوت کند. بعد از آن دو رکعت نماز بجای آورد مانند نماز صبح، با این فرق که در نماز جمعه دو قنوت مستحبّ است؛ یکى در رکعت اوّل پیش از رکوع، و دوّم در رکعت دوّم بعد از رکوع، و در هر قنوت دعاهایى که در قنوت نمازها خوانده مىشود مىتوان خواند.
نماز جمعه دارای شرایطی است که در "دانستن بیشتر👇" بیان شده است.
دانستن بیشتر:👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa10893
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
🐝🐛🐳🐟🐠🐞🐥🐿
🐜🐢🐠🐟🐬🐳
🐥🐳🐣🐢
🐌🐓
🐳
❓آیا از لحاظ اخلاقی، نگهداری یک پرنده درون قفس اشکالی ندارد و وقتی مرجع تقلید انسان میگوید چنین کاری جایز است، آیا در آخرت این پرنده از ما به خداوند شکایت نمیکند؟ و آیا اصلاً در اینچنین مواردی روایت معتبری از ائمه(ع) داریم؟
🕊با اینکه در برخی موارد، نگهداری پرندگان و برخی حیوانات دیگر در قفس، چندان کار اخلاقی به نظر نمیرسد اما اگر رفتار مناسبی با آنان شود، شاید زندگی در قفس برای برخی پرندگان و دیگر جانداران مناسبتر از فضای آزاد باشد؛ چرا که ممکن است بر اثر کمغذایی و دیگر شرایط محیطی و یا وجود شکارچیان، بعد از مدت زمان کوتاهی جان خود را از دست بدهد.
🕊روایتی نیز وجود دارد که توصیه به نگهداری نکردن نوع خاصی از پرندگان در قفس میکند که مفهومش آن است که نگهداری دیگر پرندگان ایرادی ندارد: امام صادق(ع) وارد خانه فرزندش اسماعیل شد و دید که یک فاخته در قفس، صدا میکند. امام فرمود: «پسرم! چرا این فاخته را در قفس نگه میداری؟ مگر نمیدانی که این پرنده شوم است. آیا نمیدانی که چه میگوید؟» اسماعیل پاسخ منفی داد. اما گفت: «او صاحبش را نفرین میکند و میگوید: شما را از دست بدهم». الکافی، ج 6، 552.
🐞
🐥🐝
🐛🐾🐿🐥
🐞🐝🐛🐟🐳🐠
🐣🐠🐳🐢🐛🐝🐾🐿
⚜ @Ahkaam ⚜