eitaa logo
حکمش چیه؟
107.3هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا اگر زن و مرد در کنار هم و یا زن، جلوتر از مرد نماز بخواند، نمازشان باطل است؟ 💕🍃در مسئله جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن، در جایی که حائلی وجود نداشته باشد، نظر مراجع تقلید مختلف و به شرح ذیل است: 💧1. برخی از مراجع، جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن را لازم دانسته‌اند. طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند نماز هر دو باطل است، ولی اگر یکى قبلًا وارد نماز شده باشد، نماز او صحیح و نماز دوّمى باطل است. 💧2. گروهی جلوتر بودن مرد را لازم نشمرده، ولی با عباراتی مختلف، آن را دارای رجحان دانسته‌اند. طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایستد، نماز هر دو صحیح است، چه با هم وارد نماز شوند یا به ترتیب، ولی ثواب نماز هر کدام که بعد مشغول نماز شده‌ است، کمتر است. 💧3. عده‌ای نیز می‌گویند، در نماز، فرقى نمى‌کند زن جلوتر بایستد یا مرد و یا مساوى هم بایستند، ولى حداقل باید یک وجب از هم فاصله داشته باشند و نماز آنها در فاصلۀ کمتر از پنج متر از یکدیگر، مکروه است. طبق این نظر، چنانچه زن برابر مرد یا جلوتر، در کمتر از یک وجب بایستد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند، ولى اگر یکى زودتر از دیگرى به نماز بایستد، فقط کسى که بعد مشغول نماز شده باید نمازش را دوباره بخواند. ❗️خاطر نشان می‌شود در مسئله فوق، فرقی بین مَحرم و نامحرم و یا حتی زن و شوهر نیست. ❗️برای دانستن نظر مرجع تقلید خود به "دانستن بیشتر" مراجعه بفرمایید👇 دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa4142 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در خود این مسئله که «بعد از وفات مرجع تقلید، باید از مجتهد زنده تقلید کرد»، آیا مکلف باید از مجتهد زنده تقلید کند؟ یا این‌که چون مجتهد میت این گونه فتوا داده است، باید بعد از وفات او از زنده تقلید نمود؟ 🌸در این مسئله باید از مجتهد زنده و اعلم تقلید ‌شود و با فتوای او می‌تواند بقا بر تقلید مجتهد متوفی داشته باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا می‌توان در مسائلی که مرجع خودمان احتیاط واجب می‌داند، به مرجع متوفی رجوع کرد؟ 🍀اگر مرجع تقلید به عللی در مسئلهای فتوا (نظر صریح فقهی) نداشت و احتیاط کرد به این احتیاط؛ احتیاط واجب می‌گویند، که البته در این صورت، مقلد نمیتواند (به استناد احتیاطی بودن نظر مرجع خود) آن را ترک کند؛ بلکه یا باید به احتیاط واجب مرجع خویش عمل کند و یا در آن مسئله، به مرجع تقلید دیگری ( با رعایت «الاعلم فالاعلم») رجوع کرده و نظر او را مبنای عمل خود قرار دهد. بیشتر فقها معتقدند که در این‌باره نمی‌توان به مجتهد میت رجوع کرد و برخی از فقها این امر را جایز شمرده‌اند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در حال حاضر مرجع تقلید اعلم کیست؟ 🌳ابتدا یادآور می‌شویم، از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، نمیتوان از مجتهد غیر اعلم تقلید کرد. 🌳البته طبق نظر برخی از فقها، این در صورتی است که فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای آنها با یکدیگر تعارض و اختلاف دارد، فتوای غیر اعلم ارزش تخصصی خود را از دست بدهد. 🌳اما اگر فاصله‌ بین مجتهد اعلم و غیر اعلم در این حد نباشد، تقلید از اعلم تعیّن ندارد و می‌توان از غیر اعلمی که با اعلم فاصله‌ای اندک دارد، تقلید کرد. پس ما در هر دوره با گروهی از علما که به منزله مساوی بوده و تقلید از همه آنها جایز است، مواجه هستیم. 🌳در هر حال، در کتب فقهی، راه‌هایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها (که چه بسا کارایی بیشتری داشته باشد) آن است که، عدهای از اهل علم - که توانایی تشخیص اعلم را دارند - اعلمیت یکی از مجتهدین را تأیید کنند و در بین آنها مشهور شده باشد که فلانی اعلم است. پس کسی که میخواهد تقلید کند، اگر از گفته آنان، نسبت به اعلمیت فردی اطمینان کند، باید از همان فرد تقلید نماید. 🌳شایان ذکر است، در عصر حاضر، عده‌ای از علما و مدرسین حوزه علمیه قم، تعدادی از مجتهدین عالی‌قدر که شایستگی امر مرجعیت را دارند معرفی نموده‌اند، تا کسانی که نتوانسته اند مرجع تقلید اعلم را شناسایی کنند با عمل به فتاوای یکی از این مراجع، به وظیفه خود عمل کنند؛ این افراد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: 🍃آیت الله العظمی سید علی خامنه ای 🍃آیت الله العظمی سید علی سیستانی 🍃آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی 🍃آیت الله العظمی لطف االله صافی گلپایگانی 🍃آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی 🍃آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا جایز است پولی را که برای خمس و یا زکات جدا و معیّن شده را مصرف کرد و یا با پول دیگر عوض کرد؟ 🍃🌸تصرف در مالی که جهت پرداخت زکات و فطریه، کنار گذارده شده است، جایز نیست، ولی در سایر وجوهات شرعی، اشکالی ندارد. البته برخی فقها می‌گویند، خمس هم همین حکم را دارد. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31921 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓شخصی اول دی ماه، پایان سال خمسی‌اش بوده و خمسش را پرداخت نکرده است. وی در پایان سال خمسی، یک میلیون تومان در حسابش بوده، ولی در بین سال جهت مخارج زندگی 500 هزار تومان قرض کرده است. آیا الآن که دو ماه می‌گذرد، برای محاسبه خمس می‌تواند آن 500 هزار تومان قرضی را که تا الآن پرداخت نکرده، از یک میلیون کم کند و به طلبکار بپردازد و فقط خمس 500 هزار تومان باقیمانده را پرداخت نماید؟ اگر چند ماه بعد موعد ادای قرض باشد و در آن زمان قصد پرداخت داشته باشد چطور؟ 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بدهی، اعم از اینکه بر اثر قرض گرفتن باشد و یا بر اثر خرید نسیه یا وام اگر به خاطر تأمین مخارج سالانه زندگی همان سال درآمد باشد، اگر بخواهد پرداخت نماید از درآمد سال کسر می‌شود، ولی اگر برای بدهی‌های سالهای قبل باشد هر چند مصرف درآمد سالانه برای پرداخت آن جایز است ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمی‌شود. 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): قرضی که هزینه زندگی سال شود می‌تواند مقدار آن را از درآمد همان سال کسر کنند و خمس ما زاد را پرداخت کنند ولی نمی‌توانند قرض سالهای قبل را از درآمد این سال کسر کنند. 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر بعد از به دست آمدن درآمد برای مخارج قرض کرده، از درآمد کسر می‌شود ولی اگر قرض قبل از حصول درآمد باشد نمی‌تواند از درآمد کسر کند. بله اگر هنوز از زمان حصول ربح یکسال نگذشته می‌تواند دینش را از این درآمد بپردازد و گرنه ابتدا باید خمس یک میلیون را بدهد و سپس قرضش را با مابقی بپردازد. 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر قبل از رسیدن سال بدهی پرداخت شود مانعی ندارد ولی کنار گذاشتن و کسر مُسقط خمس نیست. پس در فرض سؤال که تا قبل از رسیدن سال، بدهی را نپرداخته است پرداخت خمس موجودی در اول سال (خمس یک میلیون تومان) واجب است. 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه قبل از سال خمسی بدهی خود را پرداخت کند مشمول خمس نیست، ولی اگر بعد از سال خمسی پرداخت کند خمس دارد و نمی‌توان مبلغ بدهی را کسر کند. 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر قبل از رسیدن سال خمسی مبلغ مذکور را به طلبکار بدهد، جزء مؤونه محسوب می‌شود و خمس ندارد. در غیر این‌صورت باید خمس آن را بپردازد. 🍃🌺حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی): اگر در بین سال براى مخارج خود قرض کند و پیش از تمام شدن سال منفعتى ببرد، نمى‌تواند مقدار قرض خود را از آن منفعت کسر نماید، مگر این که قرض بعد از حصول منفعت باشد، ولى مى‌تواند قرض خود را از منافع اثناى سال ادا نماید. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر سفیه یا مجنون مالک اموالی باشند، آیا خمس و سایر وجوهات شرعی به آنها تعلق می‌گیرد؟ و ولیّ آنها باید پرداخت خمس داشته باشد؟ 🌼1. چنانچه سفیه یا مجنون، مالک اموالی باشد که در پایان سال خمسی از خرج سالش زیاد بیاید، بیشتر مراجع آن را مشمول خمس شمرده‌اند، ولی برخی از فقها اموال سفیه و مجنون را متعلق خمس ندانسته و برخی این عدم شمول را فقط برای مجنون دانسته‌اند. ضمن اینکه بعضی از مراجع، در خصوص زکات، فقط اموال سفیه را شامل آن، می‌دانند. 🌼2. بر فرض تعلق وجوه شرعی، قیّم و ولیّ باید نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. البته برخی از مراجع می‌گویند، اگر بعد از بلوغ، سفیه یا مجنون شده‌ باشند، باید با اجازه حاکم شرع(مجتهد جامع الشرایط) خمس پرداخت شود. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa53111 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر لباسی توسط ماشین لباس‌شویی شسته شود و بعد از آب‌کشی توسط ماشین لباس‌شویی آثار نجاست بر آن باقی مانده باشد، آیا خود این لباس و لباس‌های دیگری که در ماشین لباس‌شویی بوده‌اند نجس هستند؟ 🍀اگر لکه باقی‌مانده رنگ نجس -مثل رنگ خون که با شستن از بین نمی‌رود- است، یا در این امر شک دارید همه لباس‌ها پاک محسوب می‌شود. 🍀اما اگر یقین دارید لکه باقی‌مانده عین نجاست است، آن لباس و لباس‌هایی که بعد از پایان آب‌کشی ماشین، با آن لباس (با رطوبت سرایت کننده) تماس پیدا کرده‌اند نجس می‌باشند. 🍀و اگر در تحقق چنین تماسی شک کردید، پاک حساب می‌شوند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓آیا طراحی چهره (جهت یادگیری هنر و بدون قصد لذت) خانم‌ها، توسط مردان، اشکال شرعی دارد؟ 💠این کار به خودی خود حرام نیست، ولی اگر در آن، بیم افتادن به گناه باشد، جایز نیست. ⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓فرق بین آب کر با آب قلیل چیست؟ 🍶آب کُر، مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر یک سه وجب و نیم است بریزند، آن ظرف را پر کند. و وزن آن حدود سی‌صد و هفتاد و هفت و نیم کیلوگرم مى‌شود. و آبی که از تصفیه‌ی خانه‌ها توسط لوله کشی به منازل و سایر مکان‌ها جاری می‌شود، در تطهیر، حکم آب کُر را دارد. 🍶اما آب قلیل، آبى است که از زمین نجوشد و آب باران (در حال باریدن) هم نباشد و مقدار آن از کُر کمتر باشد. 🍶هرکدام از آب کُر و آب قلیل از جهت نجاست و تطهیر، دارای احکام خاص خود هستند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓تفاوت عمره مفرده با حج و عمره تمتع چیست؟ 💧به طور اجمال تفاوتهای بین عمره مفرده با عمره تمتع از این قرار است: 1. عمره تمتع صرفاً در ماه‌های خاصی (شوال، ذی‌قعده، ذی‌حجه) انجام می‌شود، ولی عمره مفرده منحصر به زمان خاصی نبوده و در تمام ایام سال می‌توان آن‌را انجام داد. 2. محل احرام در عمرۀ تمتع یکى از مواقیت پنجگانه است، ولی میقات عمرۀ مفرده نزدیک‌ترین محل در خارج از حرم است و می‌توان از یکى از مواقیت پنجگانه مُحرم شد. 3. در عمرۀ تمتع تراشیدن سر جایز نیست ولی در عمرۀ مفرده بین تقصیر و سر تراشیدن اختیار است؛ 4. عمرۀ تمتع طواف نساء ندارد، ولی عمرۀ مفرده دارای طواف نساء است. ❗️حج تمتع نیز اعمالی اضافه بر عمره آن دارد که توضیح آن در "دانستن بیشتر"خواهد آمد. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa47932 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در خلال مدتی که یک شخص اعمال حج (چه حج عمره، تمتع، افراد و ...) را به جا می‌آورد آیا استفاده از داروهای سطحی (از قبیل پماد و ...) که عطرآگین بوده و رایحه خوشبویی دارد، حرام، ممنوع و یا مکروه است؟ 🍀ماليدن انواع پمادهاى طبّى بر بدن براى معالجه و درمان مانعى ندارد. ولی اگر در آن بوى خوش باشد ماليدن آن كفاره دارد و كفاره‌اش يك گوسفند است هر چند از روى اضطرار باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓برای رمی جمرات آیا باید حتما به قسمت‌های قدیمی دیوار سنگ بزنیم یا قسمت‌های دیوار که در گذشته نبوده و جدید هستند هم کفایت می‌کند؟ 🍃🌺با توجه به این که گفته می‌شود، قسمتى از ستون توسعه یافته جمرۀ عقبه، خارج از منىٰ ساخته شده است، اما این مشکل در جمرات دیگر وجود ندارد، پاسخ در دو بخش ارائه می‌شود. 🌀1. رمی جمرات سه گانه فعلی: 🔹الف. مطابق دیدگاه برخی از مراجع تقلید رمی جمرات به هر کجای جمرات توسعه یافته باشد، کفایت می‌کند. 🔹ب. مطابق دیدگاه برخی دیگر مراجع، در صورت امکان و بدون عسر و مشقت باید محلّ ستون قبلى را رمى کرد، امّا در صورت ضرورت و مشقت، رمی دیوارهای جدید کفایت می‌کند. 🌀2. رمی جمره عقبه در قسمت توسعه یافته خارج از منی: برخی از مراجع در این‌باره می‌گویند، رمی محدوده خارج از منی کفایت نمی‌کند. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa42869 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر خانمی شک داشته باشد رطوبتی که از او خارج می‌‌شود ادرار است یا یکی از رطوبت‌های پاک؛ حکمش چیست؟ 🍃🌺زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک؟ نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓کسی که غذایی را که در آن فضله موش پیدا شده است خورده، آیا دهانش نجس است؟ اگر آب دهانش به جایی بپاشد آنجا نجس می‌شود؟ 🌼باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى‌شود، پس در فرض سؤال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لبها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓با سلام، اگر دندان، روکش شده یا پر شده باشد و بر اثر مسواک زدن، دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشی دهان است؟ اگر نجاست از بیرون به دهان برسد، چطور؟ 💠1. باطن بدن (از جمله داخل دهان) در صورت برخورد با نجاست (داخلی یا خارجی)، نیاز به آب کشیدن ندارد و با از بین رفتن عین نجس، نجاست نیز بر طرف می‌شود. البته برخی از فقها در صورت سرایت نجاست خارجی به داخل دهان، آب کشیدن آن را بنا بر احتیاط، واجب می‌دانند. 💠2. دندان پر شده و روکش شده که (بر خلاف دندان مصنوعی) ثابت است حکم دندان طبیعی و باطن بدن را دارد که در صورت تماس با عین نجس و از بین رفتن آن، پاک می‌باشد و نیاز به آب کشیدن ندارد. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa66375 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓با توجه به این‌که محتویات داخل سی‌ دی ‌ها را جز با از بین بردن آن سی دی، نمی‌توان پاک کرد، آیا می‌‌توان سی ‌‌دی ‌هایی که حاوی مطالب مستهجن می‌باشند را، بدون اذن مالک آن سی دی از بین برد؟ 🍀🌺حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): جایز نیست و وظیفه‌ای ندارد. 🍀🌺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید برگرداند و نهی از منکر کند مگر این‌که حاکم شرع اجازه دهد. 🍀🌺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه از بین بردن آنها موجب مفسده و اختلاف شدید نمی‌شود باید آنها را از بین برد. 🍀🌺حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال که حاوی مطالب باطله است و قابل پاک کردن هم نمی‌باشد شکستن آن لازم است. 🍀🌺حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی‌که حاوی مطالب مستهجن و مفسده انگیز باشد و امحاء مطلب جزء با از بین بردن عین آن مقدور نباشد، نابود کردن آن بلامانع است. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓معاشرت با افرادی که مالیات نمی‌دهند چه حکمی دارد؟ 🍀گرچه تخلف از قوانین و مقررات جایز نیست ولى صِرف آن، موجب حرام شدن اموال متخلف نمى‌گردد. پس معاشرت با ایشان اشکالی ندارد و با احتمال تأثیر، لازم است امر به معروف و نهی از منکر انجام شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا لازم است به افرادی که دچار آلزایمر(فراموشی) هستند، اعلام شود که واجبات خود مانند نماز را به جای آورند؟ 💠برخی از مراجع نسبت به سؤال مذکور معتقدند، دیگران در برابر این افراد وظیفه‌ای ندارند. گروه دیگری نیز معتقدند در صورتی که با تذکر، متوجه می‌شوند، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، لازم است تذکر داده شود. 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): لازم نیست. 🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): وظیفه‌ای ندارید. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی‌که عقل و هوش کافی دارد و اوقات نماز را تشخیص می‌‌دهد، باید نماز را به هر شکل ممکن انجام دهد و اگر چنین نیست نماز بر او واجب نمی‌باشد و پسرش نیز لازم نیست قضا کند. 🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بلی، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، تنبیه و ارشاد لازم است. 🔹حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی‌که با تذکر، متوجه می‌‌شوند باید تذکر داده شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا استفاده از نماد فروهر یا همان نماد کوروش(عقابی با بال‌های باز) به عنوان زینت از نظر شرعی و عقیدتی و اخلاقی مشکلی دارد؟ 🍃🌸استفاده از این نماد به عنوان زینت، اگر عرفاً ترویج باطل و موضع‌گیری بر ضد اسلام به شمار نیاید ایرادی ندارد، اما اگر این نماد و یا هر نماد دیگری از این دست، بین مردم نمادی ضدّ اسلامی به شمار آید، استفاده از آن حرام بوده و بنابر نظر برخی از مراجع عظام؛ نماز با آن هم اشکال دارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا خواندن موسیقی برای زنان در کانال‌های ماهواره ای اما با حجاب و پوشش، حرام می‌باشد؟ 🌺🍃به طور کلی هر نوع خوانندگى و نوازندگى که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‌بندوبارى، بیهودگى و گناه و شهوت‌رانی سوق دهد، لهوى و حرام مى‌باشد. و در فرض سؤال، با توجه به اینکه این امور معمولاً خالی از مفسده نیست، باید ترک شود و داشتن حجاب موجب جواز این عمل نمی‌گردد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا پولی که در عروسی به عنوان شادباش می‌گیرند حرام است؟ در صورت حرمت با آن چه باید کرد؟ 🌀پولی که به عنوان شاباش دریافت می‌شود، دو صورت دارد: 🔹1. اگر در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتی‌که صاحبان آن را می‌شناسند باید به آنها برگردانند. اما اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهند و برای این کار از حاکم شرع (مرجع تقلید) اجازه بگیرند. 🔹2. اگر به عنوان هدیه به عروس و داماد یا دیگر افراد باشد، که در این صورت دریافت آن حرام نیست، و درباره‌ی خمس هدیه، می‌توانید به نمایه 3268 (خمس هدیه) در همین سایت مراجعه نمایید. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا میتوانیم در بعضی مواقع مثل این‌که کسی از ما پول یا چیزهای دیگری قرض بخواهد، به دروغ بگوییم نداریم یا توریه کنیم؛ چرا که مطمئنیم یا احتمال قوی می‌دهیم اگر قرض بدهیم برنمی‌گرداند. اگر قرض گرفتنش برای کار ضروری نباشد چطور؟ آیا می‌توانیم به او قرض ندهیم؟ 💠دروغ جایز نیست، و در چنین مواردی می‌توان توریه کرد؛ یعنی به‌گونه‌ای صحبت کند که شنونده معنای ظاهری را بفهمد ولی گوینده معنای خلاف ظاهر را اراده کند. 💠در هر حال قرض دادن واجب نیست و فرد می‌تواند امتناع کند، ولی باید توجه داشت که قرض دادن ثواب بسیار دارد و سزاوار نیست فرد نیازمندی را که درخواست قرض می‌کند رد کرد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓قطع درختان در شرایط عادی، چه حکمی دارد؟ 🌳بیشتر مراجع تقلید می‌گویند قطع درخت به خودی خود اشکال ندارد، مگر اینکه در این زمینه مقرراتی باشد، ولی برخی از فقها انجام بدون دلیل این کار را جایز ندانسته‌اند. 💓حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد مگر اینکه در این زمینه مقرراتی باشد که رعایت آن لازم است. 💓حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. 💓حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): موارد مختلف است حکم کلی نمی‌توان داد. 💓حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که متعلق به دیگران باشد ضمان دارد در غیر این صورت نوعی انحراف و کار حرامی است، اما در صورت نیاز و ضرورت اشکالی ندارد. 💓حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): بدون غرض عقلایی کار صحیحی نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا گفتن کلمه حاجی یا کربلایی به کسی که به حج یا کربلا نرفته جایز است؟ مثل این‌که به خیلی از روحانیونی که به حج نرفته‌اند می‌گویند حاج‌آقا؟ 🕋گرچه معنای اصلی «حاجی» و «کربلایی» شامل افرادی می‌شود که به حج و زیارت مشرف شده باشند، اما عرف جامعه، این کلمات را منحصراً به معنای فردی که واقعاً حج و کربلا رفته قلمداد نمی‌کند، بلکه امروزه از لحاظ عرفی یک معنای آن را می‌توان فرد بزرگوار و محترم و یا شخص روحانی دانست. بر این اساس، نمی‌توان گفت که افراد با مخاطب قرار دادن اشخاصی که به حج و زیارت کربلا نرفته‌اند با چنین عناوینی مرتکب دروغ حرام شده است، زیرا نه مخاطبان و نه حضار، چنین برداشتی از این کلمات نداشته و عملاً خبر دروغی به آنها منتقل نشده است. 🌼حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر به نحوى باشد که دروغ محسوب نشود، مانع ندارد. 🌼حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. 🌼حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): حرام نیست. 🌼حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): حاجی کسی است که حج تمتع انجام داده ولی گفتن آن به کسی که عمره بجا آورده نیز مانعی ندارد و گفتن حاج آقا به روحانیون یک اصطلاح عرفی است. 🌼حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر مستلزم نسبت کذب نباشد مانعی ندارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam