💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓عضوی از بدنم (رحم) توسط عمل جراحی خارج شده، از نظر شرعی باید با آن چه کار کرد؟
🍀در اینگونه موارد باید عضو خارج شده از بدن در پارچهای پیچانده شده و دفن شود. البته برخی از فقها این کار را مستحب شمردهاند.
❣حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
بنابر احتیاط واجب در پارچهای پیچانده و دفن شود و بیش از این وظیفهاى ندارید.
❣حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مستحب است دفن شود.
❣حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی عضو خارج شده باید دفن شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا فروشنده و راهنمایی کننده روش مصرف قرص "سقط جنین" مباشر سقط محسوب میگردد؟ این گناه حق الناس دارد؟
💠مباشر سقط به کسی گفته میشود که عمل سقط را انجام میدهد مانند زنی که قرص میخورد یا کسی که آمپول تزریق میکند، اما فروشنده قرص یا آموزش دهنده سقط، مباشر محسوب نمیشود. ولى به هر حال فروش اینگونه محصولات و یا راهنمایى (در حدى که مصداق کمک بر انجام عمل سقط محسوب شود)، جایز نیست و برخی از مراجع چنین فردی را نسبت به صاحب جنین مدیون میدانند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟
🌴1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند.
🌴2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.
🌴3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسدهای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓هنگام گوش دادن به خطبه نماز جمعه، حکم ذکر گفتن زیر لب یا خواندن سوره های کوتاه قرآنی چیست؟
💠واجب است مأمومین به خطبه هاى امام گوش فرا دهند و احتیاط مستحب آن است که ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند که صحبت کردن در وقت خطبه ها مکروه است، بلکه اگر سخن گفتن مأمومین موجب نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، سکوت لازم است.
اما در مورد ذکر گفتن در هنگام ایراد خطبه ها، فتوای برخی از مراجع تقلید بیان می شود:
🔹آیت الله العظمی بهجت: ذکرى که مانع از گوش دادنِ خطبهها نباشد اشکال ندارد.
🔹آیت الله العظمی خامنه ای: اشکال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه صحیح و مجزى از ظهر است، ولى از حرف زدنى که فایده خطبه را فوت کند، اجتناب لازم است.
🔹آیت الله العظمی گلپایگانی: احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبّى است، بلکه احوط اصغاء (گوش دادن) و استماع است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓این فرموده امیرالمومنین (ع) که هر کس بدون عذر، 3 نماز جمعه متوالی را ترک کند منافق است، آیا در زمان غیبت امام معصوم که نماز جمعه واجب تخییری است نیز صدق می کند؟
💠نماز جمعه یک عبادت بزرگ و با اهمیت است که دارای آثار فردی و اجتماعی سیاسی بسیار است. شکوه و عظمت نماز جمعه نماد وحدت در جامعه اسلامی است و موجب اتحاد نیرو ها می شود. بالعکس تضعیف و ترک این عبادت بزرگ باعث پراکنده شدن نیرو های در جامعه اسلامی می شود.
💠بر این اساس در احادیث اسلامى تأکیدهاى فراوانى در تشویق و ترغیب به هرچه با شکوه برگزار کردن نماز جمعه وارد شده است. البته باید توجه داشت که مذمت هاى شدیدى که در مورد ترک نماز جمعه آمده در صورتى است که نماز جمعه واجب عینى باشد. اما در زمان غیبت بنابر این که واجب مخیر باشد ( تخییر میان نماز جمعه و نماز ظهر ) و از روى استخفاف و انکار انجام نگیرد، مشمول این مذمت ها نخواهد شد، هر چند عظمت نماز جمعه و اهمیت فوق العاده آن در این حال نیز محفوظ است.
دانستن بیشتر👇🏻
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9290
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا طبق نظر اهل سنت، نماز جمعه حتما باید به عربی خوانده شود؟
در مورد ایراد خطبه نماز جمعه، مذاهب اهل سنت متفاوت نظر می دهند،
🍃مالکیه می گویند: باید خطبه به عربی باشد و اگر هیچ کس عربی نفهمد، نماز جمعه ساقط می شود.
🍃حنفیه می گویند: خطیب نماز جمعه جایز است اگر می تواند خطبه را به زبان غیر عربی بخواند.
🍃حنابله می گویند: اگر خطیب بتواند عربی بخواند باید چنین کند، چه مخاطبین عرب باشند یا غیر عرب!. البته اگر نتواند، به زبانی که می تواند باید ایراد کند.
🍃شافعیه می گویند: اگر مخاطبین غیر عرب باشند حتی ارکان خطبه لازم نیست به عربی خوانده شود مگر آیه آن. اما غیر از ارکان خطبه (بقیه خطبه) عربی خواندن آن واجب نیست بلکه سنت است.
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓مسجدی هست که دیوارهای طرف کوچه آن خیلی فرسوده است و عرض دیوار 75 سانتیمتر میباشد و همه آن گِلی است. هیئت أمنا تصمیم به بازسازی دیوار دارند، که هم نمای آن درست شود و هم استحکام آن. لذا با مشورت با معمار تصمیم بر این گرفته شد که دیوار را از داخل مسجد شناژ بندی نموده و ستون و صفحه ستون گذاشته شود و دیوار جدید پشت دیوار قدیمی کار شود و بعد دیوار قدیمی تخریب شود که دیوار قدیمی به طرف کوچه میافتد و محل قرار گرفتن دیوار قبلی بیرون از مسجد میماند. آیا این کار جایز است؟ اگر جایز است آیا باید دور دیوار قدیمی مانعی ایجاد کرد؟
✅در فرض سؤال، محل دیوار قدیمی نیز باید به عنوان بخشی از مسجد قرار گیرد و الحاق داوطلبانه آن به کوچه و خیابان جایز نیست مگر آنکه ضرورتی گریزناپذیر وجود داشته باشد.
دانستن بیشتر👇🏻
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa65762
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓ آیا تعطیل کردن کلاس درس دانشگاه دولتی، بدون دلیل منطقی (مثلاً به جهت بین التعطیلین)، ضایع کردن بیت المال حساب میشود و حق الناس است؟
🍃تعطیل کردن موقت برخی کلاسها توسط نهادهای مسئول میتواند حسب مصالح و تحت شرایطی آزاد باشد و اساتید نیز در صورتی که امکان جبرانی وجود داشته و نیز بر خلاف قانون دانشگاه نباشد میتوانند به چنین کاری اقدام نمایند.
🍃اما اگر این تعطیلیها خارج از ضوابط و مقررات باشد و باعث خساراتی شود، افراد دخیل در این کار، ضامن بوده و باید خسارات وارده را جبران نمایند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓من برنامهنویس و سازنده نرم افزار و بازیهای کامپیوتری هستم. آیا طراحی و فروش نرمافزارهایی که متناسب با فرهنگ ما نیست (مثل برنامهها و نرمافزارهای لاتاری) و فروش آن به غیر مسلمانان و ارائه آن در کشورهای غیر مسلمان اشکال دارد؟
🍀طراحی و فروش نرم افزارهایی که دارای محتوای فاسد و حرام است، جایز نیست؛ محتواهایی مانند بازی قمار، تصاویر مستهجن و یا اعتقادات انحرافی. این توجیه که نرمافزار تنها برای غیر مسلمانان ساخته میشود نیز قابل پذیرش نیست، زیرا بعد از تولید نرمافزار، مرزبندی میان کاربران مسلمان و غیر مسلمان ممکن نبوده و با توجه به نشر سریع محتوا در فضای مجازی، نرمافزار با سرعت در اختیار مسلمانان نیز قرار خواهد گرفت.
🍀البته چنانچه ساختار یک نرم افزار، مبتنی بر ترویج فساد نبوده و صرفاً بخش کوچکی از محتوای آن چنین باشد، (به طوری که مبلغی که در ازای نرمافزار پرداخت میشود، عرفاً به عنوان خرید محتواهای فاسد در نظر گرفته نمیشود)، با آنکه تهیه و تولید آن قسمت، حرام است، اما فروش آن اشکالی ندارد؛ مانند فروش نرم افزار ویندوز که ممکن است در بخشی از آن، بازی قمار هم مشاهده شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓من در ماه رمضان به شهری سفر کردم که قصد کردم در آنجا بیش از ده روز بمانم، ولی میخواهم به اماکن تفریحی که در خارج شهر است نیز بروم، آیا میتوانم در آنجا روزه بگیرم؟
🌺مسافری که قصد دارد ده روز در محلی بماند، اگر بخواهد به بیرون از آن محل رفت و آمد داشته باشد، در فرضهای ذیل نمازش کامل و روزهاش صحیح است:
🌺1. پس از قصد اقامت ده روز و پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی، تصمیم گرفته باشد به بیرون از آن منطقه (به فاصله کمتر از 22.5 کیلومتر) رفت و آمد داشته باشد.
🌺2. از ابتدا قصد داشته که در بین ده روز به اطراف محل اقامتش برود، اما جایی که میخواهد برود، عرفاً بخشی از همان منطقه اقامتی او شمرده میشود.
🌺3. از ابتدا قصد داشته که در بین ده روز به جایی برود که عُرفاً بخشی از محل اقامتش نیست و فاصلهاش کمتر از مسافت شرعی است، که در این صورت اگر زمان رفت و آمدش به اندازهای طولانی نشود که عرفاً منافی با قصد اقامتش باشد، نماز او تمام و روزهاش صحیح است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا گذاشتن تسبیح، جلوى سجاده و مُهر، وجه شرعى دارد؟
📿در مواردى که مقابل نمازگزار صف جماعت یا دیوار نباشد و جلوى او در معرض عبور و مرور بوده و یا شخصى حضور داشته باشد، مستحب است نمازگزار چیزى مانند تسبیح یا عصا و امثال آنرا جلوى مهر و سجاده خود بگذارد تا بین او و آن افراد فاصله و حائلى باشد.
📿منظور از این کار، اظهار نوعى احترام و تعظیم نسبت به نماز است، و اشاره به این دارد که نمازگزار از خلق و آنچه غیر خداوند است، چشم پوشیده و از همه چیز جدا شده و تمام وجود خود را متوجه خالق و خداى خود کرده است.
📿غیر از آنچه گفته شد، دلیل دیگری برای گذاشتن تسبیح در سجاده و جلوی مهر وجود ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر در هنگام اقتدا به امام جماعت، نمازگزار شک کند که به رکوع امام رسیده، حکم نمازش چیست؟
💠در نماز جماعت، اگر نمازگزار، موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند و به مقدار رکوع خم شود ولی شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، مراجع تقلید درباره حکم نماز وی اختلاف نظر دارند:
🔹1. عدهای از مراجع میگویند، نماز وی باطل است و باید آن را دوباره بخواند.
🔹2. گروهی معتقدند، نماز وی به صورت فُرادا صحیح است، پس آن رکوع را، رکوع رکعت اوّل حساب کرده و نماز خود را ادامه دهد.
🔹3. برخی نیز میگویند: اگر شکّش بعد از تجاوز محل باشد - مثل این که بعد از تمام شدن رکوع شک کند- نماز جماعتش صحیح است، ولی اگر پیش از گفتن ذکر رکوع شک کند، مىتواند نماز را به نیّت فرادا تمام کند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓نگاه قرآن به تقلید چگونه است؟ آیا آنرا میستاید یا نهی میکند؟ در هر دو مورد مثالهایی بزنید؟
🌻تقلید در اصطلاح به معنای پیروی کردن از کسی بدون درخواست دلیل است. تقلید از جمله موضوعات نسبی است که قابلیت خوب بودن و بد بودن را دارد و به حسب شرایط؛ گاه خوب و گاه بد به حساب میآید. تقلید در واقع برای کسانی است که نمیتوانند در امری به اجتهاد و تخصص برسند و در حرفه یا علمی صاحب رأی نیستند، آنها اگرچه به دانش واقعی نرسیدهاند، اما با تبعیت و تقلید از متخصصان آن رشته، در راهیابی به حقیقت و درستی سهیم خواهند بود.
🌻بیشترین آیاتی که در مذمت تقلید آمده، تقلید در اصل خداشناسی میباشد. علاوه بر رد تقلید در اصول اعتقادی، تقلید در موضوعاتی که منافی عقل باشند نیز مورد مذمت قرآن قرار گرفته است. بنابر این، به حسب آیات قرآن نباید در اصول اعتقادی راه تقلید را دنبال کرد.
🌻در سمت مقابل، آیاتی وجود دارد که از مضمون آنها لزوم تقلید به دست میآید؛ مانند آیاتی که سؤال کردن از اهل علم را سفارش میکند.
دانستن بیشتر👇🏻
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23357
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓با وجود این که دین اسلام یکی است چرا مرجع تقلید و رساله های عملیه یکی نیست؟
🌸از نظر اسلام اجتهاد یک ضرورت است که تنها راه بقا دین حقیقی در طول تاریخ و اعصار است.
🌸اختلاف مراجع در برخی جزئیات احکام فرعی است؛ چون در اصول اعتقادی، کلیات و اصول کلی احکام فرعی مانند اصل نماز، روزه، حج ...و در بسیاری از احکام جزئی متفقند و اختلاف ندارند. اسلام به جهت اهمیت اجتهاد که همان بقا و استمرار دین باشد از پاره ای از عوارض جزئی آن یعنی بروز اختلاف در بعض موارد، چشم پوشی کرده است.
دانستن بیشتر👇🏻
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3514
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر مرجع تقلید حیّ (آیت الله وحید) بقا بر تقلید از میّت اعلم(آیت الله بهجت) در تمام مسائل عمل کرده و نکرده و یا یاد گرفته و نگرفته را واجب می داند، در صورتی که مرجع تقلید میّت(آیت الله بهجت) فقط بقا بر مسائل عمل کرده به فتوا را جایز بداند وظیفۀ مقلّد در این صورت چیست؟ در مسائل عمل کرده بر تقلید میّت باقی بماند یا در تمام مسائل؟
💠با عنایت به این که در بقای بر مرجع تقلید میّت باید از مجتهد زنده ای که بقای بر میّت را جایز می داند در همین یک مسئله تقلید کرد و مطابق فتوای ایشان بر تقلید از میّت باقی ماند، در دیگر خصوصیات این مسئله نیز باید تابع فتوای مجتهد زنده باشیم.
💠 بنابراین، چون مجتهد زنده بقای بر میت اعلم در جمیع مسائل را (چه قبلاً عمل نمودید یا عمل نکردید، یاد گرفتید یا یاد نگرفتید) واجب می داند، وظیفۀ شما عمل بر طبق فتوای مجتهد زنده است و می توانید در تمام مسائل حتی در مسائلی که تاکنون به آنها عمل نکرده اید، بر تقلید از میّت باقی بمانید.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
تاخیر در تحویل خمس
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸
❓ملاک برای تعیین «تأخیر» در تحویل مبلغ خمس به متولی آن چه چیزی است؟ به عبارت دیگر، آیا ملاک زمان تحویل، روز است، ساعت است یا ... مثلاً اگر، یک روز در تحویل مبلغ خمس تأخیر شود، تصرف در مال حرام میباشد؟ در عرف جامعه کنونی، معمولاً تأخیر در حد چند روز در پرداخت قرض پذیرفته است؟
🌳به طور کلى تأخیر در پرداخت خمس جایز نیست و مکلف پس از رسیدن سال خمسى لازم است خمس آن را در همان روز بپردازد و تا خمس مالش را نداده، نمىتواند در مال خود تصرف کند. و مراد از تأخیر، آن چیزی است که در نظر عرف تأخیر شمرده شود.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24285
🌸
🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓سه سال است ازدواج کردهام و معاشم از شهریه طلبگی است و هنوز مخارج سنگین زندگیام همانند خرید منزل به عهده پدرم میباشد. ایشان ملکی مشترک با مادرم در قم خریده و تحویل بنده داده است و خود ایشان صاحب ملکی دیگر است و در آنجا زندگی میکند. هزینه نیمی از ملک قم از ارث پدری مادر است و نیم دیگر از فروش خانهای در شهرستان که پدرم مالک آن بوده است. آیا بخشی از این ملک که برای پدرم است خمس دارد؟
✅با توجه به اینکه نفقه فرزند فقیر بر پدری که توانایی دارد، واجب است، منزل مذکور در واقع مؤونهی پدر شما شمرده شده و خمس ندارد.
ضمناً چنانچه در واقع، منزل مذکور به شما بخشیده شده است، درباره چگونگی خمس آن میتوانید به "دانستن بیشتر" مراجعه نمایید.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36545
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
@ahkaam
🌼اجازه در خرج کردن خمس🌼
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀
🍁
❓بنده طلبه سیدی هستم که در قم درس میخوانم و در منزل اجارهای به سر میبرم. در موردی، نیاز به قرض داشتم و سه ملیون از کسی قرض گرفتم به هنگام ادای قرض، قرض دهنده گفت به حساب خمس گذاشتم و نیازی نیست به من بدهید. سؤال این است که: 🔸1. با توجه به اینکه این کارها معمولاً بدون مراجعه به مرجع تقلید و خودسرانه انجام میگیرد وظیفه من چیست؟ 🔸2. به طور کلی آیا کسی که مستحق خمس است و مبلغی را به این عنوان دریافت میکند باید در این باره، تحقیق کند؟
✳️1. دربارهی سهم سادات، برخی از مراجع تقلید میگویند، پرداخت آن به سید مستحق، توسط خود افراد جایز است.
✳️2. در هر حال، بر فرض سؤال، کسی که مستحق خمس است لازم نیست دربارهی مبلغ دریافتی تحقیق نماید.
🍁
🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
@ahkaam
‼️اجازه زن از شوهر برای حج‼️
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸
❓زنی با پول خودش میخواهد به #حج برود، اما شوهرش اجازه نمیدهد، حکم شرعی آن چیست؟
🌳در سفر حجّ واجب، #اجازه_شوهر براى زن شرط نیست و زن باید حج واجب خود را بهجا آورد حتی اگر شوهرش راضى به مسافرت او براى حج نباشد، ولی بر فرض سؤال اگر سفر زن، برای عمره یا حج مستحب باشد و شوهرش راضی به رفتن او نباشد، زن حق رفتن ندارد.
🌸
🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@ahkaam
مخارج حروف را نمیتوانم ادا کنم حکم نمازم چیست؟
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀
🍁
❓شخصی که بی سواد است و مخارج حروف را درنماز به درستی نمی تواند ادا نماید و برای یادگیری آن اقدامی هم نمی کند یا اینکه برایش مشقت بسیار دارد، نمازهای این فرد چگونه است؟ زمانیکه به حج مشرّف شود انجام اعمال مخصوص آنجا (نماز طواف) را چطور باید عمل نماید؟
🌺بر هر مکلفى یادگیرى نماز و تصحیح قرائت و ذکرهاى نماز، واجب است تا بتواند تکلیف الهى را، صحیح بجا آورد، خصوصاً کسى که مىخواهد به حج برود؛ چون بعضى [از علما می فرمایند] اگر نماز درست نباشد، عمره و حج باطل است؛ پس بر این اساس ، علاوه بر آن که حَجّة الاسلام بر ذمّه باقى مىماند، ممکن است محرّمات احرام مثل زن و چیزهاى دیگر حلال نشود. اما درباره سؤال فوق مراجع عظام تقلید می فرمایند:
1.درباره نماز های یومیه، اگر آن شخص نمازش را به صورت فرادی می خواند و بعضی از حروف را به حرف های دیگر تبدیل می کند و نمی تواند درستش را یاد بگیرد، همان کفایت می کند، و مستحب است نمازش را به جماعت بخواند؛
اما اگر بتواند یاد بگیرد [باید یاد بگیرد] و تصحیح نماید [و اگر یاد نگرفت] بنابر احتیاط واجب در صورت امکان باید نمازش را به جماعت بخواند.
2. درباره نماز طواف، اگر کسى نتواند قرائت یا ذکرهاى واجب را یاد بگیرد، باید نماز را به هر ترتیبى که مىتواند، خودش بجا آورد و کفایت مىکند؛ و اگر با تلقین مىتواند صحیح بخواند و ممکن باشد، کسى را بگمارد که نماز را به او تلقین کند؛ و احتیاط مستحب آن است که در مقام ابراهیم، به شخص عادلى اقتدا کند و نایب هم بگیرد ولى به آنها اکتفا نکند و خودش به هر ترتیبى که مىتواند بجا آورد.
پس اگر کسى از روى بىمبالاتى، در یاد گرفتن قرائت و ذکر واجب نماز، مسامحه کند تا وقت تنگ شود، باید نماز را به هر نحو که مىتواند، بخواند و صحیح است، ولى معصیت کار است؛ و احتیاط آن است به حکمی که در ابتدای شمارۀ دو گذشت عمل کند.
🍁
🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
@ahkaam
🌸فلسفه لباس احرام🌸
🌺🌹💞🍃🌺🌹💞
💞🌹🌺🍃💞
🌹🌺🍃
💞
❓چرا باید در #حج، #احرام بپوشیم؟
❇️حج پر از اسرار و نشانه هایی است که انسان را به تفکّر واداشته و او را به فطرتش رهنمون می کند. شایسته است در حج، قدم به قدم به ظاهر و باطن اعمال توجّه داشت؛ زیرا برای ظاهر آن احکام خاصی است که لازم است رعایت شود و با نگاه به باطن می توان تا اندازه ای به فلسفه و چرایی این اعمال پر از رمز و راز پی برد.
❇️پوشیدن لباس احرام، یکی از اعمال حج است که حج با آن شروع می شود، لباسی خاص برای عبادتی خاص. از دید ظاهر می توان چنین نتیجه گرفت که خداوند برای انجام یکی از بزرگ ترین واجبات خود، پوشیدن لباسی را واجب کرده است که باید شرایط مخصوص خود را داشته باشد؛ از جمله، پاک بودن، دوخته نبودن و ... .
شمّه ای از اسرار و لطایف پوشیدن لباس احرام
1. لباس احرام؛ آزمایشى است در برادرى و برابری، پندى است براى ناگسستگى، اشارتى است به این که انسان از آرایش ها و وابستگی های دنیا بیرون شده، و در برابر عظمت خداوند با طبیعت پاک و بى آلایش فطرت انسانی وارد شده است.
2. در لباس احرام فقرا و پادشاهان برابرند، کجایند مستکبران تا از نزدیک این تجلّى شگفت آور و روى آوردن مسلمانان را از هر گوشه جهان به طواف خانه خدا، و اجتماع آنان را در برابر حضرت پروردگار در یک سرزمین با لباس متّحد الشکل ببینند، و ببینند که کسى را از ایشان بر دیگرى برترى نیست، مگر به پرهیزکارى.
3. دو جامه احرام شباهت به کفن دارد، و کفن کردن میّت با پارچه احرامش، مستحب است و پوشیدن آن، وحشت هایی هنگام مرگ و سختى و اندوه هاى مراحل پس از مرگ و روز رستاخیز را به یاد مى آورد.
4. همه انسان ها از زمان گذشته تا امروز و آینده در شکل و رنگ پوشاک و لباس، مانند هم نبوده و نخواهند بود و به کیفیت هاى مختلف هستند. پس اگر به سوى حج خوانده شدند و این دعوت خداوندى را پذیرفتند، و در اماکن مقدّسه ای که برای اعمال حج تعیین شده، حاضر شدند، با پوشیدن لباس احرام سعی در دور کردن تفاخر و خودنمایى و آثار آن از خود دارند؛ زیرا لباس احرام به نوعی نشانه نفی خودپرستی و خودخواهی است.
🍃
💞🌹🌺
🍃🌹🌺💞🌹
💞🌺🌹🍃💞🌺🌹
@ahkaam
🌼فروش اجزای حیوان حرام به غیر مسلمان🌼
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸
❓اینجانب در یک فروشگاهی (که محصولات ویتامینه دارد) مشغول به کارم. و اکثر مشتری هایمان غیر مسلمان هستند. لازم به ذکر است که اکثر این ویتامین ها به صورت کپسول مانند ارائه می شوند. و بتازگی متوجه شدم که این کپسولها از خوک (گوشت خوک) درست شده اند.
با این اوصاف می خواهم بدانم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در آن صورت آیا می بایست این شغل را رها کنم؟
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر یقین به این مطلب دارید خریدو فروش آن خالی از اشکال نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
از جنس آنچه در سوال آمده اطلاعاتی ندارم لکن اگر آنچه درباره مواد آن نوشته اید صحت داشته باشد خرید و فروش آن اگر چه مشتری غیر مسلمان باشد جایز نیست و در صورت شک در مواد آن تحقیق لازم نیست.
🌸
🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@ahkaam
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀
🍁
❓لطفاً درباره حکم فقهی طهارت و #نجاست موارد ذیل مرا راهنمایی فرمایید؟
1. اگر نجاست #خارجی به #باطن انسان برسد ؟
2. اگر نجاست باطنی به باطن سرایت کند؟
اگر شی خارجی مثل دست به نجاست باطنی وآنهم در باطن ملاقات کند؟
3. اگر شی خارجی با نجاست خارجی اما در داخل باطن مثل دهان ملاقات کند؟
4. آیا اساس نجاسات باطنی مثل خون دماغ نجس هستند تا متنجس باشند؟
سؤال مذکور به دفاتر مراجع عظام تقلید ارسال شد و پاسخ های آنان به شرح ذیل می باشد:
آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
ج1و2) نجس نمىشود.
ج3) در صورتى که هنگام بیرون آمدن همراه با عین نجس باشد، نجس مىشود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی):
ملاقات در باطن موجب نجاست نیست ولی اگر دو عضو خارجی را که یکی نجس و دیگری پاک است مثلا داخل دهان کند و آنجا ملاقات کنند نجس می شود.
آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
باطن نجس نمی شود مثلاً در صورتی که خون به داخل بدن انسان تزریق کنند.
ج2: همان جواب
ج3: تا زمانی که در باطن است نجس نیست ولى خارج که می شود و بر آن خون یا بول یا مدفوع باشد نجس است و باید تطهیر نمود.
🍁
🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
@ahkaam
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀
🍁
❓من رفیقی دارم که اصلا نماز نمی خواند روزه نمی گیرد و به طور کلی از لحاظ اعتقادی بسیار ضعیف است با او به مدرسه می رویم و هم کلاسی هستیم من هم هر راهی را که به ذهنم میرسد برای هدایت او به راه راست امتحان کرده ام و هرچه امر به معروف ونهی از منکر می کنم تاثیری ندارد.می خواستم ببینم که دوستی من با او از لحاظ شرع مشکل دارد؟لطفا مرا راهنمایی کنید؟
✅دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
]این دوستی[فی نفسه]به خودی خود[ اشکال ندارد.
✅دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
مشکلی ندارد اگر اطمینان داشته باشید که بر شما تأثیر نمی گذارد.
✅دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
با زبان خوش و لحن ملایم او را امر به معروف و نهی از منکر نمایید و آثار و برکات نماز و روزه را به او تذکر داده و بگویید که نماز رابطه انسان با خداست و مایه صفاى روح و پاکى دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز از گناهان است. نماز مهمترین عبادات است که طبق روایات اگر قبول درگاه خدا شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد. و نیز بر طبق روایات، کسى که نمازهاى پنجگانه را انجام مى دهد از گناهان پاک مى شود همان گونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبى شست و شو کند اثرى از آلودگى در بدنش باقى نمى ماند. به همین دلیل، در آیات قرآن مجید و روایات اسلامى و وصایا و سفارشهاى پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمّه هدى(علیهم السلام)از مهمترین کارهایى که روى آن تأکید شده همین نماز است و لذا ترک نماز از بزرگترین گناهان کبیره محسوب مى شود. سزاوار است انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و به آن اهمّیّت بسیار دهد و از تند خواندن نماز که ممکن است مایه خرابى نماز گردد جدّاً بپرهیزد. در حدیث آمده است روزى پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مردى را در مسجد مشغول نماز دید که رکوع و سجود را بطور کامل انجام نمى دهد، فرمود: اگر این مرد از دنیا برود در حالى که نمازش این گونه باشد به دین من از دنیا نخواهد رفت. روح نماز «حضور قلب» است و سزاوار است از آنچه مایه پراکندگى حواس مى شود بپرهیزد، معانى کلمات نماز را بفهمد و در حال نماز به آن توجّه داشته باشد و با حال خضوع و خشوع نماز را انجام دهد، بداند با چه کسى سخن مى گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند بسیار کوچک ببیند. در حالات معصومین(علیهم السلام) آمده است به هنگام نماز آنچنان غرق یاد خدا مى شدند که از خود بى خبر مى گشتند، تا آنجا که پیکان تیرى در پاى امیرالمؤمنین على(علیه السلام)مانده بود، در حال نماز بیرون آوردند و آن حضرت متوجّه نشد و در هر صورت چنانچه دوستی با او به معنای تایید کار او نباشد اشکال ندارد.
✅دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر احتمال بدهید از او متأثر شوید لازم است ارتباط با ایشان را قطع نمایید.
🍁
🍀🍁🍀
🍁🍀🍁🍀🍁
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
@ahkaam