eitaa logo
حکمش چیه؟
100.7هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️اجازه زن از شوهر برای حج‼️ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓زنی با پول خودش می‌خواهد به برود، اما شوهرش اجازه نمی‌دهد، حکم شرعی آن چیست؟ 🌳در سفر حجّ واجب، براى زن شرط نیست و زن باید حج واجب خود را به‌جا آورد حتی اگر شوهرش راضى به مسافرت او براى حج نباشد، ولی بر فرض سؤال اگر سفر زن، برای عمره یا حج مستحب باشد و شوهرش راضی به رفتن او نباشد، زن حق رفتن ندارد. 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @ahkaam
مخارج حروف را نمیتوانم ادا کنم حکم نمازم چیست؟ 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓شخصی که بی سواد است و مخارج حروف را درنماز به درستی نمی تواند ادا نماید و برای یادگیری آن اقدامی هم نمی کند یا اینکه برایش مشقت بسیار دارد، نمازهای این فرد چگونه است؟ زمانیکه به حج مشرّف شود انجام اعمال مخصوص آنجا (نماز طواف) را چطور باید عمل نماید؟ 🌺بر هر مکلفى یادگیرى نماز و تصحیح قرائت و ذکرهاى نماز، واجب است تا بتواند تکلیف الهى را، صحیح بجا آورد، خصوصاً کسى که مى‌خواهد به حج برود؛ چون بعضى [از علما می فرمایند] اگر نماز درست نباشد، عمره و حج باطل است؛ پس بر این اساس ، علاوه بر آن که حَجّة الاسلام بر ذمّه باقى مى‌ماند، ممکن است محرّمات احرام مثل زن و چیزهاى دیگر حلال نشود. اما درباره سؤال فوق مراجع عظام تقلید می فرمایند: 1.درباره نماز های یومیه، اگر آن شخص نمازش را به صورت فرادی می خواند و بعضی از حروف را به حرف های دیگر تبدیل می کند و نمی تواند درستش را یاد بگیرد، همان کفایت می کند، و مستحب است نمازش را به جماعت بخواند؛ اما اگر بتواند یاد بگیرد [باید یاد بگیرد] و تصحیح نماید [و اگر یاد نگرفت] بنابر احتیاط واجب در صورت امکان باید نمازش را به جماعت بخواند. 2. درباره نماز طواف، اگر کسى نتواند قرائت یا ذکرهاى واجب را یاد بگیرد، باید نماز را به هر ترتیبى که مى‌تواند، خودش بجا آورد و کفایت مى‌کند؛ و اگر با تلقین مى‌تواند صحیح بخواند و ممکن باشد، کسى را بگمارد که نماز را به او تلقین کند؛ و احتیاط مستحب آن است که در مقام ابراهیم، به شخص عادلى اقتدا کند و نایب هم بگیرد ولى به آنها اکتفا نکند و خودش به هر ترتیبى که مى‌تواند بجا آورد. پس اگر کسى از روى بى‌مبالاتى، در یاد گرفتن قرائت و ذکر واجب نماز، مسامحه کند تا وقت تنگ شود، باید نماز را به هر نحو که مى‌تواند، بخواند و صحیح است، ولى معصیت کار است؛ و احتیاط آن است به حکمی که در ابتدای شمارۀ دو گذشت عمل کند. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
🌸فلسفه لباس احرام🌸 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓چرا باید در ، بپوشیم؟ ❇️حج پر از اسرار و نشانه هایی است که انسان را به تفکّر واداشته و او را به فطرتش رهنمون می کند. شایسته است در حج، قدم به قدم به ظاهر و باطن اعمال توجّه داشت؛ زیرا برای ظاهر آن احکام خاصی است که لازم است رعایت شود و با نگاه به باطن می توان تا اندازه ای به فلسفه و چرایی این اعمال پر از رمز و راز پی برد. ❇️پوشیدن لباس احرام، یکی از اعمال حج است که حج با آن شروع می شود، لباسی خاص برای عبادتی خاص. از دید ظاهر می توان چنین نتیجه گرفت که خداوند برای انجام یکی از بزرگ ترین واجبات خود، پوشیدن لباسی را واجب کرده است که باید شرایط مخصوص خود را داشته باشد؛ از جمله، پاک بودن، دوخته نبودن و ... . شمّه ای از اسرار و لطایف پوشیدن لباس احرام 1. لباس احرام؛ آزمایشى است در برادرى و برابری، پندى است براى ناگسستگى، اشارتى است به این که انسان از آرایش ها و وابستگی های دنیا بیرون شده، و در برابر عظمت خداوند با طبیعت پاک و بى آلایش فطرت انسانی وارد شده است. 2. در لباس احرام فقرا و پادشاهان برابرند، کجایند مستکبران تا از نزدیک این تجلّى شگفت آور و روى آوردن مسلمانان را از هر گوشه جهان به طواف خانه خدا، و اجتماع آنان را در برابر حضرت پروردگار در یک سرزمین با لباس متّحد الشکل ببینند، و ببینند که کسى را از ایشان بر دیگرى برترى نیست، مگر به پرهیزکارى. 3. دو جامه احرام شباهت به کفن دارد، و کفن کردن میّت با پارچه احرامش، مستحب است و پوشیدن آن، وحشت هایی هنگام مرگ و سختى و اندوه هاى مراحل پس از مرگ و روز رستاخیز را به یاد مى آورد. 4. همه انسان ها از زمان گذشته تا امروز و آینده در شکل و رنگ پوشاک و لباس، مانند هم نبوده و نخواهند بود و به کیفیت هاى مختلف هستند. پس اگر به سوى حج خوانده شدند و این دعوت خداوندى را پذیرفتند، و در اماکن مقدّسه ای که برای اعمال حج تعیین شده، حاضر شدند، با پوشیدن لباس احرام سعی در دور کردن تفاخر و خودنمایى و آثار آن از خود دارند؛ زیرا لباس احرام به نوعی نشانه نفی خودپرستی و خودخواهی است. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 @ahkaam
💧نجاست آب قلیل💧 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر شود ولی رنگ بو یا مزه نجاسات به خود نگیرد آیا آن آب پاک است؟ 💧آب قلیل به مجرد اتصال با نجاست چیز نجس، نجس می شود؛ رنگ، بو یا مزه آن تغییر بکند یا نه. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🌼فروش اجزای حیوان حرام به غیر مسلمان🌼 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓اینجانب در یک فروشگاهی (که محصولات ویتامینه دارد) مشغول به کارم. و اکثر مشتری هایمان غیر مسلمان هستند. لازم به ذکر است که اکثر این ویتامین ها به صورت کپسول مانند ارائه می شوند. و بتازگی متوجه شدم که این کپسولها از خوک (گوشت خوک) درست شده اند. با این اوصاف می خواهم بدانم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در آن صورت آیا می بایست این شغل را رها کنم؟ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین به این مطلب دارید خریدو فروش آن خالی از اشکال نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از جنس آنچه در سوال آمده اطلاعاتی ندارم لکن اگر آنچه درباره مواد آن نوشته اید صحت داشته باشد خرید و فروش آن اگر چه مشتری غیر مسلمان باشد جایز نیست و در صورت شک در مواد آن تحقیق لازم نیست. 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @ahkaam
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓لطفاً درباره حکم فقهی طهارت و موارد ذیل مرا راهنمایی فرمایید؟ 1. اگر نجاست به انسان برسد ؟ 2. اگر نجاست باطنی به باطن سرایت کند؟ اگر شی خارجی مثل دست به نجاست باطنی وآنهم در باطن ملاقات کند؟ 3. اگر شی خارجی با نجاست خارجی اما در داخل باطن مثل دهان ملاقات کند؟ 4. آیا اساس نجاسات باطنی مثل خون دماغ نجس هستند تا متنجس باشند؟ سؤال مذکور به دفاتر مراجع عظام تقلید ارسال شد و پاسخ های آنان به شرح ذیل می باشد: آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج1و2) نجس نمى‌شود. ج3) در صورتى که هنگام بیرون آمدن همراه با عین نجس باشد، نجس مى‌شود. آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی): ملاقات در باطن موجب نجاست نیست ولی اگر دو عضو خارجی را که یکی نجس و دیگری پاک است مثلا داخل دهان کند و آنجا ملاقات کنند نجس می شود. آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): باطن نجس نمی شود مثلاً در صورتی که خون به داخل بدن انسان تزریق کنند. ج2: همان جواب ج3: تا زمانی که در باطن است نجس نیست ولى خارج که می شود و بر آن خون یا بول یا مدفوع باشد نجس است و باید تطهیر نمود. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓من رفیقی دارم که اصلا نماز نمی خواند روزه نمی گیرد و به طور کلی از لحاظ اعتقادی بسیار ضعیف است با او به مدرسه می رویم و هم کلاسی هستیم من هم هر راهی را که به ذهنم میرسد برای هدایت او به راه راست امتحان کرده ام و هرچه امر به معروف ونهی از منکر می کنم تاثیری ندارد.می خواستم ببینم که دوستی من با او از لحاظ شرع مشکل دارد؟لطفا مرا راهنمایی کنید؟ ✅دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): ]این دوستی[فی نفسه]به خودی خود[ اشکال ندارد. ✅دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): مشکلی ندارد اگر اطمینان داشته باشید که بر شما تأثیر نمی گذارد. ✅دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با زبان خوش و لحن ملایم او را امر به معروف و نهی از منکر نمایید و آثار و برکات نماز و روزه را به او تذکر داده و بگویید که نماز رابطه انسان با خداست و مایه صفاى روح و پاکى دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز از گناهان است. نماز مهمترین عبادات است که طبق روایات اگر قبول درگاه خدا شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد. و نیز بر طبق روایات، کسى که نمازهاى پنجگانه را انجام مى دهد از گناهان پاک مى شود همان گونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبى شست و شو کند اثرى از آلودگى در بدنش باقى نمى ماند. به همین دلیل، در آیات قرآن مجید و روایات اسلامى و وصایا و سفارشهاى پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمّه هدى(علیهم السلام)از مهمترین کارهایى که روى آن تأکید شده همین نماز است و لذا ترک نماز از بزرگترین گناهان کبیره محسوب مى شود. سزاوار است انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و به آن اهمّیّت بسیار دهد و از تند خواندن نماز که ممکن است مایه خرابى نماز گردد جدّاً بپرهیزد. در حدیث آمده است روزى پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مردى را در مسجد مشغول نماز دید که رکوع و سجود را بطور کامل انجام نمى دهد، فرمود: اگر این مرد از دنیا برود در حالى که نمازش این گونه باشد به دین من از دنیا نخواهد رفت. روح نماز «حضور قلب» است و سزاوار است از آنچه مایه پراکندگى حواس مى شود بپرهیزد، معانى کلمات نماز را بفهمد و در حال نماز به آن توجّه داشته باشد و با حال خضوع و خشوع نماز را انجام دهد، بداند با چه کسى سخن مى گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند بسیار کوچک ببیند. در حالات معصومین(علیهم السلام) آمده است به هنگام نماز آنچنان غرق یاد خدا مى شدند که از خود بى خبر مى گشتند، تا آنجا که پیکان تیرى در پاى امیرالمؤمنین على(علیه السلام)مانده بود، در حال نماز بیرون آوردند و آن حضرت متوجّه نشد و در هر صورت چنانچه دوستی با او به معنای تایید کار او نباشد اشکال ندارد. ✅دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر احتمال بدهید از او متأثر شوید لازم است ارتباط با ایشان را قطع نمایید. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓یک شخصی در خانه‌ای زندگی می‌کند که از برق دزدی (با دستکاری کنتور) استفاده می‌کنند و امر به معروف هم کرده است، ولی تأثیری نداشته، حال وظیفه‌ی این شخص که فرزند خانواده است در استفاده از برق چیست؟ ❇️با این فرض که فرد مجبور به زندگی در چنین خانه‌ای است، باید مبلغ مقدار برقی که خود استفاده کرده است را به اداره برق بپردازد و اگر امکان آن نیست، مبلغ را به فقیر متدین صدقه دهد و اگر توانایی مالی برای پرداخت ندارد، به حداقل استفاده ضروری بسنده کرده و بهای آن را نیز در خاطر داشته باشد که به محض توانایی مالی، آن را بازپرداخت کند. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa72545 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر در یک پاساژ ( مجتمع تجاری)، بعضی مغازه‌داران قصد نصب پله برقی یا آسانسور را داشته باشند و عده‌ای از مغازه‌داران مخالفت نمایند، آیا اقدام به این امر، در فرض‌های ذیل جایز است؟ الف. علت مخالفت، کم شدن قیمت مغازه‌ آنها باشد. ب. علت مخالفت، تأثیر منفی این آسانسور بر فروش، به جهت کور شدن دید مغازه آنها باشد. ج. علت مخالفت، تأثیر منفی این پله برقی و آسانسور بر فروش، به جهت رونق مغازه‌های طبقات دیگر باشد. ✳️چنین تصرفاتی در املاک مشاع، باید با رضایت همه افراد باشد، مگر این‌که این‌ اماکن مقررات و عرف خاصی در این زمینه داشته باشند که در این صورت باید طبق آن عمل شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🍀 نماز و موسیقی🍀 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓نماز خواندن در جایی که صدای موسیقی حرام به گوش نمازگزار می‌رسد چه حکمی دارد؟ 🔅1. نماز باطل نیست، ولى گوش دادن به موسیقی حرام -در حال نماز و غیر نماز- حرام است. 🔅2. اگر پیش از شروع نماز، چنین مجلسى فراهم شود، توقف در آن محل جایز نیست و باید از آنجا خارج گردد و نماز را در غیر آن محلّ به جا آورد. 🔅3. اگر صدای موسیقى باعث عدم توجه و تمرکز حواس نمازگزار ‌شود، نماز خواندن در آن مکان مکروه است. 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @ahkaam
🔆آیا بربط حرام است🔆 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓آیا استفاده از ساز های ویولون، بربط، و دیگر آلات موسیقی حرام است؟ و آیا بربط به تمام آلات موسیقی دارای سیم بر می گردد؟ 🌹وظیفه فقها در همه موارد تعیین مصداق برای هر حکمی نیست، بلکه حکم کلّی را ذکر کرده و مصداق آن را به عرف واگذار می کنند. از این رو، اگر از وسایل موسیقی، به صورت حرام نواخته نشود، به کارگیری از این وسایل حرام نیست، و استفاده از این ابزار منوط به استفاده حلال و نواختن حلال است. به دیگر سخن؛ در حرام و یا حلال بودن موسیقی باید به نوع نواختن نگاه کرد که اگر مناسب با مجالس لهو و فساد بوده، حرام و گرنه حلال است، و ممکن است در زمانی یک وسیله موسیقی جزو وسایل ویژه لهو دانسته شود، ولی در زمانی دیگر از این حالت خارج شده و با آن آهنگ حلال نواخته شود. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓ من به شخصی فیلتر شکن دادم که نیازش را بر طرف کند. حال اگر آن شخص با فیلترشکن من به سایت‌های و ممنوعه مراجعه کند، آیا گناه او به پای من هم نوشته می‌شود؟ 1. به‌طور کلی، استفاده از فیلترشکن و مانند آن تابع قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى بوده و تخلف از مقررات جایز نیست. 2. در مواردی که شما نیت همکاری و کمک در انجام گناه را نداشته‌اید، گناه شخص مذکور بر عهده‌ی خود اوست. 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 @ahkaam
چکم نذر در پریودی 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 نذر کرده‌ام نماز شب بخوانم، اما در دوران پریود که نمی‌توانم نماز بخوانم. آیا می‌توانم به جای آن نیم ساعت قرآن بخوانم یا باید بعداً قضای نماز شب را بخوانم؟ در مورد این مسئله باید گفت: روزه‌های واجبی که در ایام پریود، ترک می‌شوند باید قضایشان بجا آورده شود، ولی نمازهای واجب ترک‌شده در این دوره – که شامل نمازهای مستحب واجب‌شده با نذر نیز می‌شود - قضا ندارد. بنابراین در این ایام، تکلیف نماز شب - که با نذر واجب شده بود - از شما برداشته شده و قضای آن هم واجب نیست. البته به طور کلی، مستحبّ است زن حائض در وقت نماز، بدن و لباسش را از خون پاک نموده، وضو بگیرد و در محل نماز، رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر، دعا و صلوات شود‏. شما نیز در صورت تمایل می‌توانید بدون آن‌که نماز بخوانید به تهجد و شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن بپردازید که پاداش نمازشبی که به دلیل معذور بودن نتوانستید انجام دهید نیز برایتان نوشته می‌شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 در نماز عید فطر، امام جماعت در رکعت اول قبل از قنوت به رکوع رفتند و سپس بعد از خواندن پنج قنوت مجدد به رکوع رفتند. اگر چه این نماز مستحبی است، ولی آیا نماز صحیح است؟ مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: کم شدن رکن، نماز مستحبی را باطل مى‌کند، ولى زیاد شدن رکن، موجب بطلان آن نمی‌شود، پس اگر یکى از کارهاى نافله را فراموش کند و موقعى یادش بیاید که مشغول رکن بعد از آن شده، باید آن‌ کار را انجام دهد و دوباره آن رکن را به جا آورد؛ مثلاً اگر در بین رکوع یادش بیاید که حمد را نخوانده، باید برگردد و حمد را بخواند و دوباره به رکوع رود. بنابراین طبق نظر اکثر مراجع، به عنوان نمونه، اگر رکوعی اضافی در نماز مستحبی انجام شود، نماز باطل نمی‌شود. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 @ ahkaam
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 با توجه به اینکه در ، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا می‌توان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ذکر، در حرکت بگوییم؟ در نماز، را باید در حالی گفت که بدن بى‌حرکت باشد، ولی اگر نمازگزار ذکری مانند «سمع الله لمن حمده» را به نیت مطلق ذکر، در حال حرکت بگوید، اشکال ندارد. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
🌺تخلف از قانون وزارت بهداشت🌺 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓از نظر قانون وزارت بهداشت، هر می‌بایست برای هر حداقل 15 دقیقه وقت بگذارد، حال مطابق این قانون، اگر پزشکی تخلف کند و زودتر کند آیا مبلغی که بابت ویزیت می‌گیرد حرام است یا خیر؟ 🌺طبیعی است که مراد قانونگذار و روح قانون این نیست که حتی اگر پزشک در کمتر از این مدت به تشخیص رسیده باشد و بیمار نیز پرسشی نداشته باشد، پزشک موظف باشد که بیمار را 15 دقیقه در اتاق ویزیت خود نگهدارد! با این وجود لازم است عرفاً طبق مقررات عمل شود و پزشک برای هر بیمار وقت لازم و کافی را بگذارد. پس اگر پزشکی بر خلاف مقررات عمل نمود، با دو شرط، دستمزدی که می‌گیرد، اشکالی ندارد: 🌱1. اگر پزشک در مطب شخصی خود بتواند در کمتر از وقت تعیین شده، مشکل بیمار را تشخیص داده و او را درمان کند. 🌱2. اگر در مرکزی درمانی کار می‌کند، پرداخت حقوق به او مشروط به رعایت دقیق این قانون نباشد. به عبارتی، اگر نهاد استخدام کننده به دلیل مصالحی، با پزشک استخدام شده شرط کند که حتماً باید مدت ویزیت از زمان خاصی کمتر نباشد، پزشک نمیتواند به بهانه تشخیص سریع، از ادامه پرس و جو و آزمایشات لازم در مورد بیمار کوتاهی کند، اما اگر نهاد استخدام کننده به همین مقدار راضی باشد که فرصت لازم برای پرس و جو و معاینه برای تمام بیماران فراهم شود، رعایت دقیق زمان خاصی لازم نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
گواهی پزشکی برای حذف درس 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر دانشجویی، با آوردن گواهی پزشکی غیر واقعی، اقدام به حذف درس خود کند تا در امتحان آن درس شر کت نکند، اشکال شرعی دارد؟ پرسش ❓سلام خسته نباشید، من سؤالی درباره قانون حذف دروس در دانشگاه از لحاظ شرعی داشتم. من در دانشگاهی غیر دولتی درس می‌خوانم که تمامی هزینه‌ها بر عهده خود دانشجو است. برای حذف درس دو راه حذف اضطراری و حذف پزشکی وجود دارد. حذف اضطراری در پایان کلاس‌ها و قبل از شروع امتحانات است. اما حذف پزشکی بعد از زمان شروع امتحانات است. در این روش ابتدا توافق استاد برای حذف گرفته می‌شود. سپس یک گواهی پزشکی به پزشک دانشگاه ارائه می‌شود و درس حذف می‌گردد. در دانشگاه ما به دلیل این‌که تمامی هزینه‌ها به عهده دانشجو است و در واقع این دانشجو است که با حذف درس متحمل هزینه‌های مادی و عقب افتادن خود می‌شود. این کار بسیار روت صورت می‌گیرد. به عبارتی، تمام کسانی که چه بدلیل پزشکی و چه غیر پزشکی در جلسه امتحان حاضر نمی‌شوند با آوردن یک گواهی پزشکی هر چند غیر واقعی (و مطمئنا خود دانشگاه می‌داند درصد بالایی از این جمعیت کثیر همه در یک روز بیمار نبوده‌اند)درس خود را حذف می‌کنند. آیا این‌که کسانی که مشکل پزشکی نداشته‌اند از این قانون استفاده کنند با توجه به این‌که تمامی ضررها در واقع متوجه خودشان می‌شود، آیا باز هم حق الناس دارد؛ یعنی حق هم کلاسی های خود را ضایع کرده‌اند؛ چرا که اگر این قانون نبود مجبور به رفتن در سر جلسه امتحان می‌شدند و شاید نمره خوبی نمی‌گرفتند. البته این را بگویم که همه دانشجویان حق حذف اضطراری را دارند، اما حذف پزشکی نیاز به گواهی دارد و صد البته خود دانشگاه می‌داند که درصد بالایی از این گواهی‌ها مصلحتی است. حال، آیا حق الناسی در این میان مطرح است؟ اگر پاسخ مثبت است بعد از گذشت چند سال از این اتفاق چه کاری می‌توان کرد؟ 📚ظاهراً حذف درس یک دانشجو، هیچ ارتباطی به سایر دانشجویان ندارد و در این مورد حقی از کسی یا دانشگاه ضایع نمی‌شود و هیچ حق الناسی در کار نیست. البته دروغ و جعل اسناد حرام است. در هر حال اگر این کار خلاف قوانین و مقررات دانشگاه باشد، جایز نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 @ahkaam
🍀قاتل چه کسی است 🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 ❓انتساب قتل در مرگ مغزی با کیست؟ مثلاً شخصی باعث مرگ مغزی دیگری شده و شخص ثالثی تنفس مصنوعی را از او بر می‌دارد، در اینجا قاتل کیست؟ 🔆بر فرض سؤال، قاتل کسی است که دستگاه تنفس را از بیمار جدا کرده و با فرض عمدی بودن این کار، حکم قصاص را دارد. همچنین کسی که موجب مرگ مغزی شده ضامن دیه خواهد بود. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 @ahkaam
❓گفته می‌شود ماده‌ای بنام «E471» که از کشورهای غیر مسلمان وارد می‌شود و از مواد تشکیل دهنده برخی بستنی‌هاست از اجزای خوک ساخته می‌شود، اگر نسبت به این موضوع شک داشته باشیم، خوردن این بستنی‌ها چه حکمی دارد؟ اگر شک باشد که اصلاً این ماده گیاهی است یا حیوانی، چه حکمی دارد؟ 🐷شک در حلال بودن این نوع مواد -که حیوانی بودن آن مسلّم نیست- اثر شرعی نداشته و خوردن آن بستنی‌ها اشکالی ندارد. ⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓خوردن ادرار حرام است، آیا خوردن ادرار شتر هم حرام است؟ می‌گویند در طب سنتی درمان آسم می‌باشد، از طرفی به فرموده امام صادق(ع) «در حرام، شفا نیست»؛ حال جواب چیست؟ 🌳ادرار حیواناتی که حلال‌گوشت هستند، نجس نیست. بنابر این، ادرار شتر نیز پاک است. البته شاید بتوان آن‌را جزو خبائث شمرد، ولی در هر صورت، خوردن بول شتر برای درمان بیماری اشکالی ندارد، بلکه در روایات به آن سفارش شده است. اما روایاتی که گفته‌اند در حرام شفا وجود ندارد، توانایی مقابله با ادله‌ای که استفاده از حرام را برای درمان جایز می‌داند، ندارند؛ از این‌رو به این روایات عمل نمی‌شود. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa58315 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓خداوند در قرآن طعام اهل کتاب را حلال دانسته، پس چرا شیعیان ذبیحه آنان را پاک نمی‌دانند؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓پیامبر(ص)فرمود: «اگر حدیثى براى شما نقل شد، آن‌را بر کتاب خدا عرضه کنید، چنانچه با آن موافق بود، آن‌را قبول کنید، و گرنه آن‌را رد کنید». سوره مائده، آخرین سوره نازل شده و در آن آیه منسوخى وجود ندارد. احمد بن‌ حنبل در مسند، ابوعبید در فضائل، نحاس در ناسخ، نسائى، ابن‌منذر، حاکم و ابن‌مردویه در کتبشان و بیهقى در سنن خویش از جبیر بن نفیر نقل کرده‌اند: «حج به‌جاى آوردم، آن‌گاه بر عایشه وارد شدم. به من گفت: اى جبیر، مائده می‌خوانى؟ گفتم: بله، گفت: مائده آخرین سوره‌اى است که نازل شده است. بنابراین آنچه را که در این سوره حلال یافتید، حلال است و آنچه را در آن حرام یافتید، حرام بدانید». سؤال این است که در سوره مائده آمده: خوراک اهل کتاب بر شما حلال شد. 🐂خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «طعام کسانى که اهل کتاب هستند بر شما حلال است». با توجه به این سخن صریح قرآن، حال اگر حیوان حلال گوشتی به وسیله پیروان دین یهود و مسیح، ذبح شود- با توجه به این‌که برخی از شرایط ذبح اسلامی را ندارد - ‌آیا این گوشت حلال است و جزو طعام حلال شمرده می‌شود؟! عموم اهل سنت بر حلیت ذبیحه اهل کتاب نظر داده‌اند و طعام در این آیه را به معنای ذبیحه نیز می‌گیرند. تعداد اندکی از شیعیان نیز بر این قول بوده و به روایاتی از منابع شیعه استناد کرده‌اند. اما در مقابل؛ عموم مفسران و فقیهان شیعه؛ طعام در آیه را به معنای غیر ذبیحه معنا کرده‌اند که در دانستن بیشتر به دلایل آنان خواهیم پرداخت. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa67348 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓آیا باید در هر شهر یک نماز جمعه برگزار شود؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 🍀در این که، در هر شهری باید یک نمازجمعه اقامه شود یا بیشتر، از نظر شرع ملاک، مقدار فاصله ی بین دو نمازجمعه است. 🍀مراجع عظام می گویند: کم ترین فاصله ی بین دو نماز جمعه، یک فرسخ است. و اگر در جایى نماز جمعه برگزار شد نباید در فاصلهاى کمتر از یک فرسخى آن نماز جمعه دیگرى منعقد شود. پس اگر با فاصله یک فرسخ دو نماز جمعه اقامه شود هر دو صحیح است. لازم به تذکر است که میزان در مسافت، محل نماز جمعه است نه شهرى که نماز جمعه در آن تشکیل شده است. بنا بر این در شهرهاى بزرگى که طول آن چند فرسخ است مىتوان چند نماز جمعه تشکیل داد. 🍀بنابراین، اگر در شهری دو نماز جمعه برگزار شود و فاصله بین آن دو کم تر از یک فرسخ باشد، هر کدام که دیرتر شروع کرده باشند نماز آنان باطل است، و اگر هر دو مقارن هم در یک لحظه تکبیرة الاحرام بگویند هر دو نماز باطل است. 🍀البته طبق نظر حضرت امام، امام جمعه باید منصوب از طرف ولی فقیه باشد، بنابراین اگر در شهری یک امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه است و دیگری غیر منصوب، بدیهی است که نماز دومی باطل است. 🍀ضمناً از آن جا که شهرها معمولاً آن قدر بزرگ نیستند که از هر طرف یک فرسخ (6 کیلومتر) محدوده داشته باشند، برای هر شهری یک امام جمعه نصب می شود. دانستن بیشتر👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa832 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓چرا امام جمعه با تکیه بر سلاح نماز می‌خواند؟ 🍃اولاً: این حکم الزامی نیست؛ یعنی از واجبات نیست، بلکه مستحب است. 🍃ثانیاً: این استحباب، اختصاص به اسلحه ندارد، بلکه تکیه بر عصا نیز کافی است. 🍃اما در مورد دلیل و فلسفه‌ی این حکم استحبابی چیزی در روایات ذکر نشده است. ممکن است فلسفه آن نشان دادن آمادگی کامل امام جمعه و نمازگزاران برای حضور در تمام صحنه‌های دفاع از اسلام، بویژه پیکار و جهاد باشد؛ یا نشانه‌ی شوکت و عظمت اسلام باشد؛ چنان‌که ممکن است عصا برای حفظ و کمک به خطیبی باشد که باید مدتی در حال ایستاده خطبه می‌خواند. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
❓نمازهای مستحبی روز جمعه چند رکعت است و چه وقت خوانده می‌شود؟ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 🍀نافله‌های شب، صبح، مغرب و عشا در روز جمعه، مانند سایر روزها اقامه می‌شود، ولی در نافله‌های ظهر و عصر جمعه، تفاوت‌هایی با روزهای دیگر وجود دارد: 🌴1 . اضافه‌نمودن چهار رکعت نافله در روز جمعه به نوافل‌ یومیّه مستحب است که مجموعاً بیست رکعت مى‌شود. چه شخص در نماز جمعه شرکت کند و یا در آن حاضر نشود. 🌴2 . طریقۀ به جا آوردن این نوافل به این صورت است که شش رکعت آن‌را بعد از نماز صبح (قبل از طلوع آفتاب) به جا آورده و شش رکعت دیگر را بعد از طلوع آفتاب و شش رکعت بعد را مقارن زوال آفتاب(نزدیک اذان ظهر) و دو رکعت آخر را متّصل به زوال بخواند. 🌴3 . بین نماز جمعه و عصر(و نیز بین نماز ظهر و عصر در روز جمعه) نافله‌ای وجود ندارد. 🌴4 . خواندن بیست رکعت نافلۀ روز جمعه یک‌جا، پیش از زوال و یا بعد از زوال نیز جایز است. شایان ذکر است تمام این نوافل، به صورت نماز دو رکعتى اقامه می‌شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam
💠درباره عبارت «علیه السلام»💠 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓آیا می‌شود اصحاب و یاران با وفای ائمه(ع) بویژه شهدای کربلا را «علیه السلام» خواند؟ اگر بله، دلیلش چیست؟ 💠درود فرستادن بر افراد، بویژه مؤمنان از آدابی است که در قرآن کریم بدان تأکید شده است: 💠«وَ إِذا جاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ...»؛ هر گاه کسانى که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند به آنها بگو: سلام بر شما. 💠«فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللهِ مُبارَکَةً طَیِّبَة»؛ هنگامى که داخل خانه‌اى شدید بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیتى از سوى خداوند، سلام و تحیتى پر برکت و پاکیزه. 💠«علیه السلام» (سلام بر او باد)، عبارتی دعایی است جهت درود فرستادن بر اشخاص و دلیلی برای اختصاص آن به معصومان(ع) نداریم. در برخی زیارات از «السلام علی» و نظایر آن، برای درود فرستادن برای غیر پیامبران و امامان استفاده شده است؛ نظیر «السلام علی الحسین و ... علی اصحاب الحسین»، «السلام علیک ایها العبد الصالح...»، «السلام علیک یا بنت رسول الله ...». 💠بر همین اساس است که در پاره‌ای از متون بعد از نام بزرگانی چون حضرت عباس و سلمان فارسی- نیز عبارت (علیه السلام) مورد استفاده قرار گرفته است. 💠اما با این وجود و با آنکه سلام دادن بر هر مؤمنی روا و پسندیده است، اما با توجه به اینکه در جامعه دینی، عرفی شکل گرفته که چنین عبارتی را تنها بعد از نام معصومان و یا افراد خاصی از منسوبانشان به کار می‌برند و گسترش کاربرد آن برای دیگر مؤمنان، به نوعی ایجاد سؤال و حساسیت می‌کند، سزاوار است که برای سلام و احترام به افراد باایمان از کلمات و عبارات دیگری استفاده شود. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ⚜ @Ahkaam