💬 سوال:
کسانی که نمی توانند به طور معمول رکوع به جا آورند
✅ پاسخ:
❇️ الف: کسی که نشسته رکوع می کند: واجب است به قدری خم شود که صورتش مقابل زانو برسد.
❇️ ب: کسی که ایستاده نماز می خواند:
🔸- هرگاه نتواند به اندازه ی رکوع خم شود باید به چیزی تکیه کند و رکوع کند.
🔹 - اگر نتواند تکیه کند به هر اندازه می تواند خم شود.
🔸- اگر هیچ نتواند خم شود (نظر آیات عظام خامنه ای و مکارم) باید بنشیند و نشسته رکوع کند، و (به نظرآیات عظام سیستانی و زنجانی) در حال ایستاده با سر اشاره نماید.
🔹- اگر نتواند برای رکوع با سر اشاره کند باید به نیت رکوع چشم ها را روی هم بگذارد و ذکر آن را بگوید و به نیت برخاستن از رکوع، چشم ها را باز کند. و اگر از این هم عاجز است، در قلب نیت رکوع کند و ذکر را بگوید.
📚 توضیح المسائل مراجع، مسائل 106 و 1037 رساله رهبری مسئله 217
⚜️ @Ahkaam ⚜️
پاسخ:
مقام معظم رهبری: گريه بر ميّت جايز بلكه گاهى در وقت شدت غم مستحب است، وليكن نبايد چيزى بگويد كه موجب غضب پروردگار باشد. و همچنين نوحه خوانى براى ميّت، با شعر و غير شعر، در صورتى كه مشتمل بر دروغ و حرام ديگرى نباشد جايز است، بلكه بنابر احتياط (واجب) بايد مشتمل بر نفرين و مرگ هم نباشد. و بنابر احتياط (واجب) به صورت زدن و خراش دادن پوست و چيدن و كندن مو و داد و فريادى كه از حد اعتدال بيشتر است، جايز نيست. و پيراهن چاك كردن در فوت غير پدر و برادر جايز نيست، بلكه در بعضى از مواردى كه ذكر شد كفّاره واجب مىشود؛ پس در مورد زنى كه مويش را در مصيبت بچيند كفّاره اش، كفّاره ماه رمضان است، و اگر مويش را بكند، كفّاره اش كفّاره قسم است، و همچنين اگر زنى صورتش را به طورى خراش دهد كه خون بيايد، بايد كفّاره قسم بدهد بلكه بنابر احتياط (واجب) در هر حال (اگرچه خون نيايد) بايد كفّاره قسم بدهد. و اگر مردى در فوت همسر و يا فرزندش پيراهن پاره كند، بايد كفّاره قسم بپردازد. و كفّاره قسم، به ده مسكين طعام دادن يا آنان را لباس پوشاندن يا آزاد كردن يك بنده است. و در صورتى كه نتواند، بايد سه روز روزه بگيرد. [1]
آیت الله مکارم: جايز نيست انسان در مرگ كسى صورت و بدن خود را بخراشد، و به خود لطمه بزند، و پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر نيز، جايز نيست. هرگاه مرد در مرگ زن يا فرزند، لباس خود را پاره كند يا زن در عزاى میت صورت خود را بخراشد بطورى كه خون بيايد، يا موى خود را بكند، بنابر احتياط واجب بايد مانند كفّاره قسم را بدهد، يعنى يك بنده آزاد كند، يا ده فقير راطعام دهد و يا آنها را بپوشاند، بلكه اگر خون هم نيايد به اين دستور عمل نمايد. [2]
آیت الله سیستانی: کفاره ندارد و توبه و استغفار کند. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: موارد مذکور، کفاره ندارد. [4]
آیت الله وحید: خراشيدن صورت و بدن و به خود لطمه زدن در مرگ كسى در صورتى كه ضرر معتنا بهى داشته باشد جايز نيست، هر چند در غير اين صورت هم احتياط واجب ترك آن است. بنابر احتياط واجب پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر جايز نيست ولى در مصيبت پدر و برادر مانعى ندارد. اگر زن در عزاى ميّت صورت خود را بخراشد و خونين كند، يا موى خود را بكند ـ بنابر احتياط مستحبّ ، ده فقير را طعام دهد و يا بپوشاند و همچنين است اگر مرد در مرگ زن يا فرزند يقه يا لباس خود را پاره كند. [5]
آیت الله فاضل: اگر دختر در مرگ مادر صورت خود را بخراشد به طورى كه خون بيايد يا موى خود را بكند باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد بلكه اگر خون هم نيايد بنابر احتياط واجب به اين دستور عمل نمايد. برای چاک دادن لباس یا کبود کردن صورت دختر اگر خراش بر نداشته باشد کفاره واجب نیست، لیکن اگر صورت را خراشیده باشد و موهای خودرا نیز کنده باشد برای هر کدام باید یک کفاره بدهید یعنی یا باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد. [6]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حدیث
💎 پاداش برآورده کردن نیاز مردم
🔻امام كاظم عليهالسلام:
إنَّ لِلّهِ عِبادا فِي الأرضِ يَسعَونَ في حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ
◻️ خداوند در زمين بندگانى دارد كه براى برآوردن #نيازهاىمردم مىكوشند؛ اينان ايمنى يافتگان روز قيامتاند.
📚 کافى: ج 2، ص 197
⚜️ @Ahkaam ⚜️
😥 #تصرف_در_مکانهای_مجهول_المالک😥
✍اسكان و تصرف و نماز در منازل و مغازههای مردم كه صاحبان آنها معلوم نیست چه حكمی دارد؟
🔰مقام معظم #رهبری (دام ظله العالی)
تصرف در مال غیر بدون اذن او جایز نیست و مجرد معلوم نبودن صاحب آن، مجوز تصرف نمی باشد.
🔰آیت الله #گلپایگانی (رحمة الله علیه)
برای افرادی كه جهت امداد به منطقه میروند بمقدار رفع نیاز مانعی ندارد.
🔴مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚استفاده نیازمندان از اموال مجهول المالک
✍ استفاده از اموال مجهول المالک (خوراکی، پوشاک، حیوانات) در مواقع ضروری برای افراد نیازمند چه حکمی دارد؟
🔷مقام معظم #رهبری(دام ظله العالی)
به طور کلی در مجهول المالک اگر شخص از پیداکردن صاحبان آنها مأیوس باشد، باید از طرف آنها به فقیر صدقه بدهد؛ و احتیاط مستحب آن است برای این کار از حاکم شرع اجازه بگیرد.
🔷آیت الله #گلپایگانی (رحمة الله علیه)
اجناس را به فقیر بدهند و سایرین مهمان شخص فقیر باشند.
🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
اولویت سوال و عمل
برخی از مردم در اثر سهل انگاری وظایف خود را به گونه ای ناصحیح انجام می دهند و پس از گذشت مدت زمانی به فکر سؤال می افتند.
در حالی که باید از ابتدا با کسب آگاهی لازم وظایف خود را صحیح انجام دهند.
در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره می شود:
1. پولی که به عنوان امانت در اختیارش بوده خرج نموده و پس از مدت ها به فکر سؤال از مشروعیت عملش افتاده است.
2. روزه داری که از روی فراموشی چیزی خورده و فکر کرده روزه اش باطل شده، بدون سؤال از حکم مسئله روزه خود را باطل نموده و بعد از آن به فکر سؤال افتاده است.
3 یابنده ای که مالی را پیدا کرده ابتدا آن را استفاده می نماید و بعد از مدت ها به فکر حکم مسأله می افتد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
.
﷽؛
💠 #حديث
🔺 سفارش امام حسین علیه السلام
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
🔸 «شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد، از آنچه ناخوش مى دارد، به آنچه خوش مى دارد انتقال دهد، و از جايى كه گمان نمى برد، روزى اش دهد» .
🔹 اوصِيكُم بِتَقوَى اللّهِ فَإنَّ اللّهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى مايُحِبُّ ويَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ؛
📚 گزیده تحف العقول، ص ٣٧
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔻 ارتباط واقعا مؤثر به روش MBTI 👌👌
همین الان بیا به خانواده بزرگ ما ملحق شو😍👌
آقایون خانوما این عالیه از دستش ندین😍👆👆
تا دیر نشده یکبار برای همیشه ثبتنام کنین رایگانه🌺
ارتباط واقعا مؤثر ارتباط واقعا مؤثر
ارتباط واقعا مؤثر ارتباط واقعا مؤثر
#مرکزترنج | مشهدمقدس
🚲 #دوچرخه_سواری_بانوان🚲
⁉️متن سوال:
🔹الف) آیا دوچرخه سواری برای خانمها در جایی که نامحرم نباشد اشکال دارد؟
🔸ب) آیا دوچرخه سواری در محیط خوابگاه دختران، خلاف شأن و زیّ طلبگی است؟
🔹ج) آیا دوچرخه سواری مصداق زین میباشد که کراهت داشته باشد؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
✍ #رهبر_معظم_انقلاب (دام ظله العالی)
الف) اشکال ندارد.
ب) برای تفریح و ورزش باشد خلاف شأن طلبگی نیست.
ج) اگر موجب ترویج حرام نباشد اشکال ندارد و خلاف زیّ طلبگی نیست.
✍آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
الف) اشکال ندارد.
ب) برای تفریح و ورزش باشد خلاف شأن طلبگی نیست.
✍آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
الف) اشکال ندارد.
ب) برای تفریح و ورزش باشد خلاف شأن طلبگی نیست.
✍آیت الله #مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
الف) اشکال ندارد.
ب) برای تفریح و ورزش باشد خلاف شأن طلبگی نیست.
اگر خلاف قانون و مقررات آن مکان نباشد اشکال ندارد و خلاف زیّ طلبگی هم نیست.
ج) کراهت معلوم نیست مگر الغاء خصوصیت کنیم که زین شامل دوچرخه و ماشین بشود، که این هم معلوم نیست.
✍آیت الله #وحیدخراسانی (دام ظله العالی)
الف) اشکال ندارد.
ب) برای تفریح و ورزش باشد خلاف شأن طلبگی نیست.
ج) این روایات هم سندش معلوم نیست هم مدلولش، فلذا معلوم نیست دوچرخه سواری کراهت داشته باشد.
✨منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️