💬 سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟
پاسخ:
📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2]
📝آیت الله صافی گلپایگانی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3]
📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4]
📚 پی نوشت:
[1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 771.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال:حکم بی توجهی به بلند یا آهسته خواندن نماز چیست؟
پاسخ:
✅همه مراجع: اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، به عمد آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، به عمد بلند بخواند،[1] نمازش باطل است❌
ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد، نماز صحیح است [2] و اگر در بین خواندن حمد و سوره بفهمد اشتباه کرده، لازم نیست مقدار خوانده شده را دوباره بخواند. [3]
📘 پی نوشت:
[1]. آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب.
[2]. آیت الله مکارم: مگر آنکه در یاد گرفتن مساله کوتاهی کرده باشد که بنابر احتیاط واجب اعاده می کند.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 995، امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23؛ بهجت، وسیله النجاه، م 709 و استتفتائات، ج2، س 1910 و 1911 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 458 و 459 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 962؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 618 و المسائل المنتخبه، م 285 و استفتا؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 767؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، با استفاده از س 250 و 252 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23 و استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
اگر پس از تطهیر عین نجس، رنگ یا بوی آن باقی بماند، پاک می باشد؟
📎 #احکام
📎 #احکام_طهارت
⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️هزينه تحصيل فرزند
🔷س : آیا هزینۀ #تحصیل_فرزند #واجب_النفقه، بر عهدۀ پدر است؟
✅ج: اگر فرزند #توانايى_مالى ندارد، در حدّى كه عرفا از نیازهای لازم زندگی محسوب می شود، مانند #تحصیلات مقدماتی، بر عهدۀ پدر است.
#احکام_نفقه #نفقه_اولاد
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حدیث
✍️ امام صادق علیه السلام :
ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود.
📚 زاد المعاد، صفحه 574
🔹 هزینه کردن برای اموات نه تنها آنها را از ما راضی میکند و روح آنها را شاد میکند، بلکه برای خود ما نیز اجری عظیم در پی خواهد داشت.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🖐حکم #تیمّم با گرد و غبار موجود در زیر قالی و روی طاقچه🖐
✍الف) معمولاً در زیر قالی که در اتاق پهن است گرد و خاک جمع می شود. آیا تیمم با این نوع خاک صحیح است یا خیر؟
✍ب) معمولاً اتاقی که مورد استفاده قرار نمی گیرد گرد و خاک هایی در روی طاقچه و موزائیک آن اتاق جمع می شود، آیا تیمم با این نوع خاک صحیح است یا خیر؟
🔷امام خامنه ای (مدظله العالی)
الف و ب) بسمه تعالي. تا امكان تهيه ي خاك وجود دارد، تيمم به گرد و غبار صحيح نيست، مگر به اندازه اي باشد كه عرفاً بر آن خاك صدق كند.
🌐مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍃🌺🍃 اعمال هر ماه نو قمری:
💠خواندن دعاهاى نقل شده در وقت ديدن هلال، كه بهترين آنها دعاى چهل و سوّم صحيفه كامله است
💠 خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم.
💠 اندكى پنير خوردن، چه روايت شده: هركه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقيّد كند، اميد است در آن ماه حاجتش ردّ نشود.
💠 در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است.
💠و از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند:
💠بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِين
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📌کفایت #غسل_جنابت از غسلهای واجب دیگر
✅همه مراجع: انجام دادن #غسل جنابت کفایت از همه غسلهای واجب دیگر می کند.
توضیح: (یعنی اگر کسی غسل واجب دیگری بر گردن دارد و وقتی برای غسل میرود آن را فراموش میکند و فقط غسل جنابتش را انجام میدهد، که این غسل جنابت او از آن غسل هم کفایت میکند و نیازی به انجام دادن آن غسل دیگر ندارد)
📚امام: تحریر الوسیلة، ج 1، ص 44، م 22. اراکی امام فاضل مکارم نوری مضاهری گلپایگانی خویی : العروة الوثقى مع التعليقات، ج1، ص: 241 مسأله 15 - بهجت : توضیح المسایل، ص 77، م 380. وسیلةالنجاة، ج 1، ص 65 ، م 221.تبریزی : توضیح المسایل، ص 75، م 395 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 58 ، م 211.رهبری: اجوبة الإستفتائات، ص 38، س 187. خویی زنجانی وحید: توضیح المسایل، ص 66 ، م 395
⚜️ @Ahkaam ⚜️
آيا مىشه با دوش حمام #غسل_ارتماسى انجام داد؟
📚 همه مراجع: نه ، در غسل ارتماسى، باید تمام بدن رو يکدفعه زیر آب ببریم؛ و این در حالیه که زیر دوش فقط میشه غسل ترتيبى کرد.
🔺توضيحالمسائل مراجع، م361؛ نورى، توضيحالمسائل، م362؛ دفتر: خامنهاى.
⭕️ نکته: غسل رو به دو مدل مىشه انجام داد:
1️⃣ ترتيبى
2️⃣ ارتماسى
👈 توی #غسل ترتيبى، اول سر و گردن، بعد سمت راست بدن تا كف پا و بعد سمت چپ بدن تا كف پا شسته میشه.
👆🔸روشهای دیگهای هم هست؛ اما اگه اینجوری انجام بدین، طبق نظر همه مراجع، درسته.
👈 توی غسل ارتماسى، فقط کافیه همه بدن رو يکدفعهای زیر آب ببریم.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال:
حكم اپيلاسيون، لیزر بدن و لیزر بیکینی چيست؟
پاسخ:
۱-طبق نظر تمام مراجع عظام تقليد نگاه كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد. بر همين اساس اگر در اپيلاسيون، لیزر بدن و لیزر بیکینی قسمت عورت (آلت تناسلي) توسط ديگري انجام شود، اين كار جايز نيست و درآمد بدست آمده نيز حرام و دارای اشکال است. اما اپيلاسيون ساير نقاط بدن توسط آرايشگر همجنس در صورتی که مفسده خاصی نداشته باشد جایز است.
۲-هر چند عانه و باسن جزء عورت نیست ولی احتیاط واجب آن است که دو همجنس به محدوده بین دو عورت یکدیگر نیز نگاه نکند و در هر حال اگر به قصد لذّت باشد و یا مفسده داشته باشد حرام است.
پی نوشت:
سایت هدانا(https://hadana.ir/)
⚜️ @Ahkaam ⚜️