#احکام_وسواس
✅ آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی) :
#انسان_وسواسی كه در آب كشیدن شیء نجس، مانند افراد معمولی #یقین پیدا نمیكند❌، اگر همان طوری كه افراد #معمولی شیء #نجس را آب میكشند رفتار نماید، #کافی است و احتیاط زیاد از حد در مسأله نجس و پاکی از نظر شرع كار پسندیدهای نیست❌ .
و فرد - چه وسواسی و چه غیر وسواسی - لازم نیست بررسی کند و ببیند بدن یا لباسش یا شیء دیگر نجس شده یانه و نیز لازم نیست دقّت نماید و ببیند آیا فلان شیء نجس با شیء دیگر برخورد کرده یا نه و یا اگر برخورد کرده تری سرایت کننده داشته یا نه و در همه این موارد حکم به #پاکی اشیاء مذکور میشود.
📚رساله جامع،احکام وسواس.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پاسخ مراجع
🔹 امام خمینی(ره) وامام خامنه ای:
كسی كه میخواهد با زنی ازدواج نمايد برای اطلاع و آگاهی از او میتواند به صورت، دست، مو و محاسن او بدون قصد لذّت نگاه كند ـ اگر چه قهراً لذّت حاصل شود ـ مشروط بر اينكه اولاً اطلاع و آگاهی قبلی نداشته باشد و ثانياً علم نداشته باشد كه به او جواب ردّ میدهند.
🔹آیتالله مکارم شیرازی:
سؤال: اینکه خواستگاران مختلف درخواست نمایند که دختر مورد نظر خود را با لباس نازک مشاهده نمایند، این مساله برای پسری که از دختران متعدد خواستگاری می کند چه حکمی دارد؟ برای دخترانی نیز که در معرض خواستگاران متعدد قرار می گیرند چگونه است؟
جواب: درخواست خواستگاران برای مشاهده دختران مورد نظر با لباس نازک شرعاً مانعی ندارد ولی این کار تنها در صورتی مجاز است که طرفین بر مسائل دیگر ازدواج توافق کرده باشند نه این که پسران برخیزند و اندام نیمه برهنه دختران متعدد را به عنوان خواستگار مشاهده کنند
🔹 آیتالله بهجت:
نگاه کردن مرد به صورت زنی که میخواهد با او ازدواج کند جایز است، به شرط آنکه بداند که مانع شرعی از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول میکند و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازهای پیدا میکند. و با این شرایط، نگاه کردن فقط برای این مرد جایز است، اگرچه چند مرتبه باشد، بلکه چنین نگاه کردنی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد، مستحب نیز هست و اجازه زن هم در آن لازم نیست، و بنابر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن دیگر آن زن هم با همین شرایط جایز است. و وجهی دارد که زن هم بتواند به مردی که میخواهد با او ازدواج کند با شرایطی که گفته شد نگاه کند.
🔹آيات عظام تبريزى و سيستانى:
تنها مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند.
🔹آیتالله صافى:
بنا بر احتياط واجب، تنها به صورت و دست ها تا مچ اكتفا كند.
🔹آیتالله نورى همدانی:
مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند و اگر نتواند از خصوصيات ساير بدن، از روى لباس آگاهى پيدا كند، نگاه به تمام بدن جايز است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
▬▬➰🕯🕯📖۩﷽۩📖🕯🕯➰▬▬
#السلام_علیک #یافاطمة #المعصومة(س)
🕯برخواهرخسروخراسان صلوات
برجلوه خورشیددرخشان صلوات
🕯برحضرت معصومه شفیع شیعه
برآیت حق مهرفروزان صلوات
🕯عصمت حقّی وبانوی مظلومه ای
نوری ازکوثری،حضرت معصومه ای
🕯دیده گریانِ تو،جان به قربانِ تو
ای قبله ی حاجات،یاعمّه ی سادات
🔳فرارسیدن سالروزوفات حضرت فاطمه معصومه(س)تسلیت باد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💧 شستن ظاهر بدن در غسل💧
💠 سؤال: آیا در #غسل، #شستن_ظاهر_بدن کفایت می کند؟ آیا قرار دادن گوشگیر در گوش ـ هنگام غسل ـ برای جلوگیری از نفوذ آب به گوش جایز است؟
✅ جواب: در غسل شستن داخل چشم و بينى و گوش و غير اينها واجب نيست؛ بنابر این اگر بدنه گوشگیر کاملا داخل گوش قرار می گیرد و قسمت پیدا و آشکار گوش را نمی پوشاند، اشکال ندارد.
#احکام_غسل #شستن_باطن_بدن_در_غسل
#رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پرسش: آیا اگر کالایی را به خاطر اینکه ایرانی است بخریم ثواب بردهایم؟ چرا؟
✅ پاسخ: اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که نظر حضرت آقا، مراجع معظم تقلید و دین این است؛ یا به هر حال این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، قطعاً این کار شما ثواب دارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست:
🔹1️⃣ هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد.
🔸2️⃣ هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد.
🔹3️⃣ هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی (هر چند کم) به هدیه دهنده داده باشد.
🔸4️⃣ همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد.
🌎 سایت آیت الله خامنه ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
😱تکلیف نماز و روزه جاهل به کیفیت غسل😱
⁉️شخصی بر اساس آموخته های خود به این کیفيّت غسل کرده است که: ابتدا سر و گردن, بعد سمت راست سپس سمت چپ و پس از آن عورت و ناف را مثل سایر اعضاء می شسته و مواظبت نمی کرده که عورت و ناف را یک بار با سمت راست و یک بار با سمت چپ بشوید:
👈الف: #آیا_غسل_او_صحیح_است؟
👈ب: #حکم_نماز_و_روزههایی را که با اتکا به این غسل انجام داده, چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال:
چند سال پیش پدرشوهرم نذر کرده که اگر ما صاحب فرزند شویم، اسمش رو جواد بگذاریم، ولی من و شوهرم اسم دیگه ای انتخاب کرده ایم،آیا ادای نذر ایشون واجب است؟
✅ پاسخ:
❇️ نامگذاری کودک از حقوق پدر است و هیچ شخصی نمی تواند با نذرکردن، کاری را بر دیگران واجب کند، و چنین نذرهائی باطل است. البته لازم است به گونه ای عمل کنید که موجب بی احترامی به پدر همسرتان نشود. همچنین نامگذاری فرزند به اسم مبارک امام جواد(علیه السلام) بسیار خوب و پسندیده است.
💢 استفتا از سایت آیات عظام خامنه ای، مکارم و سیستانی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
پرسش : آیا این گفته که باید مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بایستند، صحیح است؟
✅ پاسخ : بنا بر احتیاط واجب لازم است بین زن و مرد در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد محاذی یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است.
📚استفتائات مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پاسخ اجمالی
در ربای قرضی، کسی که قرض می دهد به نوعی شرط منفعت در قرض می کند، به نحوی که بیشتر از آن مقدار که به قرض داده است، نصیبش شود. اگر چه دیر کرد بانک ها دارای اوصافی است که می توان از آن به عنوان ربا یاد کرد، ولی در عین حال به جهت فرق هایی که با ربا دارد، حکمش از نظر برخی از فقها متفاوت است.
پاسخ تفصیلی
همان طور که معلوم است، دو نوع ربای حرام وجود دارد؛ ربای معاملی و ربای قرضی. [1] در ربای قرضی، کسی که قرض می دهد به نوعی در قرض شرط منفعت می کند، به نحوی که بیشتر از آن مقدار که به قرض داده است، نصیبش شود.
دیر کرد بانک ها دارای اوصافی است که آن را تا حدودی با ربای قرضی متفاوت کرده است، در ربای قرضی معمولاً از ابتدا، مقداری به عنوان سود در نظر گرفته می شود تا قرض گیرنده علاوه بر پرداخت اصل پول، مقداری بیشتر از آن را نیز پرداخت کند، ولی در جریمه دیر کرد بانک، از ابتدا چنین شرطی مبنی بر پرداخت بیشتر از اصل مال گذاشته نمی شود بلکه بعد از عدم پرداخت پول قرض گرفته شده در زمان مقرر، مقداری به اصل پول به عنوان جریمه اضافه می شود.
اما از طرفی هر آن چه در قرض بیشتر از اصل پول دریافت شود حکم ربای قرضی را دارد.
با توجه به همین تحلیل است که برخی از مراجع معظم تقلید جریمه دیرکرد بانک ها را با توجه به این که از اصل پول مبلغی بیشتر دریافت می شود، و چون نوعی منفعت در قرض است، حرام می دانند. [2]
اما همان طور که بیان شد، به علت فرقی که بین جریمه دیر کرد با شرط منفعت در قرض وجود دارد برخی از مراجع معظم تقلید با پرداخت جریمه به صورت شرط آن به صورت معین و در عقد جداگانه ای، موافقت کرده اند [3] و برخی دیگر از فقها؛ در صورتی که پرداخت جریمه به نوعی محاسبه سود برای ایامی که پرداخت قرض با تأخیر مواجه شده است، نباشد، با پرداخت جریمه موافقت کرده اند.
در استفتائی که از دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی درباره حکم جریمه دیر کرد بانک ها پرسیده شده است، ایشان چنین بیان کرده اند:
اگر محاسبه دیرکرد به صورت درصدی از پول در طول زمان -یعنی محاسبه ربوی- باشد، در آن شبهه ربا وجود دارد. ولی اگر این پول به عنوان مجازات تأخیر گرفته می شود و در ابتدای زمان اعطای وام یا تسهیلات این نکته در قرار داد فیما بین بانک و مشتری ذکر شده است، گرفتن آن بلامانع است. [4]
بنابراین؛ با توجه به نظر کسانی که جریمه دیر کرد بانک ها را با همان شرایط مذکور، جایز می دانند، این جواز در جایی است که مقدار جریمه معین(نه به صورت درصدی و محاسبه ربوی) بوده و یا در عقدی جداگانه، قرض گیرنده ملتزم شود که در صورت تأخیر جریمه ای پرداخت کند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️