eitaa logo
حکمش چیه؟
108.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام على عليه السلام: مال، براى صاحب خود وبال است، مگر آنچه كه [براى آخرتش ] پيش فرستد 📚غررالحكم‌حدیث1957 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 باز و بسته کردن گوشی همراه هنگام نماز☝️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 و خلف وعده در روایات ۲- سريع ترين عقوبت بر پیمان شکن است. 🌷 اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: سريع ترين عقوبت بر مردی است كه با او عهد می بندی بر امری و نيت تو وفاء به آن عهد است و نيت آن مرد نيرنگ (و عدم وفای) به تو است. 🌹 عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام قَالَ أَسْرَعُ الْأَشْيَاءِ عُقُوبَةً رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَی أَمْرٍ وَ كَانَ مِنْ نِيَّتِكَ الْوَفَاءُ (بِهِ وَ مِنْ) نِيَّتِهِ الْغَدْرُ بِكَ. 📚 مستدرك الوسائل، ج12، ص305. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 کفارۀ تأخیر 💠 اگر شخصی در ماه رمضان به سبب عذری روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و با اين حال قضای روزۀ خود را به‌جا نياورد تا ماه رمضان آينده فرا برسد، بايد علاوه بر قضای روزه برای هر روز يک مدّ طعام به فقیر بدهد. کفارۀ تاخیر یک مد طعام است؛ یعنی ٧٥٠ گرم گندم، آرد، نان، برنج يا ساير مواد غذايی که باید به فقیر داده شود. ✅ رساله نماز و روزه مساله ٩٣٠ و ٩٢٨ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 حکم شرعی کشمش سرخ کرده☝️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم دست دادن به خواهر زن 💠 سوال: آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟ ✍🏻 پاسخ: خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمى‏تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر. گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25) ------- [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 485، مسأله 2433. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍣 🍣 متن سوال: الف)پختن یا سرخ نمودن کشمش که سبب باد کردن آن می شود، چه حکمی دارد؟ ب) آیا این عمل موجب غلیان داخل کشمش می شود؟🧐 ✅✅نظرات مراجع عظام تقلید🔻🔻 ✍ امام (رحمة الله علیه)) الف و ب) پاك و خوردن آن حلال است. تحريرالوسيله، ج1، ص118، م11 توضيح المسائل، 1379، ص15، م114 _____ ✍ آیت الله (رحمة الله علیه) الف و ب) اگر به واسطه‌ي پختن، جوش بيايد، خوردنش حرام است امّا نجس نيست. المسائل الواضحه، ج1، ص23، م112 و 113 _____ ✍ آیت الله (رحمة الله علیه) بسمه تعالی. اگر سبب جوش آمدن آن شود احتياطاً، نجس می شود و آن هم بستگی به درجة حرارت آن دارد. ______ ✍ آیت الله (رحمة الله علیه)) الف) مانعي ندارد. ب) عمل مزبور مانعي ندارد هر چند موجب غليان شود. ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) بسمه تعالی. (الف و ب) در فرض مرقوم کشمش پاک و حلال است. ___ ✍(آیت الله (رحمة الله علیه)) مويز و كشمش و آب آنها اگرچه جوش بيايد پاك و خوردن آن حلال است. توضيح المسائل،‌1422 ه.ق ص20، م 115 المسائل-المنتخبه،1396هـ.ق، ص60، م151 ___ ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) الف) اشكال ندارد. ب) خوردن آن جايز است. __ ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آنها حلال است، اگرچه احتياط مستحب آن است كه از آنها اجتناب كنند. توضيح المسائل، ص29، م 115 ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) الف) بسم الله الرحمن الرحيم- اشکال ندارد. ب) برفرض غليان هم پاک و حلال است گرچه احتياط ترک خوردنش است _____ ✍ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) باسمه تعالی. اشکالی ندارد و خوردن آن حلال است. ______ ✍ آیت الله (رحمة الله علیه)) الف و ب) مويز وكشمش و آب آنها اگر جوش بيايند پاك و خوردن آنها حلال است اگرچه احتياط غيرلازم آن است كه از آنها اجتناب شود. هداية العباد، ج1، ص110، م548 توضيح المسائل، 1372، ص21، م115 _____ ✍ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)) باسمه تعالی.الف و ب) مادام که آنرا در آب (مانند آبگوشت) نپزند داخل آن غليان پيدا نمی کند و اشکالی ندارد. ____ ✍ آیت الله همدانی (دام ظله العالی)) الف و ب) اشكال ندارد و خوردن آن مانعي ندارد. ___ ✍ (آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)) مويز وكشمش و آب آنها اگر جوش بيايند پاك و خوردن آنها حلال است. توضيح المسائل،1383، ص210، م 115 منهاج الصالحين، ج2، ص120، م407 🔻منبع : سایت جامعه الزهراء س 〰〰〰〰〰〰〰〰〰   ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 بعضی از مکروهات نماز 1️⃣. برهم گذاشتن چشم ها (البته در رکوع کراهت ندارد.) 2️⃣. گرداندن چشم ها به طرف راست یا چپ. 3️⃣. برگرداندن اندک صورت به طرف راست یا چپ. 💠نکته: اگر صورت کاملاً به طرف راست و یا چپ برگردانده شود، نماز باطل است. 4️⃣. بازی کردن با ریش، دست و مانند آن. 5️⃣. در هم فرو بردن انگشت ها. 6️⃣. انداختن آب دهان. 7️⃣. نگاه کردن به خط قرآن، کتاب، یا نوشته انگشتر. 8️⃣. ساکت شدن هنگام قرائت یا ذکر، برای شنیدن سخن دیگران. 9️⃣. هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد. 🔟. به پا داشتن جوراب تنگ (که پا را فشار دهد.) 1️⃣1️⃣. در حال خواب آلودگی و خودداری کردن از بول یا غائط. 💢 سایت آیت الله خامنه ای 〰〰〰〰〰〰〰〰〰   ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━═━⊰❀⊱* *🎥کلیپ آمـ👌ــوزشی* *📚ـــام نمــ📿ــاز* *┘◄ توجه کنید🧐* ‼️حرکت در نماز ممنوع 🚫🖐️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⭕️ حالت مسافر نسبت به قصد ده روز ❓سوال: حالت مسافر نسبت به قصد ده روز ✅ پاسخ: ⬇️ وقتی مسافر وارد محلی می شود: یا مطمئن است که حداقل ده روز می ماند: نماز کامل است. یا مطمئن است که حداقل ده روز نمی ماند: نماز شکسته است. یا شک در ماندن حداقل ده روز دارد: نماز شکسته است. نکته: اگر به هر دلیل قصد نداشت بماند اما تا 30 روز ماندنش ادامه داشته باشد، از روز 31 در هر صورت نمازها کامل است. ------------------ ✅ پی نوشت: توضیح المسائل مراجع، ج ، ص 717 م 1336 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹منْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّارِ. 🔹هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است/بحار الأنوار ،ج ۲۷، ص ۱۱۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام. من کفاره روزه رو به یه نیازمند می‌دم؛ ولی این‌قدر نیاز به این پول داره که می‌دونم پول رو خرج بدهی یا چیز دیگه‌ای می‌کنه. این براش از برنج و نون باارزش‌تره. حالا تکلیف چیه؟ مورد قبوله؟ ✅ پاسخ این کفاره از شما و باید دوباره کفاره رو پرداخت کنین..🤭 شما یا باید گندم، برنج و... خریداری کنین و به فقیر بدین؛ یا اینکه اگه پول به فقیر می‌دین، باید کنین که فقط گندم، آرد و نون با اون پول بخره. اگه مصرفش کنه، کفاره به گردن شما می‌مونه و . ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♻️ حکم صورت آرایش شده چیست؟ 💠 حدیث: پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. 🔸بحارالانوار، ج 103، ص 235 ✅پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ❇️توجه: 1️⃣. آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2️⃣. ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. 🔹«احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬سوال: صيغه نذر چيست و آيا جمله خاصى دارد⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آرى، نذر صيغه خاصى دارد ؛ براى مثال شخصى در مورد شفا يافتن بيمارى اش نذر مى كند كه مبلغى به فقير بدهد ؛ پس چنين مى گويد: «اِنْ شَفَى اللّه  مَرَضى فَلِلّهِ عَلىَّ اَن اُعْطِىَ الْفَقيرَ كَذا». البته لازم نيست به عربى بخواند. همين اندازه كافى است كه بگويد: اگر بيمارى من شفا يابد، براى خدا بر عهده من است كه فلان مبلغ را به فقير بدهم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓مسئله: معاشرت با فامیل‌های نزدیک، مثل دخترعمو و... در حد استادى و تقويت درس، چه حكمى داره؟ 📚 همه مراجع (به‌جز بهجت و صافی): دخترعمو هم مثل بقیه خانم‌ها نامحرمه. پس اگه احتمال افتادن به گناه و فساد وجود داشته باشه، ارتباط و معاشرت با ایشون جايز نيست؛ حتی براى تقويت درس. 📚آيت‌الله بهجت و صافی: جايز نيست .. 🔺احكام نگاه و پوشش، سيد مجتبی حسينی. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
. ❓مسئله: آيا موقعی كه همسر انسان نیست، می‌شه خودمون رو از راه دیگه‌ای، مثل استمنا ارضا کنیم؟ 📚 همه مراجع: نه جانا! اين كار حرامه و با نبودن همسر هم حلال نمی‌شه. 🔺تبريزی، صراط‌النجاة، ج۵، س۶۵۸؛ دفتر: همه مراجع. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 سه راه نفوذ شیطان 👹 🔹حضرت موسی(علیه السلام)در محلی نشسته بود،ناگاه ابلیس(پدر شیطانها)در حالی که کلاه رنگارنگی به سرداشت خدمت موسی علیه السلام وارد شد و کلاه خود را به عنوان احترام ازسر برداشت و سلام کرد و با کمال ادب محضر حضرت موسی(علیه السلام)ایستاد. 🔹حضرت موسی پرسید:تو کیستی؟ گفت:من ابلیس هستم. حضرت موسی فرمود:خداوند شر تو را از ما و دیگران دور بدارد. ابلیس گفت:من آمده‌ام به خاطر عظمتی که نزد خداوند داری بر تو سلام کنم. موسی علیه السلام پرسید:این کلاه چیست که بر سر گذاشته ای؟ گفت:به وسیله این کلاه و زرق و برق و رنگهای او دلهای آدمیزاد را می‌ربایم. 🔹حضرت موسی فرمود به من خبر ده از گناهی که هرگاه انسان آن را انجام دهد،تو بر او چیره می‌شوی و هرکجا خواستی افسار او را به آن طرف میکشی. 🔹ابلیس گفت: سه گناه است که هرگاه انسان آنها را انجام داد من بر او مسلط می‌شوم: 🔘۱.وقتی که انسان خودبین شود و از خویشتن خوشش بیاید. 🔘۲.وقتی که اعمال خود را بیش از حد بزرگ ببیند. 🔘٣.وقتی که گناهان خود را کوچک بشمارد. 📚 بحارالانوار ج۱۳،ص۳۵۰ و ج۶۳،ص ۲۵۱ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💫ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺧﯿﺎﻧﺖ :👇 ۱. ﺧﯿﺎﻧﺖ ۲. ﺧﯿﺎﻧﺖ ۳. ﺧﯿﺎﻧﺖ 👈 ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺟﻨﺴﯽ؛ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﻦ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻓﺮﺩ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. 👈 ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ؛ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺷﮑﻞ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ. ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻭﻗﺖ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﺪ، ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﺪ، ﺩﺭﺩ ﻭ ﺩﻝ ﮐﻨﺪ ﻭ ﮐﻢ ﮐﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﻭﻗﺎﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺳﭙﺮﯼ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺵ. 👈ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ؛ ﻓﺮﺩ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﺑﺎ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺵ، ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ، ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﻭ... ارتباط برقرار کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*حکم جهر و اخفات در نماز* 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام على (ع) : 🔹أعقَلُ النّاسِ مَن كانَ بِعَيبِهِ بَصيرًا، وعَن عَيبِ غَيرِهِ ضَريرًا 🔹خردمندترينِ مردم، كسى است كه به عيب‏هاى خويش، بينا و نسبت به عيوب ديگران، نابينا باشد/غررالحكم حدیث ۳۲۳۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 معیار وطن بودن چیست؟ 💠 ✍🏼 آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جايى غير از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با اين قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙ و نيز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مى‌شود. ↙ همچنين اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جايى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نيز وطن او محسوب مى‌شود. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در یکی از این سه حالت، آن جا در حكم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد: 1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر، 2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال، 3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر. ◀ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز مي ماند بنا براحتياط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضميمه کند. ✍🏼 آیت الله سیستانی: 1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 8⃣- اگر هر سال يک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️