eitaa logo
حکمش چیه؟
108هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.7هزار ویدیو
143 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹منْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّارِ. 🔹هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است/بحار الأنوار ،ج ۲۷، ص ۱۱۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام. من کفاره روزه رو به یه نیازمند می‌دم؛ ولی این‌قدر نیاز به این پول داره که می‌دونم پول رو خرج بدهی یا چیز دیگه‌ای می‌کنه. این براش از برنج و نون باارزش‌تره. حالا تکلیف چیه؟ مورد قبوله؟ ✅ پاسخ این کفاره از شما و باید دوباره کفاره رو پرداخت کنین..🤭 شما یا باید گندم، برنج و... خریداری کنین و به فقیر بدین؛ یا اینکه اگه پول به فقیر می‌دین، باید کنین که فقط گندم، آرد و نون با اون پول بخره. اگه مصرفش کنه، کفاره به گردن شما می‌مونه و . ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♻️ حکم صورت آرایش شده چیست؟ 💠 حدیث: پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. 🔸بحارالانوار، ج 103، ص 235 ✅پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ❇️توجه: 1️⃣. آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2️⃣. ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. 🔹«احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬سوال: صيغه نذر چيست و آيا جمله خاصى دارد⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آرى، نذر صيغه خاصى دارد ؛ براى مثال شخصى در مورد شفا يافتن بيمارى اش نذر مى كند كه مبلغى به فقير بدهد ؛ پس چنين مى گويد: «اِنْ شَفَى اللّه  مَرَضى فَلِلّهِ عَلىَّ اَن اُعْطِىَ الْفَقيرَ كَذا». البته لازم نيست به عربى بخواند. همين اندازه كافى است كه بگويد: اگر بيمارى من شفا يابد، براى خدا بر عهده من است كه فلان مبلغ را به فقير بدهم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓مسئله: معاشرت با فامیل‌های نزدیک، مثل دخترعمو و... در حد استادى و تقويت درس، چه حكمى داره؟ 📚 همه مراجع (به‌جز بهجت و صافی): دخترعمو هم مثل بقیه خانم‌ها نامحرمه. پس اگه احتمال افتادن به گناه و فساد وجود داشته باشه، ارتباط و معاشرت با ایشون جايز نيست؛ حتی براى تقويت درس. 📚آيت‌الله بهجت و صافی: جايز نيست .. 🔺احكام نگاه و پوشش، سيد مجتبی حسينی. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
. ❓مسئله: آيا موقعی كه همسر انسان نیست، می‌شه خودمون رو از راه دیگه‌ای، مثل استمنا ارضا کنیم؟ 📚 همه مراجع: نه جانا! اين كار حرامه و با نبودن همسر هم حلال نمی‌شه. 🔺تبريزی، صراط‌النجاة، ج۵، س۶۵۸؛ دفتر: همه مراجع. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 سه راه نفوذ شیطان 👹 🔹حضرت موسی(علیه السلام)در محلی نشسته بود،ناگاه ابلیس(پدر شیطانها)در حالی که کلاه رنگارنگی به سرداشت خدمت موسی علیه السلام وارد شد و کلاه خود را به عنوان احترام ازسر برداشت و سلام کرد و با کمال ادب محضر حضرت موسی(علیه السلام)ایستاد. 🔹حضرت موسی پرسید:تو کیستی؟ گفت:من ابلیس هستم. حضرت موسی فرمود:خداوند شر تو را از ما و دیگران دور بدارد. ابلیس گفت:من آمده‌ام به خاطر عظمتی که نزد خداوند داری بر تو سلام کنم. موسی علیه السلام پرسید:این کلاه چیست که بر سر گذاشته ای؟ گفت:به وسیله این کلاه و زرق و برق و رنگهای او دلهای آدمیزاد را می‌ربایم. 🔹حضرت موسی فرمود به من خبر ده از گناهی که هرگاه انسان آن را انجام دهد،تو بر او چیره می‌شوی و هرکجا خواستی افسار او را به آن طرف میکشی. 🔹ابلیس گفت: سه گناه است که هرگاه انسان آنها را انجام داد من بر او مسلط می‌شوم: 🔘۱.وقتی که انسان خودبین شود و از خویشتن خوشش بیاید. 🔘۲.وقتی که اعمال خود را بیش از حد بزرگ ببیند. 🔘٣.وقتی که گناهان خود را کوچک بشمارد. 📚 بحارالانوار ج۱۳،ص۳۵۰ و ج۶۳،ص ۲۵۱ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💫ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺧﯿﺎﻧﺖ :👇 ۱. ﺧﯿﺎﻧﺖ ۲. ﺧﯿﺎﻧﺖ ۳. ﺧﯿﺎﻧﺖ 👈 ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺟﻨﺴﯽ؛ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﻦ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻓﺮﺩ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. 👈 ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ؛ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺷﮑﻞ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ. ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻭﻗﺖ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﺪ، ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﺪ، ﺩﺭﺩ ﻭ ﺩﻝ ﮐﻨﺪ ﻭ ﮐﻢ ﮐﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﻭﻗﺎﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺳﭙﺮﯼ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺵ. 👈ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ؛ ﻓﺮﺩ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﺑﺎ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺵ، ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ، ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﻭ... ارتباط برقرار کند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*حکم جهر و اخفات در نماز* 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام على (ع) : 🔹أعقَلُ النّاسِ مَن كانَ بِعَيبِهِ بَصيرًا، وعَن عَيبِ غَيرِهِ ضَريرًا 🔹خردمندترينِ مردم، كسى است كه به عيب‏هاى خويش، بينا و نسبت به عيوب ديگران، نابينا باشد/غررالحكم حدیث ۳۲۳۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 معیار وطن بودن چیست؟ 💠 ✍🏼 آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جايى غير از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با اين قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙ و نيز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مى‌شود. ↙ همچنين اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جايى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نيز وطن او محسوب مى‌شود. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در یکی از این سه حالت، آن جا در حكم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد: 1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر، 2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال، 3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر. ◀ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز مي ماند بنا براحتياط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضميمه کند. ✍🏼 آیت الله سیستانی: 1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 8⃣- اگر هر سال يک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
♻️زیارت عاشورا خوندم برای سجده اش مهر ندارم چیکارکنم؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🖊حکم رنگ مو و خودکار روی اعضای وضو🖊 💭سوال: آیا وجود رنگ مو و خودکار بر روی اعضای وضو اشکالی ندارد؟ پاسخ: ✅رنگ مو، رنگ پوست میوه و رنگ خودکار اگر جرم و جسمیت ندارد یا جرم خیلی ضعیفی دارد که مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود، برای وضو اشکال ندارد و مانع محسوب نمی شود. 📚 منبع: العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، افعال الوضو، با استفاده از م 18؛ امام، استفتائات، ج1، وضو، س 41 و 42؛ بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم، احکام جوانان، م 73 و 77 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 140 و 141؛ مکارم، استفتائات جدید،‌ج2، س 55. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 157. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. ﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏ 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 〰〰〰〰〰〰〰〰〰   ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📥 سوال: ۱. در که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده میشود چه حکمی دارد؟ ۲. آیا عرفا این به فرزند است یا اینکه چون اقوام به جهت کمک به هزینه های جاری زندگی معمولا بصورت نقد، هدیه می آورند متعلق به پدر است؟ ۳. آیا می توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا اولاد از آن استفاده کرد؟ 🔴📤 پاسخ مراجع تقلید:👇👇 ✍ آیت الله خامنه ای: در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است. و ولىّ مى تواند صرف فرزند نمايد. و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد. ✍ آیت الله مکارم: اگر تصريح خاصی از طرف اهداء کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه هايی است که پدر برای بچه انجام داده است و به او می‌رسد ولی اجناس غير نقدی و کادوهای متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: ۱. تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد. ۲. تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است. ۳. مانعی ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: ‌۱ و ۳. فقط می تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرف نماید. ۲. بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد. 📚 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
─═ঊ 🦋🍃🔮🍃🦋ঊ═─ ❇️ پاداش شاد کردن دیگران در قیامت 🔹 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ✍ چون خداوند مؤمن را از قبرش درآورد تمثالى با او خارج شود که در جلوی او راه مى‌‏رود و هرگاه مؤمن یکى از صحنه‏‌هاى ترسناک روز قیامت را ببیند آن تمثال به او گوید: نترس و غم به خود راه مده… 🔸 مؤمن به او گوید تو کیستى؟ تمثال گوید: من همان شادى و سُرورى هستم که در دنیا به برادر مؤمنت رساندى. 📚 اصول کافی جلد۲ صفحه۱۹۰ . ─═ঊ 🦋🍃🌺🍃🦋ঊ═─ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✍️ کفاره روزه زنان باردار مقام معظم رهبری / تصویر دانلود شود☝️ ـــــــــــــــــــــــــــــ *💢 حکم روزه‌ی زنان باردار* ❓وظیفه‌ی زن باردار در ماه رمضان در مورد روزه چیست؟ ✅ زنان بارداري که روزه براي حمل آن‌ها ضرر دارد روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نيست، ولى كفّاره‏ براي هرروز (یک مد طعام 750 گرم) گندم یا جو یا مانند آن بايد بدهند و بعداً قضای آن را به‌جا آورند، امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نيست كفّاره هم ندارد، ولى بعداً قضا می‌کند، البته درصورتی‌که روزه برای خود او ضرر دارد اگر نتواند تا سال بعد به‌جا آورد قضا ندارد. ✍️ ایت الله مکارم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پس گرفتن هدیه ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢خمس سهام عدالت نظر رهبری💢 ۱) با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟ ۲) دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز خمس تعلق می گیرد؟ ۳) حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال ۹۵) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟ ✅✅جواب: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد. - در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃پیغمبر (ص) فرمودند: من آیه ای از قرآن میدونم که اگر مردم فقط به همین یک آیه عمل کنند کفایشتان میکند ‌‌‌‌... 🍃سوره‌طلاق آیه ۲ 🔸وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا... و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند... 🍃امام رضا (علیه السلام) فرمود: «خدای عز و جل به یکی از پیامبران خود وحی فرمود که: هر گاه اطاعت شوم خشنود گردم و چون خشنود گردم برکت دهم و برکت من بی پایان است.» (میزان الحکمة، ج۱، ح۱۷۰۰) ‎ ‎‎‌‌‎‎‌ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢خمس سهام عدالت💢 اصل سهام عدالت و سود آن خمس دارد؟ این خمس، چه زمانی باید پرداخت شود؟ ✅سهام عدالت و سود و رشد قیمت آن نوعی سرمایه است؛ از این‌رو طبق نظر بیشتر مراجع تقلید، هر مقدار از آن که قابل دسترسی باشد، چنانچه تا سر سال خمسی استفاده نشود، متعلق خمس خواهد بود، البته چنانچه بدون فروش این سهام، توانایی پرداخت خمسش نیست، می‌توان صبر کرد و هر گاه به فروش رسید، نسبت به پرداخت خمس آن اقدام نمود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هر وقت امکان دریافت هست باید فوراً خمسش را بدهید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر از زمان به دست آمدن سود و درآمد، تا یک سال در هزینه‌های زندگی مصرف نشود خمس دارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه به قبض صاحب سهام رسیده باشد سر سال خمسی به قیمت روز باید تخمیس شود. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): رشد قیمت سهام عدالت خمس دارد و هر زمان که فروخته شد و پول سهام به دست آمد باید خمس آن پرداخت شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن مقدار از سهام عدالت که متعلق به خود فرد است در صورتی که قابل خرید و فروش باشد، و سال خمسی بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب خمس دارد اما سود آن چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد خمس دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که سود آن قابل دسترسی باشد و بعد از وصول به آن سال بگذرد خمس دارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️