eitaa logo
حکمش چیه؟
99هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓چه کارهایی در حال نماز، یا است؟ 🍃🌺الف. مواردی که انجام آن در رکوع، بر نمازگزار مستحب است، عبارت است از: 🕌1. در حال خم شدن برای رکوع «اللّٰه اکبر» بگوید. 🕌2. در حال رکوع زانوها را به عقب برده و جلو نیاورد. 🕌3. پشت خود را راست نگه دارد، به‌ نوعى که اگر قطرۀ آبى ‌بر آن ریخته شود به‌جاى خود بایستد. 🕌4. گردن را موازى پشت بکشد. 🕌5. نگاهش، بر زمین بین دو پای خود باشد. 🕌6. دو دستش را از دو پهلوى خود فاصله دهد. 🕌7. کف دستها را بر دو زانو بگذارد. 🕌8. انگشتان دست را به هم نچسباند. 🕌9. دست راست را قبل از دست چپ، بر زانو گذارد. 🕌10. بانوان، دو کف دست را بالاتر از زانوها قرار دهند. 🕌11. تکرار ذکر «سُبْحٰانَ رَبِّىَ الْعَظٖیمِ وَبِحَمْدِهٖ» تا سه مرتبه و پنج مرتبه بهتر است و بهتر از آن هفت مرتبه است. 🕌12. قبل از گفتن «سُبْحٰانَ رَبِّىَ الْعَظٖیمِ وَبِحَمْدِه» این دعا بخواند: «اللّٰهُمَّ لَکَ رَکَعْتُ وَلَکَ اسْلَمْتُ وَبِکَ امَنْتُ وَعَلَیکَ تَوَکَّلْتُ وَانْتَ رَبٖی، خَشَعَ لَکَ سَمْعٖىْ وَبَصَرٖىْ وَشَعْرٖی وَبَشَرِی وَلَحْمٖی وَدَمٖی وَمُخٖی وَعَصَبٖی وَعِظٰامٖی وَمٰا اقَلَّتْهُ قَدَمٰای غَیرَ مُسْتَنْکِفٍ وَلٰا مُسْتَکْبِرٍ وَلٰا مُسْتَحْسِرٍ». همچنین مستحب است پیش از ذکر یا بعد از آن صلوات بفرستد. 🕌13. در نماز جماعت، اگر امام است، ذکر رکوع را بلند و اگر مأموم است آهسته بگوید، طوری که صدا به امام نرسد. 🕌14. در نماز فرادا، نسبت به بلند یا آهسته بودن صدا، ذکر را طبق قرائت حمد و سوره‌اش بخواند. 🕌15. چون سر از رکوع بر دارد بگوید: «سَمِعَ اللّٰهُ لِمَنْ حَمِدَهْ الْحَمْدُللّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمٖینَ اهْلَ الْکِبْرِیٰآءِ وَالْعَظَمَةِ وَالْجُودِ وَالْجَبَرُوْتِ». 🍃🌺ب. مواردی که انجام آن در رکوع، بر نمازگزار مکروه است، عبارت است از: 🕌1. چسباندن دستها هنگام رکوع، به دو پهلوى خود. 🕌2. به زیر افکندن سر، طوری‌که سر و گردن موازى پشت نباشد. 🕌3. [رعایت نکردن حال مأمومین در طولانی کردن رکوع و اینکه] امام جماعت ذکر رکوع را بیش از سه بار بگوید. 🕌4. در هنگام رکوع دستها را مابین زانوها قرار دادن. 🕌5. در حال رکوع، بلکه در تمام احوال نماز، گذاشتن دستها در زیر همۀ لباسها. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38774@Ahkaam
♦️آیا فرزندان، در سفر به وطن پدر و مادر، نسبت به نماز و روزه، باید تابع ایشان باشند؟ ❓بنده چندین سال است که همراه با همسر و فرزندانم در قم ساکنم، ولی از #وطن اصلیم اعراض نکردم و چند ماهی از سال را (هر چند به طور پراکنده ) در وطن اصلیم به سر می‌برم. حال، سؤال اینست که آیا فرزندانم هم مانند من باید در سفرهای کمتر از ده روز به وطن اصلی من نماز را کامل بخوانند؟ ضمناً فرزندانم هنوز مستقل نبوده و در وطن اصلی من متولد شدند. 🍃🌺با توجه به اینکه این موضوع، به بحث احراز وطن بر ‌می‌گردد. نظر مراجع تقلید نسبت به سؤال فوق مختلف است. گروهی از مراجع، با توجه به تولد فرزند در وطن اصلی والدین، آن محل را وطن فرزندان شمرده‌ و #نماز آنها در آن‌جا را #کامل می‌دانند. اما برخی دیگر، این امر را در تحقق وطن برای فرزندان کافی ندانسته و نماز ایشان در وطن اصلی والدین خود را #شکسته می‌دانند، مگر اینکه آنجا را به عنوان وطن خود انتخاب نموده و یا سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16170 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️اگر در شب به #زیارت_قبور رفتن #مکروه است، پس چرا امام صادق(ع) در شب به زیارت قبور می‌رفتند؟ ❓در حدیثی آمده است: «کَانَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع) رُبَّمَا یَأْتِی الْقُبُورَ لَیْلاً»؛ (مجموعه ورّام، ج 1، ص 284). آیا این منافات با مکروه بودن زیارت قبور در شب ندارد؟ ❓عده‌ای از فقها با توجه به روایاتی که ظهور در منع زیارت اهل قبور در شب دارد؛ به کراهت زیارت اهل قبور در شب فتوا داده‌اند. از طرفی در برخی از روایات اشاره شده است که برخی از معصومان(ع)، شب هنگام برای زیارت به #قبرستان رفته‌اند. در جمع بین این دو دسته از روایات می‌توان این گونه جمع کرد که وارد قبرستان شدن جهت تنبّه و درس گرفتن از عاقبت دیگران و یا زیارت عمومی اهل قبور در شب اشکالی ندارد و آنچه کراهت دارد زیارت قبر افراد مشخص است؛ زیرا در این صورت است که آنان از ضیافت شب هنگام خود باز می‌مانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31102 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا فروش بر روی جایز است؟ 🍃🌺برای میوه و ثمرات بر روی درخت، چهار حالت قابل تصور است: 🍇1. هنوز هیچ میوه ای بر روی درخت ظاهر نشده باشد 🍇2. میوه آشکار و ظاهر شده باشد ولی «بدو صلاح» حاصل نشده باشد 🍇3. میوه ظاهر شده باشد، وقت بدو صلاح نیز رسیده باشد اما هنوز میوه نرسیده و کال است 🍇4. میوه ظاهر شده و از بدو صلاح نیز گذشته باشد و میوه رسیده باشد. در قسم چهارم بالضروره خرید و فروش صحیح است، و اختلاف دیدگاه و بحث بین فقها در سه قسم دیگر مطرح است که با بررسی کتابهای فقهی بدست آمده که فقهای متقدم، در حکم برخی از اقسام، ادعای اجماع نموده اند در حالی که فقهای معاصر در همان مسئله بر خلاف اجماع ادعا شده فتوا داده اند. بنابراین با توجه به کاربردی بودن مسئله و نیاز کاربران برای عمل به فتوای فقها و مراجع تقلید معاصر، از بیان دیدگاه فقهای متقدم در فروعات این مسئله خود داری نموده و فتوای فقها و مراجع تقلید معاصر را بیان می‌کنیم. فروش میوه قبل از آشکار شدن: 🍃امام خمینی، آیت الله خویی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله سیستانی می‌فرمایند: فروختن میوه و ثمره، قبل از بروز و ظهورش، برای یکسال بدون ضمیمه جایز نیست، اما فروختن آن برای دو سال و بیشتر از آن و یا برای یکسال همراه با ضمیمه جایز است. 🍃آیت الله بهجت میفرماید: خرید و فروش میوه در نخل و درختان دیگر قبل از بروز و ظهور میوه برای یکسال یا دو سال و بیشتر، بدون ضمیمه جایز نیست اما فروختن آن برای یکسال و یا بیشتر از یکسال همراه با ضمیمه اشکالی ندارد و جایز است. 🍃آیت الله صافی میفرمایند: «فروختن میوه و ثمره ها قبل از آشکار شدن و ظهورش برای یکسال مطلقا جایز نیست چه با ضمیمه فروخته شود چه بدون ضمیمه مگر اینکه ضمیمه مقصود اصلی باشد و ثمره تابع باشد. و همچنین در فروش آن برای دو سال نیز احوط آن است که به همراه ضمیمه فروخته شود». 🍃آیت الله مکارم میفرماید: احوط آن است که فروش میوه و ثمره قبل از ظهورش همراه با ضمیمه باشد». فروش میوه بعد از آشکار شدن آن: 🍃آیت الله صافی، وحید خراسانی، امام خمینی، خویی، بهجت، می‌فرمایند: فروش میوه و ثمره بعد از ظاهر شدن در صورتی که بدو صلاح حاصل شده باشد یا برای دو سال فرخته شود یا همراه با ضمیمه باشد جایز است و اشکالی ندارد. اما در فروش آن بدون وجود یکی از شرط‌های ذکر شده، بین فقها اندکی اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی می‌گویند اقوا جواز فروش است ولی این فروش دارای کراهت است و برخی دیگر می‌گویند اقوا جواز فروش است اما احتیاط در عدم جواز فروش است. آیت الله مکارم خرید و فروش میوه ها بعد از ظاهر شدن را مشروط به سه شرط یاد شده نمی‌کند بلکه می‌فرماید: خرید و فروش میوه و ثمره ها بعد از ظهور و منعقد شدن حبه به گونه ای که عادتاً سالم از مرض باشد جایز است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id21829@Ahkaam
♦️آیا می‌توان در یک ماه دو #عمره به جا آورد؟ ❓آیا می‌توانم عمره دوم به #نیابت یکی از اقوام یا شخص دیگری به جا بیاورم؟ حتی اگر قبلاً یک عمره در آن ماه خاص انجام داده باشم؟ 🍃🌺عمل عبادی عمره، معمولاً در قالب عمره #مفرده و یا عمره #تمتع انجام می‌پذیرد. تكرار عمرهٔ مفرده مستحب است و مراجع تقلید انجام دوبارهٔ آن را جایز شمرده‌اند؛ ولی درباره فاصلۀ بين دو عمره‌ای که شخص از طرف خود یا نیابتاً می خواهد انجام دهد، اختلاف نظر است: برخی تکرار عمره را بدون مقید کردن به یک فاصلۀ زمانی جایز دانسته‌اند. اما برخی می‌گویند: در هر ماه قمرى [فقط]يک عمره مى‌توان انجام داد؛ هر چند می‌توان يک عمره مثلاً در آخر ماه رجب و عمرۀ دوّم در اول ماه شعبان انجام داد. دربارهٔ فاصلهٔ بين عمرۀ تمتع و عمرۀ مفرده نیز، باید گفت گروهی از فقها بين اين دو عمره (چه قبل از حج و چه بعد از حج)، فاصله‌ای معتبر نمی‌دانند. و برخی نیز مانند صورت قبل؛ در هر ماه قمرى [فقط]انجام يک عمره(عمره تمتع یا مفرده)را جایز می‌دانند، بنابراین اگر در یک ماه؛ عمرۀ تمتع انجام دهد، نمی‌تواند در همان ماه عمرۀ مفرده انجام دهد ❗️تبصره؛ در انجام این دو عمره، باید توجه داشت که، عمره مفرده باید مقدم بر تمتع شود و اگر خواست آن را بعد از عمره تمتع انجام دهد، باید پس از انجام اعمال حج صورت گیرد؛ زیرا بر اساس فتوای مراجع تقلید بین عمرۀ تمتع و حجّ تمتع، نبايد عمرۀ مفرده فاصله شود، و اگر بجا آورده شد، صحت عمرۀ مفرده، محل اشكال است؛ ولى براى عمره و حج تمتع، اشكالى ايجاد نمى‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en22089
♦️صیغه و شرایط صحت چیست؟ آیا نذر غیر بالغ صحیح است یا خیر؟ ❓برای انعقاد نذر صحیح چه باید بگوییم؟ آیا نذر ما در زمان قبل از صحیح بود؟ 🍃🌺تعریف نذر نذر آن است که انسان متعهد شود برای خدا کاری از کارهای خیر را انجام دهد، یا کاری را که ترکش نیکو است، ترک نماید. 🍃🌺اقسام نذر نذر بر دو نوع است: 1. نذر مشروط؛ نذر مشروط یا «نذر شکر» است مانند این‌که انسان می‌گوید: «اگر مریض من شفا یافت بر عهده من است برای خدا فلان کار را انجام دهم». یا «نذر زجر» است مانند این‌که می‌گوید: «اگر مرتکب فلان کار بد شدم بر عهده من باشد برای خدا فلان کار خیر را انجام دهم». 2. نذر مطلق؛ آن است که انسان بدون هیچ قید و شرطی بگوید نذر می‌کنم برای خدا، - یا برای خدا است - بر عهده من باشد فلان کار خیر را انجام دهم یا فلان کار شر را ترک کنم. 🍃🌺ارکان نذر ارکان نذر سه چیز است؛ 1. ناذر (نذر کننده)، 2. صیغه نذر، 3. متعلق نذر (ملتزم به). یعنی برای این‌که نذری منعقد شود باید نذر کننده‌ای باشد که شرایط نذر کردن را داشته باشد، همچنین صیغه نذر جاری شود، و نذر به انجام یا ترک کاری تعلق بگیرد که شرایط آن بیان خواهد شد. 🍃🌺شرایط ناذر (نذر کننده) 1. بلوغ 2. عقل 3. اختیار 4. قصد 5. انتفاء حجر در متعلق نذر. برخی از فقها، اسلام و حریت را نیز از شرایط نذر کننده قرار داده‌اند. بنابراین، نذر بچه اگر چه ممیز باشد و به ده سال رسیده باشد، همچنین نذر دیوانه حتی اگر دیوانه ادواری باشد در زمان دیوانگیش و نذر انسان مست و یا عصبانی به گونه‌ای که قصد از او زایل شود، همچنین نذر سفیه و محجور در امور مالی منعقد نمی‌شود و صحیح نیست. البته نذر محجور در آن مالی که حق طلبکارها به آن تعلق گرفته منعقد نمی‌شود، ولی در اموال دیگر، صحیح است. همچنین نذر عبد و کافر منعقد نمی‌شود، مگر این‌که در عبد، قبل از واقع شدن نذر، مولا اجازه بدهد یا عبد، قبل از انحلال عقد نذر توسط مولا، آزاد شود و همچنین اگر کافر، مسلمان شود مستحب است به نذرش وفا کند. 🍃🌺صیغه نذر صیغۀ نذر این چنین است: «للّه علیّ هکذا»، و منظور از هکذا آن است که: «آنچه را مى‌خواهد که نذر کند بعد از «للّه علیّ» بگوید. مثلاً بگوید: «ان شفى اللّه مریضى فللّه على صوم یوم»؛ یعنى اگر خداوند مریض مرا شفا بدهد یک روز، روزه بر گردن و عهده من باشد. گفتنی است؛ لازم نیست صیغه نذر به عربى خوانده شود، بلکه به فارسی هم کفایت می‌کند، پس اگر گفته شود: «چنانچه مریض من خوب شود، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم یا یک روز روزه بگیرم»، نذر، صحیح است. البته باید «براى خدا» به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست. 🍃🌺متعلق نذر یا «ملتزم به» و شرایط آن مراد از «متعلق نذر» یا «منذور به» یا «ملتزم به»، آن چیزی است که نذر کننده متعهد می‌شود آن‌را برای خدا انجام دهد یا ترک نماید. 🍃🌺شرایط متعلق نذر 1. متعلق نذر یا باید از چیزهای باشد که نیاز به قصد قربت داشته باشد؛ یعنی واجب یا مستحب باشد. و یا امر مباحی باشد که دارای رجحان و برتری در دین یا دنیا باشد. بنابر این، امر حرام یا حتی مکروه نمی‌تواند متعلق نذر قرار گیرد. 2. مقصود و مورد اراده باشد. 3. تحت قدرت نذر کننده باشد؛ یعنی متعلق نذر به گونه‌ای باشد که بر حسب عادت و معمول، نذر کننده بتواند هنگام رسیدن وقتش آن‌را انجام دهد، هر چند اگر زمان انعقاد نذر قدرت بر انجامش نداشته باشد. 🍃🌺پس در مورد سؤال مطرح شده باید گفت: «نذر در زمان قبل از بلوغ منعقد نمی‌شود و صحیح نیست؛ چون یکی از شرایط صحت و انعقاد نذر، بالغ بودن نذر کننده است» https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22861@Ahkaam
❓بر اساس منابع شیعی، آیا می‌توانیم #نام پیامبران #بنی_اسرائیل را بر فرزندان خود بگذاریم؟ آیا روایتی در اینباره داریم؟ اگر پاسختان مثبت است، لطفاً سند آن‌را ذکر بفرمایید. 🍃🌺بر اساس آنچه در روایات آمده است؛ ائمه اطهار(ع) نام فرزندان خود را نام پیامبران بنی اسرائیل می‌گذاشتند و با الگوبرداری از سیره و روش آن بزرگواران می‌توان نام پیامبران بنی اسرائیل را بر فرزندان خود نهاد. 1. نام امام کاظم(ع) موسی بود. که یکی از انبیای بنی اسرائیل است. نام برخی از فرزندان امام کاظم(ع) نیز به نام پیامبران بنی اسرائیل بود؛ مانند سلیمان، داود. 2. برخی از اصحاب و راویان بزرگ ائمه اطهار(ع) نام‌های پیامبران بنی اسرائیل را داشتند؛ مانند زکریا بن آدم قمّی که از اصحاب و راویان امام رضا(ع) بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27628 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا غیبت است؟ ❓می‌خواستم بدانم که اگر پشت سر کسی حرفی بزنیم و کسی که می‌شنود او را نشناسد و یا در صورت شناختن فردِ غایب، آن چیزی را که ما می‌گوییم او هم در مورد آن شخص بداند آیا مرتکب #غیبت شده‌ایم؟ با توجه به فرض‌هایی که گفتم در مورد #عیب‌جویی هم توضیح دهید. 🍃🌺شرایط تحقق غیبت عبارتست از: 1. فردی که از او غیبت می‌شود در جمع حاضر نباشد. 2. آن سخن، عیب و نقص وی محسوب شود. 3. این عیب از عیوب پنهان باشد. 4. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می‌شود ناراحت شود. بر این اساس، آنچه در سؤال آمده است، ظاهراً شرایط کامل غیبت را ندارد، اما اگر بازگو کردن آن، موجب آزار دیگران شود، جایز نبوده و باید از آن اجتناب کرد. ضمن اینکه برخی از مراجع تقلید موارد مذکور در سؤال را غیبت دانسته‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23503 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️این نماز قضاست یا اداء؟ ❓آیا اگر در حین خواندن #نماز وقت بگذرد و قضا شود نماز #قضا محسوب می‌شود یا فقط کافی است هنگام نیت ،قضا نشده باشد؟ 🍃🌺اگر مکلف در آخر وقت نماز؛ مشغول اقامه نماز شود؛ و وقت بگذرد، در صورتی نمازش #اداء حساب می‌شود که یک رکعت نماز در داخل وقت باشد و در صورت شک در این که وقت لا اقل به مقدار یک رکعت باقى است یا خیر، نماز را به قصد ما فی الذمّه بخواند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25972 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا اذانى که از #رادیو و #تلویزیون جمهورى اسلامى پخش مى‌شود، براى اطمینان یافتن از حصول وقت نماز کفایت مى‌کند یا خیر؟ منظور از یقین در وقت نماز چیست؟ 🍃🌺به طور کلى در این‌باره، اطمینان خود مکلف، ملاک است. البته #اذان مؤذنی که مورد اطمینان و وقت‌شناس باشد نیز براى هر محل و منطقه‌ای معتبر است. لذا در استفتایی که در این زمینه از برخی مراجع تقلید به عمل آمده، ایشان اذان پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی را برای انجام نماز و روزه، حجت و کافی دانسته‌اند. البته رعایت احتیاط، در این‌باره خصوصاً در نماز صبح، مناسب است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38785 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓سپردن پول به حساب #قرض_الحسنه بانک‌ها و یا مؤسسات خصوصى، به قصد دریافت جوایز (بدون شرط شرکت در #قرعه‌کشى)، چه حکمى دارد؟ آیا در صورت برنده شدن دریافت کردن جوایز از بانک جایز است؟ 🍃🌺مراجع عظام تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر هنگام گذاشتن پول شرط سود یا شرکت در قرعه‌کشی نشود، اشکال ندارد. تبصره 1. بین انگیزه و شرط تفاوت وجود دارد. بنابراین، اگر کسی پول را به انگیزه شرکت در قرعه‌کشى پس انداز کند، اشکال ندارد و آنچه که اکنون در بانک‌ها و مؤسسه‌هاى خصوصى رایج است، به همین صورت است. تبصره 2. از نظر آیت اللّه سیستانى، مشتریان می‌توانند جایزه را بگیرند، ولى باید نصف آن‌را به فقیر متدین بدهند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ur21562 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓جایگاه #مسلمان بالاتر است یا #جاهل قاصر؟ 🍃🌺جاهل قاصر به کسی گفته می‌شود که به هیچ طریق معتبر عقلی یا شرعی دسترسی ندارد. این مطلب هم در حوزه احکام شرعی و هم در حوزه اعتقادات مطرح می‌شود. بدین معنا که هم در بحث احکام دینی و هم در بحث ایمان آوردن به دین و مذهب حق به کار می‌رود. در بخش اعتقادات که مورد سؤال است، این‌طور سؤال می‌شود که آیا همه کسانی که پیرو دین اسلام و مذهب شیعه نیستند، اهل نجات هم نخواهند بود؟ کسانی که جاهل قاصرند؛ یعنى حق برایشان روشن نشده و راه حق برایشان مشخص نگشته، معذور دانسته شده‌اند، بر خلاف کسانی که جاهل مقصرند؛ یعنی در شناختن راه حق کوتاهی کرده‌اند. از نظر عذاب شدن و عذاب نشدن؛ همه علما اتفاق نظر دارند که جاهل قاصر عذاب نمىشود؛ زیرا بر فرض قصور و بی‌تقصیرى، عذاب برخلاف عدل است. اما سؤال این است؛ کسی که جاهل قاصر است و به حقیقت نرسیده با کسی که راه حق را پیدا کرده، در یک مقام و مرتبه قرار دارند یا نه؟ در جواب این سؤال باید گفت؛ قطعاً کسی که حق را پیدا کرده و به آن گرویده، از جاهل قاصر بالاتر و برتر است؛ زیرا همان طور که گفته شد، جاهل قاصر فقط معذور است؛ یعنی عذاب نمی‌شود. اما یک مسلمان واقعی، به خاطر تلاشی که برای ثابت قدم ماندن در راه حق داشته و سختی‌ها را تحمل کرده و دستورات دینی را اجرا کرده، ثواب و اجر زیادی شامل او شده و مقامی بسیار بالاتر از جاهل قاصری دارد که متحمل سختی و مشکلات نشده است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28938 ⚜ @Ahkaam ⚜