⁉️به علت درس خواندن و امتحانات، ضعف و سستى بر من غالب مىشود؛ آیا مىتوانم روزهها را بخورم؟
همه مراجع: این گونه ضعف و سستىها تا حدودى لازمه روزه است و براى نوع افراد پیش مىآید و به جهت آن نمىتوان روزه را خورد؛ ولى اگر ضعف به حدى برسد که تحمّل آن بسیار سخت و مشکل باشد، خوردن آن اشکال ندارد.[ توضیح المسائل مراجع، م 1583؛ وحید، توضیح المسائل، م 1591؛ خامنهاى، اجوبة، س 732.]
تبصره . انسان مىتواند در این شرایط به مسافرت برود (حداقل 5/22 کیلومتر) و روزه خود را بخورد و به وطن برگردد. در این صورت لازم نیست تا مغرب از خوردن و آشامیدن خوددارى کند و بعد از ماه رمضان، قضاى آن را به جا آورد و کفّاره هم ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔅این ماه شریف، در قرآن به نام «رمضان» اسم گذاری شده است.(بقره/185)
«رمضان» اسم حضرت حق است. خداوند متعال بیش از هزار اسم دارد که یکی از آنها «رمضان» است. رمضان یعنی «شَدیدُ ألمْحَبَّه».
«شهر رمضان» یعنی ماه خدایی که محبت و علاقهاش به بندگانش زیاد است؛
لذا در چند روایت است که انسان نباید بگوید:رمضان آمد و رمضان رفت.
(من لایحضره الفقیه،ج 2، ص 172) باید بگوید: ماهِ رمضان آمد؛ چون رمضان اسم خدا است و خدا نمیآید و نمی رود. آمدن و رفتن، از حوادث است و حضرت حق، قدیم است؛ حادث نیست که بیایید و برود و همیشه هست.
در روایت دارد که اگر کسی بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت، به عنوان کفاره، صدقه بدهد و روزه بگیرد.
(بحارالأنوار(ط - بیروت)، ج 93، ص377)
در قرآن و دعاها از ماه مبارک رمضان باعظمت اسم برده میشود و معمولاً با «شهر رمضان» از آن یاد میشود.
ما هم در صحبت کردن باید رعایت احترام آن را بکنیم.
اینکه بعضی مرتب میگویند: رمضان آمد و رمضان رفت، بیاحترامی به این ماه است.
#رمضان #نمازشب #عبادت #رحمت
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️تکلیف زنى که شیر مىدهد، چیست؟
آیات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد و در فرض دوم این امر احتیاط واجب است و در هر حال روزهها را باید قضا کند.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1729؛ دفتر: خامنهاى.]
آیات عظام بهجت، سیستانى و فاضل: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر حال روزهها را باید قضا کند.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1729.]
آیات عظام تبریزى، صافى، مکارم و وحید: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر حال روزهها را باید قضا کند.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1729؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1737.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسی که تاب تحمل تشنگی را ندارد در ماه مبارک چه وظیفه ای دارد ؟
✅ پاسخ :
📝 آیت الله خامنه ای :
انسان نمیتواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازهای است که معمولاً نمیشود آن را تحمل کرد، در اين صورت هر وقت به حرج افتادند مىتوانند افطار نمايند ولى تا در حرج واقع نشدهاند، نبايد روزه را باطل كنند.
📝آیت الله مکارم :
اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند.
📝آیت الله سیستانی:
ضعف به تنهايى مجوز روزه خوارى نيست هرچند شديد باشد ، مگر اين كه موجب مشقت (سختی زیاد) باشد كه در اين صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جايز است و بايد بعد از آن قضا نمايد.
وهمچنين اگر ضعف موجب عجز (ناتوانی) از كار لازم براى كسب روزى باشد با فرض اين كه توانایی انجام کار ديگرى را نداشته باشد ، و نیز اگر كارگر به دليل تشنگى شديد نتواند روزه را ادامه دهد ، در اين دو صورت به احتياط واجب بايد در خوردن وآشاميدن به مقدار ضرورت اكتفا كند واز زائد بر آن اجتناب نمايد ، و باید بعد از آن قضا نمايد.
📝آیت الله وحید :
اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه بترسد از تشنگى بميرد ، واجب است به اندازه اى كه از مردن نجات پيدا كند آب بياشامد ، ولى روزه او باطل مى شود ، و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيّه روز از به جا آوردن كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نمايد ، و همچنين اگر بترسد كه از نخوردن آب به او ضرر معتنا بهى برسد ، يا آب نخوردن براى او موجب حرجى باشد كه عرفاً قابل تحمّل نباشد ، كه در اين دو صورت مى تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بياشامد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟
آیات عظام امام، خامنهاى، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به این که داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمىکند، روزه را باطل نمىکند.[ امام، استفتاآت، ج 1، روزه، س 6؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 551؛ مکارم، استفتاآت، ج 1، س285؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 212.]
آیتالله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.[ استفتاآت، ج 2، س 2880.]
آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمىکند.[ تبریزى، استفتاآت، س711؛ دفتر: وحید.]
آیتالله سیستانى: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مىشود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمىکند و اگر موادى از آن وارد معده مىشود، روزه را باطل مىکند.[ سیستانى، توضیح المسائل جدید، م 1556 و سایت استفتاآت.]
آیتالله صافى: اگر موادى وارد ریه مىشود، روزه اشکال پیدا مىکند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.[ دفتر.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 نماز و دعای مخصوص #شب_پنجم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱. نمازمخصوص شب پنجم :
هر كه در شب پنجم [ماه رمضان] دو ركعت نماز كه مشتمل بر صد مرتبه مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ است يعني در هر ركعت پنجاه مرتبه را بخواند و بعد از نماز صد بار صلوات بفرستد، روز قيامت بر در بهشت با من [در ثواب] رقابت و همچشمي كند. 1
🔻۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
يَا صَانِعَ كُلِ مَصْنُوعٍ وَ يَا جَابِرَ كُلِّ كَسِيرٍ وَ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَي وَ يَا رَبَّاهْ وَ يَا سَيِّدَاهْ أَنْتَ النُّورُ فَوْقَ النُّورِ [وَ نُورُ كُلِّ نُورٍ فَيَا نُورَ كُلِّ نُورٍ] فَيَا نُورَ النُّورِ وَ يَا نُورَ كُلِّ نُورٍ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي ذُنُوبَ اللَّيْلِ وَ ذُنُوبَ النَّهَارِ وَ ذُنُوبَ السِّرِّ وَ ذُنُوبَ الْعَلَانِيَةِ يَا قَادِرُ يَا قَدِيرُ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا وَدُودُ يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ يَا غَافِرَ الذَّنْبِ وَ يَا قَابِلَ التَّوْبِ شَدِيدَ الْعِقَابِ ذَا الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ تُحْيِي وَ تُمِيتُ وَ تُمِيتُ وَ تُحْيِي وَ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي وَ ارْحَمْنِي وَ اعْفُ عَنِّي وَ ارْحَمْنِي إِنَّكَ أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۲۴
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین علی علیه السلام؛
لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ
مستحبات به خدا نزدیک نمیگرداند
اگر به واجبات زیان رساند.
#نهجالبلاغه، حکمت٣٩
#حدیث
آرامش با #خدا
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسى که ناراحتى کلیه دارد و باید براى جلوگیرى از آن در طول روز، چندینبار از آب و مایعات استفاده کند، حکم روزه او چه مىشود؟
همه مراجع: اگر براى جلوگیرى از بیمارى کلیه، نیاز به نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر او واجب نیست.
[ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 756؛ تبریزى، استفتاآت، س 646؛ صافى، جامعالاحکام، ج 1،485؛ دفتر: همه مراجع.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️من در سن دوازده سالگى علامت روییدن موى خشن را در خودم دیدم، اما نمىدانستم که این نشانه بلوغ است و بعداً متوجه این موضوع شدم؛ آیا باید قضاى نماز و روزههایم را که در این مدت انجام ندادهام را به جا آورم؟
همه مراجع: شخصى که نمىدانسته به تکلیف رسیده مثلاً جاهل به علائم بلوغ بوده یا فهمیده که قبل از 15 سالگى بالغ شده است، باید نماز و روزههایى که نگرفته را قضا نماید ولى کفاره ندارد.
[ صافى، 240 سؤال پیرامون روزه، س 27؛ سیستانى، توضیحالمسائل، م 1630؛ تبریزى، استفتاآت، س659؛ سیستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️دخترى که به حد بلوغ رسیده، ولى به واسطه ضعف بنیه، نمىتواند روزه بگیرد و قضاى آن را تا دو سه سال به جا آورد، تکلیف او چیست؟
همه مراجع (به جز مکارم و تبریزى): اگر گرفتن روزه براى او ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و مشقّت زیاد دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولى ترک آن به صرف برخى عذرها، جایز نیست و هر زمان توانست باید قضاى آن را به جا آورد.
[ امام، استفتاآت، ج1، روزه، س76 و 88؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاآت، س731، 732؛ فاضل، جامعالمسائل، ج1، س568؛ صافى، جامعالاحکام، ج 1، س 491، 498؛ نورى، استفتاآت، ج 2، س 2893؛ دفتر: بهجت و وحید.]
آیتالله تبریزى: اگر گرفتن روزه براى او ضرر دارد، یا تحمل آن برایش زحمت و مشقت زیاد دارد، روزه واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد، ضعف او برطرف شد، باید قضاى آن را به جا آورد و اگر نتوانست، باید براى هر روز یک مد طعام (تقریبا ده سیر)، به فقیر بدهد و قضاى روزه لازم نیست؛ ولى اگر فدیه ممکن نبود، باید هر زمان که توانست روزهها را قضا کند.
[ تبریزى، صراطالنجاة، ج 2، س 458 و 1519.]
آیتالله مکارم: در فرض یاد شده، روزه بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام بدهد و قضاى این روزهها هم بر او واجب نیست.
[ مکارم، استفتاآت، ج 2، س 439.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 هفت خصلت مخصوص روزه داران
✍ در حدیثی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از پیامبر خدا (ص) چنین نقل می فرماید كه پیامبر(ص) فرمودند:
🌷 هیچ مؤمنی نیست كه ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنكه خدای تبارك و تعالی هفت خصلت را برای او واجب و لازم گرداند:
1⃣ هر چه حرام در پیكرش باشد محو و ذوب گرداند.
2⃣ به رحمت خدای عز و جل نزدیك می شود.
3⃣ (با روزه خویش) خطای پدرش حضرت آدم را می پوشاند.
4⃣ خداوند لحظات جان كندن را بر وی آسان گرداند.
5⃣ از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان خواهد بود.
6⃣ خدای عز و جل از خوراكی های لذید بهشتی او را نصیب دهد.
7⃣ خدای عز و جل برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید.
🌹 مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ احْتِسَاباً إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ أَوَّلُهَا يَذُوبُ الْحَرَامُ مِنْ جَسَدِهِ وَ الثَّانِيَةُ يَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الثَّالِثَةُ قَدْ كَفَّرَ خَطِيئَةَ أَبِيهِ آدَمَ وَ الرَّابِعَةُ يُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ الْخَامِسَةُ أَمَانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ السَّادِسَةُ يُطْعِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ طَيِّبَاتِ الْجَنَّةِ وَ السَّابِعَةُ يُعْطِيهِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَرَاءَةً مِنَ النَّار
📗 خصال شیخ صدوق، ص 386
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 زلال احکام؛ (قسمت۲)
🔻 احکام شرعی نذورات در ماه مبارک رمضان، با توجه به شرایط کرونایی
▫️امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ
خدایا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در فضیلت ماه رمضان:
🌟 سفارش های پیامبر (ص) در این ماه مبارک (۵)
🌷 از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید؛ در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترینِ ساعت هاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان مى دهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان مى گوید و چون او را بخوانند، اجابتشان مىکند.
🌹 وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ ارْفَعُوا إِلَيْهِ أَيْدِيَكُمْ بِالدُّعَاءِ فِي أَوْقَاتِ صَلَاتِكُمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَى عِبَادِهِ يُجِيبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ يُلَبِّيهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ يُعْطِيهِمْ إِذَا سَأَلُوهُ وَ يَسْتَجِيبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ.
📗 اقبال الاعمال، ج1، ص 270.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا قضاى روزه ماه رمضان و کفّاره آن، باید پى در پى انجام گیرد؟
همه مراجع: لازم نیست قضاى روزهها پى در پى باشد؛ ولى در کفّاره - چنانچه گرفتن دو ماه روزه را اختیار کند - باید یک ماه تمام و یک روز آن را از ماه دیگر پى در پى بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1661؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1669؛ العروة الوثقى، ج 2، صوم الکفاره،1؛ احکام القضاء، م 7.]
تبصره . آیتالله مکارم پى در پى بودن کفّاره روزه را احتیاط واجب مىداند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢خوردن سحری تا پایان اذان صبح💢
مطابق نظر آيت الله خامنه اي:
روزه دار باید احتیاط کند و هنگام اذان صبح که مطابق محاسبات نجومی و مورد اطمینان اهل فن می باشد و صدا وسیما نیز بر اساس آن اذان را پخش می کند، امساک کند، یعنی دیگر چیزی نخورد و اگر چیزی در دهان هست خارج سازد. بر همین اساس اگر تا آخر اذان پخش شده چیزی بخورد باید آنروز را قضا کند و کفاره هم بدهد. البته اگر خود اهل محاسبات نجومی است یا طلوع فجر را رویت می کند، و یا مطمئن است در محلی که زندگی می کند طلوع فجر شرعی دقایقی پس از اذان رادیو و تلویزیون می باشد، در این صورت روزه آنروز او صحیح می باشد.
مقتضى است که مؤمنين محترم ـ ايّدهم اللّه تعالى ـ جهت رعايت احتياط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها براى روزه امساک نمايند و حدود پنج الى شش دقيقه بعد از اذان، شروع به اداى فريضه صبح نمايند.
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي:
بر مومنین لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساك کنند و احتیاطاً 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان نماز بخوانند.
اگر هنگامى که مشغول خوردن غذا یا نوشیدن آب است بفهمد صبح شده، باید آنچه را در دهان است بیرون آورد و اگر عمداً فرو برد روزه اش باطل است و کفّاره نیز دارد.
سوال : آیا برای روزه گرفتن می توان تا پایان اذان صبح سحری خورد؟ آیا شخصی که می داند، اگر سحری نخورد ممکن است به علت ضعف و یا طولانی بودن روز نتواند روزه بگیرد، می تواند تا پایان اذان غذا بخورد؟
پاسخ:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
به هر حال اگر مکلف علم یا اطمینان داشته باشد که طلوع فجر شده، نمىتواند سحرى بخورد و گرنه مانع ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
1ـ اگر یقین دارید وقت داخل شده نمی توانید بخورید.
2ـ می توانید به 4 فرسخی (22 کیلومتر) بیرون شهر مسافرت کنید و روزه خود را آنجا بخورید و سپس قضا کنید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
باید احتیاطاً کمى قبل از اذان صبح و کمى هم بعد از مغرب، از انجام این کارها خوددارى کند تا یقین حاصل کند که تمام این مدّت را روزه داشته است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در وجوب امساک ملاک تحقق فجر صادق است؛ لذا اگر شروع اذان مقارن با طلوع فجر باشد و یا از اذان مؤذن وقت شناس اطمینان به دخول وقت حاصل شود، امساک واجب است و خوردن و آشامیدن جایز نیست، اگر چه احتمال عروض ضعف را در اثناء روز بدهد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️