eitaa logo
حکمش چیه؟
98.6هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️صیغه و شرایط صحت چیست؟ آیا نذر غیر بالغ صحیح است یا خیر؟ ❓برای انعقاد نذر صحیح چه باید بگوییم؟ آیا نذر ما در زمان قبل از صحیح بود؟ 🍃🌺تعریف نذر نذر آن است که انسان متعهد شود برای خدا کاری از کارهای خیر را انجام دهد، یا کاری را که ترکش نیکو است، ترک نماید. 🍃🌺اقسام نذر نذر بر دو نوع است: 1. نذر مشروط؛ نذر مشروط یا «نذر شکر» است مانند این‌که انسان می‌گوید: «اگر مریض من شفا یافت بر عهده من است برای خدا فلان کار را انجام دهم». یا «نذر زجر» است مانند این‌که می‌گوید: «اگر مرتکب فلان کار بد شدم بر عهده من باشد برای خدا فلان کار خیر را انجام دهم». 2. نذر مطلق؛ آن است که انسان بدون هیچ قید و شرطی بگوید نذر می‌کنم برای خدا، - یا برای خدا است - بر عهده من باشد فلان کار خیر را انجام دهم یا فلان کار شر را ترک کنم. 🍃🌺ارکان نذر ارکان نذر سه چیز است؛ 1. ناذر (نذر کننده)، 2. صیغه نذر، 3. متعلق نذر (ملتزم به). یعنی برای این‌که نذری منعقد شود باید نذر کننده‌ای باشد که شرایط نذر کردن را داشته باشد، همچنین صیغه نذر جاری شود، و نذر به انجام یا ترک کاری تعلق بگیرد که شرایط آن بیان خواهد شد. 🍃🌺شرایط ناذر (نذر کننده) 1. بلوغ 2. عقل 3. اختیار 4. قصد 5. انتفاء حجر در متعلق نذر. برخی از فقها، اسلام و حریت را نیز از شرایط نذر کننده قرار داده‌اند. بنابراین، نذر بچه اگر چه ممیز باشد و به ده سال رسیده باشد، همچنین نذر دیوانه حتی اگر دیوانه ادواری باشد در زمان دیوانگیش و نذر انسان مست و یا عصبانی به گونه‌ای که قصد از او زایل شود، همچنین نذر سفیه و محجور در امور مالی منعقد نمی‌شود و صحیح نیست. البته نذر محجور در آن مالی که حق طلبکارها به آن تعلق گرفته منعقد نمی‌شود، ولی در اموال دیگر، صحیح است. همچنین نذر عبد و کافر منعقد نمی‌شود، مگر این‌که در عبد، قبل از واقع شدن نذر، مولا اجازه بدهد یا عبد، قبل از انحلال عقد نذر توسط مولا، آزاد شود و همچنین اگر کافر، مسلمان شود مستحب است به نذرش وفا کند. 🍃🌺صیغه نذر صیغۀ نذر این چنین است: «للّه علیّ هکذا»، و منظور از هکذا آن است که: «آنچه را مى‌خواهد که نذر کند بعد از «للّه علیّ» بگوید. مثلاً بگوید: «ان شفى اللّه مریضى فللّه على صوم یوم»؛ یعنى اگر خداوند مریض مرا شفا بدهد یک روز، روزه بر گردن و عهده من باشد. گفتنی است؛ لازم نیست صیغه نذر به عربى خوانده شود، بلکه به فارسی هم کفایت می‌کند، پس اگر گفته شود: «چنانچه مریض من خوب شود، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم یا یک روز روزه بگیرم»، نذر، صحیح است. البته باید «براى خدا» به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست. 🍃🌺متعلق نذر یا «ملتزم به» و شرایط آن مراد از «متعلق نذر» یا «منذور به» یا «ملتزم به»، آن چیزی است که نذر کننده متعهد می‌شود آن‌را برای خدا انجام دهد یا ترک نماید. 🍃🌺شرایط متعلق نذر 1. متعلق نذر یا باید از چیزهای باشد که نیاز به قصد قربت داشته باشد؛ یعنی واجب یا مستحب باشد. و یا امر مباحی باشد که دارای رجحان و برتری در دین یا دنیا باشد. بنابر این، امر حرام یا حتی مکروه نمی‌تواند متعلق نذر قرار گیرد. 2. مقصود و مورد اراده باشد. 3. تحت قدرت نذر کننده باشد؛ یعنی متعلق نذر به گونه‌ای باشد که بر حسب عادت و معمول، نذر کننده بتواند هنگام رسیدن وقتش آن‌را انجام دهد، هر چند اگر زمان انعقاد نذر قدرت بر انجامش نداشته باشد. 🍃🌺پس در مورد سؤال مطرح شده باید گفت: «نذر در زمان قبل از بلوغ منعقد نمی‌شود و صحیح نیست؛ چون یکی از شرایط صحت و انعقاد نذر، بالغ بودن نذر کننده است» https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22861@Ahkaam
❓بر اساس منابع شیعی، آیا می‌توانیم #نام پیامبران #بنی_اسرائیل را بر فرزندان خود بگذاریم؟ آیا روایتی در اینباره داریم؟ اگر پاسختان مثبت است، لطفاً سند آن‌را ذکر بفرمایید. 🍃🌺بر اساس آنچه در روایات آمده است؛ ائمه اطهار(ع) نام فرزندان خود را نام پیامبران بنی اسرائیل می‌گذاشتند و با الگوبرداری از سیره و روش آن بزرگواران می‌توان نام پیامبران بنی اسرائیل را بر فرزندان خود نهاد. 1. نام امام کاظم(ع) موسی بود. که یکی از انبیای بنی اسرائیل است. نام برخی از فرزندان امام کاظم(ع) نیز به نام پیامبران بنی اسرائیل بود؛ مانند سلیمان، داود. 2. برخی از اصحاب و راویان بزرگ ائمه اطهار(ع) نام‌های پیامبران بنی اسرائیل را داشتند؛ مانند زکریا بن آدم قمّی که از اصحاب و راویان امام رضا(ع) بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27628 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️آیا غیبت است؟ ❓می‌خواستم بدانم که اگر پشت سر کسی حرفی بزنیم و کسی که می‌شنود او را نشناسد و یا در صورت شناختن فردِ غایب، آن چیزی را که ما می‌گوییم او هم در مورد آن شخص بداند آیا مرتکب #غیبت شده‌ایم؟ با توجه به فرض‌هایی که گفتم در مورد #عیب‌جویی هم توضیح دهید. 🍃🌺شرایط تحقق غیبت عبارتست از: 1. فردی که از او غیبت می‌شود در جمع حاضر نباشد. 2. آن سخن، عیب و نقص وی محسوب شود. 3. این عیب از عیوب پنهان باشد. 4. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می‌شود ناراحت شود. بر این اساس، آنچه در سؤال آمده است، ظاهراً شرایط کامل غیبت را ندارد، اما اگر بازگو کردن آن، موجب آزار دیگران شود، جایز نبوده و باید از آن اجتناب کرد. ضمن اینکه برخی از مراجع تقلید موارد مذکور در سؤال را غیبت دانسته‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23503 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️این نماز قضاست یا اداء؟ ❓آیا اگر در حین خواندن #نماز وقت بگذرد و قضا شود نماز #قضا محسوب می‌شود یا فقط کافی است هنگام نیت ،قضا نشده باشد؟ 🍃🌺اگر مکلف در آخر وقت نماز؛ مشغول اقامه نماز شود؛ و وقت بگذرد، در صورتی نمازش #اداء حساب می‌شود که یک رکعت نماز در داخل وقت باشد و در صورت شک در این که وقت لا اقل به مقدار یک رکعت باقى است یا خیر، نماز را به قصد ما فی الذمّه بخواند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25972 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا اذانى که از #رادیو و #تلویزیون جمهورى اسلامى پخش مى‌شود، براى اطمینان یافتن از حصول وقت نماز کفایت مى‌کند یا خیر؟ منظور از یقین در وقت نماز چیست؟ 🍃🌺به طور کلى در این‌باره، اطمینان خود مکلف، ملاک است. البته #اذان مؤذنی که مورد اطمینان و وقت‌شناس باشد نیز براى هر محل و منطقه‌ای معتبر است. لذا در استفتایی که در این زمینه از برخی مراجع تقلید به عمل آمده، ایشان اذان پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی را برای انجام نماز و روزه، حجت و کافی دانسته‌اند. البته رعایت احتیاط، در این‌باره خصوصاً در نماز صبح، مناسب است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38785 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓سپردن پول به حساب #قرض_الحسنه بانک‌ها و یا مؤسسات خصوصى، به قصد دریافت جوایز (بدون شرط شرکت در #قرعه‌کشى)، چه حکمى دارد؟ آیا در صورت برنده شدن دریافت کردن جوایز از بانک جایز است؟ 🍃🌺مراجع عظام تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر هنگام گذاشتن پول شرط سود یا شرکت در قرعه‌کشی نشود، اشکال ندارد. تبصره 1. بین انگیزه و شرط تفاوت وجود دارد. بنابراین، اگر کسی پول را به انگیزه شرکت در قرعه‌کشى پس انداز کند، اشکال ندارد و آنچه که اکنون در بانک‌ها و مؤسسه‌هاى خصوصى رایج است، به همین صورت است. تبصره 2. از نظر آیت اللّه سیستانى، مشتریان می‌توانند جایزه را بگیرند، ولى باید نصف آن‌را به فقیر متدین بدهند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/ur21562 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓جایگاه #مسلمان بالاتر است یا #جاهل قاصر؟ 🍃🌺جاهل قاصر به کسی گفته می‌شود که به هیچ طریق معتبر عقلی یا شرعی دسترسی ندارد. این مطلب هم در حوزه احکام شرعی و هم در حوزه اعتقادات مطرح می‌شود. بدین معنا که هم در بحث احکام دینی و هم در بحث ایمان آوردن به دین و مذهب حق به کار می‌رود. در بخش اعتقادات که مورد سؤال است، این‌طور سؤال می‌شود که آیا همه کسانی که پیرو دین اسلام و مذهب شیعه نیستند، اهل نجات هم نخواهند بود؟ کسانی که جاهل قاصرند؛ یعنى حق برایشان روشن نشده و راه حق برایشان مشخص نگشته، معذور دانسته شده‌اند، بر خلاف کسانی که جاهل مقصرند؛ یعنی در شناختن راه حق کوتاهی کرده‌اند. از نظر عذاب شدن و عذاب نشدن؛ همه علما اتفاق نظر دارند که جاهل قاصر عذاب نمىشود؛ زیرا بر فرض قصور و بی‌تقصیرى، عذاب برخلاف عدل است. اما سؤال این است؛ کسی که جاهل قاصر است و به حقیقت نرسیده با کسی که راه حق را پیدا کرده، در یک مقام و مرتبه قرار دارند یا نه؟ در جواب این سؤال باید گفت؛ قطعاً کسی که حق را پیدا کرده و به آن گرویده، از جاهل قاصر بالاتر و برتر است؛ زیرا همان طور که گفته شد، جاهل قاصر فقط معذور است؛ یعنی عذاب نمی‌شود. اما یک مسلمان واقعی، به خاطر تلاشی که برای ثابت قدم ماندن در راه حق داشته و سختی‌ها را تحمل کرده و دستورات دینی را اجرا کرده، ثواب و اجر زیادی شامل او شده و مقامی بسیار بالاتر از جاهل قاصری دارد که متحمل سختی و مشکلات نشده است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28938 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر به نماز جماعت برسیم و امام در رکوع باشد و ما تکبیرة الاحرام بگوییم و قبل از اینکه به رکوع امام برسیم امام از رکوع بلند شود چه کار باید بکنیم؟ نماز را بشکنیم یا فرادی بخوانیم؟ 🍃🌺اگر مأموم؛ موقعى که امام در #رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازۀ رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد، مى‌تواند #نیت فرادا کند (و نمازش را ادامه دهد) یا صبر کند تا امام براى رکعت بعدی برخیزد و مأموم آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بکشد که نگویند این شخص #نماز_جماعت مى‌خواند، باید نیت فرادا نماید. پس مکلف باید دقت کند در چنین مواردی، #نماز را قطع نکند و به یکی از این دو دستور عمل کند، اگر چه بنابر نظر برخی از مراجع معظم، شکستن و قطع نماز برای رسیدن به رکعت بعدی جماعت، ایرادی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38824 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا حکومت حق دارد برای زن‌ها سقف مهریه تعیین کند؟ 🍃🌺اگرچه تعیین مقدار #مهریه خانم‌ها بر اساس قوانین و احکام دین اسلام، بر عهده حکومت قرار داده نشده، و حکومت حق ندارد برای مهریه سقف خاصی را مشخص کند، اما اگر در جامعه‌ای مهریه ابزاری شده باشد در دست عده‌ای، برای سودجویی و برهم زدن اساس خانواده و توازن اجتماعی، حکومت می‌تواند براساس مصالح جامعه، به دفاتر رسمی ازدواج اعلام کند که مهریه های بسیار سنگین را، به دلیل مشکلاتی؛ نظیر طولانی شدن دادرسی، پر شدن زندان‌ها و ...، ثبت نکنند. با توجه به این مسئله قوه قضائیه نیز به دعاوی مرتبط رسیدگی نخواهد کرد. البته، اگر زن و شوهری بر مهریه سنگینی توافق کنند و بدون مراجعه به محاکم قضایی، با رضایت کامل شوهر آن‌را پرداخت کند، حکومت حتی اگر حق محدود سازی را داشته باشد، در عمل نمی‌تواند چنین محدودیتی را به اجرا گذارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29434 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم خرید و فروش #مسکن_مهر چیست؟ 🍃🌺در هر حال، ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات سازمان مسکن و شهرسازى مى‌باشد و اگر تصرفات مالی شما اعم از فروش، وکالت در فروش، اجاره، هبه و ... برخلاف مقررات نباشد، مانعى ندارد که در این زمینه باید از مسئولین مربوطه سؤال شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36542 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا اگر کمربند، جوراب یا انگشتر نمازگزار نجس باشد نمازش صحیح است؟ 🍃🌺در شش صورت اگر بدن یا لباس #نمازگزار نجس باشد، #نماز او صحیح است: 1. در جایى که به واسطۀ زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. 2. در جایى که خون موجود در لباس کمتر از درهم باشد (درهم تقریباً به اندازۀ یک بند انگشتِ اشاره است). البته این مسئله در غیر از خون حیض، استحاضه و نفاس است. 3. هر گاه لباسهاى کوچک (مانند جوراب، کلاه، کمربند و...) او نجس باشد. 4. محمول متنجّس. [مثل دستمال متنجسی که در جیب نماز گزار باشد] 5. لباس زنى که پرستار بچّه است. 6. در جایى که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39325 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️برخی از دعاها و اعمال در ایام نزدیک به مراسم عروسی ❓در ایام نزدیک به مراسم آیا سوره یا آیات معینی باید خوانده شود ؟ با تشکر. 🍃🌺۱. مستحب است در موقع عقد ، خطبه امام رضا(ع) که داراى معناى جامعى است براى تبرک خوانده شود. متن خطبه چنین است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَمِدَ فِی الْکِتَابِ نَفْسَهُ وَ افْتَتَحَ بِالْحَمْدِ کِتَابَهُ وَ جَعَلَهُ أَوَّلَ مَحَلِّ نِعْمَتِهِ وَ آخِرَ جَزَاءِ أَهْلِ طَاعَتِهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ خَیْرِ بَرِیَّتِهِ وَ عَلَى آلِهِ أَئِمَّةِ الرَّحْمَةِ وَ مَعَادِنِ الحِکْمَةِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَانَ فِی نَبَئِهِ الصَّادِقِ وَ کِتَابِهِ النَّاطِقِ أَنَّ مِنْ أَحَقِّ الْأَسْبَابِ بِالصِّلَةِ وَ أَوْلَى الْأُمُورِ بِالتَّقْدِمَةِ سَبَباً أَوْجَبَ نَسَباً وَ أَمْراً أَعْقَبَ حَسَباً فَقَالَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً وَ قَالَ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»؛ سپاس خدایى را که خویشتن را در کتابش حمد نمود، و قرآنش را به حمد خود آغاز کرده و حمد و سپاس خویش را اولین جایگاه نعمت و آخرین پاداش اهل طاعت قرار داد. درود خداوند بر محمد بهترین انسان‌ها و بر آل او پیشوایان رحمت و معدن‌هاى حکمت. سپاس خداوندى را که در خبر راستین و کتاب گویایش آورده است که شایسته‌ترین اسباب براى صله کردن و زیبنده‌ترین امور در جلو افتادن سببى است که نسب را پدید آرد و فرمود: «براى جوانان و دختران و پسران صالح خود ازدواج کنید که اگر فقیر باشند خداوند به فضل خود بى‌نیازشان گرداند که خداوند وسعت بخش و دانا است». 🍃🌺2. امام علی(ع) فرمود: هنگامی که قصد زفاف دارید، دو رکعت نماز بخوانید وقتی که از نماز فارغ شدید داماد دستش را بر پیشانی عروس بگذارد و بگوید: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِی أَهْلِی وَ بَارِکْ لَهَا فِیَّ وَ مَا جَمَعْتَ بَیْنَنَا فَاجْمَعْ بَیْنَنَا فِی خَیْرٍ وَ یُمْنٍ وَ بَرَکَةٍ وَ إِنْ جَعَلْتَهَا فُرْقَةً فَاجْعَلْهَا فُرْقَةً إِلَى خَیْرٍ». پروردگارا! همسرم را برایم مبارک گردان و مرا نیز برای او موجب برکت نما. و تا آن زمانی که با هم هستیم درکنار هم بودنمان را با خیر و خوش یمنی و برکت قرار ده و اگر مصلحت در جدایی ما بود نیز جدایی ما به صورتی باشد که (برای هر دو) عاقبت به خیری به دنبال داشته باشد. 🍃🌺3. و نیز مستحب است در شب عروسی هنگامی که عروس را به طرف خانه داماد می‌‌‌برند تکبیر( الله اکبر) گفته شود، چنانچه پیامبر اکرم(ص) به همراه جبرییل، میکاییل و ملائکه همراه آن دو در شب عروسی حضرت فاطمه(س) تکبیر گفته‌‌اند.[3] https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22876@Ahkaam