⁉️سلام.طاعات قبول.
اگه یکی شبکار باشه که نتونه غسل کنه و اگه فرداش قبل از اذان ظهر غسل کنه اونروز رو میتونه روزه بگیره
اگر فردی شیفت شب کار باشد و در شب ماه رمضان در محل کار جنب شود باید غسل واجب خود را هر طوری که ممکن است ولو با یک کتری آب گرم قبل از اذان صبح انجام دهد و اگر تحت هیچ شرائطی امکان غسل کردن قبل از اذان صبح وجود نداشته باشد باید بعد از تطهیر بدن با تیمم بدل از غسل جنابت که قبل از اذان صبح انجام می دهد روزه خود را بگیرد و در طول روز غسل کند و روزه اش صحیح است .
تذکر: تا امکان غسل کردن ولو با آب دستی وجود داشته باشد نوبت به تیمم نمی رسد البته اگر غسل را عمدا به تاخیر بیندازید تا وقت آن ضیق شود و فرصت برای غسل کردن باقی نماند بخاطر تاخیر عمدی غسل تا ضیق وقت معصیت کار هستید ولی در ضیق وقت ، چند دقیقه قبل از اذان صبح روزه با تیمم بدل از غسل جنابت صحیح است و لازم نیست بعدا آن روزه را اعاده کنید ولی نماز صبح خود را نمی توانید با این تیمم که عمدا غسل را به تاخیر انداختید بخوانید.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️سلام میخواهم بدانم اگردر ماه مبارک رمضان باهمسر خود نزدیکی کنم ولی هچ کدوم از ما به لذت نرسیده و منی خارج نشود تکلیف روزه ماچیست
اگر صرفا ملاعبه و معاشقه داشته باشید یعنی دخول صورت نگیرد و هیج کدام به اوج لذت نرسید روزه باطل نمی گردد و غسل هم واجب نمی شود. ولی اگر دخول به اندازه ختنه گاه صورت بگیرد هر دو جنب می شوید و با دخول روزه باطل است و کفاره افطار عمد هم بر هر دوی شما واحب می گردد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا احتمال ضرر، مجوز ترک روزه مىشود، یا اطمینان به ضرر لازم است؟ میزان در مقدار ضرر چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آنچه که باعث افطار روزه مىشود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونهاى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1743، 1744.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: آنچه که باعث افطار روزه مىشود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و مقدار ضرر، باید قابل توجه باشد.[ تبریزى، سیستانى، وحید، منهاج الصالحین، شرایط صحة الصوم، م 1029.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✨﷽✨
🌼غیبت در حال روزه
✍️ روایت شده دو زن در عهد پیامبر (صلی الله علیه و اله) روزهدار بودند، در آخر روز حالشان از شدت گرسنگی و تشنگی وخیم شد و نزدیک بود که تلف گردند، پس فرستادند کسی را پیش رسول خدا (صلی الله علیه و اله) که تا از آن حضرت اذن افطار بگیرند، پیامبر (صلی الله علیه و اله) ظرفی را فرستاد برای آن زنان، فرمود: به ایشان بگو که در داخل این ظرف قی کنید آنچه که خوردید، پس یکی از آن دو قی کرد نیمی از آن ظرف را از لختههای خون و گوشت خالص پر کرد، و آن دیگری نیز با قی و استفراق خویش بقیه ظرف را پر نمود، مردم از این ماجرا به شگفت در آمدند و تعجب کردند.
پیامبر (صلی الله علیه و اله) فرمود: این دو زن از آنچه که بر آنها حلال بود امساک نمودند، و بر آنچه که بر آنان حرام بود روزه خویش را باطل نمودند، به این صورت که نشستند در کنار هم دیگر، از مردم غیبت کردند، و این است آنچه که پشت سر مردم گفتند که در این ظرف است، از گوشتهای آنان.
📚 روزه از ديدگاه قرآن و عترت، صفحه 70
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️چه نوع دروغى روزه را باطل مىکند؟
همه مراجع (به جز بهجت، سیستانى و مکارم): دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله، امامان و بنابر احتیاط واجب پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام.
آیتالله بهجت: دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام.
آیتالله سیستانى: بنابر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام و امامان علیهمالسلام.
آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله، امامان، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا علیهاالسلام.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ قال الإمام حسن عليه السلام:
مَكارِمُ الأَخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ اليَأْسِ و إِعْطاءُ السائِلِ و حُسنُ الْخُلقِ وَ الْمُكافاةُ بِالصَنائِعِ وَ صِلَةُ الرَحِمِ وَالتَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ وَ مَعْـرِفَةُ الْحَـقِّ لِلصّاحِبِ، وَ قِرَى الضَّيْفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَياءُ.
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
مكارم اخلاق ده چيز است: . راستگوئى . نوميدى راستين از غير خدا . بخشش به نيازمندان . خوش خلقى . پاداش در برابر خدمات ديگران . پيوند و رفت و آمد با خويشاوندان . حمايت از همسايه . توجّه به حقوق دوستان . مهمان نوازى . و مهمترين اينها شرم و حياء است. ـ در بعضى نسخه ها «صدق البأس» آمده است بأس داراى دو معنى است: 1 ـ شجاعت 2 ـ فقر و تنگدستى.
تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 215.
✅ قال الإمام حسن عليه السلام:
«أَمّا بَعْدُ فَإنَّ عَلِيّا بابٌ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِنا وَمَنْ خَرَجَ مِنْهُ كانَ كافِرا، أَقُولُ قَوْلِي هَذا، وَأَسْتَغْـفِرُ اللّه َ لِي وَلَـكُمْ.»
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
«همانا على بن ابى طالب عليه السلام دربى است كه هركس بر آن وارد شود؛ يعنى او را بشناسد و بر او اقتدا كند، آرامش و امنيت كامل را درمى يابد و هركس به آن درب روى نياورد و مخالفت با او كند كفر و بدبختى و تيره روزى او را فرا خواهد گرفت، سپس فرمود: اين گفته و مطلب اساسى من است، آنگاه براى خود و ديگران طلب رحمت و آمرزش نموده و گفت: استغفر اللّه لى ولكم و آنگاه از منبر فرود آمد.»
بحارالانوار، ج43، ص351
✅ قال الإمام حسن عليه السلام:
«وَاللّه ِ لا يُحِبُّنا عَبْدٌ أَبَدا وَلَوْ كانَ أَسيرا فِى الدَّيْلَمِ إلاّ نَفـَعَهُ حُبـُّنا وَإنَّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنِيآدَمَ كَما يُساقِطُ الريحُ الوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.»
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
«سوگند به خداوند كه كسى دوست نمى دارد ما را ـ گر چه در دورترين نقاط؛ همچون ديلم اسير باشد ـ مگر اين كه دوستى ما به حال او مفيد خواهد بود، همانا ولايت و محبت ما ـ اهل بيت ـ گناهان فرزندان آدم را از بين مى برد همان طورى كه باد، برگ درختان را از شاخه و تنه او جدا مى كند و به زمين مى ريزد.»
بحارالانوار، ج44، ص25
✅ الإمامُ الحسينُ عليه السلام ـ لَمّا سُئل عَن مَعرفةِ اللّه ِ ـ
مَعرفةُ أهلِ كُلِّ زمانٍ إمامَهُمُ الّذي يَجِبُ عَلَيهِمْ طاعَتُهُ .;
امام حسين عليه السلام ـ هنگامى كه از ايشان درباره شناخت خدا سؤال شد ـ فرمود
[يعنى ]شناخت مردم هر زمان نسبت به امامى كه اطاعتش بر آنان واجب است.;
بحار الأنوار : 23 / 83 / 22 .
✅ قالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِىٍّ عليه السلام
لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَيَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ; «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الاَْذى وَالتَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله. ;
امام حسين عليه السلام فرمود
حضرت مهدى داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد مى شوند و گروهى ثابت قدم مى مانند و اظهار خشنودى مى كنند. افراد مرتد به آنها مى گويند; «اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلي الله عليه و آله جهاد كرده است.;
بحارالأنوار، ج 51، ص 133.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️به نظر پزشکان افرادى که داروهاى اعصاب مصرف مىکنند نباید گرسنه بمانند؛ در این صورت تکلیف روزه چیست؟
همه مراجع: اگر روزه براى آنان ضرر دارد نباید روزه بگیرند.[ توضیح المسائل، امام ، م 1743؛ تبریزى، م 1752؛ فاضل، م 1813؛ نورى، م 1739؛ صافى، م 1752؛ سیستانى، م 1712؛ تبریزى، استفتاآت، س 653.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 نماز و دعای شب دهم #ماه_مبارک_رمضان
🔻۱. نماز مخصوص شب دهم :
هر كه در شب دهم ماه رمضان بيست ركعت نماز- در هر ركعتي يك بار حمد و سي مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بخواند، خداوند روزياش را توسعه دهد، و از رستگاران باشد. 1
🔻 ۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
اللَّهُمَّ يَا سَلَامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا وَاحِدُ يَا فَرْدُ يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ يَا وَدُودُ يَا حَلِيمُ مَضَي مِنَ الشَّهْرِ الْمُبَارَكِ الثُّلُثُ وَ لَسْتُ أَدْرِي سَيِّدِي مَا صَنَعْتَ فِي حَاجَتِي هَلْ غَفَرْتَ لِي إِنْ أَنْتَ غَفَرْتَ لِي فَطُوبَي لِي وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لِي فَوَا سَوْأَتَاهْ فَمِنَ الْآنَ سَيِّدِي فَاغْفِرْ لِي وَ ارْحَمْنِي وَ تُبْ عَلَيَّ وَ لَا تَخْذُلْنِي وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِكَ وَ اعْفُ عَنِّي بِعَفْوِكَ وَ ارْحَمْنِي بِرَحْمَتِكَ وَ تَجَاوَزْ عَنِّي بِقُدْرَتِكَ إِنَّكَ تَقْضِي وَ لَا يُقْضَي عَلَيْكَ وَ أَنْتَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. 2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۳۶
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#حدیث
✨پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم.
📖بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۱۳۱
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام ۵
▫️روزه گرفتن در هنگام سفر
▫️امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر در ماه رمضان با گفت و گوى تلفنى یا حضورى از مرد منى خارج شود، آیا روزهاش باطل مىشود؟
همه مراجع: اگر به قصد خروج منى گفت و گو نشده و عادتا با گفت و گو منى خارج نمىشده و بىاختیار و به طور اتفاقى منى از او بیرون آید، روزهاش باطل نیست.[ توضیحالمسائل، امام ، م 1589 و 1595؛ بهجت، م 1295؛ تبریزى، م 1598؛ فاضل، م 1664؛ نورى، م1586؛ صافى، م 1598؛ مکارم، م 1347؛ سیستانى، م 1569؛ سیستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#احکام_شرعی
💠 در بیان اشخاصی که روزه به ایشان واجب معین نیست و در بین روزه و فدیه مخیرند 💠
🖊آیه شریفه ...
◈قال الله تعالی؛
« وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ »
∙سوره بقره آیه ۱۸۰
یعنی؛« تکلیف آن کسانی که به روزه وسعت ندارند و روزه به قدر طاقت ایشان است ، مثل اینکه طاقت روزه دار، ده ساعت است و مدت روز نیز ده ساعت شد پس در این وقت روزه دار در مقام اطاقه است و در این صورت مخیّر است در بین اینکه فدیه دهد در عوض روزه از هر روز یک مدّ طعام به یک نفر فقیر و اگر زیادتر از طعام یک نفر دهد از برای او خوب تر است و با وجود این اگر روزه باشید از برای شما خوب تر خواهد شد اگر شما فوائد و اجر و ثواب روزه را بدانید».
✍و این حاصل ترجمه آیه است.
🖊تفسیر آیه شریفه ...
◈و در کافی و تهذیب از محمد بن مسلم روایت کرده اند که حضرت باقر علیه السلام از این آیه سوال کردم؛
◆حضرت فرمود؛
مرد پیر و صاحب عطش است که بدون خوردن آب نمی تواند صبر کند.
🔻اسناد؛
∙کافی ج ۴ ص ۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۱
∙تهذیب ج ۴ ص ۲۷۳ ح ۶۹۵
◈و در کافی و فقیه از ابن بکیر روایت کرده اند که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم از این آیه؛
◆حضرت فرمود؛
آن کسانی اند که پیر شده اند و یا عطش به آنها رسیده و مثل ایشان هرکه باشد و از برای هر روز ایشان که روزه نتوانند یک مدّ طعام است.
🔻اسناد؛
∙کافی ج ۴ ص ۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۵
∙فقیه ج ۲ ص ۱۳۳ ح ۱۹۴۹
◈و در تفسیر عیّاشی از ابوبصیر روایت کرده که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم از این آیه؛
◆حضرت فرمود؛
مرد پیری که وسعت روزه ندارد و مریض است.
🔻اسناد؛
∙تفسیر عیّاشی ج ۱ ص ۷۸ ح ۱۷۷
◈و ایضا از رفاعه روایت کرده از حضرت صادق علیه السلام در این آیه فرمود؛
آن زن است که به ولد خود از روزه بودن میترسد و مرد پیر است.
🔻اسناد؛
∙تفسیر عیّاشی ج ۱ ص ۷۹ ح ۱۸۰
◈و در کتب اربعه از محمد بن مسلم روایت کرده اند که حضرت باقر علیه السلام فرمود؛
مرد پیر و کسی که عطش دارد از برای ایشان ضرر ندارد که در رمضان افطار نمایند و هر یکی یک مدّ طعام تصدّق کنند و قضا برای ایشان نیست و اگر قدرت ندارند که چیزی دهند بر ایشان چیزی نیست.
🔻اسناد؛
∙کافی ج۴ ص۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۴
∙فقیه ج ۲ ص ۱۳۳ یا ۸۸ ح ۱۹۴۷
∙استبصار ج ۲ ص ۱۰۴ ح ۱۸۰
و در کتب اربعه از عبدالملک روایت کرده اند که از حضرت باقر علیه السلام سوال کردم؛
از مرد پیر و پیرزن که از روزهی ماه رمضان ضعف میکنند.
◆حضرت فرمود؛
تصدّق کند هریکی یک مدّ گندم.
🔻اسناد؛
∙کافی ج ۴ ص ۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۲
∙فقیه ج ۲ ص ۱۳۴ یا ۸۹ ح ۱۹۵۱
∙تهذیب ج ۴ ص ۲۳۷ ح ۶۹۶
∙استبصار ج ۲ ص ۱۰۴ ب ۲۲
#احکام_شرعی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا تنفّس مصنوعى روزه را باطل مىکند؟
همه مراجع: اگر تنفّس مصنوعى از طریق بازدم و هواى اکسیژن باشد روزه صحیح است.[ سیستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه؛ بهجت، استفتاآت، روزه بیماران و ناتوانان، س 1418؛ خامنهاى، استفتاآت جدید، س 352.]
تبصره . اگر تنفس مصنوعى به همراه گاز باشد، حکم آن مانند اسپرى تنگى نفس است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️شخصى مىخواهد روزه قضاى ماه رمضان را بگیرد، بعد از اذان صبح بیدار مىشود و خود را محتلم مىیابد؛ آیا مىتواند آن روز را روزه بگیرد؟
آیات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، مىتواند روزه بگیرد؛ ولى اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله بهجت: روزه آن روز باطل مىشود.[ بهجت، وسیلهالنجاة، ج 1، م 1089.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1641.]
آیات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده است - بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزهاش باطل است و باید روز دیگرى را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله مکارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده - همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام ۶
▫️ احکام مربوط به نیت کردن برای روزه و نماز
▫️ امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 گزندی از شیطان به او نرسد ....
💢نماز و دعای شب یازدهم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱. نماز مخصوص شب يازدهم :
هر كه شب يازدهم ماه رمضان دو ركعت- در هر ركعت يك بار حمد و بيست مرتبه سوره کوثر إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ- را بخواند گناهي به او نميرسد اگر چه شيطان كوشش فراوان كند. 1
🔻۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَأْنِسُ الْعَمَلَ وَ أَرْجُو الْعَفْوَ وَ هَذِهِ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي الثُّلُثَيْنِ وَ أَدْعُوكَ بِأَسْمَائِكَ الْحُسْنَي وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْ نَارِكَ الَّتِي لَا تُطْفَي وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُقَوِّيَنِي عَلَي قِيَامِ هَذَا الشَّهْرِ [قِيَامِهِ] وَ صِيَامِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ اللَّهُمَّ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ [بِهَا] تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ وَ عَلَيْهَا اتَّكَلْتُ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي وَ اعْفُ عَنِّي [وَ ارْحَمْنِي] وَ تَجَاوَزْ عَنِّي إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۳۹
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمىدانستم جنب باید غسل کند، تکلیف من چیست؟
آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنهاى و وحید: نماز و روزههایى را که در حال جنابت انجام دادهاید، باید قضا کنید.[ تبریزى، صراطالنجاة، ج 1، س 107 و منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004؛ وحید، منهاج الصالحین،2، بعد از م 1004؛ امام، استفتاآت، ج 1 روزه، س 31؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 194 و دفتر: بهجت.]
آیات عظام سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکردهاید، روزهها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، در هر حال باید قضا کنید.[ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 558؛ دفتر: صافى و وحید.]
آیتالله مکارم: روزههایى را که در حال جنابت انجام دادهاید، بنا بر احتیاط واجب قضا کنید و نمازهایى را که در این حالت خواندهاید قضا نمایید.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1658.]
آیتالله نورى: روزهها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، باید قضا کنید.[ نورى، استفتاآت، ج 2، س 69.]
تبصره 1. طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از اینرو اگر از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
تبصره 2. در هر حال روزههایى که با این حالت گرفته شده است کفاره ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️