#حدیث
✨پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم.
📖بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۱۳۱
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام ۵
▫️روزه گرفتن در هنگام سفر
▫️امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️اگر در ماه رمضان با گفت و گوى تلفنى یا حضورى از مرد منى خارج شود، آیا روزهاش باطل مىشود؟
همه مراجع: اگر به قصد خروج منى گفت و گو نشده و عادتا با گفت و گو منى خارج نمىشده و بىاختیار و به طور اتفاقى منى از او بیرون آید، روزهاش باطل نیست.[ توضیحالمسائل، امام ، م 1589 و 1595؛ بهجت، م 1295؛ تبریزى، م 1598؛ فاضل، م 1664؛ نورى، م1586؛ صافى، م 1598؛ مکارم، م 1347؛ سیستانى، م 1569؛ سیستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#احکام_شرعی
💠 در بیان اشخاصی که روزه به ایشان واجب معین نیست و در بین روزه و فدیه مخیرند 💠
🖊آیه شریفه ...
◈قال الله تعالی؛
« وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ »
∙سوره بقره آیه ۱۸۰
یعنی؛« تکلیف آن کسانی که به روزه وسعت ندارند و روزه به قدر طاقت ایشان است ، مثل اینکه طاقت روزه دار، ده ساعت است و مدت روز نیز ده ساعت شد پس در این وقت روزه دار در مقام اطاقه است و در این صورت مخیّر است در بین اینکه فدیه دهد در عوض روزه از هر روز یک مدّ طعام به یک نفر فقیر و اگر زیادتر از طعام یک نفر دهد از برای او خوب تر است و با وجود این اگر روزه باشید از برای شما خوب تر خواهد شد اگر شما فوائد و اجر و ثواب روزه را بدانید».
✍و این حاصل ترجمه آیه است.
🖊تفسیر آیه شریفه ...
◈و در کافی و تهذیب از محمد بن مسلم روایت کرده اند که حضرت باقر علیه السلام از این آیه سوال کردم؛
◆حضرت فرمود؛
مرد پیر و صاحب عطش است که بدون خوردن آب نمی تواند صبر کند.
🔻اسناد؛
∙کافی ج ۴ ص ۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۱
∙تهذیب ج ۴ ص ۲۷۳ ح ۶۹۵
◈و در کافی و فقیه از ابن بکیر روایت کرده اند که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم از این آیه؛
◆حضرت فرمود؛
آن کسانی اند که پیر شده اند و یا عطش به آنها رسیده و مثل ایشان هرکه باشد و از برای هر روز ایشان که روزه نتوانند یک مدّ طعام است.
🔻اسناد؛
∙کافی ج ۴ ص ۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۵
∙فقیه ج ۲ ص ۱۳۳ ح ۱۹۴۹
◈و در تفسیر عیّاشی از ابوبصیر روایت کرده که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم از این آیه؛
◆حضرت فرمود؛
مرد پیری که وسعت روزه ندارد و مریض است.
🔻اسناد؛
∙تفسیر عیّاشی ج ۱ ص ۷۸ ح ۱۷۷
◈و ایضا از رفاعه روایت کرده از حضرت صادق علیه السلام در این آیه فرمود؛
آن زن است که به ولد خود از روزه بودن میترسد و مرد پیر است.
🔻اسناد؛
∙تفسیر عیّاشی ج ۱ ص ۷۹ ح ۱۸۰
◈و در کتب اربعه از محمد بن مسلم روایت کرده اند که حضرت باقر علیه السلام فرمود؛
مرد پیر و کسی که عطش دارد از برای ایشان ضرر ندارد که در رمضان افطار نمایند و هر یکی یک مدّ طعام تصدّق کنند و قضا برای ایشان نیست و اگر قدرت ندارند که چیزی دهند بر ایشان چیزی نیست.
🔻اسناد؛
∙کافی ج۴ ص۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۴
∙فقیه ج ۲ ص ۱۳۳ یا ۸۸ ح ۱۹۴۷
∙استبصار ج ۲ ص ۱۰۴ ح ۱۸۰
و در کتب اربعه از عبدالملک روایت کرده اند که از حضرت باقر علیه السلام سوال کردم؛
از مرد پیر و پیرزن که از روزهی ماه رمضان ضعف میکنند.
◆حضرت فرمود؛
تصدّق کند هریکی یک مدّ گندم.
🔻اسناد؛
∙کافی ج ۴ ص ۱۱۶ یا ۷۰ باب ۸۱ ح ۲
∙فقیه ج ۲ ص ۱۳۴ یا ۸۹ ح ۱۹۵۱
∙تهذیب ج ۴ ص ۲۳۷ ح ۶۹۶
∙استبصار ج ۲ ص ۱۰۴ ب ۲۲
#احکام_شرعی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️آیا تنفّس مصنوعى روزه را باطل مىکند؟
همه مراجع: اگر تنفّس مصنوعى از طریق بازدم و هواى اکسیژن باشد روزه صحیح است.[ سیستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه؛ بهجت، استفتاآت، روزه بیماران و ناتوانان، س 1418؛ خامنهاى، استفتاآت جدید، س 352.]
تبصره . اگر تنفس مصنوعى به همراه گاز باشد، حکم آن مانند اسپرى تنگى نفس است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️شخصى مىخواهد روزه قضاى ماه رمضان را بگیرد، بعد از اذان صبح بیدار مىشود و خود را محتلم مىیابد؛ آیا مىتواند آن روز را روزه بگیرد؟
آیات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، مىتواند روزه بگیرد؛ ولى اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله بهجت: روزه آن روز باطل مىشود.[ بهجت، وسیلهالنجاة، ج 1، م 1089.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1641.]
آیات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده است - بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزهاش باطل است و باید روز دیگرى را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله مکارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده - همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔻 زلال احکام ۶
▫️ احکام مربوط به نیت کردن برای روزه و نماز
▫️ امامجمعه گرمسار
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
🔴 گزندی از شیطان به او نرسد ....
💢نماز و دعای شب یازدهم #ماه_مبارک_رمضان
🔻 ۱. نماز مخصوص شب يازدهم :
هر كه شب يازدهم ماه رمضان دو ركعت- در هر ركعت يك بار حمد و بيست مرتبه سوره کوثر إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ- را بخواند گناهي به او نميرسد اگر چه شيطان كوشش فراوان كند. 1
🔻۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَأْنِسُ الْعَمَلَ وَ أَرْجُو الْعَفْوَ وَ هَذِهِ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي الثُّلُثَيْنِ وَ أَدْعُوكَ بِأَسْمَائِكَ الْحُسْنَي وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْ نَارِكَ الَّتِي لَا تُطْفَي وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُقَوِّيَنِي عَلَي قِيَامِ هَذَا الشَّهْرِ [قِيَامِهِ] وَ صِيَامِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ اللَّهُمَّ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ [بِهَا] تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ وَ عَلَيْهَا اتَّكَلْتُ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي وَ اعْفُ عَنِّي [وَ ارْحَمْنِي] وَ تَجَاوَزْ عَنِّي إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.2
📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷
📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۳۹
#اعمال
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمىدانستم جنب باید غسل کند، تکلیف من چیست؟
آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنهاى و وحید: نماز و روزههایى را که در حال جنابت انجام دادهاید، باید قضا کنید.[ تبریزى، صراطالنجاة، ج 1، س 107 و منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004؛ وحید، منهاج الصالحین،2، بعد از م 1004؛ امام، استفتاآت، ج 1 روزه، س 31؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 194 و دفتر: بهجت.]
آیات عظام سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکردهاید، روزهها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، در هر حال باید قضا کنید.[ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 558؛ دفتر: صافى و وحید.]
آیتالله مکارم: روزههایى را که در حال جنابت انجام دادهاید، بنا بر احتیاط واجب قضا کنید و نمازهایى را که در این حالت خواندهاید قضا نمایید.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1658.]
آیتالله نورى: روزهها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، باید قضا کنید.[ نورى، استفتاآت، ج 2، س 69.]
تبصره 1. طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از اینرو اگر از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
تبصره 2. در هر حال روزههایى که با این حالت گرفته شده است کفاره ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰 نرم افزار احکام روزه، از میان سوالات پرتکرار مخاطبان مرکز ملی پاسخگویی، انتخاب و بر اساس فتاوای مراجع بزرگوار تقلید پاسخ داده شده است.
محتوای این نرم افزار به همت کارشناسان ارجمند گروه فقه این مرکز تهیه و توسط فناوری اطلاعات مرکز ملی پاسخگویی، ساخته شده است.
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.ahkam.rooze
⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم فدیه سالمند
پرسش: آيا بر افراد پيري که در اثر کهولت سن توانايي روزه گرفتن ندارند واجب است فديه بدهند؟
پاسخ: امام ،خامنه اي، خويي، تبريزي، فاضل، سيستاني، شبيري، وحيد و نوري: مسأله دو حالت دارد
1- نمي تواند روزه بگيرد که دراين صورت دادن فديه واجب نيست.
2- مي تواند روزه بگيرد ولي مشقت دارد (شبيري: اگر چه به حد حرج نرسد) که دراين صورت واجب است فديه بدهد.
بهجت و مکارم: در هر دو صورت فديه بر او واجب است.
صافي: درهر دو صورت بنابراحتياط واجب فديه بر او واجب است .
منبع:
منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م1042- وسيله النجاه .مسأله 1155-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1364- العروه الوثقي. کتاب الصوم. فصل في موارد جواز الافطار، الاول الثاني
.................
برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه
http://pasokhgoo.ir
May 11
⁉️کسى که پیش از اذان صبح، با حالت احتلام از خواب بیدار مىشود، آیا مىتواند تا نزدیک اذان، غسل نکند و تیمم کند؟ آیا روزه او صحیح است؟
همه مراجع (به جز صافى و وحید): اگر غسل را به تاخیر اندازد تا جایى که وقت تنگ شود، گناه کرده است. در این صورت باید پیش از اذان صبح، تیمم کند و روزه او صحیح است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1621، مکارم، توضیحالمسائل، م 1371؛ نورى، توضیحالمسائل، م 1618.]
آیات عظام صافى و وحید: اگر غسل را به تاخیر اندازد تا جایى که وقت تنگ شود، گناه کرده است. در این صورت باید پیش از اذان صبح، تیمم کند و روزه بگیرد و قضاى آن را نیز به جا آورد.[ توضیح المسائل مراجع، م 1629 و 1621.]
آیات عظام تبریزى و سیستانى: کسى که در شب ماه رمضان جنب است، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود باید تیمم کند و روزه بگیرد و احتیاط مستحب آن است که قضاى آن را هم به جا آورد[ تبریزى، استفتاآت، س 687؛ سیستانى، توضیح المسائل، م 1630.].
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌕 فضیلت و ثواب روز یازدهم #ماه_مبارک_رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
🌺 خداوند براى شما ثواب چهار حجّ و چهار عمره را که هر حجّى همراه پیامبرى از پیامبران و هر عمره ای با صدّیق یا شهیدى به جا آورده شود، مى نویسد.
📚امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۸
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌼 امام سجاد علیه السلام :
🔰سه حالت و خصلت در هر مؤمنی باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قيامت در سايه رحمت عرش الهى مىباشد و از سختىها و شدايد صحراى محشر در امان است:
🔹اوّل آنكه در كارگشائى و كمك به نيازمندان و درخواست كنندگان دريغ ننمايد.
🔹دوّم آنكه قبل از هر نوع حركتى بينديشد كه كارى را كه مى خواهد انجام دهد يا هر سخنى را كه مى خواهد بگويد آيا رضايت و خوشنودى خداوند در آن است يا مورد غضب و سخط او مى باشد.
🔹سوّم قبل از عيب جوئى و بازگوئى عيب ديگران ، سعى كند عيب هاى خود را برطرف نمايد.
📕بحارالا نوار ج۷۵ ص۱۴۱ ح۳ .
🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸
⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
⁉️ملاک در ضرر، تشخیص پزشک است یا تشخیص خود شخص؟
همه مراجع: تشخیص خود بیمار ملاک است. البته اگر پزشک بیمارى را از روزه گرفتن منع کند ولى خود شخص مىداند که روزه برایش ضرر ندارد باید روزه بگیرد.[ امام، استفتاآت، بخش روزه، س 41؛ خامنهاى، اجوبهالاستفتاآت، س 754؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س207؛ مکارم، استفتاآت، ج 3، س 300؛ صافى، 240 سؤال پیرامون روزه، س 216؛ توضیحالمسائل، امام ، م 1743؛ تبریزى، م 1752؛ فاضل، م 1813؛ نورى، م 1739؛ صافى، م 1752؛ سیستانى، م 1712.] همین اندازه که ترس نسبت به ضرر، عقلایى باشد، کافى است. خوف ضرر گاهى از قول متخصص و زمانى از تجربه مریضهاى مشابه و گاهى از تجربه خود انسان، به دست مىآید.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1743 و 1744؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 753؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1751 و 1752.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️کسی که مدتی روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده، تکلیف او چیست؟
}همه:
اگر متوجه اصل جنابت نبوده، روزه هاى او صحیح است؛ ولى باید نمازها را قضا کند.امام، استفتاءات، ج 1، روزه، س 31 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 195 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 69؛ تبریزى، صراط النجاه، ج 1، س 107؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 558 ؛ بهجت، وسیلةالنجاه، ج 1، م 1089 ؛ سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، م 985 ؛ دفتر: وحید، مکارم ؛ صافى، هدایة العباد، ج 1، م 1282.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🏴🏴🏴 کلامکم نور
☑️ الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام ـ في دعائهِ ـ
اللّهُمّ اقذِفْ في قُلوبِ عِبادِكَ مَحَبَّتي ··· و ألْقِ الرُّعبَ في قُلوبِ أعدائكَ مِنّي ··· أحِبَّني و حَبِّبْني ، و حَبِّبْ إلَيَّ ما تُحِبُّ مِن القَولِ و العَمَلِ حتّى أدخُلَ فيهِ بِلَذَّةٍ ، و أخرُجَ مِنهُ بِنَشاطٍ .;
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت
بار خدايا! محبّت مرا در دلهاى بندگانت بينداز . . . و ترس از مرا در دلهاى دشمنانت بيفكن . . . مرا دوست بدار و نزد ديگران محبوبم گردان و گفتار و كردارى را كه دوست دارى ، نزد من محبوب گردان تا با لذّت آنها را شروع كنم و با نشاط و خوشى به انجامشان رسانم .;
. بحار الأنوار : 95/298/17 .
☑️ الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام
إرشادُ المُستَشِيرِ قَضاءٌ لِحَقِّ النِّعمَةِ .;
امام زين العابدين عليه السلام
راهنمايى كردن مشورت خواه ، گزاردن حق نعمت است .;
تحف العقول : 283 .
☑️ قال الإمام باقر عليه السلام:
إنّما الوُضوءُ حَدٌّ مِن حُدودِ اللّه ِ؛لِيَعلَمَ اللّه ُ مَن يُطيعُهُ ومَن يَعصيهِ .
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
وضو در حقيقت حدّى از حدود خداست تا اينكه خداوند بداند چه كسى از او فرمان مى برد و چه كسى نافرمانيش مى كند.
علل الشرائع : 279/1
☑️ قال الإمام الصادق عليه السلام:
يُهلِكُ اللّه ُ سِتّا بِسِتٍّ : الاُمَراءَ بِالجَورِ ، والعَربَ بِالعَصَبيَّةِ ، والدَّهاقِينَ بِالكِبرِ ، والتُّجّارَ بِالخِيانَةِ ، وأهلَ الرُّستاقِ بِالجَهلِ ، والفُقَهاءَ بِالحَسَدِ .
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
خداوند شش گروه را به سبب شش خصلت نابود مى كند: فرمانروايان را به سبب ستمگرى، عرب ها را به سبب تعصّب، ملّاكان را به سبب كبر، بازرگانان را به سبب خيانت، روستاييان را به سبب نادانى و فقيهان را به سبب حسادت.
بحار الأنوار : 78/207/67.
☑️ قال الإمام الصادق عليه السلام:
خَصلَتَينِ مُهلِكَتَينِ : تُفتي النّاسَ برَأيِكَ ، أو تَدينُ بِما لا تَعلَمُ .
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
دو كار ، هلاكت بار است: به رأى خود براى مردم فتوا دهى، يا ندانسته از چيزى (عقيده اى) پيروى كنى.
تحف العقول : 369.
⚜️ @Ahkaam ⚜️