eitaa logo
حکمش چیه؟
106هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
146 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا به اوراق مشارکت 4 ساله که خریداری شده ولی فعلاً اصل پول در دسترس نیست، خمس تعلق می‌گیرد؟ به سود آن چطور؟ 🍃🌺1. اوراق مشارکت در حکم سرمایه است. پس اگر به اصل پول، خمس تعلق گرفته باشد و بعد از آن، سپرده گذاری کنند، اصل پول و سود آن خمس دارد. ولی اگر پول سپرده، از درآمد همان سال بوده و سپرده گذاری کند، چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد خمس دارد. و برخی از فقها نیز می‌گویند، اگر اصل پول و سود حاصله سر سال خمسی قابل وصول نباشد، جزو درآمد سال وصول است که به هنگامی که امکان برداشت باشد، اگر تا سر سال خمسی صَرف در مؤونه نشود، خمس دارد. 🍃🌺2. سود اوراق مذکور جزو درآمد سال به شمار می‌آید، پس اگر قبل از سال خمسی هزینه شود خمس ندارد ولی اگر چیزی از آن باقی بماند خمس دارد. در هر حال، چنانچه دسترسی به این سرمایه ندارد یا قبل از دریافت سرمایه، در پرداخت خمس آن دچار زحمت می‌شود، می‌تواند زمانی که اصل پول را دریافت کرد، خمس را بپردازد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36760@Ahkaam
❓اینجانب برای انجام #غسل_جنابت به حمام رفتم ولی وقتی بیرون آمدم شک دارم که آیا غسلم را انجام دادم یانه؟ 🍃🌺اگر انسان به نیت غسل به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند‌، که غسل کرده یا نه، باید بنا را بر غسل نکردن بگذارد. و اما اگر بداند غسل کرده ولى در اینکه صحیح بوده یا نه شک کند بنا را بر صحت غسل بگذارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36502 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓در چه مواردی جایز است #نماز را بشکنیم؟ 🍃🌺رها کردن نمازِ واجب(#شکستن_نماز) حرام است؛ اما در حال ناچارى یا براى هر غرض دینى یا دنیوى که مورد اهتمام نمازگزار است مانعى ندارد. مانند این موارد: 1. حفظ جان خود یا دیگرى 2. حفظ مال مهمّى از خود یا دیگرى 3. جلوگیرى از ضرر مالى و بدنى 4. همچنین، شکستن نماز براى پرداخت بدهى مردم با این شرایط اشکال ندارد: الف. طلبکار، در طلب خود تعجیل داشته باشد، و نمازگزار در بین نماز نتواند بدون شکستن نماز، دین خود را پرداخت کند. ب. وقت نماز تنگ نیست؛ یعنى می‌تواند پس از پرداخت بدهى، نماز را در وقتِ آن بخواند. لازم به تذکر است که شکستن نمازهای مستحبی از روی اختیار اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35228 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا استفاده از کلاهی که بر سر می‌گذارند، برای مسلمانان اشکال دارد؟ و آیا روایاتی داریم که از آن نهی کرده باشد؟ 🍃🌺در کتاب‌های حدیثی و فقهی شیعه روایاتی پیرامون «» وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود: راوی می‌گوید: امام جعفر صادق(ع) مرا دیدند که به دور کعبه طواف می‌کردم و بُرطله بر سر داشتم، آن‌حضرت بعد از اتمام طواف فرمود: «بر دور کعبه طواف می‌کنى در حالی که برطله بر سر می‌گذارى؟! دیگر آن‌را در حال طواف بر سر مگذار که لباس و سنت یهودیان است». همچنین امام صادق(ع) فرمود: «بر هیچ مردی شایسته نیست که در کنار کعبه باشد و بر سر خود برطله قرار دهد که همانا این کلاه لباس مشرکان است». «خانه خدا را طواف نکنید در حالی که برطله بر سر دارید». مردی در حال نماز بود و بر سرش برطله قرار داشت و امام صادق(ع) فرمود: نمازش درست بوده و مشکلی ندارد». بنابر این، از روایات این نکات به دست می‌آید: 1. بُرطله؛ نوعی پوشش است که بر روی سر قرار می‌گرفت؛ اهل لغت برطله را به معنای «قَلَنسُوَة» دانسته‌اند و گفته‌اند این دو یک مصداق دارند. برخی از فقها نیز در تبیین برطله، همان معنای قلنسوه را ذکر کرده‌اند که البته آن‌را کمی بلند‌تر از قلنسوه می‌دانند. اما در تبیین قلنسوه نیز آورده‌اند که نوعی کلاه است. 🍃🌺2. برطله؛ کلاهی بوده که در آن زمان و در حین طواف نوعاً استفاده می‌شده،‌ اما این‌که در حالت عادی و در غیر زمان طواف نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته، مطلب دقیقی در دسترس نیست. 🍃🌺3. در روایت آمده: «فَإِنَّهَا مِنْ زِیِّ الْیَهُودِ؛ همانا برطله از سنت و شئون یهودیان است». در میان یهودیان کلاهی وجود دارد که جزو سنت‌های یهودی بوده و از گذشته یهودیان آن‌را استفاده می‌کردند و آ‌ن‌را بر سر خود می‌گذاردند. این کلاه کیپا نامیده می‌شود و امروزه نیز توسط یهودیان استفاده می‌شود. بنابر این، آن روایتی که برطله را کلاه اهل شرک دانسته را می‌توان به قرائن روایات دیگر حمل به این معنا کرد که منظور از اهل شرک معنای اصطلاحی نبوده و یهودیان مورد نظر روایت هستند. 🍃🌺4. آخرین گفتار پیرامون حکم فقهی استفاده از برطله است. بنابر یک روایت، نماز خواندن با این کلاه اشکال ندارد. اما در مورد انجام طواف با این کلاه، اختلاف نظر وجود دارد که در این مختصر نیازی به بیان آنها نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28911@Ahkaam
💠آیا اموالی که والدین به عنوان #هدیه، برای کودک خود پس انداز می‌کنند #خمس دارد؟ ❓اگر تامین آینده فرزندان با توجه به شان خانواده منوط به پس انداز از کودکی باشد و پدر ومادر به آن پول دست نزنند ودر حقیقت آن را به بچه ها بخشیده اند آیا به این پس اندازها خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺چنانچه مبالغ مذکور، طبق آنچه در سؤال آمده است در قالب هدیه به ملکیت فرزندان در آید، درباره مسئله‌ی خمس، حکم خمس هدیه را پیدا می‌کند که جهت آگاهی بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید. در هر حال، چنانچه خمس به این اموال تعلق گیرد، پرداخت آن، پس از رسیدن به سن تکلیف، بر فرزند واجب است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35465 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا باید عده نگه دارم؟ ❓من خانمی مطلقه می‌باشم که حدود شش ماه با مردی #صیغه محرمیت خوانده بودم و الان مدت آن به پایان رسیده است و می‌دانم برای اینکه با شخص دیگری صیغه محرمیت بخوانم باید مدت دو حیض کامل (#عده) را نگه دارم. آیا بعد از ده روز از اتمام حیض اول می‌توانم با استفاده از قرص ال دی یا اچ دی (ضدبارداری) دوباره پریود شده و به این طریق بعد از اتمام حیض دوم، دو حیض کامل را حساب کنم و دوباره با شخص دیگری صیغه محرمیت داشته باشم. 🍃🌺بر فرض سؤال، استفاده از قرصهای مذکور و جلو انداختن حیض جایز است. اما درباره عده‌ی ازدواج موقت برخی از مراجع تقلید می‌گویند: احتیاط آن است که زن بقدرى صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود، هنگامى که حیض سوم را دید عده او تمام است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36425 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠اگر شاهد قتلی باشیم، آیا گواهی دادن به قتل واجب است؟ ❓اگر شاهد قتلی باشیم آیا #شهادت به #قتل واجب است؟ اگر آری در صورت در خطر بودن آبرو چی؟ اگر نه آیا خون طرف پایمال نمی‌شود؟ 🍃🌺خداوند در قرآن می‌فرماید: و شهادت را کتمان نکنید! و هر کس آن‌را کتمان کند، قلبش گناه‌کار است. و خداوند، به آنچه انجام مى‌دهید، دانا است. از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است: «پیامبر (ص) از کتمان شهادت نهى کرده و فرمود: هر کس شهادت را کتمان کند، خداوند گوشت او را به او در برابر همۀ خلایق مى‌‌خوراند و آن فرمودۀ خداوند عز و جل است: و شهادت را کتمان نکنید و هر کس آن‌را کتمان کند، قلبش گنه‌کار است و خداوند به آنچه انجام مى‌‌دهید، دانا است. کتمان شهادت حرام، و اظهار آن واجب است و این تا زمانی است که ادای شهادت برای شاهد ضرر قابل توجهی نداشته باشد، امّا در صورت وجود ضرر، اداى آن واجب نیست. بر این اساس کتمان شهادت گناه کبیره است، امّا در صورت ضرر ادای آن واجب نیست، البته هر ضرری طبعاً ملاک نیست باید ضرری باشد که عرفاً به آن اهمیت می‌‌دهند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25623 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠از راه حرام پولی بدست آوردم چگونه برگردانم. ❓من یک زمانی با #قمار بازی مقداری پول کسب کردم که مبلغ آن زیاد هم نبود، چند بار #توبه کردم، ولی باز رفتم به سراغش، الآن پشیمانم اما در حال حاضر از دستم بر نمی‌آید این پولها را برگردانم. حال باید چه کنم؟ 🍃🌺باید توبه و استغفار نمایید و لازم است در هر حال به نحوى رضایت صاحبان پولها را به دست آورید، هرچند در حال حاضر تمکن نداشته باشید. و اگر صاحبان آن را نمى‌شناسید، باید به نیت آنها به فقیر صدقه دهید و براى این کار بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه بگیرید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38349 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠دستی که با کرم #چرب شده، اگر با #ادرار #نجس شود، آیا با آب خالی پاک می‌‌شود؟ ❓1. دستی که با کرم چرب شده و با ادرار نجس شود، آیا فقط با آب خالی پاک می‌‌شود؟ یا لازم است چربی دست را بر طرف کنیم؟ 2. اگر با آن دست که خیس و چرب است کلید برق را خاموش کنیم، آیا کلید برق هم نجس می‌‌شود؟ 3. آیا دیگران که بعداً با دست خیس برق را خاموش می‌‌کنند هم دستشان نجس می‌‌شود؟ 4. کلید برق چگونه پاک می‌‌شود؟ 🍃🌺اگر دست یا عضوى دیگر با کرم یا چیز پاکی چرب شود و بعد نجس گردد، همان شستن با آب، آن‌را پاک مى‌‌کند و احتیاج به رفع چربى نیست. مگر این‌که آنچه با آن نجس شده است مثل ادرار یا آب گرمِ نجس باشد که در باطن چربى نفوذ کند، در این صورت بعید نیست که از بین بردن چربى لازم باشد. البته اگر کِرم جذب بدن شده و مختصری از آن بر روی پوست باقی‌مانده باشد و بدن نجس گردد، به صرف شستن با آب، پاک می‌شود. همچنین اگر بدن و سایر اشیا، به چیز نجسی چرب شود، تا چربى رفع نشود، پاک نمى‌‌شود. برای دریافت پاسخ قسمت دوم و سوم سؤال می‌‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34874 ⚜ @Ahkaam ⚜
با گفتن صدق الله العظیم چه حکم دارد؟ چرا شیعه و سنی در گفتن این جمله در پایان قرائت قرآن، اختلاف دارند؟ 🍃🌺هر دو عبارت «» و «» در پایان قرائت قرآن، پسندیده و مستحب است، اما برخی تعصبات باعث شده تا شیعه و سنی هر کدام به یکی از این عبارات بسنده کنند: 1. ممکن است اهل سنت، آوردن کلمه « العلی» را ترویج گرایشهای غالیانه بدانند که امام علی(ع) را خدا و یا همطراز خدا در نظر می‌گیرند، با آنکه این بهانه کاملاً نادرستی است که با قبول چنین بهانهای باید آیاتی چون «و هو العلی العظیم» را از قرآن حذف کنیم! 2. با آنکه هر دو عبارت در روایات شیعی وجود دارد، اما قاریان شیعی نیز در مقابل اصرار نابجای اهل سنت بر حذف این کلمه، تلاش در احیای آن دارند: الف. «...فَإِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِکَ قَالَ وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ- صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...» امام صادق (ع) در ضمن اعمال نیمه رجب فرمودند: (زمانی که قرائت قرآن به پایان رسید، در حالی که رو به قبله است بگوید: صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِیمُ ...) ب. «...مَا ابْتِدَاءُ الْقُرْآنِ وَ مَا خَتْمُهُ قَالَ یَا ابْنَ سَلَامٍ ابْتِدَاؤُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ خَتْمُهُ صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم...» عبد الله بن سلام در ضمن سؤالاتی از پیامبر اکرم (ص) پرسید: (در ابتدا و انتهای [قرائت] قرآن چه [بگوییم]؟ حضرت فرمودند: در ابتدای قرآن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» و در پایان آن « صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِیُ الْعَظِیم» ). بر این اساس، گفتن «صدق الله العظیم» در پایان تلاوت به خودی خود نه تنها ممنوع نیست، بلکه می‌تواند مستحب هم باشد، اما به دلیل آنکه شاید گفتن چنین عبارتی در عرف به معنای پذیرش استدلال نادرست اشاره شده باشد، برخی از مراجع تقلید توصیه می‌کنند که از گفتن آن خودداری شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id21365@Ahkaam
❓اگر کسی روزه و نماز قضا و استیجاری داشته باشد می تواند برای میت روزه بگیرد؟ 🍃🌺با داشتن روزه و نماز قضا، گرفتن روزه و نماز برای میت( تبرعی یا استیجاری) اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27787 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اخیراً قارچی بنام کوبوجا مطرح شده است که آن را در 3 لیتر چای شیرین قرار می‌دهند و پس از هفت روز این چای که بر اثر تخمیر طعم سرکه پیدا کرده (به گفته برخی منابع) درصد کمی الکل تولید می‌کند. آیا خوردن این محصول تخمیر شده از قارچ و چای شیرین حلال است؟ 🍃🌺اگر این ماده به خودی خود مست کننده باشد (هر چند مقدار کم آن این خاصیت را نداشته باشد)، خوردن آن حرام است، در غیر این صورت اشکال ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24983 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠اگر #صندوق_قرض_الحسنه برای دادن #وام شرط کند که باید برای مدتی مبلغی در حساب باشد، گرفتن این وام صحیح است؟ ❓صندوق های قرض الحسنه در صورتی وام می‌دهند که پول به مبلغی در حساب برای مدتی باشد و در آخر کارکرد حسابت را حساب می‌کنند و وام می‌دهند. مراجع تقلید شرط در قرض را ربا می شمارند و می‌گویند هدف وام گرفتن نباشد ولی من قصد دارم وام بگیرم با چه شرایطی باید وام قرض الحسنه بگیرم؟ 🍃🌺همانطور که در سؤال اشاره شده است هرگونه شرطی در گرفتن وام قرض الحسنه (از بانک باشد و یا سایر مؤسسات مالی)، ربا و حرام است. با این حال برخی از فقها می‌گویند: چنانچه شرط مذکور برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد، نه صاحبان صندوق یا بانک، گرفتن وام اشکالی ندارد. برخی نیز با اینکه این عمل را حرام می‌دانند اما اصل قرار داد را صحیح می‌شمرند. به این معنا که وام گیرنده می‌تواند در وام تصرف و از آن استفاده نماید. خاطر نشان می‌شود، اکثر وام‌هایی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند به صورت قرض نبوده بلکه در غالب قراردادهای شرعی مانند مشارکت یا جعاله است که اینگونه وام‌ها از نظر فقها صحیح و حلال می‌باشد. و برای آگاهی بیشتر مراجعه نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24996 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا با یک‌بار #تیمم بدل از #غسل_جنابت، می‌توان تمام نمازهای یومیه را خواند؟ آیا بعد از تیمم بدل از غسل جنابت وضو واجب است؟ 🍃🌺فتوای مراجع عظام تقلید در این باره چنین است: 1. اگر تیمّم بدل از غسل کند، و بعد کارى که وضو را باطل می‌کند براى او پیش آید، [اگر عذر او بر طرف شده، براى نمازهاى بعد باید غسل کند، اما] چنانچه براى نمازهاى بعد نتواند غسل کند باید وضو بگیرد و اگر نمی‌تواند وضو بگیرد، باید بدل از وضو تیمّم نماید. 2. تیمم بدل از غسل جنابت حکم خود غسل جنابت را دارد و جهت اقامه نماز با انجام تیمم، وضو نیازی نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25031 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا شخصی که به علت حادثه تصادف رانندگی مصدوم شده و با حکم قطعی و نهایی دادگاه بیش از سی میلیون تومان #دیه گرفته است می‌تواند جهت مخارج دارو و درمان، طرح دعوا کرده و از این بابت مطالبه #خسارت کند؟ 🍃🌺در این مورد، سه نظر فقهی وجود دارد: 🔸الف . هزینه درمان متعارف مازاد بر دیه شرعی نیز قابل مطالبه است. 🔸ب . بیش از دیه شرعی قابل مطالبه نیست. 🔸ج . دیه و خسارت وارده ارتباطی با هم نداشته و هر کدام جداگانه قابل مطالبه است. 🍃🌺به هر حال، قوانین و مقررات در این زمینه باید رعایت شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24939 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا در #نماز #قرائت «ملک یوم الدین» به جای «مالک یوم الدین» جایز است؟ 🍃🌺توجه به این نکته لازم است که بیشتر فقها خواندن یکی از قرائت‌های سبعه(هفت‌گانه) را در نماز جایز می‌دانند، و حتی احتیاط را در این دانسته‌اند که نمازگزار تنها به قرائت‌های هفت‌گانه اکتفا نماید. به همین جهت، فقها خواندن هر دو وجه؛ یعنی «مالک یوم الدین» یا «ملک یوم الدین» را در نماز جایز و صحیح دانسته‌اند. البته برخی از فقها احتیاط کرده و گفته‌اند «مالک یوم الدین» خوانده شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26537 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠قصد فروش یک قطعه زمین وقفی را دارم، آیا پس از فروش، خمس به پول آن تعلق می‌گیرد؟ ❓عضو تعاونی مسکن کارکنان اوقاف هستم و یک قطعه زمین اوقافی از طرف آن تعاونی به من واگذار شده ‌است و قصد فروش آن را دارم، آیا پس از فروش آن خمس به پول آن تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺زمین #موقوفه را نمی‌توان فروخت ولی می‌توان حق استفاده از آن را به دیگری واگذار کرد و در برابر آن مبلغی دریافت نمود. حال اگر چیزی از پولی که از این بابت به شما داده می‌شود در سر سال خمسی باقی بماند، #خمس دارد. البته اگر واگذاری زمین به طور هدیه بوده است، برخی از فقها می‌گویند، مبلغ حاصل از آن خمس ندارد، که برای آگاهی بیشتر در این زمینه به آدرس زیرمراجعه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31899 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠ملکی را خریده‌ام و متوجه شدم فروشنده قبلا آن را از شخصی اجاره کرده است، حال تکلیف من که این زمین را خریداری کرده‌ام چیست؟ ❓ملکی را از پدر شوهرم خریده‌ام پس از خرید، متوجه شدم که این #ملک را در حدود 50 سال پیش از ارباب روستا اجاره گرفته است و زمین مذکور که چمنزار بوده را به باغ تبدیل کرده است و چند سال اجاره آن را پرداخت نکرده، ارباب با واسطه از او خواسته تا پول ملک را پرداخت کند و زمین را تملک کند ولی پدر شوهرم از پرداخت آن سرباز زده و بعد از آن هیچ یک از طرفین پیگیر کارهای این ملک نشده‌اند. حال تکلیف من که این زمین را خریداری کرده‌ام چیست؟ 🍃🌺اگر یقین دارید که زمین مذکور سابقاً موات نبوده بلکه در مالکیت فرد دیگری بوده ، حکم غصب را دارد و معامله شما صحیح نمى‌باشد. پس لازم است رضایت مالک یا ورثه آن شخص را جلب نمایید و اگر دسترسی ندارید قیمت آن را به نیازمندان بپردازید، سپس می‌توانید در آن تصرف کنید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31970 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠دست دادن به #داور زن مسابقات ورزشی ❓می‌خواستم از شما بپرسم وقتی #ورزشکار مرد مسلمان در مرحله‌ٔ نیمه نهایی مسابقه‌ی بسیار مهمی باشد و داور مسابقه زن باشد که لازم است ورزشکار به داور دست دهد و داور با دست زدن به بدن وی بدنش را چک کند، ورزشکار باید چه عکس العملی داشته باشد درحالی که اگر این کار را نکند اوت می‌شود و گرفتن مدال طلای جهان را از دست می‌دهد آیا این کار وی حرام است یا خیر و آیا لزومی دارد ورزشکار به خاطر این موضوع شانس مدال طلا و افتخار برای ملتش را از دست بدهد؟ فردا هم برخی بگویند کارش خوب بود. برخی بگویند چه کار بدی کرد که دست نداد و شانس مدال طلا را از خود و افتخارش را از مردم گرفت آیا در چنین موقعی این کار یعنی دست زدن زن به مرد اشکالی ندارد؟ 🍃🌺دست دادن و تماس مستقیم بدن با #نامحرم جایز نیست. لازم است در این گونه موارد مسئولین مربوطه قبلاً فرهنگ دینی مسلمانان را برای آنها توضیح داده و این‌گونه مشکلات را حل کنند و در مواردی هم عیناً شاهد بودیم که خودداری از چنین تماسی منجر به حذف ورزشکار از مسابقات نشده است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23654 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓بعد از فوت پدر، #حضانت از بچه صغیرش، به عهده‌ی چه کسی است؟ مادر بچه یا پدر بزرگش؟ 🍃🌺در مورد نگه‌دارى و پرورش بچه، مادر او بر جد او مقدم است، حتى در صورتى که مادر ازدواج مجدد کند، ولى در مسئله ولایت بر اموال، حق با جد پدری است و مادر ولایتى بر اموال کودک ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24110 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر در یک جمع سه نفره نشسته باشم و آن دو نفر با هم دیگران را می‌کنند و با من اصلاً صحبتی نمی‌کنند، آیا من هم در گناه آنها شریکم؟ 🍃🌺تعالیم دینی می‌گوید شنونده غیبت در گناه غیبت کننده است. در کتاب‌های روایی، سر فصلی با همین موضوع در نظر گرفته شده که احادیث این مسئله در آن گردآوری شده است، در این فرصت به تعدادی از آنها اشاره می‌شود: 1. «السَّامِعُ شَرِیکُ الْقَائِلِ»؛ شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است. 2. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ کَالْمُغْتَابِ»؛ شنونده غیبت مانند غیبت کننده است. 3. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛ فردی که به غیبت گوش میسپارد یکی از غیبت کنندگان است. 4. «سَامِعُ الْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛ شنونده غیبت یکی از غیبت کنندگان است. 5. «سَامِعُ الْغِیبَةِ شَرِیکُ الْمُغْتَابِ»؛ شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است. 6. «مُسْتَمِعُ الْغِیبَةِ کَقَائِلِهَا». شنونده غیبت مانند گوینده غیبت است. البته آنچه در این مسئله قابل توجه و دقت است؛ این است که اگر کسی که در مجلس غیبت حضور داشته باشد و با میل و رغبت گوش کند، در گناه غیبت شریک است و آنکه غیبت به طور اتفاقی به گوشش خورده و امکان بازداشتن دیگران از غیبت برای او وجود نداشته است، مشمول این احادیث نیست. دلیل این‌که شنونده غیبت در گناه مانند غیبت کننده می‌باشد؛ این است که هر دوی آنها با رضایت در غیبت مشارکت دارند، و ذهن آنها مشغول به تصورات ناروایی است که مورد نهی است. تنها اختلافشان در این است که یکی گوینده است و دیگری شنونده. یکی با زبان می‌گوید و دیگری با گوش و با اختیار بد خودش تصورات کذب و حرام غیبت کننده را می‌پذیرد؛ چرا که با نشستن در مجلس غیبت، نفس انسان با آن فضا انس و الفت پیدا می‌کند، در نتیجه آثار سوء آن مجلس مانند سم کشنده در روح و روان وی نفوذ می‌کند. بنابر این، باید گفت اگر به تمام آنچه که غیبت کنندگان در مورد فرد غایب گفتند و شما نیز به گفته‌هایشان گوش دادی، در گناه غیبت با آنها شریک هستی، اما اگر همین که آنها شروع به غیبت کردند، و شما تذکر دادی که غیبت نکنید! غیبت حرام است! و با تذکرات شما دیگر غیبت ادامه پیدا نکرد؛ یعنی یا آنها ساکت شدند و یا شما مجلس غیبت را ترک کردی، و یا اگر امکان نهی از منکر و ترک مجلس نباشد در برخوردت نشان دادی که از کارشان راضی نیستی مانند این‌که چهره ناراحت به خود گرفتی و از آنها روی برگرداندی و...، در گناه غیبت با آنها شریک نخواهی بود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31797@Ahkaam
❓آیا اگر برای #نماز و #روزه‌ی قضای #میت، مبلغی را به #اجیر بپردازیم، دین میت ادا می‌شود؟ و آیا نگرانی و مشکلات او در قبر برای نماز و روزه‌ای که نتوانسته در زمان حیاتش انجام دهد، برطرف می‌شود؟ با توجه به این‌که ما نمی‌دانیم آنهایی که اجیر می شوند، توانسته‌اند آن را بجا بیاورند یا خیر. 🍃🌺در صورتی ذمه میت ادا خواهد شد که نایب، نماز و روزه را انجام دهد. پس چنانچه نایب، فرد مورد اطمینانی باشد و بگوید آنها را انجام داده‌ام، کافیست. البته برخی از مراجع در این‌باره می‌گویند، همین که براى نماز و روزه‌‌‌هایى که از میت فوت شده، کسى را اجیر نمایند، کفایت مى‌کند و بیش از این وظیفه‌ای نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24955 ⚜ @Ahkaam ⚜
💠پولی که قرض گرفته می‌شود، آیا خمس دارد؟ ❓مادر خانم من مقداری پول به عنوان #قرض به بنده داده تا با آن امرار معاشم بهتر شود، آیا به این پول #خمس تعلق می‌گیرد؟ 🍃🌺پولى را که شخصى قرض گرفته در صورتى که هنوز آن‌را ادا نکرده باشد و سال بر آن بگذرد خمس ندارد، و چنان‌چه همه یا بخشی از آن‌را پرداخت کند، و همان مقدار پرداخت شده را در مؤونه و نیازهای زندگی مصرف نکرده باشد، و سال بر آن بگذرد، باید خمس آن مقدار را بدهد. اما اگر آن مقدار را مصرف کرده باشد، خمس ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33544 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی مهریه‌اش را ببخشد، ولی از نظر قانونی ثبت نشده باشد و بعد از مدتی برای #مهریه شکایت کند حکم شرعی آن به چه صورت است؟ 🍃🌺در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیشفرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن می‌تواند مهریه‌اش را باز پس بگیرد. در ضمن، چنانچه مهریه (مانند قطعه‌ی زمینی) عین خارجی بوده و بدون تغییر مهمی نزد مرد موجود باشد و بین زن و شوهر نیز خویشاوندی نَسبی نباشد، حتی اگر زن آن را بخشیده باشد، مجدداً می‌تواند آن را مطالبه کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24388 ⚜ @Ahkaam ⚜
❓اینجانب در سال 89 با خانمی صیغه محرمیت خواندم که در آن مهریه هم معین شد. در سال 91 دوباره به مدت 6 ماه با مهریه 400000 تومان صیغه موقت قرائت کرده و با هم ارتباط جنسی هم داشتیم. سؤالی که دارم آن است که، آیا ارتباط ما غیرمشروع بوده است؟ اگر در صیغه اول، مدت مشخص نشده باشد، قرائت صیغه دوم چه حکمی دارد؟ آیا صیغه دوم باطل است؟ لطفا راهنماییم کنید. 🍃🌺در #ازدواج_موقت، تعیین زمان و #مهریه لازم بوده و چنانچه یکی از آنها در #عقد معین نشود، عقد باطل است، پس در فرض سؤال عقد اول باطل و عقد دوم صحیح است. البته برخی از مراجع تقلید، درباره‌ی ازدواج موقتی که در آن، مدت تعیین نشده است، می‌گویند تبدیل به ازدواج دائم می‌شود. بر این اساس، ازدواج اول صحیح بوده و به شکل دائم منعقد شده است و عقد دوم اثری نخواهد داشت. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32698 ⚜ @Ahkaam ⚜