❓آیا #مادر_زن با #داماد محرم است؟ و آیا داماد میتواند به بدن او نگاه کند؟ دلایل آن چیست؟ چون برخی گفتهاند دلیلی نداریم که مادر زن محرم باشد؟ و چرا خواهر زن به داماد محرم نیست؟
🍃🌺اگر در روایات تحقیق شود به دست میآید که؛ حلال بودن و یا حرام بودن نگاه و لمس و مصافحه دائر مدار محرمیّت ابدی و یا محرم نبودن است؛ یعنی هرکسی که نکاح با آن به طور ابدی حرام است، نگاه و لمس و دست دادن به او جایز است و کسی که ازدواج با او حلال است، نگاه کردن به بدن او و لمس او و مصافحه با او جایز نیست. لذا مصافحه با محارم از جمله مادر زن و لمس آنها به اتفاق فقهای شیعه و سنی جایز است و بدیهی است که مصافحه نگاه را هم در پی دارد. دلایلی –مانند سیره مستمره مسلمانان، اتفاق فقهای شیعه و اهل سنت، و روایات - برای جواز نگاه به مادر زن وجود دارد که نمیتوان از آنها چشم پوشید. و نمیتوان اصل محرم بودن مادر زن را در نگاه کردن به او رد کرد و جایز ندانست، بلکه اصل محرم بودن مادر زن در نگاه کردن داماد به بدن او ثابت میشود، اما مرد با عفت نگاه به مواضع حسّاس محرم خود نظیر بالاى زانو و سینه و پشت و مانند اینها نمیکند. پس نگاه داماد به بدن مادر زن –غیر از عورت و جاهایی که معمولاً میپوشانند – جایز است. مصافحه و دست دادن با مادر زن نیز جایز است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31271
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا تصور زنی غیر از همسر هنگام #آمیزش، موجب معلولیت ذهنی یا جسمی فرزند میشود؟
🍃🌺انسان موجودی است که هر گونه اخلاق، رفتار، حتی نیات درونی در تکوّن و شکلگیری جسمی و روحی او تأثیرگذار است، به گونهای که گاهی این تأثیر از خود شخص، فراتر رفته و به مرتبطین و وابستگان او نیز سرایت میکند. از جمله میتوان به تأثیرگذاری فکر کردن به زن دیگر هنگام مجامعت با همسر، در بچه متولد شده اشاره کرد. پیامبر اسلام(ص) میفرماید: «در وقت زناشویی، خیال زن دیگرى را در خاطر نیاور که میترسم اگر فرزند پسری متولد شود دارای صفات و روحیات زنانه شود و اگر فرزند دختری متولد شود معلول ذهنی یا جسمی شود».
البته در اینگونه موارد نمیتوان صددرصد حکم کرد که حتماً آن آثار و پیامدهای ناگوار به وجود میآید؛ زیرا در برخی روایات دیگر آمده، دعا، صدقه و ... میتوانند از پیامدهای بد و ناگواری که عکس العمل اعمال و کارهای ما هستند، حتی اموری که قضا و قدر الهی به آن تعلق گرفته جلوگیری نمایند.
بنابر این، اگر انسان در حال غفلت و نادانی یا حتی در حال عمد، مرتکب کارهایی؛ مانند زناشویی در زیر درخت میوهدار یا تصور زن دیگر هنگام آمیزش و...، گردید و از آینده بد و عکس العمل آن نسبت به خود و اطرافیانش هراسناک است، میتواند با دادن صدقه و دعا، از آن پیامد بد جلوگیری نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35089
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شستن صورت و دستها در #وضو چند مرتبه جایز است؟
🍃🌺برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جایز بلکه مستحب است اما مرتبه سوم حرام است.
❗️البته آیتالله مکارم شیرازی مرتبه دوم را جایز نمیدانند.
❗️توجه: ملاک برای تعیین هر بار، قصد انسان است، پس اگر به قصد بار اولِ شستن چند مرتبه آب بریزد اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر کسی برای انجام #غسل خاصی نیت کند،از سایرغسلها کفایت میکند؟
🍀اگر غسل جنابت کند، از سایر غسل ها کفایت میکند، ولی غیر آن، بنابر احتیاط واجب از سایر غسلها کفایت نمیکند.
🍀آیات عظام تبریزی،سیستانی،فاضل لنکرانی و وحید خراسانی: به قصد هر کدام انجام دهد از سایر غسل ها کفایت میکند.
🍀آیت الله بهجت: غسل واجب از سایر غسل ها کفایت می کند و مستحب تنها از مستحبی کفایت میکند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا مس کردن نقش #آرم_جمهوری_اسلامی_ایران که روی نامه ها و... وجود دارد، حرام است؟
🍃🌺آیت الله خامنه ای حفظه الله: چنانچه در نظر عرف اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مس آن بدون طهارت حرام است.
🍃آیات عظام فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی: اشکال ندارد، ولی بهتر است آن را مس نکند.
🍃آیات عظام تبریزی،سیستانی،صافی گلپایگانی،وحید خراسانی و نوری همدانی: بنابر احتیاط واجب بدون طهارت مس نکند.
🍃آیت الله بهجت: مس آن بدون طهارت جایز نیست."
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا اگر سایتی در قبال گرفتن مبلغی از کاربر به او اجازه دهد تا یکبار #شانس خود را برای برنده شدن و پیدا کردن رمزی امتحان کند، از نظر شرعی اشکالی دارد؟
❓من میخواستم یک سایت بزنم. سایتی که در قبال گرفتن هر صد تومان از کاربر به او اجازه میدهد تا یکبار شانس خود را برای برنده شدن و پیدا کردن رمز چهار یا پنج رقمی گاو صندوق امتحان کند. در این سایت جوایز، یک و دو میلیونی است، که توسط اسپانسری شخصی تامین میگردد. آیا این کار از نظر شرعی اشکالی دارد؟
🍃🌺کسب در آمد از این راه، صورت شرعی نداشته و جایز نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24261
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خانمی که #عذر_شرعی دارد امکان خواندن #نماز_میت را دارد؟ نظر مراجع در این مورد چیست؟
🍃🌺از جمله چیزهایی که بر حائض حرام است، عبادتهایى مانند نماز است که باید با وضو یا غسل یا تیمّم به جا آورده شود، ولى به جا آوردن عبادتهایى مانند نماز میّت که وضو و غسل و تیمّم براى آنها لازم نیست، برای وی مانعى ندارد.
🍃البته فقها در این زمینه میگویند زن حائض اگر نماز میّت را به جماعت مىخواند در صفى جداگانه بایستد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#ازدواج #شغار، از دیدگاه اسلام چه حکمی دارد؟
🍃🌺در عصر جاهلیت به واسطۀ این که حرمتى براى زن قائل نبودند مهریه را که حق مسلّم زن بود اولیاى او مىگرفتند و حتى در پارهاى از موارد مهریۀ یک زن را ازدواج زن دیگرى قرار مىدادند - مثلاً برادرى خواهر خود را به ازدواج شخصى در مىآورد در مقابل این که آن شخص هم خواهر خود را به ازدواج وى درآورد - و در حقیقت مهریۀ هر یک از دو زن همین بود؛ و به آن، در اصطلاح «نکاح شِغار» مىگفتند. که در اسلام این نوع ازدواج باطل است و شاید فلسفه بطلان آن، این باشد که مهریه، مال زن است و زن از ازدواج زن دیگر بهره نمىبرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33163
⚜ @Ahkaam ⚜
❓کمک کردن به افراد #بینماز (فامیل و غیر فامیل) چه حکمی دارد؟
🍃🌺برای مصرف زکات، موارد متعددی در قرآن کریم ذکر شده که یکی از آنها برای به دست آوردن دل دیگران است.
امام باقر(ع) درباره فلسفه این مورد از زکات، چنین میفرماید: «خداوند عزّ و جلّ به پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور داد، با کمک و دستگیری کردن با مال و بخشش نمودن به کسانی که خدا را یگانه میدانند و از پرستش بتها دست برداشتهاند اما در پارهای از احکام، معرفت به دین اسلام در دل آنها وارد نشده است، آنان را به اسلام و مسلمانى الفت دهد تا دین و مذهب به اعماق وجودشان راه یافته و بر دینى که بدان در آمده و بر آن اقرار کردهاند پایدار بمانند».
بنابر این، اگر کمک کردن به افراد بینماز، تأیید و پشتیبانی سهل انگاری آنان نسبت به نماز نشود، بلکه سبب روی آوری و گرایش آنان به نماز و دین شود نه تنها ایرادی نداشته، بلکه شاید در برخی موارد، لازم باشد. در غیر این صورت، روشن است کمک به افرادی که ارتباط بهتری با خدا دارند، ارزشمندتر بوده و کمک به گناهکاران اگر موجب تشویق آنان در گناه باشد، نه تنها پاداشی نخواهد داشت، شاید انسان را شریک در جرم و گناه آنان کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31779
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا خرید و فروش #مزایدهای موتور سیکلتهای توقیف شده توسط #پلیس علیرغم ناراضی بودن مالکان آنها جایز است یا خیر؟
❓آیا خرید و فروش مزایدهای موتورسیکلتهای راهنمایی و رانندگی که مالکان آنها راضی نیستند، جایز است؟ (چه بسا راکبین این موتورها به دلیل جریمه سنگین و فقر مالی توانایی ترخیص موتور خود را ندارند)، آیا تصرف راهنمایی و رانندگی در آنها حکم غصب را ندارد؟
🍃🌺ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات مربوطه مىباشد، و اگر به حکم حاکم شرع و یا با استناد به قانون جاری دولت اسلامی، در مورد وسایل نقلیهای که صاحبان آن مرتکب تخلف شدهاند، مزایدهای صورت پذیرد، مانعی ندارد. البته برخی از فقها، هر چند خریدهای گذشته را صحیح میشمرند، اما احتیاط را در شرکتنکردن در چنین معاملاتی میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31413
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم #اکستنشن مژه(#کاشت_مژه_مصنوعی) چیست؟ به این صورت که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه انسان میچسبانند. و تا 6 ماه هم دوام داشته و با شستشو از بین نمیرود.
🍃🌺هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژهها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید.
البته، برخی از فقها در این باره میگویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31552
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخصی که #معلول است و وقتی در خانه خود است میتواند با آب #وضو بگیرد ولی در خارج از منزل نمیتواند با آب وضو بگیرد تکلیف او هنگامی که نمیتواند با آب #طهارت بگیرد چیست؟
🍃🌺اگر تا آخر وقت نماز، بدون عسر و حرج غیر قابل تحمل، امکان تطهیر و وضو با آب را دارد، باید تطهیر نموده و وضو بگیرد، در غیر این صورت طهارت لازم نبوده و باید تیمم کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31924
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#میراث چیست؟
🍃🌺«میراث»، بر وزن مفعال، در اصل، «مِوراث» بود؛ چون حرف عله «واو» ماقبلش مکسور بود قلب به یاء شده است.
در وجه اشتقاق میراث، دو احتمال وجود دارد که تعریف آن با قبول هر کدام از دو احتمال و دیدگاه، متفاوت خواهد شد.
1. میراث، به معنای ارث، و مشتق از آن باشد، در این صورت، تعریفش چنین میشود: «استحقاقُ إنسانٍ بموت آخر بنسبٍ أو سببٍ شیئاً بالأصالة»؛ میراث، عبارت است از سزاوار بودن انسان نسبت به اموال فرد دیگری که مرگش فرا رسیده به دلیل ارتباط سببی یا نسبی با او و بدون هیچ دلیل دیگر.
2. میراث، به معنای موروث، و مشتق از آن باشد، در این صورت تعریفش چنین میشود: «ما یستحقه إنسان بموت آخر بنسب أو سبب بالأصالة»؛ میراث، عبارت است از: مالی که انسان، تنها به دلیل ارتباط سببی و نسبی، استحقاق به دست آوردن آن را به واسطه مرگ دیگری پیدا میکند.
تعریف اول، تعریف مصدری میراث میباشد، از این رو با لفظ استحقاق که مصدر باب استفعال بوده شروع شده است. بنابراین نفس ارث بردن را که اسم معنا و از معانی غیر ملموسه در خارج است، میراث گویند.
اما تعریف دوم، که تعریف اسمی میراث میباشد، با لفظ «ما» آغاز شده تا شیء بودن و اسم عین بودن را برساند. بنابراین، به اموال بجا مانده از میت، که از اعیان خارجی و از معانی قابل لمس در خارج است میراث گفته میشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31727
⚜ @Ahkaam ⚜
❓43 ساله ام یک سال است که خونریزی #عادت_ماهانه ام کم شده بطوریکه روز اول لکه، روز دوم کاملا خون، روز سوم لکه تا هفتم البته چهارم تا هفتم فقط در داخل رحم خون دارم مگر نزدیکی کنم تا مشخص شود خون دارم یا نه. آیا میتوانم بعد از غسل از سوم به بعد نماز بخوانم یا باید تا هفتم صبر کنم؟
🍃🌺اگر در مجموع از سه روز بیشتر و از ده روز تجاوز نکند همه آن خونها و لکهها محکوم به حیض است. البته باید سه روز اول حیض (هر چند در باطن) پشت سر هم باشد. حال اگر در روز هفتم لکهبینى قطع شد، بعد از آن غسل نمایید. و در صورتی که خون دیدن (هر چند به صورت لکهبینی) از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت ماههای قبل، حیض و بقیه محکوم به استحاضه است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26487
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا شخص #واقف، مىتواند #امام_جماعت راتب را عزل نماید؟
🍃🌺شخص واقف بعد از وقف، اختیاری نسبت به آنچه وقف میکند ندارد، مگر این که خود تولیت وقف را خود به عهده بگیرد و دربارهی شمول اختیارات متولی وقف در این مورد نیز اختلاف نظر وجود دارد که برخی آن را از اختیارات متولی ندانسته و گروهی نیز معتقدند که متولی با رعایت مصالح، میتواند چنین کاری را انجام دهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/th21459
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا می توان #ترجمه متنی را به دیگران واگذار کنیم و به عنوان حق مدیریت حق زحمت بیشتری از صاحب کار دریافت کنیم؟ در حالی که مترجم بیشتر زحمت میکشد و باید بیشتر حق الزحمه دریافت کند؟
🍃🌺اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل دهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید، مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید، نمیتوانید به دیگری واگذار کنید، مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. در هر حال، اینگونه امور تابع قرارداد طرفين است و البته سزاوار است طوری نباشد که نسبت به کیفیت کار و کمیت دستمزد به کسی اجحاف شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/tr22088
⚜ @Ahkaam ⚜
❓با توجه به اینکه امروزه جهت اخذ #وام مسکن، خانه، در #رهن بانک قرار میگیرد، آیا به لحاظ شرعی، شخص راهن تا قبل از تسویهی وام، حق تصرف در خانه از قبیل سکونت، فروش، ساخت و ساز و هرگونه کسب منفعتی مانند اجاره را دارد؟
🍃🌺این مسئله تابع قوانین و مقررات بانک است، پس اگر بانک این تصرفات را اجازه دهد اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31616
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا در اسلام #سگ که چنین با وفا است عین نجاست است، همچون مدفوع انسان، در صورتی که سگهای اصلاح نژاد شده وجود دارند که شاید از بعضی انسانها نیز تمیزتر باشند، ولی موش و یا سوسک که برای ما مظهر کثیفیاند عین #نجاست نیستند؟
🍃🌺1. تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساختهاند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانونگذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بینیاز مطلق و دارای علم و حکمت بیپایان است، هیچگونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام(ص) از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی میباشد که برخی از آنها در آیات و روایات بیان شده است؛ و در مواردی که هم خداوند به حکمت برخی از احکام اشاره نکرده است، خود بر اساس حکمتی بوده است؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب میکند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.
2. نجس بودن چیزی، لزوماً دلیلی بر پست بودن آن نیست؛ مثلاً خون که یکی از حیاتیترین مواد در وجود انسان است، آیا تنها به دلیل نجس بودن آن، میتوان گفت که چیز پستی است؟! ضمن اینکه، میدانیم انسان از چیزی به وجود میآید که نجس(منی) است.
3. اینکه چیزی مانند سوسک، پیش ما مظهر کثیفی است نمیتواند ملاک نجاست و طهارت باشد؛ زیرا طهارت و نجاست پدیدهاى شرعى است که تنها فقه عهدهدار بیان احکام آن است و شناخت پدیدههاى پاک و نجس تنها با معرّفى شارع مقدّس ممکن است. در مقابل؛ ادراک تمیزى و کثیفى، امرى عرفى و عقلایى و بر اساس طبع انسانی است که افزون بر دین، بهداشت نیز از آن سخن به میان میآورد. «طهارت»، پاکى از نجاست شرعى است که در بسیارى از کارها؛ مانند: نماز، روزه، خوردن و آشامیدن ضرورت دارد و «نجاست» به معناى نجس بودن یا نجس شدن چیزى است. بر این پایه، چیزهایى که شارع آنرا عین نجس دانسته است؛ غیر از بهداشت و کثیفی است.
به علاوه؛ همین سوسک و ... که پیش مسلمانان به حق و بر اساس پیروی از احکام دین اسلام مظهر کثیفی بوده و به همین دلیل، حرام است، نزد برخی دیگر از انسانها –مانند برخی ساکنان آسیای شرقی- خوراک لذیذی است که در بازارهایشان عرضه میشود. و از آن سو، همین سگی که در اسلام عین نجس دانسته شده، دارای منافعی بوده و در فقه اسلامی خرید و فروش آنها جهت استفاده از نگهبانی، شکار و ... صحیح است.
4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ آن باشد که با توجه به وفاداری سگها به انسانها، و اهلی بودن برخی از گروههای این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همانطور که امروزه در برخی از نقاط میبینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسانها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همانطور که شهید اول در بحث تعریف نجاست میگوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند». بنابر این، خداوند چیزهایی را به جهت انواع مفاسد و ضررهایی که در آنها وجود دارد، نجس دانسته و از مردم خواسته است تا استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه محدود سازند تا زندگی سالم و پاکی داشته باشند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25315
⚜ @Ahkaam ⚜
❓1. آیا مسلمانی که #وصیت کرده به جای #دفن بعد از مرگش، جسدش را بسوزانند ایرادی دارد؟ 2. اگر این عمل انجام شده باشد، گناهی صورت گرفته است؟ 3. اگر گناه است برای او چه باید کرد؟
🍃🌺جنازه مسلمان باید طبق آداب اسلامی دفن شود و وصیت به سوزاندن جسد، باطل است و چنانچه شخصی این عمل را برای میت انجام داده باشد مرتکب گناه شده است و لازم است از کار خود توبه کند و طبق نظر برخی از مراجع باید دیه پرداخت نماید که در صورتى که جسد را یکجا سوزانده باشند دیه آن یک صد دینار است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31752
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن #زیارت_عاشورا در ساعت اداری که بعضا باعث انتظار و ناراحتی مراجعه کنندگان میشود جایز است؟
🍃🌺همانگونه که مدیران مؤسسات، این اختیار را دارند که برای بالا بردن روحیه کارکنان، آنان را با مخارج مؤسسه به اردوهای تفریحی ببرند، در مواردی نیز می توان تصور کرد که بتوانند برای بالا بردن روحیه معنوی کارکنان، بخش کوچکی از ساعت کاری را به مراسمی چون نماز جماعت، زیارت عاشورا و... اختصاص دهند. با این وجود، هم مدیران و هم کارکنان باید نهایت تلاش را انجام دهند که به این بهانه حقی از مراجعه کنندگان تضییع نشود. لذا بر فرض سؤال باید گفت چنانچه امر مذکور موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان شود جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتى وجود دارد، باید مراعات شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26579
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر بعد از #غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته، تکلیف چیست؟
🍃🌺 امام خمینی ره و آیات عظام فاضل لنکرانی،خامنه ای،نوری همدانی:اگر از طرف چپ بدن است شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد،باید بعد از شستن آن قسمت، دوباره طرف راست و چپ را بشوید.
🍃🌺آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: اگر از سمت راست باشد،احتیاط مستحب آن است که بعد از شستن آن مقدار،دوباره طرف چپ را بشوید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم خوردن #جلبک_دریایی چیست؟
🍃🌺دلیلی بر حرمت گیاهان دریایی نداریم مگر آنکه برخی از آنها را از خبائث بدانیم، یعنی خوراکیهایی که بیشتر انسانها از آن متنفرند. بر این اساس، جلبک، به عنوان یک گیاه، پاک و حلال است، اما برخی از فقها آن را جزو خبائث شمرده و خوردن آن را جائز نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26949
⚜ @Ahkaam ⚜