💠آیا اگر سایتی در قبال گرفتن مبلغی از کاربر به او اجازه دهد تا یکبار #شانس خود را برای برنده شدن و پیدا کردن رمزی امتحان کند، از نظر شرعی اشکالی دارد؟
❓من میخواستم یک سایت بزنم. سایتی که در قبال گرفتن هر صد تومان از کاربر به او اجازه میدهد تا یکبار شانس خود را برای برنده شدن و پیدا کردن رمز چهار یا پنج رقمی گاو صندوق امتحان کند. در این سایت جوایز، یک و دو میلیونی است، که توسط اسپانسری شخصی تامین میگردد. آیا این کار از نظر شرعی اشکالی دارد؟
🍃🌺کسب در آمد از این راه، صورت شرعی نداشته و جایز نیست.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24261
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خانمی که #عذر_شرعی دارد امکان خواندن #نماز_میت را دارد؟ نظر مراجع در این مورد چیست؟
🍃🌺از جمله چیزهایی که بر حائض حرام است، عبادتهایى مانند نماز است که باید با وضو یا غسل یا تیمّم به جا آورده شود، ولى به جا آوردن عبادتهایى مانند نماز میّت که وضو و غسل و تیمّم براى آنها لازم نیست، برای وی مانعى ندارد.
🍃البته فقها در این زمینه میگویند زن حائض اگر نماز میّت را به جماعت مىخواند در صفى جداگانه بایستد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#ازدواج #شغار، از دیدگاه اسلام چه حکمی دارد؟
🍃🌺در عصر جاهلیت به واسطۀ این که حرمتى براى زن قائل نبودند مهریه را که حق مسلّم زن بود اولیاى او مىگرفتند و حتى در پارهاى از موارد مهریۀ یک زن را ازدواج زن دیگرى قرار مىدادند - مثلاً برادرى خواهر خود را به ازدواج شخصى در مىآورد در مقابل این که آن شخص هم خواهر خود را به ازدواج وى درآورد - و در حقیقت مهریۀ هر یک از دو زن همین بود؛ و به آن، در اصطلاح «نکاح شِغار» مىگفتند. که در اسلام این نوع ازدواج باطل است و شاید فلسفه بطلان آن، این باشد که مهریه، مال زن است و زن از ازدواج زن دیگر بهره نمىبرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa33163
⚜ @Ahkaam ⚜
❓کمک کردن به افراد #بینماز (فامیل و غیر فامیل) چه حکمی دارد؟
🍃🌺برای مصرف زکات، موارد متعددی در قرآن کریم ذکر شده که یکی از آنها برای به دست آوردن دل دیگران است.
امام باقر(ع) درباره فلسفه این مورد از زکات، چنین میفرماید: «خداوند عزّ و جلّ به پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور داد، با کمک و دستگیری کردن با مال و بخشش نمودن به کسانی که خدا را یگانه میدانند و از پرستش بتها دست برداشتهاند اما در پارهای از احکام، معرفت به دین اسلام در دل آنها وارد نشده است، آنان را به اسلام و مسلمانى الفت دهد تا دین و مذهب به اعماق وجودشان راه یافته و بر دینى که بدان در آمده و بر آن اقرار کردهاند پایدار بمانند».
بنابر این، اگر کمک کردن به افراد بینماز، تأیید و پشتیبانی سهل انگاری آنان نسبت به نماز نشود، بلکه سبب روی آوری و گرایش آنان به نماز و دین شود نه تنها ایرادی نداشته، بلکه شاید در برخی موارد، لازم باشد. در غیر این صورت، روشن است کمک به افرادی که ارتباط بهتری با خدا دارند، ارزشمندتر بوده و کمک به گناهکاران اگر موجب تشویق آنان در گناه باشد، نه تنها پاداشی نخواهد داشت، شاید انسان را شریک در جرم و گناه آنان کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31779
⚜ @Ahkaam ⚜
💠آیا خرید و فروش #مزایدهای موتور سیکلتهای توقیف شده توسط #پلیس علیرغم ناراضی بودن مالکان آنها جایز است یا خیر؟
❓آیا خرید و فروش مزایدهای موتورسیکلتهای راهنمایی و رانندگی که مالکان آنها راضی نیستند، جایز است؟ (چه بسا راکبین این موتورها به دلیل جریمه سنگین و فقر مالی توانایی ترخیص موتور خود را ندارند)، آیا تصرف راهنمایی و رانندگی در آنها حکم غصب را ندارد؟
🍃🌺ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات مربوطه مىباشد، و اگر به حکم حاکم شرع و یا با استناد به قانون جاری دولت اسلامی، در مورد وسایل نقلیهای که صاحبان آن مرتکب تخلف شدهاند، مزایدهای صورت پذیرد، مانعی ندارد. البته برخی از فقها، هر چند خریدهای گذشته را صحیح میشمرند، اما احتیاط را در شرکتنکردن در چنین معاملاتی میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31413
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم #اکستنشن مژه(#کاشت_مژه_مصنوعی) چیست؟ به این صورت که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه انسان میچسبانند. و تا 6 ماه هم دوام داشته و با شستشو از بین نمیرود.
🍃🌺هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژهها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید.
البته، برخی از فقها در این باره میگویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31552
⚜ @Ahkaam ⚜
❓شخصی که #معلول است و وقتی در خانه خود است میتواند با آب #وضو بگیرد ولی در خارج از منزل نمیتواند با آب وضو بگیرد تکلیف او هنگامی که نمیتواند با آب #طهارت بگیرد چیست؟
🍃🌺اگر تا آخر وقت نماز، بدون عسر و حرج غیر قابل تحمل، امکان تطهیر و وضو با آب را دارد، باید تطهیر نموده و وضو بگیرد، در غیر این صورت طهارت لازم نبوده و باید تیمم کند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31924
⚜ @Ahkaam ⚜
❓#میراث چیست؟
🍃🌺«میراث»، بر وزن مفعال، در اصل، «مِوراث» بود؛ چون حرف عله «واو» ماقبلش مکسور بود قلب به یاء شده است.
در وجه اشتقاق میراث، دو احتمال وجود دارد که تعریف آن با قبول هر کدام از دو احتمال و دیدگاه، متفاوت خواهد شد.
1. میراث، به معنای ارث، و مشتق از آن باشد، در این صورت، تعریفش چنین میشود: «استحقاقُ إنسانٍ بموت آخر بنسبٍ أو سببٍ شیئاً بالأصالة»؛ میراث، عبارت است از سزاوار بودن انسان نسبت به اموال فرد دیگری که مرگش فرا رسیده به دلیل ارتباط سببی یا نسبی با او و بدون هیچ دلیل دیگر.
2. میراث، به معنای موروث، و مشتق از آن باشد، در این صورت تعریفش چنین میشود: «ما یستحقه إنسان بموت آخر بنسب أو سبب بالأصالة»؛ میراث، عبارت است از: مالی که انسان، تنها به دلیل ارتباط سببی و نسبی، استحقاق به دست آوردن آن را به واسطه مرگ دیگری پیدا میکند.
تعریف اول، تعریف مصدری میراث میباشد، از این رو با لفظ استحقاق که مصدر باب استفعال بوده شروع شده است. بنابراین نفس ارث بردن را که اسم معنا و از معانی غیر ملموسه در خارج است، میراث گویند.
اما تعریف دوم، که تعریف اسمی میراث میباشد، با لفظ «ما» آغاز شده تا شیء بودن و اسم عین بودن را برساند. بنابراین، به اموال بجا مانده از میت، که از اعیان خارجی و از معانی قابل لمس در خارج است میراث گفته میشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31727
⚜ @Ahkaam ⚜
❓43 ساله ام یک سال است که خونریزی #عادت_ماهانه ام کم شده بطوریکه روز اول لکه، روز دوم کاملا خون، روز سوم لکه تا هفتم البته چهارم تا هفتم فقط در داخل رحم خون دارم مگر نزدیکی کنم تا مشخص شود خون دارم یا نه. آیا میتوانم بعد از غسل از سوم به بعد نماز بخوانم یا باید تا هفتم صبر کنم؟
🍃🌺اگر در مجموع از سه روز بیشتر و از ده روز تجاوز نکند همه آن خونها و لکهها محکوم به حیض است. البته باید سه روز اول حیض (هر چند در باطن) پشت سر هم باشد. حال اگر در روز هفتم لکهبینى قطع شد، بعد از آن غسل نمایید. و در صورتی که خون دیدن (هر چند به صورت لکهبینی) از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت ماههای قبل، حیض و بقیه محکوم به استحاضه است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26487
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا شخص #واقف، مىتواند #امام_جماعت راتب را عزل نماید؟
🍃🌺شخص واقف بعد از وقف، اختیاری نسبت به آنچه وقف میکند ندارد، مگر این که خود تولیت وقف را خود به عهده بگیرد و دربارهی شمول اختیارات متولی وقف در این مورد نیز اختلاف نظر وجود دارد که برخی آن را از اختیارات متولی ندانسته و گروهی نیز معتقدند که متولی با رعایت مصالح، میتواند چنین کاری را انجام دهد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/th21459
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا می توان #ترجمه متنی را به دیگران واگذار کنیم و به عنوان حق مدیریت حق زحمت بیشتری از صاحب کار دریافت کنیم؟ در حالی که مترجم بیشتر زحمت میکشد و باید بیشتر حق الزحمه دریافت کند؟
🍃🌺اگر صاحب کار فقط ترجمه متن را از شما خواسته و شرط نکرده چه کسی ترجمه کند و شما به شخص سومی تحویل دهید تا ترجمه کند و بعد شما حق دلالی و مدیریت دریافت کنید، مشکلی ندارد. ولی اگر صاحب کار از شما خواسته که خودتان این کار را انجام دهید، نمیتوانید به دیگری واگذار کنید، مگر اینکه با اجازه صاحب کار باشد. در هر حال، اینگونه امور تابع قرارداد طرفين است و البته سزاوار است طوری نباشد که نسبت به کیفیت کار و کمیت دستمزد به کسی اجحاف شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/tr22088
⚜ @Ahkaam ⚜
❓با توجه به اینکه امروزه جهت اخذ #وام مسکن، خانه، در #رهن بانک قرار میگیرد، آیا به لحاظ شرعی، شخص راهن تا قبل از تسویهی وام، حق تصرف در خانه از قبیل سکونت، فروش، ساخت و ساز و هرگونه کسب منفعتی مانند اجاره را دارد؟
🍃🌺این مسئله تابع قوانین و مقررات بانک است، پس اگر بانک این تصرفات را اجازه دهد اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31616
⚜ @Ahkaam ⚜
❓چرا در اسلام #سگ که چنین با وفا است عین نجاست است، همچون مدفوع انسان، در صورتی که سگهای اصلاح نژاد شده وجود دارند که شاید از بعضی انسانها نیز تمیزتر باشند، ولی موش و یا سوسک که برای ما مظهر کثیفیاند عین #نجاست نیستند؟
🍃🌺1. تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساختهاند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانونگذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بینیاز مطلق و دارای علم و حکمت بیپایان است، هیچگونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام(ص) از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی میباشد که برخی از آنها در آیات و روایات بیان شده است؛ و در مواردی که هم خداوند به حکمت برخی از احکام اشاره نکرده است، خود بر اساس حکمتی بوده است؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب میکند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.
2. نجس بودن چیزی، لزوماً دلیلی بر پست بودن آن نیست؛ مثلاً خون که یکی از حیاتیترین مواد در وجود انسان است، آیا تنها به دلیل نجس بودن آن، میتوان گفت که چیز پستی است؟! ضمن اینکه، میدانیم انسان از چیزی به وجود میآید که نجس(منی) است.
3. اینکه چیزی مانند سوسک، پیش ما مظهر کثیفی است نمیتواند ملاک نجاست و طهارت باشد؛ زیرا طهارت و نجاست پدیدهاى شرعى است که تنها فقه عهدهدار بیان احکام آن است و شناخت پدیدههاى پاک و نجس تنها با معرّفى شارع مقدّس ممکن است. در مقابل؛ ادراک تمیزى و کثیفى، امرى عرفى و عقلایى و بر اساس طبع انسانی است که افزون بر دین، بهداشت نیز از آن سخن به میان میآورد. «طهارت»، پاکى از نجاست شرعى است که در بسیارى از کارها؛ مانند: نماز، روزه، خوردن و آشامیدن ضرورت دارد و «نجاست» به معناى نجس بودن یا نجس شدن چیزى است. بر این پایه، چیزهایى که شارع آنرا عین نجس دانسته است؛ غیر از بهداشت و کثیفی است.
به علاوه؛ همین سوسک و ... که پیش مسلمانان به حق و بر اساس پیروی از احکام دین اسلام مظهر کثیفی بوده و به همین دلیل، حرام است، نزد برخی دیگر از انسانها –مانند برخی ساکنان آسیای شرقی- خوراک لذیذی است که در بازارهایشان عرضه میشود. و از آن سو، همین سگی که در اسلام عین نجس دانسته شده، دارای منافعی بوده و در فقه اسلامی خرید و فروش آنها جهت استفاده از نگهبانی، شکار و ... صحیح است.
4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ آن باشد که با توجه به وفاداری سگها به انسانها، و اهلی بودن برخی از گروههای این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همانطور که امروزه در برخی از نقاط میبینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسانها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همانطور که شهید اول در بحث تعریف نجاست میگوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند». بنابر این، خداوند چیزهایی را به جهت انواع مفاسد و ضررهایی که در آنها وجود دارد، نجس دانسته و از مردم خواسته است تا استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه محدود سازند تا زندگی سالم و پاکی داشته باشند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25315
⚜ @Ahkaam ⚜
❓1. آیا مسلمانی که #وصیت کرده به جای #دفن بعد از مرگش، جسدش را بسوزانند ایرادی دارد؟ 2. اگر این عمل انجام شده باشد، گناهی صورت گرفته است؟ 3. اگر گناه است برای او چه باید کرد؟
🍃🌺جنازه مسلمان باید طبق آداب اسلامی دفن شود و وصیت به سوزاندن جسد، باطل است و چنانچه شخصی این عمل را برای میت انجام داده باشد مرتکب گناه شده است و لازم است از کار خود توبه کند و طبق نظر برخی از مراجع باید دیه پرداخت نماید که در صورتى که جسد را یکجا سوزانده باشند دیه آن یک صد دینار است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31752
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن #زیارت_عاشورا در ساعت اداری که بعضا باعث انتظار و ناراحتی مراجعه کنندگان میشود جایز است؟
🍃🌺همانگونه که مدیران مؤسسات، این اختیار را دارند که برای بالا بردن روحیه کارکنان، آنان را با مخارج مؤسسه به اردوهای تفریحی ببرند، در مواردی نیز می توان تصور کرد که بتوانند برای بالا بردن روحیه معنوی کارکنان، بخش کوچکی از ساعت کاری را به مراسمی چون نماز جماعت، زیارت عاشورا و... اختصاص دهند. با این وجود، هم مدیران و هم کارکنان باید نهایت تلاش را انجام دهند که به این بهانه حقی از مراجعه کنندگان تضییع نشود. لذا بر فرض سؤال باید گفت چنانچه امر مذکور موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان شود جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتى وجود دارد، باید مراعات شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26579
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر بعد از #غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته، تکلیف چیست؟
🍃🌺 امام خمینی ره و آیات عظام فاضل لنکرانی،خامنه ای،نوری همدانی:اگر از طرف چپ بدن است شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد،باید بعد از شستن آن قسمت، دوباره طرف راست و چپ را بشوید.
🍃🌺آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: اگر از سمت راست باشد،احتیاط مستحب آن است که بعد از شستن آن مقدار،دوباره طرف چپ را بشوید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم خوردن #جلبک_دریایی چیست؟
🍃🌺دلیلی بر حرمت گیاهان دریایی نداریم مگر آنکه برخی از آنها را از خبائث بدانیم، یعنی خوراکیهایی که بیشتر انسانها از آن متنفرند. بر این اساس، جلبک، به عنوان یک گیاه، پاک و حلال است، اما برخی از فقها آن را جزو خبائث شمرده و خوردن آن را جائز نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26949
⚜ @Ahkaam ⚜
❓از نظر #اهل_سنت چه مواردی باعث بطلان #وضو میشود؟
🍃🌺 پاسخ در دو قسمت ارائه میگردد:
🍃الف. به جهت شباهت کیفیت وضو، نزد شیعه و اهل سنت، صرفاً موارد اختلاف آنها را ذکر میکنیم:
🔹1. شیعه میگوید: در وضو واجب است شستن دستها از بالا به پایین صورت گرفته و دست راست بر دست چپ مقدم شود. ولی اهل سنت شستن دستها (از آرنج تا سر انگشتان) را به هر کیفیتی صحیح میدانند.
🔹2. در مسح سر، شیعه مسح قسمتی از جلوی سر (با رطوبت باقیمانده در دست) را واجب میداند، اما اهل سنت مسح هر قسمت از سر (آن هم با رطوبتی جدید) را صحیح دانسته و در اینباره شستن سر را هم کافی میدانند. ضمن اینکه حنبلیها مسح تمام سر و گوشها را واجب دانستهاند.
🔹3. در مسح پا، اهل سنت، پا را تا بالای برآمدگی آن میشویند، ولی شیعه مسح پا را (با رطوبت باقیمانده از آب وضو در دست) واجب میداند.
🔹4. نسبت به ترتیب در وضو، حنفیه و مالکیه بر خلاف سایر مذاهب، آنرا شرط صحت وضو ندانستهاند. و نسبت به موالات نیز حنفیه و شافعیه آنرا بر خلاف سایر مذاهب، واجب نمیدانند.
🍃ب. طهارتی که با وضو حاصل میشود، به روشهای متفاوتی نقض میشود. در مذهب اهل بیت(ع) آنچه که به سبب آن وضو باطل میشود با موارد نقض وضو در مذاهب اهل سنت تفاوت اندکی دارد. جهت آگاهی از دیدگاه مذهب اهل بیت(ع) در اینباره میتوانید به نمایه 3867 (مبطلات وضو و غسل) در همین سایت مراجعه نمایید.
اما مذاهب اهل سنت مواردی را برای نقض وضو بیان کردهاند که در ذیل میآید:
🔹1. بول(ادرار)، غائط (مدفوع) و باد معده؛
🔹2. خروج منی؛ البته شافعیه آن را ناقض وضو نمیداند.
🔹3. خروج وذی و مذی؛
🔹4. آنچه که موجب زائل شدن (حتی موقتی و کوتاه) عقل شود؛ مانند جنون، صرع، بیهوشی، استفاده از مسکرات و خواب
🔹5. لمس با شهوت زن یا پسری که مو در صورت ندارد (امرد)
🔹6. دست کشیدن(مسّ) مرد به آلت تناسلیاش (تماس مستقیم و بدون حائل).
🔹7. خون یا چرکی که از بدن انسان خارج می شود و نجس است؛ موجب بطلان وضو میشود.
🔹8. ارتداد( اگر مسلمانی که وضو داشته باشد، مرتد شود؛ وضویش باطل می شود، همچنین اگر مسلمانی بر اثر عصبانیت، کلمات کفر آمیز بگوید، بازهم وضویش باطل است.)
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25867
⚜ @Ahkaam ⚜
❓خوردن غذاها و نانهایی که زن #حائض آنرا خمیر کرده و بعد پخته، چه حکمی دارد؟
🍃🌺وقتی از پیامبر اکرم(ص) درباره #عادت_ماهانه بانوان سؤال شد، آیهاى که در پاسخ این پرسش نازل شد این نبود که حیض پلیدى است و زن حائض پلید است و با او معاشرت نکنید، بلکه خدای متعال فرمود: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسٰاءَ فِی الْمَحِیضِ»؛ از تو درباره عادت ماهانه [زنان] میپرسند، بگو: «آن، رنجى است. پس هنگام عادت ماهانه، از [آمیزش با] زنان کنارهگیرى کنید. یعنی عادت ماهانه، نوعى بیمارى تن است و در حین آن بیمارى از همخوابگى با آنان دوری کنید، نه اینکه با آنها معاشرت خانوادگی نداشته باشید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21810
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا بعد از اتمام #نماز، دستها را به مهر کشیده و بعد به صورت کشیدن مستحب است؟ اگر مستحب است دلایل آن چیست؟ در این زمینه نظر و رأی فقها چیست؟
🍃🌺مستحب است انسان بعد از نماز، مشغول تعقیب، یعنى خواندن ذکر و دعا و قرآن شود. یکی از تعقیباتی که در روایات به آن سفارش شده، کشیدن دستها به موضع سجده (چیزی که سجده بر آن صحیح است) و بعد کشیدن به صورت است، البته به کیفیتی که در روایات بدان اشاره شده است:
1. در روایت ابراهیم بن عبد الحمید آمده است امام صادق(ع) به مردى فرمود: اگر تو را همّى رسید دست به موضع سجدهات (آن خاکى که بر آن سجده میکنى) بکش سپس بر صورت خود از جانب گونه چپ و بر پیشانى خود از جانب گونه راست مسح کن. سپس سه بار بگو: «بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ، الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»؛ به نام خداوندى که معبودى جز او نیست داننده غیب و آشکار است، بخشاینده و مهربان است، بار الها! رنج و اندوه را از من دور ساز.
2. حسین خراسانى که فردی نانوا بود، میگوید: در نزد امام جعفر صادق(ع) شکایت کردم از دردى که با من بود. آنحضرت فرمود: هنگامی که نماز را خواندی، دست خود را در موضع سجودت بگذار، بعد از آن بگو: «بِسْمِ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ -صلّی الله علیه و آله- اشْفِنِی یَا شَافِی لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُکَ شِفَاءً لَا یُغَادِرُ سُقْماً شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ»؛ به نام خدا. محمد رسول خدا است. درود خدا بر او و آل او باد. مرا شفا ده، اى شفادهنده! نیست شفایى، مگر شفاى تو. شفایى که وا نگذارد بیمارى را، شفایى از هر درد و بیمارى.
فقها نیز با توجه به روایات بالا، فتوا به استحباب کشیدن دستها به موضع سجده و صورت دادهاند. و اصل استحباب این کار را پذیرفتهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21809
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خانمی که #شاغل است و خودش درآمد دارد، باید هزینههای رفت و آمد به محل کارش را خود بپردازد یا شوهرش؟ آیا #نفقه شامل این موضوع هم میشود؟
🍃🌺زوجه از باب نفقه، بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینهی درمانهاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد. و مورد مذکور در سؤال، تحت نفقه قرار نمیگیرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30424
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا دیده شدن عکس بدون #حجاب دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده؛ توسط #نامحرم گناه دارد؟
🍃🌺نگاه کردن نامحرم به عکس کودکی زن، در صورتیکه بدون شهوت و مفسدهای باشد، مانعی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29932
⚜ @Ahkaam ⚜