🌸من راننده هستم، گاهی بعضی از مسافران، وسایلشان را در ماشین جا می گذارند، مثل پول، موبایل، دوربین و.... قانون اینجا می گوید که باید این وسایل را باید به پلیس بدهیم، امّا بعضی وقت ها وقتی می بریم و به پلیس تحویل می دهیم و مسافر می فهمد که در کدام ماشین وسایلش را جا گذاشته، به دروغ می گوید: این راننده همه وسایل من را نیاورده، مثلاً من یک لب تاپ هم داشتم، برا ی همین که دروغ می گویند؛ لذا در موارد مشابه به پلیس تحویل نمی دهیم، آیا می توانیم از آن وسایل جا مانده استفاده کنیم، یا هدیه بدهیم یا بفروشیم؟
☘️پاسخ
1.آیت الله خامنه ای: حق استفاده از آن وسایل را ندارید و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستید مى توانید از طرف آنها به فقیر صدقه بدهید و براى اینکار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اجازه بگیرید.
2. آیت الله سیستانی: شیء جامانده معمولاً دارای علامتی است که بدان وسیله صاحب آن را می توان شناخت، پس اگر معلوم شود که صاحب آن، مسلمان و یا در حکم مسلمان است که داراییشان محترم می باشد و یا چنین چیزی محتمل به احتمال معقول و در خور توجه باشد لازم است یک سال صبر کند و آن را معرفی نموده و پس از آنکه از یافتن صاحب آن نومید شد آن را صدقه دهد. اما اگر معلوم گردد که صاحب آن، غیر مسلمان است جایز است آن را تملک نمود مگر آنکه کشور از کشور هایی باشد که مسلمانان تعهد داده اند تحت شرایط پیشنهادی آنان زندگی کند، که از آن جمله است تحویل یافته ها و گمشده ها به صاحبانشان، که در این صورت تملک آن جایز نیست و باید مطابق تعهدات قانونی عمل کرد.
3. آیت الله صافی گلپایگانی: اگر صاحب مال شناخته نمی شود حکم مجهول المالک را دارد و اگر صاحب آن شناخته می شود ادعای صاحب مال بر زیادتر از آنچه راننده به او می دهد مسموع نیست.
4. آیت الله مکارم شیرازی: خیر، استفاده از آنها جایز نیست، به نحو ناشناسی آن را به مرکز مربوطه ارسال کنید و در جهت رفع نواقص قانونی پیگیر باشید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌸 پدر من در زمان قبل از انقلاب در یک شرکت خارجی در تهران کار می کرده و موقعی که انقلاب می شود همه اعضاء آن شرکت از ایران می روند. یک سری لوازم اداری و کاغذ از همان شرکت در منزل ماست. با این وسایل باید چه کار کنیم؟
☘️پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر از یافتن و نیز رساندن آن وسایل به صاحبان آنها مایوس هستید مى توانید از طرف آنها به فقیر صدقه بدهید و براى این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اجازه بگیرید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن باشید که صاحب شرکت به تصرف شما راضی است اشکال ندارد و الا باید آنها یا قیمت آن را به فقیر متدین بدهید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بدون اجازه ی صاحب آن نمی توانید در آن تصرف کنید واگر بعد از جستجوی کامل از پیدا شدن صاحب آن مایوس شوید جزء مجهول المالک بوده، اختیارش با حاکم شرع است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹من مالی پیدا کردم و در محل، شماره تلفن خودم را گذاشتم و به کد پستی که در آن بود، نامه نوشتم اما جوابی نیامد، آیا میتوانم از آن استفاده کنم؟
🌳پاسخ
اگر امیدی ندارید که صاحب مال پیدا شود و ارزش آن هم، تقریبا از 2.5 گرم نقره کمتر است، میتوانید از آن استفاده کنید، ولی اگر ارزشش بیشتر است، باید آن مال، یا پولش را به فقیرى -غیر سید- صدقه دهید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض مرقوم چنانچه از پیدا شدن صاحب آن مأیوس باشید و قیمت آن بیش از 12.6 نخود[ii] نقره سکهدار باشد احتیاط واجب آن است که از طرف صاحبش صدقه داده شود.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید یک سال او را معرفی کنید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): باید براى یافتن صاحبش به مدّت یکسال تلاش و کوشش کنید، هرگاه در اثناء از یافتن صاحبش مأیوس شدید مىتوانید آن را به نیّت صاحب اصلى به فقیرى صدقه دهید.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹محمد بن قیس میگوید: از امام صادق(ع) راجع به فروش سلاح به دو گروه باطلی که در حال ستیز و جنگ با هم هستند سؤال کردم. حضرت فرمود: وسائل دفاعی را به آنها بفروش؛ مانند سپر، زره، کلاه، چکمه و شبیه آن. آیا این روایت از نظر سندی و رجالی صحیح و معتبراست؟
🌳پاسخ
از امام صادق(ع) در مورد فروش سلاح و تجهیزات نظامی به دو گروه باطلی که در حال ستیز و نبرد با هم هستند، سؤال شد! امام فرمود: وسائل دفاعی؛ مانند زره، پوتین و مانند آن (سپر، کلاهخود و ...) را به آنها بفروشید:
«أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْفِئَتَیْنِ تَلْتَقِیَانِ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ، أَبِیعُهُمَا السِّلَاحَ؟ فَقَالَ: «بِعْهُمَا مَا یَکُنُّهُمَا: الدِّرْعَ وَ الْخُفَّیْنِ وَ نَحْوَ هذَا».[1]
این روایت در برخی از منابع معتبر؛ مانند «کافی» و «تحف العقول» وجود داشته و کتابهایی؛ مانند «روضة المتقین»[2] و «مرآة العقول»[3] نیز آنرا روایتی صحیح ارزیابی کردهاند.
این روایت با معیارهای اخلاقی نیز همخوان است؛ چرا که از نظر انسانی و اسلامی تا هر اندازه که ممکن باشد باید تلاش کرد تا از خونریزی بیهوده جلوگیری شود. در همین راستا - حتی بدون وجود هیچ روایتی - میتوان قضاوت کرد که فروش ابزار آلات تدافعی بهتر از فروش تجهیزات نظامی تهاجمی است.
از طرفی فروش سلاحهای تهاجمی به کفار و انباشت اینگونه سلاحها توسط آنان ممکن است این خطر را به دنبال داشته باشد که آنان بعد از پایان جنگ به مسلمانان حملهور شوند.
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 9، ص 641، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول ص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 374، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق.
[2]. مجلسی اول، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علیپناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 6، ص 485، قم، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق.
[3]. مجلسی دوم، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول ع، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 19، ص 70، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹من در کشور اندونزی ساکنم، حکم خرید فروش لوازمی که مربوط به عبادت غیر مسلمانان است چیست؟ مثلاً لوازم مسیحیان مانند صلیب، کتاب مقدس، لباس مراسم کریسمس، یا لباس کشیش مسیحی.
🌳پاسخ
خرید و فروش لوازمی که جهت تبلیغ و ترویج دین باطل از آنها استفاده میشود برای مسلمانان جایز نبوده و چنین معاملهای صحیح نیست.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): خرید و فروش امثال صلیب و بت و سایر نمادهای کفر که از مصادیق ترویج باطل میباشد، حرام و باطل است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): برای مسلمانان جائز نیست، ولی خرید کتب اهل کتاب برای اهل خبره به جهت مطالعه و پاسخ به شبهات مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹اگر مسلمانی به عنوان کارگر، جهت بنایی در کلیسا کار کند، چه حکمی دارد؟ او برای تأمین نفقه خانواده مجبور به چنین کاری شده است.
🌳پاسخ
کارگریِ یک مسلمان در کلیسا به عنوان بنایی یا مثل آن جایز نیست؛ مگر اینکه واقعاً ناچار به انجام این کار شود.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست مگر ترک آن موجب اضطرار شخص شود یا مزاحم با امر اهم یا مساوی باشد مثلاً دفع امری که مفسده آن مساوی یا بیشتر از مفسده ساختن مکان مزبور باشد متوقف بر وجود چنین مکانی باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جایز نیست و گرفتن اجرت اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): نباید در فرض مذکور آن کار را انجام بدهید و در چنین وضعی حاکم شرع باید زندگی وی را از بیت المال تأمین کند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹آیا از نظر شرعی خدمت (کار کردن) در کشورهای غرب و بیدین و کمک به جامعه آنها از نظر علمی و فنی اشکال دارد؟ کلاً زندگی در غرب اگر کسی به اصول دین خود پایبند باشد و غذاهای حلال بخورد چه مشکل شرعی دیگری میتواند داشته باشد؟
🌳پاسخ
کار و تلاش در راستای پیشرفت علم و دانش به خودی خود، در هر کجای دنیا ایرادی ندارد، مگر اینکه:
الف. عمل مذکور موجب کمک به انجام گناه و یا ایجاد مفسده (مانند ترویج فساد و نشر اکاذیب) باشد.
ب. این کار به تضعیف مسلمانان بیانجامد.
ج. منافع آن کار، به کفار حربی (مانند شرکتهای صهیونیستی) برگردد.
با این حال برخی از مراجع تقلید[1]در اینزمینه میگویند، زندگی در کشورهای غیر اسلامی، مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد، صورت شرعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر از موارد إعانه و کمک بر اثم و گناه محسوب شود، و یا مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد، و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، و یا منافع آن عاید شرکتهای صهیونیستی و یا شرکتهایی که از سود حاصله، کمک به دولت غاصب اسرائیل میکنند باشد، حرام است؛ و در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیستها میشود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بهکار میرود، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی کار کردن برای غیر مسلمان اشکال ندارد مگر در مواردی که کافر حربی باشد و یا کار خاصی موجب تضعیف مسلمین و تقویت کفار شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): زندگی در بلاد کفر مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد صورت شرعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓پرسش
پس از تکبیر امام جماعت هنوز صفهای جلو تکبیر نگفته اند، آیا صفهای بعدی میتوانند تکبیره الاحرام بگویند؟
✅ پاسخ
اگر صفهای جلو آماده نماز هستند و تکبیر گفتن آنها نزدیک است، افراد در صفهای بعدی می توانند تکبیره الاحرام بگویند و وارد نماز شوند.
آیت الله العظمی بهجت: احتیاط واجب آن است که پیش از صفهای جلو، تکبیر نگویند.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹1. آیا ساخت شراب و فروش آن به کشور های غیر مسلمان، به انگیزه ورود ارز بیشتر به کشور جایز است؟ 2. بر فرض عدم جواز، اگر خود انگور، به این کشور ها فروخته شود در حالی که می دانیم از آن شراب می سازند، چطور؟
🌳پاسخ
ج1) جایز نیست.
ج2) اگر یقین داشته باشید که از آن شراب ساخته می شود، جایز نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹شیر دادن در در دوره حیض که غسل جنابت هم دارند چه حکمی دارد؟
🌳پاسخ
گرچه در هیچ روایتی از شیر دادن مادر با حالت جنابت نهی نشده است ولی بهتر است با این حالت به کودک شیر ندهند. مادرانی که به تربیت فرزند خود اهمیت می داده اند سعی داشته اند که شیر دادن آنها در حالت طهارت و پاکی و حتی با حالت وضو باشد تا جایی که بعضی از زنانی که کودکان شان به موفقیت هایی رسیده اند کسانی بوده اند که گفته اند ما هیچ گاه بدون وضو به فرزند خود شیر ندادیم.
بنا بر این همانطور که شیر دادن با حالت طهارت ظاهری (رعایت مسائل بهداشتی) در سلامت جسمی کودک مؤثر است، طهارت باطنی (وضو و غسل ) نیز بسیار در تربیت فرزند مؤثر است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌳آیا دزدی از کسی که برای او کار می کنیم و او کافر است و به خدا و رسول ناسزا می گوید جایز است؟ در ضمن آن فرد کافر در کار خود که ارایه می دهد دزدی نیز می کند و به مردم ضرر می زند، آیا اگر از او بدزدیم و مقداری از آن را به فقرا هم بدهیم جایز است؟
🌹پاسخ
آنچه را که از تعالیم و آموزه های پیشوایان دین به ما رسیده، می گوید؛ کارگر و یا هر کس دیگری که مورد اعتماد فردی دیگر واقع شده و امانتی به او سپرده شده، باید نسبت به طرف مقابل امانت دار باشد، حتی اگر خود آن فرد (کار فرما و...) این گونه نباشد، اعم از این که کافر، دزد و... باشد.
امام صادق از جدش امام علی (ع) چنین نقل می کند: "امانت را به صاحبش برگردانید، حتی نسبت به قاتل فرزندان پیامبران".ِ
حضرتش در جایی دیگر فرمود: "شما را به تقوای الاهی سفارش می کنم و به باز گرداندن امانت و...، و پیامبر اسلام (ص) برای این آمده است. امانت را به کسی که شما را امین خود قرار داد برگردانید، خواه آن فرد مؤمن باشد یا کافر".
پاسخ دفاتر مراجع تقلید، به مسئله دزدی از افراد کافر در کشورهای غیر اسلامی چنین است:
"تصاحب و غصب اموال غیر مسلمان در ممالک غیر اسلامی اگر در حال جنگ با مسلمین نباشند جایز نیست و اگر در حال جنگ با مسلمین باشند، بهتر است مسلمانان چنین کاری انجام ندهند".
"اگر کفار با مسلمانان در حال جنگ باشند مانعی ندارد ولی در غیر حال جنگ جایز نیست و در حال صلح اموال آنها نیز محترم است".
"جایز نیست مادامی که مال آن ها به هدنه محترم باشد مگر در زمان جنگ که با اجازه خصوصی از حاکم شرع یا اعلان عمومی او مانعی ندارد".
"با توجه به عوارض منفی که این کار دارد و باعث وهن اسلام و مسلمین می شود جایز نیست".
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹آیا برای یک فرد مسلمان آیا جایز خواهد بود تا به عنوان یک موزه دار در موزه نگهبان اشیائی باشد که آنها مدارک و شواهدی از بت پرستی هستند؟
🌳پاسخ
امروزه و در دنیای کنونی موزه ها و آثاری که در آنها به نمایش گذاشته می شود، معمولاً برای تبلیغ و ترویج بت پرستی نیست، بلکه برای نمایش و تماشای آثاری است که جنبه تاریخی و درس و عبرت آموزی دارد، که قرآن کریم ما را برای دیدن آن تشویق نموده است، چنان که می فرماید: «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلُ کانَ أَکْثَرُهُمْ مُشْرِکینَ»، «بگو: در زمین سیر کنید و بنگرید عاقبت کسانى که قبل از شما بودند چگونه بود؟ بیشتر آنها مشرک بودند!».
آنچه را که قرآن در باره مسافرت و دیدن آثار گذشتگان سفارش کرده، در همین موزه ها نگهداری می شود، بر این اساس با توجه به این که چنین کاری، تبلیغ و ترویج برای بت پرستی و کفر نیست، ظاهراً اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹1. معامله با کسانی که مذهبشان بهایی است، چگونه است؟ 2. در صورتی که مسلمانی با بهایی وارد معامله شده، آیا جایز است ما در همان مورد معامله با آن مسلمان معامله کنیم؟ مثلاً شخص بهایی مالک می باشد و شیعه ای آن را اجاره می کند و در آن خشک شویی می زند، آیا امکان دارد که ما لباس هایمان را به این خشک شویی بدهیم؟ 3. آیا اقرار شخص بر بهایی نبودن خودش کافیست یا حتماً می بایست ما تجسّس کنیم؟
🌳پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
ج1) همه پیروان فرقه گمراه بهائیت محکوم به نجاست هستند و از هرگونه معاشرت و معامله با این فرقه ضالّه مضلّه، اجتناب نمائید.
ج2) فى نفسه مانعى ندارد.
ج3) کافى است و تحقیق لازم نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1و3ـ معامله با اعضای فرقه ضالّه جایز نیست و اگر مشهور به بهائی بودن است، همان شهرت کافی است.
2ـ در فرض سؤال اشکالی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹در مورد صابون ها و شامپو های امریکا و کانادا که اکثر و شاید همه از چربی های خوک یا گاو استفاده می کنند چه باید کرد؟ من مقلد امام (ره) هستم، ولی از ایشان مطلبی ندیده ام و تاکنون هیچ کس جوابی به من نداده است.
🌳پاسخ
برای پرسش شما دو صورت وجود دارد که همراه طرح آن به پاسخ می پردازیم.
1. اگر انسان یقین دارد که صابون، شامپو، دواجات روان، عطر، روغن، واکس و ... از خوک یا سک و یا از حیوان دیگر که از طریق شرعی ذبح نشده گرفته شده و یا دست کم مقداری از آن را تشکیل می دهد، در این صورت نجس است.
2. امّا اگر به آن یقین نداشته باشد، پاک است.
در نتیجه اگر شما به آنچه که در پرسشتان گفته اید یقین دارید، برای شما نجس است و اگر یقین ندارید، بلکه تنها شک دارید برای شما پاک است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹آیا استفاده از نوشابه پپسی که می گویند ساخت اسرائیل است حرام می باشد؟
🌳پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و اسرائیل است خرید و فروش آن جایز نیست، ولی استفاده از آنچه قبلا بدون آگاهی تهیّه کرده اید مانعی ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی آن چه موجب تقویت صیهونیست ها شود جایز نیست ولی ما از شرکت های وابسته به آنها اطلاعی نداریم،بنابراین تشخیص موضوع با مقلد است.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹اینجانب در یک فروشگاهی (که محصولات ویتامینه دارد) مشغول به کارم. و اکثر مشتری هایمان غیر مسلمان هستند. لازم به ذکر است که اکثر این ویتامین ها به صورت کپسول مانند ارائه می شوند. و بتازگی متوجه شدم که این کپسولها از خوک (گوشت خوک) درست شده اند.
با این اوصاف می خواهم بدانم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در آن صورت آیا می بایست این شغل را رها کنم؟
🌳پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین به این مطلب دارید خریدو فروش آن خالی از اشکال نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از جنس آنچه در سوال آمده اطلاعاتی ندارم لکن اگر آنچه درباره مواد آن نوشته اید صحت داشته باشد خرید و فروش آن اگر چه مشتری غیر مسلمان باشد جایز نیست و در صورت شک در مواد آن تحقیق لازم نیست.
⚜ @Ahkaam ⚜
🌹آیا به نظر آیة الله خامنه ای می توانم پولی را که اندوخته ام به عنوان قرضه دولتی در بانک تلقی کنم در این صورت سودی که می گیرم حکمش چیست؟
🌳پاسخ
همان گونه که مرقوم فرمودید از دفتر معظم له استفتاء شد. که پاسخ دریافتی به این شرح است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر بانک متعلق به مسلمانان باشد، در صورتى که بر طبق یکى از عقود صحیح شرعى به شما سود بدهد، اشکال ندارد و اگر بانک متعلق به کفار باشد، سود گرفتن از کفار اشکال ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
این جانب 37 ساله ام و دارای دو فرزند دختر می باشم. 25 سال است که در بروکسل (پایتخت بلژیک) زندگی می کنم و به تازگی بواسطه کمک گرفتن از یک بانک و دیگر مواردی همچون دستمزد، خانه ای را خریداری نمودم. اما سؤال این جانب در خصوص شغل من است:
1. یازده سال است که در یک رستوران در شهر بروکسل به عنوان پیشخدمت مشغول به کار هستم. و مشغول سرو نمودن مشروبات الکلی برای مردان و زنان غربی می باشم. به من بفرمایید که به عنوان یک فرد مسلمان با تمام هزینه هایی که برای زندگی کردن دارم آیا این شرایط (وضعیت کاری) قابل قبول است یا خیر؟ چرا که هر چه درباره آن فکر می کنم نمی توانم تصمیمی بگیرم.
2. در مورد پولی که از این طریق کسب می کنم توضیح دهید که آیا درست است یا خیر؟
3. در مورد موقعیت و جایگاه این جانب در جامعه اسلامی توضیح دهید (که به عنوان یک فرد مسلمان در اینجا چه باید بکنم)؟
4. در خصوص اثر و نتیجه ای که در این موقعیت (شغلی) برای من، زندگی ام و فرزندانم بوجود می آید نیز توضیح فرمایید؟
پیشاپیش از پاسخی که برای سؤالاتم تهیه می کنید بسیار متشکرم.
و السلام علیکم
🌳پاسخ
عزت و شرف مسلمانان در هر جای دنیا وابسته به انجام دستورات خداوند و پایبند بودن به اسلام است و تا جایی که می تواند باید به این پیمان متعهد باشد.
برخی از فقهاء و مراجع گفته اند در صورتی که می توانید باید کار را عوض کنید یا در بخش دیگری از رستوان کار کنید ولی اگر پیداکردن کار دیگر برای شما بسیار مشکل است،می توانید در حد ضرورت و کفاف به این کار ادامه دهید.
در هر صورت بردن غذای حرام و شراب برای دیگران جایز نیست و اجرتی که در مقابل آن گرفته می شود حرام است مگر آن که احتیاج به آن کار و اجرت آن به حد ضرورت برسد،بنابراین جز در موارد ضرورت این کار جایز نیست و اگر بتوانید در این مورد احتیاط بیشتری داشته باشید سزاوار تر است،چرا که نوع در آمد و غذایی که با آن تهیه می شود، در روح و جان انسان تأثیرات زیادی دارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم خرید اجناس دست دوم اسراییلی از جمله گوشی های موبایل چیست؟
🌳پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیستها میشود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بکار میرود، اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین دارید که سود آن شرکتها، متعلّق به صهیونیستها و اسرائیل است خرید و فروش آن جایز نیست، ولی استفاده از آنچه قبلا بدون آگاهی تهیّه کرده اید مانعی ندارد.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا برای مسلمانان خرید و فروش کالاهایی که از منافع صهیونیسم حمایت میکنند و در سرزمینهای اسلامی هم تولید و یا عرضه میشوند جایز است؟
🌳پاسخ
حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند: بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایى که منفعت تولید و خرید آنها عائد صهیونیستها که محارب با اسلام و مسلمین هستند، مىشود، اجتناب کنند. و نیز واجب است افراد از وارد کردن و ترویج کالاهایى که دولت حقیر اسرائیل از ساخت و فروش آن منتفع مىشود، خوددارى نمایند. و در کل از معاملاتى که به نفع دولت غاصب اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین است، خوددارى شود و وارد کردن و ترویج کالاهاى آنان که از ساخت و فروش آن سود مى برند، براى هیچ کس جایز نیست و همچنین براى مسلمانان هم خرید آن کالاها بخاطر مفاسد و ضررهایى که براى اسلام و مسلمین دارد جایز نمی باشد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): بطور کلى خرید و فروش هرگونه کالاى وارداتى از دولت غاصب اسرائیل حرام است و همچنین خرید و فروش هرگونه کالایى از شرکتهاى صهیونیستى و یا شرکتهایى که از سود حاصله کمک به دولت غاصب اسرائیل مىکنند حرام است و تشخیص آن به عهده مکلف است؛ و در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیستها میشود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بکار میرود، اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): در صورتی که ثابت شود که برخى شرکتها جزئى از منافع خود را بتقویت صهیونیزم اختصاص می دهند معامله با آن شرکت جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): خیر، جایز نیست، مگر هنگام ضرورت و به مقدار ضرورت.
دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی): بطور کلی بر هر مسلمانی که فی الجمله از اوضاع سیاسی جهان روز و اهداف شوم دشمنان اسلام آگاه باشد روشن است که شرکتهای اسرائیلی در کشورهای اسلامی و بلکه در سایر کشورها برای رسیدن به مقاصد پست خود و جنایت به بشریت و تصرف اقتصاد ملت ها تلاش می کنند که از مهمترین آنها غارت ثروت های مالی و از آن مهمتر غارت ثروت های معنوی مسلمین و نشر و ترویج فرهنگ کفر و اجانب است و هر گونه معامله و رابطه که موجب تقویت آنان باشد حرام محسوب و بر مسلمین است که در قطع ایادی آنها از کشورهای اسلامی کوشش نمایند و مانع از تسلط و تقدم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آنها بشوند.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓پرورش قورباغه و جلبک و فروش آن به غیر مسلمانان چه حکمی دارد؟ نظر فقهی حضرت آیت الله هادوی تهرانی در این باره چیست؟
🌳پاسخ
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد ولی فروش آنها برای استفاده های غذایی انسان، جایز نیست هرچند خریدار خوردن آن را حلال بداند.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): خرید و فروش قورباغه ولو به غیر مسلمان برای خوردن جایز نیست ولی جلبک ظاهراً اشکالی ندارد. و الله العالم.
⚜ @Ahkaam ⚜