💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓فرق بین آب کر با آب قلیل چیست؟
🍶آب کُر، مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر یک سه وجب و نیم است بریزند، آن ظرف را پر کند. و وزن آن حدود سیصد و هفتاد و هفت و نیم کیلوگرم مىشود. و آبی که از تصفیهی خانهها توسط لوله کشی به منازل و سایر مکانها جاری میشود، در تطهیر، حکم آب کُر را دارد.
🍶اما آب قلیل، آبى است که از زمین نجوشد و آب باران (در حال باریدن) هم نباشد و مقدار آن از کُر کمتر باشد.
🍶هرکدام از آب کُر و آب قلیل از جهت نجاست و تطهیر، دارای احکام خاص خود هستند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓تفاوت عمره مفرده با حج و عمره تمتع چیست؟
💧به طور اجمال تفاوتهای بین عمره مفرده با عمره تمتع از این قرار است:
1. عمره تمتع صرفاً در ماههای خاصی (شوال، ذیقعده، ذیحجه) انجام میشود، ولی عمره مفرده منحصر به زمان خاصی نبوده و در تمام ایام سال میتوان آنرا انجام داد.
2. محل احرام در عمرۀ تمتع یکى از مواقیت پنجگانه است، ولی میقات عمرۀ مفرده نزدیکترین محل در خارج از حرم است و میتوان از یکى از مواقیت پنجگانه مُحرم شد.
3. در عمرۀ تمتع تراشیدن سر جایز نیست ولی در عمرۀ مفرده بین تقصیر و سر تراشیدن اختیار است؛
4. عمرۀ تمتع طواف نساء ندارد، ولی عمرۀ مفرده دارای طواف نساء است.
❗️حج تمتع نیز اعمالی اضافه بر عمره آن دارد که توضیح آن در "دانستن بیشتر"خواهد آمد.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa47932
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓در خلال مدتی که یک شخص اعمال حج (چه حج عمره، تمتع، افراد و ...) را به جا میآورد آیا استفاده از داروهای سطحی (از قبیل پماد و ...) که عطرآگین بوده و رایحه خوشبویی دارد، حرام، ممنوع و یا مکروه است؟
🍀ماليدن انواع پمادهاى طبّى بر بدن براى معالجه و درمان مانعى ندارد. ولی اگر در آن بوى خوش باشد ماليدن آن كفاره دارد و كفارهاش يك گوسفند است هر چند از روى اضطرار باشد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓برای رمی جمرات آیا باید حتما به قسمتهای قدیمی دیوار سنگ بزنیم یا قسمتهای دیوار که در گذشته نبوده و جدید هستند هم کفایت میکند؟
🍃🌺با توجه به این که گفته میشود، قسمتى از ستون توسعه یافته جمرۀ عقبه، خارج از منىٰ ساخته شده است، اما این مشکل در جمرات دیگر وجود ندارد، پاسخ در دو بخش ارائه میشود.
🌀1. رمی جمرات سه گانه فعلی:
🔹الف. مطابق دیدگاه برخی از مراجع تقلید رمی جمرات به هر کجای جمرات توسعه یافته باشد، کفایت میکند.
🔹ب. مطابق دیدگاه برخی دیگر مراجع، در صورت امکان و بدون عسر و مشقت باید محلّ ستون قبلى را رمى کرد، امّا در صورت ضرورت و مشقت، رمی دیوارهای جدید کفایت میکند.
🌀2. رمی جمره عقبه در قسمت توسعه یافته خارج از منی:
برخی از مراجع در اینباره میگویند، رمی محدوده خارج از منی کفایت نمیکند.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa42869
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر خانمی شک داشته باشد رطوبتی که از او خارج میشود ادرار است یا یکی از رطوبتهای پاک؛ حکمش چیست؟
🍃🌺زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک؟ نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓کسی که غذایی را که در آن فضله موش پیدا شده است خورده، آیا دهانش نجس است؟ اگر آب دهانش به جایی بپاشد آنجا نجس میشود؟
🌼باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مىشود، پس در فرض سؤال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لبها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓با سلام، اگر دندان، روکش شده یا پر شده باشد و بر اثر مسواک زدن، دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشی دهان است؟ اگر نجاست از بیرون به دهان برسد، چطور؟
💠1. باطن بدن (از جمله داخل دهان) در صورت برخورد با نجاست (داخلی یا خارجی)، نیاز به آب کشیدن ندارد و با از بین رفتن عین نجس، نجاست نیز بر طرف میشود. البته برخی از فقها در صورت سرایت نجاست خارجی به داخل دهان، آب کشیدن آن را بنا بر احتیاط، واجب میدانند.
💠2. دندان پر شده و روکش شده که (بر خلاف دندان مصنوعی) ثابت است حکم دندان طبیعی و باطن بدن را دارد که در صورت تماس با عین نجس و از بین رفتن آن، پاک میباشد و نیاز به آب کشیدن ندارد.
دانستن بیشتر👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa66375
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓با توجه به اینکه محتویات داخل سی دی ها را جز با از بین بردن آن سی دی، نمیتوان پاک کرد، آیا میتوان سی دی هایی که حاوی مطالب مستهجن میباشند را، بدون اذن مالک آن سی دی از بین برد؟
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
جایز نیست و وظیفهای ندارد.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
باید برگرداند و نهی از منکر کند مگر اینکه حاکم شرع اجازه دهد.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه از بین بردن آنها موجب مفسده و اختلاف شدید نمیشود باید آنها را از بین برد.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال که حاوی مطالب باطله است و قابل پاک کردن هم نمیباشد شکستن آن لازم است.
🍀🌺حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورتیکه حاوی مطالب مستهجن و مفسده انگیز باشد و امحاء مطلب جزء با از بین بردن عین آن مقدور نباشد، نابود کردن آن بلامانع است.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا لازم است به افرادی که دچار آلزایمر(فراموشی) هستند، اعلام شود که واجبات خود مانند نماز را به جای آورند؟
💠برخی از مراجع نسبت به سؤال مذکور معتقدند، دیگران در برابر این افراد وظیفهای ندارند. گروه دیگری نیز معتقدند در صورتی که با تذکر، متوجه میشوند، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، لازم است تذکر داده شود.
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
لازم نیست.
🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
وظیفهای ندارید.
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتیکه عقل و هوش کافی دارد و اوقات نماز را تشخیص میدهد، باید نماز را به هر شکل ممکن انجام دهد و اگر چنین نیست نماز بر او واجب نمیباشد و پسرش نیز لازم نیست قضا کند.
🔹حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بلی، از باب تنبیه غافل و ارشاد جاهل، تنبیه و ارشاد لازم است.
🔹حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در صورتیکه با تذکر، متوجه میشوند باید تذکر داده شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا استفاده از نماد فروهر یا همان نماد کوروش(عقابی با بالهای باز) به عنوان زینت از نظر شرعی و عقیدتی و اخلاقی مشکلی دارد؟
🍃🌸استفاده از این نماد به عنوان زینت، اگر عرفاً ترویج باطل و موضعگیری بر ضد اسلام به شمار نیاید ایرادی ندارد، اما اگر این نماد و یا هر نماد دیگری از این دست، بین مردم نمادی ضدّ اسلامی به شمار آید، استفاده از آن حرام بوده و بنابر نظر برخی از مراجع عظام؛ نماز با آن هم اشکال دارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا خواندن موسیقی برای زنان در کانالهای ماهواره ای اما با حجاب و پوشش، حرام میباشد؟
🌺🍃به طور کلی هر نوع خوانندگى و نوازندگى که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى، بیهودگى و گناه و شهوترانی سوق دهد، لهوى و حرام مىباشد. و در فرض سؤال، با توجه به اینکه این امور معمولاً خالی از مفسده نیست، باید ترک شود و داشتن حجاب موجب جواز این عمل نمیگردد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا پولی که در عروسی به عنوان شادباش میگیرند حرام است؟ در صورت حرمت با آن چه باید کرد؟
🌀پولی که به عنوان شاباش دریافت میشود، دو صورت دارد:
🔹1. اگر در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتیکه صاحبان آن را میشناسند باید به آنها برگردانند. اما اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهند و برای این کار از حاکم شرع (مرجع تقلید) اجازه بگیرند.
🔹2. اگر به عنوان هدیه به عروس و داماد یا دیگر افراد باشد، که در این صورت دریافت آن حرام نیست، و دربارهی خمس هدیه، میتوانید به نمایه 3268 (خمس هدیه) در همین سایت مراجعه نمایید.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا میتوانیم در بعضی مواقع مثل اینکه کسی از ما پول یا چیزهای دیگری قرض بخواهد، به دروغ بگوییم نداریم یا توریه کنیم؛ چرا که مطمئنیم یا احتمال قوی میدهیم اگر قرض بدهیم برنمیگرداند. اگر قرض گرفتنش برای کار ضروری نباشد چطور؟ آیا میتوانیم به او قرض ندهیم؟
💠دروغ جایز نیست، و در چنین مواردی میتوان توریه کرد؛ یعنی بهگونهای صحبت کند که شنونده معنای ظاهری را بفهمد ولی گوینده معنای خلاف ظاهر را اراده کند.
💠در هر حال قرض دادن واجب نیست و فرد میتواند امتناع کند، ولی باید توجه داشت که قرض دادن ثواب بسیار دارد و سزاوار نیست فرد نیازمندی را که درخواست قرض میکند رد کرد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓قطع درختان در شرایط عادی، چه حکمی دارد؟
🌳بیشتر مراجع تقلید میگویند قطع درخت به خودی خود اشکال ندارد، مگر اینکه در این زمینه مقرراتی باشد، ولی برخی از فقها انجام بدون دلیل این کار را جایز ندانستهاند.
💓حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد مگر اینکه در این زمینه مقرراتی باشد که رعایت آن لازم است.
💓حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
💓حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
موارد مختلف است حکم کلی نمیتوان داد.
💓حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که متعلق به دیگران باشد ضمان دارد در غیر این صورت نوعی انحراف و کار حرامی است، اما در صورت نیاز و ضرورت اشکالی ندارد.
💓حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
بدون غرض عقلایی کار صحیحی نیست.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا گفتن کلمه حاجی یا کربلایی به کسی که به حج یا کربلا نرفته جایز است؟ مثل اینکه به خیلی از روحانیونی که به حج نرفتهاند میگویند حاجآقا؟
🕋گرچه معنای اصلی «حاجی» و «کربلایی» شامل افرادی میشود که به حج و زیارت مشرف شده باشند، اما عرف جامعه، این کلمات را منحصراً به معنای فردی که واقعاً حج و کربلا رفته قلمداد نمیکند، بلکه امروزه از لحاظ عرفی یک معنای آن را میتوان فرد بزرگوار و محترم و یا شخص روحانی دانست. بر این اساس، نمیتوان گفت که افراد با مخاطب قرار دادن اشخاصی که به حج و زیارت کربلا نرفتهاند با چنین عناوینی مرتکب دروغ حرام شده است، زیرا نه مخاطبان و نه حضار، چنین برداشتی از این کلمات نداشته و عملاً خبر دروغی به آنها منتقل نشده است.
🌼حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر به نحوى باشد که دروغ محسوب نشود، مانع ندارد.
🌼حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
🌼حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
🌼حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حاجی کسی است که حج تمتع انجام داده ولی گفتن آن به کسی که عمره بجا آورده نیز مانعی ندارد و گفتن حاج آقا به روحانیون یک اصطلاح عرفی است.
🌼حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر مستلزم نسبت کذب نباشد مانعی ندارد.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓فروش میوه یا محصولی به اسم این که در پرورش آنها از کودهای شیمایی استفاده نشده و در حالی که از چنین کودهایی استفاده شده، چه حکمی دارد؟ امکان دارد در صورتی که مشتری بداند در رشد این محصولات از کودهای شیمایی استفاده شده، اقدام به خرید آنها نکند؟
✳️توصیف غیر واقعی برای کالا در معامله، فریبکاری و گناه بوده و جایز نیست. با این حال اصل معامله صحیح است، ولی با توجه به اقدام فروشنده بر تدلیس کالا، مشتری این حق را دارد که معامله را فسخ کند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓بنده در فروشگاهی، مسئول کل فروش و در این موضوع تام الاختیار هستم. سؤال بنده این است که آیا من میتوانم به ازای هر جنسی که به فروش میرسد، هزار تومان بیشتر از مقداری که تعیین کردهاند، بفروشم و آن هزار تومان را برای خود بردارم، بدون آنکه به صاحب فروشگاه خبر دهم؟ من در اصل سود برای صاحب فروشگاه هیچ کم و کاستی نمیگذارم و کل مبلغ تعیین شده را در اختیار او میگذارم و سود مورد نظر خود را کسب میکند.
د🍃💖ر فرض سؤال، فروشنده، وکیل مالک کالا بشمار آمده و بدون هماهنگی و یا اطلاع از رضایت ضمنی صاحب فروشگاه، نمیتواند کالا را گرانتر از مبلغ تعیین شده بفروشد. پس در فرض اقدام به این عمل، مبلغ اضافی متعلق به مالک کالا بوده و بدون رضایت وی، استفاده از آن جایز نیست.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓آیا قرض دادن به کسی که مال خود را در راه حرام صرف میکند جایز است؟
🍀اگر بدانیم پولی که قرض داده میشود، به طور مستقیم در انجام کار حرامی مثل خرید شراب و یا هزینههای قمار مصرف میشود، بیشتر فقها معتقدند که قرض دادن به چنین فردی جایز نیست، ولی برخی فقها چنین قرضی را جایز شمرده، اما قرض دهنده را مکلف به نهی از منکر دانستهاند.
🍀در هر صورت اگر این قرض انجام شد، حتی اگر حرامی رخ داده باشد، اما قرض گیرنده مالک آن شده و قرض دهنده به همان میزان، از قرض گیرنده طلبکار خواهد بود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓بنده در شرکتی کار میکنم که گاهی سفر کاری خارج از کشور دارد. گاهی هنگام صرف غذا به ندرت بعضی از همکاران سفارش مشروب میدهند. حکم نشستن بر آن میز چیست؟ و اگر بخواهم بلند شوم باعث انزوا از جمع میشود. تأکید میکنم سرو مشروب عمومیت ندارد و یک یا دو نفر ممکن است سفارش دهند.
🍀نشستن بر سر سفرهاى که در آن شراب مىنوشند، اگر به گونهای باشد که انسان یکى از آنان شمرده شود، حرام است، اگرچه خود فرد یا برخی، از آن شراب ننوشند. همچنین استفاده از سایر خوردنیهای آن سفره، حرام است، اگرچه آن خوردنیها حلال باشند.
🍀بلکه فرد مسلمان وظیفه دارد با فرض وجود شرایط، شرکتکنندگان در مجلس را نهی از منکر کند. و بلند شدن از سر سفره و بیان علت آن به گونهای محترمانه، میتواند مصداقی از نهی از منکر باشد. پس اگر سایر حضّار افرادی منطقی بوده و اظهار دوستی شما را داردند، لازم است به باورهای دینی شما احترام بگذارند و از چنین کاری خودداری نمایند.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر برهای که تازه به دنیا آمده، از سگی تغذیه کند و بزرگ شود، آیا راهی برای پاک گرداندنش وجود دارد؟
🔹1. حیوان حلال گوشت با خوردن شیر سگ، نجس نشده و با انجام ذبح شرعی، گوشتش حلال است.
🔹2. بر اساس برخی روایات، اگر حیوان حلال گوشت از شیر خوک تغذیه کند به مقداری که با آن رشد کرده و استخوانش محکم شود، حیوان نجس نیست، ولی خوردن گوشت آن و نسلش حرام است و اگر کمتر از این مقدار باشد، گوشتش مکروه است و بهتر است که هفت روز آنرا ببندند و غذاى پاک دهند تا کراهت آن برطرف شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓اگر با باز کردن دریچه خروجی استخر ماهی، آب آن خارج شود، آیا ماهیان داخل استخر که پس از خروج آب جان دادهاند، حلال هستند؟
🍀برخی از فقها،انجام این کار را مصداق صید ماهی دانسته و ماهیهایی که اینگونه جان میدهند را حلال شمردهاند و برخی،نیز عنوان صید ماهی را در این مورد محقق ندانسته و چنین ماهیانی را حلال نمیدانند که بر این اساس، هر فردی باید به نظر مرجع خودش عمل کند.
🍃حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر دریچه استخر پرورش ماهی را باز کنند تا آب آن کاملاً تخلیه شود و در همان حال ماهیها جان بدهند، صید محسوب شده و ماهیها تذکیه شدهاند.
🍃حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
خیر.
🍃حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حلال هستند.
🍃حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خیر، حلال نیست.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
❓عضوی از بدنم (رحم) توسط عمل جراحی خارج شده، از نظر شرعی باید با آن چه کار کرد؟
🍀در اینگونه موارد باید عضو خارج شده از بدن در پارچهای پیچانده شده و دفن شود. البته برخی از فقها این کار را مستحب شمردهاند.
❣حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
بنابر احتیاط واجب در پارچهای پیچانده و دفن شود و بیش از این وظیفهاى ندارید.
❣حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مستحب است دفن شود.
❣حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی عضو خارج شده باید دفن شود.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
⚜ @Ahkaam ⚜